WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:06.750 --> 00:00:13.890 2 00:00:13.890 --> 00:00:18.520 Liikunnan yhteiskuntieteiden koulutus on yliopistollinen koulutus, joka valmistaa tietotyön 3 00:00:18.520 --> 00:00:24.550 taitajia sekä tieteelliseen ajatteluun tukeutuvia asiantuntijoita. 4 00:00:24.550 --> 00:00:27.950 Laaja-alainen yleissivistävä peruskoulutus pätevöittää lukuisiin 5 00:00:27.950 --> 00:00:31.820 vaativiin asiantuntija ja johtotehtäviin. 6 00:00:31.820 --> 00:00:36.160 Mahdollisia työtehtäviä on tarjolla niin julkisessa liikuntahallinnossa, 7 00:00:36.160 --> 00:00:42.640 Liikuntajärjestöissä, liikunta-alan yrityksissä, kuin akateemisen tutkimuksen parissa. 8 00:00:42.640 --> 00:00:47.410 Näissä työtehtävissä koulutuksesta valmistuneet ottavat vastuuta esimerkiksi toimintojen 9 00:00:47.410 --> 00:00:52.580 suunnittelusta ja kehittämisestä, viestinnästä ja sen kehittämisestä sekä organisointiin 10 00:00:52.580 --> 00:00:55.200 ja johtamiseen liittyvistä tehtävistä. 11 00:00:55.200 --> 00:00:59.000 Koulutus tuottaa yhteiskuntatieteellisen ajatteluun ja menetelmään pohjautuvan 12 00:00:59.000 --> 00:01:03.260 kyvyn ymmärtää liikunnan ja urheilun moninaisia ilmiöitä. 13 00:01:03.260 --> 00:01:09.070 Osaamisperusta rakentuu opiskelemalla liikuntasosiologiaa, liikkumisympäristön ja palveluiden 14 00:01:09.070 --> 00:01:15.230 organisointia ja saavutettavuutta liikunnan ja urheilun tasaarvo ja yhdenvertaisuuskysymyksiä, 15 00:01:15.230 --> 00:01:21.000 liikuntapolitiikkaa, hallintaa ja johtamista vastuullisuutta ja kestävyyttä liikuntakulttuurissa 16 00:01:21.000 --> 00:01:24.620 sekä yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen menetelmiä. 17 00:01:24.620 --> 00:01:31.810 Myös liikunnan ympäristöpolitiikka ja urheilumedia ovat vahvasti läsnä opetuksessa. 18 00:01:31.810 --> 00:01:38.790 Koulutus mahdollistaa hakeutumisen tutkijan työssä edellyttävän jatkokoulutukseen. 19 00:01:38.790 --> 00:01:43.840 Liikunnan yhteiskuntatieteellisestä asiantuntemusta tarvitaan muun muassa tilanteissa, joissa 20 00:01:43.840 --> 00:01:48.820 toimintasuunnitelmien laatiminen, ongelmien ratkaiseminen ja päätösten tekeminen edellyttävät 21 00:01:48.820 --> 00:01:53.660 kykyä analysoida sosiaalisia, kulttuurisia ja taloudellisia tekijöitä. 22 00:01:53.660 --> 00:01:59.730 Tällaiset tilanteet ovat arkipäivää esimerkiksi liikuntasuunnittelijan, liikuntapalvelujohtajan, 23 00:01:59.730 --> 00:02:05.610 projektipäällikön ja seuratoiminnan kehittämisasiantuntijoiden tehtävissä. 24 00:02:05.610 --> 00:02:09.270 Liikunnan yhteiskuntatieteellinen koulutus tuottaa valmiudet muodostaa hyvin 25 00:02:09.270 --> 00:02:19.940 perusteltuja vaikuttavia ja oikeudenmukaisia ratkaisumalleja. 26 00:02:19.940 --> 00:02:24.700 Liikunnan yhteiskuntatieteitä kannattaa lähteä opiskelemaan, koska oppiaine tarjoaa 27 00:02:24.700 --> 00:02:30.070 ainutlaatuisen mahdollisuuden suomessa päästä tarkastelemaan ei pelkästään liikunta 28 00:02:30.070 --> 00:02:36.220 alan kenttää, vaan myös sen taustalla vaikuttavia ilmiöitä. 29 00:02:36.220 --> 00:02:41.800 Koulutus on generalistinen tutkinto eli valmistuneella opiskelijalla ei ole vain yhtä ovea, 30 00:02:41.800 --> 00:02:48.140 jonka koulutus avaa, vaan erilaisia mahdollisia urapolkuja on lukuisia. 31 00:02:48.140 --> 00:02:52.650 Jos tykkäät pienryhmämaisesta työskentelystä niin LYT on varma valinta 32 00:02:52.650 --> 00:02:57.910 kokea mitä toisia tukeva opiskelu parhaimmillaan voi olla. 33 00:02:57.910 --> 00:03:02.430 Usein sanotaan, että opiskeluvuodet on elämän parasta aikaa. 34 00:03:02.430 --> 00:03:07.400 LYT:llä opiskelu on huikea mahdollisuus kasvaa henkisesti itse sekä 35 00:03:07.400 --> 00:03:12.000 kokea oman opiskelijaryhmän kasvu vuosien aikana. 36 00:03:12.000 --> 00:03:17.180 Nyt sisäänpääsy voi vaatia sinulta työtä riittävien ylioppilaskirjoitusten 37 00:03:17.180 --> 00:03:22.310 arvosanojen tai valintakoepisteiden saamiseksi, mutta senkin ansiosta 38 00:03:22.310 --> 00:03:25.760 täällä opiskelu on niin palkitsevaa. 39 00:03:25.760 --> 00:03:29.810 Esimerkiksi sinä vuonna kun itse pääsin sisään, niin minun piti olla top 5 40 00:03:29.810 --> 00:03:33.890 hakija, koska en omannut enää ensikertalaisen statusta. 41 00:03:33.890 --> 00:03:41.990 Jälkeenpäin laskin, että todennäköisyys omalle sisäänpääsylle oli 1,1%, mutta täällä ollaan!! 42 00:03:41.990 --> 00:03:52.780 Mikään ei siis ole mahdotonta, jos on valmis tekemään töitä sen eteen. 43 00:03:52.780 --> 00:03:57.500 Liikunnan yhteiskuntatieteiden opetusta ja opiskelua ohjaavia keskeisiä osaamistavoitteita 44 00:03:57.500 --> 00:04:01.120 ovat yhteiskuntatieteellisen ymmärryksen syventäminen. 45 00:04:01.120 --> 00:04:05.780 Sekä tieteellisen ajattelun ja ongelmanratkaisukyvyn kehittäminen. 46 00:04:05.780 --> 00:04:09.940 Opetuksessa tätä tavoitellaan kehystämällä liikuntakulttuurin ilmiöitä 47 00:04:09.940 --> 00:04:13.710 yhteiskuntatieteellisillä teorioilla ja tutkimustuloksilla. 48 00:04:13.710 --> 00:04:19.020 Lisäksi opiskellaan tieteellisen ajattelun soveltamista asiantuntijatyössä. 49 00:04:19.020 --> 00:04:24.380 Seminaareissa ja opintoihin sisältyvissä oppimistehtävissä opiskelijoita ohjataan soveltamaan 50 00:04:24.380 --> 00:04:29.500 yhteiskuntatieteellisestä lähestymistapaa itse valittujen ilmiöiden tarkasteluun. 51 00:04:29.500 --> 00:04:33.120 Tarkastelun näkökulmat ovat monipuolisia ja opiskelijan 52 00:04:33.120 --> 00:04:36.620 henkilökohtaisen mielenkiinnon ohjaamia. 53 00:04:36.620 --> 00:04:40.530 Opetustilanteissa ja niiden ulkopuolella tapahtuva keskustelu 54 00:04:40.530 --> 00:04:44.530 on merkittävä osa oppimisprosessia. 55 00:04:44.530 --> 00:04:47.730 Myös suullisen ja kirjallisen ilmaisukyvyn sekä esiintymistaitojen 56 00:04:47.730 --> 00:04:52.850 kehittäminen kuuluvat koulutuksen tavoitteisiin. 57 00:04:52.850 --> 00:04:55.080 Opintojen aikana. 58 00:04:55.080 --> 00:04:59.490 Tähän harjaannutaan kirjallisten tehtävien ja seminaarityöskentelyn avulla. 59 00:04:59.490 --> 00:05:03.870 Lisäksi opetellaan tietoperustaisessa asiantuntijatyössä tarvittavien 60 00:05:03.870 --> 00:05:07.670 työvälineiden ja menetelmien käyttöä. 61 00:05:07.670 --> 00:05:11.390 Keskeisimpiä opetusmuotoja ovat kontaktiluennot ja seminaarit 62 00:05:11.390 --> 00:05:21.200 sekä sähköisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen. 63 00:05:21.200 --> 00:05:24.940 LYT:llä opiskelu on todella kasvattava kokemus. 64 00:05:24.940 --> 00:05:30.980 Ensimmäiset vuodet kerätään tietoa ja työkaluja, joiden avulla varsinkin maisterivaiheessa 65 00:05:30.980 --> 00:05:35.100 lähdetään soveltamaan niitä erilaisilla tehtävillä. 66 00:05:35.100 --> 00:05:40.650 Tapaustutkimustehtävissä on esimerkiksi haastateltu urheiluseuroja, ammattimaistumisen ilmiön 67 00:05:40.650 --> 00:05:47.020 vaikutuksista seuran toimintaan, liikkumisen ympäristöpolitiikassa on arvioitu erilaisten liikunta 68 00:05:47.020 --> 00:05:54.790 ja urheilualan toimijoiden ympäristöpoliittisia suuntaviivoja. 69 00:05:54.790 --> 00:06:00.570 Liikkumisympäristöjen suunnittelukurssilla päästiin arvioimaan erilaisia moniammatillisessa 70 00:06:00.570 --> 00:06:06.840 yhteistyössä tehtyjä liikkumisympäristöjen rakentamis ja kehittämissuunnitelmia sekä laatimaan 71 00:06:06.840 --> 00:06:13.160 ja esittelemään myös omia lähiliikuntapaikkasuunnitelmia. 72 00:06:13.160 --> 00:06:18.620 Oma suosikkikurssi oli pro gradu -tutkielma, koska pääsin siinä tekemään pioneerityötä 73 00:06:18.620 --> 00:06:22.550 tutkimalla aihetta, jota ei ollut Suomessa aiemmin tieteellisesti tutkittu. 74 00:06:22.550 --> 00:06:26.840 Tutkin gradussani suomalaisista Formula 1 .fanitusta eli pääsin yhdistämään 75 00:06:26.840 --> 00:06:33.610 kaksi itseäni kiinnostavaa asiaa Formula 1:n ja fanituksen. 76 00:06:33.610 --> 00:06:38.450 Opiskelijaporukka on täällä varsin pieni, joten mahdollisuudet ryhmäytymisen 77 00:06:38.450 --> 00:06:41.430 ja ryhmähengen luomiselle ovat erinomaiset. 78 00:06:41.430 --> 00:06:47.320 Opiskelija porukalla jatkuvasti keskustellaan kurssiasioista ja liikunta-alasta, mikä tarjoaa 79 00:06:47.320 --> 00:06:53.630 loistavat eväät verkostojen luomiselle ja omien näkemyksien kirkastamiselle ja hiomisella, 80 00:06:53.630 --> 00:07:05.030 kun dialogimaisesti vertaisopimme toisiltamme keskusteluissamme. 81 00:07:05.030 --> 00:07:08.560 Liikunnan yhteiskuntatieteellinen tutkimus soveltaa yhteiskuntatieteellisiä 82 00:07:08.560 --> 00:07:12.480 teorioita ja tutkimusmenetelmiä, liikuntakulttuurin ja laajemminkin 83 00:07:12.480 --> 00:07:15.800 liikkumisen ilmiöiden tutkimiseen. 84 00:07:15.800 --> 00:07:20.480 Tarkoituksena on tuottaa tietoa niistä sosiaalisista, kulttuurisista ja taloudellisista 85 00:07:20.480 --> 00:07:25.500 tekijöistä sekä vuorovaikutusprosesseista, jotka vaikuttavat tärkeiksi tunnistettujen 86 00:07:25.500 --> 00:07:27.680 ilmiöiden syntyyn ja muutoksiin. 87 00:07:27.680 --> 00:07:30.990 Viime vuosina liikunnan yhteiskuntatieteellinen tutkimus on kohdistunut 88 00:07:30.990 --> 00:07:34.250 liikuntakulttuurin ja organisaatioiden muutoksiin. 89 00:07:34.250 --> 00:07:37.520 Liikunnan yhdenvertaisuus ja tasa arvokysymyksiin, sekä liikunnan 90 00:07:37.520 --> 00:07:40.200 ja urheilun talouteen liittyviin kysymyksiin. 91 00:07:40.200 --> 00:07:43.910 Myös liikunnan ympäristöpolitiikka ja urheilumedia ovat vahvasti läsnä tutkimuksessa.