WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.750 --> 00:00:06.690 Niin tässä kolmannessa episodissa, joka toimii meillä työnimellä "Ekologinen kestävyys" 2 00:00:06.690 --> 00:00:11.450 me sitten lopulta kuitenkin päädyttiin siihen, että me ehkä sen kaiken ekologisen 3 00:00:11.450 --> 00:00:16.940 kestävyyden miettimisen jälkeen käsitellään ehkä oppimisessa 4 00:00:16.940 --> 00:00:21.890 vähän erilaisia teemoja. - Niin ehkä voisi ajatella, että se on, tai mulle 5 00:00:21.890 --> 00:00:26.590 se on ehkä vähän hassua, että meillä on Ekologinen kestävyys -episodi, 6 00:00:26.590 --> 00:00:33.010 jossa ei sitten niinku puhutakaan ekologisesta kestävyydestä. Mutta mulle ehkä se 7 00:00:33.010 --> 00:00:38.210 ajatuksellinen avain on tässä se, että me ollaan 50 vuotta, jos ei ylikin, tiedetty, että 8 00:00:38.210 --> 00:00:43.690 tämä meidän elämäntapa ei ole kestävä nimenomaan luonnon kantokyvyn kannalta ja 9 00:00:43.690 --> 00:00:48.370 silti me ollaan jatkettu sitä elämäntapaa. Jotenkin tämä ei ole 10 00:00:48.370 --> 00:00:53.650 mulle siinä mielessä niinku tiedon kysymys, etteikö meillä sitä tietoa siitä ekologisesta 11 00:00:53.650 --> 00:00:59.990 kestävyydestä, ilmastonmuutoksesta, luontokadosta ja kaikesta muusta tarpeeksi. 12 00:00:59.990 --> 00:01:04.990 Jotenkin mä ajattelen, että tämä kriisi ei ratkea sillä, että me vaan lisätään 13 00:01:04.990 --> 00:01:07.220 sitä niinku ekologisen. 14 00:01:07.220 --> 00:01:12.080 kestävyyden tietoa. - Koulutetaan ja koulutetaan ihmisiä siihen, vaan tämä on ehkä jotenkin 15 00:01:12.080 --> 00:01:17.720 dynamiikaltaan jotain muuta kuin sitä. Ja minä ajattelen, että sen takia me ollaan tässä otettu 16 00:01:17.720 --> 00:01:25.780 erilaisia teemoja esim. "polkuriippuvuus", sitä taidepajaista oppimista, 17 00:01:25.780 --> 00:01:32.500 , koska ajatellaan, että se provosoi jotain muuta kuin semmoista ns. tiedollista 18 00:01:32.500 --> 00:01:36.270 oppimista tai tiedollista asioiden haltuun ottamista. 19 00:01:36.270 --> 00:01:39.820 Niin mä ajattelen, että taas jos mä mietin tästä psykologin näkövinkkelistä, 20 00:01:39.820 --> 00:01:43.740 että me ollaan tutkittu ja tiedetään hyvin paljon siitä - 21 00:01:43.740 --> 00:01:48.610 tekin opiskelijat varmasti tiedätte tietotasolla kaikenlaista vaikka hyvästä 22 00:01:48.610 --> 00:01:52.190 elämästä, omasta hyvinvoinnista, sen lisäämisestä ja ihan yhtälailla 23 00:01:52.190 --> 00:01:55.370 kestävästä elämäntavasta tai ekologisista näkökulmista. 24 00:01:55.370 --> 00:01:59.600 Mutta se, että miten se tieto jalkautetaan sinne omaan toimintaan ja käytäntöön, niin sehän 25 00:01:59.600 --> 00:02:04.090 on se "1000 taalan kysymys" - Ja jotenkin mun mielestä tehokkaasti siinä 26 00:02:04.090 --> 00:02:11.730 mielessä avaa sitä, että ne muutokset ns. systeemisesti ajassa olisi mahdollisesti tai potentiaalisesti 27 00:02:11.730 --> 00:02:15.100 nyt ainakin ns. merkittäviä, - mutta ehkä siinä 28 00:02:15.100 --> 00:02:19.820 tehdessä ehkä pieniä, että ei tarvitsisi tehdä 29 00:02:19.820 --> 00:02:25.240 valtavia muutoksia, mutta kun jaksaa sitä pientä muutosta jotenkin 30 00:02:25.240 --> 00:02:29.740 ns polkuriippuvaiseksi tulevaisuuteen käsiin. 31 00:02:29.740 --> 00:02:36.920 Eli jatkaa pitkään ja arkipäivässä koko ajan, niin se sitten mahdollistaa 32 00:02:36.920 --> 00:02:41.020 mun mielestä niitä valtavia ikään kuin muutoksia. 33 00:02:41.020 --> 00:02:46.140 Tavallaan toi just tommoinen ns. systeemisyys, jos se tuodaan tähän 34 00:02:46.140 --> 00:02:49.820 ekologiseen kestävyyteen ja nimenomaan tähän episodiin 35 00:02:49.820 --> 00:02:53.130 jotenkin konkreettisesti mukaan, tarkoittaa 36 00:02:53.130 --> 00:02:56.130 juurikin sitä ajatusta, että tavallaan 37 00:02:56.130 --> 00:03:00.990 "tietoa on helppo opettaa, mutta kokemusta on vaikea - jopa mahdoton opettaa", 38 00:03:00.990 --> 00:03:04.520 Että meidän pitäisi ehkä enemmän mennä juuri siihen, että me 39 00:03:04.520 --> 00:03:07.360 kehitetään taitoja ja sitä kautta sitä meidän kokemusta siitä, 40 00:03:07.360 --> 00:03:11.360 että miltä tämä muutos ja kehittäminen (meissä) tuntuu. 41 00:03:11.360 --> 00:03:13.580 Tää on just tää klassikko, 42 00:03:13.580 --> 00:03:16.420 itselleni klassikko käsite "särö" eli miten me saadaan oppimista 43 00:03:16.420 --> 00:03:18.760 aikaan, että täytyy tapahtua joku 44 00:03:18.760 --> 00:03:23.620 kokemuksellinen, jopa kehollinen tai tunteiden tasolla tapahtuva asia, jotta me hoksaamaan, 45 00:03:23.620 --> 00:03:27.080 että asia pitää muuttua. tai me halutaankin tehdä jotakin eri tavalla. 46 00:03:27.080 --> 00:03:30.800 Ja vaikka onhan se aika klisee, että mitä sä kuvaisit, että pienillä asioilla 47 00:03:30.800 --> 00:03:33.440 on väliä, mutta kun se on sitten just totta, että me hirveän helposti 48 00:03:33.440 --> 00:03:35.340 edelleenkin ehkä mennään siihen retoriikkaan, 49 00:03:35.340 --> 00:03:37.140 että "eihän Suomen tarvitse. 50 00:03:37.140 --> 00:03:40.830 Me ollaan pieni valtio ja mitä me tehdään, että no entä se Kiina?!". Juuri tällaiset 51 00:03:40.830 --> 00:03:45.160 kokemukselliset muutokset siinä - että "itse asiassa kyllä, se mitä sä päivittäin teet, niin 52 00:03:45.160 --> 00:03:49.080 sillä on merkittävää tässä". - Kyllä, "aloita pienestä, mutta älä jää pieneen". 53 00:03:49.080 --> 00:03:54.050 Niin ja mun mielestä se, että vaikka aloittaa pienestä niin täytyy olla ikään kuin 54 00:03:54.050 --> 00:04:01.140 suunnitelma, että ei vaan niinku tee jotain asiaa ja ajattele tai 55 00:04:01.140 --> 00:04:06.150 odota, että tää nyt tuottaa jotain, vaan mun mielestä täytyy olla ns. mielessä, se että 56 00:04:06.150 --> 00:04:10.760 "mä teen tän asian nyt selkeästi erilailla kuin aikaisemmin, ja mä sitten 57 00:04:10.760 --> 00:04:16.990 pystyn seuraamaan sitä, minkälaisia muutoksia tämä sitten mahdollisesti tulee aiheuttamaan. 58 00:04:16.990 --> 00:04:20.980 Tokikin tämä nyt on tosi semmoinen ns. "rautalankamalli" tässä. 59 00:04:20.980 --> 00:04:25.060 En mä ajattele, että niinku jotenkin itse toimisi, niin että mulla olisi jotenkin koko ajan 60 00:04:25.060 --> 00:04:31.720 hirveän selkeä (kuva tulevasta), mutta minun mielestä se ajatus, että ei lähde tekemään mitään, 61 00:04:31.720 --> 00:04:34.680 ilman sitä ajatusta, että mä nyt koitan lähteä 62 00:04:34.680 --> 00:04:38.510 tässä sitten ns. muuttamaan asioita isostikin mahdollisesti. 63 00:04:38.510 --> 00:04:41.320 Mun mielestä tää havainnointi on aika hankalaa. 64 00:04:41.320 --> 00:04:45.080 Tiedättekö, että näkee jotain isoja rakenteellisia muutoksia ja 65 00:04:45.080 --> 00:04:50.660 niinku nähdä siinä, että miten mä itse yksinä pystyisin siihen vaikuttamaan 66 00:04:50.660 --> 00:04:54.570 jonkun pienen mun elämässä tapahtuvan muutoksen kautta. 67 00:04:54.570 --> 00:04:59.570 Mut sitten toisaalta just, että se voi joskus olla se ainut keino. 68 00:04:59.570 --> 00:05:03.170 Tai sitten jos me ajatellaan että "ei, me ei", ei siitä sitten seuraa mitään ja heitetään se 69 00:05:03.170 --> 00:05:06.160 tekemättä - niin sittenhän mikäs sitten muuttuis... 70 00:05:06.160 --> 00:05:08.770 - Mun mielestä se on älyllinen haaste löytää 71 00:05:08.770 --> 00:05:12.380 ne yhteydet ja sitä mä toivon, että tässä 72 00:05:12.380 --> 00:05:15.470 episodissa nyt ainakin haastetaan siihen. 73 00:05:15.470 --> 00:05:19.100 Näkemään tavallaan niitä 74 00:05:19.100 --> 00:05:23.420 systeemejä ja sitä kokonaisuutta, että mistä 75 00:05:23.420 --> 00:05:25.450 pienistä asioista se sitten ns, koostuu.