WEBVTT 00:00:05.440 --> 00:00:10.599 Toiminta- ja kehittämistutkimusta voidaan tehdä monista erilaisista lähtökohdista. 00:00:11.080 --> 00:00:16.239 Yhteistä niille kaikille on, että jotakin toimintaa kehitetään ja tutkitaan samalla. 00:00:17.320 --> 00:00:22.480 Nyt kerron hetken yhteisöllisestä eli osallistavasta toimintatutkimuksesta. 00:00:23.239 --> 00:00:26.839 Siinä keskeistä on että ryhmä, jossa toimitaan – 00:00:26.839 --> 00:00:33.000 ei ole kehittämisen ja tutkimuksen kohde vaan aktiivinen toimija ja osallistuja. 00:00:34.119 --> 00:00:43.520 Yhteisöllinen toimintatutkimus on siis kaikkien yhteisön jäsenten osallisuutta tukeva tapa tutkia ja kehittää yhteisön käytännön toimintaa. 00:00:44.560 --> 00:00:50.560 Yhteisö voi olla esimerkiksi lapsiryhmä, koululuokka, työtiimi tai -organisaatio. 00:00:51.520 --> 00:00:59.479 Yhteisöllinen toimintatutkimus on myös keino tutkijan omaan ja yhteisön jäsenten kasvuun ja ammatilliseen kehittymiseen. 00:01:01.079 --> 00:01:05.760 Yhteisöllisen toimintatutkimuksen tavoitteena on tutkimuksen avulla tukea – 00:01:05.760 --> 00:01:13.319 ja edistää demokratiaa, osallisuutta ja toimijuutta tutkimukseen osallistuvassa yhteisössä. 00:01:14.640 --> 00:01:25.239 Tavoitteena on myös kehittää tai parantaa jotakin yhteisössä yhdessä sovittua arjen käytännettä tai toimintatapaa yhteisössä sovituilla tavoilla. 00:01:27.599 --> 00:01:35.200 Tutkijan rooli yhteisöllisessä toimintatutkimuksessa on toimia osana yhteisöä fasilitaattorina, – 00:01:35.200 --> 00:01:40.959 auttaa yhteisöä aineistonkeruussa ja analysoinnissa ja käytännön kehittämisessä. 00:01:41.640 --> 00:01:46.879 Lapset tutkijoina -ajattelu sopii toimintatutkimukseen hyvin: 00:01:46.879 --> 00:01:56.719 käytössä ovat lapsi- ja toimijalähtöiset metodit, yhteisön jäsenet ovat aktiivisia toimijoita myös aineiston keruussa ja analysoinnissa. 00:01:58.879 --> 00:02:10.639 Kerättävät aineistot ovat monimenetelmällisiä, eli yhteisössä voidaan toteuttaa kyselyjä, haastatteluja, havainnointeja ja tuottaa erilaisia dokumentteja. 00:02:11.159 --> 00:02:18.000 Aineistoina voidaan käyttää myös vaikkapa draamaa ja erilaisia visuaalisia tuotoksia. 00:02:18.560 --> 00:02:27.280 Analysointitavat ovat aineistosta riippuvia, voidaan käyttää erilaisia laadullisia ja myös määrällisiä analyysimenetelmiä. 00:02:28.159 --> 00:02:34.479 Keskeistä on, että yhteisö on aktiivisesti mukana myös aineiston analysoinnissa. 00:02:35.960 --> 00:02:40.599 Yhteisöllisen toimintatutkimuksen prosessi jäsentyy kehämäisesti. 00:02:41.159 --> 00:02:48.759 Prosessi alkaa toiminnan havainnoimisella, seuraavassa vaiheessa toimintaa reflektoidaan ja arvioidaan, – 00:02:48.759 --> 00:02:54.360 jonka pohjalta suunnitellaan esimerkiksi uusi, parempi käytänne tai toimintatapa. 00:02:55.000 --> 00:03:02.199 Neljännessä vaiheessa toimitaan uuden suunnitelman mukaan, jonka jälkeen prosessi alkaa uudelleen alusta, – 00:03:02.199 --> 00:03:07.599 eli tätä toimintaa sitten taas havainnoidaan ja arvioidaan ja niin edelleen. 00:03:08.000 --> 00:03:18.280 Esimerkiksi gradussa usein pystytään kiertämään tällainen kehä vain kerran, mutta sitten työelämässä kehä voidaan toteuttaa vaikkapa kolmeen kertaan. 00:03:20.159 --> 00:03:28.639 Parasta toimintatutkimuksessa onkin se, että sitä opiskellessa ja esimerkiksi gradussa käytettäessä hankitaan osaamista, – 00:03:28.639 --> 00:03:36.120 jota voi hyvin soveltaa tulevassa työssä kasvatusalan asiantuntijana ja oman työn kehittämisessä. 00:03:37.479 --> 00:03:43.919 Ominaista toimintatutkimuksella hankittavalle tiedolle on tiedon subjektiivisuus ja tulkinnallisuus. 00:03:44.719 --> 00:03:48.000 Tieto on myös aikaan ja paikkaan sidottua. 00:03:48.000 --> 00:03:52.960 Siten se sijoittuu metodimetsässä sen oikeanpuoleiselle osuudelle. 00:03:54.479 --> 00:03:58.479 Tässä oli lyhyt kuvaus yhteisöllisestä toimintatutkimuksesta. 00:03:58.560 --> 00:04:05.280 Jos kiinnostuit, tutustu tähän laadullisen tutkimuksen lähestymistapaan lisää liitteenä olevista linkeistä.