WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.670 --> 00:00:03.470 Moikka. 2 00:00:03.470 --> 00:00:05.650 Tällä videolla käydään läpi joitain tämmöisiä hyvinkin tärkeitä 3 00:00:05.650 --> 00:00:08.130 asioita omaan tutkimukseen suunnitteluun. 4 00:00:08.130 --> 00:00:11.770 Mutta toki nää on tärkeitä asioita myös silloin kun teet valmiista aineistosta, 5 00:00:11.770 --> 00:00:15.470 koska joudut niitä miettimään sitten siinä gradun kirjoitusvaiheessa eli 6 00:00:15.470 --> 00:00:19.860 eettiset kysymykset tässä käydään läpi sekä niitä eettisiä asioita, että 7 00:00:19.860 --> 00:00:24.090 sitten tietosuojaan liittyviä asioita. 8 00:00:24.090 --> 00:00:28.730 Eli käytännössä kun lähdet kirjoittamaan tai tekemään omaa tutkimusta, niin 9 00:00:28.730 --> 00:00:32.580 silloin on lista asioita, joita on syytä huomioida mitä siihen tulee tehdä 10 00:00:32.580 --> 00:00:36.370 ennen kuin voit lähteä sinne sinne keräämään aineistoa. 11 00:00:36.370 --> 00:00:41.290 Eli ensinnäkin on tärkeätä, että kaikki lähtee siitä mitkä sun tutkimuskysymykset on eli 12 00:00:41.290 --> 00:00:45.720 minkälaisen aineiston tarvitset ja mistä se kerätään ja miten se kerätään. 13 00:00:45.720 --> 00:00:50.020 Eli tärkeitä päätöksiä siinä tutkimuksen suunnittelussa ja se, 14 00:00:50.020 --> 00:00:53.170 että miten ison aineisto esimerkiksi tarvitsee ja. 15 00:00:53.170 --> 00:00:58.760 Toinen asia on, mitä tutkimuslupia tarvitaan eli näitä käydään tässä läpi ja sitten minkälaisia 16 00:00:58.760 --> 00:01:03.960 eettisiä kysymyksiä tulisi pohtia jo ennen sen tutkimuksen aloittamista. 17 00:01:03.960 --> 00:01:10.120 Esimerkiksi eettisen ennakkoarvioinnin teko voi liittyä joihinkin tutkimusasetelma 18 00:01:10.120 --> 00:01:14.050 ja sitten on tää tutkimus suostumus, joka myös on on otettava sitten 19 00:01:14.050 --> 00:01:16.260 yllättävän kaikilta tutkittavilta. 20 00:01:16.260 --> 00:01:22.640 Jos tutkimus kohdistuu ihmisiin ja sitten nykyajan tiukat tietosuoja lainsäädännöt 21 00:01:22.640 --> 00:01:25.180 edellyttää useinkin tän tietosuojailmoituksen. 22 00:01:25.180 --> 00:01:27.240 Laatimista. 23 00:01:27.240 --> 00:01:31.300 Ja sitten tietysti tänne se, että siihen liittyen tietoturva asiat eli ne 24 00:01:31.300 --> 00:01:35.020 kuitenkin suurimmaksi osaksi tehdään nykyään koneella töitä tai jos tehtäisiinkin 25 00:01:35.020 --> 00:01:38.780 paperilla, niin täytyy miettiä, että miten ne pidetään ne tietoturvallisesti, 26 00:01:38.780 --> 00:01:41.590 ettei ne päädy vääriin käsiin. 27 00:01:41.590 --> 00:01:47.250 Toki sitten mitä tässä videolla en sitten niin paljon käy läpi on myös se, että toki tutkimusta 28 00:01:47.250 --> 00:01:53.430 suunniteltaessa täytyy laatia kysely tai haastattelurunko aikaisempaan tutkimukseen perustuen 29 00:01:53.430 --> 00:02:00.530 kerätä se itse aineisto tallentaa se jollain tavalla ja säilyttää se sitten käsitellä se analysoitavaa 30 00:02:00.530 --> 00:02:05.610 kuntoon, mitkä voi olla sitten joissain joissain tutkimuksissa pidempiäkin prosesseja, kuten 31 00:02:05.610 --> 00:02:10.020 sitten haastattelututkimuksessa se aineisto tulisi literoida ja ja vasta sen jälkeen sitä 32 00:02:10.020 --> 00:02:12.800 pääsee kunnolla analysoimaan. 33 00:02:12.800 --> 00:02:17.440 Ja sitten tietty ennen joku lähtee keräämään aineistoa niin on hyvä olla se analysointisuunnitelma, 34 00:02:17.440 --> 00:02:20.020 jotta saa varmasti keräät sitä oikeanlaista aineistoa. 35 00:02:20.020 --> 00:02:23.580 Niillä pystyt vastaamaan tutkimuskysymyksiin. 36 00:02:23.580 --> 00:02:27.520 Mutta lähdetään näihin ensimmäisen listan kysymyksiin ja ensimmäinen 37 00:02:27.520 --> 00:02:31.100 kysymys oli se, minkälaisen aineiston tarvitset ja siihen on hyvä 38 00:02:31.100 --> 00:02:33.990 miettiä myös se niin kun aineiston koko eli. 39 00:02:33.990 --> 00:02:38.340 Jos teet vaikka tilastollisia analyyseja, niin miten paljon aineistoa tarvitsee jotta 40 00:02:38.340 --> 00:02:43.450 pystyy saamaan sieltä niitä analyyseja järkevästi tehtyä ja tää riippuu tosi paljon 41 00:02:43.450 --> 00:02:48.360 tutkimuksen luonteesta ja tutkimuskysymyksistä kyselyn ja haastattelun tarvitsee 42 00:02:48.360 --> 00:02:53.140 usein tai kyselytutkimuksessa voi olla että tarvii vähän laajemman aineiston, varsinkin 43 00:02:53.140 --> 00:02:55.090 jos pyrit jollain tavalla yleistämään. 44 00:02:55.090 --> 00:03:00.690 Ja siinä toki täytyy miettiä, että yritätkö yleistää tiettyyn ryhmään vai sitten laajemmin ja 45 00:03:00.690 --> 00:03:05.770 tota sitten taas kuvaileva tutkimus saattaa olla niin, että pärjää vähän vähemmällä aineistolla, 46 00:03:05.770 --> 00:03:10.540 jolloin toki täytyy siinä tutkimuksessa ottaa huomioon se rajoitus. 47 00:03:10.540 --> 00:03:15.070 Mutta esimerkiksi jos tutkit vaikkapa kiusaamisen yleisyyttä, niin siihen ei 48 00:03:15.070 --> 00:03:20.010 riitä yksi koulun aineisto eikä myöskään yksi kaupungin aineisto. 49 00:03:20.010 --> 00:03:21.840 Oikeastaan että sitten pitäisi lähteä. 50 00:03:21.840 --> 00:03:24.460 Tai sitten voisit sanoa, että täällä Jyväskylässä on näin paljon 51 00:03:24.460 --> 00:03:28.110 kiusaamista kun saat riittävän kattavan otoksen. 52 00:03:28.110 --> 00:03:33.300 Ja toki sitten sellainen käytännön asia mikä siinä tulee vastaan on se, että etukäteen jo 53 00:03:33.300 --> 00:03:38.890 miettiä, että no miten mä rekrytoi nää osallistujat haenko heitä jollain tavalla erilaisilta 54 00:03:38.890 --> 00:03:45.450 kysely nettipalstoilla ja rekrytoiko koulun tai useampia kouluja vai vai mitä kautta ja 55 00:03:45.450 --> 00:03:51.170 usein ihmiset ei aina ole kauhean innokkaita vastaamaan kyselyihin jolloin voi olla että 56 00:03:51.170 --> 00:03:56.060 joutuu jollain tavalla motivoimaan tai luomaan sitä henkilökohtaista kontaktia siihen suuntaan 57 00:03:56.060 --> 00:03:59.000 mistä tämän tutkimuksen haluaa toteuttaa. 58 00:03:59.000 --> 00:04:03.320 Eli nää on tärkeitä asioita ottaa huomioon. 59 00:04:03.320 --> 00:04:05.770 Eli henkilökohtainen yhteydenpito voi olla, että tosi 60 00:04:05.770 --> 00:04:07.700 tärkeätä siinä tutkimuksen vaiheessa. 61 00:04:07.700 --> 00:04:11.860 Toki kyselytutkimuksissa harvemmin otetaan yhteyttä jokaiseen vastaajaan, 62 00:04:11.860 --> 00:04:15.480 mutta sitten esimerkiksi jos se kysely toteutetaan koulussa, niin sitten 63 00:04:15.480 --> 00:04:19.300 voi miettiä, että että tullaan kertomaan tuloksista tai saatte sitten tämän 64 00:04:19.300 --> 00:04:25.130 oman tutkimukseni nähtäväksi, kun se valmistuu. 65 00:04:25.130 --> 00:04:30.700 Sitten toinen kysymys on se, että kun se olet sitten päättänyt ketä ne kohderyhmä ketä 66 00:04:30.700 --> 00:04:37.120 kohderyhmän kuuluu ja ketä menet sitten haastattelemaan tai lähetät kyselyitä niin täytyy 67 00:04:37.120 --> 00:04:41.930 miettiä että mitä tutkimuslupia tarvitaan ja tää tutkimuslupa asia liittyy hyvin paljon 68 00:04:41.930 --> 00:04:47.420 sitten siihen itse organisaation toimintaan ja koulut ja monet ammattiorganisaatiot myös 69 00:04:47.420 --> 00:04:52.240 niin edellyttävät, että jos tutkimus kohdistuu jollain tavalla heidän heidän työntekijöihin 70 00:04:52.240 --> 00:04:54.400 heidän opiskelijoihin oppilaisiin. 71 00:04:54.400 --> 00:04:59.700 Niin silloin he edellyttää tätä tutkimuslupaa ja usein jos kouluihin kohdistuu tutkimus 72 00:04:59.700 --> 00:05:05.050 ja se on julkinen koulu, niin tällöin tällöin tää on kunta, jonka se tutkimuslupa pyydetään 73 00:05:05.050 --> 00:05:11.080 eli kunnan sivistystoimeen kannattaa olla yhteydessä ensimmäisenä ja usein monilla kunnilla 74 00:05:11.080 --> 00:05:16.620 on jo valmis tämmöinen hakulomake nettisivuilla, että Jyväskylästä se löytyy helposti helsingiltä 75 00:05:16.620 --> 00:05:18.840 löytyy helposti pienemmiltä kunnilta. 76 00:05:18.840 --> 00:05:22.270 Sitten voi olla että joutuu kyselemään tai sitten se on enemmän tämmöinen 77 00:05:22.270 --> 00:05:24.350 suullinen lupa eli se vaihtelee hyvin paljon. 78 00:05:24.350 --> 00:05:26.740 Myös kunnittain, mutta myös sitten. 79 00:05:26.740 --> 00:05:30.700 Toisaalta kunta voi olla se kunnan kouluissa, mutta sitten jos ei ole kunnan koulu niin 80 00:05:30.700 --> 00:05:35.160 se menee sen koulun kautta suoraan ja heillä on omat prosessinsa tai sitten esimerkiksi 81 00:05:35.160 --> 00:05:39.600 Jyväskylässä on lukiot ja ammattioppilaitokset gradian alla niin heillä on omilla sivuillaan 82 00:05:39.600 --> 00:05:43.820 hyvin selkeät ohjeet että miten tää tutkimuslupa haetaan. 83 00:05:43.820 --> 00:05:48.680 Se on hyvä hakea ajoissa jotta tutkimuksen saa hyvin käyntiin. 84 00:05:48.680 --> 00:05:54.100 Ja usein sinne tulee tehdä jonkinlainen tutkimussuunnitelma ja kuvata sitä tutkimusta, 85 00:05:54.100 --> 00:05:57.040 että mitä millä tavalla se toteutetaan ja osallistujamääriä. 86 00:05:57.040 --> 00:05:58.840 Eli tää on hyvä tehdä. 87 00:05:58.840 --> 00:06:01.330 Toki ensin tehdään sitä tutkimussuunnitelmaa, jonka perusteella sitten 88 00:06:01.330 --> 00:06:07.140 tehdään ne hakemukset tuonne tutkimuslupien osalta. 89 00:06:07.140 --> 00:06:12.180 No hyvä kysymys on se, että entä kun se tutkimus kohdistuu sitten tänne esimerkiksi 90 00:06:12.180 --> 00:06:16.700 keskustelupalstoille tai blogiteksteistä tai johonkin muuhun verkkopalveluun, mitä nykyään 91 00:06:16.700 --> 00:06:22.800 käytetään paljon myös tutkimuksissa ja nää on tosi herkullisia tutkimuskohteita ja silloin 92 00:06:22.800 --> 00:06:27.990 tota tää on ollut semmoinen hyvä kysymys, mitä on tutkijat paljon pohtineet ja ja tällöin 93 00:06:27.990 --> 00:06:34.800 on ennen kaikkea tärkeä perehtyä sen palvelun käyttöä ja tekijänoikeuksiin eli palvelussa 94 00:06:34.800 --> 00:06:36.600 voi olla omat ehtonsa. 95 00:06:36.600 --> 00:06:41.600 Ja sillä, että he on kysynyt, että tietyt tietyt tota suostumukset näiltä jotka sinne 96 00:06:41.600 --> 00:06:46.330 vastaa tai jotka kirjoittaa tekstiä keskustelupalstoille niin silloin ei voida tästä 97 00:06:46.330 --> 00:06:52.480 käytänteistä välttämättä poiketa ja sitten toisaalta tätä verkkosivuston ylläpitäjältä 98 00:06:52.480 --> 00:06:56.700 voi olla että tulee kysyy tekemään oikeuksia ja samoin sitten jos se tutkimus jollain 99 00:06:56.700 --> 00:07:01.500 tavalla voi tuoda ilmi näitä henkilöitä jotka on vastanneet niin silloinhan pitäisi pystyä 100 00:07:01.500 --> 00:07:04.180 niin kun saada käsiinsä myös nää vastaajat. 101 00:07:04.180 --> 00:07:06.210 Eli jos on esimerkiksi omilla omalla nimellä. 102 00:07:06.210 --> 00:07:11.810 Vastannut ja nää ei ole kauhean selkeitä helppoja tehdä näitä ratkaisuja, mutta 103 00:07:11.810 --> 00:07:16.230 kannattaa silloin sen palveluun olla jollain tavalla yhteydessä. 104 00:07:16.230 --> 00:07:20.570 Ja tärkeintä tosiaan huomioidaan, että jos sinne on vastattu henkilötiedoilla, niin silloinhan 105 00:07:20.570 --> 00:07:26.530 tää tietosuoja sääntely koskee myös myös tätä verkkopalvelua eli netissä olevaa aineistoa 106 00:07:26.530 --> 00:07:30.970 ei voi ihan tuosta noin vaan käyttää, vaan silloinkin täytyy selvittää huolella, että 107 00:07:30.970 --> 00:07:35.210 voiko tätä käyttää tutkimukseen ja millä tavalla. 108 00:07:35.210 --> 00:07:39.520 Täällä on muutama hyvä lähde lähde näistä mitä suosittelen lukemaan, että jos lähdet lähdet 109 00:07:39.520 --> 00:07:44.770 miettimään sitä verkkosivustojen verkkopalveluiden käyttöä aineistona, niin kannattaa 110 00:07:44.770 --> 00:07:50.880 lukea ja ottaa vähän selvää siitä tän hetkisestä tilanteesta. 111 00:07:50.880 --> 00:07:56.800 Joo ja toki nuo tutkimusluvat ja tämmöiset liittyy jo näihin eettisiin kysymyksiin vahvasti, 112 00:07:56.800 --> 00:08:01.020 mutta sitten ihan se tutkimusetiikka niin siihen on omat ohjeistuksensa. 113 00:08:01.020 --> 00:08:06.340 Eli suomessa on tieteelliset tieteellinen neuvottelukunta tutkimus etiikkaan liittyen 114 00:08:06.340 --> 00:08:10.960 ja siellä tota löytyy muutama tämmöinen hyvä opas, jotka tällä hetkellä on siellä nettisivuilla, 115 00:08:10.960 --> 00:08:14.540 että kaksituhattakaksitoista että on kirjoitettu tämmöinen hyvä tieteellinen käytäntö 116 00:08:14.540 --> 00:08:17.060 ja sen loukka epäilyjen käsitteleminen suomessa. 117 00:08:17.060 --> 00:08:19.300 Siitä voi olla, että tulee uusia versioita. 118 00:08:19.300 --> 00:08:23.400 Piankin ja sitten on toisaalta vähän tuoreempi ihmiseen kohdistuvan 119 00:08:23.400 --> 00:08:26.070 eettisen tutkimuksen eettiset periaatteet. 120 00:08:26.070 --> 00:08:30.810 Eli nää olisi hyvä nyt käydä läpi joka tapauksessa, että siinä työssä vaikka et tekisi sitä 121 00:08:30.810 --> 00:08:35.710 omaa tutkimusta, niin niin ymmärtää se tutkimuksen teon eettiset periaatteet. 122 00:08:35.710 --> 00:08:39.170 Ja sitten toki se eettinen ennakkoarviointi on hyvä selvittää. 123 00:08:39.170 --> 00:08:43.630 Käydään sitä tässä läpi ja sitten myös Jyväskylän yliopistolla on oma tutkimuseettinen 124 00:08:43.630 --> 00:08:48.170 toimikunta, jolta sitten se lupa haetaan jos sellaista tarvitaan. 125 00:08:48.170 --> 00:08:52.630 Mutta tarvitaanko eettistä ennakkoarviointia ja tässä on oikeastaan muutama kohta, 126 00:08:52.630 --> 00:08:56.280 joiden perusteella se selvitetään aika monissa pro gradu tutkimuksissa. 127 00:08:56.280 --> 00:08:59.510 Vaikka keräät oman aineiston niin sitä ei tarvita. 128 00:08:59.510 --> 00:09:05.160 Mutta jos se on alle 15 vuotiaisiin koululaisiin kohdistuva tutkimus, niin silloin silloin 129 00:09:05.160 --> 00:09:10.310 sitä tulee miettiä puolella ja myös silloin jos esimerkiksi tähän kokeellista tutkimusta ja 130 00:09:10.310 --> 00:09:14.890 joudutaan poikkeamaan tästä tietoon perustuvasta suostumuksesta eli koeasetelma edellyttää, 131 00:09:14.890 --> 00:09:18.170 että että voi kaikkea kertoa tälle tutkittavalle, niin silloin. 132 00:09:18.170 --> 00:09:20.240 Silloin tota pitäisi hakea. 133 00:09:20.240 --> 00:09:24.640 Ja toki sitten fyysinen koskemattomuus meillä vähemmän meidän alalla sitä tehdään, 134 00:09:24.640 --> 00:09:28.300 mutta toki jos aletaan ottaa esimerkiksi kortisolinäytteitä tai muita, niin silloin 135 00:09:28.300 --> 00:09:32.240 silloin siinä saattaa tulla tää fyysinen koskemattomuus vastaan. 136 00:09:32.240 --> 00:09:36.100 Tai sitten siellä on muuten poikkeavia ärsykkeitä tai kokee, että tässä 137 00:09:36.100 --> 00:09:39.340 on jotain riskiä heidän heille tai heidän läheisilleen. 138 00:09:39.340 --> 00:09:42.180 Tai sitten tutkittaville tulee turvallisuusuhkaa. 139 00:09:42.180 --> 00:09:46.060 Eli eli jos lähdetään tämmöisille herkille sensitiivisiä alueelle tekemään 140 00:09:46.060 --> 00:09:48.870 tutkimusta, niin silloin on syytä miettiä että tehdäänkö se. 141 00:09:48.870 --> 00:09:52.020 Ennakkoarviointi. Mutta. 142 00:09:52.020 --> 00:09:56.240 Ehkä melkein suosittelisin, että gradutyössä, jolle ei ole selkeä visio, niin 143 00:09:56.240 --> 00:10:00.620 välttyy hieman jos kohdistuu kohdistaa tutkimuksen aikuisiin ja ja pysyttelee 144 00:10:00.620 --> 00:10:04.980 kohtuullisen niinku turvallisissa kysymyksissä. 145 00:10:04.980 --> 00:10:08.640 Ja tosiaan siellä etenkin näissä ohjeistuksissa löytyy aika hyvät tämmöiset 146 00:10:08.640 --> 00:10:11.410 kaaviot, että tän voi käydä itse läpi että lähteä täältä. 147 00:10:11.410 --> 00:10:13.210 Sisältyykö ensinnäkin? 148 00:10:13.210 --> 00:10:15.420 Perustuuko se tutkimus julkisiin tietoihin arkistoihin, jolloin 149 00:10:15.420 --> 00:10:18.360 sitä suostumusta ei ehkä sitten tarvita ollenkaan. 150 00:10:18.360 --> 00:10:22.000 Tai sitten jos siellä on tää lista listan asioita, niin silloin voi olla, että 151 00:10:22.000 --> 00:10:26.120 sitten joko ei tarvita tai sitten pitää hakea sen ennakkoarviointi. 152 00:10:26.120 --> 00:10:29.420 Ja sitten toinen kysymys on tää, että onko se alaikäisiin kohdistuva tutkimus, 153 00:10:29.420 --> 00:10:33.240 jolloin sitten täytyy käydä läpi läpi linjaus, että ensinnäkin nää samat kysymykset, 154 00:10:33.240 --> 00:10:35.350 että onko se tietoon perustuvaan suostumukseen. 155 00:10:35.350 --> 00:10:39.130 Kohdistuva tai fyysiseen koskemattomuuteen ja näin poispäin niin sitten mietitään, 156 00:10:39.130 --> 00:10:42.690 että no onko huoltajilta kysytty lupa ja sitten jos huoltajilta on jostain 157 00:10:42.690 --> 00:10:46.590 syystä kysytä lupaa niin silloin totta kai pitää miettiä sitten lähteä hakemaan 158 00:10:46.590 --> 00:10:49.300 sitä eettistä ennakkoarviointia. 159 00:10:49.300 --> 00:10:52.960 Ja silloinkin kun kysytään lupa, niin silloin riippuu tutkimuksen luonteesta, että 160 00:10:52.960 --> 00:10:57.440 tarvitseeko sen luvan johonkin tämmöisiin laajoihin kyselytutkimuksiin, jotka on hyvinkin 161 00:10:57.440 --> 00:11:01.390 pitkälti anonyymejä, niin ei välttämättä sitä tarvitse, mutta hyvin tyypillisesti lapsiin 162 00:11:01.390 --> 00:11:05.470 kohdistuvassa tutkimuksessa sitä suositellaan. 163 00:11:05.470 --> 00:11:07.750 Ja tällä on itse asiassa eettisen toimikunnan sivuilla. 164 00:11:07.750 --> 00:11:13.350 Kiva se hyvinkin selkeä video siitä siitä miten miten tota, milloin se ennakkoarviointi 165 00:11:13.350 --> 00:11:18.340 tarvitaan, että sen sen voit käydä katsomassa. 166 00:11:18.340 --> 00:11:26.420 Ja sitten vaikka et sitä ennakkoarviointia tarvitse etkä hae niin on tiettyjä eettisiä periaatteita, 167 00:11:26.420 --> 00:11:32.880 joiden mukaan tutkijan pitää aina toimia ja tutkija ensinnäkin kunnioittaa tutkittavien ihmisarvoa, 168 00:11:32.880 --> 00:11:39.680 itsemääräämisoikeutta aineellista ja aineetonta kulttuuriperintöä sekä luonnon monimuotoisuutta 169 00:11:39.680 --> 00:11:43.980 ja sitten hän pyrkii toteuttamaan tutkimukseen niin, ettei siitä yksilölle eikä tutkittaville 170 00:11:43.980 --> 00:11:47.670 millään tavalla kun tää tulee vahinkoa. 171 00:11:47.670 --> 00:11:53.490 Tai uhka turvallisuutta eli voidaan niinku kiteyttää tämmöinen 3 keskeistä periaatetta, joita 172 00:11:53.490 --> 00:11:59.270 tulisi noudattaa tutkimaan tutkittavan koskemattomuuden säilyttäminen, vahingoittamisen välttäminen 173 00:11:59.270 --> 00:12:02.570 ja sitten se yksityisyydestä ja tietosuojasta huolehtiminen. 174 00:12:02.570 --> 00:12:06.930 Ja näitäkin nyt käydään läpi, eli enemmän tätä tietosuoja asiaa pohditaan, että näitä 175 00:12:06.930 --> 00:12:10.820 sitten jokaisen tutkimuksen kannalta on hyvä potki pohtia erikseen. 176 00:12:10.820 --> 00:12:15.150 Ja yksi esimerkkinä tämmöisestä ihan kyselytutkimuksesta, missä on itse joutunut pohtimaan 177 00:12:15.150 --> 00:12:20.650 näitä näitä eettisiä kysymyksiä on se, että kun kysytään vaikka kaveri arvioita luokassa, 178 00:12:20.650 --> 00:12:25.850 että että kuka sinua kiusaa tai kenestä et pidä luokassa tai kenestä pidät vähiten, on 179 00:12:25.850 --> 00:12:32.170 ehkä se tyypillisempi muoto, niin voiko se vaikuttaa siihen luokan dynamiikkaan kun tämmöisiä 180 00:12:32.170 --> 00:12:34.870 kysymyksiä esitetään ja lapset niitä miettii. 181 00:12:34.870 --> 00:12:37.750 Eli tällaisissa tilanteissa on tärkeätä miettiä sitä, että voisiko 182 00:12:37.750 --> 00:12:41.750 tästä tulla jotain vahinkoa meidän korviin. Ei ole kantautunut. 183 00:12:41.750 --> 00:12:45.110 Niitä tutkimuksia on tehty paljon, eikä ole kantautunut 184 00:12:45.110 --> 00:12:47.390 tilanteita, josta siitä olisi haittaa. 185 00:12:47.390 --> 00:12:52.090 Mutta tää on hyvä miettiä ja pohtia. 186 00:12:52.090 --> 00:12:56.390 Ja sitten tämmöisiä niin kun eettisiä periaatteita silloin kun mennään sinne harmaalle 187 00:12:56.390 --> 00:13:01.050 alueelle niin löytyy tämmöinen mahdollinen vilppi ja piittaamattomuus. 188 00:13:01.050 --> 00:13:05.950 Eli kaiken kaikkiaan tärkeätä, että tutkijana opiskelijana noudata tämmöistä rehellisyyttä, 189 00:13:05.950 --> 00:13:11.410 huolellisuutta ja tarkkuutta kaikissa tutkimuksen vaiheissa ja siinä on, kun tässä tavallaan 190 00:13:11.410 --> 00:13:15.890 poiketaan, niin se voi olla joko tämmöinen vilppi joka on todellakin harhautus ja usein tietoinen 191 00:13:15.890 --> 00:13:22.860 sellainen eli jollain tavalla manipuloidaan sitä tutkimusta, mutta se voi myös olla sitten piittaamattomuus, 192 00:13:22.860 --> 00:13:24.980 joka liittyy sitten huolimattomuuteen. 193 00:13:24.980 --> 00:13:29.090 Eli sen takia tutkimuksessa tulee olla tehdä sen mahdollisimman huolellisesti ja tarkasti, 194 00:13:29.090 --> 00:13:33.810 jotta sitten ei ikään kuin syyllisty tähän piittaamattomuuteen. 195 00:13:33.810 --> 00:13:36.450 Ja jos näitä katsoo tarkemmin, mitä se niin mitä sen ne vilpit 196 00:13:36.450 --> 00:13:39.270 voisivat olla, niin täältä voi käydä tutkimassa. 197 00:13:39.270 --> 00:13:42.770 Jos kiinnostaa aihe, niin wikipediasta löytyy esimerkiksi tämmöinen lista. 198 00:13:42.770 --> 00:13:47.950 Ihan ihan tota tutkijoiden villateista eli siellä ikään kuin paljastetaan näitä 199 00:13:47.950 --> 00:13:53.190 historian tutkimuksen historiassa tapahtuneita vilppiä joita sitten on selvitelty, 200 00:13:53.190 --> 00:13:56.370 mutta näitä voi olla esimerkiksi selvittäminen eli tää voi liittyä siihen, 201 00:13:56.370 --> 00:14:00.120 että tutkija keksii tutkimustuloksia. 202 00:14:00.120 --> 00:14:03.680 Omaan aineistonsa, jolloin saadaan ehkä parempaa tutkimusta 203 00:14:03.680 --> 00:14:06.260 tai aineiston keruuta vältytään. 204 00:14:06.260 --> 00:14:10.580 Toinen on se, että vääristelee niitä havaintoja eli on kerätty ihan oikea aineisto. 205 00:14:10.580 --> 00:14:12.640 Mutta sitten. 206 00:14:12.640 --> 00:14:16.470 Yhdistellään hieman sitä sitä sisältöä tulkitaan niitä hieman eri tavalla. 207 00:14:16.470 --> 00:14:18.660 Mitä se tutkimus oikeasti antaisi? 208 00:14:18.660 --> 00:14:21.680 Tarjoaisi objektiivisesti, jos sitä katsoisi. 209 00:14:21.680 --> 00:14:24.220 Eli silloin tavallaan tässäkin tarvi olla huolellinen, jotta 210 00:14:24.220 --> 00:14:27.180 jotta ainakaan sitä ei niinku tavallaan tekisi. 211 00:14:27.180 --> 00:14:32.650 Ja sitten lakiöinti liittyy sitten siihen muiden töiden kopioi. 212 00:14:32.650 --> 00:14:38.110 Eli sitä voi tapahtua helpostikin niin, että kopioi ehkä tai voit itse tapahtua 213 00:14:38.110 --> 00:14:43.070 vahingossakin, että kopioi tekstejä ja sitten ne jääkin sinne omaan työhön tai 214 00:14:43.070 --> 00:14:47.310 sitten niitä lähtee systemaattisesti kopioimaan muiden töistä ja vaikka ne olisi 215 00:14:47.310 --> 00:14:51.410 kopioitu ikään kuin useasta lähteestä, niin silloinkin se on plagiointia, jolloin 216 00:14:51.410 --> 00:14:54.750 jolloin tietenkään tutkielma ei menisi läpi. 217 00:14:54.750 --> 00:15:00.500 Lakiointi voi olla myös itse plagiointia eli helposti tutkijat sitten myöhemmässä 218 00:15:00.500 --> 00:15:05.070 vaiheessa kun on kirjoitettu paljon, niin saattavat niitä omia ajatuksiaan uudestaan 219 00:15:05.070 --> 00:15:09.230 tuoda tai sitten jopa saman tutkimuksen tuloksia uudestaan tuoda ikään kuin uutena 220 00:15:09.230 --> 00:15:13.090 jolla se on plagiointia eli huolellinen lähdeviiteisto. 221 00:15:13.090 --> 00:15:17.760 Eli kun otat jonkun ajatuksen tai jonkun tekstin tekstistä asioita, niin 222 00:15:17.760 --> 00:15:21.160 silloin se viittaus on äärimmäisen tärkeä ja sekin tulisi sanoa omin 223 00:15:21.160 --> 00:15:26.200 sanoin, jotta se ei ei syyllisty plagiointiin. 224 00:15:26.200 --> 00:15:29.920 Ja sitten on anastaminen, joka sitten voisi tarkoittaa, että varastaa toisen idean. 225 00:15:29.920 --> 00:15:34.400 Eli joku toinen on pohtinut kirjoittanut tutkimus ja sitten sä 226 00:15:34.400 --> 00:15:37.160 otat sen ilman että sä tunnustat sitä hänelle. 227 00:15:37.160 --> 00:15:40.290 Tai sitten siellä omassa työssä tai kysy lupaa siihen. 228 00:15:40.290 --> 00:15:42.920 Eli tietenkin jos joku toinen keksii tutkimusidean ja sä 229 00:15:42.920 --> 00:15:45.120 rupeat sitä toteuttamaan, niin silloin se on. 230 00:15:45.120 --> 00:15:47.890 Se on tota anastamisesta. 231 00:15:47.890 --> 00:15:52.590 Mutta sitten jos vaikka toistat löydät hyvän tutkimusartikkelin, joka on tehnyt tutkimuksen 232 00:15:52.590 --> 00:15:56.150 ja sä ajattelet että sä teet tällaisen tutkimuksen, se ei ole anastamisesta. 233 00:15:56.150 --> 00:16:00.390 Jos sä selkeästi kerrot, että tutkimus perustuu tähän tämän tutkimuksen niin 234 00:16:00.390 --> 00:16:03.930 kuin että periaatteelle eli ennen hyvin samalla tavalla ja selkeästi viittaa 235 00:16:03.930 --> 00:16:08.070 ja on läpinäkyvä siinä, että käytämme näitä menetelmiä, että tarkoituksena 236 00:16:08.070 --> 00:16:14.120 on nimenomaan toistaa tämä hieman eri aineiston. 237 00:16:14.120 --> 00:16:18.680 Ja sitten on tietty tämä lista, että nää oli semmoisia selkeitä vilttejä mitä äsken katsottiin, 238 00:16:18.680 --> 00:16:24.460 mutta sitten näitä piittaamattomuususaasioita että nää on ehkä sitten näitä tulee ehkä enemmän 239 00:16:24.460 --> 00:16:27.880 ja vähän niin kuin vahingossa jos ei tee huolellisesti. 240 00:16:27.880 --> 00:16:31.800 Eli se, että siellä tutkimuksessa ei vaikka anna tunnustusta muiden muiden työlle 241 00:16:31.800 --> 00:16:35.860 tai sitten jos kirjoittaa tää ei ehkä gradussa tule, mutta jos kirjoittaa ehkä 242 00:16:35.860 --> 00:16:41.280 muiden kanssa niin sitten jättää jonkun vaikka pois sieltä kirjoittajista tai 243 00:16:41.280 --> 00:16:44.450 ei ei huomioi jonkun työmäärää siellä työssä. 244 00:16:44.450 --> 00:16:48.400 Sitten ihan tämmöinen, puutteellinen ja epäasiallinen viittaaminen liittyy siihen, että 245 00:16:48.400 --> 00:16:53.070 tosiaan ei, ei huomioi niitä niitä aikaisempia tutkimuksia asiallisesti. 246 00:16:53.070 --> 00:16:57.130 Myös huolimaton tutkimuksen toteuttaminen eli menetelmiin ei perehdy kunnolla tai 247 00:16:57.130 --> 00:17:03.610 käyttää niitä vähän sinne päin ja ja tota silloin kun aineisto esimerkiksi tai tulokset 248 00:17:03.610 --> 00:17:08.650 jollain tavalla puutteellisesti kirjataan ja säilytetään, jolloin jolloin se ei välttämättä 249 00:17:08.650 --> 00:17:14.200 enää enää tavoita sitä todellista luonnetta. Ja tässä itselläkin onnistui. 250 00:17:14.200 --> 00:17:16.770 Puhuttiinkin ja sitten toinen on tää tekijöiden manipulointi. 251 00:17:16.770 --> 00:17:21.780 Eli jos joku toinen kirjoittaa sun puolesta ja gradu tutkimuksen, niin silloinhan siinä 252 00:17:21.780 --> 00:17:25.650 siinä käytetään tämmöistä haamukirjoittaja niin silloin sehän ei kuulu oma. 253 00:17:25.650 --> 00:17:28.320 Se ei ole silloin oma työ. 254 00:17:28.320 --> 00:17:34.040 Mutta se näistä näistä erilaisista eettisistä ongelmista mitä tutkimuskentällä 255 00:17:34.040 --> 00:17:36.320 on tullut vastaan ja mihin pitää kiinnittää huomiota. 256 00:17:36.320 --> 00:17:38.880 Eli se oma rehellisyys ja huolellisuus on tärkeä. 257 00:17:38.880 --> 00:17:43.500 Yksi asia, mikä ehkä liittyy vielä tähän on se salassapitovelvollisuus, kun se säilytät aineistoja, 258 00:17:43.500 --> 00:17:50.060 mikä on ehkä vähän haastavakin asia silloin tällöin miettiä, mutta salassapitovelvollisuus tarkoittaa 259 00:17:50.060 --> 00:17:55.970 sitä, että kun sä kerää tutkimusaineiston sä usein lupaat tutkittaville tunnistamattomuuden ja 260 00:17:55.970 --> 00:17:58.340 silloin sä lupaat myös sen, että että saa niin kun. 261 00:17:58.340 --> 00:18:05.610 Tutkijana ja tuo esille ihmisten vastauksia nimillä tai selkeästi tota 262 00:18:05.610 --> 00:18:10.010 puhun muissa yhteyksissä näistä tutkimuksista eli kunnioitat tutkittavan 263 00:18:10.010 --> 00:18:13.030 sitä tunnistamattomuutta eli anonymiteettiä. 264 00:18:13.030 --> 00:18:17.550 Poikkeuksena on mainittu ihan laissa kirjattuna törkeät rikokset. 265 00:18:17.550 --> 00:18:21.570 Eli jos sattuisi tutkimuksen aikana tulemaan törkeä rikostietoa, niin silloin 266 00:18:21.570 --> 00:18:24.150 sen ilmoittamiseen sulla on oikeastaan velvollisuus. 267 00:18:24.150 --> 00:18:29.120 Jos se on edelleen estettävissä, se rikos elikkä elikkä tähän on ihan lakisääteinen. 268 00:18:29.120 --> 00:18:33.260 Velvollisuus myös tutkijoilta ja sitten toisaalta jos löydät, tulee vastaan 269 00:18:33.260 --> 00:18:36.830 vaikka epäily lastensuojelutarpeesta, niin silloin on tärkeätä huolella 270 00:18:36.830 --> 00:18:39.890 miettiä, että miten tämän asian vie eteenpäin. 271 00:18:39.890 --> 00:18:43.430 Viekö sen eteenpäin asian osaisia niin kun informoida, vai 272 00:18:43.430 --> 00:18:45.750 tekeekö sitten lastensuojeluilmoituksen? 273 00:18:45.750 --> 00:18:49.190 Eli nää on tosi tärkeitä asioita miettiä, koska tutkimuksessakin 274 00:18:49.190 --> 00:18:51.770 voi tulla tämmöisiä arkaluonteisia asioita. 275 00:18:51.770 --> 00:18:55.440 Varsinkin haastattelututkimuksessa esillä. 276 00:18:55.440 --> 00:18:59.710 Hankalia tilanteita mulle itselle on tullut tai tai mietintään tilanteet kun kysytään 277 00:18:59.710 --> 00:19:04.300 vaikka lasten tai nuorten tai aikuisten masentuneisuudesta tämmöisellä mittarilla 278 00:19:04.300 --> 00:19:09.920 missä kysytään vaikka itsemurha ajatuksia ja sitten jos siellä vastaa ja vastaakin 279 00:19:09.920 --> 00:19:13.760 että on vahvasti itsemurha ajatuksia niin silloin täytyisi miettiä että miten 280 00:19:13.760 --> 00:19:15.780 mä tän kanssa toimin tutkijana. 281 00:19:15.780 --> 00:19:20.550 Voinko mä sille tehdä mitään? 282 00:19:20.550 --> 00:19:25.880 Hyvä ja toki sitten kukaan tutkittavista ei osallistu tutkimukseen 283 00:19:25.880 --> 00:19:28.900 ilman että siellä on tehty selkeä tutkimus suostumus. 284 00:19:28.900 --> 00:19:33.000 Eli tämä tehdään aina ja tää liittyy tämmöiseen tietoon perustuvaan suostumukseen. 285 00:19:33.000 --> 00:19:37.560 Eli kun lähdet rekrytoimaan tutkittavia, niin sitten on hyvä miettiä, että siinä tutkimustilanteessa 286 00:19:37.560 --> 00:19:43.170 heille annetaan riittävästi tietoa mitä mistä tutkimuksessa on kyse, mihin tulet käyttämään 287 00:19:43.170 --> 00:19:49.720 näitä tätä aineistoa, miten tota, miten sä niin kun. 288 00:19:49.720 --> 00:19:56.030 Julkaiset niitä tuloksia missä yhteyksissä ne tulokset tulevat esille ja myös heidän täytyisi 289 00:19:56.030 --> 00:20:00.180 saada tietää, että se on täysin vapaaehtoista eli minkäännäköistä pakon tunnetta ei saa tulla 290 00:20:00.180 --> 00:20:04.880 tutkittavalle hänelle kerrotaan se siinä tutkimuksen aluksi ja hänellä on mahdollisuus koskevan 291 00:20:04.880 --> 00:20:11.580 keskeyttää tutkimus ja tämmöisiä, jos mietitään alaikäisiä, niin silloin silloin tota pitäisi 292 00:20:11.580 --> 00:20:15.180 kysyä myös lupa vanhemmilta, mutta myös lapsilta. 293 00:20:15.180 --> 00:20:19.600 Eli vaikka vanhempi olisi antanut luvan, niin silloinkin lapsen täytyy itse saada. 294 00:20:19.600 --> 00:20:23.200 Vapaaehtoisesti ikään kuin päättää sitten tutkimukseen osallistumisesta ja 295 00:20:23.200 --> 00:20:26.490 näissä on mulla on itsellä tullut vastaan tämmöisiä kysymyksiä, kuten se että 296 00:20:26.490 --> 00:20:31.510 että on koko luokka osallistunut tutkimukseen ja vanhemmilta on tullut lupa 297 00:20:31.510 --> 00:20:33.490 ja sitten opettaja onkin sitten pakottanut. 298 00:20:33.490 --> 00:20:36.120 Eli opettaja on ollut se joka on teettänyt kyselyn, niin hän ei ole. 299 00:20:36.120 --> 00:20:39.510 Sitten hänellä ei ole tarpeeksi informoitu sitä, että itse asiassa lapsi saa 300 00:20:39.510 --> 00:20:42.610 edelleen päättää itse, niin hän on voinut sen ikään kuin tehdä. 301 00:20:42.610 --> 00:20:46.470 Tämä kuuluu koulun työhön ja teidän täytyy tehdä eli silloin jos sen tutkimuksen 302 00:20:46.470 --> 00:20:49.680 toteuttaa joku muu, niin on tärkeää, että tälle tälle joka. 303 00:20:49.680 --> 00:20:54.790 Sen aineistoa sitten kerää tai ohjeistaa kyselyn, niin hänelle kerrotaan, että että sun täytyy 304 00:20:54.790 --> 00:21:00.780 kertoa lapsille, että tämä on vapaaehtoista, eli sitä ei ole pakko tehdä. 305 00:21:00.780 --> 00:21:05.280 Ja tää perustuu nykyään tähän YKN lasten oikeuksien sopimukseen ja ajattelet meidän 306 00:21:05.280 --> 00:21:10.020 kaikkien tulisi ymmärtää kun tehdään lasten kanssa töitä että mitä mitä ne lasten 307 00:21:10.020 --> 00:21:14.120 oikeuksien sopimukset pitää sisällään ja se löytyy netistä saatavilla ja siellä on 308 00:21:14.120 --> 00:21:17.920 se velvoittaa kaikki jäsenvaltiot noudattamaan näitä ja sieltä on myös tullut meidän 309 00:21:17.920 --> 00:21:24.200 lainsäädäntöön monia asioita ja ja tutkimukseen liittyen esimerkiksi nämä 12 13 artiklat 310 00:21:24.200 --> 00:21:29.920 on oleellisia eli se että me kuullaan ja lapsia ja annetaan heidän ensinnäkin riittävästi 311 00:21:29.920 --> 00:21:32.190 tietoa siitä, että. 312 00:21:32.190 --> 00:21:36.730 Jos tehdään heitä koskevia päätöksiä ja heitä kuullaan heidän mielipidettään ja 313 00:21:36.730 --> 00:21:44.010 myös pyritään sitä noudattamaan, jos se on tän lapsen edun mukaista. 314 00:21:44.010 --> 00:21:49.330 Ja tosiaan toistan vielä tutkimus suostumus pyydetään aina eli erona sitten näihin tutkimuslupaiin, 315 00:21:49.330 --> 00:21:54.470 jotka riippuu usein tästä organisaatiosta, jossa jossa tutkimus toteutetaan, niin tutkimus suostumus 316 00:21:54.470 --> 00:21:57.710 liittyy tän henkilön omaan omaan niin kuin suostumukseen. 317 00:21:57.710 --> 00:22:00.690 Ja käytännössä siis tosiaan aina jos se kerätään ihmisiltä. 318 00:22:00.690 --> 00:22:04.310 Eli toki arkistoaineistot on erikseen joihin jolloin välttämättä 319 00:22:04.310 --> 00:22:06.620 ei millään voida löytää näitä tai nettiaineiston. 320 00:22:06.620 --> 00:22:10.160 On sellaisia että voi olla että on mahdoton saada sitä henkilökohtaista suostumusta 321 00:22:10.160 --> 00:22:13.970 tutkimukseen, jolloin toki piti selvittää se, että mitkä tämän. 322 00:22:13.970 --> 00:22:17.630 Verkkopalvelun niin kun ehdot ovat alunperin olleet? 323 00:22:17.630 --> 00:22:22.050 Ja tota selkeä tieto tutkittavalle ja esimerkiksi kyselyissä se voisi olla, 324 00:22:22.050 --> 00:22:25.850 että kun kyselylomake lähetetään tutkittaville niin siinä alussa lukee tiedot 325 00:22:25.850 --> 00:22:29.470 tutkimukseen osallistumisesta mitä se tarkoittaa? 326 00:22:29.470 --> 00:22:31.270 Mihin tätä tietoa käytetään? 327 00:22:31.270 --> 00:22:35.150 Miten tiedot säilytetään ja missä julkaistaan tuloksia ja silloin jos vastaat 328 00:22:35.150 --> 00:22:40.010 kyselyyn niin suostut näihin tämä tutkimuksen periaatteisiin tai sitten 329 00:22:40.010 --> 00:22:42.170 voidaan kysyä aktiivinen lupa eli rastin ruutuun. 330 00:22:42.170 --> 00:22:45.090 Kyllä jos suostut näihin näihin asioihin. 331 00:22:45.090 --> 00:22:47.820 Kyselyssä riittää usein se, että sen ilmaisee selkeästi ja. 332 00:22:47.820 --> 00:22:51.300 Eteneminen on se suostumus. 333 00:22:51.300 --> 00:22:55.200 Haastatteluissa kannattaa pyytää allekirjoitus tai sitten jos se on nauhoitettu 334 00:22:55.200 --> 00:22:59.640 haastattelu, niin voi riittää että ne käy läpi suullisesti ja sitten kysyy kysyy 335 00:22:59.640 --> 00:23:05.030 sitten haastateltavana, että oletko ymmärtänyt ja ja niin kun olet samaa mieltä 336 00:23:05.030 --> 00:23:09.050 että tämä tämä on OK kerätä kerätä tällaista aineistoa. 337 00:23:09.050 --> 00:23:13.550 Ja toki myös se vapaaehtoisuus pitää tuoda siinä esiin, että tämä on täysin vapaaehtoista 338 00:23:13.550 --> 00:23:17.280 ja voit keskeyttää koska vain tutkimuksen eri vaiheissa. 339 00:23:17.280 --> 00:23:20.820 Ja yliopiston sivuilta löytyy mallipohjat näihin tutkimustuloksiin. 340 00:23:20.820 --> 00:23:27.240 Erilaiset pohjat riippuen siitä, minkälainen tutkimus on ja ritvan tästä seuraavasta 341 00:23:27.240 --> 00:23:31.120 asiasta mitä käydään läpi eli tietosuoja asiat eli tässä tietosuojaasiassa 342 00:23:31.120 --> 00:23:36.250 tulee päättää, että onko tää tutkimus yleinen etu eli eli tällöin kerätään 343 00:23:36.250 --> 00:23:38.500 tämmöinen tietoon perustuva suostumus. 344 00:23:38.500 --> 00:23:42.720 Sitä puhutaan myös eettisen suostumuksen nimellä ja silloin on hyvä miettiä että kerätään 345 00:23:42.720 --> 00:23:47.340 vaan tarpeellisia tietoja ja siihen tiettyyn tiettyyn niinku nimettyyn. 346 00:23:47.340 --> 00:23:49.830 Tavoitteeseen liittyen. 347 00:23:49.830 --> 00:23:54.490 Ja tähän suostumukseen liittyy se, että jos tutkittava peruu, hän voi keskeyttää, 348 00:23:54.490 --> 00:23:58.270 mutta silloin siihen asti kerätty aineistoa voi periaatteessa käyttää. 349 00:23:58.270 --> 00:24:02.970 Melkein kaikki tutkimukset on tän yleisen edun mukaisia, eli kun täytätte tietosuoja lomaketta 350 00:24:02.970 --> 00:24:06.590 jos semmoiseen teette, niin sieltä yleensä raksataan yleinen etu. 351 00:24:06.590 --> 00:24:09.640 Se on hyvin tyypillinen tutkimustoiminnassa. 352 00:24:09.640 --> 00:24:11.440 Sitten tämmöinen. 353 00:24:11.440 --> 00:24:15.680 Toinen vaihtoehto olisi tutkittava suostumus oikeudellisena käsittelyperusteena ja usein näitä 354 00:24:15.680 --> 00:24:19.820 käytetään sitten kaupallisissa tarkoituksissa ja ja esimerkiksi juuri nää verkkopalvelut on 355 00:24:19.820 --> 00:24:25.220 voinut tehdä tehdä tämmöisiä suostumuksia, jolloin jolloin sitten jos tutkittava haluaa, että 356 00:24:25.220 --> 00:24:31.930 hänen tiedot poistetaan sieltä sieltä tota datasta, niin hän se pitäisi toteuttaa ja tää on 357 00:24:31.930 --> 00:24:36.860 sitten juridinen, mutta tää on hieman hankala tutkimusten kannalta ja tutkimus tutkimuksissa 358 00:24:36.860 --> 00:24:39.750 ajatellaan, että tutkimus edistää yhteiskunnallista. 359 00:24:39.750 --> 00:24:45.310 Tätä hyvinvointia ja ja tietoa, niin silloin se yleinen etu ikään kuin on perusteltu. 360 00:24:45.310 --> 00:24:49.230 Sitten toki jos keräät täysin anonyymia tietoa ja voit olla siitä varma 361 00:24:49.230 --> 00:24:51.450 ei kerrota minkään näköistä henkilötietoa niin se riittää. 362 00:24:51.450 --> 00:25:01.900 Tämmöinen suostumus tutkimukseen, mutta silloinkin se täytyy kysyä. 363 00:25:01.900 --> 00:25:05.940 Ja tosiaan kysymys siitä, että no, pitääkö se tietosuojailmoitus tehdä? 364 00:25:05.940 --> 00:25:10.800 Tää tutkimus suostumus tehdään aina, mutta tarvitseeko sinne pohjalle vielä se tietosuojailmoitus 365 00:25:10.800 --> 00:25:17.100 käytännössä jos käsittelet henkilötietoja kyllä, mutta tää ei ole ihan näin yksinkertainen 366 00:25:17.100 --> 00:25:21.300 täältä meidän opiskelijoiden ohjeista löytyy tästä paljon tietoa ja sitten jos keräät 367 00:25:21.300 --> 00:25:25.540 oman aineiston niin melkeinpä suosittelen että teet moodle kurssin jossa jossa tota 368 00:25:25.540 --> 00:25:29.820 käydään läpi aika huolella nää henkilötietojen käsittelyyn liittyvät asiat tieteellisessä 369 00:25:29.820 --> 00:25:31.940 tutkimuksessa. 370 00:25:31.940 --> 00:25:36.020 Mutta käytännössä se kysymys, että käsitteletkö henkilötietoja ei ole yksinkertainen, 371 00:25:36.020 --> 00:25:41.130 eli jos toki jos siellä on nimi tunnisteita tai jotain muita tämmöisiä selkeitä tunnistetietoja 372 00:25:41.130 --> 00:25:46.590 niin silloin ne on ilman muuta, mutta myös haastateltavan ääni, valokuva tai video 373 00:25:46.590 --> 00:25:51.220 niin ne on myös henkilötietoja ja sitten on hyvä myös huomata että silloinkin kun kysely 374 00:25:51.220 --> 00:25:55.840 vaikka se olisi tehty ilman henkilötietoja, niin jos sen pystyy jollain tavalla jollain 375 00:25:55.840 --> 00:26:01.100 yhdistelmällä selvittämään tän henkilön tai lähipiirin edes tunnistamaan, niin silloin 376 00:26:01.100 --> 00:26:02.900 siinä on. 377 00:26:02.900 --> 00:26:07.250 Jotain tunnistettavaa tietoa ja tällöin suositellaan ehdottomasti tekemään tai pitää tehdä tietosuojailmoitus 378 00:26:07.250 --> 00:26:11.470 ja usein tämmöinen tilanne tulee vastaan, jos tehdään pitkiä kyselyitä, joissa kysellään monia 379 00:26:11.470 --> 00:26:17.710 asioita kunta koulu ammattinimike, niin silloin jo rehtorit todennäköisesti pienissä kunnissa 380 00:26:17.710 --> 00:26:21.820 tulee heti esille tai sitten siellä on muutama rehtori ja kun he vastaa johonkin toiseen kysymykseen, 381 00:26:21.820 --> 00:26:26.350 niin siellä on jo tunnistetiedot tai sitten on joku harvinainen murre millä vastaa avoimiin 382 00:26:26.350 --> 00:26:30.630 kysymyksiin tai avoimissa kysymyksissä on mahdollisuus tuoda asioita esille, joista henkilö 383 00:26:30.630 --> 00:26:32.430 voidaan tunnistaa. 384 00:26:32.430 --> 00:26:35.690 Eli käytännössä tää on niin monimutkainen asia, että melkeinpä suositellaan, 385 00:26:35.690 --> 00:26:39.260 että kun lähdet keräät tutkimustietoa, jos se on yhtään laajempi se kysely, 386 00:26:39.260 --> 00:26:43.280 niin silloin on syytä syytä tehdä tietosuojailmoitus. 387 00:26:43.280 --> 00:26:47.120 Mutta sitten jos se on täysin anonyymejä tietoja ja voit olla melko varma siitä tai varma siitä 388 00:26:47.120 --> 00:26:53.130 että se on anonyymiä, niin silloin tätä tietosuojailmoitus ei tarvitse tehdä. 389 00:26:53.130 --> 00:26:58.880 Ja anonyymi, tietohan tarkoitti sitä, että se on täysin tunnistamattomista edes yhdistyneettelemällä 390 00:26:58.880 --> 00:27:04.250 näitä tutkimuksen tuloksia kohtuullisin keinoin ja ja sanoin tuossa jo esimerkkejä ja sitten 391 00:27:04.250 --> 00:27:08.390 lisäksi voisi olla yksi esimerkki se että tutkitaan pitkittäin ja sitten sitä kautta voidaankin 392 00:27:08.390 --> 00:27:12.470 huomata, että ahaa, nyt kun näitä pitkittäisi aineiston aineistoja yhdistää, niin voidaankin 393 00:27:12.470 --> 00:27:14.720 sitten tunnistaa tää henkilö. 394 00:27:14.720 --> 00:27:18.400 Sitten toinen vaihtoehto on pseudonymisointi tieto, mikä on sitten aika tyypillistä 395 00:27:18.400 --> 00:27:23.970 meidän tutkimuksissa, eli sieltä on pyritty peittämään henkilötiedot tunnistetiedot 396 00:27:23.970 --> 00:27:27.170 monin keinoin, mutta siellä voi edelleen olla joitain keinoja. 397 00:27:27.170 --> 00:27:31.550 Sitten tunnistaa henkilöt ja mä et esimerkiksi omassa aineistossani pyrin 398 00:27:31.550 --> 00:27:34.730 yhdistämään aineistoa pitkittäin, jonka takia on kysynyt henkilötietoja 399 00:27:34.730 --> 00:27:39.070 eli nimiä ja sähköpostiosoitteita, mutta tota. 400 00:27:39.070 --> 00:27:44.690 Täällä sitten ne on säilytetään erikseen yliopiston tietoturvallisessa paikassa ja sitten 401 00:27:44.690 --> 00:27:49.170 se itse aineisto mitä mä käytän niin se on sitten pseudonyymiisoitu eli siellä on jopa 402 00:27:49.170 --> 00:27:52.380 siellä on sitten peitetty nää oleellisimmat tunnistetiedot. 403 00:27:52.380 --> 00:27:54.300 Tunnistetiedot ja sitten sitä pyritään. 404 00:27:54.300 --> 00:27:57.780 Jossain kohtaa anonymisoidaan niin, että käydään systemaattisesti läpi 405 00:27:57.780 --> 00:28:01.720 aineistoa, että kaikki mahdolliset tiedot mistä voisi ehkä jäljittää niin 406 00:28:01.720 --> 00:28:06.720 joko poistetaan tai korjataan jollain tavalla. 407 00:28:06.720 --> 00:28:11.000 Mutta kaiken kaikkiaan perusperiaatteena tutkimuksessa on tehtiin tietosuojailmoitus 408 00:28:11.000 --> 00:28:14.920 tai ei, niin minimoidaan kaikkien tunnistetietojen kerääminen, että vaan semmoinen 409 00:28:14.920 --> 00:28:19.840 välttämätön tieto kerätään ja tää on tutkittavan niinku oikeusturva ja tietoturvan 410 00:28:19.840 --> 00:28:23.100 kannalta tärkeätä ja. 411 00:28:23.100 --> 00:28:28.020 Ja tota minimoidaan se tunnistetietojen säilyttämisaika eli päätetään jo etukäteen, 412 00:28:28.020 --> 00:28:31.550 että näitä säilytetään vaan niin kauan kun tää tutkimus on käynnissä ja ja sitten 413 00:28:31.550 --> 00:28:35.100 kun ollaan saatu esimerkiksi pitkittäiset aineistosta kaikki aineisto kerättyä niin 414 00:28:35.100 --> 00:28:38.520 sitten voidaan hävittää ne tunnistetiedot kokonaan. 415 00:28:38.520 --> 00:28:42.220 Ja tota tosiaan on tietoturvallisia paikkoja, joissa ne sitten mielellään säilytetään 416 00:28:42.220 --> 00:28:45.940 erikseen siitä käytettävästä aineistosta, jotta ne ei pääse vuotamaan. 417 00:28:45.940 --> 00:28:50.020 Ja tosiaan yliopistolla esimerkiksi pilvipalveluna collaborative, joka on todettu hyvin 418 00:28:50.020 --> 00:28:54.420 tietoturvallisesti ja siellä siellä sitten voisi esimerkiksi säilyttää niitä avainkoodeja, 419 00:28:54.420 --> 00:28:59.880 joita tarvitsee jos tarvitsee, on tarvinnut kerätä henkilötietoja. 420 00:28:59.880 --> 00:29:04.940 Mutta nykyaikaa tämä on, eli se, että tässä olet tähän asti kuunnellut ja mietit, 421 00:29:04.940 --> 00:29:08.180 että pitääkö tämmöistä tehdä niin vaikka et joudu itse tekemään, niin on tärkeätä 422 00:29:08.180 --> 00:29:12.000 asioita ymmärtää, koska monissa muissa tilanteissa voi tulla vastaan että joudut 423 00:29:12.000 --> 00:29:15.080 pohtimaan tätä tietosuojailmoituksen tekemistä. 424 00:29:15.080 --> 00:29:17.800 Tai sitten on hyvä ymmärtää, että miten susta itsestä kerätään tietoja 425 00:29:17.800 --> 00:29:21.820 tuolla verkkopalveluissa mihin kaikkeen oikeastaan suostut ja ymmärtää 426 00:29:21.820 --> 00:29:25.410 ne omat oikeudet näiden tietojen suhteen. 427 00:29:25.410 --> 00:29:29.670 Mutta meillä on hyviä ohjeita ja ne koko aika kehittyy ja sillä tavalla ei tarvitse olla 428 00:29:29.670 --> 00:29:33.990 yksin sen kanssa, että jos päädyt tekemään tietosuojailmoituksen, niin se vie toki hetken 429 00:29:33.990 --> 00:29:37.450 aikaa kun siihen perehtyy, mutta se ei ole mahdoton tehdä ja se on. 430 00:29:37.450 --> 00:29:39.330 Ei ole, ei ole loppujen lopuksi niin vaikea. 431 00:29:39.330 --> 00:29:43.910 Usein se vaan liitetään kysely kyselylomakkeeseen esimerkiksi sen kyselyn alkuun 432 00:29:43.910 --> 00:29:48.620 linkkinä, että henkilö pääsee sen katsomaan ja varmistetaan, että hän hän hänellä 433 00:29:48.620 --> 00:29:52.790 on siihen mahdollisuus ja tota tai sitten haastattelussa se voidaan näyttää 434 00:29:52.790 --> 00:29:59.440 tutkittavalle tai tai sitten käydä se yksi. Ihastelun alussa. 435 00:29:59.440 --> 00:30:03.790 Mutta tässä oli nytten paketti eettisistä kysymyksistä aineiston keruuseen 436 00:30:03.790 --> 00:30:07.060 liittyvistä kysymyksistä ja tästä tietosuoja asioista, joita pitäisi 437 00:30:07.060 --> 00:30:09.720 miettiä ennen kuin aloittaa sitä tutkimusta. 438 00:30:09.720 --> 00:30:13.870 Ja tässä on nytten tiivistetysti nää asiat elikkä. 439 00:30:13.870 --> 00:30:18.950 Täytyy miettiä se tutkittavien rekrytointia motivointi eli jotta sä saat riittävästi aineistoa 440 00:30:18.950 --> 00:30:23.610 riittävässä ajassa, niin sitä on hyvä hetken pohtia, että mitä kautta niitä saa. 441 00:30:23.610 --> 00:30:28.570 Tutkimusluvat oli näitä organisaatioihin kohdistuvia esimerkiksi gradian 442 00:30:28.570 --> 00:30:31.730 Jyväskylän kaupunkiin tai sitten johonkin työpaikkaan. 443 00:30:31.730 --> 00:30:35.190 Jos keräät jostain psykiatrisesta sairaalasta, niin joudut 444 00:30:35.190 --> 00:30:37.310 hakemaan todennäköisesti tutkimuslupa. 445 00:30:37.310 --> 00:30:39.520 Riippuu siis organisaatiosta. 446 00:30:39.520 --> 00:30:43.240 Eettinen ennakkoarviointi riippuu myös tutkimuksen luonteesta. 447 00:30:43.240 --> 00:30:45.880 Tarvitseeko sitä tehdä vai ei. 448 00:30:45.880 --> 00:30:49.780 Tutkimusselostus aina jos keräät aineistoa nyt jonkinlainen tutkimus suostumus 449 00:30:49.780 --> 00:30:53.700 on aina ja silloin pitäisi miettiä sen tutkimuksen kysymysten kannalta, että 450 00:30:53.700 --> 00:30:58.420 minkälainen se suostumus pitäisi olla tietosuojailmoitus melkein aina kun 451 00:30:58.420 --> 00:31:00.970 tehdään ihmisiin kohdistuvaa tutkimusta. 452 00:31:00.970 --> 00:31:05.570 Ja sitten tärkeätä miettiä sen tietosuojan kannalta se, että no millä välineillä 453 00:31:05.570 --> 00:31:09.110 keräät sen aineiston eli onko se tämmöinen tietoturvallinen tapa? 454 00:31:09.110 --> 00:31:13.090 Webropol on meillä yliopistolla todettu, että heillä on omat tietosuojakäytännöt 455 00:31:13.090 --> 00:31:18.210 tähän ja ja sitten esimerkiksi salasanasuojattu zoom haastattelu voidaan käyttää 456 00:31:18.210 --> 00:31:22.950 sitten haastatteluaineiston keräämiseen ja tallentamiseen. 457 00:31:22.950 --> 00:31:25.970 Eli pitää aina selvittää se, että onko se riittävän tietoturvallinen 458 00:31:25.970 --> 00:31:30.650 ja lähettääkö esimerkiksi se ohjelmatietoja EUN ulkopuolelle, jolloin 459 00:31:30.650 --> 00:31:33.500 nyt sitä ei periaatteessa voisi käyttää. 460 00:31:33.500 --> 00:31:37.400 Ja sitten toki se tallentaminen ja säilyttäminen ei säilytetä pilvipalveluissa, 461 00:31:37.400 --> 00:31:41.770 varsinkaan niissä, jotka voivat lähettää sitä EUN ulkopuolelle, mutta ennen kaikkea 462 00:31:41.770 --> 00:31:46.040 jos tärkeintä olisi säilyttää se omalla koneella niin ettei se tallennu pilvipalveluihin 463 00:31:46.040 --> 00:31:48.680 verkkolevylle tai muuten turvallisesti. 464 00:31:48.680 --> 00:31:53.100 Muistitikulla ei suositella, koska muistitikku toki häviää helposti ja kun omalla koneella 465 00:31:53.100 --> 00:31:58.330 säilytät, niin toki se nyt koneen pitäisi olla salasana suojattu ja sitten. 466 00:31:58.330 --> 00:32:03.070 Pitäisi miettiä myös, että mitä teidän aineistolle kun tutkimus päättyy eli se pitäisi pystyä 467 00:32:03.070 --> 00:32:07.110 hävittämään myös tietoturvallisesti kun ne jos lähtee eteenpäin niin sun on pitänyt varmistaa 468 00:32:07.110 --> 00:32:10.750 että se tieto ei ole siellä löydettävissä tai ne aineistot. 469 00:32:10.750 --> 00:32:14.400 Joten joten sitten täytyy osata tota. 470 00:32:14.400 --> 00:32:18.650 Uudelleen asentaa se kone niin että kaikki tieto sieltä häviää. 471 00:32:18.650 --> 00:32:22.770 Ja paper myös paperiset dokumentit tulisi hävittää tietoturvallisesti ja meillä on esimerkiksi 472 00:32:22.770 --> 00:32:26.020 yliopistolla tämmöisiä tietoturva laatikoita, joita voi sitten hyödyntää.