WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.950 --> 00:00:07.910 Hei taas ja tällä videolla käydään läpi kurssin. 2 00:00:07.910 --> 00:00:16.610 Opetusmuotoa ja suoritusmuotoja ja. Opiskelutapaa. 3 00:00:16.610 --> 00:00:21.640 Tässä vielä kertauksena nää opintojakson osaamistavoitteet ja. 4 00:00:21.640 --> 00:00:24.170 Nää kurssin. 5 00:00:24.170 --> 00:00:32.980 Suoritusmuodot ja tehtävät ja tehtävistä saatava palaute on suunniteltu niin, että. 6 00:00:32.980 --> 00:00:35.260 Näiden. 7 00:00:35.260 --> 00:00:38.480 Tavoitteiden täyttäminen on mahdollista ja se palaute on 8 00:00:38.480 --> 00:00:46.210 tosiaan sitten sen on kai, että mitenkä se. Tavoite on saavutettu. 9 00:00:46.210 --> 00:00:51.380 Joo nää oppimistavoitteet kuulostaa hirveän hienoilta. 10 00:00:51.380 --> 00:00:57.910 Ja ehkä ne on hyvä, sillä tavalla tulkita käytännössä vähän paremmin, että mitä se. 11 00:00:57.910 --> 00:01:04.240 Tarkoittaa, että opitaan käyttämään näitä, tuntemaan niitä ja käyttämään näitä ja. 12 00:01:04.240 --> 00:01:09.070 Tekemään näitä analyyseja ja niin edespäin. 13 00:01:09.070 --> 00:01:13.870 Nää tämmöiset määrälliset tilastomenetelmät tutkitusti. 14 00:01:13.870 --> 00:01:20.200 On kasvatus ja psykologia tieteissä opiskelijoille 15 00:01:20.200 --> 00:01:25.180 usein tämmöisiä kaikista ahdistavampi. 16 00:01:25.180 --> 00:01:34.420 Ja siihen liittyy tietysti tämmöiset edeltävät matemaattiset taidot ja näin ja sitten. 17 00:01:34.420 --> 00:01:37.310 Tämmöinen matemaattisen. 18 00:01:37.310 --> 00:01:42.470 Opiskelun, mutta matemaattisten aineiden opiskelun määrä menneisyydessä ja 19 00:01:42.470 --> 00:01:46.610 näissä tieteissä sitten kaikki tietysti ei ole suuntautuneet tällä tavalla 20 00:01:46.610 --> 00:01:49.630 esimerkiksi käyttäneet niitä niin paljon, niin nää saattaa jonkun verran sitten 21 00:01:49.630 --> 00:01:57.480 aiheuttaa tämmöistä tilastoa ahdistusilmiötä. 22 00:01:57.480 --> 00:02:02.030 Käytännössä sitten se ilmenee tämmöisenä pelkona ja. 23 00:02:02.030 --> 00:02:08.130 Välttämistä motivaationa näitä menetelmiä kohtaan. 24 00:02:08.130 --> 00:02:11.410 Ja tässä sitten on yritetty rakentaa tätä kurssia sen mukaan, 25 00:02:11.410 --> 00:02:14.750 että tää tilasto ahdistusta saataisiin vähän. 26 00:02:14.750 --> 00:02:17.860 Lievennettyä. 27 00:02:17.860 --> 00:02:22.910 Ja käytännössä sitten se tarkoittaa sitä, että. 28 00:02:22.910 --> 00:02:29.730 Näihin voi sillä tavalla suhtautua tämmöisinä työkaluina. 29 00:02:29.730 --> 00:02:34.670 Ja tietysti vaikkapa sitten jos jossain ammattikoulussa niin jonkun uuden. 30 00:02:34.670 --> 00:02:39.580 Työkalun käyttö vaikkapa jotain moottorisahaa. 31 00:02:39.580 --> 00:02:47.520 Ensimmäistä kertaa käyttäessäni se saattaa tuntua pelottavalta. 32 00:02:47.520 --> 00:02:53.130 Mutta sitten vähitellen kun tota sitä käyttää niin. 33 00:02:53.130 --> 00:02:57.050 Sitten siitä tulee ihan suunnaton apu. 34 00:02:57.050 --> 00:03:03.520 Ja suorastaan voi saada iloa ja palkintoa siitä sen käytöstä. 35 00:03:03.520 --> 00:03:07.660 Ja näiden tilastomenetelmien kohdalle tässä kurssilla niin. 36 00:03:07.660 --> 00:03:13.160 Käytännössä riittää ymmärtää tää käytön idea. 37 00:03:13.160 --> 00:03:17.410 Että ei tarvitse ajatella, että pitäisi osata laskea jotain 38 00:03:17.410 --> 00:03:20.900 testisuureita tai tuntea sitä ja laskentatapaa. 39 00:03:20.900 --> 00:03:24.110 Syvällisemmin. Tää on semmoinen asia mitä. 40 00:03:24.110 --> 00:03:31.700 Näillä tilastotieteen kursseilla tai se opiskelutapa näille tilastotieteen kursseilla. 41 00:03:31.700 --> 00:03:36.410 Ja se on sinänsä ymmärrettävää, koska ne on yhteisiä tilastotieteilijöitä 42 00:03:36.410 --> 00:03:38.810 kanssa ja heidän sitten. 43 00:03:38.810 --> 00:03:47.390 Siihen taitoihin kuuluu osata laskea näitä ja tuntee sitä laskentatapaa. 44 00:03:47.390 --> 00:03:51.750 Mutta käytännössä se näiden käyttäminen on sitä, että pitää vaan 45 00:03:51.750 --> 00:03:55.410 suurin piirtein tietää että mihin sitä käytetään. 46 00:03:55.410 --> 00:03:59.110 Ja sitten tämmöistä ohjetta seuraamalla vaan katsoo että. 47 00:03:59.110 --> 00:04:02.940 Oikeat asiat tulee oikeisiin paikkoihin. 48 00:04:02.940 --> 00:04:06.780 Ja sitten tää tämmöinen tuloste mikä siitä saadaan niin sitten että osaa siitä 49 00:04:06.780 --> 00:04:11.740 katsoa oikeita kohtaa ja ymmärtää että mitä se tarkoittaa. 50 00:04:11.740 --> 00:04:15.400 Ja siihen juurikaan tämmöistä matemaattista. 51 00:04:15.400 --> 00:04:18.160 Taitoa vaadita käytännössä juuri ollenkaan. 52 00:04:18.160 --> 00:04:22.740 Totta kai siitä on hyötyä ja sitten voi osata soveltaa näitä menetelmiä 53 00:04:22.740 --> 00:04:26.730 paremmin jos on jotain tämmöisiä taitoja. Mutta. 54 00:04:26.730 --> 00:04:32.540 Anteeksi se ei ollenkaan ole välttämätöntä ja vähän niinku 55 00:04:32.540 --> 00:04:35.330 näiden työkalujen kanssa muutenkin niin. 56 00:04:35.330 --> 00:04:41.910 Sitä käyttöä voi oppia vaan käytännössä ja sen takia tässä keskitytään harjoittelemaan. 57 00:04:41.910 --> 00:04:49.560 Näissä demoissa ja ne tehtävät on käytännössä sen mukaisia, että harjoitellaan. 58 00:04:49.560 --> 00:04:53.540 Ja sen harjoittelun myötä niin aivan varmasti kuka tahansa pystyy nämä 59 00:04:53.540 --> 00:05:00.340 oppimaan kun vaan sitten lähteä avoimin mielin näitä kokeilemaan ja sitten 60 00:05:00.340 --> 00:05:04.330 tota huomaa että pikkuhiljaa kun sitten näitä. 61 00:05:04.330 --> 00:05:08.230 Käyttää niin se lähtee sujumaan ja on turha sillä tavalla odottaakaan, 62 00:05:08.230 --> 00:05:11.420 että sen oppisi täydellisesti että se on semmoinen. 63 00:05:11.420 --> 00:05:15.490 Elämänmittainen projekti. 64 00:05:15.490 --> 00:05:21.530 Mutta se on semmoinen alku, että sitten joka riittää ja vähitellen sitten. 65 00:05:21.530 --> 00:05:27.180 Kerta kerran jälkeen ja kertauksen myötä niistä oppii paremmaksi. 66 00:05:27.180 --> 00:05:31.070 Ja sillä tavallaan tärkein tavoite on tietysti. 67 00:05:31.070 --> 00:05:34.640 Aa tehdä opiskeluvaiheessa se, että sitten saadaan valmiudet 68 00:05:34.640 --> 00:05:37.600 näiden opinnäytteiden tekemiseen että. 69 00:05:37.600 --> 00:05:40.840 Sitten kurssin jälkeen teillä on varmasti semmoinen. 70 00:05:40.840 --> 00:05:45.680 Repertuaari näitä työkaluja, että tiedät että mitä sitten missäkin 71 00:05:45.680 --> 00:05:53.240 minkäkin aiheen suhteen käyttää ja miten. 72 00:05:53.240 --> 00:05:57.810 Tää opintojakso tän toteutus on suunniteltu sillä tavalla, 73 00:05:57.810 --> 00:06:02.610 että tän voi täysin itsenäisesti opiskella. 74 00:06:02.610 --> 00:06:05.020 Ja etänä tarkoittaa, että. 75 00:06:05.020 --> 00:06:08.490 Ihan missä vaan ja milloin vain. 76 00:06:08.490 --> 00:06:13.820 Ja siihen kuuluu tutustuminen näihin materiaaleihin ja sitten tämmöinen. 77 00:06:13.820 --> 00:06:17.370 Menetelmien käytön harjoittelu. 78 00:06:17.370 --> 00:06:29.190 Aa itsekseen ja sitten tehtävien tekeminen. Ja sen lisäksi. 79 00:06:29.190 --> 00:06:33.590 On mahdollisuus tämmöiseksi tueksi ja semmoisen yhteisöllisyyden 80 00:06:33.590 --> 00:06:35.710 nimissä, niin tämmöiset. 81 00:06:35.710 --> 00:06:39.800 Tulla tämmöisiä vapaaehtoisiin harjoituksiin opettajan 82 00:06:39.800 --> 00:06:42.670 kanssa luokassa käytäviin harjoituksiin. 83 00:06:42.670 --> 00:06:49.430 Tai sitten tämmöisiin etäyhteydellä toteutettuihin harjoituksiin. 84 00:06:49.430 --> 00:06:52.610 Mutta tosiaan toi itsenäinen etäopiskelukin riittää jos kokee 85 00:06:52.610 --> 00:07:01.440 että se on se itselle paras ja riittävä. 86 00:07:01.440 --> 00:07:09.050 Hyväksyttyyn suoritukseen kurssilla vaaditaan vain 2 asiaa, että pitää 87 00:07:09.050 --> 00:07:12.980 saada tämmöinen soveltava monivalintatehtävä tehtyä. 88 00:07:12.980 --> 00:07:16.220 Niin että saa puolet vähintään näistä pisteistä. 89 00:07:16.220 --> 00:07:22.750 Oikein. Ja sitten tämmöinen. 90 00:07:22.750 --> 00:07:27.350 Harjoitustyö. Tai oppimistehtävä. 91 00:07:27.350 --> 00:07:32.460 Joka tehdään pari tai ryhmätyönä. 92 00:07:32.460 --> 00:07:36.940 Ja tietysti kaikki kurssimateriaalit ja tehtävät. 93 00:07:36.940 --> 00:07:40.010 On sellaisia jotka sitten. 94 00:07:40.010 --> 00:07:49.880 On hyvä käydä läpi, että pystyy nämä suorittamaan. 95 00:07:49.880 --> 00:07:55.900 Ja kurssimateriaalit. 96 00:07:55.900 --> 00:07:59.330 Niistä voisi sanoa, että tämmöiset välttämättömät. 97 00:07:59.330 --> 00:08:01.530 Jotta saatte nää tehtävät tehtyä. 98 00:08:01.530 --> 00:08:08.470 Tietysti on mahdollista, että saatte ne tehtyä ilman mitään. 99 00:08:08.470 --> 00:08:12.290 Materiaaleja. Mutta. 100 00:08:12.290 --> 00:08:17.150 Nää materiaalit, jotka on suunniteltu niiden tehtävien tekemiseen, on tämmöiset 101 00:08:17.150 --> 00:08:21.360 videon luennot jotka löydätte sieltä kurssialueelta. 102 00:08:21.360 --> 00:08:26.690 Ja sitten näiden kurssi jotain sitten videoluentoja kalvot. 103 00:08:26.690 --> 00:08:29.540 Tietysti nekin on siellä ladattavissa, että voitte käyttää 104 00:08:29.540 --> 00:08:35.650 niitä missä vaiheessa vaan tämmöisenä tota. Apuna tehtäviä ja. 105 00:08:35.650 --> 00:08:40.320 Näitä monivalintatehtäviä ja demotehtäviä tehdessä. 106 00:08:40.320 --> 00:08:45.760 Ja sitten näihin monivalinta tehtiin liittyy tämmöiset artikkelit. 107 00:08:45.760 --> 00:08:52.790 Ne on jaettu ne se tehtävä, sillä tavoite siellä on. 108 00:08:52.790 --> 00:08:56.530 Kullekin menetelmälle oma osionsa ja. 109 00:08:56.530 --> 00:09:00.370 Sitä menetelmää koskeva artikkeli tai sanotaan niin, että 110 00:09:00.370 --> 00:09:05.540 semmoinen artikkeli jossa on käytetty sitä. Menetelmää. 111 00:09:05.540 --> 00:09:10.430 Ja monivalintatehtävistä vielä sen verran, että se on tämmöinen. 112 00:09:10.430 --> 00:09:15.280 Toteutuu toteutettu myös tämmöisen oman osaamisen testaamisen 113 00:09:15.280 --> 00:09:18.820 muodossa niin että sitä saa yrittää 2 kertaa. 114 00:09:18.820 --> 00:09:22.590 Niin, että siellä ensimmäisellä kerralla mikä on mennyt pieleen, niin sitä voi. 115 00:09:22.590 --> 00:09:26.710 Käyttää hyväksi ja näitä kysymyksiä siihen, että kohdentaa sitten sitä 116 00:09:26.710 --> 00:09:34.260 artikkelin lukua ja sitä toista suorituskertaa varten. 117 00:09:34.260 --> 00:09:40.390 Kurssialueella on myös sitten näiden näitä demoja varten oma välilehteensä. 118 00:09:40.390 --> 00:09:46.600 Ja siellä on sitten tämmöiset tehtävänannot ja niiden ratkaisut tämmöisten. 119 00:09:46.600 --> 00:09:51.970 Video luentojen muodossa nekin ja sitten on annettu tämmöistä vapaaehtoista 120 00:09:51.970 --> 00:09:55.020 tukikirjallisuutta mihin voi tutustua. 121 00:09:55.020 --> 00:09:58.780 Mutta mikään ei ole sillä tavalla. 122 00:09:58.780 --> 00:10:09.490 Välttämätöntä näiden monivalintatehtäviä tekemiseen esimerkiksi. 123 00:10:09.490 --> 00:10:14.560 Monivalintatehtävä arvostellaan hyväksytty hylätty. 124 00:10:14.560 --> 00:10:18.270 Ja kurssin arvosana perustuu. 125 00:10:18.270 --> 00:10:23.510 Tähän harjoitustehtävä, joka on numeerisesti arvioitu arvioitu. 126 00:10:23.510 --> 00:10:26.940 Hyväksytysti 1 5 ja tietysti. 127 00:10:26.940 --> 00:10:32.190 No nolla eli hylätynkin voi siitä saada. 128 00:10:32.190 --> 00:10:40.100 Mutta tämmöisen hylätyn tapauksessa on mahdollisuus uusia. 129 00:10:40.100 --> 00:10:48.040 Ja. Harjoitustyö palautetaan täällä. 130 00:10:48.040 --> 00:10:53.230 Kurssialueella tuolla harjoitustyö välilehden alla. 131 00:10:53.230 --> 00:10:58.310 Täällä on tämmöistä yleistä kuvausta ja ohjeita mihin kannattaa 132 00:10:58.310 --> 00:11:03.200 etukäteen tietysti perehtyä tarkasti. 133 00:11:03.200 --> 00:11:06.860 On harjoitustyön ohjeet omalla sivullaan. 134 00:11:06.860 --> 00:11:11.790 Ja tehtävissä käytettävät aineistot ja sitten semmoinen esimerkkipalautus. 135 00:11:11.790 --> 00:11:20.020 Niistä voitte katsoa mallia. Ja täältä harjoitustyön. 136 00:11:20.020 --> 00:11:26.160 Palautuslaatikot kun painaa, niin täällä on lisäohjeita. 137 00:11:26.160 --> 00:11:32.700 Myös siihen laatimiseen, että kannattaa tämäkin käydä katsomassa sieltä ennalta. 138 00:11:32.700 --> 00:11:41.670 Ja erityisesti on arvioinnista. Ja tuota. 139 00:11:41.670 --> 00:11:49.740 Täällä näkyvät nää arviointikriteerit. Nää kiinnittyy näihin. 140 00:11:49.740 --> 00:11:54.140 Osaamistavoitteisiin suoraan ja jokaiselle tehtävälle on nää samat. 141 00:11:54.140 --> 00:11:56.400 3. 142 00:11:56.400 --> 00:12:00.790 Arviointikriteerien tutkimuskysymyksen ymmärtäminen ja se analyysimenetelmän 143 00:12:00.790 --> 00:12:03.810 valinta ja sen perusteleminen. 144 00:12:03.810 --> 00:12:07.820 Ja sitten on analyysien tekeminen ja sitten se raportoinnin ja. 145 00:12:07.820 --> 00:12:10.340 Tulkinnan taso ja katsokaa nuo. 146 00:12:10.340 --> 00:12:15.130 Kriteerit tuolta tarkasti ja voitte pitää sitä semmoisena. 147 00:12:15.130 --> 00:12:18.590 Laatimisen apunakin, että voitte kohdistaa sitä tekemistä 148 00:12:18.590 --> 00:12:22.610 siihen, mitä mihin tarvitsee ja jos haluatte. 149 00:12:22.610 --> 00:12:28.190 Hyvä arvosanan tai osata olennaisia asioita, niin sitten tän mukaan näette, että mitä siellä 150 00:12:28.190 --> 00:12:32.770 kaivataan ja erityisesti voisin painottaa tuota tiivistä ja asiallista. 151 00:12:32.770 --> 00:12:36.000 Esittämistapaa, että se voisi olla tekstin määrällä. 152 00:12:36.000 --> 00:12:42.420 Ei tässä sitten tota yleensä saa vaan hallaa aikaiseksi ja siitä tulee tota 153 00:12:42.420 --> 00:12:47.690 hankalampi hahmottaa siitä raportista ja mikä on missäkin että. 154 00:12:47.690 --> 00:12:52.110 Että tota semmoinen lyhyys ja se selkeys ja ytimekäs ja johdonmukaisuus 155 00:12:52.110 --> 00:13:02.390 on ne mihin mihin kannattaa satsata tässä. 156 00:13:02.390 --> 00:13:05.660 Ja mä olin hyvällä monivalintatehtäviä suorituksella. 157 00:13:05.660 --> 00:13:09.670 Siellä on 50 kysymystä jossa neljäkymmentäkolme vähintään saa oikein niin sille 158 00:13:09.670 --> 00:13:16.280 pystyy korottamaan yksi pykälän vielä sitä kokonaisarvosana. 159 00:13:16.280 --> 00:13:19.580 Lopuksi suosittelee, että seuraatte. 160 00:13:19.580 --> 00:13:25.530 Opiskelussa menetelmien teemoitettu viikkoa aikataulua. 161 00:13:25.530 --> 00:13:30.450 Sillä tavalla ei tule kiirettä sitten sinne loppuun. 162 00:13:30.450 --> 00:13:36.380 Kun jää paljon asioita lyhyessä ajassa opiskeltavaksi. 163 00:13:36.380 --> 00:13:40.140 Eli näitä demoja. Järjestetään. 164 00:13:40.140 --> 00:13:44.110 Viikoittain aina tietystä menetelmästä. 165 00:13:44.110 --> 00:13:52.370 Ja oletus on, että sitä ennen on tutustuttu näihin luentomateriaalieihin. 166 00:13:52.370 --> 00:13:54.170 Ja. 167 00:13:54.170 --> 00:13:59.030 Sen demon lisäksi sitten suositus olisi vielä, että sen. 168 00:13:59.030 --> 00:14:02.790 Siinä aikana tai sen jälkeen lukaisi sen tutkimusartikkelin, 169 00:14:02.790 --> 00:14:08.420 jossa vastaavaa menetelmää on käytetty ja. Tekisitte sen. 170 00:14:08.420 --> 00:14:15.800 Monivalintatehtävän osioon, joka koskaan koskee sitä samaa menetelmää. 171 00:14:15.800 --> 00:14:20.310 Näin siinä lopussa sitten jäisi hyvin aikaa sen. 172 00:14:20.310 --> 00:14:24.170 Harjoitustyön tekemiseen kurssilla. 173 00:14:24.170 --> 00:14:27.980 Ja nää menetelmät olisi sopivasti hallinnassa. 174 00:14:27.980 --> 00:14:31.710 Sitä ennen. 175 00:14:31.710 --> 00:14:37.890 Siinäpä tärkeimmät asiat opiskelumuodon ja suoritusmuodon suhteen ja. 176 00:14:37.890 --> 00:14:42.310 Toivotaan antoisaa kurssia. 177 00:14:42.310 --> 00:14:45.580 Rohkeutta avointa mieltä. 178 00:14:45.580 --> 00:14:48.200 Intoa ja menestystä opiskeluun ja. 179 00:14:48.200 --> 00:14:51.630 Muistakaa että avoin mieli tosiaan ja sinnikäs yritys. 180 00:14:51.630 --> 00:14:53.940 Palkitsee ja. 181 00:14:53.940 --> 00:15:00.910 Ja yhteistyö on voimaa myös opiskelussa ja oppimisessa. 182 00:15:00.910 --> 00:15:07.860 Ja olkaa yhteyksiä yhteyksissä tarvittaessa, jos jotain epäselvää. 183 00:15:07.860 --> 00:15:13.500 Ja mieluiten ennen kaikkea tuon kurssialueen keskustelualueen kautta, jolloin se. 184 00:15:13.500 --> 00:15:16.240 Kysymys ja siihen tulevat vastaukset hyödyttää mahdollisimman 185 00:15:16.240 --> 00:15:18.450 montaa opiskelijaa, mutta toki saa. 186 00:15:18.450 --> 00:15:24.250 Milloin tahansa ottaa yksityisesti yhteyttä, että sitä varten täällä ollaan.