WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:05.940 --> 00:00:10.180 Olet ehkä saattanut miettiä ennen kurssin alkua, mitä on tiedustelu - viimeistään siinä 2 00:00:10.180 --> 00:00:14.290 vaiheessa kun kurssin alussa kirjoitit muistiin oman käsityksesi. 3 00:00:14.290 --> 00:00:18.760 Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022, tiedustelu 4 00:00:18.760 --> 00:00:22.470 on ollut esillä mediassa paljon aikaisempaa enemmän. 5 00:00:22.470 --> 00:00:26.250 Tämän kurssin tarkoituksena on kertoa, mitä tiedustelu tarkoittaa, 6 00:00:26.250 --> 00:00:30.700 miten tiedustelu toimii ja mihin sitä tarvitaan. 7 00:00:30.700 --> 00:00:33.560 Vielä vähän aikaa sitten mielikuvaamme tiedustelusta saattoi olla 8 00:00:33.560 --> 00:00:37.220 peräisin lähinnä elokuvista tai kirjallisuudesta. 9 00:00:37.220 --> 00:00:42.120 Salainen agentti matkustaa ympäri maailmaa, hankkii tietoja omalle hallitukselleen 10 00:00:42.120 --> 00:00:45.620 samalla paeten autollaan perässä tulevia tappajia tai nauttien 11 00:00:45.620 --> 00:00:48.900 illallista kauniiden naisten seurassa. 12 00:00:48.900 --> 00:00:52.860 Vai tuoko tiedustelu mieleemme lukemattomat vakoilijoista kertovat romaanit, 13 00:00:52.860 --> 00:00:56.800 joissa varjoissa liikkuvat, pitkätakkiset hattupäisen vakoilijat yrittävät 14 00:00:56.800 --> 00:01:01.180 hankkia salaisia tietoja ja joita vastustajan vastatiedustelu yrittää 15 00:01:01.180 --> 00:01:04.700 saada vaihtelevalla menestyksellä kiinni? 16 00:01:04.700 --> 00:01:09.900 Kuten arvata saattaa, kumpikaan mielikuva tiedustelusta ei taida vastata todellisuutta, 17 00:01:09.900 --> 00:01:14.970 mutta on elokuvien ja kirjojen esittämässä maailmassa jotain tottakin. 18 00:01:14.970 --> 00:01:18.950 Tiedustelun tehtävänä on hankkia valtiojohdolle sen päätöksenteossa tarvitsemaa 19 00:01:18.950 --> 00:01:23.810 tietoa maan toimintaympäristöstä ja vastustajista. 20 00:01:23.810 --> 00:01:26.860 Yksi tapa hankkia tiedustelutietoa on henkilötiedustelu, 21 00:01:26.860 --> 00:01:29.690 jossa tietolähteenä on ihminen. 22 00:01:29.690 --> 00:01:32.360 Tiedustelu on elokuvien ja kirjallisuuden mukaan perinteisesti 23 00:01:32.360 --> 00:01:36.970 ollut valtiollisten tiedustelupalveluiden tehtävä. 24 00:01:36.970 --> 00:01:41.390 Eri valtioiden tiedustelupalvelut on perustettu tyypillisesti noin 100 vuotta sitten. 25 00:01:41.390 --> 00:01:44.910 Usein mailla on todellisuudessa useampikin tiedustelupalvelu. 26 00:01:44.910 --> 00:01:48.330 Tyypillisesti valtiolla on ulkomaan tiedustelupalvelu, joka vastaa 27 00:01:48.330 --> 00:01:51.500 maan ulkoisen toimintaympäristön seurannasta. 28 00:01:51.500 --> 00:01:54.290 Joskus ulkomaan tiedustelusta voi vastata erikseen siviili- 29 00:01:54.290 --> 00:01:57.760 tiedustelupalvelu sekä sotilastiedustelupalvelu. 30 00:01:57.760 --> 00:02:01.720 Usein valtioilla on myös sisäisestä turvallisuudesta vastaava palvelu, jonka 31 00:02:01.720 --> 00:02:05.850 tehtävänä voi olla esimerkiksi maan sisäisten uhkien tiedustelu. 32 00:02:05.850 --> 00:02:10.950 Lisäksi sisäisen turvallisuuden palvelun tehtävänä voi olla maassa toimivien vieraan valtion 33 00:02:10.950 --> 00:02:17.530 tiedustelupalveluiden seuranta ja paljastaminen eli vastatiedustelu. 34 00:02:17.530 --> 00:02:22.530 Tiedustelun tehtävä on tuottaa tietoa vastustajista ja maan toimintaympäristöstä 35 00:02:22.530 --> 00:02:25.450 valtiojohdon päätöksenteon tueksi. 36 00:02:25.450 --> 00:02:29.070 Tiedustelu siis kertoo, minkälainen maan toimintaympäristö on tällä hetkellä, 37 00:02:29.070 --> 00:02:32.550 ja miten sen arvioidaan kehittyvän tulevaisuudessa. 38 00:02:32.550 --> 00:02:37.280 Tiedustelun tehtävänä on myös varoittaa valtiojohtoa, mikäli toimintaympäristössä tai 39 00:02:37.280 --> 00:02:41.850 seurattavissa kohteista tapahtuva kehitys voi muodostaa maalle uhkan, 40 00:02:41.850 --> 00:02:48.130 ja edellyttää valtionjohdolta päätöksiä ja toimenpiteitä uhkan pienentämiseksi. 41 00:02:48.130 --> 00:02:51.650 Tiedustelua tutkineen Mark Lowenthalin mukaan tiedustelupalvelut 42 00:02:51.650 --> 00:02:55.510 ovat olemassa ainakin neljästä eri syystä. 43 00:02:55.510 --> 00:02:59.990 Tiedustelupalvelut tarjoavat valtion johdolle ymmärryksen toimintaympäristöstä, jotta 44 00:02:59.990 --> 00:03:05.390 toimintaympäristö ja sen muutokset huomioitaisiin päätöksenteossa. 45 00:03:05.390 --> 00:03:09.750 Tiedustelu tukee valtiojohdon päätöksentekoa tuottamalla sille tiedustelujärjestelmällä 46 00:03:09.750 --> 00:03:16.230 kerättyä ja analysoitua tietoa toimintaympäristöstä ja kohdeorganisaatioista. 47 00:03:16.230 --> 00:03:20.310 Tiedustelun tehtävänä on estää maahan kohdistuva strateginen yllätys eli antaa 48 00:03:20.310 --> 00:03:24.900 varoitus valtion johdolle maata uhkaavasta kehityksestä. 49 00:03:24.900 --> 00:03:28.690 Tiedustelu vastaa salaisen tiedon keräämisestä valtionjohdon tietotarpeiden 50 00:03:28.690 --> 00:03:32.920 mukaisesti sekä huolehtii tämän tiedon salassapidosta. 51 00:03:32.920 --> 00:03:38.340 Merkittävä osa tiedustelun tuottamasta tiedosta on salassapidettävää. 52 00:03:38.340 --> 00:03:42.410 Lähes 100 vuoden ajan tiedustelutiedon kerääminen ja analysointi on ollut mahdollista 53 00:03:42.410 --> 00:03:46.820 lähinnä valtioiden tiedustelupalveluille. Yhteiskunnan digitalisaatio on kuitenkin 54 00:03:46.820 --> 00:03:50.140 muuttanut merkittävästi tilannetta. Aikaisemmin 55 00:03:50.140 --> 00:03:54.540 tiedusteluanalyysissä tarvittavaa tietoa tuottivat vain tiedustelupalveluiden 56 00:03:54.540 --> 00:03:57.580 omat, tietolähteet ja tekniset sensorit. 57 00:03:57.580 --> 00:04:02.500 Nyt käytettävissä on jo kaupallisesti toimivien yritysten tuottamia satelliittikuvia ja muuta 58 00:04:02.500 --> 00:04:07.980 tiedustelunalyysissä käytettävää tietoa - lähes kenen tahansa ostettavissa. 59 00:04:07.980 --> 00:04:11.060 Toinen merkittävä digitalisaation aiheuttama muutos on 60 00:04:11.060 --> 00:04:14.020 kamerapuhelimen ja internetin yhdistelmä. 61 00:04:14.020 --> 00:04:19.280 Kuka tahansa puhelimen käyttäjä voi ottaa tiedustelun kannalta mielenkiintoisesta tapahtumasta 62 00:04:19.280 --> 00:04:25.600 tai kohteesta kuvan, ja välittää sen heti esimerkiksi sosiaalisen median kautta. 63 00:04:25.600 --> 00:04:30.760 Esimerkiksi vuonna 2022 sosiaalisessa mediassa oli paljon tavallisten 64 00:04:30.760 --> 00:04:35.830 ihmisten ottamia kuvia Venäjän asevoimien kalustosta Ukrainassa. 65 00:04:35.830 --> 00:04:41.390 Kuvien ottoajankohdasta tai paikasta ei luonnollisesti voida aina olla varmoja, mutta 66 00:04:41.390 --> 00:04:45.970 paikka voidaan selvittää kuvassa näkyvien maamerkkien avulla, ja ajankohta esimerkiksi 67 00:04:45.970 --> 00:04:50.590 kuvan valoisuuden ja kuvassa näkyvän kasvuston perusteella. 68 00:04:50.590 --> 00:04:53.770 Puhelimen käyttäjä voi toimia tiedustelutiedon tuottajana, 69 00:04:53.770 --> 00:04:56.470 joskus jopa ymmärtämättä sitä itse. 70 00:04:56.470 --> 00:05:02.660 Tämän voi joskus jopa vaarantaa kuvassa näkyvien kohteiden turvallisuuden. 71 00:05:02.660 --> 00:05:05.920 Digitalisaation myötä jokainen puhelimen ja internetyhteyden 72 00:05:05.920 --> 00:05:09.220 käyttäjä voi siis olla tiedustelusensori. 73 00:05:09.220 --> 00:05:13.600 Aikaisemmin tiedustelupalveluiden suurimpana haasteena oli tiedusteluanalyysissä 74 00:05:13.600 --> 00:05:17.200 tarvittavan tiedon keräämisen vaikeus ja hitaus. 75 00:05:17.200 --> 00:05:21.440 Nyt ongelmana on enemmänkin tarjolla olevan tiedon määrä, sekä olennaisen 76 00:05:21.440 --> 00:05:25.170 ja luotettavan tiedon löytäminen tietomassasta. 77 00:05:25.170 --> 00:05:29.750 Avoimissa lähteissä, kuten mediassa ja sosiaalisessa mediassa, olevan tiedon 78 00:05:29.750 --> 00:05:34.950 määrän kasvu tukee tietysti valtiollisten tiedustelupalvelujen toimintaa, 79 00:05:34.950 --> 00:05:38.710 mutta sen lisäksi avoimissa lähteissä olevan tiedon määrä mahdollistaa kenelle 80 00:05:38.710 --> 00:05:41.930 tahansa tiedusteluanalyysin tekemisen. 81 00:05:41.930 --> 00:05:45.630 Erilaisten asiantuntijoiden ja tiedusteluanalyysejä tekevien ryhmien 82 00:05:45.630 --> 00:05:50.520 määrä mediassa onkin lisääntynyt merkittävästi. 83 00:05:50.520 --> 00:05:55.390 Myös tiedustelupalvelut kertovat aikaisempaa avoimemmin toiminnastaan. 84 00:05:55.390 --> 00:06:00.710 Esimerkiksi Iso-Britannian sotilastiedustelu on julkaissut Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan 85 00:06:00.710 --> 00:06:05.970 säännöllisesti tiedustelutietoja ja arvioita tilanteen kehittymisestä. 86 00:06:05.970 --> 00:06:10.630 Näissä tiedustelukatsauksessa ei ole kerrottu mitään luottamuksellista, eikä myöskään 87 00:06:10.630 --> 00:06:15.090 tiedustelutiedon lähteitä tai analyysimenetelmiä ole paljastettu. 88 00:06:15.090 --> 00:06:18.050 Tiedustelupalvelu on kuitenkin julkaissut tietoa valtionjohdon 89 00:06:18.050 --> 00:06:20.910 lisäksi myös kansalaisille. 90 00:06:20.910 --> 00:06:24.820 Sama kehitys on havaittavissa myös Suomessa. Niin Suojelupoliisi kuin 91 00:06:24.820 --> 00:06:29.510 sotilastiedustelukin julkaisevat vuosittain julkisia katsauksia havainnoistaan 92 00:06:29.510 --> 00:06:32.460 Suomen toimintaympäristön kehityksestä. 93 00:06:32.460 --> 00:06:36.270 Tiedusteluyhteisön voidaan siten katsoa palvelevan päätöksentekijöiden 94 00:06:36.270 --> 00:06:39.740 lisäksi myös kansalaisia. 95 00:06:39.740 --> 00:06:44.640 Tiedustelun perinteinen tehtävä on siis tuottaa tietoa vastustajasta ja toimintaympäristöstä 96 00:06:44.640 --> 00:06:49.020 päätöksentekoa varten, mutta tiedustelun tuottamaa tietoa voidaan käyttää myös 97 00:06:49.020 --> 00:06:51.970 muuhun kuin päätöksenteon tukemiseen. 98 00:06:51.970 --> 00:06:57.070 Tiedustelutietoja on käytetty esimerkiksi informaatiovaikuttamiseen. Tiedustelun hankkimilla 99 00:06:57.070 --> 00:07:01.870 tiedoilla on voitu vahvistaa maanpuolustustahtoa, menestystä ja yhteiskunnan kriisin- 100 00:07:01.870 --> 00:07:05.060 kestävyyttä sekä korostamaan vastustajan tappioita, 101 00:07:05.060 --> 00:07:09.840 pyrkimyksenä sen kriisin- kestävyyden pienentäminen. 102 00:07:09.840 --> 00:07:14.240 Tiedustelun hankkimia tietoja on voitu julkaista myös ennaltaehkäisevästi. 103 00:07:14.240 --> 00:07:16.780 Paljastamalla tiedustelun keräämän tiedon avulla 104 00:07:16.780 --> 00:07:21.220 vastustajan suunnitelmia, on pyritty estämään niiden toteutuminen. 105 00:07:21.220 --> 00:07:25.780 Kuten todettu, tiedustelua eivät tee enää pelkästään valtiolliset tiedustelupalvelut, 106 00:07:25.780 --> 00:07:30.160 vaan myös yrityksillä ja yksityisillä kansalaisilla on mahdollisuus kerätä ja 107 00:07:30.160 --> 00:07:33.700 analysoida tietoa kiinnostavista tapahtumista. 108 00:07:33.700 --> 00:07:37.100 Tiedustelun tekijöiden kirjo on siis hyvin laaja. 109 00:07:37.100 --> 00:07:40.780 Voimme laajentaa myös tiedustelun käsitettä ja näkökulmaa. 110 00:07:40.780 --> 00:07:45.140 Aikaisemmin mainitsin, että tiedustelun tehtävänä on tuottaa tietoa vastustajasta 111 00:07:45.140 --> 00:07:48.660 ja toimintaympäristöstä päätöksentekoa varten. 112 00:07:48.660 --> 00:07:52.120 Entä, jos ajattelisimme, että tiedustelua onkin kaikki säännöllinen, 113 00:07:52.120 --> 00:07:56.660 systemaattinen ja tavoitteellinen tiedon kerääminen ja analyysi riippumatta 114 00:07:56.660 --> 00:08:00.500 minkälaista päätöstä tiedolla tuetaan? 115 00:08:00.500 --> 00:08:05.010 Voisivatko satelliittikuvat Itämeren sinilevätilanteesta olla tiedustelua? 116 00:08:05.010 --> 00:08:10.310 Useina vuosina otetut satelliittikuvat lisäävät ymmärrystämme sinilevätilanteen kehityksestä 117 00:08:10.310 --> 00:08:15.250 ja tukevat sitä päätöksentekoa, jota tilanteen parantaminen edellyttää. 118 00:08:15.250 --> 00:08:18.690 Itämeren tilan parantuminen vie vuosia, joten satelliittikuvien 119 00:08:18.690 --> 00:08:22.200 perusteella tehdyt päätökset ovat strategisia. 120 00:08:22.200 --> 00:08:27.680 Satelliittikuvilla voidaan myös seurata, ovatko tehdyt päätökset olleet oikeita. 121 00:08:27.680 --> 00:08:30.640 Entä satelliittikuva öljyvahingosta tai tulvasta? 122 00:08:30.640 --> 00:08:36.660 Voisivatko ne olla tiedustelua? Molempien kuvien perusteella voidaan tehdä päätös parhaista mahdollisista 123 00:08:36.660 --> 00:08:42.420 toimenpiteistä, joilla kyetään suojelemaan ihmishenkiä ja luontoa. 124 00:08:42.420 --> 00:08:45.320 Kamerapuhelimella voidaan kuvata kohteita maanpinnalla. 125 00:08:45.320 --> 00:08:47.500 Mikäli kohteita halutaan kuvata ilmasta, 126 00:08:47.500 --> 00:08:51.380 satelliitti tai lentokone ei ole enää ainoa vaihtoehto. 127 00:08:51.380 --> 00:08:54.690 Erilaiset lennokit mahdollistivat kohteiden kuvaamisen, tiedon 128 00:08:54.690 --> 00:08:58.270 keräämisen ja kerätyn tiedon analysoinnin. 129 00:08:58.270 --> 00:09:01.090 Tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi päätöksenteossa, 130 00:09:01.090 --> 00:09:04.730 koskipa se sitten metsä- tai maataloutta tai vaikka yhteiskunnallisen 131 00:09:04.730 --> 00:09:09.820 infrastruktuurin rakentamista ja ylläpitoa. 132 00:09:09.820 --> 00:09:13.750 Digitalisaatio ja erilaiset autonomiset järjestelmät edellyttävät, että 133 00:09:13.750 --> 00:09:17.450 elinympäristömme on mallinnettu aikaisempaa paremmin. 134 00:09:17.450 --> 00:09:22.810 Mallintaminen tehdään erilaisten sensorien tuottaman tiedon analyysiin perustuen. 135 00:09:22.810 --> 00:09:27.690 Sensoreiden tuottaman mallinnustiedon perusteella voidaan tehdä päätöksiä kaupungin rakenteesta, 136 00:09:27.690 --> 00:09:32.030 liikennejärjestelyistä sekä tieto- liikenneverkkojen toiminnasta. 137 00:09:32.030 --> 00:09:35.170 Päätös älykkäiden kaupunkien suunnittelusta ja rakentamisesta 138 00:09:35.170 --> 00:09:39.630 edellyttää tietoa toimintaympäristöstä. 139 00:09:39.630 --> 00:09:44.330 Tämän esityksen aikana sinulle on toivottavasti muodostunut näkemys, että tiedustelun käsite 140 00:09:44.330 --> 00:09:49.090 on laaja ja sitä voidaan tarkastella hyvin erilaisista näkökulmista. 141 00:09:49.090 --> 00:09:53.930 Se ei välttämättä ole enää valtiollisten tiedustelupalveluiden yksinoikeus. 142 00:09:53.930 --> 00:09:57.770 Kyseessä on viime kädessä tiedon säännöllinen, systemaattinen ja tavoitteellinen 143 00:09:57.770 --> 00:10:02.700 ja keräys ja analyysi mitä tahansa päätöksentekoa varten. 144 00:10:02.700 --> 00:10:07.340 Olet todennäköisesti itsekin tehnyt tiedustelua, ehkä jopa huomaamattasi. 145 00:10:07.340 --> 00:10:09.800 Oletetaan tilanne, että olet tulossa ensimmäistä kertaa 146 00:10:09.800 --> 00:10:12.980 elämässäsi käymään Jyväskylän yliopistossa. 147 00:10:12.980 --> 00:10:16.700 Tulet Jyväskylän matkakeskukseen joko junalla tai linja autolla. 148 00:10:16.700 --> 00:10:21.400 Ensimmäinen tehtäväsi on löytää Jyväskylän yliopiston Agora-rakennuksen sijainti 149 00:10:21.400 --> 00:10:24.980 ja tämän jälkeen päättää, millä tavalla sinne kuljet. 150 00:10:24.980 --> 00:10:28.680 Todennäköisesti käytät jotain internetissä olevaa paikkatietosovellusta, 151 00:10:28.680 --> 00:10:32.580 joka näyttää sinulle Agoran, etäisyyden sijaintipaikastasi, 152 00:10:32.580 --> 00:10:37.210 mahdolliset reittivalinnat ja liikkumisvaihtoehdot aikoineen. 153 00:10:37.210 --> 00:10:41.860 Olet juuri tehnyt avointen lähteiden geotiedustelua. Keräämäsi ja analysoimasi 154 00:10:41.860 --> 00:10:45.740 tiedon perusteella pystyt nyt tekemään päätöksen siitä, miten kuljet 155 00:10:45.740 --> 00:10:49.380 Jyväskylän yliopiston Agora-rakennukseen. 156 00:10:49.380 --> 00:10:52.000 Tervetuloa tällee Johdatus tiedusteluun -kurssille! 157 00:10:52.000 --> 00:10:55.910 Toivottavasti matkasi tiedustelun maailmaan on opettava ja mielenkiintoinen.