WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.590 Taide ja ympäristökysymykset 2 00:00:04.750 --> 00:00:09.610 3 00:00:09.610 --> 00:00:14.830 4 00:00:14.830 --> 00:00:19.250 5 00:00:19.250 --> 00:00:23.930 6 00:00:23.930 --> 00:00:28.700 7 00:00:28.700 --> 00:00:32.250 8 00:00:32.250 --> 00:00:36.330 9 00:00:36.500 --> 00:00:42.140 10 00:00:42.140 --> 00:00:47.500 la 11 00:00:47.500 --> 00:00:53.230 12 00:00:53.230 --> 00:00:59.000 13 00:00:59.000 --> 00:01:06.500 14 00:01:06.500 --> 00:01:10.820 15 00:01:10.820 --> 00:01:15.260 16 00:01:15.260 --> 00:01:19.500 17 00:01:24.750 --> 00:01:28.830 Minun nimeni on Kaisa Hiltunen, ja olen tutkija Jyväskylän yliopistosta. 18 00:01:29.000 --> 00:01:33.650 Tutkimushankkeessamme "Taide, ekologia ja ihmisen monimuotoinen luontosuhde: 19 00:01:33.650 --> 00:01:38.750 kohti yhteistä tulevaisuutta" tarkastelimme ihmisten luontosuhdetta. 20 00:01:38.750 --> 00:01:43.100 Edellä näitte otteita siitä, millaisia ajatuksia tutkimuksemme osallistujilla 21 00:01:43.100 --> 00:01:47.500 heräsi taiteen ja ympäristöasioiden suhteesta. 22 00:01:47.500 --> 00:01:52.240 Tutkimushankkeemme lähtökohtana on ajatus, että eri tieteenalojen 23 00:01:52.240 --> 00:01:56.410 näkökulmien yhdistäminen on tarpeen, jotta voisimme edistää 24 00:01:56.410 --> 00:02:01.000 ympäristön kannalta kestävämpää ajattelua ja toimintaa. 25 00:02:01.000 --> 00:02:05.890 Ekologian ja taiteentutkimuksen näkökulmia yhdistämällä etsimme uusia tapoja 26 00:02:05.890 --> 00:02:10.840 käsitellä ihmisten ja muiden lajien välistä suhdetta ja lisätä ymmärrystä 27 00:02:10.840 --> 00:02:15.000 elonkirjosta ja kestävämmästä yhteiselosta. 28 00:02:15.000 --> 00:02:20.250 Monissa tutkimuksissa on todettu, että tieto yksin ei riitä, kun halutaan 29 00:02:20.250 --> 00:02:25.260 lisätä ihmisten tietoisuutta ympäristökriisistä. Tieteellinenkään tieto 30 00:02:25.260 --> 00:02:30.500 ei välttämättä johda muutoksiin ajattelussa tai teoissa. 31 00:02:30.500 --> 00:02:35.300 Taide toisaalta vaikuttaa kokijaansa monella eri tasolla, mutta vaikutukset 32 00:02:35.300 --> 00:02:39.500 voivat konkretisoitua vasta paljon myöhemmin. 33 00:02:39.500 --> 00:02:47.000 Taidetta ei siis oikeastaan voida käyttää välineenä, jolla saataisiin aikaan tiettyjä haluttuja vaikutuksia 34 00:02:47.000 --> 00:02:52.750 Taide vaikuttaa sekä tiedon että tunteiden ja kehollisten tuntemusten tasolla. 35 00:02:52.750 --> 00:02:56.890 Taiteessa tieto yhdistetään tunteisiin ja tarinoihin, ja sitä kautta 36 00:02:56.890 --> 00:03:00.750 inhimillisiin ja ei-inhimillisiin kokemuksiin. 37 00:03:00.750 --> 00:03:06.330 Taidekokemuksen moniaistisuus synnyttää parhaassa tapauksessa kokonaisvaltaisen vaikutuksen, 38 00:03:06.330 --> 00:03:11.750 joka voi olla tehokkaampi kuin yksinomaan tietoon pohjautuva esitys. 39 00:03:11.750 --> 00:03:19.250 Erilaiset kertomukset kehittävät empatiakykyä ja mahdollistavat toisten näkökulmaan asettumisen. 40 00:03:19.250 --> 00:03:23.600 Tämä voi auttaa ymmärtämään paremmin esimerkiksi sitä, 41 00:03:23.600 --> 00:03:27.770 miten ihmisen aikaansaama ympäristökriisi vaikuttaa ihmisten 42 00:03:27.770 --> 00:03:32.250 ja muiden lajien elämään eri puolilla maailmaa. 43 00:03:32.250 --> 00:03:39.750 Myös fiktiiviset kertomukset voivat olla hyödyllisiä ympäristöasioiden käsittelyssä. 44 00:03:39.750 --> 00:03:44.730 Hollywood-elokuvassa The Day After Tomorrow kasvihuoneilmiön seurauksena pohjoinen 45 00:03:44.730 --> 00:03:49.380 pallonpuolisko ajautuu jääkauteen. Elokuvan on useissa 46 00:03:49.380 --> 00:03:54.150 yleisötutkimuksissa todettu olleen tehokas keino kertoa laajalle yleisölle siitä, 47 00:03:54.150 --> 00:03:58.750 mitä voi tapahtua jos tieteelliset tutkimukset sivuutetaan. 48 00:03:58.750 --> 00:04:03.220 Tutkimushankkeessamme lähestyimme luontosuhteeseen liittyviä kysymyksiä 49 00:04:03.220 --> 00:04:06.750 monien eri menetelmien kautta. 50 00:04:06.750 --> 00:04:12.030 Järjestimme elokuvien ja äänitaiteen vastaanottotutkimuksen, luontoympäristössä 51 00:04:12.030 --> 00:04:17.640 toteutettuja työpajoja, joissa yhdistettiin taiteellista toimintaa ja tieteen näkökulmia, 52 00:04:17.640 --> 00:04:22.250 sekä tutkimme erilaisia luontorepresentaatioita. 53 00:04:22.250 --> 00:04:27.350 Ympäristöaiheisten elokuvien vastaanottotutkimuksessa kävi ilmi, 54 00:04:27.350 --> 00:04:32.630 että esimerkit onnistuneesta toiminnasta ympäristön ja toisten lajien hyväksi 55 00:04:32.630 --> 00:04:37.820 saivat osallistujat innostumaan esitetystä asiasta, ja joissakin tapauksissa 56 00:04:37.820 --> 00:04:43.000 pohtimaan toimeen ryhtymistä omassa elämässä. 57 00:04:43.000 --> 00:04:50.500 Toisaalta myös yksittäiset, vaikuttavat kuvat ja tunnekokemukset olivat jääneet vahvoina mieleen. 58 00:04:50.500 --> 00:04:55.600 Planetaarisen hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta taiteen rooli 59 00:04:55.600 --> 00:05:00.940 on monimuotoinen ja oleellinen. Paitsi että taide lisää ymmärrystämme 60 00:05:00.940 --> 00:05:05.740 meitä kaikkia koskettavista ympäristöasioista ja auttaa tuntemaan empatiaa 61 00:05:05.740 --> 00:05:10.720 toisia lajeja kohtaan, se voi myös auttaa saavuttamaan hyvinvointia tarjoamalla 62 00:05:10.720 --> 00:05:15.750 merkitystä elämään vähemmän ympäristöä kuluttavalla tavalla. 63 00:05:15.750 --> 00:05:21.000 64 00:05:21.000 --> 00:05:26.250 65 00:05:26.250 --> 00:05:31.500 66 00:05:31.500 --> 00:05:33.540 67 00:05:33.750 --> 00:05:39.000 68 00:05:39.000 --> 00:05:44.250 69 00:05:44.250 --> 00:05:49.500 70 00:05:49.500 --> 00:05:54.750 71 00:05:54.750 --> 00:06:00.000 72 00:06:00.000 --> 00:06:03.900 Olen 73 00:06:03.900 --> 00:06:08.000 Minna Rainio, taiteilija, elokuvantekijä ja tutkija. 74 00:06:08.000 --> 00:06:12.230 Työskentelen pääasiassa liikkuvan kuvan eli installaatioiden ja lyhytelokuvien 75 00:06:12.230 --> 00:06:16.500 parissa, joita toteutan yhdessä Mark Robertsin kanssa. 76 00:06:16.500 --> 00:06:21.960 Me on kehitelty meidän teoksissamme ympäristöaiheita, kuten ilmastonmuutoksen vaikutusta valtameriin, 77 00:06:21.960 --> 00:06:26.500 ja uusi lyhytelokuvamme To Teach a Bird to Fly liittyy 78 00:06:26.500 --> 00:06:31.750 uhanalaisin lintuihin, sukupuuttoon ja ilmastonmuutokseen. 79 00:06:31.750 --> 00:06:36.190 Ilmastonmuutos on hidas ja näkymätön prosessi, ja vaikka se tapahtuu 80 00:06:36.190 --> 00:06:40.250 nyt, monet sen seuraukset näkyvät vasta tulevaisuudessa. 81 00:06:40.250 --> 00:06:44.330 Se ei siis ole mikään helppo asia esittää kuvataiteen keinoin. 82 00:06:44.500 --> 00:06:50.020 Toisaalta taiteilijana koin aiheen niin tärkeäksi ja kaikessa haastavuudessaankin 83 00:06:50.020 --> 00:06:55.500 inspiroivaksi, että olen halunnut lähestyä sitä myös taiteessa. 84 00:06:55.500 --> 00:07:00.750 Ilmastonmuutosta onkin kutsuttu myös mielikuvituksen kriisiksi. 85 00:07:00.750 --> 00:07:08.250 Tarvitaan uudenlaisia tarinankerronnan tapoja, jotta voimme ymmärtää muuttuvaa planeettaamme ja paikkaamme siinä. 86 00:07:08.250 --> 00:07:11.310 Taiteella voi olla tässä merkittävä rooli. 87 00:07:11.500 --> 00:07:16.690 Ihmiset kokevat myös aika paljon surua ja ahdistusta ympäristöasioissa, ja taideteosten 88 00:07:16.690 --> 00:07:21.500 avulla voi myös kohdata, käsitellä ja jakaa näitä tunteita. 89 00:07:21.500 --> 00:07:25.340 Onkin sanottu että vasta ympäristökriisin kohtaaminen tunnetasolla 90 00:07:25.340 --> 00:07:29.500 voi auttaa aktivoimaan ihmisiä toimintaan. 91 00:07:29.500 --> 00:07:33.730 Usein ympäristökriisin sävyttämät tulevaisuudenkuvat 92 00:07:33.730 --> 00:07:37.500 voi kuitenkin olla aika dystooppisia. 93 00:07:37.500 --> 00:07:42.000 Uusimmassa lyhytelokuvassamme To Teach a Bird to Fly, 94 00:07:42.000 --> 00:07:47.010 me halusimme kuitenkin torjua nämä dystooppiset näkymät ja lähestyä ilmastonmuutosta 95 00:07:47.010 --> 00:07:51.000 ja tulevaisuutta jollain tavalla toivon kautta. 96 00:07:51.000 --> 00:07:57.750 Elokuva kertoo naisesta, joka on omistautunut kriittisesti uhanalaisen lintulajin suojelemiseen. 97 00:07:57.750 --> 00:08:03.000 Samalla elokuva avaa näkymän tulevaisuuteen, joka on muuttunut paremmaksi. 98 00:08:03.000 --> 00:08:09.150 Se näyttää myös, miten ekologinen kriisi voi tuoda ihmisissä esiin kyvyn muutokseen ja toimintaan 99 00:08:09.150 --> 00:08:15.000 sekä toisaalta huolenpitoon ja empatiaan toisia lajeja kohtaan. 100 00:08:15.000 --> 00:08:19.710 Mielestäni taide voi olla tärkeä keino erilaisten 101 00:08:19.710 --> 00:08:24.000 ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien kuvittelemiseen. 102 00:08:24.000 --> 00:08:29.250 Jos haluamme muutosta, meidän täytyy ensin pystyä kuvittelemaan se; 103 00:08:29.250 --> 00:08:35.000 emme voi kulkea sellaista maailman kohti, jota emme pysty edes kuvittelemaan. 104 00:08:35.000 --> 00:08:39.350 Aika usein kysytään, miten taide voi vaikuttaa 105 00:08:39.350 --> 00:08:43.500 tai saada ihmisiä toimimaan esimerkiksi ympäristön puolesta. 106 00:08:43.500 --> 00:08:46.050 Onko taiteella merkitystä? 107 00:08:46.250 --> 00:08:50.540 Itse ajattelisin kuitenkin, että taiteen tehtävä ei ole antaa 108 00:08:50.540 --> 00:08:54.750 vastauksia eikä konkreettisia ratkaisuja. 109 00:08:54.750 --> 00:09:00.510 Taiteen vaikutus ajatteluun, ja sitä kautta toimintaan, voi olla hienovaraista ja hidasta, eikä 110 00:09:00.510 --> 00:09:06.250 sitä voi, eikä toisaalta tarvitse, mitata tai todentaa. 111 00:09:06.250 --> 00:09:09.820 Silti se on tärkeää ja merkityksellistä. 112 00:09:10.000 --> 00:09:13.870 Taide voi luoda tilaa uusilla ajatuksille ja avata 113 00:09:13.870 --> 00:09:18.000 näkymiä erilaisiin maailmoihin ja mahdollisuuksiin, 114 00:09:18.000 --> 00:09:21.060 ja sitä kautta johtaa muutokseen. 115 00:09:21.250 --> 00:09:27.250 Itse taiteilijana haluan luoda teoksia, joiden kautta ihmiset voivat kohdata ilmastonmuutoksen ja 116 00:09:27.250 --> 00:09:31.750 ympäristökriisin tunteiden ja aistien välityksellä. 117 00:09:42.250 --> 00:09:47.500 118 00:09:47.500 --> 00:09:49.540 119 00:09:55.000 --> 00:10:00.250 120 00:10:00.250 --> 00:10:06.500 121 00:10:08.250 --> 00:10:12.840 122 00:10:13.000 --> 00:10:16.060 123 00:10:16.250 --> 00:10:17.780 124 00:10:18.000 --> 00:10:20.040 125 00:10:20.250 --> 00:10:22.800 126 00:10:23.000 --> 00:10:28.750 127 00:10:28.750 --> 00:10:34.500 128 00:10:34.500 --> 00:10:36.030 129 00:10:36.250 --> 00:10:39.820 130 00:10:40.000 --> 00:10:46.750 131 00:10:46.750 --> 00:10:52.000 132 00:10:52.000 --> 00:10:57.250 133 00:10:57.250 --> 00:11:02.500 134 00:11:02.500 --> 00:11:05.050 135 00:11:05.250 --> 00:11:10.500 136 00:11:10.500 --> 00:11:15.750 137 00:11:15.750 --> 00:11:22.500 Elokuvan lisäksi muillakin taiteen aloilla, kuten kaunokirjallisuudessa, 138 00:11:22.500 --> 00:11:27.990 kuvataiteessa, esimerkiksi äänitaiteessa, esitellään 139 00:11:27.990 --> 00:11:33.030 käsitellään ympäristöteemaa. Myös tässä meidän Taide, ekologia ja 140 00:11:33.030 --> 00:11:38.000 monimuotoinen luontosuhde -tutkimushankkeessa me tehtiin äänitaidetta, 141 00:11:38.000 --> 00:11:42.950 ja yhdessä tutkijoiden ja taiteilijoiden yhteistyön tuloksena 142 00:11:42.950 --> 00:11:47.500 syntyi Jäänteitä-äänitaideteos. 143 00:11:47.500 --> 00:11:51.610 Se vie teknobiosfääriin: elämään, jota eletään 144 00:11:51.610 --> 00:11:56.000 teknologisen ja biologisen kietoutumana. 145 00:11:56.000 --> 00:12:01.280 Se pyytää kuuntelemaan, ja sitä kautta kysyy, kuinka muodostamme tietoa 146 00:12:01.280 --> 00:12:06.320 havainnon perusteella. Mitä tapahtuu, kun teemme 147 00:12:06.320 --> 00:12:12.020 näkymättömän näkyväksi ja kuulemattomissa olevan kuultavaksi? 148 00:12:12.020 --> 00:12:17.240 Avautuuko silloin mielikuvituksen kenttä, jossa voimme kuvitella tunnettujen 149 00:12:17.240 --> 00:12:21.750 ja tuntemattomien olioiden yhteiseloa uudelleen? 150 00:12:21.750 --> 00:12:27.500 Teoksen ovat tehneet äänisuunnittelija Pietu Arvola, 151 00:12:27.500 --> 00:12:33.250 runoilija Olli-Pekka Tennilä ja minä, Taide, ekologia ja ihmisen monimuotoinen luontosuhde -hankkeen tutkija 152 00:12:33.250 --> 00:12:36.310 Nina Sääskilahti 153 00:12:36.500 --> 00:12:39.050 Voit kuunnella teoksen kokonaan 154 00:12:39.250 --> 00:12:40.780 täältä viimeiseltä sivulta löytävästä linkistä. 155 00:12:46.250 --> 00:12:51.500 156 00:12:51.500 --> 00:12:56.750 157 00:12:56.750 --> 00:13:02.000 158 00:13:02.000 --> 00:13:07.250 159 00:13:12.500 --> 00:13:16.910