Suora lähetys: Raportin julkistaminen - Tukea tasa-arvoiselle koulutielle
30.9.2024 13:00 - 14:00 Ruusupuiston aula
No playback capabilities detected! Please install Adobe Flash Player or use a web browser with HTML5 video tag support with correct codecs.
Connection lost to chat! Try reconnecting by pressing button below.
13:00ASHei kaikille!
13:03ErjaSaisiko linkin raporttiin tähän chattiin? Kiitos!
13:04Pertti.Pyhtila@gmail.comKumpikaan ei toimi? https://doi.org/10.17011/ktl-t/39 / http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0232-3
13:05Heli KauppinenHei! Raportti löytyy verkosta osoitteesta: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97304
13:08ErjaKiitos, tuo Jyxin osoite onneksi toimii.
13:10ASHyvä juttu! Vaikuttaa, että tällä hetkellä on hieman latausruuhkaa.
13:10Raisa Harju-AuttiTällä hetkellä ei toimi mikään linkeistä.
13:27Antti StrömMinulla toimi Helin linkki nyt, välillä ei päässyt jyxiin ollenkaan. Latautumisongelma siis.
13:33Faruk NazeriEnsimmäisen polven oppilaat myös sijoitetaan valmistavan opetuksen jälkeen yleensä alemmille luokille kuin mitä ikä antaisi ymmärtää. Luokan toistaminen ei ymmärtääkseni voi selittää 44% osuutta, jotka eivät ole 9. luokalla.
13:45Heli KauppinenKiitos hyvästä huomiosta. Luokan kertaamisen ja luokka-asteen yhteyttä matematiikan osaamiseen on tarkasteltu raportissa s. 42 eteenpäin. Suomen PISA 2022 -aineistossa luokan kerranneiden oppilaiden osuus on pieni (3 %). Tarkasteltaessa luokka-asteen yhteyttä matematiikan osaamiseen yhden selittäjän regressiomallilla, 1. sukupolven maahanmuuttajataustaisilla oppilailla luokka-aste selitti 10 prosenttia matematiikan osaamisen vaihtelusta. 2. sukupolven ja kantaväestön oppilailla selitysasteet olivat pienempiä.
13:47ErjaTuleeko tästä tallennetta? Olisi hyvä päästä katsomaan uudestaan.
13:53Katri KuukkaEi se ole kieli, se on kielitietoisen opetuksen puute.
13:55Antti Strömselvitellään tuota jääkö tilaisuuden tallenne tänne moniviestimeen.
13:56ErjaKiitos!
13:57Leena Pöntynentoivottavasti tämä tulee myös tallenteena, ehdin linjoille vasta ihan loppuvaiheessa ja kuuntelisin koko summan mielellään.
13:57Antti StrömPaikan päällä tilaisuudessa voi esittää pian kysymyksiä, mutta niitä voi esittää myös chattiin josta nostamme niitä tutkijoille.
14:01Faruk NazeriTuensaajien merkitystä ei mainittu tässä. Onko tiedossa erityisen ja tehostetun tuen merkitys näissä tuloksissa?
14:01VideotukiTodennäköisesti tallennekin on tulossa, vaikka varmaksi en täältä videotuen puolelta vielä osaa luvata. Kannattaa tarkkailla lähipäivinä osoitetta https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/erillis/ktl/tukea-tasa-arvoiselle-koulutielle
14:03Raisa Harju-AuttiHyvä, että tämä tuotiin esiin: englanninkieliseen maahan muuttavalle uuden kotimaan kieli, lingua francana puhuttu englanti, on harvoin täysin uusi opettelun kohde. Eli yhteiskunnan valtakielellä (ja sen aiemmalla osaamisella) on merkitystä.
14:04Antti StrömHei, tallenne on tilattu ja tulee tänne moniviestimeen, sivu https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/erillis/ktl/tukea-tasa-arvoiselle-koulutielle
14:07Leena PöntynenTiivistäisittekö viestinne peruskoulun tulevaisuusneuvottelukunnalle: mitä tästä ainakin pitäisi nostaa keskusteluun?
14:07Erja KilpeläinenViro on myös kiinnostava. Virossa on meneillään iso koulu-uudistus, jossa virosta tehdään ainoa opetuskieli. Venäjänkielisiä kouluja ei siis kohta enää ole. Kiinnostavaa nähdä, miten tämä näkyy Viron tuloksissa tulevaisuudessa. Kieliverkosto järjestää tammikuussa 2025 Kari Sajavaara -muistoluennon, jossa on tutkijapuheenvuoro Viron koulu-uudistuksesta tulossa. Tervetuloa! Lisätietoja loppusyksystä Kieliverkoston verkkosivuilta. Ks. myös: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/pisa-tulokset-suomessa-ja-virossa-yhtalaisyyksia-ja-eroja
14:10Katri KuukkaKielitietoisen!
14:10Taina SaarinenAiempi kommentti koski kielitietoista, ei kielitaitoista opetusta
14:13Päivi LyhykäinenMiten opettajankoulutuksen harjoittelut norssissa tukevat kielitietoisen pedagogiikan osaamista? Norsseissa ei ole esim. valmistavia luokkia.
14:14Erja KilpeläinenToivon, että peruskoulun tulevaisuustyössä otetaan laajasti kielentutkijoiden ja kielikoulutuksen ammattilaisten asiantuntemus ja tutkimustieto huomioon.
14:15Erja KilpeläinenKielitietoinen pedagogiikka koskee kaikkia opettajia, kaikissa luokissa. Ei vain maahanmuuttajaoppilaita.
14:17Heli KauppinenLatausruuhka näyttää helpottuneen. Raportti löytyy osoitteesta: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97304
14:18Leena PöntynenErja Kilpeläinen, verkkokysely on juuri menossa, kannattaa vastata sinne. Me neuvottelukunnan jäsenet emme hirveästi voi vaikuttaa siihen, ketä erityisesti kuullaan. Eli OKM suuntaan vain.
14:18Antti StrömKiitos chatiin! Tallenteen pitäisi tulla myöhemmin saataville:
14:18Erja KilpeläinenKiitos!
14:18Antti Strömhttps://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/erillis/ktl/tukea-tasa-arvoiselle-koulutielle
Raportin julkistaminen: Tukea tasa-arvoiselle koulutielle. Maahanmuuttajataustaisten nuorten osaaminen PISA 2022 -tutkimuksessa.
Tutkimuksen tuloksista kertovat tutkijatohtori Jonna Pulkkinen ja yliopistotutkija Kari Nissinen Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.