Info
The broadcast has ended at 2022-01-11 15:00:00

Suora lähetys: Ruusupuisto tutkii ja keskustelee 11.1.2022

PISA 2018 Suomen pääraportti: Lukutaito – Tie tulevaisuuteen

No playback capabilities detected! Please install Adobe Flash Player or use a web browser with HTML5 video tag support with correct codecs.

13:09ASHei, ja tervetuloa! Tilaisuuden aikana yleisö voi lähettää kysymyksiä tämän chatin kautta.

13:31TarjaNykyisin haaste on ehkä enemmänkin lukemisen (paperi/digi) ja kuuntelemisen (äänikirjat) välinen. Onkohan tätä tutkittu?

13:34JohannaÄänikirjat kasvattavat suosiotaan, ja koen, että ne kasvattavat kielitajua ja sanavarastoa - vaikka eivät olekaan varsinaista "fyysistä" lukemista. Lukutaidon innostajana äänikirjat toiminevat "moottorina". Jos lukuinnottomat saataisiin siten innostumaan, sekin on hyvä, eikö vain? Ehkä sitten lisääntyisi myös e-kirjojen kulutus ym.?

13:39Kaisa LeinoÄänikirjojen kulutus nuorten keskuudessa on edelleen melko vähäistä, noin 10 prosentin luokkaa. Äänikirjojen yhteyttä lukutaitoon ei juurikaan ole tutkittu, Suomessa ei ollenkaan. Näyttää kuitenkin siltä, että aktiiviset äänikirjojen kuuntelijat ovat myös aktiivisia lukijoita, eli äänikirjat kulkevat lukemisen rinnalla. Tätä sivutaan lyhyesti tuossa Printti vai digi -artikkelissa, mutta valitettavasti PISA-aineistossa ei ole kysymystä äänikirjojen kuluttamisesta.

13:42Kaisa LeinoNäen kuitenkin samoin kuin Johanna tuo esiin, eli äänikirjat voivat kehittää kielitajua ja sanavarastoa ja ne toimivat erinomaisesti kun kuluttamisen tavoitteena on kirjallisuudesta nauttiminen. Ulkomaisten tutkimus mukaan suurin ero tulee oppimisessa: tekstin lukemeet oppilaat muistivat saman sisällön paremmin kuin sen kuunnelleet.

13:46ASHei, diat leikkautuvat valitettavasti alalaidasta. Tilaisuudessa käytetyt diat julkaistaan videon ohella tilaisuuden jälkeen.

13:50TarjaKiitos vastauksista. Lukion opiskelijat kertovat aika usein valitsevansa kirjan kuuntelemisen lukemisen sijaan mm. äidinkielessä. Lukemaanhan ei voi pakottaa, mutta tutkimustieto saisi ehkä valitsemaan lukemisen kuuntelun sijaan - jos siis ajatellaan, että lukeminen kehittää lukutaitoa. Ajattelin, että äänikirjojen kulutus olisi paljon enemmän kuin 10 prosenttia. Hyvä tietää!

13:53TuomoOnkohan missään tutkittu, mitkä tekijät yhdistävät maita, joiden PISA- tulokset ovat heikentyneet Suomen tavoin?

13:54JohannaÄäni kiertää.

13:57VideotukiHei, meillä oli ongelmia aluksi etäyhteyden kuvan ja äänen suhteen. Toimiiko yhteys nyt ok?

13:58TuomoOK.

13:59PiaHienoa, että tutkimus tukee ajatusta lukutaidon merkityksestä myös matematiikan osaamisessa. Lukutaidon huomioiminen vieläkin paremmin myös muissa oppiaineissa ja tiedonaloilla tulisi saada enemmän jalansijaa eri koulutusasteilla.

14:02ASKiitos kysymyksistä! Kaisa Leino vastasikin jo Tarjan ja Johannan esittämiin kysymyksiin lukutaitoon ja kirjallisuuteen liittyen. Palataan Tuomon kysymykseen sopivassa välissä.

14:06TainaEhkä tyhmä kysymys, mutta mistä tämän julkaisun voi ladata luettavaksi? Äkkiseltään en guuglaamalla löytänyt.

14:08ASHei Taina, raportin tiedotteen yhteydessä on latauslinkki raportin sivulle. Tässä ko. linkki (voi joutua kopioimaan osoiteriviin): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79055

14:09TainaKiitos! Oli jäänyt minulta huomaamatta tuo linkki.

14:10Kaisa LeinoTuomo, maiden muutoksia on käsitelty PISAn kansainvälisessä julkaisussa https://www.oecd-ilibrary.org//sites/5f07c754-en/1/2/10/index.html?itemId=/content/publication/5f07c754-en&_csp_=6aa84fb981b29e81b35b3f982f80670e&itemIGO=oecd&itemContentType=book#

14:13Kaisa LeinoMaiden vertailu siis luku 9 teoksessa PISA 2018 Results (Volume I) : What Students Know and Can Do https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results-volume-i-5f07c754-en.htm

14:14TuomoKiitos, Kaisa!

14:17PiaKiitos Arto tutkimuksesta - ja toki muutkin! Tuli mieleen, että mihin koulujen välisten erojen tasaamiseksi tulisi keskittyä, jos koulujen sisällä ei ollut juurikaan eroja? (Tutkimuksen hyödyntäminen tai mahdolliset ajatukset jatkotutkimuksista)

14:20Katri KuukkaOliko tuossa Jenna Hiltusen ym. artikkelissa tarkasteltu S2-oppimäärää opiskelevien oppilaiden tuloksia vertailevasti?

14:28Kaisa LeinoKatri Kuukka, ei ollut S2 oppilaita tarkasteltu erikseen, koska meillä ei ole tätä tietoa oppilaista.

14:35TainaJatkan tuohon Katrin kysymykseen, että maahanmuuttajataustaisuus kuitenkin on yksi taustamuuttujista, eivätkä kaikki tällaisen taustan oppilaista opiskele S2-oppimäärää. Olisi kiinnista

14:36TainaKarkasi liian äkkiä: olisi kiinnostavaa saada tarkempaa koottua tietoa näitten oppilaitten menestymisestä, nythän se on muiden tulosten joukossa aika lailla etsimisen takana.

14:56Kaisa LeinoKiitos kaikille tilaisuutta seuranneille!

Tilaisuuden avaa tutkimusprofessori Juhani Rautopuro.
Koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jussi Välimaa: Avauspuheenvuoro

Katsaukset kirjan neljään artikkeliin
Kari Nissinen, yliopistotutkija (Kaisa Leino, Pirjo Kulju & Kari Nissinen): Printti vai digi – nuorten mediavalinnat ja niiden yhteys lukutaitoon
Jenna Hiltunen, projektitutkija (Piia Lehtola, Jenna Hiltunen & Jonna Pulkkinen): Lukutaidon yhteys matematiikan tehtävien ratkaisuprosenttien muutoksiin
Arto K. Ahonen, yliopistotutkija, PISA 2018 -tutkimuksen kansallinen tutkimusjohtaja: Kouluerot puntarissa – Resurssit ja sosio-ekonominen profiili
Raimo Vuorinen, projektipäällikkö: Urasuunnittelutaidot laaja-alaisena osaamistavoitteena?

Moderaattorina toimii Antti Ström.

Tuomo Virtanen says:
Jan 11, 2022 01:45 PM

Onkohan missään tutkittu, mitkä tekijät yhdistävät maita, joiden PISA- tulokset ovat heikentyneet Suomen tavoin?