WEBVTT 00:00:05.280 --> 00:00:12.960 No niin, hei vaan. Mä olen Tuulikki Ukkonen-Mikkola ja työskentelen Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen oppiaineessa – 00:00:12.960 --> 00:00:22.760 ja mun tarkoituksena on nyt kertoa, minkälainen tutkimusmenetelmä etnografia on, miten etnografia sopisi vaikka sinun tutkimukseesi. 00:00:23.160 --> 00:00:33.759 Etnografian pääasiallinen tutkimuskohde on kulttuuri, ihmisten tavat, yhteisöjen kulttuuriset käytännöt. 00:00:33.759 --> 00:00:43.880 Ja on tehty paljonkin, tai niin kuin kouluetnografiaa, etnografiaa varhaiskasvatuksessa ja sit jos ajatellaan – 00:00:43.880 --> 00:00:53.320 lasten ja nuorten tutkimusta niin lastensuojelun piirissä, ja se on kyllä ihan paljonkin käytetty menetelmä. 00:00:53.399 --> 00:01:01.159 Etnografian juuret ovat antropologiassa ja se on hyvin vanha tapa tehdä tutkimusta. 00:01:01.159 --> 00:01:12.200 Etnografian pääasiallinen aineistonkeruumenetelmä on havainnointi. Eli mennään usein sinne yhteisöön ehkä aika pitkäksikin aikaa. 00:01:12.200 --> 00:01:23.920 Mä olen tehnyt oman etnografiani tämmöisestä lasten ja vanhusten yhteisestä palvelukeskuksesta, missä päiväkoti ja vanhusten palvelut oli samassa tilassa, – 00:01:23.920 --> 00:01:32.000 niin olin oikeastaan yli vuodenkin siellä havainnoimassa ja osan siitä ajasta olin ihan työtehtävissä siellä. 00:01:32.200 --> 00:01:44.519 Et oman työn ohessakin on mahdollista tehdä etnografiaa. Ja etnografian avulla pyritään sanoittamaan arkista toimintaa ja näkemään – 00:01:44.519 --> 00:01:54.519 näkemään mitä siinä arjessa tapahtuu. Ja ollaan kiinnostuneita siitä, että mitä yleisiä käytäntöjä on, mutta myös niistä poikkeuksista, – 00:01:54.519 --> 00:02:01.680 koska myös ne poikkeukset voi tehdä näkyväksi sitä arjen tavanomaisia käytäntöjä. 00:02:01.959 --> 00:02:18.360 Ja aineistoina, havainnointiaineisto on se yleisin, ja myös videoaineistoja voidaan kerätä. Ja sitten ne molemmat litteroidaan. 00:02:18.360 --> 00:02:25.360 Videoaineistosta kiinnostavimmat kohdat usein litteroidaan. 00:02:25.360 --> 00:02:36.000 Ja sitten sitä aineistoa voidaan täydentää haastatteluilla, erilaisilla asiakirjoilla, kirjoitelmilla, hyvin monella tavalla. 00:02:36.080 --> 00:02:44.319 Ja sitten usein tää aineiston analyysi ja teorian rakentaminen, ne kulkee kietoutuneena yhteen, rinta rinnan. 00:02:44.319 --> 00:02:53.479 Että ei niinkään lineaarisesti, että ensin on vankka teoriatausta ja sitten sen jälkeen tehdään aineistonkeruu ja analyysi, – 00:02:53.479 --> 00:03:00.919 vaan ne menee ikään kuin semmoisena spiraalina. Että mulla omassa tutkimuksessakin sitä mukaa, kun mä sain – 00:03:00.919 --> 00:03:09.560 aineistosta analysoitua joitain kohtia, niin sitä mukaa sitten täydensin teoriaosaa. 00:03:09.639 --> 00:03:24.680 Hyvin usein analyysinä on hyvä tällainen aineistolähtöisyys, koska se etnografinen aineisto on hyvin rikas. Jos ajattelee ihan niin kuin gradun tekoa vaikka opinnäytteenä niin – 00:03:24.680 --> 00:03:33.919 se aika mikä siellä kentällä tai yhteisössä on hyvä viettää on oikeastaan aika vaikeaakin sanoa etukäteen. 00:03:33.919 --> 00:03:43.159 Voi olla, että sen oikeastaan huomaa siinä vaiheessa, kun sitä aineistoa on kerännyt ja alkanut analysoida, että tarvitseeko vielä lisää – 00:03:43.159 --> 00:03:49.159 vai onko tämä jo riittävä vastaamaan tähän tutkimuskysymykseen. 00:03:49.159 --> 00:03:51.000 Kiitos!