WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:05.250 --> 00:00:10.950 Voi ajatella että tämä digitaalinen ympäristö 2 00:00:10.950 --> 00:00:15.510 on eräänlainen rinnastemaailma, tästä fyysisestä maailmasta. 3 00:00:15.510 --> 00:00:20.670 Että jos fyysisessä maailmassa on rikollisia ja vakoilijoita, niin kyllä he tänä päivänä 4 00:00:20.670 --> 00:00:25.890 ovat yhä enemmän täällä digitaalisessa maailmassa. Koska siellä se tieto on, siellä ne ihmiset ovat, 5 00:00:25.890 --> 00:00:30.990 ja siellä ne rahat ovat, mitä nämä rikolliset tai esimerkiksi vakoilijat, 6 00:00:30.990 --> 00:00:35.880 tiedonvarastajat, pyrkivät hankkimaan itselleen. Tämä tarkoittaa sitä, 7 00:00:35.880 --> 00:00:41.190 että kun me puhumme tämän päivän turvallisuudesta, niin meidän on otettava tämä digitaalinen 8 00:00:41.190 --> 00:00:46.560 maailma yhä vahvemmin huomioon. Koska myöskin turvallisuuttamme uhkaavat tekijät 9 00:00:46.560 --> 00:00:51.270 ovat yhä enemmän täällä digitaalisessa maailmassa. 10 00:00:51.270 --> 00:00:56.730 Mutta sitten yksi tärkeä asia, mikä meillä tuntuu välillä unohtuvan: 11 00:00:56.730 --> 00:01:01.860 digitaalinen maailma, ja fyysinen maailma eivät ole kaksi erillistä maailmaa. Vaan itse asiassa 12 00:01:01.860 --> 00:01:06.750 se vielä isompi trendi kun se, että asiat siirtyvät fyysisestä digitaaliseen, 13 00:01:06.750 --> 00:01:11.610 analogisesta digitaaliseen, on se, että nämä kaksi maailmaa menevät yhä tiiviimmin yhteen. 14 00:01:11.610 --> 00:01:17.220 Eli tänä päivänä, kun puhutaan digitaalisen turvallisuuden taidoista, 15 00:01:17.220 --> 00:01:22.020 tai puhutaan tästä digitaalisen maailman osaamisesta, tietotaidoista, 16 00:01:22.020 --> 00:01:27.600 niin ne ovat aivan keskeisiä kansalaistaitoja. Ihan niin sanotusti vauvasta vaariin, 17 00:01:27.600 --> 00:01:32.040 sukupuoleen katsomatta, ikään katsomatta, nämä 18 00:01:32.040 --> 00:01:37.350 ovat kansalaistaitoja. Ja näitä meidän pitää myöskin aktiivisesti 19 00:01:37.350 --> 00:01:42.500 pystyä opettamaan, kouluttamaan jokaiselle suomalaiselle.