WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.420 --> 00:00:04.370 ...Aika usein kun me lähdetään rakentamaan jotain uudenlaista 2 00:00:04.370 --> 00:00:08.790 oppimista uudenlaisen ryhmän kanssa, niin me 3 00:00:08.790 --> 00:00:11.270 tahdotaan skipata eli hypätään yli se ryhmäyttämisen vaihe. 4 00:00:11.270 --> 00:00:15.590 Se, että me keskityttäisiin siihen, että me pyritään luomaan sille oppimiselle 5 00:00:15.590 --> 00:00:19.190 turvallinen tila. Tässä ensimmäisessä episodissahan 6 00:00:19.190 --> 00:00:24.060 ollaan nimenomaan lähdetty siitä liikkeelle, että miten me saataisiin nämä eri lähtökohdista ja 7 00:00:24.060 --> 00:00:28.470 vähän eri tieteenalasta tulevat opiskelijat toimimaan yhdessä. 8 00:00:28.470 --> 00:00:32.750 Niin mä ajattelen niin, että toi on jotenkin ihan välttämätöntä tässä ekassa episodissa, kun tämä 9 00:00:32.750 --> 00:00:38.370 luo pohjaa niille muille episodeille. Että me saadaan jotenkin se ryhmä toimimaan niin, 10 00:00:38.370 --> 00:00:44.100 että kaikki uskaltaa tuoda sen oman parhaimpansa siihen ikään kuin 11 00:00:44.100 --> 00:00:49.710 pelikentälle. Ajatuksena on, että kukaan näitä ei ratkaise yksin ja 12 00:00:49.710 --> 00:00:53.850 varsinkin kun ollaan tämmöisessä monitieteisessä yhteisössä, niin se varmaan ehkä vaatii 13 00:00:53.850 --> 00:00:59.530 sellaista tiettyä herkkyyttä, että löydetään ne kiinnekohdat ja toisaalta sitten 14 00:00:59.530 --> 00:01:01.810 yhteistä yhteistä suuntaa sitä 15 00:01:01.810 --> 00:01:06.990 maalia kohti. 16 00:01:06.990 --> 00:01:10.950 Saanko mä sanon tähän, kun tuli vaan mieleen, että yksi varmaan miksi juuri turvallinen tila on tärkeää. Tällä opintojaksolla puhutaan 17 00:01:10.950 --> 00:01:15.150 aika tällaisesta välillä henkilökohtaisestikin aiheista, arvoista ja kestävyyden 18 00:01:15.150 --> 00:01:20.400 eri ulottuvuuksista ja miten se näkyy omassa tulevassa työelämässä, omassa elämässä 19 00:01:20.400 --> 00:01:25.210 tällä hetkellä. Niin tavallaan tulisi myös se olo, että mä uskallan kertoa, mitä 20 00:01:25.210 --> 00:01:30.290 mieltä mä oon. Tai mä uskallan olla eri mieltä kuin te muut tässä. 21 00:01:30.290 --> 00:01:32.570 Niin ja sä voit tulla tavallaan siinä siihen ryhmään. 22 00:01:32.570 --> 00:01:37.290 sen ammatillisuuden kautta, mutta toki sä tuot niitä sun omia henkilökohtaisia 23 00:01:37.290 --> 00:01:42.240 arvoja ja muita - tarkoitus ei ole nyt niin kun ole tietenkään siinä ryhmäytymisessä 24 00:01:42.240 --> 00:01:46.800 nostaa esille, että kenen arvot ovat arvokkaammat tai paremmat kuin kenenkään toisen 25 00:01:46.800 --> 00:01:49.320 - Tai oikeassa tai väärässä. 26 00:01:49.320 --> 00:01:53.760 Eikö niin että tuommoinen hyvä paha tai oikea väärä - 27 00:01:53.760 --> 00:02:00.680 mittari on tässä tässä tapauksessa ihan väärä. Se on jotenkin niin kun se, että 28 00:02:00.680 --> 00:02:03.870 se täytyy tavallaan hahmottaa jotenkin toista kautta. 29 00:02:03.870 --> 00:02:07.710 En mä tiedä mikä teidän kokemus on, mutta musta tuntuu, että varsinkin vaikka tässä 30 00:02:07.710 --> 00:02:14.770 kun me ollaan tehty tätä opintojaksoa, niin me ollaan: työelämässä, moniammatillisessa 31 00:02:14.770 --> 00:02:20.810 yhteistyössä, jossa me jokainen vähän edustetaan omaa tavallaan näkökulmaa, mutta omaa tieteenalaa 32 00:02:20.810 --> 00:02:27.490 Mun argumentti on se, että aika moni työtehtävä tai aika moni mielenkiintoinen työtehtävä 33 00:02:27.490 --> 00:02:32.710 on just tätä, että me eri lähtökohdista tullaan siihen tilanteeseen ja meidän täytyy 34 00:02:32.710 --> 00:02:34.750 yhdessä lähteä ratkomaan niitä 35 00:02:34.750 --> 00:02:38.980 ongelmia - ja eikö niin, että vaikka kestävyyden kysymykset ei ratkeakaan 36 00:02:38.980 --> 00:02:42.710 muuta kuin tämän tyyppisellä yhteistyöllä? Kyllä ja sitten minä ajattelen 37 00:02:42.710 --> 00:02:46.300 , no itse kun edustan niinku psykologian tieteenalaa, niin tuntuu, että 38 00:02:46.300 --> 00:02:49.560 varsinkin meillä puhutaan paljon siitä - ja mä näen, että se on tämmöisessä 39 00:02:49.560 --> 00:02:51.940 moniammatillisessa tiimissä myös tärkeänä - 40 00:02:51.940 --> 00:02:55.380 me myös määritellään, mistä me puhutaan, mitä käsitteitä me käytetään, 41 00:02:55.380 --> 00:02:58.880 mitä ne meille tarkoittaa, koska ne voi olla niin eri. 42 00:02:58.880 --> 00:03:02.550 merkityksellisiä. Juurikin se, että miten mä henkilökohtaisesti tulkitsen jotain 43 00:03:02.550 --> 00:03:06.530 tai mitä sitten se on taas jossain tieteessä tai teoriassa - meillä voi olla erilaisia 44 00:03:06.530 --> 00:03:10.740 lähtökohtia näissä. Ihan jo senkin niinku kentän asettaminen, että mistä me puhutaan ja mitä 45 00:03:10.740 --> 00:03:15.560 se kellekin niinku merkitsee. 46 00:03:15.560 --> 00:03:20.470 Toisaalta sitten tässä kontekstissa ei myöskään ole selkeästi sanoittavissa, että kaikilla meidän opiskelijoilla olisi 47 00:03:20.470 --> 00:03:25.010 käsitys yliopisto-oppimisesta tai opiskelusta, että tämä varmaan tarjoaa myös siihen 48 00:03:25.010 --> 00:03:29.700 niinku näkökulmia toivottavasti.