WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:14.280 kurssille minä olen sun pajunen ääni näillä videoilla opettaja tällä sotatieteen teoria kurssilla 2 00:00:14.500 --> 00:00:22.150 tällä videolla kerron hiukan osaamistavoitteista sisällöistä jaa 3 00:00:22.500 --> 00:00:24.540 tavasta 4 00:00:24.750 --> 00:00:33.930 ensinnäkin opetussuunnitelmissa sisällöksi on määritelty joukko kysymyksiä 5 00:00:34.250 --> 00:00:51.080 on varsin laajoja sellaisena niitä kurssin kuluessa sitten pysty tarkentamaan ja nää jäsentää aika pitkälle sitä että miten tähän kurssin sisältöihin kannattaa suhtautua 6 00:00:51.250 --> 00:00:55.330 ensimmäinen kysymys on tiedettiin 7 00:00:55.500 --> 00:00:57.540 ei tie 8 00:00:57.750 --> 00:01:04.890 eroista jaa tässä kysymyksessä on oikeastaan kaksi aspektia 9 00:01:05.250 --> 00:01:09.840 tällä kysymyksellä haetaan 10 00:01:10.000 --> 00:01:16.630 että ymmärretään mitä tiede on kontrastoituna toisaalta 11 00:01:16.750 --> 00:01:20.320 tieteeseen heli 12 00:01:20.500 --> 00:01:23.560 kaapuun puettuun 13 00:01:23.750 --> 00:01:26.810 jotain muka tieteeseen 14 00:01:27.000 --> 00:01:29.040 odota sitten 15 00:01:29.250 --> 00:01:31.800 toiminnan iiro 16 00:01:32.000 --> 00:01:35.570 muuhun toimintaan 17 00:01:35.750 --> 00:01:46.970 ei tieteeseen siis sinänsä voi olla ihan järkeviä ja asiallisia mutta jotka eivät ole tieteellistä toimintaa sanan varsinaisessa mielessä 18 00:01:47.250 --> 00:01:53.370 tämä rajanveto kysymys on jokseenkin hankala ja mutkikas 19 00:01:53.500 --> 00:02:00.640 ai jaa nyt tähän mutkikkuuteen liittyväni jonkin verran luennolla 20 00:02:01.000 --> 00:02:04.570 asioita läpi pätevän luentosarjan aikana asioita läpi 21 00:02:04.750 --> 00:02:06.280 sitten 22 00:02:06.500 --> 00:02:11.090 kurssikirjallisuudesta löytyy tähän liittyvä asia 23 00:02:11.250 --> 00:02:21.960 on tärkeää että yliopistosta valmistunut ihminen kykenee tunnistamaan tieteellisen toiminnan ja ainaki kertomaan 24 00:02:22.250 --> 00:02:25.310 ja sitten 25 00:02:25.500 --> 00:02:28.050 välillä 26 00:02:28.250 --> 00:02:31.310 on yksi keskeisiä 27 00:02:31.500 --> 00:02:35.580 puutteita sisällön näkökulmasta 28 00:02:35.750 --> 00:02:38.300 no 29 00:02:38.500 --> 00:02:42.580 kysymys mitä ovat 30 00:02:42.750 --> 00:02:46.830 tähän kysymykseen 31 00:02:47.000 --> 00:02:59.240 liittyy itse asiassa aika hankaliakin aspekteja tärkeää on kuitenkin kiistattomaan 32 00:02:59.500 --> 00:03:10.210 kuulijalle että mittää metodilla tarkoitetaan mitä mitorologialla tarkoitetaan sillä nää on tieteen 33 00:03:10.500 --> 00:03:13.560 miesten yksi kiiskinen 34 00:03:13.750 --> 00:03:18.340 käsittelyn aspekti joka on hyvä hahmottaa 35 00:03:18.500 --> 00:03:22.070 jonkin verran tätä tätä asiaa käydään läpi 36 00:03:22.250 --> 00:03:38.060 kin sellasia naiiveja näkemyksiä tieteellisen toiminnan luonteesta pyritään kriittisesti tarkastelemaan ja näyttämään selkeästi mikä mikä ongelma mahdollisesti naivilla kirkkokäsityksellä 37 00:03:38.250 --> 00:03:44.880 kolmas tärkeä kysymys 38 00:03:45.000 --> 00:03:49.080 kurssin osalta on tieteellisen tutkimusprosessi 39 00:03:49.250 --> 00:03:59.960 eli mikä on tieteellinen tutkimusprosessia mitä kaikkia asioita siihen liittyy tähän kysymykseen 40 00:04:00.250 --> 00:04:03.820 kertyi yhtäältä 41 00:04:04.000 --> 00:04:08.080 filosofisia aspekteja 42 00:04:08.250 --> 00:04:19.470 niin eri vaiheisiin liittyy erilaisia filosofisia kysymyksiä joihin olisi hyvä pysty antamaan jonkunäkönen vastaus toisaalta sitten 43 00:04:19.750 --> 00:04:27.910 kytkettyy ihan konkreettiseen tekemiseen esimerkiksi opinnäytteen yhteydes 44 00:04:28.250 --> 00:04:29.780 musta 45 00:04:30.000 --> 00:04:42.750 sillon on hyvä hahmottaa että mikä sen prosessin luonne on ja mitkä ovat ne taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat oletukset 46 00:04:43.000 --> 00:04:48.100 sit jotka sen toiminnan ymmärtämisen kannalta on keskeisiä 47 00:04:48.250 --> 00:04:50.290 aika iso osa 48 00:04:50.500 --> 00:04:58.150 sisällöistä on jäsennelty tieteellisen tutkimusprosessin vaihettiin mukaisesti 49 00:04:58.500 --> 00:05:12.780 no sitten teoreettisin ja empiirisen tutkimuksen luonteen hahmottaminen on myöskin yksi sisällöistä jaa tällä kurssilla nyt sitten 50 00:05:13.000 --> 00:05:25.240 katsotaan ja ennen kaikkea aina luennolla katsotaan hiukan sitä että miten teoreettinen millaista on teoreettinen tutkimus ja millainen on internet tutkimus ja pisti 51 00:05:25.500 --> 00:05:31.110 vielä tähän kysymykseen kytkettyy tärkeä 52 00:05:31.250 --> 00:05:36.860 olisi hyvä yrittää hahmottaa tän kurssin aikana jos ei se aiemmin oli jo 53 00:05:37.000 --> 00:05:45.160 mutta selväksi että mikä on rooli tieteellisessä tutkimuksessa 54 00:05:45.500 --> 00:06:04.880 no tää on mutkikas kysymys eikä itse asiassa ole aivan selvä kysymys kaikille tieteilijöillekkään ja lisäksi siihen liitti filosofisia ongelmia joista ei ole olemassa tieteilijöitten kesken 55 00:06:05.000 --> 00:06:11.630 yksimielisyyttä jotenka tämä on hyvin hyvin hankala hankaliakin aspektia 56 00:06:11.750 --> 00:06:15.830 alan pitävä sisällä pitävä kysymys 57 00:06:16.000 --> 00:06:23.650 opetussuunnitelmissa oppimistavoitteeksi on määritelty seuraavat 58 00:06:24.000 --> 00:06:44.400 opiskelija suoritettuaan kurssin kykenee kuvaili maantieteen tunnusmerkkejä eli periaatteessa ajatus on että kuka hyvänsä yliopistosta valmistunut kykenee kertomaan vaikkapa nyt suurelle yleisölle sen että mikä mitkä ovat tietiili tieteellisen toiminnan keskeisiä piirteitä 59 00:06:44.750 --> 00:06:51.890 olette tunnusmerkit merkit jota tieteessä kiinteistä voidaan sanoa ja ehkä kokonaisuutena miten 60 00:06:52.250 --> 00:06:54.800 vanha homo 61 00:06:55.000 --> 00:06:58.570 muusta inhimillisestä toiminnasta 62 00:06:58.750 --> 00:07:07.420 toisaalta sitten on tieteellisen yleissivistyksen kannalta hyvä hahmo eri tieteenalojen 63 00:07:07.750 --> 00:07:10.300 ronja ja yhtäläisyyksiä 64 00:07:10.500 --> 00:07:23.760 menee paitsi nyt sitten kuvailemaan oman tieteenalansa luonnetta niin ymmärtää myöskinettä on olemassa kovin monenlaisia tieteenaloja joella 65 00:07:24.000 --> 00:07:33.690 jotkin piirteet voivat poiketa hyviiki radikaalisti oma oman tieteenalan piirteistä ja toisaalta sitten on hyvä hahmottaa että 66 00:07:34.000 --> 00:07:48.790 kiiskinen on olemassa sellasia jaettuja yhteisiä piirteitä jotka ehkä konkreettisella tasolla voivat näyttää erilaiselta muttajat joiden taustalla on 67 00:07:49.000 --> 00:07:55.630 yhtäläisiä samankaltaisia abstrakteja tai yleisiä piirteitä 68 00:07:55.750 --> 00:08:01.870 sellanen asia jota kaikilla tieteenaloilla 69 00:08:02.000 --> 00:08:06.590 ainakin ideaalissa mielessä on että kiteilijan tulee olla 70 00:08:06.750 --> 00:08:14.910 eräänlainen tieteellinen kriittisyys kuuluu yksinkertaisesti kietin ihtokseen 71 00:08:15.250 --> 00:08:17.290 kolmanneksi 72 00:08:17.500 --> 00:08:20.560 kriittisen 73 00:08:20.750 --> 00:08:23.810 tieteellisen asennoitumisen 74 00:08:24.000 --> 00:08:32.160 ees sisältää itse asiassa aika monenlaisia asioita joita ehkä ei tule ajatelleeksi 75 00:08:32.500 --> 00:08:43.210 kriittinen asenne ei ole mikään yksioikoinen riski tai epäilevä epäilevä asenne kaikkia kohtaan 76 00:08:43.500 --> 00:09:02.880 vaikka osittain voi ajatella sen olevan myös sitä mutta se ei ole pelkästään asennekysymys vaan siihen liittyy myöskin taitoja ja kykyä nähdä nähdä mahdollisuuksia ja jaa mahdollisia ongelmakohtia 77 00:09:03.000 --> 00:09:10.650 aa ja ehkäpä se on kyky tarkastella tai punnita 78 00:09:11.000 --> 00:09:14.060 kriittisiä kriteerejä 79 00:09:14.250 --> 00:09:15.780 tähän 80 00:09:16.000 --> 00:09:19.570 asioita 81 00:09:19.750 --> 00:09:23.830 lopuksi sitten tieteellisin 82 00:09:24.000 --> 00:09:27.570 tiedon erilaisia muotoja 83 00:09:27.750 --> 00:09:41.010 hyvä pysty erittelemään yleisesti ottaen voisi sanoa että niit osaa tieteestä pyrkii esittämään todellisuutta koskevia kuvauksia toisaalta 84 00:09:41.250 --> 00:10:01.650 ilmiöitä pyritään siili tämän kuvauksiin ja sivistyksen välillä on hyvä pysty tekemään erottelu toisaalta sitten tieteessä on myöskin sellassia muotoja jossa itse asiassa tuotetaan joitakin uusia asioita 85 00:10:02.000 --> 00:10:06.080 teknologisia uudistuksia 86 00:10:06.250 --> 00:10:09.820 nokisia innovaatioita 87 00:10:10.000 --> 00:10:30.400 niiden luonne tavallaan on hiukan toisentyyppinen verrattuna verrattuna kuvailevaan puhtaasti kuvaileva on tieteeseen sillä kuvaus tavalla voidaan ajatella koskevan ennen kaikkea olemassaolevaa pääasia ja sitten kiireellisen toiminnan 88 00:10:30.750 --> 00:10:38.400 voidaan myöskin pyrkiä tuottavan uusia asioita uusia artefaktoja 89 00:10:38.750 --> 00:10:41.300 soita metodologiat ja niin edes päin 90 00:10:41.500 --> 00:10:53.230 jaa jollakin tieteenalalla sitten on useampia näistä edellä mainittuja tieteellisen tiedon jos käytetään tietoa hyvin 91 00:10:53.500 --> 00:10:55.540 mielessä 92 00:10:55.750 --> 00:11:02.890 näistä kaikista tulee enemmän ja tarkemmin tuonnempana 93 00:11:03.250 --> 00:11:08.350 videoissa asioita esille samoin kirjoissa 94 00:11:10.250 --> 00:11:12.290 siellä 95 00:11:12.500 --> 00:11:14.540 oppimista voi 96 00:11:14.750 --> 00:11:23.930 asioita käydään läpi ja niitä sitten osittain täydennetään ei jäsennetään näillä luennoilla 97 00:11:24.250 --> 00:11:26.290 tarkemmin 98 00:11:26.500 --> 00:11:34.150 kurssin kuulu kirjallisuutta kaksi kirjaa 99 00:11:34.500 --> 00:11:36.540 ensimmäiseksi 100 00:11:36.750 --> 00:11:43.890 kantinen tutkimuskohteena filosofinen jurtustieteen tutkimukseen 101 00:11:44.250 --> 00:11:53.430 kiikerin ja petri ylikosken kirjoittama teos käsittelee tieteen tutkimusta 102 00:11:53.750 --> 00:12:14.150 jos se tulee luettavaksi tenttiin samoin panu raatikaisen kirjoittama ihmistieteet ja filosofia teos joka käsittelee erityisesti ihmistieteen kannalta keskeisiä filosofisia kysymyksiä 103 00:12:14.500 --> 00:12:20.620 tämä tämä niinikään tule tulee tenttiin luettavaksi 104 00:12:20.750 --> 00:12:25.340 kirjatun 105 00:12:25.500 --> 00:12:27.540 johdatus 106 00:12:27.750 --> 00:12:29.790 juoksija 107 00:12:30.000 --> 00:12:32.550 se on joukko 108 00:12:32.750 --> 00:12:37.850 valittuja keskeisiä teemoja joita joita on käsitelty 109 00:12:38.000 --> 00:12:46.670 näiden teosten lukemisessa on hyvä hahmo taa 110 00:12:47.000 --> 00:13:01.790 edellä mainitut keskeiset sisällöt eli kurssin sisällöt erityisesti kurssi sisältöjen osalta kannattaa kirjallisuudesta etsiä vastauksia samoin sitten 111 00:13:02.000 --> 00:13:12.710 näihin tavoitteisiin liittyviä aspektia kannattaa pitää mielessä kunnes näitä kirjoja ollu gee 112 00:13:13.000 --> 00:13:20.140 jaa näitä näitä kuten tavallisesti tieteen 113 00:13:20.500 --> 00:13:25.600 teoksia ei kannata lukea samaan tapaan kuin 114 00:13:25.750 --> 00:13:34.420 omaaneja tulee luettua vaan niitä kannattaa lukea ikään kuin 115 00:13:34.750 --> 00:13:38.830 aineistona tai tai paremminkin 116 00:13:39.000 --> 00:13:45.630 joista haetaan vastauksia kysymyksiin 117 00:13:45.750 --> 00:13:47.280 eli 118 00:13:47.500 --> 00:13:52.090 niitä ei kannata siis lukea 119 00:13:52.250 --> 00:14:10.100 lukion alusta loppuun ajattelematta sen kummemin etten mitää mitä sillä asialla tehdään vaan kannattaa nimenomaisesti pyrkiä jäsentämään itselle niitten minkälaisiin kysymyksiinne netti teokset vastaavat 120 00:14:10.250 --> 00:14:13.820 tintti 121 00:14:14.000 --> 00:14:21.650 on kotiin että verkkotentti moorelle ympäristössä tällä toteutuksella 122 00:14:22.000 --> 00:14:23.530 mä oon tentti joissa 123 00:14:23.750 --> 00:14:30.890 käytössä on kaikki materiaali itselleen kiira 124 00:14:31.250 --> 00:14:45.020 näitä teoksia voi käyttää lahtinen ovat siis käytössä siltintitilanteessa kun itäverkko internetin välityksellä mistä hyvänsä tietokoneesta 125 00:14:45.250 --> 00:14:47.290 yhteys 126 00:14:47.500 --> 00:14:59.740 tintin luonteen ollessa tällainen että materiaalit ovat käytössä ja luentomateriaalit on käytössä internet käytössä ja niin edes päin 127 00:15:00.000 --> 00:15:20.400 luonnollisestikkaan tenttikysymykset eivät ole ikään kuin muistamista testaavia taitai ulkoaoppimista testaavia vaan paremminkin siellä tarkoituksena on katsoa että kykenee järkevän kirjoittama 128 00:15:20.750 --> 00:15:25.340 ajatusta aiheesta käytetään hyväksi näitä 129 00:15:25.500 --> 00:15:31.110 kirja kirjoja sitten on luento sisältöjä 130 00:15:31.250 --> 00:15:33.800 tulee viitata 131 00:15:34.000 --> 00:15:37.570 luentoihin jaa teoksiin 132 00:15:37.750 --> 00:15:52.540 ei tarvitse käyttää lähdeviitteitä tarkasti sivunumerojen osalta koska se on hyvin rajallinen se tenttiaika mutta joka tapauksessa vastausten tulee piirrustua näihin materiaaleihin 133 00:15:52.750 --> 00:15:57.850 jaa kannattaa 134 00:15:58.000 --> 00:16:00.040 pitkään 135 00:16:00.250 --> 00:16:03.820 hankkia nämä teokset käsiinsä 136 00:16:04.000 --> 00:16:14.710 mä löytyvät jyväskylän yliopiston kirjastosta kirjoina eli niitä pääsee lukemani netin välityksellä 137 00:16:15.000 --> 00:16:24.180 sitten tulee kurssille sitä mukaa kun ne valmistuvat tämän 138 00:16:24.500 --> 00:16:26.540 aikana 139 00:16:26.750 --> 00:16:41.030 niitä kannattaa katsella ja miettiä miettiä erityisesti näitten opetussuunnitelmissa mainittiin tavoitteitten ja sisältöjä näkökulmasta 140 00:16:41.250 --> 00:16:48.900 laitan moorelle sivustolle myöskin 141 00:16:49.250 --> 00:16:51.800 kirjojen lukemiseen 142 00:16:52.000 --> 00:16:58.120 hyvää tukkii materiaalia eli hiukan johdattelen 143 00:16:58.250 --> 00:17:11.000 kirjojen lukemiseen hiukan yksityiskohtaisemmin kiinnittää mitään mitä asioita ja kysymyksiä kannattaa kannattaa sieltä nyt erityisesti tarkastella 144 00:17:11.250 --> 00:17:13.800 kiinnittää huomiota 145 00:17:14.000 --> 00:17:16.550 luennolla sitten 146 00:17:16.750 --> 00:17:22.870 käyn läpi niitä kirjoja sellaisenaan vaan 147 00:17:23.000 --> 00:17:31.670 täydennän asioita joita kirjoissa ei ei ole ehkä jäsennelty 148 00:17:32.000 --> 00:17:34.040 ajattelen niiden 149 00:17:34.250 --> 00:17:36.800 tärkeintä tän 150 00:17:37.000 --> 00:17:41.590 luento kurssin näkökulmasta 151 00:17:41.750 --> 00:17:46.850 mutta näette sitten videoi 152 00:17:47.000 --> 00:17:58.220 valmistuttua hiukan tarkemminettä minkä tyyppisiä vaatimuksia ja minkä tyyppisiä asioita painotetaan painetaan tällä kurssilla 153 00:17:58.500 --> 00:18:08.190 jan tulee sitten myöskin muuta sisältöä kuin mitä näissä kirjoissa on eri kannattaa niitä luentoja myöskin sitten tarkastella 154 00:18:08.500 --> 00:18:15.640 mikäli kysyttävää on minulle voi lähettää sähköpostia 155 00:18:16.000 --> 00:18:24.160 voidaan voin sitten opastaa jos jos jotakin sellaista kysyttävää tulee 156 00:18:24.500 --> 00:18:34.190 tulee myöskin sitten lisän materiaalia linkkejä siventäviin syventäviin asioihin jos haluaa sitten perehtyä johonki muuhun 157 00:18:34.500 --> 00:18:41.130 tiibetissä kuitenkaan ei edellytetä kirjallisuuden ja luentojen lisäksi muuta 158 00:18:41.250 --> 00:18:43.290 mutta katsottavaksi 159 00:18:43.500 --> 00:18:48.090 ulkopuolisia asioita sitten katsottavaksi tai osattomaksi 160 00:18:48.250 --> 00:18:53.350 toivotan kaikille kovasti opiskelu intoa 161 00:18:53.500 --> 00:19:02.170 olen tietoinen että tämä monille opiskelijalle tämän kurssin sisältöön sisällöt vaikuttavat ehkä vierailta 162 00:19:02.500 --> 00:19:07.600 koskapa filosofia ja filosofia 163 00:19:07.750 --> 00:19:28.150 siihen kytkeytyvät speksit voivat olla oman oppialan näkökulmasta hiukan vieraita mutta pyrin joka tapauksessa tulemaan vastaan siinä mielessä että en tarpeettomasti mutkista mutkistaa asioita mutta jos kysymystä kysymyksiä jää niin minuun voi rohkeasti kyllä ottaa 164 00:19:28.500 --> 00:19:31.050 edellisissäkin asioissa