WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.770 Tervetuloa tieteenteorian kurssille, minä olen John 2 00:00:04.770 --> 00:00:09.630 Pajunen, ääni näillä videoilla ja opettaja 3 00:00:09.630 --> 00:00:14.500 tällä YFIY100 Tieteenteoria - kurssilla. 4 00:00:14.500 --> 00:00:20.020 Tällä videolla kerron hiukan osaamistavoitteista, sisällöistä, 5 00:00:20.020 --> 00:00:25.000 ja kurssin suorittamistavasta. 6 00:00:25.000 --> 00:00:30.850 Ensinnäkin opetussuunnitelmissa sisällöksi on määritelty 7 00:00:30.850 --> 00:00:35.410 joukko kysymyksiä, jotka ovat varsin 8 00:00:35.410 --> 00:00:40.780 laajoja sellaisenaan, niitä kurssin kuluessa sitten pystyy 9 00:00:40.780 --> 00:00:45.880 tarkentamaan ja nämä jäsentävät aika pitkälle, miten 10 00:00:45.880 --> 00:00:51.250 tähän kurssin sisältöihin kannattaa suhtautua. 11 00:00:51.250 --> 00:00:56.950 Ensimmäinen kysymys on tieteen ja ei-tieteen 12 00:00:56.950 --> 00:01:01.930 eroista, ja tässä kysymyksessä 13 00:01:01.930 --> 00:01:06.640 on oikeastaan kaksi aspektia. Ensinnäkin tällä 14 00:01:06.640 --> 00:01:11.560 kysymyksellä haetaan sitä, että ymmärretään mitä 15 00:01:11.560 --> 00:01:16.840 tiede on kontrastoituna toisaalta epä- 16 00:01:16.840 --> 00:01:22.210 tieteeseen eli tieteen kaapuun puettuun 17 00:01:22.210 --> 00:01:26.750 kvasitieteeseen (eli muka tieteeseen), 18 00:01:26.750 --> 00:01:32.000 toisaalta sitten tieteellisen toiminnan ero 19 00:01:32.000 --> 00:01:35.060 muuhun toimintaan, 20 00:01:35.250 --> 00:01:41.130 yleisesti ottaen ei-tieteeseen, siis jotka sinänsä ihan järkeviä ja asiallisia, 21 00:01:41.130 --> 00:01:47.250 mutta jotka eivät ole tieteellistä toimintaa sanan varsinaisessa mielessä. 22 00:01:47.250 --> 00:01:52.440 Tämä rajanvetokysymys on jokseenkin hankala ja mutkikas 23 00:01:52.440 --> 00:01:56.750 ja tähän mutkikkuuteen 24 00:01:56.750 --> 00:02:00.830 liittyen, niin jonkin verran käyn asioita läpi tällä luennolla 25 00:02:01.000 --> 00:02:06.750 tai luentosarjan aikana, ja osittain sitten 26 00:02:06.750 --> 00:02:11.340 kurssikirjallisuudesta löytyy tähän liittyviä asioita. 27 00:02:11.500 --> 00:02:17.110 On tärkeää, että yliopistosta valmistunut ihminen kykenee tunnistamaan 28 00:02:17.110 --> 00:02:22.000 tieteellisen toiminnan ja ainakin kertomaan 29 00:02:22.000 --> 00:02:26.350 erot tieteen ja selkeän epätieteen 30 00:02:26.350 --> 00:02:31.390 välillä, ja se on yksi tämän kurssin keskeisiä 31 00:02:31.390 --> 00:02:35.750 tavoitteita sisällön näkökulmasta. 32 00:02:35.750 --> 00:02:40.190 Sen lisäksi kysymys: 33 00:02:40.190 --> 00:02:44.250 Mitä ovat metodit ja metodologia? 34 00:02:44.250 --> 00:02:48.840 Tähän kysymykseen liittyy 35 00:02:49.000 --> 00:02:54.850 itse asiassa aika hankaliakin aspekteja. Tärkeää 36 00:02:54.850 --> 00:03:00.000 on kuitenkin kyetä kertomaan 37 00:03:00.000 --> 00:03:04.860 kuulijalle, että mitä metodilla tarkoitetaan ja mitä metodologialla 38 00:03:04.860 --> 00:03:09.300 tarkoitetaan, sillä nämä ovat tieteen 39 00:03:09.300 --> 00:03:14.000 piirteistä yksi keskeinen 40 00:03:14.000 --> 00:03:19.250 käsitteellinen aspekti, joka on hyvä hahmottaa, js jonkin verran 41 00:03:19.250 --> 00:03:24.260 tätä asiaa käydään läpi myöskin sellaisia 42 00:03:24.260 --> 00:03:29.840 naiiveja näkemyksiä tieteellisen toiminnan luonteesta pyritään kriittisesti 43 00:03:29.840 --> 00:03:34.580 tarkastelemaan ja näyttämään selkeästi, että mikä ongelma 44 00:03:34.580 --> 00:03:39.750 mahdollisesti naiivilla tiedekäsityksellä on. 45 00:03:39.750 --> 00:03:45.000 Kolmas tärkeä kysymys 46 00:03:45.000 --> 00:03:50.280 kurssin osalta on tieteellisen tutkimusprosessin luonteen luonteen kysymys, 47 00:03:50.280 --> 00:03:55.950 eli mikä on tieteellinen tutkimusprosessi ja mitä kaikkia asioita 48 00:03:55.950 --> 00:04:00.500 siihen liittyy. Tähän kysymykseen 49 00:04:00.500 --> 00:04:04.490 kytkeytyy yhtäältä abstrakteja 50 00:04:04.490 --> 00:04:08.500 filosofisia aspekteja; prosessin 51 00:04:08.500 --> 00:04:13.030 eri vaiheisiin liittyy erilaisia filosofisia kysymyksiä, 52 00:04:13.030 --> 00:04:17.470 joihin olisi hyvä pystyä antamaan jonkunnäköinen vastaus. 53 00:04:17.470 --> 00:04:21.500 Toisaalta sitten tutkimusprosessi 54 00:04:21.500 --> 00:04:26.960 kytkeytyy ihan konkreettiseen tekemiseen esimerkiksi opinnäytetyön yhteydessä. Kun 55 00:04:26.960 --> 00:04:32.510 tehdään tutkimusta, niin sillon on hyvä hahmottaa, 56 00:04:32.510 --> 00:04:38.090 että mikä sen prosessin luonne on ja mitkä ovat ne taustalla olevat 57 00:04:38.090 --> 00:04:43.370 teoreettiset lähtökohdat, oletukset, aspektit, 58 00:04:43.370 --> 00:04:48.750 jotka sen toiminnan ymmärtämisen kannalta ovat keskeisiä. 59 00:04:48.750 --> 00:04:53.820 Aika iso osa näiden luentojen sisällöistä on jäsennelty tämän 60 00:04:53.820 --> 00:04:58.750 tieteellisen tutkimusprosessin vaiheitten mukaisesti. 61 00:04:58.750 --> 00:05:04.150 Sitten teoreettisen ja empiirisen tutkimuksen luonteen 62 00:05:04.150 --> 00:05:08.650 hahmottaminen on myöskin yksi sisällöistä, 63 00:05:08.650 --> 00:05:13.250 ja tällä kurssilla sitten 64 00:05:13.250 --> 00:05:19.070 katsotaan ja ennen kaikkea näillä luennoilla katsotaan hiukan 65 00:05:19.070 --> 00:05:24.050 millaista on teoreettinen tutkimus ja millaista on empiirinen tutkimus. 66 00:05:24.050 --> 00:05:29.720 Ehkä spesifisti vielä tähän kysymykseen kytkeytyy tärkeä 67 00:05:29.720 --> 00:05:34.760 aspekti, joka olisi hyvä yrittää hahmottaa tämän kurssin aikana 68 00:05:34.760 --> 00:05:40.640 jos ei se aiemmin jo ole tullut selväksi, että mikä on teorian 69 00:05:40.640 --> 00:05:45.500 rooli tieteellisessä tutkimuksessa. 70 00:05:45.500 --> 00:05:51.050 Tämä on mutkikas kysymys eikä itse asiassa 71 00:05:51.050 --> 00:05:55.310 ole aivan selvä kysymys kaikille 72 00:05:55.310 --> 00:06:00.110 tieteilijöillekään, ja lisäksi siihen liittyy filosofisia ongelmia, joista 73 00:06:00.110 --> 00:06:05.000 ei ole olemassa tieteilijöitten kesken 74 00:06:05.000 --> 00:06:10.790 yksimielisyyttä, joten tämä on hyvin hankaliakin aspektia 75 00:06:10.790 --> 00:06:16.000 taustallaan pitävä kysymys. 76 00:06:16.000 --> 00:06:20.380 Opetussuunnitelmissa oppimistavoitteiksi 77 00:06:20.380 --> 00:06:24.000 on määritelty seuraavat: 78 00:06:24.000 --> 00:06:29.190 opiskelija suoritettuaan kurssin kykenee kuvailemaan tieteen tunnusmerkkejä, 79 00:06:29.190 --> 00:06:34.000 eli periaatteessa ajatus on että kuka hyvänsä 80 00:06:34.000 --> 00:06:39.400 yliopistosta valmistunut kykenee kertomaan, vaikkapa nyt suurelle yleisölle, että 81 00:06:39.400 --> 00:06:44.560 mitkä ovat tieteellisen toiminnan keskeiset piirteet. 82 00:06:44.560 --> 00:06:49.360 Mitkä ovat ne tunnusmerkit, joita tieteessä tietyistä voidaan sanoa 83 00:06:49.360 --> 00:06:54.520 ja ehkä kokonaisuutena miten tieteen hahmo poikkeaa 84 00:06:54.520 --> 00:06:59.250 jostakin muusta inhimillisestä toiminnasta. 85 00:06:59.250 --> 00:07:03.780 Toisaalta on tieteellisen yleissivistyksen 86 00:07:03.780 --> 00:07:08.250 kannalta hyvä hahmottaa eri tieteenalojen 87 00:07:08.250 --> 00:07:13.590 eroja ja yhtäläisyyksiä, eli kykenee paitsi 88 00:07:13.590 --> 00:07:18.570 kuvailemaan oman tieteenalansa luonnetta, niin ymmärtää myöskin, että on 89 00:07:18.570 --> 00:07:24.330 olemassa kovin monenlaisia tieteenaloja, joilla 90 00:07:24.330 --> 00:07:28.710 jotkin piirteet voivat poiketa hyvinkin radikaalisti oman tieteenalan 91 00:07:28.710 --> 00:07:34.000 piirteistä ja toisaalta on hyvä hahmottaa, että 92 00:07:34.000 --> 00:07:39.750 tieteenalojen kesken on olemassa sellaisia 93 00:07:39.750 --> 00:07:44.520 jaettuja yhteisiä piirteitä, jotka ehkä konkreettisella 94 00:07:44.520 --> 00:07:49.250 tasolla voivat näyttää erilaiselta mutta joiden taustalla on 95 00:07:49.250 --> 00:07:56.000 yhtäläisiä samankaltaisia abstrakteja tai yleisiä piirteitä. 96 00:07:56.000 --> 00:08:01.220 Esimerkiksi sellainen asia, jota kaikilla tieteenaloilla 97 00:08:01.220 --> 00:08:05.810 korostetaan ainakin ideaalissa mielessä, on että 98 00:08:05.810 --> 00:08:10.550 tieteilijän tulee olla kriittinen, ja eräänlainen tieteellinen kriittisyys 99 00:08:10.550 --> 00:08:15.500 kuuluu yksinkertaisesti tieteen eetokseen. 100 00:08:15.500 --> 00:08:18.050 Kolmanneksi, 101 00:08:18.250 --> 00:08:20.800 kriittisen 102 00:08:21.000 --> 00:08:27.360 tieteellisen asennoitumisen kysymys sisältää itseasiassa aika monenlaisia 103 00:08:27.360 --> 00:08:32.500 asioita, joita ehkä ei tule ajatelleeksi. 104 00:08:32.500 --> 00:08:38.800 Kriittinen asenne ei ole mikään yksioikoinen 105 00:08:38.800 --> 00:08:44.000 skeptinen tai epäilevä epäilevä asenne kaikkea kohtaan; 106 00:08:44.000 --> 00:08:49.820 vaikka osittain voi ajatella sen olevan myös sitä, mutta se ei ole pelkästään 107 00:08:49.820 --> 00:08:55.430 asennekysymys, vaan siihen liittyy myöskin taitoja ja kykyä nähdä 108 00:08:55.430 --> 00:09:00.590 kritiikin mahdollisuuksia ja mahdollisia 109 00:09:00.590 --> 00:09:05.660 ongelmakohtia ja ehkäpä se on 110 00:09:05.660 --> 00:09:11.250 kyky tarkastella tai punnita 111 00:09:11.250 --> 00:09:16.050 kriittisiä kriteerejä käyttäen tieteeksi 112 00:09:16.050 --> 00:09:20.250 esitettyjä asioita. 113 00:09:20.250 --> 00:09:24.330 Lopuksi, tieteellisen 114 00:09:24.500 --> 00:09:30.560 tiedon erilaisia muotoja on hyvä pystyä erittelemään. 115 00:09:30.560 --> 00:09:36.170 Ehkä yleisesti ottaen voisi esimerkiksi sanoa, että osa tieteistä pyrkii esittämään 116 00:09:36.170 --> 00:09:42.000 todellisuutta koskevia kuvauksia. Toisaalta 117 00:09:42.000 --> 00:09:46.980 ilmiöitä pyritään selittämään, ja kuvauksen ja selityksen välillä 118 00:09:46.980 --> 00:09:52.620 on hyvä pystyä tekemään erottelu. Toisaalta tieteessä 119 00:09:52.620 --> 00:09:56.820 on myöskin sellaisia muotoja, joissa 120 00:09:56.820 --> 00:10:02.130 itseasissa tuotetaan joitakin uusia asioita, 121 00:10:02.130 --> 00:10:06.750 esimerkiksi teknologisia uudistuksia tai 122 00:10:06.750 --> 00:10:11.880 teknologisia innovaatioita ja niiden 123 00:10:11.880 --> 00:10:17.550 luonne tavallaan on hiukan toisentyyppinen verrattuna 124 00:10:17.550 --> 00:10:22.200 puhtaasti kuvailevaan tieteeseen, sillä kuvaus 125 00:10:22.200 --> 00:10:26.940 voidaan ajatella koskevan ennen kaikkea olemassa olevaa 126 00:10:26.940 --> 00:10:32.010 asiaa ja tieteellisessä toiminnassa voidaan 127 00:10:32.010 --> 00:10:37.590 pyrkiä tuottamaan uusia asioita, uusia artefakteja 128 00:10:37.590 --> 00:10:42.250 tekniikoita, metodologioita ja niin edespäin. 129 00:10:42.250 --> 00:10:43.780 Joillakin 130 00:10:44.000 --> 00:10:50.180 tieteenaloilla on useampia näistä edellä mainituista tieteellisen tiedon muodoista, 131 00:10:50.180 --> 00:10:56.000 jos käytetään "tietoa" hyvin väljässä mielessä. 132 00:10:56.000 --> 00:11:03.500 Näistä kaikista asioista tulee enemmän ja tarkemmin tuonnempana 133 00:11:03.500 --> 00:11:08.960 videoissa esille, samoin kirjoissa 134 00:11:08.960 --> 00:11:13.000 jotka kurssiin kuuluu, niin siellä 135 00:11:13.000 --> 00:11:17.710 oppimistavoitteisiin liittyviä asioita käydään läpi ja 136 00:11:17.710 --> 00:11:22.210 niitä sitten osittain täydennetään ne jäsennetään näillä 137 00:11:22.210 --> 00:11:27.000 luennoilla tarkemmin. 138 00:11:27.000 --> 00:11:31.590 Kurssiin kuuluu kirjallisuutta, 139 00:11:31.590 --> 00:11:35.500 kaksi kirjaa, 140 00:11:35.500 --> 00:11:40.150 Ensimmäiseksi vihreäkantinen, Tiede tutkimuskohteena, 141 00:11:40.150 --> 00:11:44.500 Filosofinen johdatus tieteen tutkimukseen, 142 00:11:44.500 --> 00:11:49.870 Mika Kiikerin ja Petri Ylikosken kirjoittama teos, 143 00:11:49.870 --> 00:11:54.500 käsittelee tieteen tutkimusta. 144 00:11:54.500 --> 00:12:00.020 Teos tulee luettavaksi tenttiin. Samoin Panu 145 00:12:00.020 --> 00:12:05.510 Raatikaisen kirjoittama Ihmistieteet ja filosofia - teos, 146 00:12:05.510 --> 00:12:11.840 joka käsittelee erityisesti ihmistieteen kannalta keskeisiä 147 00:12:11.840 --> 00:12:16.160 filosofisia kysymyksiä ja tämä 148 00:12:16.160 --> 00:12:21.750 niinikään tulee tulee tenttiin luettavaksi. 149 00:12:21.750 --> 00:12:25.830 Nämä kirjat ovat 150 00:12:26.000 --> 00:12:29.570 johdatus - tyyppisiä teoksia 151 00:12:29.750 --> 00:12:33.320 ja on niissä on joukko 152 00:12:33.500 --> 00:12:38.090 valittuja keskeisiä teemoja, joita on käsitelty. 153 00:12:38.250 --> 00:12:39.780 Ja 154 00:12:40.000 --> 00:12:47.500 teosten lukemisessa on hyvä hahmottaa 155 00:12:47.500 --> 00:12:53.050 edellä mainitut keskeiset sisällöt eli kurssin sisällöt. 156 00:12:53.050 --> 00:12:58.210 Erityisesti kurssin sisältöjen osalta kannattaa kirjallisuudesta 157 00:12:58.210 --> 00:13:02.980 etsiä vastauksia ja samoin sitten näihin 158 00:13:02.980 --> 00:13:08.020 oppimistavoitteisiin liittyviä aspektia kannattaa 159 00:13:08.020 --> 00:13:13.250 pitää mielessä kun näitä kirjoja lukee. 160 00:13:13.250 --> 00:13:19.010 Ja, kuten tavallisestikin, näitä 161 00:13:19.010 --> 00:13:24.350 tieteellisiä teoksia ei kannata lukea samaan 162 00:13:24.350 --> 00:13:30.080 tapaan kuin ehkä romaaneja tulee luettua, vaan niitä 163 00:13:30.080 --> 00:13:35.500 kannattaa lukea ikäänkun 164 00:13:35.500 --> 00:13:39.580 aineistona tai paremminkin lähteinä, 165 00:13:39.750 --> 00:13:46.000 joista haetaan vastauksia kysymyksiin 166 00:13:46.000 --> 00:13:48.040 Eli, 167 00:13:48.250 --> 00:13:52.840 niitä ei kannata siis lukea 168 00:13:53.000 --> 00:13:57.650 alusta loppuun ajattelematta sen kummemmin, 169 00:13:57.650 --> 00:14:01.940 että mitä sillä asialla tehdään, vaan kannattaa 170 00:14:01.940 --> 00:14:06.890 nimenomaisesti pyrkiä jäsentämään itselleen, että minkälaisiin kysymyksiin ne 171 00:14:06.890 --> 00:14:11.000 teokset vastaavat. 172 00:14:11.000 --> 00:14:16.820 Tentti, joka on verkkotentti, etätentti, 173 00:14:16.820 --> 00:14:22.500 verkkotentti Moodle-ympäristössä tällä toteutuksella, 174 00:14:22.500 --> 00:14:26.910 on tentti, jossa käytössä on 175 00:14:26.910 --> 00:14:31.500 kaikki materiaali mitä itselleen kerää. 176 00:14:31.500 --> 00:14:34.050 Näitä teoksia voi 177 00:14:34.250 --> 00:14:39.110 käyttää lähteinä, ne ovat siis käytössä siinä tenttitilanteessa kun etä- - 178 00:14:39.110 --> 00:14:44.300 verkkotenttiä tehdään internetin välityksellä mistä hyvänsä tietokoneesta, 179 00:14:44.300 --> 00:14:48.750 jossa internet yhteys on. 180 00:14:48.750 --> 00:14:54.840 Tentin luonteen ollessa tällainen, eli että materiaalit ovat käytössä, 181 00:14:54.840 --> 00:15:00.750 ja luentomateriaalit on käytössä, internet käytössä ja niin edespäin, 182 00:15:00.750 --> 00:15:06.120 niin luonnollisestikaan tenttikysymykset eivät ole ikään kuin i 183 00:15:06.120 --> 00:15:11.160 muistamista testavia tai ulkoa oppimista testaavia, 184 00:15:11.160 --> 00:15:15.780 vaan paremminkin siellä tarkoituksena 185 00:15:15.780 --> 00:15:21.270 on katsoa että kykenee järkevän esseen kirjoittamaan 186 00:15:21.270 --> 00:15:26.000 annetusta aiheesta käyttäen hyväksi näitä 187 00:15:26.000 --> 00:15:31.750 kirjoja ja luentosisältöjä. 188 00:15:31.750 --> 00:15:34.810 Tentissä tulee viitata 189 00:15:35.000 --> 00:15:37.550 luentoihin ja teoksiin. 190 00:15:37.750 --> 00:15:42.340 Tentissä tosin ei tarvitse käyttä lähdeviitteitä 191 00:15:42.500 --> 00:15:48.230 tarkasti sivunumerojen osalta, koska se on hyvin rajallinen se tenttiaika. Mutta joka tapauksessa 192 00:15:48.230 --> 00:15:54.000 tenttivastausten tulee perustua näihin materiaaleihin. 193 00:15:54.000 --> 00:16:01.500 Kannattaa heti alusta pitäen 194 00:16:01.500 --> 00:16:04.050 hankkia nämä teokset käsiinsä. 195 00:16:04.250 --> 00:16:09.860 Nämä löytyvät Jyväskylän yliopiston kirjastosta 196 00:16:09.860 --> 00:16:15.250 e-kirjoina eli niitä pääsee lukemaan internetin välityksellä, 197 00:16:15.250 --> 00:16:21.370 ja luentoja nyt sitten tulee kurssille hän sitä mukaa 198 00:16:21.370 --> 00:16:27.250 kun ne valmistuvat tämän periodin aikana (teksityksen osalta), 199 00:16:27.250 --> 00:16:32.290 Niitä kannattaa katsella ja 200 00:16:32.290 --> 00:16:37.930 miettiä erityisesti näitten opetussuunnitelmissa mainittújen tavoitteitten 201 00:16:37.930 --> 00:16:42.250 ja sisältöjä näkökulmasta. 202 00:16:42.250 --> 00:16:45.310 203 00:16:45.500 --> 00:16:50.180 Laitan Moodle-sivustolle myöskin hiukan 204 00:16:50.180 --> 00:16:54.530 kirjojen lukemiseen liittyvää tuki- 205 00:16:54.530 --> 00:16:59.000 materiaalia eli hiukan johdattelen 206 00:16:59.000 --> 00:17:03.650 kirjojen lukemiseen yksityiskohtaisemminkin, että 207 00:17:03.650 --> 00:17:08.270 mitä asioita ja kysymyksiä kannattaa sieltä 208 00:17:08.270 --> 00:17:13.340 nyt erityisesti tarkastella, mihin kannattaa kiinnittää huomiota 209 00:17:13.340 --> 00:17:17.500 Luennolla 210 00:17:17.500 --> 00:17:23.620 en käy läpi niitä kirjoja sellaisenaan, vaan on ehkä paremminkin 211 00:17:23.620 --> 00:17:29.320 täydennän asioita, joita kirjoissa ei 212 00:17:29.320 --> 00:17:35.000 ole ehkä jäsennelty siten kun ajattelen niiden 213 00:17:35.000 --> 00:17:39.560 olevan tärkeitä tämän luentokurssin 214 00:17:39.560 --> 00:17:43.000 näkökulmasta, 215 00:17:43.000 --> 00:17:44.530 Mutta näette 216 00:17:44.750 --> 00:17:51.050 videoitten edetessä hiukan tarkemmin että minkätyyppisiä 217 00:17:51.050 --> 00:17:56.330 vaatimuksia ja minkä tyyppisiä asioita painotetaan 218 00:17:56.330 --> 00:18:02.250 tällä kurssilla. Luennolla tulee sitten myöskin muuta 219 00:18:02.250 --> 00:18:09.000 sisältöä, kuin mitä näissä kirjoissa on, eli kannattaa niitä luentoja myöskin sitten tarkastella. 220 00:18:09.000 --> 00:18:10.530 221 00:18:10.750 --> 00:18:16.500 Mikäli kysyttävää on, minulle voi lähettää sähköpostia 222 00:18:16.500 --> 00:18:21.600 ja voin sitten opastaa 223 00:18:21.600 --> 00:18:26.100 jos jotakin sellaista kysyttävää tulee. Moodlee-sivulle tulee myöskin 224 00:18:26.100 --> 00:18:30.930 lisää materiaalia linkkejä syventäviin syventäviin asioihin, 225 00:18:30.930 --> 00:18:35.500 jos haluaa sitten perehtyä johonkin muuhun. 226 00:18:35.500 --> 00:18:40.180 Tentissä kuitenkaan ei edellytetä kirjallisuuden ja luentojen lisäksi 227 00:18:40.180 --> 00:18:45.250 muuta katsottavaksi, tai Moodle-sivun ulkopuolisia 228 00:18:45.250 --> 00:18:49.500 asioita katsottavaksi tai osattavaksi. 229 00:18:49.500 --> 00:18:54.690 Toivotan kaikille kovasti opiskeluintoa. 230 00:18:54.690 --> 00:18:59.370 Olen hyvinkin tietoinen, että monille opiskelijalle tämän kurssin 231 00:18:59.370 --> 00:19:04.620 sisältö sisällöt vaikuttavat ehkä vieraalta ja abstraktilta koskapa 232 00:19:04.620 --> 00:19:09.210 tieteen filosofia ja filosofia ja monet 233 00:19:09.210 --> 00:19:14.160 siihen kytkeytyvät aspektit voivat voivat olla oman 234 00:19:14.160 --> 00:19:18.930 oppialansa näkökulmasta hiukan vieraita, mutta pyrin joka tapauksessa 235 00:19:18.930 --> 00:19:24.030 tulemaan vastaan siinä mielessä, että en tarpeettomasti mutkista asioita. 236 00:19:24.030 --> 00:19:28.680 Mutta jos kysymyksiä jää, niin minuun voi rohkeasti kyllä ottaa 237 00:19:28.680 --> 00:19:33.500 sisällöllisissakin asioissa. 238 00:19:33.500 --> 00:19:38.000