WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:05.700 kytät tuloo 2 00:00:05.700 --> 00:00:11.790 tiettyyn teoriaan videoitten pariin tässä johdantoa 3 00:00:11.790 --> 00:00:17.190 näkökulmiin jotka tällä kurssilla tieteen 4 00:00:17.190 --> 00:00:22.750 teoriaa nähden on on hyvä tapa hahmottaa 5 00:00:22.750 --> 00:00:28.090 no kuten usaamis 6 00:00:28.090 --> 00:00:33.190 tavoitteissa ja sisällöissä mainitaan niin 7 00:00:33.190 --> 00:00:37.250 kurssin äsken keskeinen tavoite on 8 00:00:37.250 --> 00:00:39.800 ja isille 9 00:00:40.000 --> 00:00:43.060 tiiettien luonne 10 00:00:43.250 --> 00:00:44.780 jaa 11 00:00:45.000 --> 00:00:50.750 filosofiassa samoin kuin monella muullakin tieteen alalla on 12 00:00:50.750 --> 00:00:57.500 tavanomaista että keskeiset käsitteet pyritään määrittelemään 13 00:00:57.500 --> 00:01:02.480 pitkitetyn määritteleminen osoittautui yllättävän vaikeaksi 14 00:01:02.480 --> 00:01:06.860 asiaksi kiri kurssin kirjoissakin 15 00:01:06.860 --> 00:01:11.330 mainitaan tieteen määrittelyn olevan varsin ongelmallinen 16 00:01:11.330 --> 00:01:15.500 ja vaikea asia 17 00:01:15.500 --> 00:01:20.780 jaa nyt osa tästä vaikeudesta liittyy siihen että 18 00:01:20.780 --> 00:01:26.060 kiireen käsite on varsin moniulotteinen 19 00:01:26.060 --> 00:01:31.490 ja näin ollen nyt sitten istirictissä 20 00:01:31.490 --> 00:01:36.020 mielessä en tässä esittelekään 21 00:01:36.020 --> 00:01:41.250 määritelmää vaan paremminki ehkä aspekteja 22 00:01:41.250 --> 00:01:47.490 tiede sanan käyttötavoissa tai sanotaanko ilmiön ulottuvuuksista 23 00:01:47.490 --> 00:01:53.250 on tässä nyt keskeisenä pointtina 24 00:01:53.250 --> 00:02:00.750 nyt kun tiede sanaa käytetään toisinaan sillä viitataan tieteelliseen tietoon 25 00:02:00.750 --> 00:02:05.790 ei tieteellisten tietojen kokonaisuuteen eli eli jos 26 00:02:05.790 --> 00:02:10.560 ajatellaan tietoa eräänlaisina niikun palasina joita 27 00:02:10.560 --> 00:02:15.390 tieteilijät ovat tuottaneet aikojen saatossa ei niin 28 00:02:15.390 --> 00:02:20.250 toisinaan tieteellä viitataan siihen tietojen kokonaisuuteen 29 00:02:20.250 --> 00:02:24.150 siihen läjään tiedon palasia jotkin 30 00:02:24.150 --> 00:02:28.250 jotka ovat kasautuneet toistaiseksi 31 00:02:28.250 --> 00:02:34.550 kasaantumis metafora on ongelmallinen tietys mielessä mutta palataan siihen siihen 32 00:02:34.550 --> 00:02:40.750 jonai jossain myöhemmässä vaiheessa myöhemmissä videoissa 33 00:02:40.750 --> 00:02:46.210 taksissa tieteellinen tieto sanaa käytetään toisinaan tällaisessa merkityksessä 34 00:02:46.210 --> 00:02:50.260 että tiede on sama kun tieto toisinaan 35 00:02:50.260 --> 00:02:55.180 sitten viitataan teorioihin eli 36 00:02:55.180 --> 00:02:59.750 kyseessä on tieteellisten teorioitten joukko 37 00:02:59.750 --> 00:03:06.500 vaikka nyt sit biologinen evoluutioteoria tai 38 00:03:06.500 --> 00:03:09.560 tai sitten fysiikassa 39 00:03:09.750 --> 00:03:12.810 voi ollaa 40 00:03:13.000 --> 00:03:20.500 torin teoria tai ain stadin teoria tai 41 00:03:20.500 --> 00:03:24.580 ja niin edespäin meillä voi olla hyvin monentyyppisiä 42 00:03:24.750 --> 00:03:29.460 teorioita mutta yhtäkaikki kiitellä viitattaisiin teorioitten 43 00:03:29.460 --> 00:03:32.750 kokonaisuuteen toisena 44 00:03:32.750 --> 00:03:35.810 en välttämättä nyt 45 00:03:36.000 --> 00:03:40.950 aihetta paremmin tuntematon niin ei osaa tehdä erottelua tieteen ja teorian välillä 46 00:03:40.950 --> 00:03:45.750 ja itseasiassa teorian käsitekään ei ole vielä aivan yksiselitteinen 47 00:03:45.750 --> 00:03:50.500 varmaan sillä on monenlaisia merkityksiä 48 00:03:50.500 --> 00:03:56.290 jaa ei ole myöskään yksi miilisitte siitä mitä teoriat oikeastaan 49 00:03:56.290 --> 00:04:00.970 ovat mutta jokatapauksessa teoria ja inaki tämmöisenä 50 00:04:00.970 --> 00:04:05.980 yleisenä mallina siitä miten maailmassa asiat ovat niin niin niin joskus kiire 51 00:04:05.980 --> 00:04:11.250 sanaa käytetään viittaamaan näihin tieteellisiin malleihin 52 00:04:11.250 --> 00:04:15.600 kiire sanaa myöskin tunnutaan käyttävän 53 00:04:15.600 --> 00:04:19.750 käytettävän teknologiaa viitatessa 54 00:04:19.750 --> 00:04:24.340 viitata joihinkin usein nimenomaan fyysisiin 55 00:04:24.500 --> 00:04:29.090 artefakteihin tai esineisiin asioihin joten tyydyn 56 00:04:29.090 --> 00:04:33.500 tuottaminen on edellyttänyt jonkunnnäköstä 57 00:04:33.500 --> 00:04:40.250 kiireellistä tutkimusta kehitystyötä tai tai nii edespäin 58 00:04:40.250 --> 00:04:45.350 teknologia aspekti on joskus aiemmin 59 00:04:45.350 --> 00:04:49.580 erityisesti haluttu erottaa tieteellisestä toiminnasta on ajateltu 60 00:04:49.580 --> 00:04:54.140 että se on joitakin praktista soveltamista toisen tyyppistä mutta tää 61 00:04:54.140 --> 00:04:58.610 nykypäivänä tuntui hiukan joukon haasteelliselta ja tähänkin 62 00:04:58.610 --> 00:05:03.500 tähänkin näkökulman on tuotu sitten 63 00:05:03.500 --> 00:05:08.150 näkemyksiä joiden mukaan teknologia ecomogin voidaan ajatella ainakin joihinkin 64 00:05:08.150 --> 00:05:12.500 tieteenaloihin hyvin läheisesti liitteen liittyvän 65 00:05:12.500 --> 00:05:17.690 no kun tiede sana 66 00:05:17.690 --> 00:05:22.370 liittyy tällaisia erilaisia merkityskokonaisuuksiini ei ole 67 00:05:22.370 --> 00:05:27.560 ihme että tieto kiiri sanan määritys määritin voi olla hyvin hankala 68 00:05:27.560 --> 00:05:32.720 toisaalta nyt sitten tieteeseen 69 00:05:32.720 --> 00:05:37.610 kytkeytyy hyviläisellä tavalla jonkunnäköinen menetelmä 70 00:05:37.610 --> 00:05:42.470 eli metodi ei ajatella jotenkin niin että että tieteellisen 71 00:05:42.470 --> 00:05:46.970 tiedon tuottamisessa olennaista on 72 00:05:46.970 --> 00:05:52.000 jokin järjestelmä tai jokun systeemi 73 00:05:52.000 --> 00:05:56.080 eli että kyseessä ei ole 74 00:05:56.250 --> 00:06:00.870 hän irrallisten faktojen satunnainen 75 00:06:00.870 --> 00:06:05.190 kiräily poiminta mitä vastaan tulevan että siinä on 76 00:06:05.190 --> 00:06:09.750 jokin en suunitelmainen ajatus kuinka sti 77 00:06:09.750 --> 00:06:15.210 tua saadaan ja metodit usein nyt sitten kytketään 78 00:06:15.210 --> 00:06:20.250 tiettiin välttämättömäksi kriteeriksi 79 00:06:20.250 --> 00:06:25.410 voisin mainita metodin 80 00:06:25.410 --> 00:06:29.430 ohella se nyt sitten menetelmä oppiin eli 81 00:06:29.430 --> 00:06:34.250 metodologian käsitteen tässä yhteydessä 82 00:06:34.250 --> 00:06:39.560 menetelmä oppi eli metodologia 83 00:06:39.560 --> 00:06:43.750 voidaan erottaa metodista 84 00:06:43.750 --> 00:06:49.270 eli menetelmä voi olla yksinkertasesti sit se systeemi jonka avulla tietoa 85 00:06:49.270 --> 00:06:54.760 tuotetaan ja menetelmä oppi puolestaan on ikäänkun 86 00:06:54.760 --> 00:06:59.710 tiuria tai uppi tai idiaa siitä kuinka menetelmä 87 00:06:59.710 --> 00:07:04.960 ikäänkuin tuotetaan tai minkälainen se menetelmä on minkälaisia 88 00:07:04.960 --> 00:07:10.300 tietää minkälaisia ominaisuuksia tieilla kun se on tietyn menetelmän kautta tuotettu 89 00:07:10.300 --> 00:07:15.500 ja esimerkiksi varmuuteen tarkkuuteen systemaattisuuteen 90 00:07:15.500 --> 00:07:19.640 pisin asioihin liittyviä seikkoja voidaan ajatella tarkasteltu 91 00:07:19.640 --> 00:07:23.500 tarkasteltavan menetelmä opissa 92 00:07:23.500 --> 00:07:28.090 mites on hankala hankala asia siihen 93 00:07:28.250 --> 00:07:32.990 eipä mennyt finaalikirissä ja miten olet siis englannikielessäni usein 94 00:07:32.990 --> 00:07:38.240 ovat sinuun ilmeisesti käytetty kieli ne merkitykset 95 00:07:38.240 --> 00:07:42.470 on jallitapa sulautunut ja 96 00:07:42.470 --> 00:07:46.750 näyttää siltä että myöskin suomen kielessä saman tyyppistä 97 00:07:46.750 --> 00:07:51.160 merkitysten sulautumista on mutta jos halutaan tarkkaan ottaen voimme erottaa 98 00:07:51.160 --> 00:07:55.250 metodin ja meteorologien käsitteellisesti toisistaan 99 00:07:55.250 --> 00:08:00.500 ne kytkeytyvät toisiinsa mutta ne ovat ikään kuin eri tason asioita 100 00:08:00.500 --> 00:08:03.050 no 101 00:08:03.250 --> 00:08:05.290 se kiri ilmiö 102 00:08:05.500 --> 00:08:09.580 ulottuvuuksiin voidaan tuottaa 103 00:08:09.750 --> 00:08:15.930 eri näkökulma huomaamalla että kiertoa en tiuri yötä ja niin edespäin 104 00:08:15.930 --> 00:08:21.750 itse asiassa tuotetaan aina jonkunn toimesta 105 00:08:21.750 --> 00:08:25.320 ja kyse on siis tieteilijöitten 106 00:08:25.500 --> 00:08:31.750 tuotteista takit tiivistin tuottamista tuotteista ja 107 00:08:31.750 --> 00:08:39.250 näin ollen nyt sitten tiede sanaan läheisesti kytkeytyy tieteilijä 108 00:08:39.250 --> 00:08:41.800 jaa 109 00:08:42.000 --> 00:08:46.620 neljä on tietenkin noin niin kuin psyykkisenä olentona 110 00:08:46.620 --> 00:08:51.000 se jokasen tiedon tuottaa 111 00:08:51.000 --> 00:08:56.280 aika trivialkin asia tietyssä mielessä hän mutta sitten kiitin 112 00:08:56.280 --> 00:09:01.650 eliöili kiittelijöihin kytketään joitakin erityisiä ominaisuuksia 113 00:09:01.650 --> 00:09:06.750 tai kykyjä tai taitoja tai tai kyvykkyyksiä 114 00:09:06.750 --> 00:09:11.220 jotka sitten eroavat ehkäpä ei kiitin 115 00:09:11.220 --> 00:09:16.250 tieteilijän tavasta käsitellä asioita 116 00:09:16.250 --> 00:09:22.520 kirjayhtymä puolestaan on on tieteilijöistä koostuva yhteisiä voidaan 117 00:09:22.520 --> 00:09:28.750 ajatella että yhteisön on 118 00:09:28.750 --> 00:09:33.340 eri tasolla olevat tieteellisen tiedon tuottaja 119 00:09:33.340 --> 00:09:37.750 kuin tie kiitiiliä yksilö 120 00:09:37.750 --> 00:09:43.360 tämä erottelu on nähdäkseni sikäli äärimmäisen tärkeää että 121 00:09:43.360 --> 00:09:49.150 esimerkiksi tieto tieteilijää saattaa olla 122 00:09:49.150 --> 00:09:54.750 erinäisten niinku psykologisten 123 00:09:54.750 --> 00:09:58.320 ajatus vinoutumien 124 00:09:58.500 --> 00:10:01.050 tämä potentiaalinen 125 00:10:01.250 --> 00:10:06.050 hurri jos käytetään tällaista termiä eli yksilötasolla tieteilijä 126 00:10:06.050 --> 00:10:11.030 tieteilijää koskee helpostikkin sellaset 127 00:10:11.030 --> 00:10:15.620 ajattelu koskevat vinoumat joita kuitenkaan yhteisön tasolla 128 00:10:15.620 --> 00:10:20.250 ei ei ole 129 00:10:20.250 --> 00:10:24.120 yksilön ja yhteisön välillä on 130 00:10:24.120 --> 00:10:28.250 on sitten ilkeästi iro 131 00:10:28.250 --> 00:10:34.100 luonnollisesti nää niinkun kit hiljaa ja tiedeyhteisön kuvat niinkun eri 132 00:10:34.100 --> 00:10:39.380 eri kategorioissa siinä mielessä että tieteilijät ajattelevat mutta 133 00:10:39.380 --> 00:10:44.750 tiedeyhteisöä tarkkaan ottaen ei ajattele asia yhteisön on jotakin 134 00:10:44.750 --> 00:10:50.500 jotakin yksilöiden ylittävä kokonaisuus 135 00:10:50.500 --> 00:10:52.030 jaa 136 00:10:52.250 --> 00:10:57.320 tämä mainittu esimerkki tälläsistä ajattelun 137 00:10:57.320 --> 00:11:01.580 vinoumista on tyypillisesti 138 00:11:01.580 --> 00:11:06.560 ajateltu olevan sellainen asia joka jonka kirjan yhteisesitteen 139 00:11:06.560 --> 00:11:10.750 kykenee korjaamaan esimerkiksi 140 00:11:10.750 --> 00:11:16.630 sitä kautta että juuppijulkaisu prosessin yhteydessä 141 00:11:16.630 --> 00:11:21.220 kuulleegat yhteisessä 142 00:11:21.220 --> 00:11:25.690 tarkastelevat kriittisesti tieteilijän tuottamaa 143 00:11:25.690 --> 00:11:31.030 tietoa ja kollektiiviseen kriittisen 144 00:11:31.030 --> 00:11:35.200 tarkasteluprosessin myötä pyritään karsimaan sellasia 145 00:11:35.200 --> 00:11:40.000 vinoumia jotka yksilötasolla voivat tuoda tulla esille 146 00:11:40.000 --> 00:11:45.280 ei tietenkään ei oonniin että tiedeyhteisön toiminnallaan kun aukottomasti kykenee 147 00:11:45.280 --> 00:11:50.980 tämäntyyppisiä virheitä karsimaan mutta yhtäkaikki se kertoo siitä että tiedeyhteisöä 148 00:11:50.980 --> 00:11:55.450 yhteisön tasolla tapahtuu jotain sellasta mitkä mitkä 149 00:11:55.450 --> 00:12:00.750 eivät yksiselitteisesti palaudu yksilö tasolta 150 00:12:00.750 --> 00:12:07.000 tässä hiukan harhaudunioot kieli ilmiön 151 00:12:07.000 --> 00:12:12.850 silvittämisen ulkopuolelle yksityiskohtaisempiin asioihin 152 00:12:12.850 --> 00:12:16.960 selvittääkseni tieteellinen yhteisön eroni 153 00:12:16.960 --> 00:12:22.000 esimerkin kautta se se ehkä tulee hyvin esille 154 00:12:22.000 --> 00:12:27.490 näiden ohella tirri ilmiön ulottuvuuksista voidaan voidaan erottaa tiede 155 00:12:27.490 --> 00:12:32.500 ja kun instituutiona instituutio 156 00:12:32.500 --> 00:12:34.540 se on 157 00:12:34.750 --> 00:12:41.500 sellanen jolla tarkoitetaan semmosta suhteellisen vakaa vakaata 158 00:12:41.500 --> 00:12:45.850 rakennetta 159 00:12:45.850 --> 00:12:49.500 jossa nyt sitten 160 00:12:49.500 --> 00:12:55.320 yksittäisiin yksilöihin riippumatta voidaan ajatella 161 00:12:55.320 --> 00:13:00.500 sisältyvän ominaisuuksia rakenteita 162 00:13:00.500 --> 00:13:08.000 kannatan sut pysyviä ja joita sitten pidetään jossakin mielessä arvossaan 163 00:13:08.000 --> 00:13:13.850 aa instituutti on varsin mutkikas kokonaisuus se 164 00:13:13.850 --> 00:13:19.280 luonnollisesti edellyttää kiitiilijöitä yksilöinä mutta myöskin 165 00:13:19.280 --> 00:13:25.000 tiedeyhteisöjä se kytkeytyy virkarakenteisiin 166 00:13:25.000 --> 00:13:28.060 tutkimusorganisaatioihin 167 00:13:28.250 --> 00:13:34.070 tourujoihini tiedon käsittelyyn erikoistuneisiin 168 00:13:34.070 --> 00:13:39.750 julkaisu kanaviin arkistoihin 169 00:13:39.750 --> 00:13:45.500 eron säilyttämistä analysoita analysoimista käsitteleviin 170 00:13:45.500 --> 00:13:49.070 organisaatioihin 171 00:13:49.250 --> 00:13:51.800 jaa ja niin edespäin 172 00:13:52.000 --> 00:13:54.040 kaikki se 173 00:13:54.250 --> 00:14:00.500 kaikki se toiminta ja kaikkinee 174 00:14:00.500 --> 00:14:05.750 siis henkiset ja organisatoriset edellytykset 175 00:14:05.750 --> 00:14:10.370 jotka tieteellisen tutkimuksen takana onni kuuluu tähän instituutioon 176 00:14:10.370 --> 00:14:15.140 esimerkiksi yliopistot korkeakoulut kirjastot laboratoriot 177 00:14:15.140 --> 00:14:19.760 virkarakenteet ja rahoitus kanavat rahoittajat 178 00:14:19.760 --> 00:14:24.750 ja niin edespäin ovat osa tiede instituutiota 179 00:14:24.750 --> 00:14:29.580 no niikun 180 00:14:29.580 --> 00:14:33.960 näistä useista eri tiede 181 00:14:33.960 --> 00:14:38.750 immonen ulottuvuuksista voi nähdä niin on vaikea 182 00:14:38.750 --> 00:14:43.760 antaa jotakin lyhyttä yksiselitteistä määritelmää 183 00:14:43.760 --> 00:14:48.800 tieteestä ja nyt on ilmeistä että 184 00:14:48.800 --> 00:14:54.290 näihin eri aspekteihin kytkeytyy hyvinkin mutkikkaita 185 00:14:54.290 --> 00:14:58.400 ja abstraktejakin ongelmia joiden 186 00:14:58.400 --> 00:15:03.500 ilmaiseminen lyhyessä muodossa on hyvin vaikea 187 00:15:03.500 --> 00:15:09.320 no kirjan tenttikirjoissa ilmaistaan että että 188 00:15:09.320 --> 00:15:14.720 tarkkaasennusta määritelmä jossa annettaisiin välttämättömät ja riittivät kriteerit 189 00:15:14.720 --> 00:15:20.360 on vaikea tai mahdoton antaa ja viitata myös 190 00:15:20.360 --> 00:15:25.750 esimerkiksi ilkka niiniluotonjoka on suomalaisen 191 00:15:25.750 --> 00:15:30.820 tieteen tutkimuksen ja tieteen filosofian tutkimuksen suuria 192 00:15:30.820 --> 00:15:35.560 nimiä niitä hänkin hänkin omissa teoksissaan ilmaisee että kiitin 193 00:15:35.560 --> 00:15:40.250 määritteleminen on äärimmäisen vaikea 194 00:15:40.250 --> 00:15:45.860 ja varmastikin kaikki jotka lähtien tätä asiaa miettimäni tulee 195 00:15:45.860 --> 00:15:51.650 hyvin samankaltaiseen lopputulokseen mutta se ei tarkoita sitä että toisin kuin täysin mielivaltainen 196 00:15:51.650 --> 00:15:57.250 asia vaan on on ajateltavissa että tää on jossakin mielessä 197 00:15:57.250 --> 00:16:02.290 hahmo jonka josta voidaan piirtää jokseenki käyttökelpoinen 198 00:16:02.290 --> 00:16:07.600 kuva kuva joka ei ehkä kaikilta osin silkkiä 199 00:16:07.600 --> 00:16:11.890 yksiselitteinen ja tiukasti rajattu 200 00:16:11.890 --> 00:16:16.750 mutta joka tapauksessa josta josta saa kuitenkin tehdä 201 00:16:16.750 --> 00:16:20.830 no 202 00:16:21.000 --> 00:16:26.250 jos mennään eteenpäin kiirehtien 203 00:16:26.250 --> 00:16:29.820 tut kimi kiitin tutkimukseen 204 00:16:30.000 --> 00:16:32.040 niinpä 205 00:16:32.250 --> 00:16:37.890 ne aspektit tai näkökulmat joita kiittien 206 00:16:37.890 --> 00:16:42.270 tutkimisessa on esitetty voidaan jäsentää 207 00:16:42.270 --> 00:16:47.250 eri oppialojen näkökulmasta 208 00:16:47.250 --> 00:16:52.470 kiirettä on tutkittu moneen eri 209 00:16:52.470 --> 00:16:57.750 tieteenalan näkökulmasta 210 00:16:57.750 --> 00:17:02.340 yksi ehkä eniten iloiten 211 00:17:02.340 --> 00:17:05.750 tutkittuja 212 00:17:05.750 --> 00:17:07.790 näkökulmia 213 00:17:08.000 --> 00:17:09.530 oon 214 00:17:09.750 --> 00:17:14.400 ouat tieteenfilosofiset näkökulmat eli 215 00:17:14.400 --> 00:17:18.360 filosofisella tasolla on esitetty kysymyksiä 216 00:17:18.360 --> 00:17:22.750 koskien tiedettä ja sen toimintaa tuloksia 217 00:17:22.750 --> 00:17:27.880 ja on on pohdittu filosofisesti 218 00:17:27.880 --> 00:17:32.250 sitä miten tiede tiede on 219 00:17:32.250 --> 00:17:34.290 jaa 220 00:17:34.500 --> 00:17:40.290 ja sit mainitani yksi semmossia suuria kysymyksiä on ollut 221 00:17:40.290 --> 00:17:46.290 nyt kietien menetelmä oppi metodologia eli on kysytty miten tuotetaan 222 00:17:46.290 --> 00:17:52.000 varmaa tietoa koskien todellisuutta ja 223 00:17:52.000 --> 00:17:58.250 niitä suuria kysymyksiä itinki tuhat yhdeksäs taa 224 00:17:58.250 --> 00:17:59.780 hulluupuun 225 00:18:00.000 --> 00:18:06.750 alkupuolella ja miaa tuhatyhdeksänsataa luvun loppu onkin kohti 226 00:18:06.750 --> 00:18:12.000 kiitin filosofiassa on sen 227 00:18:12.000 --> 00:18:17.310 jälkeen erityisesti tullut esille niinkun paljon 228 00:18:17.310 --> 00:18:22.470 kysymyksiä tieteen luonteesta jotka ei oo enää tiukasti 229 00:18:22.470 --> 00:18:27.500 niinkun metodologiaan liittyviä asioita 230 00:18:27.500 --> 00:18:32.120 tämä menetelmä oppi ahtaassa mielessä liittyviä asioita eli varmaan on 231 00:18:32.120 --> 00:18:36.500 tullut esille uuden tyyppisiäkin kysymyksiä 232 00:18:36.500 --> 00:18:42.290 ja ehkä on tullut paremmin painotettua sellasia kysymyksiä jotka 233 00:18:42.290 --> 00:18:48.000 on ollu aika aiemmissa tieteenfilosofiassa vähän sivuroolissa 234 00:18:48.000 --> 00:18:54.150 näitä ovat muun muassa tieteen kiikkaan liittyvät kysymykset jotka 235 00:18:54.150 --> 00:19:00.000 joka on ajateltavissa osana tieteenfilosofia sanan laajassa mielessä 236 00:19:00.000 --> 00:19:05.400 tälläkin kurssilla pyrin tuomaan esille jonkin verran tieteen ikuisia aspekteja 237 00:19:05.400 --> 00:19:11.000 ja tieteen merkitykseen kuuluvia yleisempiä 238 00:19:11.000 --> 00:19:15.140 sanoo tiibetin kulttuurifilosofia koskevia juttuja 239 00:19:15.140 --> 00:19:19.000 mikä mikä siis on 240 00:19:19.000 --> 00:19:25.270 tärkeitä arvostamisen kannalta tärkeitä asioita miksi arvostetaan kiirettä tai miksi tehdään tie 241 00:19:25.270 --> 00:19:31.500 mikä motiivi ihmisellä on tuoretta tietoa tai tai niiedespäin 242 00:19:31.500 --> 00:19:37.750 no näitä tieteen filosofian näkökulmia 243 00:19:37.750 --> 00:19:41.830 tulee esille pitkin matkaa enemmänkin 244 00:19:42.000 --> 00:19:47.310 mutta hitin filosofia ja ainoa tieteen tutkimuksen oppiala vaan sen 245 00:19:47.310 --> 00:19:52.830 ohella hän muun muassa tieteen historia on merkittävä ala on 246 00:19:52.830 --> 00:19:58.350 on niin että lukuisilla oppialoilla on ikäänkun omaa 247 00:19:58.350 --> 00:20:04.020 oma pieni sivujuonne joissa on paneuduttu 248 00:20:04.020 --> 00:20:08.610 oppihalan historiaan ja monet monilla oppialoilla 249 00:20:08.610 --> 00:20:13.750 usein mainitaan ikään kuin insimmäiset alaan 250 00:20:13.750 --> 00:20:19.500 pyrkimykset tuottaa sitä sen kyseisen alan ilmeitä koskevaa tietoa 251 00:20:19.500 --> 00:20:26.250 usein nää palautuu aivan antiikkiin asti ja vihaa ja jopa jopa 252 00:20:26.250 --> 00:20:30.780 parhaimpiinkin aihe vanhempiiki aikoihin 253 00:20:30.780 --> 00:20:35.130 joillakin tieteenaloille ja ja ei aina myöskään 254 00:20:35.130 --> 00:20:39.250 pelkästään länsimaiseen kulttuuriin 255 00:20:39.250 --> 00:20:43.870 olen pettynyt ottelujen omaa historiannäkemyksen ohella on vaan sitte ollu 256 00:20:43.870 --> 00:20:49.060 yleisempääkin tieteen historiallista tutkimusta jossa historia kiirehtien 257 00:20:49.060 --> 00:20:53.250 keinoin on pyritty valottamaan 258 00:20:53.250 --> 00:21:00.000 intellektuaalisia pyrkimyksiä jonkun tietyn tietyn oppilaan tai oppialojen kehityksestä 259 00:21:00.000 --> 00:21:05.790 kiteen historia on eräässä mielessä hyvin vanha oppialla 260 00:21:05.790 --> 00:21:10.800 aristoteles jo on esittänyt ensimmäisiä hänen aikansa 261 00:21:10.800 --> 00:21:16.050 historiaan liittyviä huomioita häkkiten historia 262 00:21:16.050 --> 00:21:21.330 on on laajentunut huomattavasti tuhatyhdeksänsataa luvun kuluessa 263 00:21:21.330 --> 00:21:26.750 ja johon on tutkittu paljon eri oppialojen historia 264 00:21:26.750 --> 00:21:30.320 tämä on tärkeä kiitin tutkimuksen 265 00:21:30.500 --> 00:21:32.030 oppiala 266 00:21:32.250 --> 00:21:36.330 psykologiatiede on 267 00:21:36.500 --> 00:21:41.570 on kiinnostunut ennen kaikkea ihmisen 268 00:21:41.570 --> 00:21:46.500 toiminnasta yksilötasolla ehkä ensisijaisesti 269 00:21:46.500 --> 00:21:49.050 siis poissulkien 270 00:21:49.250 --> 00:21:54.860 sosiaalistakaan toimintaa eikä toisaalta myöskään kumitiivisia 271 00:21:54.860 --> 00:21:59.750 edellytyksiä koskevaa toimintaa 272 00:21:59.750 --> 00:22:04.310 mutta kiitin psykologia on kiinnostunut erityisesti 273 00:22:04.310 --> 00:22:07.750 kii tiilijöiden niinkun 274 00:22:07.750 --> 00:22:12.460 kiasta ja se on taikomalla tavalla kiinnostava 275 00:22:12.460 --> 00:22:17.740 alaa se on ehkä pienempi oppialaa 276 00:22:17.740 --> 00:22:21.940 verrattuna moneen muuhun alaan 277 00:22:21.940 --> 00:22:26.860 ja varsin nuorikin se on jotkut arvioivat että vasta 278 00:22:26.860 --> 00:22:31.500 tuhatyhdeksänsataakahdeksankymmentä luvulla 279 00:22:31.500 --> 00:22:37.260 lukijassa lähtenyt liikkeelle kehitystä pikkun hiljaa edelleenkä se ei oonitekään 280 00:22:37.260 --> 00:22:43.530 valtavan suuri suuri oppiala mutta otamme esille kurssilla 281 00:22:43.530 --> 00:22:48.510 tuonnenpana joitakin tieteenpsykologian liittyviä aspekteja jotka 282 00:22:48.510 --> 00:22:54.250 on hyvä hyvä yleissivistyksen kannalta huomioida 283 00:22:54.250 --> 00:22:58.330 kitin psykologiaa 284 00:22:58.500 --> 00:23:02.580 suurempi ala on tutkimuksen 285 00:23:02.750 --> 00:23:08.510 näkö tutkimusten määrän suhteen on tieteen sosiologia niikun tuolla aiemmin 286 00:23:08.510 --> 00:23:14.360 mainitsin tieteilijöiden yhteisön ja kun sosiologia 287 00:23:14.360 --> 00:23:19.670 tutkii yhteisiä niin on hyvinkin arvattavat ja kiitin sosiologia on 288 00:23:19.670 --> 00:23:25.500 oma oma tärkeä oppialaansa tieteen tutkimuksen piirissä 289 00:23:25.500 --> 00:23:28.050 jaa 290 00:23:28.250 --> 00:23:31.310 kiitin sosiologiassa 291 00:23:31.500 --> 00:23:36.570 yksi perustavia kysymyksiä on ollut ei ainoa mutta yksi 292 00:23:36.570 --> 00:23:41.850 perustavia kysymyksiä on ollut se että mikkä on tiede 293 00:23:41.850 --> 00:23:46.830 yhteisön luonne erityisesti verrattuna 294 00:23:46.830 --> 00:23:52.410 johonkin muuhun yhteisöön nähden ja tieteensosiologiassa 295 00:23:52.410 --> 00:23:56.610 on pyritty muun muassa tämän tyyppisiä kysymyksiä minkälaisia 296 00:23:56.610 --> 00:24:01.260 arvoja tiedeyhteisössä kannatetaan tai mitä 297 00:24:01.260 --> 00:24:06.500 mitä siellä pidetään tärkeinä arvion arvona ja ja niin edespäin 298 00:24:06.500 --> 00:24:11.420 kiteen sosiologista kirjallisuudessa tenttikirjoissa 299 00:24:11.420 --> 00:24:15.290 on jonkinverran asia mutta myöskin sitten 300 00:24:15.290 --> 00:24:19.500 hänellä luentovideoilla tulee tähän liittyen 301 00:24:19.500 --> 00:24:24.750 sekin keskeisiä seikkoja ei siintä 302 00:24:24.750 --> 00:24:29.910 näiden ohella voidaan ajatella kiirettä lähestyttävän 303 00:24:29.910 --> 00:24:33.900 usealla muullakin tavalla yksi 304 00:24:33.900 --> 00:24:38.580 niistä on sellanen ala joka koskee taloutta 305 00:24:38.580 --> 00:24:42.750 etää taloudellinen näkökulma tulee sitä myöten 306 00:24:42.750 --> 00:24:45.810 ilkeästi relevantiksi 307 00:24:46.000 --> 00:24:51.520 huomataan että tieteellinen toiminta itseasiassa vaatii aika paljon 308 00:24:51.520 --> 00:24:56.950 taloudellisia resursseja ja toisaalta ajatellaan että tieteellisen 309 00:24:56.950 --> 00:25:01.930 toiminnan myötä sitten tietyt taloudelliset toiminta 310 00:25:01.930 --> 00:25:07.240 tavat tulevat mahdolliseksi eli tiitistä tuotetaan tieto 311 00:25:07.240 --> 00:25:12.370 jota voidaan sitten hyväksikäyttää sitten taloudessa ja 312 00:25:12.370 --> 00:25:17.750 minkälaisia vaikutuksia tieteen panostuksilla on 313 00:25:17.750 --> 00:25:22.310 yhteiskunnan kannalta ois semmone kysymys 314 00:25:22.310 --> 00:25:26.750 joka liittyy taloustieteen taloustieteeseen 315 00:25:26.750 --> 00:25:32.270 hän nykypäivänä kun aika paljon yhteiskunnassa vaaditaan 316 00:25:32.270 --> 00:25:37.850 evidenssiä sille että joillakin panostuksilla on taloudellisia vaikutuksia 317 00:25:37.850 --> 00:25:43.250 niin tätä asti hyvät tieteellisesti myöskin pyrkiä tutkimaan 318 00:25:43.250 --> 00:25:48.260 tästä joitakin kommentteja 319 00:25:48.260 --> 00:25:52.250 luentojen yhteydessä tulee tulee esille 320 00:25:52.250 --> 00:25:57.110 näiden alojen ohella niin voidaan mainita vielä kielitiede 321 00:25:57.110 --> 00:26:00.750 politologia ja tietojenkäsittelytiede 322 00:26:00.750 --> 00:26:04.830 tieteellinen toimintahan on 323 00:26:05.000 --> 00:26:10.040 sellasta jossa tuotetaan hän tuote jos 324 00:26:10.040 --> 00:26:15.080 tietoa nyt tuotteeksi mainitaan niin se tuotehan on kielellisessä 325 00:26:15.080 --> 00:26:19.730 muodossa hyvin kiipelisesti ei pelkästään verbaalinen 326 00:26:19.730 --> 00:26:24.650 kieli toki on muitakin kommunikoinnin välineitä 327 00:26:24.650 --> 00:26:29.750 mutta ehkäpä nyt kiitilliset julkaisut on semmonen 328 00:26:29.750 --> 00:26:34.070 ilmiö jossa nyt ensisijaisesti käytetään kieltä 329 00:26:34.070 --> 00:26:37.750 ja kiitin kieli 330 00:26:37.750 --> 00:26:42.910 on kiinnostava tutkimuskohde miten tieteilijät kommunikoivat toisilleen 331 00:26:42.910 --> 00:26:48.640 asioita en miten tämä tieteellinen kieli 332 00:26:48.640 --> 00:26:52.570 poikkeaa arkikielestä esimerkiksi tai tai 333 00:26:52.570 --> 00:26:57.700 niiedespäin itseni kielitieteissä voidaan ottaa espi sit pisti 334 00:26:57.700 --> 00:27:02.500 tutkimuskohteeksi kiitiilinen kommunikaatio 335 00:27:02.500 --> 00:27:06.910 jätän tän nyt tässä maininnaksi tästä kurssin aikana ei tee 336 00:27:06.910 --> 00:27:11.200 juuri juuri tule sen enempää esille mutta tuo esille 337 00:27:11.200 --> 00:27:15.500 nyt tämmöisessäkin mahdollisen perspektiivinä 338 00:27:15.500 --> 00:27:18.560 britonlukia 339 00:27:18.750 --> 00:27:23.970 se joka perinteisesti on ollu niin kun 340 00:27:23.970 --> 00:27:29.250 valtio opin nimellä politiikka tiede tai politologia 341 00:27:29.250 --> 00:27:36.000 oppiala jossa tarkastellaan valtasuhteita 342 00:27:36.000 --> 00:27:40.590 hemuli poliittista 343 00:27:40.750 --> 00:27:44.320 toimintaa jossakin yhteisössä 344 00:27:44.500 --> 00:27:50.750 ja tiedeyhteisössäkin on erilaisia valtaan liittyviä 345 00:27:50.750 --> 00:27:56.360 rakenteita joiden tarkastelu on keskeistä samoin voidaan ajatella että 346 00:27:56.360 --> 00:28:02.250 he tiedeyhteisössä on omanlaisensa valtarakenteet 347 00:28:02.250 --> 00:28:06.720 jotka vaikuttavat siihen että kuinka kuinka siellä nyt sitten 348 00:28:06.720 --> 00:28:11.250 viilataan käytetään tällaista termiä 349 00:28:11.250 --> 00:28:16.650 nää toisesta sitten burana ettei ole kiire yhteisön suhde muuhun yhteiskuntaan 350 00:28:16.650 --> 00:28:20.760 ja minkälainen valta rakennettiin tee kiitin 351 00:28:20.760 --> 00:28:25.350 ja muun yhteis kunnan välillä oikein on mitä tähän voitaisiin 352 00:28:25.350 --> 00:28:30.180 politologian näkökulmasta lähteä hakemaan vastausta ja 353 00:28:30.180 --> 00:28:35.000 sitten tästä kiitin politologiastakaan en en nyt sitten 354 00:28:35.000 --> 00:28:40.250 puhukaa mutta totean vain että on mahdollista hyvinkin 355 00:28:40.250 --> 00:28:45.830 mikin ottaa tällainen näkökulma ja ja tutkimusaihe jos jos sellasseen 356 00:28:45.830 --> 00:28:51.250 se nyt sitten haluaa halua paneutua 357 00:28:51.250 --> 00:28:57.670 lopuksi mainitsen tietojenkäsittelytieteen erilaista kuppioloista 358 00:28:57.670 --> 00:29:03.750 ja tämän tuon esille ehkä sen takia että 359 00:29:03.750 --> 00:29:10.000 piirin teini isältä tieteentutkimuksen perinnettä 360 00:29:10.000 --> 00:29:14.860 ei niitä tietojen käsittely tietysti tietokoneiden 361 00:29:14.860 --> 00:29:18.500 esiinmarssi on 362 00:29:18.500 --> 00:29:23.390 jossain mielessä varsin tuore tuore ilmiö mutta 363 00:29:23.390 --> 00:29:27.950 se on kovasti kehittyvässä kehittymässä oleva ilmiö 364 00:29:27.950 --> 00:29:32.840 jossa tietokoneitten ja tietojenkäsittelyn 365 00:29:32.840 --> 00:29:37.000 automatisoitumisen myötä on 366 00:29:37.000 --> 00:29:43.270 tapahtumassa suuria muutoksia jos nyt sitten ennustajaksi tässä ryhdyn 367 00:29:43.270 --> 00:29:48.640 niin selkeästi merkkejä siitä että monen oppialana 368 00:29:48.640 --> 00:29:54.500 käytännön toiminta on muuttunut kovastikkin 369 00:29:54.500 --> 00:29:59.900 myöten kun tietojenkäsittely käsittelyyn on tullut välineitä 370 00:29:59.900 --> 00:30:05.810 hautomatisointiin ja nähtävissä on että 371 00:30:05.810 --> 00:30:10.070 tietojenkäsittely tiibetiin avulla voidaan tarkastella 372 00:30:10.070 --> 00:30:15.590 tieteellistä toimintaa tiede yhteisiä julkaisuja ja niin edespäin sellaisilla 373 00:30:15.590 --> 00:30:20.720 tavoilla joita joita aiemmin ei ole ei ole voitu tehdä 374 00:30:20.720 --> 00:30:25.750 ja tämä on ehkä nyt sitten tulee enemmänki tulevaisuuteen 375 00:30:25.750 --> 00:30:31.630 suuntautuvat pointti siitä että sen että tieteen tutkimuksen piirissä varmastikkin 376 00:30:31.630 --> 00:30:36.820 tulee sitten tietojenkäsittelytieteen näkökulma esille paremmin 377 00:30:36.820 --> 00:30:42.250 kuin kuin mitä se tähän asti on on tullut 378 00:30:42.250 --> 00:30:48.160 tämän luodon lopuksi haluan 379 00:30:48.160 --> 00:30:53.750 tuoda esille hänelle kuvion joka ehkä on 380 00:30:53.750 --> 00:30:58.190 osalle kuulijoista siirtyvän mutta 381 00:30:58.190 --> 00:31:02.750 haluan tehdä tälle sen ääntele se erotteluja 382 00:31:02.750 --> 00:31:08.500 sillä olen huomannut että usalle 383 00:31:08.500 --> 00:31:13.120 termit tiettyjen tutkiminen tuottaa assosiaatioita jotka 384 00:31:13.120 --> 00:31:17.500 ehkä on vähän turhan yksioikoisia 385 00:31:17.500 --> 00:31:23.170 hänen kytkenyt haluaisin tuoda esille sen että tietyissä 386 00:31:23.170 --> 00:31:28.780 voidaan ottaa tutkimuskohteeksi hyvin monentyyppisiä asioita ja 387 00:31:28.780 --> 00:31:34.390 tässä ei ollut tarpeen sen kummemmin eritellä näitä erilaisia kohteita 388 00:31:34.390 --> 00:31:40.250 kovinkaan tarkasti mutta ne voidaan ottaa 389 00:31:40.250 --> 00:31:45.020 kun fyysinen objektit tai tai jokin elollinen 390 00:31:45.020 --> 00:31:50.300 tai tai fysiologinen kohde tai psyykkinen 391 00:31:50.300 --> 00:31:54.590 asia niin jotain ideoita asioita tai 392 00:31:54.590 --> 00:31:59.600 yhteisiä koskevia asioita tai apstrakteja asioita taitaa nirspena 393 00:31:59.600 --> 00:32:04.760 voidaan hyvin monella eri tavalla näitä kohteita kohteita jaotella napalantaa 394 00:32:04.760 --> 00:32:09.170 palaneitten kohti jaotteluun ja jakelutapoihin 395 00:32:09.170 --> 00:32:13.640 tuonnempana mutta tässä on pointsina yksinkertsis se että 396 00:32:13.640 --> 00:32:18.410 tieteessä kiitissa tutkitaan siis jotaki kohde tai jokun 397 00:32:18.410 --> 00:32:23.250 tutkii siis jotakin looginen relaatio 398 00:32:23.250 --> 00:32:28.500 relaatio asioiden välillä ja ennen kaikkea nyt tieteilijä on se 399 00:32:28.500 --> 00:32:34.050 joka tutkii jotakin tutkimuskohdetta ja 400 00:32:34.050 --> 00:32:38.750 tieteilijä pyrkii saamaan tutkimuskohteestaan 401 00:32:38.750 --> 00:32:41.810 informaatiota tai taustaa 402 00:32:42.000 --> 00:32:46.920 ja tää tää jonka tieteilijä saa tutkimuskohteesta 403 00:32:46.920 --> 00:32:52.000 on sitten se millä se tieteilijä operoi 404 00:32:52.000 --> 00:32:57.490 nyt se saadun jahtaan ja tutkimuskohteen välillä 405 00:32:57.490 --> 00:33:03.100 on hyvä ajatella olevan eroa eli on eri asia 406 00:33:03.100 --> 00:33:08.260 puhua jaltasta joka on saatu kohteesta tai joka koskee joitakin kohdetta 407 00:33:08.260 --> 00:33:13.900 ja itse kohdetta filosofisesti tämä on erityisen tärkeä tärkeä erotteli tätä 408 00:33:13.900 --> 00:33:19.250 tuonnempana niinikään käsitellään sitten tarkemmi 409 00:33:19.250 --> 00:33:25.040 aiemmin on tullut jo esille kaikennäkösiä asioita 410 00:33:25.040 --> 00:33:30.380 tieteilijää liittyen niistä 411 00:33:30.380 --> 00:33:35.750 niistä lisää viinaa tuonnempana mutta ennenkaikkee nyt tässä kunviossa on 412 00:33:35.750 --> 00:33:41.500 nyt sit sitten mä tietidien ja tutkimus kuuhttiin 413 00:33:41.500 --> 00:33:45.880 jos suhde nostettu esille tätä tieteilijä 414 00:33:45.880 --> 00:33:49.500 eikäkun idiltä tässä 415 00:33:49.500 --> 00:33:55.250 esitutkimuksen näkökulmassa tässä kuvassa on vasemmalla puolella 416 00:33:55.250 --> 00:34:02.750 te valkoista mun piirretty kuva valkotakkisista tietiviestin jolla on jonkunnnäkönen 417 00:34:02.750 --> 00:34:08.900 laite joka on kohdistunut tieteilijän ja tutkimuskohteen 418 00:34:08.900 --> 00:34:13.490 väliseen suhteeseen ja nyt hitin tutkiminen on 419 00:34:13.490 --> 00:34:18.750 itse asiassa nyt tänne valkotakkisen 420 00:34:18.750 --> 00:34:22.830 tieteilijän 421 00:34:23.000 --> 00:34:27.980 näkökulmasta sitä että hän tarkastelee 422 00:34:27.980 --> 00:34:32.630 toisaalta tieteilijää jos toisaalta tieteilijän suhdetta 423 00:34:32.630 --> 00:34:37.000 siihen tutkimuskohteeseensa nähden 424 00:34:37.000 --> 00:34:43.750 ja jos et leikittäisiin että tässä reksi kaukoputkella 425 00:34:43.750 --> 00:34:49.270 metaforisesti ottaa niit tarkasteltaisiin suhdettani niitä kaukoputki 426 00:34:49.270 --> 00:34:54.520 voidaan kohdistaa tiepiiriään hänen luonteeseensa tai 427 00:34:54.520 --> 00:35:00.130 kiiti kiitiliä yhteisön sosiologinen näkökulma on että pyritään tarkastelemaan millanen 428 00:35:00.130 --> 00:35:05.500 se yhteisö on tos jota se kaukoputki voidaan pyrkiä 429 00:35:05.500 --> 00:35:12.490 kohdistamaan siihen ja ostaan jonka tieteilijä saa tutkimuskohteista 430 00:35:12.490 --> 00:35:17.260 tai sitten voidaan ajatella 431 00:35:17.260 --> 00:35:23.000 että voisiko tieteentutkija sanoa jotakin siitä tutkimuskohteesta 432 00:35:23.000 --> 00:35:27.710 itse asiassa ois semmonen filosofinen kysymys siitä onko ylipäänsä mahdollista 433 00:35:27.710 --> 00:35:32.390 mutta yhtä kaikki voidaan ajatella näin 434 00:35:32.390 --> 00:35:37.460 ja sitten relaatio tieteellinen tutkimuskohteen välillä millainen 435 00:35:37.460 --> 00:35:41.690 suhde se se oikeastaan on tieteen tutkimuksen 436 00:35:41.690 --> 00:35:46.760 kannalta relevantti kysymys minkälaisia välineitä minkälaisia 437 00:35:46.760 --> 00:35:51.560 ajattelumalleja minkälaisia päättelyn keinoja ja niin edespäin tietenkää 438 00:35:51.560 --> 00:35:56.000 kiipeilijällä on nää ois tieteen tutkia 439 00:35:56.000 --> 00:35:58.550 tarkastelun kohteena 440 00:35:58.750 --> 00:36:03.910 ja nytten tieteen tutkija dian vasemmassa laidassa oleva tieteentutkijan 441 00:36:03.910 --> 00:36:08.440 hänellä voi olla erilaisia perspektiivejä edellä mainitut filosofiset 442 00:36:08.440 --> 00:36:12.550 historialliset psykologiset ja niin edespäin perspektiivit voivat olla niitä 443 00:36:12.550 --> 00:36:17.380 niitä joiden läpi hän pyrkii 444 00:36:17.380 --> 00:36:22.000 ikäänkuin tarkastelemaan sitä siitä tutkimuskohdetta 445 00:36:22.000 --> 00:36:29.500 ja näin ollen nyt sitten on kian pointtina on pyrkiä tekemään 446 00:36:29.500 --> 00:36:34.570 meni käsittelyn erottelu tieteentutkijan ja sitten 447 00:36:34.570 --> 00:36:39.070 tieteentutkijan uhtien välillä jättää tieteentutkija kuuhun 448 00:36:39.070 --> 00:36:43.990 kohteena sitten tieteilijä tutkimuskohde tai 449 00:36:43.990 --> 00:36:48.500 tieteellinen tutkimuskohteen välinen suhde 450 00:36:48.500 --> 00:36:52.610 tämä kuvio on sun suhteesi niikun monimutkainen mutta on on hyvä 451 00:36:52.610 --> 00:36:57.000 hyvä pyrkiä erottelu tekemä 452 00:36:57.000 --> 00:36:58.530 nyt tää 453 00:36:58.750 --> 00:37:04.500 kiireessä mies on hiukan harhaanjohtava tämä kuvio 454 00:37:04.500 --> 00:37:09.090 kuvio 455 00:37:09.250 --> 00:37:13.330 liike kuvio on harhaanjohtava sillä tavalla 456 00:37:13.500 --> 00:37:18.420 kiittien tutkia on tietenkin usa kiri yhteisön 457 00:37:18.420 --> 00:37:23.500 on kokonaisvaltasesti ja jossain mielessä 458 00:37:23.500 --> 00:37:26.560 erottelua voi olla vaikea tehdä 459 00:37:26.750 --> 00:37:32.000 mutta käsitteellisesti voidaan ajatella kuitenkin tähän tappaa 460 00:37:32.000 --> 00:37:36.080 no hyvä 461 00:37:36.250 --> 00:37:40.660 halusin nostaa tämän esille koska olen huomannut 462 00:37:40.660 --> 00:37:44.250 että tämä on joissakin yhteyksissä 463 00:37:44.250 --> 00:37:47.310 mennyt mennyt hiukan 464 00:37:47.500 --> 00:37:49.030 sekaisin 465 00:37:49.250 --> 00:37:53.120 vilkuilla ja ehkä tää urien toi 466 00:37:53.120 --> 00:37:57.250 nyt sitten myöskin lukemaan 467 00:37:57.250 --> 00:38:01.900 muun muassa kiikerin ja ylikosken teosta siinä 468 00:38:01.900 --> 00:38:06.750 käsitellään siis kiitotien tutkimuksen 469 00:38:06.750 --> 00:38:13.500 erilaisia aspektia samoin raatikaisen 470 00:38:13.500 --> 00:38:19.740 teoksesta jossa sitten on erityisesti ihmistieteisiin liittyviä kysymyksiä tieteen 471 00:38:19.740 --> 00:38:25.500 tutkimuksellinen näkökulma liittyy sellasen sellasseen 472 00:38:25.500 --> 00:38:31.750 osa alueeseen jossa erityisesti tieteilijä on tutkimassa 473 00:38:31.750 --> 00:38:33.790 ihmisiä 474 00:38:34.000 --> 00:38:40.750 liikutaan siis ihmistieteistä ja voidaan ajatella tai ainakin on usein ajateltu niille 475 00:38:40.750 --> 00:38:46.870 ihmistieteitten tutkimuksessa on omia erityispiirteitä joita 476 00:38:46.870 --> 00:38:52.750 ei sitten esimerkiksi luonnontieteellisessä tutkimuksessa ole 477 00:38:52.750 --> 00:38:57.370 no hyvä päätän tämän luennon jo tähän tää alkaa 478 00:38:57.370 --> 00:39:02.500 olla jo liian pitkä luento tällaisenaankin muttata palataan sitten tähän seuraavilla 479 00:39:02.500 --> 00:39:06.520 videoilla tuonnempana tarkemmin useisiin 480 00:39:06.520 --> 00:39:10.750 näihin aiheisiin hiukan tarkemmalla tasolla