WEBVTT 00:00:05.280 --> 00:00:11.400 Diskurssintutkimuksen kiinnostuksenkohteena on kielenkäytön ja sosiaalisen toiminnan suhde. 00:00:11.519 --> 00:00:15.759 Sen lähtökohdat ovat sosiaalisessa konstruktionismissa. 00:00:15.960 --> 00:00:21.760 Toisin sanoen diskurssintutkimuksessa kieltä ei ymmärretä ensisijassa kommunikaation 00:00:21.760 --> 00:00:27.559 tai todellisuuden kuvaamisen välineeksi, vaan sen katsotaan olevan toimintaa, 00:00:27.559 --> 00:00:32.719 joka tuottaa ja luo meille maailmaa ja sosiaalista todellisuutta. 00:00:32.799 --> 00:00:38.600 Kielellä siis tehdään ja saadaan aikaan asioita. Se on seurauksellista. 00:00:38.679 --> 00:00:44.439 Tähän viittaa funktion käsite, joka on keskeinen diskurssintutkimuksessa. 00:00:45.039 --> 00:00:51.280 Otetaan pieni esimerkki kahdesta erilaisesta tavasta ilmaista sama tapahtuma. 00:00:51.439 --> 00:00:56.960 Ensiksi lausuma ”mieheni avaimet katosivat kauppareissulla”. 00:00:57.079 --> 00:01:02.159 Ja toiseksi ”mieheni kadotti avaimensa kauppareissulla”. 00:01:02.640 --> 00:01:08.560 Näissä kahdessa lausumassa on eri subjektit. Toisin sanoen eri toimijat. 00:01:08.719 --> 00:01:12.319 Ensimmäisessä se on avaimet, jotka vain katoavat, 00:01:13.000 --> 00:01:17.159 ja jälkimmäisessä mieheni, joka kadottaa avaimensa. 00:01:17.680 --> 00:01:21.959 Samalla jälkimmäisessä lausumassa vastuu avainten kadottamisesta 00:01:21.959 --> 00:01:26.239 asettuu ensimmäistä lausumaa selvemmin miehelleni. 00:01:26.719 --> 00:01:32.200 Tästä yksinkertaisesta esimerkistä voi siis tarkastella kielenkäytön funktioita 00:01:32.319 --> 00:01:37.359 puheen eri osapuolten toimija-asemien näkökulmasta. 00:01:37.599 --> 00:01:40.239 Toinen kiinnostuksen kohde voisi olla, 00:01:40.239 --> 00:01:45.480 mitä puheesta seuraa vastuun tulkintojen näkökulmasta. 00:01:46.400 --> 00:01:52.079 Esimerkki konkretisoi myös sitä, miten diskurssintutkimuksessa huomio voidaan kiinnittää 00:01:52.079 --> 00:01:57.159 hyvinkin yksityiskohtaisesti erilaisiin ilmaisuihin ja tapoihin 00:01:57.159 --> 00:02:03.000 ilmaista asioita ja tuottaa näin erilaisia merkityksiä niille. 00:02:03.159 --> 00:02:08.719 Diskurssintutkimuksen oletuksena ja kiinnostuksen kohteena onkin 00:02:08.719 --> 00:02:14.479 merkityksenantojen ja tulkintojen vaihtelevuus ja moninaisuus. 00:02:15.199 --> 00:02:20.000 Lisäksi diskurssintutkimuksessa on keskeistä kielenkäytön tarkastelu 00:02:20.000 --> 00:02:23.159 tilanteisena, kontekstuaalisena. 00:02:23.280 --> 00:02:28.199 Sanojen ja lausumien katsotaan siis saavan merkityksensä kontekstissaan. 00:02:28.280 --> 00:02:34.000 Konteksti on diskurssintutkimuksessa kuitenkin laaja-alainen käsite ja se mikä katsotaan 00:02:34.000 --> 00:02:38.800 kussakin tutkimuksessa analyysin kannalta keskeiseksi kontekstiksi, 00:02:38.800 --> 00:02:44.120 vaihtelee riippuen tutkimuksen tavoitteista, teoreettisista lähtökohdista 00:02:44.120 --> 00:02:48.360 ja sovellettavasta diskurssintutkimuksen suuntauksesta. 00:02:48.560 --> 00:02:54.000 Diskurssintutkimuksessa tutkimuskysymykset kohdentuvat ensinnäkin merkityksiin tai 00:02:54.000 --> 00:02:58.560 merkitysjärjestelmiin, joita aineistosta on erotettavissa. 00:02:58.560 --> 00:03:04.719 Analyyttisia käsitteitä, joilla näihin merkityksiin tai merkitysjärjestelmiin viitataan, 00:03:04.719 --> 00:03:09.560 voivat olla esimerkiksi diskurssi, puhetapa tai positio. 00:03:10.080 --> 00:03:16.400 Lisäksi tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, mitä nämä merkitykset tai merkitysjärjestelmät 00:03:16.400 --> 00:03:23.000 kertovat sosiaalisista käytännöistä tai millaisia orientaatiota ne luovat näille käytännöille, 00:03:23.000 --> 00:03:31.039 esimerkiksi äitiydelle, vanhemman ja opettajan yhteistyölle tai organisaation kehittämiselle. 00:03:31.479 --> 00:03:38.520 Diskurssintutkimus voikin tuoda näkyviin jokapäiväisestä elämästä ja ammatillisista käytännöistä 00:03:38.520 --> 00:03:44.400 seikkoja, jotka arjessa jäävät esimerkiksi niiden tuttuuden vuoksi huomiotta. 00:03:44.400 --> 00:03:49.240 Diskurssintutkimus mahdollistaa myös yhteiskunnan makrotason ilmiöiden 00:03:49.240 --> 00:03:55.800 ja kulttuurin tarkastelun tässä ja nyt sekä historian näkökulmasta. 00:03:56.560 --> 00:04:02.439 Diskurssintutkimuksessa käytetään aineistona tekstiaineistoja ja oikeastaan on vaikea 00:04:02.439 --> 00:04:07.639 rajata pois tekstejä, joita ei voisi tarkastella diskurssiivisesti. 00:04:07.960 --> 00:04:12.199 Aineistoina voidaan käyttää siten erilaisia olemassa olevia tekstejä, 00:04:12.199 --> 00:04:17.000 esimerkiksi organisaatioiden dokumentteja, samoin kuin mediatekstejä. 00:04:17.560 --> 00:04:23.920 Tekstiaineisto voidaan myös tuottaa tutkimusta varten pyytämällä tutkimuksen osallistujilta 00:04:23.920 --> 00:04:31.360 kirjoituksia kiinnostuksenkohteena olevasta asiasta, vaikkapa lapsuuden koulukokemuksista. 00:04:32.399 --> 00:04:36.839 Aineistona voivat olla avoimiin kysymyksiin annetut vastaukset 00:04:36.839 --> 00:04:42.759 tai laadulliset haastattelut, jotka kirjoitetaan sanatarkasti puhtaaksi. 00:04:43.160 --> 00:04:47.480 Eräs aineistomahdollisuus ovat lisäksi vuorovaikutustilanteet 00:04:47.480 --> 00:04:51.079 ja niiden tallenteiden pohjalta muodostetut tekstit. 00:04:51.480 --> 00:04:55.120 Lisäksi diskurssianalyysin aineistona voidaan käyttää 00:04:55.120 --> 00:04:59.720 visuaalista aineistoa, esimerkiksi mainoksia. 00:05:00.600 --> 00:05:05.079 Kaikkineen diskurssintutkimus on innostava, ehkä osin haastava, 00:05:05.079 --> 00:05:12.000 mutta samalla monia mahdollisuuksia avaava laadullisen aineiston tutkimusmenetelmä.