Pedagoginen kahvila XIX: Tutkija-opettajana mukana sosiaalisessa mediassa ja somea työvälineenä hyödyntäen #some #twiitit (15.5.2023)
Mitä annettavaa tutkijalla on yhteiskunnalliseen keskusteluun sosiaalisessa mediassa? Miten luoda ammatillista some-profiilia? Mitä Twitter ja sen yhteisöt antavat tutkija-opettajalle? Kokemuksistaan kertovat Marileena Mäkelä ja Laura Ketonen.
Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin kiinteäkokoinen upotus on laajasti yhteensopiva ja sopivin useimpiin käyttötarkoituksiin.
Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.
Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin responsiivinen eli mukautuva upotus soveltuu käyttöön responsiivisilla verkkosivuilla.
Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.
Pedagogisessa kahvilassa tällä kertaa tarkastelemme sosiaalisen median ulottuvuuksia osana ammatillista viestintää ja ammatillista profiilia. Opiskelijaviestinnän sijaan keskitytään ammatilliseen verkostoitumiseen kollegoiden kanssa sekä yleisempään yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumiseen. Kuinka tuoda yhteiskunnalliseen keskusteluun tutkimustietoa ja yliopistojen osaamista? Kuinka luodaan omaa tutkimuspohjaista profiilia ja tuodaan tutkimusperusteista tietoa näkyväksi somessa? Kuinka saadaan seuraajia? - vai onko seuraajilla ja tykkäyksillä oikeastaan suurtakaan väliä? Onko twitter-viestintä asiallista vai asiatonta - eli miten sivuutetaan trollaajat?
Kahden yliopistolaisen kautta kuulemme kokemuksia, case-esimerkkinä erityisesti Twitter'n käytöstä osana ammatillista viestintää. Aiheesta alustaa vasta muutaman vuoden twiittaillut, mutta silti jo Twitter-konkarina pedagogisessa kahvilassa vieraileva JYU Kauppakorkeakoulun yliopistonlehtori Marileena Mäkelä. OKL:sta pedacafe-vieraaksemme saapuu innokkaasti tutkimuksesta, arvioinnista ja opetuksen kehittämisestä twiittaileva tutkija-opettaja Laura Ketonen.
Sisältö:
- Marileena Mäkelä: Twitter-profiilin aloittaminen ja oman ammatillisen profiilin luominen, havaintoja ja hoksauksia, hyviä ja huonoja puolia
- Laura Ketonen: Tutkija-opettajana Twitterissä: millainen työväline Twitter on ammatillisesti, ja millainen on Twitterin SWOT-analyysi?
- #JYUnique #JYUnity #ITkaikkialla @uniofjyvaskyla
Eli lyhyesti twiittinä:
@it_jyu'n #pedagoginenkahvila XIX:ssa vieraana @MakelaMarileena @LauraKetonen - aiheena Tutkija-opettajana mukana sosiaalisessa mediassa ja somea työvälineenä hyödyntäen #some #twiitit