WEBVTT 00:00:05.400 --> 00:00:18.079 Keskusteluanalyysi on tutkimusmenetelmä, joka sopii vuorovaikutuksen tutkimiseen ja siinä aineistona on yleensä videoaineistot, tai käy myöskin pelkän äänen tallennus. 00:00:18.920 --> 00:00:25.079 Tavoitteena on tarkkailla mahdollisimman luonnollisesti vuorovaikutuksessa esiintyviä tilanteita. 00:00:26.239 --> 00:00:36.960 Keskustelunanalyysi on alunperin sosiologian parissa noin 1960-luvulla syntynyt metodi ja näiden kuudenkymmenen vuoden aikana – 00:00:36.960 --> 00:00:48.560 tämä metodi on vakiinnuttanut sosiologian lisäksi jalansijan sosiaalipsykologiassa, antropologiassa, kielitieteessä ja nykyään myös kasvatustieteissä. 00:00:48.880 --> 00:01:02.719 Ja keskustelunanalyyttinen teoreettinen viitekehys on sosiaalinen konstruktionismi, eli ajatus siitä, että todellisuus syntyy ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa erityisesti kielenkäytön avulla. 00:01:03.159 --> 00:01:10.439 Lähellä olevia teoreettis-metodologisia suuntauksia on erityisesti diskurssianalyysi ja narratiivinen tutkimus. 00:01:10.599 --> 00:01:18.239 Keskusteluanalyysin perusajatuksena on tutkia vuorovaikutusta nimenomaan osallistujien välisenä yhteistyönä, – 00:01:18.239 --> 00:01:24.560 eli sen lisäksi, että keskusteluanalyysi on tutkimusmenetelmä, se on myös teoria vuorovaikutuksen rakentumisesta. 00:01:25.239 --> 00:01:37.680 Ajatus on siis se, että vuorovaikutus on aina kaikkien siihen osallistuvien osallistujien yhteistyön tulos ja kielenkäyttöä tutkitaan nimenomaan sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä. 00:01:38.120 --> 00:01:50.799 Ja se, minkälaisia tuloksia saadaan, liittyy nimenomaan siihen vuorovaikutuksen rakentumiseen, eikä siihen, että pyrittäisiin jonkun yksittäisen ihmisen toimintaa selittämään – 00:01:51.040 --> 00:02:00.959 mahdollisimman tyhjentävästi tai arvailemaan hänen mielensisäisiä ajatuksia tai intentioita, vaan nimenomaan fokus on siinä vuorovaikutuksessa. 00:02:01.359 --> 00:02:06.959 Ja siihen vuorovaikutuksen tutkimiseen keskusteluanalyysi tarjoaa systemaattisia työkaluja. 00:02:06.959 --> 00:02:15.039 Eli vaikka me voidaan ajatella, että jokainen vuorovaikutustilanne on sinänsä ainutlaatuinen, mutta kuitenkin vuorovaikutus perustuu – 00:02:15.039 --> 00:02:26.120 tietynlaisiin jaettuihin yhteisiin normeihin ja merkityksiin, kuten muun muassa siihen, että vuorovaikutustilanteissa me pyritään suojelemaan toistemme kasvoja – 00:02:26.120 --> 00:02:31.400 ja välttämään sanomasta ikäviä asioita ainakaan kauhean suoraan toisille ihmisille. 00:02:32.360 --> 00:02:37.639 Ja tiedetään se, että jos jollekin osallistujille esitetään kysymys, niin hän on siihen velvoitettu vastaamaan. 00:02:38.039 --> 00:02:46.759 Tiedetään myöskin niitä, että yleensä pyritään keskustelussa jonkinlaiseen vuorotteluun ja siihen, että vältetään vaikka päällekkäispuhuntaa. 00:02:47.879 --> 00:02:54.800 Ja sen lisäksi, että tutkitaan kieltä, niin tiedetään se, että vuorovaikutus on hyvin multimodaalista, – 00:02:54.800 --> 00:03:03.960 eli siihen vaikuttaa puheen lisäksi ilmeet, eleet, tilankäyttö, kaikki myös materiaalinen ympäristö kuten teknologia. 00:03:04.360 --> 00:03:13.919 Ja kun kun meillä on aineistona ne videot, niin keskusteluanalyysillä voidaan sitten myöskin tutkia kaikkien näiden muidenkin – 00:03:13.919 --> 00:03:20.800 vuorovaikutuskanavien kuin vain puheen lisäksi niiden roolia ja yhteisvaikutusta siinä vuorovaikutuksessa. 00:03:21.439 --> 00:03:31.199 Itse tutkin tällä hetkellä semmoisia kouluja ja luokkahuonevuorovaikutusta missä se oppimisvuorovaikutus on eri tiloissa – 00:03:31.199 --> 00:03:37.360 ja osallistujat liikkuvat tilojen välillä, ja käyttävät eri tavalla tiloja ja materiaaleja. 00:03:37.360 --> 00:03:45.520 Myös kehollisuus tulee siellä keskeisesti esiin, eli kaikkea tämmöistä on mahdollista tutkia. 00:03:45.960 --> 00:03:56.479 Tiivistetysti vielä, että milloin käyttää keskustelunanalyysiä, niin vastaus on varmaan, että kun kiinnostaa tämmöinen vuorovaikutuksen mikrotarkastelu – 00:03:56.479 --> 00:04:02.319 ja ajatus siitä, että vuorovaikutus on nimenomaan osallistujien välistä yhteistyötä.