WEBVTT 00:00:05.480 --> 00:00:14.919 Hei, olen Tarja Liinamaa ja kerron teille lyhyesti omia ajatuksiani siitä, minkälainen on fenomenologinen tutkimusorientaatio. 00:00:15.560 --> 00:00:25.719 Ihan lähtökohtana jos ajatellaan, että millaista tietoa fenomenologinen tutkimusorientaatio tuottaa ja minkälaista tietoa sillä pyritään hakemaan, – 00:00:25.719 --> 00:00:31.920 niin se etsii vastausta siihen, että minkälainen jokin tutkittava ilmiö on. 00:00:31.920 --> 00:00:41.920 Mikä sen ydinolemus on ja millaisia piirteitä siihen liittyy? Ja toisaalta mitä piirteitä ilman se ei olisi se sama ilmiö? 00:00:42.719 --> 00:00:56.920 Ja keskeistä tässä on, että sitä tietoa ja ilmiön luonnetta etsitään koettuna. Eli miten ihmiset ovat oman kokemusmaailmansa pohjalta kokeneet jonkin ilmiön. 00:00:58.119 --> 00:01:01.560 Eli jos me ajatellaan, että meillä on yhteinen elämismaailma, – 00:01:02.079 --> 00:01:11.760 niin jos me sitten lähdetään tarkastelemaan sitä, miten me ollaan koettu se maailma ja ehkä joku tietty ilmiö, jota me lähdetään tutkimaan, – 00:01:12.239 --> 00:01:18.959 niin koettuna se ilmiö näyttäytyykin eri ihmisille todennäköisesti erilaisena. 00:01:18.959 --> 00:01:34.079 Mutta sitten kun kokoamme ne ihmisten erilaiset kokemukset yhteen, niin saamme siitä ilmiöstä sellaisen kokonaiskuvan näiden ihmisten omana kokemuksena. 00:01:36.000 --> 00:01:50.319 Ja jos ajatellaan vielä sitä, että mitä siitä ilmiöstä voidaan tavoittaa, niin usein puhutaan siitä, minkälainen se kokonaisuus on. 00:01:50.319 --> 00:01:54.079 Onko siinä rakentunut jotain tiettyjä piirteitä? 00:01:54.519 --> 00:02:02.719 Sitä me voidaan tavoitella ja toisaalta me voidaan tavoitella, että millaisena se ilmiö koetaan. 00:02:03.359 --> 00:02:13.120 Ja nyt sitten jos ajatellaan tämmöistä tutkimusaineiston keräämistä, että miten me saadaan se koettu kokemus esille, – 00:02:13.120 --> 00:02:24.039 niin siinä tietysti tullaankin siihen, että mitkä tutkimusmenetelmät ja millaisella aineistonkeruulla voidaan lähestyä tämmöistä koettua maailmaa. 00:02:24.039 --> 00:02:37.319 Aika usein fenomenologiassa tuodaan esille että mahdollisimman avoin haastattelu on varmaan käytetyin menetelmä. 00:02:37.319 --> 00:02:48.240 Silloin ajatellaan, että nämä tutkimuksessa mukana olevat henkilöt kertovat hyvin vapaasti omista kokemuksistaan, – 00:02:48.240 --> 00:02:59.159 ja silloin tutkijan asema pyritään häivyttämään sekä aineiston keruusta että analyysivaiheessa, – 00:02:59.159 --> 00:03:08.879 ja tässä on ehkä hyvä nyt ajatella, että erityisesti se analyysivaihe haastaa tutkijaa. 00:03:08.879 --> 00:03:20.879 Toki kaikessa tutkimusanalyysissä tai aineiston analyysissä haastetaan, mutta tässä se tutkijan oma esiymmärrys ja se ne ennakkokäsitykset kyseenalaistetaan – 00:03:20.879 --> 00:03:28.639 ja ne pyritään jollakin tavalla tunnistamaan silloin kun sitä aineistoa lähdetään käsittelemään. 00:03:28.639 --> 00:03:39.680 Ja pyritään pääsemään mahdollisesti muunkin aineiston kautta siihen tapaan jolla tämä kyseinen henkilö kokee niitä asioita. 00:03:40.439 --> 00:03:52.000 Ja sitten jos ajatellaan fenomenologiaa, niin tässäkin, kuten monessa muussakin laadullisessa metodissa, on erilaisia suuntauksia ja painotuksia, – 00:03:52.000 --> 00:04:03.479 ja voisi sanoa, että hyvin monenlaista fenomenologista tutkimusta tehdään riippuen tutkijan omasta filosofiasta tai – 00:04:03.479 --> 00:04:16.560 tullaan tämmöisiin epistemologisiin tai ontologisiin käsityksiin, että miten me ajatellaan sen ilmiön olevan ja ja kuinka me lähdetään tavoittamaan sitä, minkälaisen aineiston kautta. 00:04:17.120 --> 00:04:25.279 Ja yksi semmoinen esimerkki, jota aina itse itse mietin, että minkälaisena itse olisin kokenut sen tutkimuksen tekemisen, – 00:04:25.279 --> 00:04:38.639 että tämmöisen tanssin kokemisen havainnointi on yksi ääriesimerkki, jonka mä olen itse kohdannut, että kuinka siinä päästään sen ihmisen kokemusmaailmaan. 00:04:39.199 --> 00:04:47.800 Ja ehkä sitten tässä on vielä hyvä muistaa, että kaikki kokemuksen tutkimus ei tokikaan ole fenomenologista tutkimusta. 00:04:47.800 --> 00:04:57.439 Kokemuksia voidaan tutkia toki muillakin laadullisen menetelmän tavoilla, mutta silloin jos me puhutaan fenomenologisesta tutkimusorientaatiosta, – 00:04:57.439 --> 00:05:05.240 niin me todellakin pyritään tavoittamaan se koettu kokemus. 00:05:05.240 --> 00:05:16.040 Ja silloin tullaan tämmöisiin merkityssuhteiden tarkasteluihin, että minkä merkityksen ihmiset antavat näille tietyille ilmiölle, – 00:05:16.040 --> 00:05:24.759 jota me ollaan tutkimassa, ja sillä tavalla semmoinen aika kokonaisvaltainen näkemys siitä ilmiöstä. 00:05:24.759 --> 00:05:33.480 Mutta tässä ihan lyhyesti, miten minä miellän tällä hetkellä fenomenologisen tutkimusorientaation.