WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.240 --> 00:00:06.320 Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio tällä videolla 2 00:00:06.320 --> 00:00:15.210 käsittelen tiiviisti erilaisia keskustelutyyppejä. 3 00:00:15.210 --> 00:00:22.680 No brakmandiirektiikkateoriassa argumentaatio määritellään erimielisyyden ratkaisuksi. 4 00:00:22.680 --> 00:00:30.240 Eli sellaiseksi toiminnaksi, jossa. Tarkoitus on pyrkiä. 5 00:00:30.240 --> 00:00:36.840 Selvittämään erimielisyys ja nyt sitten tähän teorian 6 00:00:36.840 --> 00:00:40.950 voi suhtautua hiukan kriittisesti. 7 00:00:40.950 --> 00:00:50.070 Siltä pohjalta, että että näyttää siltä, että tää ideaalinen malli ei näytä aina vastaavan kaikkia 8 00:00:50.070 --> 00:00:57.110 sellaisia keskusteluja, joissa kuitenkin on argumentatiivisia elementtejä. 9 00:00:57.110 --> 00:01:03.910 Ja nyt sitten tää teoria pragmatimen teoria voidaan ajatella jakaantuneen niinku 10 00:01:03.910 --> 00:01:11.790 2 osaan siellä on alkuaikoina tai ensimmäisenä parina vuosikymmeninä kehitetty 11 00:01:11.790 --> 00:01:17.520 perusteoria tai standarditeoria, jossa käsitellään tätä. 12 00:01:17.520 --> 00:01:23.880 Argumentaatiota ensisijaisesti erimielisyyden ratkaisuprosessina ja sitten. 13 00:01:23.880 --> 00:01:26.170 Sen jälkeen. 14 00:01:26.170 --> 00:01:32.190 Tuli tuollainen laajennettu teoria englanniksi extended piery, jossa 15 00:01:32.190 --> 00:01:37.350 sitten käsitellään vähän laajemmin erilaisia ilmiöitä. 16 00:01:37.350 --> 00:01:42.870 Eräässä mielessä se on pragmadiaekstisen argumentaatioteorian 17 00:01:42.870 --> 00:01:48.110 laajentamista kohti retoriikkaa ja samalla sitten. 18 00:01:48.110 --> 00:01:55.480 Siinä otetaan huomioon erilaisia sellaisia. 19 00:01:55.480 --> 00:02:00.960 Argumentaatioyhteisön tai instituutioiden piirteitä, jotka 20 00:02:00.960 --> 00:02:05.350 vaikuttaa siihen argumentatiiviseen toimintaan. 21 00:02:05.350 --> 00:02:09.630 Ja. 22 00:02:09.630 --> 00:02:17.430 Eräs keskeinen seikka liittyy keskustelussa olevien toimijoiden rooliin. 23 00:02:17.430 --> 00:02:22.950 Ja siinä missä perusmallissa oon ensisijaisesti ja tarkkaan 24 00:02:22.950 --> 00:02:27.240 ottaen ainoastaan proponentti ja opponentti. 25 00:02:27.240 --> 00:02:30.480 Niin käytännössähän on paljon sellaisia argumentatiivisia tilanteita, 26 00:02:30.480 --> 00:02:37.880 jossa on myös jotenkin muita rooleja täyttäviä. 27 00:02:37.880 --> 00:02:41.230 Agentteja mukana. 28 00:02:41.230 --> 00:02:48.120 Ja ehkä ensimmäinen esimerkki tuo tän varsin mainiosti esillä. 29 00:02:48.120 --> 00:02:51.520 Eli jos ajatellaan vaikkapa oikeuden käyttöä, niin siellähän 30 00:02:51.520 --> 00:02:56.510 esitetään argumentteja argumenteissa on. 31 00:02:56.510 --> 00:03:00.910 Mukana faktoja koskevia lähtökohtia. 32 00:03:00.910 --> 00:03:05.990 Sitten siellä voidaan esittää myönnytyksiä faktoja koskien. 33 00:03:05.990 --> 00:03:13.920 Esimerkiksi jos joku riita oikeudenkäynti, niin saa osapuolet saattavat. 34 00:03:13.920 --> 00:03:19.120 Myöntyä johonkin kuvaukseen tilanteesta. 35 00:03:19.120 --> 00:03:24.080 Mutta sitten ollaan eri mieltä, että mitä se lain mukaan. 36 00:03:24.080 --> 00:03:30.760 Merkitsee ja niitä argumenteissa sitten. Tuomari ratkaisee. 37 00:03:30.760 --> 00:03:32.880 Jonkun. 38 00:03:32.880 --> 00:03:37.240 Riidan johonkin suuntaan ja siinä on mukana faktoja ja sitten 39 00:03:37.240 --> 00:03:43.560 lakitekstiä ja ja muita tämän tyyppisiä asioita. 40 00:03:43.560 --> 00:03:47.520 Keskeistä kuitenkin on huomata se, että tässä on tuomari, joka tekee sen ratkaisun. 41 00:03:47.520 --> 00:03:53.920 Eli jos jos mukana on 2 eri osapuolta riidan osapuolet riitä tapauksissa 42 00:03:53.920 --> 00:03:59.310 tai sitten voi olla niinku syytetyt ja puolustajat. 43 00:03:59.310 --> 00:04:04.270 Ja sitten tuomari tuomaristo on vähän eri eri roolissa. 44 00:04:04.270 --> 00:04:08.670 Tuomarin tehtävä on tulkita lakia ja sitten päättää 45 00:04:08.670 --> 00:04:14.950 mikä argumentti tai kenen argumentti on. On sitten paras. 46 00:04:14.950 --> 00:04:20.880 Ja tää täytyy tehdä sitten lain lain antaman. 47 00:04:20.880 --> 00:04:27.310 Puitteiston mukaisesti. 48 00:04:27.310 --> 00:04:32.630 Ja tosiaan tää tuomarin rooli on hyvin erityyppinen verrattuna 49 00:04:32.630 --> 00:04:41.040 proponentin ja oponentin rooliin. Toinen. 50 00:04:41.040 --> 00:04:46.920 Semmoinen aktiviteettityyppi, jossa argumentaatiota esiintyy on 51 00:04:46.920 --> 00:04:51.840 on tämmöinen harkinta tai pohdinta tai deliberaatio. 52 00:04:51.840 --> 00:05:00.080 Esimerkiksi poliitikka on parlamentaarinen toiminta tällaista harkintaa. 53 00:05:00.080 --> 00:05:02.280 Koskevaa ja esimerkiksi parlamenttihan on semmoinen, 54 00:05:02.280 --> 00:05:07.750 että se ratkaisu on parlamentin itsensä. Hallussa. 55 00:05:07.750 --> 00:05:13.430 Siinä poliittisessa harkinnassa ja kun tehdään arvioita, että miten olisi pitänyt 56 00:05:13.430 --> 00:05:21.150 toimia, toimia ja tehdään evaluaatiota siihen liittyen ja sitten toisaalta sitten 57 00:05:21.150 --> 00:05:26.230 tehdään päätöksiä koskien tulevia asioita, että miten tullaan toimimaan tai miten 58 00:05:26.230 --> 00:05:29.350 pitää toimia vaikkapa nyt eduskunnassa. 59 00:05:29.350 --> 00:05:33.520 Budjetin tuottaminen ja lain säätäminen on sellaisia. 60 00:05:33.520 --> 00:05:38.190 Sellaisia asioita. Ja. 61 00:05:38.190 --> 00:05:41.800 Tässä sitten. 62 00:05:41.800 --> 00:05:48.440 On ehkä semmoiseen ideaaliseen erimielisyyden ratkaisuprosessiin. 63 00:05:48.440 --> 00:05:54.280 Liittyen sellaisia piirteitä, jotka poikkeavat siitä ideaalimallista. 64 00:05:54.280 --> 00:05:59.080 On vaikkapa parlamentin omat säännöstöt ja ja siellä. 65 00:05:59.080 --> 00:06:06.450 Perinteet, jotka jotka sitten vaikuttaa siihen, että miten toimitaan ja näin poispäin. 66 00:06:06.450 --> 00:06:08.910 Joo. 67 00:06:08.910 --> 00:06:16.750 Vallaisia politiikassa eivät välttämättä liity kuten tieteessä, virheisiin 68 00:06:16.750 --> 00:06:20.870 päätelmiin tai tän tyyppisiin asioihin, vaan siellä sitten instituutionaaliset 69 00:06:20.870 --> 00:06:25.720 reunaehdot on mukana säätämässä, että miten. 70 00:06:25.720 --> 00:06:27.740 Voidaan tätä harkintaa tehdä. 71 00:06:27.740 --> 00:06:34.680 Minkälaisia puheenvuoroja ja siirtoja on mahdollista siellä tehdä? 72 00:06:34.680 --> 00:06:38.720 Ja noi argumentaation tutkimisen kannalta tämmöinen poliittinen 73 00:06:38.720 --> 00:06:45.470 instituution on kiinnostava, koska siellä on. 74 00:06:45.470 --> 00:06:51.120 Ilmeisestikin lausumattomia asioita tai sitten ääneen lausuttuja. 75 00:06:51.120 --> 00:06:56.880 Asioita siinä pelikentässä mukana ja sitten poliitikot sitten luovii 76 00:06:56.880 --> 00:07:02.640 siinä peilikentässä parhaaksi katsomallaan tavalla. 77 00:07:02.640 --> 00:07:07.480 Oikeudessa vastaavan tyyppistä tämmöistä luovimmista vähän sen 78 00:07:07.480 --> 00:07:13.310 pelikentän suhteen ei ole, sillä usein nämä. 79 00:07:13.310 --> 00:07:22.030 Toimintatavat on kodifioituja siellä on ratkaisuja säätelemässä 80 00:07:22.030 --> 00:07:28.950 ihan lakia ja oikeudenkäyntikaari kertoo, että mitä tulee ja siellä säädellään sitä, 81 00:07:28.950 --> 00:07:33.990 että mitä hyväksytään evidenssiksi ja millä ehdoin se voidaan hyväksyä evidenssiksi 82 00:07:33.990 --> 00:07:38.520 ja mitkä on, mikä on relevanttia, evidenssiä ja niin edespäin. 83 00:07:38.520 --> 00:07:43.670 Politiikassa voi tulla vastaan tilanteita, jossa. 84 00:07:43.670 --> 00:07:48.390 Aiemmin ei ole käytetty jotakin tiettyä toimintatapaa ja ja sitten sillä 85 00:07:48.390 --> 00:07:55.360 saadaan ikään kuin pelikenttää muutettua siten, että se. 86 00:07:55.360 --> 00:08:00.930 Ikään kun näyttäytyykin erilaiselta. 87 00:08:00.930 --> 00:08:07.720 No edelleen voidaan erottaa neuvottelu tai diplomatia. 88 00:08:07.720 --> 00:08:13.410 Tämmöisenä omana. Toimin tänään siinä. 89 00:08:13.410 --> 00:08:17.890 Tarkoituksena jossakin vaikkapa konfliktineuvottelussa on tarkoitus 90 00:08:17.890 --> 00:08:22.750 tehdä ratkaisu, että miten jatkossa toimitaan. 91 00:08:22.750 --> 00:08:26.720 Mihin osapuolet sitoutuu? 92 00:08:26.720 --> 00:08:33.200 Ja voidaan ajatella, että että useimmiten. 93 00:08:33.200 --> 00:08:39.720 Diplomatiassa on osapuolet keskenään tekemässä sitä neuvottelua, mutta oon 94 00:08:39.720 --> 00:08:44.720 luonnollisesti mahdollista, että että siinä on mukana sitten. 95 00:08:44.720 --> 00:08:49.870 Joku joku osa puoli. Auttamassa. 96 00:08:49.870 --> 00:08:55.550 Fasilitoimassa sitä tapahtumaa. 97 00:08:55.550 --> 00:09:01.270 Neuvottelu neuvottelussa tai diplomatiassa usein. 98 00:09:01.270 --> 00:09:05.750 On tavoitteena kompromissi. 99 00:09:05.750 --> 00:09:11.150 Ja mikäli kompromissiin ei päästä niin sitten sen prosessin lopputuloksena 100 00:09:11.150 --> 00:09:15.990 on tämmöinen ratkaisematon tilanne eli alkuperäinen ratkaisematon 101 00:09:15.990 --> 00:09:20.110 tilanne tulee tulee sitten voimaan. 102 00:09:20.110 --> 00:09:25.710 Neuvotteluissa voi olla mukana tarjouksia ja vastatarjouksia, eli kun 103 00:09:25.710 --> 00:09:31.670 sitä kompromissia hierotaan, niin sitten osapuolet oho. 104 00:09:31.670 --> 00:09:39.390 Katsovat, minkälaisia tavoitteita he nyt sitten milläkin tarjouksella pystyvät. 105 00:09:39.390 --> 00:09:44.320 Saamaan ja etenevät sen mukaan. 106 00:09:44.320 --> 00:09:48.920 Ja sielläkin voidaan ajatella olevan argumentteja. 107 00:09:48.920 --> 00:09:53.280 Mukana siinä toiminnassa. 108 00:09:53.280 --> 00:10:03.040 Mutta osapuolet varmastikin lähtökohtaisesti hahmottavat, että erimielisyyden ratkaisu 109 00:10:03.040 --> 00:10:08.600 tämmöisen pragmandielektrtisen teorian perusteorian mukaisesti ei ole. 110 00:10:08.600 --> 00:10:13.550 Ei ole saatavana. Silti hyvin samantyyppisiä. 111 00:10:13.550 --> 00:10:18.310 Keinoja siinä vakuuttamisessa voidaan käyttää kuin mitä 112 00:10:18.310 --> 00:10:23.090 argumentaatioteoriassa on muotoiltu. 113 00:10:23.090 --> 00:10:29.360 Loput lopuksi sovittelu mediation. 114 00:10:29.360 --> 00:10:38.250 Englannin kielellä siinä. Ja sitten käsittääkseni. 115 00:10:38.250 --> 00:10:46.750 Erittäin tyypillistä on, että ulkopuolinen keskustelun fasilitoija ohjaaja on mukana. 116 00:10:46.750 --> 00:10:49.370 Ja. 117 00:10:49.370 --> 00:10:57.990 Osapuolet sovitteluratkaisun sitten hyväksyvät tai eivät. 118 00:10:57.990 --> 00:11:04.680 Esimerkiksi. Suomalaisessa sovittelujärjestelmässä. 119 00:11:04.680 --> 00:11:12.600 Voi tulla ikään kuin vahingonkärsijä ja vahingon aiheuttaja sovittelupöytään ja. 120 00:11:12.600 --> 00:11:18.760 Ikään kuin he voivat pyrkiä päätymään sovitteluratkaisuun sen sijaan, että. 121 00:11:18.760 --> 00:11:26.230 Pyytäisivät tuomioistuinta esittämään ratkaisua. 122 00:11:26.230 --> 00:11:31.130 Ja sovittelussa varmastikin on. 123 00:11:31.130 --> 00:11:34.920 Omat hyvät puolensa verrattuna. 124 00:11:34.920 --> 00:11:38.360 Oikeudenkäyntiin se voi olla kevyempi. 125 00:11:38.360 --> 00:11:45.880 Ratkaisu noin prosessinäkökulmasta, mutta toisaalta voi vaatia sitten osapuolilta 126 00:11:45.880 --> 00:11:54.070 aika paljon ja sitten se sovittelu voi myöskin edellyttää. 127 00:11:54.070 --> 00:12:01.950 Osapuolten asenne asenteista vähän paljon enemmän kuin kuin oikeudenkäynti 128 00:12:01.950 --> 00:12:08.350 tyyppinen tilaisuus, jossa sitten ikään kuin ratkaisija voi voi yksinkertaisesti 129 00:12:08.350 --> 00:12:16.110 jättää huomiotta sellaiset vaatimukset tai aspektit, jotka osa osapuoltain 130 00:12:16.110 --> 00:12:24.660 osapuolta tuomarin mukaan on kohtuuttomia. 131 00:12:24.660 --> 00:12:30.860 Argumentteja lienee tässäkin mukana, mutta vähän samalla voidaan voidaan ajatella, että että 132 00:12:30.860 --> 00:12:41.350 tän ikään kun ratkaisun tavoittelun ohella siinä ikään kun osapuolet joutuvat. 133 00:12:41.350 --> 00:12:46.200 Tekemään muutakin kuin argumentatiivista työtä. 134 00:12:46.200 --> 00:12:52.120 Lopputulokseen päästäkseen ja vaikka nyt sitten tämmöinen oikeuden piirissä oleva 135 00:12:52.120 --> 00:12:59.960 sovittelu, tyyppinen sovittelija, tyyppinen hahmo siinä mukana. 136 00:12:59.960 --> 00:13:01.840 Ei ole. 137 00:13:01.840 --> 00:13:07.080 Minkään osapuolen puolella idealisti vaan pyrkii ikään 138 00:13:07.080 --> 00:13:12.710 kuin auttamaan kaikkia sovittelun. 139 00:13:12.710 --> 00:13:23.250 Osallisia löytämään sitä ratkaisua, yhteistä ratkaisua ja miten miten siinä edetään. 140 00:13:23.250 --> 00:13:30.530 No tässä lyhyesti useita tämmöisiä keskustelutyyppejä, jossa on 141 00:13:30.530 --> 00:13:37.240 vaihtelevia määriä institutionaalisia lähtökohtia. 142 00:13:37.240 --> 00:13:41.800 Niin tavallaan näitä voidaan kutsua keskustelugenreiksi. 143 00:13:41.800 --> 00:13:48.600 Mutta nää ei ole mitenkään lukkoon lyötyjä siten, että olisi joku tiukasti rajattu 144 00:13:48.600 --> 00:13:52.950 formaatti kullakin näistä vaan nää on enemmänkin tällaisia. 145 00:13:52.950 --> 00:13:56.350 Tyypittelyjä ja. 146 00:13:56.350 --> 00:14:05.230 Niiden keskinäisiä eroja voi yrittää hahmottaa esimerkiksi pragmadialektiikka. 147 00:14:05.230 --> 00:14:13.110 Teoriassa voidaan ajatella, että se nelivaiheinen ratkaisuprosessi eli se konfrontaatio tai 148 00:14:13.110 --> 00:14:20.670 erimielisyyden selvittämiskohta avaus argumentointi ja päätäntö ja osapuolet. 149 00:14:20.670 --> 00:14:23.830 Sitten tässä nelivaiheisessa prosessissa niin kunkin 150 00:14:23.830 --> 00:14:29.390 näistä suhteen voidaan yrittää kuvata. Kuvata sitä toimintaa. 151 00:14:29.390 --> 00:14:33.520 Lisäksi voidaan yrittää kuvata sitä. 152 00:14:33.520 --> 00:14:37.960 Ikään kuin keskustelun kohteena olevan erimielisyyden luonnetta. 153 00:14:37.960 --> 00:14:41.960 Se voi olla arvioiva tai sitten jonkun näköistä sopimusta 154 00:14:41.960 --> 00:14:48.280 tai velvollisuutta koskeva juttu. Myöskin voisi ajatella. 155 00:14:48.280 --> 00:14:55.550 Jotain akateemista ympäristöä eräänlaisena institutionaalisena yhteisönä, jossa. 156 00:14:55.550 --> 00:15:01.990 Tavoitteena on. Löytää totuus. 157 00:15:01.990 --> 00:15:07.670 Esimerkiksi tai miten asiat ovat ja ja siellä sitten on omanlaisia 158 00:15:07.670 --> 00:15:12.710 institutionaalisia faktoja, jotka vaikuttaa siihen. 159 00:15:12.710 --> 00:15:14.850 No. 160 00:15:14.850 --> 00:15:18.550 Ehkä vielä lopuksi se, että nää keskustelutyypit eivät esiinny anna puhtaana 161 00:15:18.550 --> 00:15:24.350 tai tämmöisinä ideaalisina, vaan käytännössä voi olla vähän niinku sekaisin 162 00:15:24.350 --> 00:15:28.280 meneviä piirteitä eri keskusteluissa. 163 00:15:28.280 --> 00:15:39.400 Osittain tämmöinen sekaannushomma voi myöskin selittää tietynlaisia ongelmia tai. 164 00:15:39.400 --> 00:15:47.840 Ehkäpä virheitä tai tai kummallisuuksia esimerkiksi poliittinen keskustelu. 165 00:15:47.840 --> 00:15:56.710 Tämmöinen deliberatiivinen keskustelu harkintaa koskeva keskustelu, jossa on omat. 166 00:15:56.710 --> 00:16:03.160 Tavoitteensa niin jos siihen sekoittaa juridista. 167 00:16:03.160 --> 00:16:08.720 Keskustelua tai juridista diskurssia, niin siinä voi tulla. 168 00:16:08.720 --> 00:16:14.680 Sekaannoksia koskapa ne ovat jotenkin eri tyyppisiä asioita. 169 00:16:14.680 --> 00:16:18.840 Ja. Politiikassa. 170 00:16:18.840 --> 00:16:23.600 Voidaan tavoitella. Esimerkiksi. 171 00:16:23.600 --> 00:16:27.840 Lain tuottamista kun taas juridiikassa. 172 00:16:27.840 --> 00:16:33.120 Lain tulkintaa ja nyt tietyn tietyntyyppiset juridiset argumentit eivät 173 00:16:33.120 --> 00:16:38.470 ole kauhean soveliaita poliittiseen yhteyteen siirrettynä. 174 00:16:38.470 --> 00:16:41.200 Ja vastaavasti. 175 00:16:41.200 --> 00:16:47.240 Oikeudenkäynti ei ole politiikkaa puhtaimmillaan, vaan että politiikassa 176 00:16:47.240 --> 00:16:53.240 pätevät ja menestyksekkäät strategiat eivät sitten oikeudessa välttämättä 177 00:16:53.240 --> 00:16:58.800 ole lainkaan soveliaita ja niin edespäin. 178 00:16:58.800 --> 00:17:04.760 Näkisin, että näiden erilaisten keskustelutyyppien tutkimuksessa 179 00:17:04.760 --> 00:17:07.870 ja niiden argumentatiivisessa tarkastelussa. 180 00:17:07.870 --> 00:17:12.550 Olisi paljon sellaista tutkimuksellista työtä tehtävänä. 181 00:17:12.550 --> 00:17:17.110 Sanottakoon vielä, että tällaista tutkimusta on tehty. 182 00:17:17.110 --> 00:17:27.110 Eli prackmadalektikot on julkaisseet koko joukon eri tyyppisiä. 183 00:17:27.110 --> 00:17:34.070 Keskusteluja koskevia julkaisuja viimeisten noin parinkymmenen vuoden aikana. 184 00:17:34.070 --> 00:17:38.990 Mutta riittääkö tämä tämmöisenä lyhyenä ja tiiviinä 185 00:17:38.990 --> 00:17:43.830 avauksena keskustelutyyppien suhteen?