Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
Nea-Maria Räsänen & Julia Mattila: Pro gradu -tutkielman esittely hankkeessa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön.
Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin kiinteäkokoinen upotus on laajasti yhteensopiva ja sopivin useimpiin käyttötarkoituksiin.
Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.
Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin responsiivinen eli mukautuva upotus soveltuu käyttöön responsiivisilla verkkosivuilla.
Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.
Räsänen, N.-M. & Mattila, J. (syksy 2021). Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön [Pro gradu -tutkielma]. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79561
Lähteet:
Amanchukwu, R. N., Stanley, G. J., & Ololube, N. P. (2015). A review of leadership theories, principles and styles and their relevance to educational management. Management, 5(1), 6–14. doi:10.5923/j.mm.20150501.02
Bubb, S. & Earley, P. (2004). Managing teacher workload: Work-life balance and wellbeing. SAGE Publications Ltd. London.
Cerit, Y. (2009). The effects of servant leadership behaviours of school principals on teachers’ job satisfaction.Educational Management Administration & Leadership, 37(5), 600-623. doi:10.1177/1741143209339650
Deci, E. L., Olafsen, A. H., & Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory in work organizations: The state of a science. Annual review of organizational psychology and organizational behavior, 4, 19-43. doi:10.1146/annurev-orgpsych-032516-113108
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits : human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227- 268.
Greenleaf, R. K. & Spears, L. C. (2002). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. 25. painos. Paulist Press.
Hakanen, J. (2011). Työn imu. Työterveyslaitos. Haettu https://www.ttl.fi/wp- content/uploads/2018/09/TTL_tyonimu.pdf
Eyal, O. & Roth, G. 2011. Principals' leadership and teachers' motivation: Self- determination theory analysis. Journal of Educational Administration 49.3: 256–275. doi:10.1108/09578231111129055
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita (15. uud. p.). Tammi.
Karikoski, A. 2009. Aika hyvä rehtoriksi. Selviääkö koulun johtamisesta hengissä? (Väitöskirja, Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta). Haettu https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/19992/aikahyva.pdf?sequence=1
Kovjanic, S., Schuh, S. C., Jonas, K., Quaquebeke, N. V., & Van Dick, R. (2012). How do transformational leaders fosterpositive employee outcomes? A self‐determination‐based analysis of employees' needs as mediating links. Journal of Organizational Behavior, 33(8), 1031-1052. doi:10.1002/job.1771
Manka, M. L., & Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Helsinki. Talentum Pro.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press. doi:10.1037//0003-066X.55.1.68
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki. Tammi.
Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., Soenens, B., & Lens, W. (2010). Capturing autonomy, competence, and relatedness at work: Construction and initial validation of the Work‐related Basic Need Satisfaction scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83(4), 981-1002. doi:10.1348/096317909X481382
Van Dierendonck, D. (2011). Servant leadership: A review and synthesis. Journal of Management, 37(4), 1228-1261. doi:10.1177/0149206310380462
Van Dierendonck, D. & Nuijten, I. (2011). The servant leadership survey: Development and validation of a multidimensional measure. Journal of Business and Psychology, 26(3), 249-267. doi:10.1007/s10869-010-9194-1
Virtanen, M., Kivimäki, M., Luopa, P., Vahtera, J., Elovainio, M., Jokela, J. & Pietikäinen, M. (2009). Staff reports of psychosocial climate at school and adolescents’ health, truancy and health education in Finland. European Journal of Public Health, 19(5), 554–560. doi:10.1093/eurpub/ckp032