WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:07.550 --> 00:00:10.950 Ja tervetuloa tieteen teorian pariin. 2 00:00:10.950 --> 00:00:16.380 Tällä luennolla käsittelen tiedettä melko. 3 00:00:16.380 --> 00:00:22.540 Korkealta abstraktiotasolta käsin tarkoituksenani on luoda 4 00:00:22.540 --> 00:00:26.830 katsaus, että tieteeseen sanan mahdu. 5 00:00:26.830 --> 00:00:30.750 Ilman laajassa merkityksessä. 6 00:00:30.750 --> 00:00:37.880 Ja aloitan hiukan nyt pohjustamalla tätä käsittelytapaa. 7 00:00:37.880 --> 00:00:44.080 Nyt, jos tarkoitus on esittää käsitteelle tiedemääritelmä, niin on hyvä pohtia 8 00:00:44.080 --> 00:00:48.320 hiukan, että mitä määritteleminen itse asiassa tarkoittaa. 9 00:00:48.320 --> 00:00:55.080 On olemassa lukuisia erilaisia käsitteiden määrittelemisen tapoja, joista nyt 10 00:00:55.080 --> 00:01:04.350 sitten tässä yhteydessä käytän 2 tällä luennolla pääasiassa. 11 00:01:04.350 --> 00:01:09.780 Paneudun tieteeseen, niin sanotun luettelevan määritelmän kautta, mutta lopussa 12 00:01:09.780 --> 00:01:17.970 sitten esitän ajatuksen toisen tyyppisestä määritelmästä, jossa tarkoituksena 13 00:01:17.970 --> 00:01:25.560 on määritellä tiede sen olennaisten piirteiden kautta. 14 00:01:25.560 --> 00:01:31.980 No luetteleva määritelmä on sellainen, jossa luetellaan ne asiat, 15 00:01:31.980 --> 00:01:37.600 jotka kuuluvat määriteltävän käsitteen piiriin. 16 00:01:37.600 --> 00:01:46.840 Ja tällöin nyt sitten tiede käsite määrittäisi luettelemalla kaikki tieteenalat 17 00:01:46.840 --> 00:01:52.510 eli kertomalla, että mitkä kaikki objektit ovat tieteitä. 18 00:01:52.510 --> 00:02:01.090 Tätä sivumennen sanoit, että luettelevaa määrittelytapaa voidaan käyttää 19 00:02:01.090 --> 00:02:08.870 monessakin yhteydessä ja ja vaikkapa nyt suomen laissa määritellään vaikkapa yliopistot 20 00:02:08.870 --> 00:02:17.150 siten, että siellä on lueteltu mitkä instituutiot ovat yliopistoja. 21 00:02:17.150 --> 00:02:23.270 Ja tämä oikeastaan kertoo sitten suomalaiset yliopistot käsitteen alan siinä. 22 00:02:23.270 --> 00:02:30.730 Tavallaan osoitetaan, että mitkä objektit kuuluvat siihen käsitteen käsitteen piiriin. 23 00:02:30.730 --> 00:02:40.360 Ja no voitaisiin luetella moniakin asioita 24 00:02:40.360 --> 00:02:47.710 käsitteen määrittelemiseksi, jos vaikka nyt ajateltaisiin tai konkreettista esimerkkiä. 25 00:02:47.710 --> 00:02:55.910 Esimerkiksi opettaja haluaisi jakaa opiskelijat ryhmiin ja sitten sanoisi, että ryhmä 26 00:02:55.910 --> 00:03:01.130 koostuu näistä ja näistä opiskelijoista, niin silloin tämä opettajan esittämä luettelo. 27 00:03:01.130 --> 00:03:09.280 Se määrittelisi tämän ryhmän käsitteen, eli tää luetteleva määritelmä voi myöskin tuottaa 28 00:03:09.280 --> 00:03:15.760 tavallaan uusia käsitteitä ja tällöin kun stimuloi taisiin tai tai ikään, kun yksinkertaisesti 29 00:03:15.760 --> 00:03:20.880 päätettäisiin, että mitkä asiat kuuluvat käsitteen piiriin. 30 00:03:20.880 --> 00:03:27.740 Nyt tässä on tietysti kyse lopulta tässä tieteen yhteydessä sellaisesta asiasta, joka ei ole 31 00:03:27.740 --> 00:03:33.600 ikään kuin vain jonkun päätettävissä oleva asia, vaan vaan ollakseen mielekäs. 32 00:03:33.600 --> 00:03:40.240 Sen täytyisi kytkeytyä sitten johonkin olemassa oleviin asioihin. 33 00:03:40.240 --> 00:03:49.340 Joo, nyt käsittelen hiukan tätä määritellä tällaista tapaa määritellä tiedettä, joka 34 00:03:49.340 --> 00:03:58.140 osoittautuu yllättävän haastavaksi tavaksi, mutta ennen sitä mainitsen vielä tämän olennaisten 35 00:03:58.140 --> 00:04:03.000 piirteiden mukaan tai olennaisten piirteiden kautta määrittelemisen. 36 00:04:03.000 --> 00:04:10.680 Se on tieteessä ja filosofiassa hyvinkin semmoinen tavanomainen tapa pyrkiä. 37 00:04:10.680 --> 00:04:12.790 Esittämään määritelmä. 38 00:04:12.790 --> 00:04:20.150 Ideana on tässä olennaisten piirteiden kautta määrittelemisestä, että sen sijaan, että lueteltaisiin 39 00:04:20.150 --> 00:04:28.710 asioita, niin niin kerrotaan välttämättömät ominaisuudet, jotka objektilla täytyy olla kuluakseen 40 00:04:28.710 --> 00:04:36.810 sen käsitteen alaan ja sitten kertoa riittävät. 41 00:04:36.810 --> 00:04:44.140 Ominaisuudet, jotta objekti nyt sitten kuuluisi eli käsiteltävän käsi määriteltävän 42 00:04:44.140 --> 00:04:50.340 käsitteen alan ja ideana on, että kun on saatu välttämättömät ja riittävät ominaisuudet 43 00:04:50.340 --> 00:04:59.030 kerrottua, niin sitten ollaan ilmaistu käsitteen sisältö. 44 00:04:59.030 --> 00:05:04.330 Riittävän riittävän hyvin tai tyydyttävällä tavalla. 45 00:05:04.330 --> 00:05:08.930 Ja myöskin tämä määrittelemisen tapa osoittautuu tieteen 46 00:05:08.930 --> 00:05:13.820 käsitteen kohdalla ongelmalliseksi. 47 00:05:13.820 --> 00:05:22.260 No lähden tätä luettelokysymystä hiukan käsittelemään ja aloitan 48 00:05:22.260 --> 00:05:25.480 nyt. 49 00:05:25.480 --> 00:05:30.650 Viittaamalla OECDN julkaisemaan dokumenttiin. 50 00:05:30.650 --> 00:05:33.110 Tää on vuodelta kaksituhattaseitsemän. 51 00:05:33.110 --> 00:05:39.390 Käsittääkseni tällä hetkellä ollaan uudelleen muotoilemassa tätä kyseistä 52 00:05:39.390 --> 00:05:46.290 dokumentin tieteenala listausta, mutta tämmöinen nyt on olemassa ja 53 00:05:46.290 --> 00:05:50.040 ruudulla näkyy myöskin sitten tämä UECDN. 54 00:05:50.040 --> 00:05:55.740 Aah dokumentin linkki josta voi käydä katsomassa sitten. 55 00:05:55.740 --> 00:06:02.060 Miten OECD tutkimuksessa? 56 00:06:02.060 --> 00:06:06.910 Tiede määritellään ikään kuin luettelon kautta. 57 00:06:06.910 --> 00:06:11.370 Ja. Ehkä. 58 00:06:11.370 --> 00:06:18.370 On hyvä huomata, että tässä määritelmässä. 59 00:06:18.370 --> 00:06:25.530 Jos tätä määritelmänä käsittelee, on taustalla luonnollisesti. 60 00:06:25.530 --> 00:06:30.650 Jokin tarkoitusperä eli tässä ei ole ikään kuin kysyä. 61 00:06:30.650 --> 00:06:35.030 Ikään kuin viattomasti sitä, että mitä tiede. 62 00:06:35.030 --> 00:06:43.550 Ja teknologia oikein ovat vaan vaan tässä tarkoituksena on luoda ohjeistus 63 00:06:43.550 --> 00:06:50.670 tilastojen tekemiseksi tiedeilmiötä ja näitä tilastoja tehdään monenlaisia tarkoituksia 64 00:06:50.670 --> 00:06:56.170 varten, joista yksi on muun muassa taloudellinen syy. 65 00:06:56.170 --> 00:07:02.150 Tarkoitus on pystyä vertailemaan taloudellisia panostuksia 66 00:07:02.150 --> 00:07:05.650 eri tieteenaloille ja ja seurata sitten. 67 00:07:05.650 --> 00:07:13.000 Vuosien mittaan näiden panostusten kehittymistä. 68 00:07:13.000 --> 00:07:22.090 No tässä OECD dokumentissa, joka myöskin on siis suomalaisen tilasto tilastoja niin taustalla 69 00:07:22.090 --> 00:07:30.880 palaan siihen tuonnempana vielä se jakaa nyt tieteen ja teknologian 6 pääkategoria 70 00:07:30.880 --> 00:07:39.000 ja siellä on luonnontieteet sitten on insinööri, tieteet ja teknologia toisena kolmantena 71 00:07:39.000 --> 00:07:45.420 lääke ja terveystieteet ja sitten maa ja metsätaloustieteet. 72 00:07:45.420 --> 00:07:53.370 Ja sitten social science siis otsikon alla. Ehkäpä nyt yhteis. 73 00:07:53.370 --> 00:08:02.340 Kun tätä tiedetään ja ja ihmistieteitä ja sitten humanistiset tieteet. 74 00:08:02.340 --> 00:08:05.510 Ja jos tätä. 75 00:08:05.510 --> 00:08:13.170 Pääkategoriaisointia nyt tarkastelee niin niin voi voi heti nähdä sen hiukan 76 00:08:13.170 --> 00:08:20.110 outona, varsinkin jos miettii jotakin erityistä tieteenalaa. 77 00:08:20.110 --> 00:08:25.390 Et välttämättä oma tieteenala ei ei yksiselitteisesti 78 00:08:25.390 --> 00:08:28.370 lankea mihinkään näihin pääkategoriaoista. 79 00:08:28.370 --> 00:08:34.280 Mikä on on oma ongelmansa tässä lähestymistavassa. 80 00:08:34.280 --> 00:08:39.150 No tää tulee vielä selkeämmin ilmiö jos otetaan pari pari kategoriaa näistä. 81 00:08:39.150 --> 00:08:47.220 Esimerkiksi jos nyt otetaan ensimmäinen luonnontieteet ja matemaattiset 82 00:08:47.220 --> 00:08:51.860 tieteet ja sitten sosiaalitieteet. 83 00:08:51.860 --> 00:08:56.040 Ne ovat edelleen jaoteltu alalajeihin. 84 00:08:56.040 --> 00:09:02.930 Siellä luonnontieteet on. Tän luokittelun mukaan. 85 00:09:02.930 --> 00:09:06.050 Ajateltu matemaattiseksi tieteeksi. 86 00:09:06.050 --> 00:09:13.510 Sitten on tietokone ja informaatiotieteet fysikaaliset tieteet, kemialliset 87 00:09:13.510 --> 00:09:23.290 tieteet ja sitten earth sciences eli eli puhutaan maantieteestä. 88 00:09:23.290 --> 00:09:25.860 Ja ympäristötieteestä. 89 00:09:25.860 --> 00:09:33.390 Siihen liittyen sitten biologiatieteet ja sitten muut luonnontieteet. 90 00:09:33.390 --> 00:09:36.390 Ja tästä luokittelusta on hyvä hyvä niinku sanoa. 91 00:09:36.390 --> 00:09:44.400 Ensinnäkin se, että nähdäkseni matematiikka tieteenä on on hiukan outo. 92 00:09:44.400 --> 00:09:49.280 Laittaa luonnontieteiden piiriin. 93 00:09:49.280 --> 00:09:58.120 Ja erityisesti nyt puhdas matematiikka on on täysin teoreettista ja ja se ei välttämättä liity 94 00:09:58.120 --> 00:10:03.840 liity niinku luonnon tieteisiin tai se ei ole luonnontieteiden alainen asia. 95 00:10:03.840 --> 00:10:09.170 Siellä on hyvinkin erityyppisiä. 96 00:10:09.170 --> 00:10:15.250 Tutkimusmenetelmiä ja tutkimuskohteiden voidaan ajatella olevan radikaalilla tavalla erilaisia 97 00:10:15.250 --> 00:10:20.250 verrattuna vaikkapa nyt kemiaan tai biologiaan tai fysiikkaan nähden. 98 00:10:20.250 --> 00:10:24.790 Samoin tietokonetieteet ja informaatiotieteet. 99 00:10:24.790 --> 00:10:32.720 Moni monin paikoin oikeastaan ovat lähempänä ihmistieteet tai. 100 00:10:32.720 --> 00:10:37.670 Humanistisia tieteitä. 101 00:10:37.670 --> 00:10:43.030 Tästä varmastikin voisi ihan omankin omankin luennon. 102 00:10:43.030 --> 00:10:45.290 Pitää. 103 00:10:45.290 --> 00:10:51.690 Eli tää luokittelu ei ole mitenkään ongelmaton ajatellen näiden tietojen tieteiden sisältöjen 104 00:10:51.690 --> 00:10:58.410 metodeja, niiden kohteita ja ja tutkimusaloja ja ja niin poispäin. 105 00:10:58.410 --> 00:11:04.330 Mutta tää onkin tää luokittelu ehkä sitten taloudellisia ja muita muita tarkoitusperiä 106 00:11:04.330 --> 00:11:09.210 varten laadittu, joten välttämättä tähän ei kannata ripustautua. 107 00:11:09.210 --> 00:11:13.710 Mutta on hyvä huomata, että luokittelu ei ole mitenkään ongelmaton, 108 00:11:13.710 --> 00:11:15.910 varsinkin jos sitä käytetään tieteen. 109 00:11:15.910 --> 00:11:21.010 Luonnehtimiseksi tai tai tieteen määrittelemiseksi. 110 00:11:21.010 --> 00:11:26.770 Sanottakoon, että olen pitänyt jotenkin todella omituisena. 111 00:11:26.770 --> 00:11:34.330 Saattoi tentti vastauksia tieteiden luonnehdintaan liittyen, jossa erityisesti matematiikka 112 00:11:34.330 --> 00:11:44.650 on yksiselitteisesti ja ongelmattomasti laitettu luonnontieteen. 113 00:11:44.650 --> 00:11:46.680 No. 114 00:11:46.680 --> 00:11:50.260 Kenties jokin tällainen luokittelu siellä siellä taustalla on ja 115 00:11:50.260 --> 00:11:54.580 ja myöskin ehkäpä koulussa koulussa annetaan ymmärtää matematiikan 116 00:11:54.580 --> 00:11:58.920 olevan jotenkin ensisijaisesti luonnontieteen. 117 00:11:58.920 --> 00:12:02.480 Ja luonnontieteelliseen kuuluva asia. 118 00:12:02.480 --> 00:12:10.420 No toiseksi on sitten sosiaalitieteet tai social science, siis kategoria, 119 00:12:10.420 --> 00:12:18.280 jossa on niin ikään ehkä hiukan oudosti sitten psykologia, psykologia 120 00:12:18.280 --> 00:12:22.420 vaikkakin käsittelee myöskin ihmisten suht. 121 00:12:22.420 --> 00:12:27.860 Teitä ja ja ihmisyhteisöjen niin niin on ehkä jotenkin 122 00:12:27.860 --> 00:12:33.490 outo ajatella sosiaalitieteen alle. 123 00:12:33.490 --> 00:12:40.380 Mutta niin se tässä kategoriassa ja monissa muissakin on. 124 00:12:40.380 --> 00:12:47.240 No sitten on economics eli taloustiede. 125 00:12:47.240 --> 00:12:55.010 Sitten kasvatustieteet, jotka esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa ovat ihan erillään. 126 00:12:55.010 --> 00:13:01.420 Yhteiskuntatieteistä tai sosiaalitieteet noin tiedekunta tai. 127 00:13:01.420 --> 00:13:06.380 Sosiologia oikeustiede epolitiikkatieteet. 128 00:13:06.380 --> 00:13:14.000 Ja sitten eräänlainen maantieteen niin kun puhutaan ihmismaantieteestä 129 00:13:14.000 --> 00:13:17.100 kenties suomen kielellä ja talousmaantieteestä. 130 00:13:17.100 --> 00:13:24.050 Ne on omana omana alakategorianaan sosiaalitieteissä. 131 00:13:24.050 --> 00:13:32.350 Sitten on media ja viestintätieteet ja muut sosiaalitieteet. 132 00:13:32.350 --> 00:13:36.360 Tässä. Jälleen kerran. 133 00:13:36.360 --> 00:13:41.920 Näyttäytyy hiukan ongelmalliselta ajatella, että nämä kaikki tieteenalat 134 00:13:41.920 --> 00:13:47.620 kuuluvat sosiaalitieteet esiin, mutta yksi kaikki nämä kertovat jotakin 135 00:13:47.620 --> 00:13:52.820 jotakin siitä tieteenalojen kokonaisuudesta. 136 00:13:52.820 --> 00:13:58.960 No sellainen kannattaa huomioida tässä luokittelussa, että tää tätä 137 00:13:58.960 --> 00:14:06.440 ei ole syytä pitää mitenkään kattavana kokonaisuutena. 138 00:14:06.440 --> 00:14:15.050 Eikä siinä mielessä autoritaarisena tieteenalojen luokittelun tai tai lajittelun. 139 00:14:15.050 --> 00:14:18.280 Ja. Nää ei ole. 140 00:14:18.280 --> 00:14:21.170 Ei kata kaikkia tieteenaloja. 141 00:14:21.170 --> 00:14:26.370 Voitaisiin näiden ohella puhua muistakin tieteenaloista ja toisaalta sitten 142 00:14:26.370 --> 00:14:32.090 kukin näistä tieteen mainituista alat tieteenaloista voitaisiin jakaa vielä 143 00:14:32.090 --> 00:14:39.660 tarkemmin osiin erinäisiin tieteenaloihin. 144 00:14:39.660 --> 00:14:51.110 No nyt sitten suomalainen. Tilastotieteen laitos. 145 00:14:51.110 --> 00:14:54.470 On tai tilastokeskus on. 146 00:14:54.470 --> 00:15:02.300 Käyttänyt luultavasti tätä OECDN mallia pohjana ja on sitten tuottanut omanlaisensa 147 00:15:02.300 --> 00:15:05.950 listauksen, josta jota voi internetistä käydä katsomassa. 148 00:15:05.950 --> 00:15:12.030 Ja olen nyt sitten tähän tähän laittanut rullaamaan näitä tilastokeskuksen. 149 00:15:12.030 --> 00:15:18.110 Luokittelemista tieteitä ja niinku selvästi näkee niin niin tässä on jo enemmän ja tarkemmin 150 00:15:18.110 --> 00:15:23.060 oppialoja ja siellä on uuden tyyppisiä oppialoja jotka välttämättä ei. 151 00:15:23.060 --> 00:15:33.790 Ei nyt sitten edellisestä listauksesta ole tullut ole tullut mieleen. 152 00:15:33.790 --> 00:15:40.330 Näitä oppialoja tulee koko ajan lisää. 153 00:15:40.330 --> 00:15:46.650 Eli jos ajatellaan vaikka nyt viimeisen 100 vuoden aikajänteellä niin niin on tullut koko 154 00:15:46.650 --> 00:15:54.450 joukko uusia tieteenaloja tieteenalat ikään kuin erikoistuvat ja eriytyvät uusiin alalajieihinsa 155 00:15:54.450 --> 00:16:01.050 ja ja aina kun näyttää siltä, että jokin jokin ala selkeästi on. 156 00:16:01.050 --> 00:16:05.800 On jakautunut 2 tai useampaan osaan niin niin tää jakautuminen 157 00:16:05.800 --> 00:16:09.560 on tyypillisesti myöskin tapahtunut. 158 00:16:09.560 --> 00:16:14.820 On myöskin käynyt niin, että että joitakin aloja on yhdistynyt ja ja on löytynyt 159 00:16:14.820 --> 00:16:20.020 ikään kuin välimaastoa oppialojen välillä ja toisinaan alat ovat yhdistyneet 160 00:16:20.020 --> 00:16:25.990 tai sitten vielä eriytyneet ikään kuin 2 alan yhteyteen. 161 00:16:25.990 --> 00:16:34.110 Ja tästä listauksesta kannattaa vielä huomata, että tässä on mainittu other sciences eli 162 00:16:34.110 --> 00:16:42.190 eli on lueteltu muitakin oppialoja ja tää on noin niinku listauksen kannalta kiinnostava tai 163 00:16:42.190 --> 00:16:50.270 luokittelun kannalta kiinnostava, sillä se kertoo siitä, että luokittelu ei ole täydellinen 164 00:16:50.270 --> 00:16:56.940 ja että se se on ajateltavissa myöskin muulla tavalla ja että listaus voi. 165 00:16:56.940 --> 00:17:05.290 Voi muuttua ajan myötä ja otatko sun että jatkossa tulee tulee esille muitakin tieteenaloja, 166 00:17:05.290 --> 00:17:12.870 joista tällä hetkellä välttämättä ei ole oikein oikein käsitystäkään. 167 00:17:12.870 --> 00:17:21.800 No näitä tieteenaloja. Voidaan luokitella. 168 00:17:21.800 --> 00:17:25.920 Hiukan eri tavoin edellä on joiden. 169 00:17:25.920 --> 00:17:29.660 Ainakin ikään kuin traditionaalisen. 170 00:17:29.660 --> 00:17:35.240 Mahdollisesti institutionaalisten käytänteiden pohjalta syntynyt luokittelu, että miten 171 00:17:35.240 --> 00:17:40.080 tavanomaisesti tieteenalat yliopistoissa esiintyy, mutta sitten on mahdollista niinku 172 00:17:40.080 --> 00:17:47.730 tarkastella koko tieteenalojen kokonaisuutta myöskin tuolla esillä. 173 00:17:47.730 --> 00:17:55.200 Eri näkökulmia ja ja ehkäpä niinku tilastoinnin tai tai taloudellisen seuraamisen näkökulmien 174 00:17:55.200 --> 00:18:04.140 ohella on mielekästä ajatella esimerkiksi tutkimustyypin tai tutkimuksen luonteen 175 00:18:04.140 --> 00:18:12.400 mukaisesti eri erilaisina aloin ja hyvin tavanomainen tapa erotella tieteitä on on jakaa 176 00:18:12.400 --> 00:18:17.720 ne perustutkimukseen ja sitten soveltavan tutkimukseen. 177 00:18:17.720 --> 00:18:26.670 Joskus perustutkimus jaetaan puhtaaseen perustutkimukseen ja toisinaan sitten. 178 00:18:26.670 --> 00:18:33.190 Siihen erottelevaksi tekijäksi saatetaan ottaa puhtaan perustutkimuksen rinnalle. 179 00:18:33.190 --> 00:18:40.010 Tämmöinen tavoitteellisuus tai tai puhutaan joskus strategisesta perustutkimuksesta. 180 00:18:40.010 --> 00:18:45.190 Näiden ero on siinä, että puhtaassa perustutkimuksessa ei ensisijaisesti 181 00:18:45.190 --> 00:18:53.430 pyritä tuottamaan mitään mitään spesifiä sovellusta tai tai ei pyritä välttämättä 182 00:18:53.430 --> 00:18:57.800 tuottamaan mitään käytännöllisen tarpeen. 183 00:18:57.800 --> 00:19:03.350 Täyttämiseksi tarvittavaa teknologiaa tai ymmärrystä tai tai mitään sen tyyppistä 184 00:19:03.350 --> 00:19:11.400 vaan tehdään tutkimusta ikään kuin tiedon lisäämisen vuoksi, eikä muusta syystä ja 185 00:19:11.400 --> 00:19:18.350 toisinaan kosmologisen tutkimus tai matemaattinen tutkimus tai tai joku muu vastaava 186 00:19:18.350 --> 00:19:23.210 on primo ja esimerkkiä puhtaasta perustutkimuksesta. 187 00:19:23.210 --> 00:19:28.480 Jotkin hyvin abstraktit matemaattiset teoriat voivat tai sitten. 188 00:19:28.480 --> 00:19:33.980 Eivät tuottaa pohjaa jollekin tulevalle. Käy. 189 00:19:33.980 --> 00:19:39.360 Säännölliselle tutkimukselle tai soveltavalle tutkimukselle. 190 00:19:39.360 --> 00:19:46.220 Tavoitteellinen tai strateginen perustutkimus on sellaista, jossa ikään kun laitetaan panoksia 191 00:19:46.220 --> 00:19:52.280 jollekin tietylle alalle ja ja toiveena on, että se tuottaa jotain perustavaa uutta ymmärrystä 192 00:19:52.280 --> 00:19:57.630 tutkimuskohteesta, jonka sitten ajatellaan tuottavan. 193 00:19:57.630 --> 00:20:04.780 Käytännöllisiä sovelluksia, teknologioita tai tai niin edespäin. 194 00:20:04.780 --> 00:20:10.080 Nykyisin esimerkiksi saatettaisiin laittaa informaatioteknologia. 195 00:20:10.080 --> 00:20:18.140 Ja rahoitusta ilman että siellä on joku spesifi tavoite, jolloinka tehdään 196 00:20:18.140 --> 00:20:22.650 tämmöistä tavoitteellista tai strategista perustutkimusta ja ja ajatellaan, että tälle 197 00:20:22.650 --> 00:20:30.020 alalle kannattaa laittaa rahaa, jotta sitten voitaisiin saada ymmärrystä. 198 00:20:30.020 --> 00:20:37.490 Ymmärrystä jonkun teknologian tuottamiseksi jonakin tulevaisuuden hetkenä. 199 00:20:37.490 --> 00:20:44.350 Puhtaan perustutkimuksen ominaisuuksiin kuuluu että että niillä ei va. 200 00:20:44.350 --> 00:20:51.840 Välttämättä ole mitään selkeää yhteyttä käytännölliseen elämään. 201 00:20:51.840 --> 00:20:56.570 Mutta niillä voi olla hyvinkin ratkaiseva merkitys sitten. 202 00:20:56.570 --> 00:21:01.970 Tutkimuksen kannalta tulevaisuudessa. 203 00:21:01.970 --> 00:21:05.390 No soveltava tutkimus on sellainen, jossa ikään kuin siihen 204 00:21:05.390 --> 00:21:10.500 tutkimukseen muotoon on jo niin kun. 205 00:21:10.500 --> 00:21:19.840 Sisäänrakennettu tarkoitus tuottaa sovelluksia tai tai on on tarkoitus. 206 00:21:19.840 --> 00:21:22.330 Soveltaa jotakin. 207 00:21:22.330 --> 00:21:30.340 Teoriaa johonkin tiettyyn alaan ja ja se ikään kun. 208 00:21:30.340 --> 00:21:39.490 Käyttää hyväksi aiemmin aiemmin tuotettua teoreettista ymmärrystä ja ja tuottaa sitten. 209 00:21:39.490 --> 00:21:44.130 Jos hyvin käy niin niin sitten ymmärrystä jostakin 210 00:21:44.130 --> 00:21:48.780 käytännössä hyvinkin tärkeästä asiasta. 211 00:21:48.780 --> 00:21:56.820 No kehitystyö, joka voi olla toisinaan aika lähelläkin tämmöistä soveltavaa tutkimusta, 212 00:21:56.820 --> 00:22:03.240 niin siinä siinä sitten ollaan lähempänä vielä konkretiaa ja ja siinä saattaa olla hyvinkin 213 00:22:03.240 --> 00:22:12.110 hyvinkin tarkoituksena tuottaa jokin uusi tekniikka tai teknologinen sovellus. 214 00:22:12.110 --> 00:22:21.160 Jotakin spesifiä käyttötarkoitusta varten. No. 215 00:22:21.160 --> 00:22:26.600 Tutkimuskohteen luonteen mukaan voidaan pyrkiä tieteitä myöskin 216 00:22:26.600 --> 00:22:29.460 lajittelemaan ja tässä on nyt sitten 3. 217 00:22:29.460 --> 00:22:32.800 Ikään kuin hyvin laajan alan. 218 00:22:32.800 --> 00:22:38.530 Ollaan luettelo on ideatieteet, matematiikka, logiikka, tämmöiset 219 00:22:38.530 --> 00:22:44.490 täysin abstraktia asioita käsittelevät tieteet ihmistieteet, joka 220 00:22:44.490 --> 00:22:47.710 liittyy ihmiseen ja inhimilliseen toimintaan. 221 00:22:47.710 --> 00:22:53.630 Niitä koskevat tieteet ja sitten luonnontieteet, jotka on ikään kuin ihmisen olemisesta 222 00:22:53.630 --> 00:23:01.090 ja toiminnasta riippumattomia tutkimuskohteita käsitteleviä tieteitä. 223 00:23:01.090 --> 00:23:08.020 Ja tää olisi niinku yks tapa jäsentää tieteitä jo jotkut ovat jo esittäneet, 224 00:23:08.020 --> 00:23:14.730 että informaatiotieteiden voisivat olla näihin rinnastettava. 225 00:23:14.730 --> 00:23:21.210 Tieteenala. Mutta se on varsin. 226 00:23:21.210 --> 00:23:27.670 Marginaalinen ajatus ainakin vielä toistaiseksi. 227 00:23:27.670 --> 00:23:33.390 No tieteen voidaan tiedettä voidaan pyrkiä niinku määrittelemään näiden oppilaiden 228 00:23:33.390 --> 00:23:42.470 kautta tai lajien niinku tieteenalojen kautta ja sanoi, että tiede on tutkimusta, 229 00:23:42.470 --> 00:23:47.840 jossa tuotetaan ideoita ihmisiä luonnon. 230 00:23:47.840 --> 00:23:55.850 Tutkimuskohde kohteiden luonteesta. Nyt sitten tietoa. 231 00:23:55.850 --> 00:24:01.200 Tää on niinku yks tapa jäsentää jäsentää tiedettä ja ja eräässä me 232 00:24:01.200 --> 00:24:07.150 sitten nää nyt sitten on tietynlaisia luetteloita ja joita joiden 233 00:24:07.150 --> 00:24:11.640 kautta voidaan pyrkiä määrittelemään tiedettä. 234 00:24:11.640 --> 00:24:18.370 Nähdäkseni tieteellisen yleissivistyksen suhteen on on äärimmäisen tärkeää, että. 235 00:24:18.370 --> 00:24:26.720 Hahmotetaan, että on olemassa lukuisia hyvinkin erityyppisiä tieteenaloja ne. 236 00:24:26.720 --> 00:24:31.840 Kaikki ikään kuin omalla tavalla pyrkivät selvittämään todellisuuden kohteesta 237 00:24:31.840 --> 00:24:36.140 jotain sellaista, joka on merkityksellistä ja lisäksi on niin, että kun 238 00:24:36.140 --> 00:24:41.490 me ihmisinä olemme maailmassa niin niin. 239 00:24:41.490 --> 00:24:48.670 Meidän maailmassa oleminen kytkeytyy kaikkiin näihin tieteenaloihin sitä 240 00:24:48.670 --> 00:24:57.010 kautta, että joku tutkii sitä tai näitä erilaisia olemisen aspekteja 241 00:24:57.010 --> 00:25:03.880 ja ja meidän ympäristömme aspekteja erilaisin keinoin. 242 00:25:03.880 --> 00:25:08.270 Ja tieteenalat kytkeytyvät monin tavoin myöskin toisiinsa. 243 00:25:08.270 --> 00:25:13.330 Ja ja oon ehkä hiukan. Aa. 244 00:25:13.330 --> 00:25:20.430 Yksiulotteista nähdä nähdä omaa tieteenalaa jotenkin ensisijaisena tai ainutkertaisena. 245 00:25:20.430 --> 00:25:25.080 Ja ja on tärkeää, että tieteessä. 246 00:25:25.080 --> 00:25:30.900 Tekijät pystyvät arvostamaan myöskin erityyppisiä tieteenaloja ja nähdä niiden 247 00:25:30.900 --> 00:25:38.730 niiden arvo ja merkitys sitten maailman hahmottamisen. 248 00:25:38.730 --> 00:25:47.210 No tähän luettelo luettelotapaan ja ja tän tyyppisen yleiseen 249 00:25:47.210 --> 00:25:55.630 tieteen määrittelyyn lähestymistapaan voidaan kytkeä myöskin sitten. 250 00:25:55.630 --> 00:26:01.930 Seuraava lähestymistapa eli sen sijaan, että abstraktilla 251 00:26:01.930 --> 00:26:04.990 tasolla tarkasteltaisiin vain. 252 00:26:04.990 --> 00:26:13.070 Mahdollisia aloja, niin voidaan sitten mennä tiedeyhteisön toimintaan kiinni 253 00:26:13.070 --> 00:26:14.870 tieteessä. 254 00:26:14.870 --> 00:26:21.350 Olennaista on, että tuloksia julkaistaan eli. 255 00:26:21.350 --> 00:26:25.800 Jos ei tuloksia julkaista, niin jäävät sitten tutkijoiden tai tutkimusryhmien ikään kuin 256 00:26:25.800 --> 00:26:34.810 sisäiseksi käsityksiäksi, eivätkä ne muodosta tieteellistä tietoa sanan varsinaisessa mielessä 257 00:26:34.810 --> 00:26:41.020 tieteen ajatellaan olevan julkista ja se kytkeytyy sitten. 258 00:26:41.020 --> 00:26:45.620 Tieteellisen tieteelliseen kritiikkiin ja kritiikin mahdollisuuteen. 259 00:26:45.620 --> 00:26:50.380 Jos ei tuloksia ole Julkaistu, niitä tiedeyhteisöä ei voi punnita, eivätkä 260 00:26:50.380 --> 00:26:57.540 ne siten nyt sitten täytä tieteellisen tiedon keskeistä keskeistä kriteeriä 261 00:26:57.540 --> 00:27:03.660 eli olla olla kriittisen seulan läpikäynyttä tietoa. 262 00:27:03.660 --> 00:27:11.370 No nyt se julkaisutieteessä tapahtuu tuottamalla. 263 00:27:11.370 --> 00:27:16.580 No ainakin nykypäivänä vielä journalia eli tieteellisiä lehtiä 264 00:27:16.580 --> 00:27:18.610 ja artikkeleita tieteellisiin lehtiin. 265 00:27:18.610 --> 00:27:24.490 Erilaista dataa julkaistaan lehtien kautta ja myöskin sitten kirjojen 266 00:27:24.490 --> 00:27:28.750 ja kirjasarjojen kautta tuotetaan informaatiota. 267 00:27:28.750 --> 00:27:33.500 Tässä keskityn nyt jounaaleihin enkä enkä puhu kirjoista. 268 00:27:33.500 --> 00:27:38.110 Sama aika pitkälle pätee nyt sitten kirjoihin. 269 00:27:38.110 --> 00:27:45.100 No journalaleja on kymmeniätuhansia. 270 00:27:45.100 --> 00:27:48.030 On vaikea tarkkaa lukumäärää sanoa. 271 00:27:48.030 --> 00:27:53.920 Se riippuu hiukan siitä, että mikä lasketaan tieteelliseksi jounaaliksi, mutta 272 00:27:53.920 --> 00:28:00.870 esimerkiksi suomalainen tieteellisesti tieteellisten seurain valtuuskunnassa on 273 00:28:00.870 --> 00:28:09.210 tämmöinen julkaisufoorumi, jota ylläpidetään ja ja siellä on sitten lueteltu kymmeniätuhansia 274 00:28:09.210 --> 00:28:12.190 erilaisia journalisteja listattuna. 275 00:28:12.190 --> 00:28:17.570 Osa näistä on sitten arvioitu tai niiden. Tieteellinen. 276 00:28:17.570 --> 00:28:22.510 Arvo on on luokiteltu tietyllä tavalla. 277 00:28:22.510 --> 00:28:27.810 Yksi kaikki journalia on on siis kaikkiaan kymmeniätuhansia ja keskeinen piirre näissä 278 00:28:27.810 --> 00:28:32.060 tieteellisissä journalissa ja varsinkin arvokkaissa tieteellisessä journalissa on 279 00:28:32.060 --> 00:28:41.210 se, että ne on vertaisarvioituja eli eli siellä julkaistaan vain sellaisia 280 00:28:41.210 --> 00:28:47.670 tutkimusartikkeleita raportteja, jossa jotka on läpikäyneet. 281 00:28:47.670 --> 00:28:55.300 Kriittisen vertaisarvioinnin eli alan asiantuntijat ovat arvioineet tu. 282 00:28:55.300 --> 00:29:03.540 Tutkimusraportin tai tai tutkimusartikkelin tieteellisen pätevyyden. 283 00:29:03.540 --> 00:29:10.180 Ja nyt näiden journalistien lukumäärä kertoo jo sen, että. 284 00:29:10.180 --> 00:29:19.320 Tiede instituutio kokonaisuutena on varsin varsin merkittävä laaja kokonaisuus. 285 00:29:19.320 --> 00:29:23.920 Ja voisi nyt ajatella, että tiede. 286 00:29:23.920 --> 00:29:28.470 Tieteellisen tiedon ja tiedeyhteisön suhteen määrittyy näiden journalin 287 00:29:28.470 --> 00:29:35.230 kautta, eli eli merkki tieteellisen tiedon olemassaolosta ja tiedeyhteisön 288 00:29:35.230 --> 00:29:37.910 olemassaolosta voidaan ajatella. 289 00:29:37.910 --> 00:29:44.390 Samaistetaan tieteelliseen journaliin tai tai johonkin vastaavaan julkaisukanavana. 290 00:29:44.390 --> 00:29:46.590 Ja. 291 00:29:46.590 --> 00:29:50.810 Kaikkiaan sivumennen sanoen tieteellisiä artikkeleita on 292 00:29:50.810 --> 00:29:55.530 kautta historian Julkaistu miljoonakaupalla. 293 00:29:55.530 --> 00:30:03.790 Luultavasti puhutaan siis kymmenistä miljoonista tutkimusraportista 294 00:30:03.790 --> 00:30:13.350 ja artikkeleista ja sitten päälle päälle vielä muut kirjat. 295 00:30:13.350 --> 00:30:18.500 No osittain tässä yhteydessä voidaan tuoda sitten määrittelemiseen 296 00:30:18.500 --> 00:30:21.030 liittyvä semmoinen piirre. 297 00:30:21.030 --> 00:30:27.320 Yleisesti ottaen hän määritelmä eli puhutaan. 298 00:30:27.320 --> 00:30:32.640 Englanninkielellä definition sanasta, jotka tulee latinasta 299 00:30:32.640 --> 00:30:38.770 definere eli rajanveto tai rajan piirto. 300 00:30:38.770 --> 00:30:46.990 Ja tää rajanveto jossa nyt sitten tiede ja ei tiede laitetaan 301 00:30:46.990 --> 00:30:53.770 ikään kun rajojen eri puolille riippuu siitä että mitkä ne mitkä ne niinku 302 00:30:53.770 --> 00:30:59.450 rajaavat tekijät tai rajaavat piirteet oikeastaan on. 303 00:30:59.450 --> 00:31:02.470 Ja tää on tää on hiukan hankala. 304 00:31:02.470 --> 00:31:06.980 Ei ole mitään absoluuttista yksiselitteistä kriteeriä, että mitä nyt 305 00:31:06.980 --> 00:31:10.750 sitten pidetään tieteellisenä journalistina ja mitä ei. 306 00:31:10.750 --> 00:31:13.530 Mutta keskeinen piirre kuitenkin on tämmöinen vertaisarviointi, 307 00:31:13.530 --> 00:31:19.620 minkä äsken äsken mainitsinkin. No tiete. 308 00:31:19.620 --> 00:31:27.510 Tiede on toimintaa, jossa on myöskin taloudellisia motiiveja. 309 00:31:27.510 --> 00:31:35.560 Ja nyt ensinnäkin yksittäisen tieteilijä näkökulmasta on on tärkeä saada julkaisuja. 310 00:31:35.560 --> 00:31:41.480 Tämmöinen publish or parrish eli julkaise tai kuihdu tyyppinen sääntö. 311 00:31:41.480 --> 00:31:46.400 Eli jos ei tieteilijä kykene julkaisemaan niin, niin hänen uraansa 312 00:31:46.400 --> 00:31:52.310 sitten tuppaa taittumaan ja ja hän ei ei pääse sitten. 313 00:31:52.310 --> 00:32:01.160 Urallaan eteenpäin ja tää motiivi yksi sitten. 314 00:32:01.160 --> 00:32:06.570 Sen sellaisen seikan kanssa, että kuka hyvänsä voi kuka hyvänsä tieteilijä tai miksei kuka 315 00:32:06.570 --> 00:32:14.030 tahansa muukin voi voi perustaa journalin ja ja sanoa sitä tieteelliseksi journalin ja 316 00:32:14.030 --> 00:32:20.860 nyt sitten tätä tilannetta on syntynyt tämmöinen aika epäilyttävä. 317 00:32:20.860 --> 00:32:29.700 Teollisuudenala, joka on jo varsin laajasti tunnettu ja toi niin sanottu saalistusjournalist 318 00:32:29.700 --> 00:32:34.740 tai predatorriset journalist tyyppinen ilmiö. 319 00:32:34.740 --> 00:32:42.340 Jossa on epäilyttävät tahot, on perustanut perustanut journalia tai aikakauslehtiä, jotka 320 00:32:42.340 --> 00:32:50.500 sitten ottavat vastaan tutkimusartikkeleita tai raportteja ja he pyytävät 321 00:32:50.500 --> 00:32:57.110 rahaa julkaisua vastaan ja esimerkiksi esimerkiksi maksamalla muutaman satasen tai vaikkapa 322 00:32:57.110 --> 00:33:02.380 1000 € niin voi sitten saada oman oman tekstinsä julkaistavaksi. 323 00:33:02.380 --> 00:33:05.540 Ja ongelmana tässä on se, että näissä journalissa. 324 00:33:05.540 --> 00:33:14.030 Ei sitten tämä vertaisarviointi ole oikein kohdillaan vaan vaan sitä on on kynnystä 325 00:33:14.030 --> 00:33:17.690 on madallettu tai käytännössä sitä ei välttämättä ole ollenkaan. 326 00:33:17.690 --> 00:33:19.610 Eli on. 327 00:33:19.610 --> 00:33:24.350 Tuotettu tällaisia rahastomenetelmiä ja näiden tunnistaminen 328 00:33:24.350 --> 00:33:29.980 voi olla aika vaikea sillä. Ne tutkimusryhmä. 329 00:33:29.980 --> 00:33:35.110 Raportit saattavat näyttää aivan aivan tieteellisiltä ja ja niin päällisin puolin 330 00:33:35.110 --> 00:33:39.650 näyttää, että siellä on lähdeviitteet ja ja Lahden luettelot. 331 00:33:39.650 --> 00:33:45.910 Kaikki on kunnossa ja kaikki näyttää kovin hienolta, mutta sitten niiden sisäistä 332 00:33:45.910 --> 00:33:52.960 laatua sisällöllistä laatua ei ole sitten asianmukaisesti tarkistettu eikä eikä sitten 333 00:33:52.960 --> 00:34:00.920 kriittisesti punnittu ja ne ovat omiaan sitten tuottamaan. 334 00:34:00.920 --> 00:34:08.880 Aikalaisia ongelmia probleemi sitten on on se, että toisinaan tieteilijät ovat erehtyneet 335 00:34:08.880 --> 00:34:16.420 nyt sitten maksamaan oman tutkimuksensa julkaisusta ja ja ja sitten heidän tuotoksensa 336 00:34:16.420 --> 00:34:22.330 on Julkaistu näissä ja nää saattaa olla aivan hyvääkin tavaraa. 337 00:34:22.330 --> 00:34:27.350 Siinä siinä ei välttämättä ole ongelmaa, mutta ongelmana on se, että se 338 00:34:27.350 --> 00:34:31.870 systemaattinen tarkastelu ei päde näissä jo predatorsissa. 339 00:34:31.870 --> 00:34:34.140 Journalissa. 340 00:34:34.140 --> 00:34:39.560 Ja näin ollen nyt sitten jos ajatellaan tätä journalia tämmöisenä tieteen, tieteen 341 00:34:39.560 --> 00:34:45.330 ja ei tieteen välisen raja rajanvedon kriteerinä niin niin nää predatoriset journalist 342 00:34:45.330 --> 00:34:50.160 muodostaa tietynlaisen ongelman eli jotenkin pitäisi pystyä näitä journalia sitten 343 00:34:50.160 --> 00:34:59.250 lajittelemaan hyvin ja ja sitten huonoihin. 344 00:34:59.250 --> 00:35:05.090 Kiikeri ja ylikosken teoksessa näitä samantyyppisiä asioita 345 00:35:05.090 --> 00:35:10.120 ja ja raatikaisen teoksesta löytyy myöskin. 346 00:35:10.120 --> 00:35:13.960 Tämäntyyppistä tavaraa, joten hirveästi en en näitä käsittele. 347 00:35:13.960 --> 00:35:20.320 Suomalainen filosofi ilkka niiniluoto, kansainvälisen tason tieteen filosofi 348 00:35:20.320 --> 00:35:25.580 on myöskin teoksissa käsitellyt tän tyyppisiä asioita. 349 00:35:25.580 --> 00:35:27.880 Mä tuon sen nyt nopeasti esille. 350 00:35:27.880 --> 00:35:33.500 Että että että tää on niinku tapa yrittää niinku sisäisesti määrittää välttämättömiä 351 00:35:33.500 --> 00:35:37.820 riittävien kriteereiden kautta tiedettä nyt. 352 00:35:37.820 --> 00:35:44.100 Tietääkseni nyt kukaan kukaan vakavissaan ei esitä että kaikkia välttämättömiä 353 00:35:44.100 --> 00:35:48.900 ja riittäviä kriteereitä voitaisiin esittää tieteen määrittelemiseksi, jotenka 354 00:35:48.900 --> 00:35:54.600 tää jää hiukan vajaaksi ja ja voitaisiin sanoa että tää on paremminkin luonnehdinta 355 00:35:54.600 --> 00:36:00.800 tai karakterisointiäätiö ei strixti. Määritelmä. 356 00:36:00.800 --> 00:36:05.100 On tavanomaista luetella joukko tunnuspiirteitä tieteelle. 357 00:36:05.100 --> 00:36:13.260 Näitä ovat rationaalisuus metodiisuus eli eli käytetään jotakin menetelmää, joka on jonkinlaisen 358 00:36:13.260 --> 00:36:22.680 menetelmäopin mukainen tapa saada tutkimuskohteesta tarkkaa täsmällistä luotettavaa 359 00:36:22.680 --> 00:36:30.650 tietoa edetään järjestelmällisesti tuotetaan tietoa, joka voidaan toistaa eli. 360 00:36:30.650 --> 00:36:35.050 Tuotetaan tuloksia, jotka nyt sitten. 361 00:36:35.050 --> 00:36:38.730 On luonteeltaan sellaisia, että että että jos joku toinen tieteilijä 362 00:36:38.730 --> 00:36:43.090 käyttää samaa aineistoa ja samoja menetelmiä, niin niin tää toinen 363 00:36:43.090 --> 00:36:49.610 tieteilijä tulee samanlaiseen lopputulokseen. 364 00:36:49.610 --> 00:36:55.870 Tavoitellaan totuutta eli pidetään arvossa sitä, että miten asiat oikeasti ovat 365 00:36:55.870 --> 00:37:00.270 ja ja pyritään tuottamaan tietoa siitä, miten miten asiat ovat. 366 00:37:00.270 --> 00:37:08.910 Ei siis pyritä vain julkaisemaan tai ei pyritä vain käsittelemään 367 00:37:08.910 --> 00:37:15.490 asioita järkevän kuuloisesti, vaan vaan todellakin pyritään tuottamaan 368 00:37:15.490 --> 00:37:19.560 totuudenmukaista informaatiota todellisuudesta. 369 00:37:19.560 --> 00:37:25.100 Tieteellisen tiedon ajatellaan olevan myöskin edistyvää, eli ei toistella vain vanhoja 370 00:37:25.100 --> 00:37:31.090 asioita uudestaan ja järjestellä vain uudella tavalla, vaan tuotetaan uutta aiemmin 371 00:37:31.090 --> 00:37:36.370 tuntematonta ymmärrystä siitä, että miten asiat ovat. 372 00:37:36.370 --> 00:37:40.330 Ollaan kriittisiä yksilötasolla yhteisellä tasolla institutionaalisilla 373 00:37:40.330 --> 00:37:46.800 tasolla punnitaan se mitä kerrotaan mitä sanotaan. 374 00:37:46.800 --> 00:37:52.850 Pyritään aktiivisesti löytämään heikko heikkouksia. 375 00:37:52.850 --> 00:37:59.680 Ongelmakohtia aukkoja ja ja tuomaan ne esille. 376 00:37:59.680 --> 00:38:07.320 Tiedon julkista ja itseään itseänsä korjaava, että kriittisyys ja julkisuus 377 00:38:07.320 --> 00:38:15.780 mahdollistaa sen, että tiede voi korjata aiemmin aiempia ajatusvirheitä, 378 00:38:15.780 --> 00:38:18.920 väärinkäsityksiä ja niin edespäin. 379 00:38:18.920 --> 00:38:25.600 Joo tän listan ohella voitaisiin tuoda muitakin piirteitä esille. 380 00:38:25.600 --> 00:38:34.110 Ideana on on silloin, että pyritään muotoilemaan jokin semmoinen kuva toiminnasta, joka täyttää 381 00:38:34.110 --> 00:38:41.310 nämä piirteet ja ja ajatellaan, että tämä nyt sitten kuvaisi tiedettä. 382 00:38:41.310 --> 00:38:43.490 Se miksi? 383 00:38:43.490 --> 00:38:46.670 Miksi tää tällaisten niinku tunnuspiirteetten luettelo 384 00:38:46.670 --> 00:38:51.020 ei vielä tuota määritelmää sellaisenaan. 385 00:38:51.020 --> 00:38:59.330 Ainakaan välttämättömiä riittävien kriteereiden osalta on on se, että kukin näistä kriteereistä 386 00:38:59.330 --> 00:39:06.390 itsessään soveltuu myöskin johonkin muuhun toimintaan vaikkapa kirjanpito on toimintaa, 387 00:39:06.390 --> 00:39:10.550 joka on tietyllä tapaa järjestelmällistä ja rationaalista. 388 00:39:10.550 --> 00:39:17.150 Siinä käytetään tiettyä menetelmää ja ja nyt kirjanpito on on aivan 389 00:39:17.150 --> 00:39:21.510 mielekästä toimintaa, mutta sitä ei pidetä tieteenä. 390 00:39:21.510 --> 00:39:26.120 Sellaisenaan. 391 00:39:26.120 --> 00:39:31.960 Samoin voitaisiin inhimillisestä toiminnasta sanoa, että ainakin nyt joskus hallinto 392 00:39:31.960 --> 00:39:39.180 toimii varsin rationaalisesti joidenkin tavoitteiden saavuttamiseksi ja ja nyt sitten 393 00:39:39.180 --> 00:39:46.100 vaikka se nyt on rationaalista toimintaa, niin se ei tee sellaisenaan siitä siitä tiedettä 394 00:39:46.100 --> 00:39:51.900 ja niin edespäin eli voimme kuhunkin näistä kriteereistä löytää jonkun muun elämänalueiden 395 00:39:51.900 --> 00:39:56.400 toiminnan, jonka kuitenkaan ei ole tiedettä. 396 00:39:56.400 --> 00:40:00.900 No iso kysymys sitten on että että onko onko olemassa jotakin sellaista inhimillistä toimintaa, 397 00:40:00.900 --> 00:40:10.330 jossa kaikkea näitä toiminnan tunnuspiirteitä voidaan voidaan pitää. 398 00:40:10.330 --> 00:40:15.730 Ominaisena toiminnalle ja ja että onko se silloin tiedettä ja uskoakseni 399 00:40:15.730 --> 00:40:20.590 joku varmasti keksii sellaisen toiminnan joka täyttää kaikki nämä mainitut 400 00:40:20.590 --> 00:40:28.000 kriteerit, mutta ei silti ole ole tiedettä. Ja. 401 00:40:28.000 --> 00:40:35.190 Tässä mielessä nyt sitten tätä ei voi pitää ikään kuin tieteen olemuksen määrittämänä 402 00:40:35.190 --> 00:40:41.480 määrittämänä tekijänä, mutta voidaan voidaan kuitenkin ajatella ehkä hiukan 403 00:40:41.480 --> 00:40:44.690 väljemmin tosiaan, että tässä olisi nyt ai. 404 00:40:44.690 --> 00:40:50.280 Linjaukset tieteen karakterisointimiseksi eli kertoo joku semmoinen tunnuspiirteetten joukko, 405 00:40:50.280 --> 00:40:58.480 joka nyt sitten tieteellä laajassa mielessä on ja ehkä vielä sellainen varaus vielä tähän 406 00:40:58.480 --> 00:41:06.990 loppuun, että nyt tieteessä löytyy aina silloin tällöin tapauksia, joissa. 407 00:41:06.990 --> 00:41:09.760 Tehdään virheitä ja ankarasti ottaen. 408 00:41:09.760 --> 00:41:16.090 Nehän silloin saattaa johtua vaikkapa irrationaalista toiminnasta on tehty virheellinen 409 00:41:16.090 --> 00:41:22.430 päätelmä tai tai on poikettu jostakin järjestelmällisestä toimintatavasta tai tai 410 00:41:22.430 --> 00:41:28.510 niin edespäin ja ja sitten huomataan huomataan jälkikäteen. 411 00:41:28.510 --> 00:41:34.190 Ehkäpä että että nyt on tehty tehty tällainen mossin ja kysymys kuuluu, että 412 00:41:34.190 --> 00:41:37.860 eikö tämä sitten ole tiedettä ja ja jos näihin kriteereihin. 413 00:41:37.860 --> 00:41:42.130 Suhtaudutaan tällaisella ankaruudella niin niin sitten meillä löytyy paljonkin 414 00:41:42.130 --> 00:41:46.430 semmoista toimintaa, jotka sitten myöhemmin osoittautuvatkin. 415 00:41:46.430 --> 00:41:54.530 Ei tieteeksi. Eli nää on. 416 00:41:54.530 --> 00:42:03.210 Joukko ideaaleja, joita joista nyt tieteilijät pyrkii pääsääntöisesti pitämään kiinni 417 00:42:03.210 --> 00:42:08.720 ja ja vaikka siellä nyt silloin tällöin tapahtuu häivähdyksiä, niin niin osa tästä tieteellisestä 418 00:42:08.720 --> 00:42:14.070 tieteellisen toiminnan vahvuudesta ja merkittävyydestä liittyy siihen, että että siellä 419 00:42:14.070 --> 00:42:21.370 on ikään kuin semmoinen periaatteellinen perehtymisen mahdollisuus tunnustettu ja ja ymmärtään, 420 00:42:21.370 --> 00:42:25.300 että toisinaan sitten tässä ankarasti. 421 00:42:25.300 --> 00:42:31.610 Niin säännellyssä toiminnassa tapahtuu, tapahtuu virheitä, jotka eivät tee sitä. 422 00:42:31.610 --> 00:42:37.370 Nyt sitten ei tiedettä vaan vaan ymmärretään, että tiede ei tarkoita 423 00:42:37.370 --> 00:42:43.910 samaa kuin totuuden löytäminen tai tai totuuden saavuttaminen, vaan vaan 424 00:42:43.910 --> 00:42:48.750 paremminkin pyrkimys siihen ja ja näin poispäin.