WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.300 --> 00:00:09.660 Tervetuloa kvantitatiivisten monimuotomenetelmien perusteiden kurssille. 2 00:00:09.660 --> 00:00:14.270 Minä olen opintojakson vastuuopettaja pessi lyyra. 3 00:00:14.270 --> 00:00:23.730 Ja tässä videossa tutustutaan alustavasti kurssin aiheisiin. 4 00:00:23.730 --> 00:00:30.170 Vilkaistaan ensin taustaksi opintojakson osaamistavoitteita. 5 00:00:30.170 --> 00:00:38.080 Tässä näette ne hieman tulkittuna ja tiivistettynä näistä virallisista. 6 00:00:38.080 --> 00:00:44.120 Ja ne on ensinnäkin että. Opiskeltu aina jaksolla. 7 00:00:44.120 --> 00:00:50.960 Tunnistatte näitä menetelmiä ja ymmärrätte niiden erot? 8 00:00:50.960 --> 00:00:55.600 Ja tunnistatte. Mikä? 9 00:00:55.600 --> 00:00:58.930 Psykologian alalla relevanttia menetelmä sopii minkäänlaiseen 10 00:00:58.930 --> 00:01:04.860 tutkimuskysymykseen vastaamiseen. Toiseksi. 11 00:01:04.860 --> 00:01:08.850 Opitte käyttämään näitä menetelmiä. 12 00:01:08.850 --> 00:01:14.350 Toteuttamaan on niillä analyyseja. Ja raportoimaan ja. 13 00:01:14.350 --> 00:01:20.050 Tulkitsemaan. Niillä saatujen tuloksia. 14 00:01:20.050 --> 00:01:23.250 Ja näiden taitojen varassa sitten osaatte arvioida menetelmien 15 00:01:23.250 --> 00:01:27.990 käyttöä muissa tutkimuksissa. Ja niissä. 16 00:01:27.990 --> 00:01:32.520 Tehtyjä päätelmiä ja tulkintoja, jotka perustuu näihin. 17 00:01:32.520 --> 00:01:38.580 Menetelmiin. Ja tässä johdon tulen tuossa. 18 00:01:38.580 --> 00:01:45.140 Tavoite on tuo. Alustavasti tutustua näiden käytön ideaan. 19 00:01:45.140 --> 00:01:47.330 Eli. 20 00:01:47.330 --> 00:01:52.270 Kiinnittyy tuohon ensimmäiseen osaamistavoitteet. 21 00:01:52.270 --> 00:01:59.470 Aiemmin olette tutustunut näihin yksi ja 2 muuttujan menetelmiin. 22 00:01:59.470 --> 00:02:03.530 Jotka sopeutuu tämmöisten yksinkertaisten keskiarvoerojen tai 23 00:02:03.530 --> 00:02:08.770 2 muuttujien välisten yhteyksien selvittämiseen. 24 00:02:08.770 --> 00:02:13.890 Mutta psykologiassa tyypillisesti tutkitaan useita toisilleen läheisiä 25 00:02:13.890 --> 00:02:20.870 ilmiöitä ja laajoissa aineistoissa on paljon muuttujia ja olisi hankalaa 26 00:02:20.870 --> 00:02:26.010 tehdä vaan näitä parit taisia vertailuja. 27 00:02:26.010 --> 00:02:33.170 No näissä monimutkaisia menetelmissä voi olla yksi aikaa useampia selittäviä muuttujia. 28 00:02:33.170 --> 00:02:42.700 Eli selittäjiä tai useita selvitettäviä. Muuttujia. 29 00:02:42.700 --> 00:02:46.850 Englannin kielessä näistä usean selittäjänä. 30 00:02:46.850 --> 00:02:53.220 Muuttujista käytetään joskus termiä malti variable metod. 31 00:02:53.220 --> 00:02:58.720 Ja esimerkki voisi olla tämmöinen yksinkertainen, että kuinka hyvinvointia. 32 00:02:58.720 --> 00:03:05.830 Motivaatio, jotka on toisiinsa yhteydessä, voivat yksi selittää oppimista. 33 00:03:05.830 --> 00:03:12.400 Ja sitten näitä usean selitettävän muuttujan metodeja kutsutaan englannissa joskus. 34 00:03:12.400 --> 00:03:15.390 Matsi variant metod termillä. 35 00:03:15.390 --> 00:03:19.500 Esimerkki voisi olla, että itsetunto. 36 00:03:19.500 --> 00:03:24.350 Selittää yksi aikaa hyvinvointia. 37 00:03:24.350 --> 00:03:31.840 Ja motivaatio, jotka on keskenään yhteydessä. 38 00:03:31.840 --> 00:03:37.060 Ja tota. Näissä. 39 00:03:37.060 --> 00:03:40.360 Sitten se hienous on että. 40 00:03:40.360 --> 00:03:46.390 Pystytään menetelmissä ottamaan tää yhteisvaikutustelu huomioon. 41 00:03:46.390 --> 00:03:53.690 Eli ei tehdä näitä. Aa erikseen näitä parittaaisia vertailuja. 42 00:03:53.690 --> 00:04:00.870 Ja kun se yhteisvaikutustelu otetaan mukaan näihin malleihin, niin se tarkentaa 43 00:04:00.870 --> 00:04:06.180 näitä tilastollisia malleja ja testien tilastollinen voima paranee. 44 00:04:06.180 --> 00:04:08.430 Ja, mikä tärkeintä. 45 00:04:08.430 --> 00:04:14.970 Uusia ilmiöitä ja niiden moniulotteisia suhteita tulee esiin. 46 00:04:14.970 --> 00:04:17.000 Eli se on se hienous näissä. 47 00:04:17.000 --> 00:04:23.420 Moni muuttuja menetelmissä. 48 00:04:23.420 --> 00:04:28.620 Näin, että moni muuttujamenetelmiä on on vaikka kuinka monta. 49 00:04:28.620 --> 00:04:34.360 Tässä nyt on tällainen jonkunlainen listaus tuon äskeisen jaon perusteella, 50 00:04:34.360 --> 00:04:40.120 että näitä usean selittäjä muut usean selittäjämenetelmiä. 51 00:04:40.120 --> 00:04:45.010 On. Monisuuntainen varianssianalyysi. 52 00:04:45.010 --> 00:04:48.250 Toisto mittausten varianssianalyysi. 53 00:04:48.250 --> 00:04:52.630 Ja moni muuttujan regressioanalyysi esimerkiksi. 54 00:04:52.630 --> 00:04:56.110 Ja nää käydään tässä kurssilla läpi. 55 00:04:56.110 --> 00:05:00.010 Nää perustuu näihin teille jo aikaisemmin tuttuihin. 56 00:05:00.010 --> 00:05:04.420 Menetelmiä niistä vaan sitten nää monin muuttuja tai usean selittäjäversiot 57 00:05:04.420 --> 00:05:09.780 tulee käyttöön ja sitten näistä usean selittävän muuttujan. 58 00:05:09.780 --> 00:05:12.520 Usean selitettävän. 59 00:05:12.520 --> 00:05:20.490 Muuttujan menetelmistä käydään moniin muuttuja varianssianalyysi. 60 00:05:20.490 --> 00:05:24.860 Ja sitten faktori analyysi, että tuossa on sitten. 61 00:05:24.860 --> 00:05:28.720 Yleissivistyksen vielä mainittu. 62 00:05:28.720 --> 00:05:34.690 Näitä muita menetelmiä, jos johon joihin tässä. 63 00:05:34.690 --> 00:05:36.660 Tällä kurssilla ei mennä. 64 00:05:36.660 --> 00:05:41.140 Ne on sitten noitten myöhempien kurssien aiheita. 65 00:05:41.140 --> 00:05:50.510 OK ja varianssianalyysin oli tää ryhmien välisten keskiarvoerojen testi. 66 00:05:50.510 --> 00:05:56.460 Ja siinä oli selittävänä muuttujana ja jatkuva muuttuja. 67 00:05:56.460 --> 00:06:00.470 Sä nyt esimerkiksi esimerkissä sitten se olisi. 68 00:06:00.470 --> 00:06:07.480 Oppimisen taso jollakin testi pistemäärällä mitattuna. 69 00:06:07.480 --> 00:06:10.940 Ja sitten nää selvittäjät on tämmöisiä ryhmittelevia, minkä 70 00:06:10.940 --> 00:06:16.110 mukaan näitä ryhmiä sitten muodostetaan. 71 00:06:16.110 --> 00:06:19.770 Ja sitten testataan näitä ryhmien välisiä keskiarvoeroja. 72 00:06:19.770 --> 00:06:26.330 Perustuen niiden vaihteluun. 73 00:06:26.330 --> 00:06:30.620 Ja tämmöisessä monisuuntainen värianalyysi on. 74 00:06:30.620 --> 00:06:38.060 Vähintään 2 tämmöistä ristikkäistä. Ryhmä muuttujaa. 75 00:06:38.060 --> 00:06:41.510 Tässä tapauksessa siis sitten kun. 76 00:06:41.510 --> 00:06:47.720 Testataan eri ryhmien oppimista. Niin on jaettu. 77 00:06:47.720 --> 00:06:54.040 Sillä tavalla on kiinnostuttu, että kuinka tämmöinen välituntiliike liikunta. 78 00:06:54.040 --> 00:06:59.020 Vaikuttaa oppimiseen ja samaan aikaan ollaan kiinnostuneita, että miten tämmöinen. 79 00:06:59.020 --> 00:07:04.380 Energiajuoman juonti vaikuttaa. Aa. 80 00:07:04.380 --> 00:07:12.050 Oppimiseen. Ja. 81 00:07:12.050 --> 00:07:19.090 Opiskelijat jaetaan sillä tavalla ryhmiin, että on tämmöiset yksi ryhmä. 82 00:07:19.090 --> 00:07:23.730 Liikkuu välitunnilla ja toiset tekevät jotain muuta vaikka 83 00:07:23.730 --> 00:07:27.180 vaan juttelevat siellä välitunnilla. 84 00:07:27.180 --> 00:07:32.420 Se on tuo punainen– näissä. 85 00:07:32.420 --> 00:07:40.290 Kuvioissa ja sitten on tämmöinen vertailuryhmä. 86 00:07:40.290 --> 00:07:45.360 Ja siis nää juttelijat. Ja sitten. 87 00:07:45.360 --> 00:07:50.800 Tää näiden viivojen tää vasen pää kuvastaa sitä. 88 00:07:50.800 --> 00:07:55.960 Kun nää liikkujat ja vertailuryhmä on juoneet vettä. 89 00:07:55.960 --> 00:08:01.530 Ja oikea puoli sitä, että kun on juotu energiajuomaa. 90 00:08:01.530 --> 00:08:05.110 Ja näitä tuloksia sitten voi tulla sillä tavalla että. 91 00:08:05.110 --> 00:08:09.180 Tässä ensimmäisessä ne on suurin piirtein samalla tasolla. 92 00:08:09.180 --> 00:08:16.550 Molemmissa. Molemmilla viivoilla molemmissa päissä. 93 00:08:16.550 --> 00:08:19.400 Mutta voi myös käydä niin, että. 94 00:08:19.400 --> 00:08:22.650 Veden juojilla seuraavassa kuviossa. 95 00:08:22.650 --> 00:08:30.360 Testipistemäärät on korkeampia kuin. Energiajuomajuojilla. 96 00:08:30.360 --> 00:08:33.720 No se voisi olla myös niin päin, että se energiajuomajuojilla 97 00:08:33.720 --> 00:08:37.190 olisi testi pistemäärä korkeampi. 98 00:08:37.190 --> 00:08:43.210 Mutta nää viivat on edelleen samalla tasolla. 99 00:08:43.210 --> 00:08:46.620 Elikkä, sillä näiden mukaan sillä. 100 00:08:46.620 --> 00:08:51.480 Väli liikunta välitunti liikunnalla ei olisi merkitystä, 101 00:08:51.480 --> 00:08:55.750 mutta energiajuoma juonnilla on. 102 00:08:55.750 --> 00:09:01.260 No sitten voisi olla myös niin, että ne olisi eri tasoilla nää viivat. 103 00:09:01.260 --> 00:09:04.880 Ää sillä tavoin, että. 104 00:09:04.880 --> 00:09:10.080 Liikkujilla voisi olla korkeammalla tuo pistemäärä ja. 105 00:09:10.080 --> 00:09:16.470 Vihreillä juttelijoilla alempi pistemäelle testi pistemäärä. 106 00:09:16.470 --> 00:09:23.310 Mutta jos samanlainen sekä veden juojilla että. 107 00:09:23.310 --> 00:09:25.510 Energiajuomat juojilla. 108 00:09:25.510 --> 00:09:31.820 Eli liikunta vaikuttaa semmoista energiajuoma ei. 109 00:09:31.820 --> 00:09:35.310 Mutta sen lisäksi. 110 00:09:35.310 --> 00:09:39.530 Voi tulla tämmöinen tulos, että se onkin sitten se. 111 00:09:39.530 --> 00:09:42.640 Liikkumisen vaikutus erilaista. 112 00:09:42.640 --> 00:09:45.970 Veden juojilla ja energiajuomanjilla. 113 00:09:45.970 --> 00:09:56.250 Eli silloin kun juodaan vettä niin liikunta saattaisi nostaa sitä. 114 00:09:56.250 --> 00:09:59.910 Tota tota. Pistemäärää. 115 00:09:59.910 --> 00:10:08.400 Mutta. Väliaika näillä juttelijoilla. 116 00:10:08.400 --> 00:10:13.840 Sitten taas. Olisi alempi. 117 00:10:13.840 --> 00:10:18.380 Mutta kun juodaan energiajuomaa, niin sitten kävisikin niin, että välitunti 118 00:10:18.380 --> 00:10:22.600 juttelijoilla oppimis pistemäärä olisi korkeampi kuin. 119 00:10:22.600 --> 00:10:25.250 Näillä liikkujille. 120 00:10:25.250 --> 00:10:28.290 Ja silloin kun tää on erilaisten näissä eri ryhmissä niin 121 00:10:28.290 --> 00:10:32.170 puhutaan tämmöisestä yhdysvaikutuksesta eli. 122 00:10:32.170 --> 00:10:37.800 Interaktiot. Ja. 123 00:10:37.800 --> 00:10:41.070 Silloin kun muodostetaan tämmöinen monisuuntainen varianssianalyysi, 124 00:10:41.070 --> 00:10:44.090 niin voidaan sitten se etu on siinä, että voidaan. 125 00:10:44.090 --> 00:10:49.850 Testata kaikki nää efektit että mikä efekti on? 126 00:10:49.850 --> 00:10:53.510 Liikkumisella ja energiajuoma juonnilla. 127 00:10:53.510 --> 00:10:56.650 Ja sitten myös, että onko tämmöinen interaktio, että kaikkia 128 00:10:56.650 --> 00:10:59.620 näitä voidaan testata yksi kertaa? 129 00:10:59.620 --> 00:11:03.340 Ja sitten jos tehtäisiin tämmöisiä parillisia vertailuja, niin vaikka siellä 130 00:11:03.340 --> 00:11:06.540 tavallaan näkyy se sama juttu, niin sitä ei suoraan. 131 00:11:06.540 --> 00:11:10.100 Testata. 132 00:11:10.100 --> 00:11:16.010 Ja tässä varianssi analyysissa sitten sehän perustuu siihen, että se. 133 00:11:16.010 --> 00:11:18.400 Varianssi. 134 00:11:18.400 --> 00:11:22.900 Siinä mallissa jaetaan näiden ryhmien väliseen ja sitten 135 00:11:22.900 --> 00:11:26.160 tämmöiseen virheen varianssin ja niitä. 136 00:11:26.160 --> 00:11:29.610 Verrataan toisiinsa, jos se ryhmien väline on. 137 00:11:29.610 --> 00:11:33.700 Tarpeeksi monta kertaa suurempi kuin tää jäännös varianssi riippuen 138 00:11:33.700 --> 00:11:38.530 otoksen suuruudesta, niin sitten se tulee se. 139 00:11:38.530 --> 00:11:51.710 Tilastollisesti merkitseväksi se. Se ero. 140 00:11:51.710 --> 00:11:54.030 No sitten. 141 00:11:54.030 --> 00:11:57.000 Toinen vaihtoehto tutkijasta samaa asiaa olisi tämmöinen 142 00:11:57.000 --> 00:12:00.540 toisto mittausten varianssianalyysi. 143 00:12:00.540 --> 00:12:06.990 Se on periaatteessa samanlainen kuin tuo edellinen, sillä erotuksella että. 144 00:12:06.990 --> 00:12:12.320 Nyt sitten meillä on nää vain 2 ryhmää. 145 00:12:12.320 --> 00:12:15.830 On nää liikkujat ja juttelijat ja. 146 00:12:15.830 --> 00:12:24.220 Sitten nää molemmat ryhmät saa nää molemmat käsittelyt eli eri välitunnilla he juovat. 147 00:12:24.220 --> 00:12:28.980 Yksi vettä ja sitten mitataan oppimista ja. 148 00:12:28.980 --> 00:12:35.860 Toisella kertaa energiajuomaa ja tää on se toistomittaus sitten tai sitten voi tehdä toisin 149 00:12:35.860 --> 00:12:41.330 päin tai kannattaakin tehdä välillä toisin päin että energiajuomaa ja. 150 00:12:41.330 --> 00:12:47.750 Sitten vettä ja satunnaista on nää sitten tota siellä ryhmä. 151 00:12:47.750 --> 00:12:56.420 Sisälle. 152 00:12:56.420 --> 00:12:59.800 Joka tapauksessa sitten meillä on nää ihan täsmälleen 153 00:12:59.800 --> 00:13:03.210 samat tulosvaihtoehdot mahdollisia. 154 00:13:03.210 --> 00:13:07.270 Mutta tässä kun se kokonaisvalta anssi. 155 00:13:07.270 --> 00:13:12.450 Jaetaankin ensin tähän ryhmien väliseen ja sen lisäksi tähän ryhmien. 156 00:13:12.450 --> 00:13:15.620 Sisäiseen. 157 00:13:15.620 --> 00:13:20.070 Ja ryhmien sisäinen edelleen tähän tutkittavan sisäiseen. 158 00:13:20.070 --> 00:13:22.970 Koska että näitä tutkittavia on mitattu 2 kertaa niin 159 00:13:22.970 --> 00:13:25.970 voidaan sitten osa tästä varianssista. 160 00:13:25.970 --> 00:13:29.060 Osoittaa, että se on peräisin siitä tutkittavasta. 161 00:13:29.060 --> 00:13:31.540 Ja sitten jää tämmöinen pienempi jäännös varianssi. 162 00:13:31.540 --> 00:13:33.340 Mitä? 163 00:13:33.340 --> 00:13:37.640 Verrataan tähän ryhmien väliseen, jolloin sitten tää suhde tulee helpommin. 164 00:13:37.640 --> 00:13:42.070 Suhdeluku tulee suuremmaksi helpommin eli tää tilastollinen voima tässä. 165 00:13:42.070 --> 00:13:47.430 Paranee ja sillä tavalla tää toisto mittaus varianssianalyysi. 166 00:13:47.430 --> 00:13:51.860 Sitä kannattaa aina käyttää, jos on mahdollista. 167 00:13:51.860 --> 00:13:57.960 Ellei sitten ne nää toistot vaikuta toinen toisiinsa niinku valitettavasti 168 00:13:57.960 --> 00:14:04.770 tässä oppimispistemäärän mittaamisessa saattaa olla että käy. 169 00:14:04.770 --> 00:14:06.580 Että pitää ainakin. 170 00:14:06.580 --> 00:14:10.330 Erilaisia tai eri oppimista mittaavia testejä käyttää tai 171 00:14:10.330 --> 00:14:13.140 jotain muuta tämmöistä konstia, että se ei. 172 00:14:13.140 --> 00:14:17.070 Ei sitten kävisi niin, että ne toistot sitten vaikuttaisi siihen. 173 00:14:17.070 --> 00:14:23.110 Mittaamiseen. Mutta näitä. 174 00:14:23.110 --> 00:14:26.520 Ryhmäeroja voi näillä molemmilla tavoilla. 175 00:14:26.520 --> 00:14:39.010 Testata tämmöisessä laajemmassa mallissa. 176 00:14:39.010 --> 00:14:43.280 No sitten näitä varianssi analyyseja on vielä yksi muoto. 177 00:14:43.280 --> 00:14:45.100 Joo. 178 00:14:45.100 --> 00:14:50.620 Ja tää on nimeltään monimuoto ja varianssianalyysi eikä monisuuntainen niinku se edellinen 179 00:14:50.620 --> 00:14:55.740 ja tässä monimuoto versiossa niitä selittäviä muuttujia monta. 180 00:14:55.740 --> 00:15:00.690 Edellisessä oli yksi se oppiminen, niin tässä on sitten useampi ja niillä kannattaa 181 00:15:00.690 --> 00:15:05.530 olla tämmöinen sisällöllinen yhteys ja yhteisvaikutus. 182 00:15:05.530 --> 00:15:09.030 Tässä nyt sitten selvitettävänä on tuolla laatikossa yhteisöön kuulumisen 183 00:15:09.030 --> 00:15:15.850 tunne pätevyyden kokemus ja itsenäisyyden kokemus, jotka on yksi tämmöisen 184 00:15:15.850 --> 00:15:20.520 motivaation ja hyvinvoinnin teorian mukaan. 185 00:15:20.520 --> 00:15:25.640 Niiden tämmöisiä osa ulottuvuuksia. Eli kun nää on. 186 00:15:25.640 --> 00:15:29.800 Kasvaa niin sitten motivaatio ja hyvinvointikin kasvaa. 187 00:15:29.800 --> 00:15:31.710 Ja. 188 00:15:31.710 --> 00:15:37.770 Nyt se otettaisiin olla kiinnostuneita esimerkiksi siitä, että mitenkä tämmöinen. 189 00:15:37.770 --> 00:15:44.400 Nää kokemukset toteutuu eri tämmöisessä pedagogisessa konteksteissa. 190 00:15:44.400 --> 00:15:49.740 Ja jamkissa tulee tradenomeja 2 eri linjalta tää peruslinja 191 00:15:49.740 --> 00:15:52.430 ja sitten tiimi akatemiassa jossa on tämmöinen. 192 00:15:52.430 --> 00:15:55.180 Yhteisöllisempi ja. 193 00:15:55.180 --> 00:16:03.030 Tämmöinen yrittäjän henkisempi pedagogiikka käytös ja voidaan sitten testata että. 194 00:16:03.030 --> 00:16:06.990 Olisiko sitten tuolla tiimiakatemian hypoteesi voisi olla, että siellä 195 00:16:06.990 --> 00:16:12.070 nää yhteisön kuulumisen ja itsenäisyyden kokemus ja miksei pätevyyden 196 00:16:12.070 --> 00:16:16.920 kokemukset kaikki kerrallaan, että se vaikuttaisi. 197 00:16:16.920 --> 00:16:23.170 Näihin niinku tämmöisenä? Yhdistettynä muuttujana. 198 00:16:23.170 --> 00:16:28.160 Ja se mikä sitten se ilo tästä on niin kun näillä on tätä yhteisvaikutustelua 199 00:16:28.160 --> 00:16:33.940 keskenään niin sitten se tilastollinen voima paranee. 200 00:16:33.940 --> 00:16:36.100 Voidaan tavallaan se ottaa se. 201 00:16:36.100 --> 00:16:42.610 Noiden selittävien muuttujien vaihtelu huomioon. 202 00:16:42.610 --> 00:16:44.800 Ja tota. 203 00:16:44.800 --> 00:16:50.120 Tyypillisesti tämmöinen pienempi sitten riittää. 204 00:16:50.120 --> 00:16:54.960 Tässä moni muuttuja varianssianalyysin tapauksessa. 205 00:16:54.960 --> 00:16:58.840 Mutta toivottavasti tästä nyt sitten ymmärsitte nää varianssianalyysi 206 00:16:58.840 --> 00:17:05.770 on näiden keskiarvoerojen testi. Ja sitten. 207 00:17:05.770 --> 00:17:09.450 Mikä on tää moni muuttujaisen toistonmittaus ja sitten 208 00:17:09.450 --> 00:17:12.080 monimuoto ja varianssianalyysi ero? 209 00:17:12.080 --> 00:17:18.560 Ja tästä moni muuttujan varianssianalyysi voisi tehdä tämmöisen toistonmittausversion. 210 00:17:18.560 --> 00:17:23.570 Ja plus sitten voidaan käyttää tämmöisiä kovariaatteja. 211 00:17:23.570 --> 00:17:28.110 Aa sitomaan siitä vaihtelusta vielä osa. 212 00:17:28.110 --> 00:17:32.110 Mutta näistä sitten näitä toisto mittausalue. 213 00:17:32.110 --> 00:17:41.900 Varianssi analyysia ja moni muuttuja varianssianalyysin harjoitellaan tässä kurssilla. 214 00:17:41.900 --> 00:17:49.870 No sitten muistatte, että lineaarinen regressioanalyysi oli tämmöinen. 215 00:17:49.870 --> 00:17:52.510 2 eri muuttujan. 216 00:17:52.510 --> 00:18:01.150 Tai yksinkertainen lineaarinen regressioanalyysi oli 2 eri muuttujan välistä yhteyttä. 217 00:18:01.150 --> 00:18:07.560 Testaava. Ja siinä sitten luotiin tämmöinen malli. 218 00:18:07.560 --> 00:18:10.750 Yksinkertaisen tämmöisen matemaattisen kaavan muodossa. 219 00:18:10.750 --> 00:18:17.090 Tämmöinen malli siitä, että minkälainen se niitten välineyhteys on. 220 00:18:17.090 --> 00:18:19.450 Ja sitten näillä malleilla. 221 00:18:19.450 --> 00:18:25.510 Se niitten idis on sekin että. 222 00:18:25.510 --> 00:18:29.980 Voidaan tavallaan laskea se, että kuinka paljon se toinen muuttuja. 223 00:18:29.980 --> 00:18:35.690 Selittää siitä toisesta ja sitten voidaan sen mallin varassa ennustaa. 224 00:18:35.690 --> 00:18:42.000 Että jos. Se toinen muuttuja muuttuu tietyn verran. 225 00:18:42.000 --> 00:18:45.090 Niin millä tavalla se sitten sitten vaikuttaa siihen? 226 00:18:45.090 --> 00:18:51.470 Toiseen muuttujaan todennäköisesti. 227 00:18:51.470 --> 00:18:54.990 No tää monimutkainen regressioanalyysi. 228 00:18:54.990 --> 00:18:58.810 On sitten semmoinen, että siinä on sitten sen. 229 00:18:58.810 --> 00:19:03.220 Yksi selitettävän. 230 00:19:03.220 --> 00:19:06.860 Tai yksiselitteettävä niinku siinä yksinkertaisessa, mutta sitten että 231 00:19:06.860 --> 00:19:12.250 selittäjä voi olla 2 tai enemmän ja se ilmaistaan sitten. 232 00:19:12.250 --> 00:19:23.510 Tuommoisen kaavan muodossa. No. 233 00:19:23.510 --> 00:19:32.130 Sitä kaavaa voi lukea sillä tavalla, että. 234 00:19:32.130 --> 00:19:36.400 Että kun tää. Selitettävä muuttuja. 235 00:19:36.400 --> 00:19:39.300 Tässä nyt voi olla sitten. 236 00:19:39.300 --> 00:19:45.670 Taas tämmöinen oppimispistemäärä pisa pistemäärä. 237 00:19:45.670 --> 00:19:49.060 Ja sitten selvitettävänä. 238 00:19:49.060 --> 00:19:57.130 Muuttujana on sukupuolia. Sosioekonominen asema. 239 00:19:57.130 --> 00:20:01.950 Niin. Kun. 240 00:20:01.950 --> 00:20:06.110 Yksi tapahtuu yksi pykälän muutos. 241 00:20:06.110 --> 00:20:12.960 Niin tuo yksi kertoo, että kuinka suuri muutos sitten tuossa. 242 00:20:12.960 --> 00:20:17.800 Toisessa selittäessä tässä nyt sitten tuo sosioekonominen 243 00:20:17.800 --> 00:20:22.270 asemani, kuinka suuri muutos siinä tapahtuu? 244 00:20:22.270 --> 00:20:27.970 Silloin kun tuo. X 2 pysyy samana. 245 00:20:27.970 --> 00:20:34.070 Ja 2 on sitten. Kun muuttuu yksi. 246 00:20:34.070 --> 00:20:37.930 Niin kuinka paljon 2 muuttuu? 247 00:20:37.930 --> 00:20:42.300 Kun tuo pysyy samana ja sitten sinne jää tämmöinen pieni. 248 00:20:42.300 --> 00:20:47.370 Tai tommoinen aineistosta riippuen tuommoinen. 249 00:20:47.370 --> 00:20:52.070 Jäännös vaihtelu osuus. 250 00:20:52.070 --> 00:20:54.690 Ja tyypillisesti kun tää on tämmöinen vähän abstraktisti 251 00:20:54.690 --> 00:20:57.200 tää yhteys niin sitä ei voi tämmöisten. 252 00:20:57.200 --> 00:21:03.800 Yksi viivan tai 2 kanssa viivan muotoa oikein piirtää kaksiulotteisesti 253 00:21:03.800 --> 00:21:08.630 järkevästi, paitsi jos se on toinen näistä muuttujista tämmöinen 2 luokkainen 254 00:21:08.630 --> 00:21:13.680 niinku tässä tapauksessa sitten on tää. Sukupuoli niin silloin. 255 00:21:13.680 --> 00:21:19.420 Itse asiassa se voidaan niille tämmöiset omat viivansa vetää. 256 00:21:19.420 --> 00:21:24.060 Ja siniset on tässä täplät poikia ja se. 257 00:21:24.060 --> 00:21:27.980 Mustat tyttöjä ja nähdään, että lisäpistemäärissä jonkun 258 00:21:27.980 --> 00:21:31.930 verran sitten korkeampia on nuo. 259 00:21:31.930 --> 00:21:36.400 Tyttöjen pisteet että se muutos on samanlaista molemmissa. 260 00:21:36.400 --> 00:21:51.090 Mutta se lähtötaso on tytöillä vähän korkeampi. 261 00:21:51.090 --> 00:21:57.010 No sitten kun näitä on tota näitä muuttujia monta niin sitten siinä on mahdollisuus 262 00:21:57.010 --> 00:22:01.660 tehdä sitten vielä tämmöisiä vähän hienompia versioita. 263 00:22:01.660 --> 00:22:07.700 Että voidaan näitä regressio tai sinne näitä selittäjiä. 264 00:22:07.700 --> 00:22:14.400 Laittaa sitten tämmöisen askelmittarin yksi tai 2 tai useampi kerrallaan. 265 00:22:14.400 --> 00:22:19.470 Ja sitten testata sitä selvitysasteen muutosta. 266 00:22:19.470 --> 00:22:24.450 Ja sen tilastollista merkitystä merkitsevyyttä. 267 00:22:24.450 --> 00:22:28.510 Ja sen lisäksi voidaan. Testata. 268 00:22:28.510 --> 00:22:33.450 Että lähimarkkinoillakin regressioanalyysin tämmöistä. 269 00:22:33.450 --> 00:22:38.350 Yhdysvaikutusta samaan tyyppiin samalla lailla kuin tuossa varianssi analyysissä 270 00:22:38.350 --> 00:22:43.020 oli lisäämällä sinne tämmöinen yhdysvaikutusten termi vielä. 271 00:22:43.020 --> 00:22:47.930 Lisäksi käyn tässä paksuunetulla. 272 00:22:47.930 --> 00:22:52.270 Ja sillä sitten voitaisiin saada näkyviä jotain semmoista, että. 273 00:22:52.270 --> 00:22:58.600 Aa. Että sitten tää. 274 00:22:58.600 --> 00:23:04.560 Tyttöjen pistemäärän nousu. Onkin. 275 00:23:04.560 --> 00:23:12.460 Poikien nousu nousua hieman jyrkempää. Jos tää. 276 00:23:12.460 --> 00:23:15.360 Olisi tota ja te voi sitten vielä testata, että onko se 277 00:23:15.360 --> 00:23:18.620 tilastollisesti merkitsevästi jyrkempää. 278 00:23:18.620 --> 00:23:21.540 Testaamalla, että yhdysvaikutusten termin. 279 00:23:21.540 --> 00:23:28.820 Aa merkitsevyyttä tässä hierarkkisessa regressioanalyysin. 280 00:23:28.820 --> 00:23:41.400 Ja tätäkin harjoitellaan sitten tuolla. Kurssilla ja demoissa. 281 00:23:41.400 --> 00:23:46.260 No sitten faktori analyysi vielä ja siinähän tarkoitus on. 282 00:23:46.260 --> 00:23:48.510 Seuloo. 283 00:23:48.510 --> 00:23:53.040 Ja tiivistää tietoa suuresta määrästä muuttujia ja oletus on, että se yhteisvaihtelu 284 00:23:53.040 --> 00:23:57.040 on tämmöisestä piilevästä tekijästä, joista piilo muuttujasta. 285 00:23:57.040 --> 00:24:06.080 Joskus puhutaan latentin muuttujasta. Eli faktorista. 286 00:24:06.080 --> 00:24:12.290 Ja. Tässä nyt olisi tämmöinen esimerkki, että. 287 00:24:12.290 --> 00:24:15.990 Oltaisiin kiinnostuneita siitä, että minkälainen olisi tämmöinen, 288 00:24:15.990 --> 00:24:18.850 että mitä ominaisuuksia olisi tämmöisellä. 289 00:24:18.850 --> 00:24:24.510 Täydellisellä kymmenottelija. 290 00:24:24.510 --> 00:24:28.620 Ja sitten meillä on viidenkymmenen urheilijan. 291 00:24:28.620 --> 00:24:31.940 Kymmenottelun lajipisteet. 292 00:24:31.940 --> 00:24:37.020 Ja niistä on laskettu tämmöiset. Korrelaatiot. 293 00:24:37.020 --> 00:24:40.100 Ja laitettu tämmöiseen taulukkoon ja voidaan nähdä tässä 100 294 00:24:40.100 --> 00:24:44.490 tuloksella ja neljänsadan metrin tuloksella on. 295 00:24:44.490 --> 00:24:49.770 Aika voimakas yhteys ja täällä on kaikkien lajien. 296 00:24:49.770 --> 00:24:52.620 Väliset yhteydet. 297 00:24:52.620 --> 00:24:55.750 Ja niitä pistemääriä yhteydet ja kiekon ja kuulan kohdalla 298 00:24:55.750 --> 00:24:58.170 nähdään, että on kanssa korkea ja. 299 00:24:58.170 --> 00:25:05.250 Tuhannenviidensadan metrin juoksuja kiekon heiton välillä on on tota hyvin heikko. 300 00:25:05.250 --> 00:25:09.740 Yhteys ja voidaan sillä tavalla nähdä, että OK, täällä on niitä. 301 00:25:09.740 --> 00:25:12.260 Osassa on vähäisempiä yhteyksiä. 302 00:25:12.260 --> 00:25:16.940 Toisissa on tosi korkeita, mutta että voitaisiinko jotenkin? 303 00:25:16.940 --> 00:25:21.650 Laskennallisesti niin kun löytää sieltä semmoisia. 304 00:25:21.650 --> 00:25:25.700 Jotain piilo muuttujia, jotka selittäisi sitten, että minkä takia näiden välillä 305 00:25:25.700 --> 00:25:32.400 olisi, että semmoinen jäsenetmpi kuva saataisiin siitä. 306 00:25:32.400 --> 00:25:34.690 No faktori. 307 00:25:34.690 --> 00:25:39.680 Rysillä sitten voidaan muodostaa näitä faktoreita. 308 00:25:39.680 --> 00:25:43.820 Joko teoreettisesti tai sitten laskennallisesti voidaan valita se niiden määrä. 309 00:25:43.820 --> 00:25:47.580 Ja tässä nyt on valikoitunut sitten 3 tämmöistä muuttujaa, 310 00:25:47.580 --> 00:25:52.570 jotka näyttäisi selittävän hyvin näitä. 311 00:25:52.570 --> 00:25:57.200 Lajipisteiden välisiä yhteyksiä ja sitten kun ne sillä tavalla. 312 00:25:57.200 --> 00:26:01.610 Kutsutaan rotatoiksi sillai kierretään niin sitten ne saadaan järjesteltyä vielä 313 00:26:01.610 --> 00:26:06.870 semmoiseen muotoon, että se voidaan tulkita helposti ja nähdä että. 314 00:26:06.870 --> 00:26:11.720 Meillä on tässä 3 faktoria että. Ensimmäiselle näyttäisi. 315 00:26:11.720 --> 00:26:17.010 Näitä kutsutaan esimerkiksi latauksia, jotka on tämmöisiä korrelaatioita sen. 316 00:26:17.010 --> 00:26:22.170 Tota näitten lajipistemäärien tähän factoriin ja kuulalla ja 317 00:26:22.170 --> 00:26:26.020 kiekolla on tosi korkeat ja muilla pienempiä. 318 00:26:26.020 --> 00:26:30.920 Ja faktorille 200 100 juoksua neljänsadan metrin juoksu on. 319 00:26:30.920 --> 00:26:35.120 Korkeita ja kolmannelle sitten tuhannenviidensadan metrin juoksu 320 00:26:35.120 --> 00:26:40.170 on korkea ja 100 on sitten negatiivisesti. 321 00:26:40.170 --> 00:26:42.430 Yhteydessä. 322 00:26:42.430 --> 00:26:46.960 Ja tästä nyt sitten voisi yrittää jotain tämmöistä sisällöllistä. 323 00:26:46.960 --> 00:26:54.140 Tulkintaa tälle tehdä. Ja voitte hetken miettiä että. 324 00:26:54.140 --> 00:26:59.090 Mitä nää faktorit saattaisi teidän mielestä? 325 00:26:59.090 --> 00:27:07.450 Edustaa. 326 00:27:07.450 --> 00:27:10.650 No tässä nyt on tämmöinen yks perustutkinto, että kenties 327 00:27:10.650 --> 00:27:13.940 kuulojääkiekko vaatii tämmöistä voimaa. 328 00:27:13.940 --> 00:27:19.240 Ja 100 ja 400 nopeutta ja tuhatviisisataa metriä kestävyyttä, 329 00:27:19.240 --> 00:27:21.900 mutta se voisi myös olla että. 330 00:27:21.900 --> 00:27:26.380 Käsien nopeusvoima ja jalkojen nopeusvoima ja sitten tämmöinen kestävyys 331 00:27:26.380 --> 00:27:31.130 tai joku muu, mutta se on sitten tullut tutkijasta kiinni. 332 00:27:31.130 --> 00:27:34.980 Ja semmoinen tää on semmoinen tutkijoiden menetelmä monella tapaa ja sitten tulkinta 333 00:27:34.980 --> 00:27:39.710 varsinkin että tää on vaan tämmöinen laskennallinen apukeino sitten. 334 00:27:39.710 --> 00:27:45.390 Millä saadaan erityisen suuresta määrästä muuttujia sitten tota seulottua 335 00:27:45.390 --> 00:27:48.290 sitä tietoa ja näitä voi käyttää sitten näitä. 336 00:27:48.290 --> 00:27:53.320 Faktoreitä tämmöisinä omina muuttujina vaikkapa tämmöisessä. 337 00:27:53.320 --> 00:28:00.460 Regressioanalyysissä sitten. 338 00:28:00.460 --> 00:28:04.240 No tästä tää oli tämmöinen exploreatiivinen, että katsottiin niinku 339 00:28:04.240 --> 00:28:09.000 kaikkien väliset suhteet ja niistä sitten se että mitkä. 340 00:28:09.000 --> 00:28:13.560 Tota tai kaikkien suhteet käytiin läpi ja katsottiin sitten. 341 00:28:13.560 --> 00:28:18.800 Että mitkä on vahvoja ja mitkä muuttujat milläkin faktoille latautuu ja 342 00:28:18.800 --> 00:28:22.560 näyttää tämmöisiä piilo muuttuja yleensä kuvataan tämmöisellä ympyröillä 343 00:28:22.560 --> 00:28:26.970 ja sitten laatikoilla näitä havaittuja muuttujia. 344 00:28:26.970 --> 00:28:32.530 Ja tätä käytetään erityisesti sitten kun halutaan. 345 00:28:32.530 --> 00:28:38.030 Tehdä joku kysely jostain aiheesta ja siihen on kirjallisuuden perusteella on kehitetty 346 00:28:38.030 --> 00:28:42.920 useita tämmöisiä kysely väittämiä ja sitten niitten väittämien tämmöistä sisäistä 347 00:28:42.920 --> 00:28:47.400 rakennetta, että jos meillä vaikka 20 väittämää sieltä, että mitkä tavallaan kuuluisi 348 00:28:47.400 --> 00:28:53.430 yksi ja mittaisi tämmöistä yksi osa ulottuvuutta sieltä vaikka niinku se hyvinvoinnin 349 00:28:53.430 --> 00:29:01.560 ja motivaation kohdalla nää pätevyys ja yhteisöllisyyden tunne ja itsenäisyyden 350 00:29:01.560 --> 00:29:04.930 tää on tämmöinen hallinnan tunne. 351 00:29:04.930 --> 00:29:09.090 Tai tän voi myös sitten tehdä tämmöisenä konfirmaatioisena eli. 352 00:29:09.090 --> 00:29:13.740 Sitten voidaan meillä on joku tämmöinen kysely niin ja tiedetään, että siellä pitäisi esiintyä 353 00:29:13.740 --> 00:29:18.780 nyt kun tietyt ulottuvuudet niin voidaan testata suoraan, että natsaako ne. 354 00:29:18.780 --> 00:29:22.880 Muuttujat mitä me ajatellaan niin näihin faktoreihin? 355 00:29:22.880 --> 00:29:25.980 Ja tota. 356 00:29:25.980 --> 00:29:28.700 Tavallaan voidaan sitten semmoinen tapa niinku validoida 357 00:29:28.700 --> 00:29:33.520 tämmöisiä kyselyn mittareita esimerkiksi. 358 00:29:33.520 --> 00:29:39.340 Mutta tässä, että kurssilla käydään tuo exploreatiivinen, ei vähiten siitä syystä että. 359 00:29:39.340 --> 00:29:48.640 Se on se ne pystyy tuolla SPS ohjelmistolla tekemään. 360 00:29:48.640 --> 00:29:53.480 OK nyt on alustavasti käyty läpi nää. 361 00:29:53.480 --> 00:29:57.290 Jaksolla opiskeltavat menetelmät. 362 00:29:57.290 --> 00:30:01.770 Ja osaamistavoitteiden johdanto luennolle oli. 363 00:30:01.770 --> 00:30:06.470 Oppia. Tunnistamaan näitä menetelmiä? 364 00:30:06.470 --> 00:30:14.490 Ja. Ymmärtämään niiden käytön alaa. 365 00:30:14.490 --> 00:30:20.540 Ja, koska oman osaamisen testaaminen on tutkitusti tehokkain oppimisstrategia niin. 366 00:30:20.540 --> 00:30:28.040 Voitaisiin hieman. Testata nyt tätä osaamista. 367 00:30:28.040 --> 00:30:30.680 Eli tehtävänä olisi. 368 00:30:30.680 --> 00:30:41.500 Yhdistää tutkimuskysymys ja monin muuttujamenetelmä. 369 00:30:41.500 --> 00:30:45.860 Eli ehkäpä tuo. Monivalintatehtävä. 370 00:30:45.860 --> 00:30:53.370 Sitä saa tehdä niin monta kertaa, että saa oikein. 371 00:30:53.370 --> 00:30:59.810 Juu ja. Hyvinvoinnin ulottuvuuksia. 372 00:30:59.810 --> 00:31:03.850 Tutkivan kyselyn 50 väittämään ja niistä pitäisi seuloa 373 00:31:03.850 --> 00:31:06.000 sitten näitä ulottuvuuksia niin. 374 00:31:06.000 --> 00:31:12.020 Siihen tietysti käy faktori analyysi. Ja. 375 00:31:12.020 --> 00:31:17.000 Eroavatko nää eri ryhmän? Eri ryhmien. 376 00:31:17.000 --> 00:31:18.940 Oppilaat. 377 00:31:18.940 --> 00:31:23.700 2 tämmöisen selitettävän muuttujan suhteen, niin siihen tietysti 378 00:31:23.700 --> 00:31:27.410 käy moniin muuttujan varianssi analyysiä. 379 00:31:27.410 --> 00:31:32.970 Ja sitten tämmöinen selitystä se eri selittävien selitystä 380 00:31:32.970 --> 00:31:36.440 vertailu, niin siihen tietysti käy monimuoto. 381 00:31:36.440 --> 00:31:44.920 Regressioanalyysi. 382 00:31:44.920 --> 00:31:49.140 No niin ja testi myötä sitten näemme, miten ollaan hienosti 383 00:31:49.140 --> 00:31:53.180 saavutettu nää osaamistavoitteet eli. 384 00:31:53.180 --> 00:31:56.830 Tunnistatte näitä määrällisiä. 385 00:31:56.830 --> 00:32:03.780 Moni muuttujamenetelmiä ja ymmärrätte niiden sovellusalue ajo alustavasti ja. 386 00:32:03.780 --> 00:32:08.160 Luennoilla ja. Demonilla. 387 00:32:08.160 --> 00:32:14.470 Ja harjoitustehtävässä sitten. Opiskellaan tarkemmin. 388 00:32:14.470 --> 00:32:22.530 Tätä niiden. Käyttöä ja raportointia. 389 00:32:22.530 --> 00:32:28.680 Ja seuraavassa. Videossa kerron alustavasti. 390 00:32:28.680 --> 00:32:32.770 Näistä. Opiskeluja. Opetus ja suoritusmuodoista.