WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.380 --> 00:00:08.160 Tervetuloa kriittisen ajattelun ja tieteellisen kommunikaatiokurssin. 2 00:00:08.160 --> 00:00:10.610 Videoita katsomaan. 3 00:00:10.610 --> 00:00:17.370 Aiheena tällä videolla on argumentaatio ja sen tutkimisessa. 4 00:00:17.370 --> 00:00:24.810 Käytettävä rekonstruktiomenetelmä analyysissa. 5 00:00:24.810 --> 00:00:28.020 Ja. 6 00:00:28.020 --> 00:00:32.500 Muistutuksena, että argumentaatio tässä ymmärretään sellaisena toimintana, jossa 7 00:00:32.500 --> 00:00:39.170 esitetään väitteitä ja niitä tukevia perusteluja vastakkaisten. 8 00:00:39.170 --> 00:00:46.680 Näkökantojen esittäminen ja näiden vastakkaisten kantojen tueksi annetut argumentit. 9 00:00:46.680 --> 00:00:49.980 Ja toisaalta sitten tai lisäksi näiden. 10 00:00:49.980 --> 00:00:53.890 Entin kannalta olennaisia seikkoja sisältävät keskustelut. 11 00:00:53.890 --> 00:00:58.370 Kuuluvat osaksi argumentatiivista keskustelua. 12 00:00:58.370 --> 00:01:01.560 Eli kaikki argumentaatio. 13 00:01:01.560 --> 00:01:04.810 Prosessiin kuuluvat asiat konsultaatiosta. 14 00:01:04.810 --> 00:01:11.630 Lopputuloksen tarkastelu ja. Nyt sitten analyysi. 15 00:01:11.630 --> 00:01:17.450 Tarkoittaa erittelyä. Ja siinä pitäisi. 16 00:01:17.450 --> 00:01:23.750 Pyrkiä löytämään. Väitteet jotka keskustelussa. 17 00:01:23.750 --> 00:01:30.110 Läsnä. Ja sitten niille tueksi annetut perustelut. 18 00:01:30.110 --> 00:01:36.170 Ja myöskin lausumattömien oletusten selvittäminen ynnä muu erimielisyyden 19 00:01:36.170 --> 00:01:43.600 ratkaisemisen kannalta olennaiset c. 20 00:01:43.600 --> 00:01:49.020 Tärkeä asia on se, että analyysissä tarkoitus on yksinkertaisesti 21 00:01:49.020 --> 00:01:58.340 selvittää, että mitä on sanottu oletettu. Mitä on argumentoitu? 22 00:01:58.340 --> 00:02:06.530 Ja eritellä sitten teorian käsitteistön mukaisesti tarkastelun kohteena oleva toiminta. 23 00:02:06.530 --> 00:02:12.000 Ja pyrkiä tuottamaan sellainen tulos. 24 00:02:12.000 --> 00:02:16.830 Jossa kerrotaan että mitä todella on sanottu. 25 00:02:16.830 --> 00:02:21.410 Ja oletettu, mitä siinä keskustelussa on tapahtunut. 26 00:02:21.410 --> 00:02:29.250 Nyt analyytikko ei ole osallinen sitä tutkimaansa argumentaatiota. 27 00:02:29.250 --> 00:02:31.510 Ja. 28 00:02:31.510 --> 00:02:38.750 Lisäksi tarkoitus ei ole analyysissa arvioida esitettyjä argumentteja. 29 00:02:38.750 --> 00:02:46.570 Eikä ole tarkoitus arvioida esitettyjä väitteitä, niiden hyväksyttävyyttä, totuusarvoa. 30 00:02:46.570 --> 00:02:52.520 Tai muita vastaavia ominaisuuksia. 31 00:02:52.520 --> 00:02:57.560 Eli analyysi tarkoittaa tässä yksinkertaisesti sen kuvaamista 32 00:02:57.560 --> 00:03:03.990 teoreettiseen käsitteistön läpi katsottuna. Mitä? 33 00:03:03.990 --> 00:03:09.980 Siellä keskustelussa on tapahtunut. 34 00:03:09.980 --> 00:03:14.140 No lyhyesti analyytikon kysymyksiä ovat tällaiset eli 35 00:03:14.140 --> 00:03:17.220 tää on se mihin ollaan tähtäämässä. 36 00:03:17.220 --> 00:03:23.540 Ensinnäkin mitä keskustelussa olevat näkökannat ovat. 37 00:03:23.540 --> 00:03:25.340 Ja. 38 00:03:25.340 --> 00:03:31.100 Ennen kaikkea mikä on kenenkin kanta mihinkäkin proposition 39 00:03:31.100 --> 00:03:39.720 asiasisältöön, joka keskustelussa on esitetty. 40 00:03:39.720 --> 00:03:45.790 Mitkä argumentit kenelläkin on esitettynä? 41 00:03:45.790 --> 00:03:51.540 Ja argumenttien sisällöstä mitkä ovat argumenttien rakenteet 42 00:03:51.540 --> 00:03:56.820 ja mitä gemoja argumenteissa on käytetty? 43 00:03:56.820 --> 00:04:00.740 Näitä on käsitelty ja näitä käsitteitä on esitelty eri videoilla, 44 00:04:00.740 --> 00:04:07.220 joten niitä en nyt sitten tässä kertaa tarkemmin. 45 00:04:07.220 --> 00:04:11.920 Vaan. Nostan esille sitten. 46 00:04:11.920 --> 00:04:20.040 Sen että miten sitä analyysiä tehdään eli miten aineistoa käsitellään. 47 00:04:20.040 --> 00:04:24.270 Eri teorioissa. Käsitellään. 48 00:04:24.270 --> 00:04:32.460 Analyysia eri tavoin tai analyysiä ajatellaan eri tavoin erilaisissa. 49 00:04:32.460 --> 00:04:34.700 Tutkimuksen. 50 00:04:34.700 --> 00:04:41.760 Muodoissa nyt tässä käsiteltävää on pragmaat dialektiikkateoria ja siinä. 51 00:04:41.760 --> 00:04:46.620 Nyt sitten on ajateltu seuraavat vaiheet. 52 00:04:46.620 --> 00:04:52.270 Ensinnäkin aineistosta poistetaan. Ylimääräinen. 53 00:04:52.270 --> 00:04:54.370 Asia. 54 00:04:54.370 --> 00:04:59.610 Sitten siihen lisätään ääneen lausumattomat elementit. 55 00:04:59.610 --> 00:05:05.030 Siinä järjestetään osat tiettyyn järjestykseen ja sitten 56 00:05:05.030 --> 00:05:09.820 korvataan epäsuorat ilmaisut suorilla. 57 00:05:09.820 --> 00:05:14.540 Ja nää tarkoittaa sitä, että ensinnäkin ylimääräisiä asioita 58 00:05:14.540 --> 00:05:19.600 aineistossa ovat ne, jotka eivät tarkasteltavaan. 59 00:05:19.600 --> 00:05:22.750 Tavoitteeseen nähden nähden ole. 60 00:05:22.750 --> 00:05:28.530 Vaikuttavia tai ovat selkeästi niihin kuulumattomia seikkoja. 61 00:05:28.530 --> 00:05:35.850 Ja kun argumentaatio ajatellaan tässä teoriassa erimielisyyden ratkaisuprosessissa prosessina, 62 00:05:35.850 --> 00:05:42.810 niin kaikki sellainen aineistossa mahdollisesti esiintyvä tää asia, joka ei selkeästikään 63 00:05:42.810 --> 00:05:50.860 liity siihen erimielisyyden ratkaisemiseen, niin se karsitaan pois. 64 00:05:50.860 --> 00:05:55.780 Toisaalta se hyvin tavanomainen asia kielenkäytöstä. 65 00:05:55.780 --> 00:06:03.150 Että. Ei ilmaista kaikkea eksplisiittisesti. 66 00:06:03.150 --> 00:06:07.360 Vaan jätetään oletuksena. 67 00:06:07.360 --> 00:06:12.910 Ehkä ilmeisenä pidettynä oletuksena ääneen lausumatta ne sitten analyysissä 68 00:06:12.910 --> 00:06:19.680 pyritään löytämään ja tuomaan esille loppuu ja lopulliseen analyysiin, jotta 69 00:06:19.680 --> 00:06:26.990 tiedetään, että mikä se ajatusprosessi kaikkiaan on ollut. 70 00:06:26.990 --> 00:06:32.710 Ja sitten osien järjestäminen tiettyyn. 71 00:06:32.710 --> 00:06:37.880 Muotoon siitä hetken päästä lisää esimerkin kanssa. 72 00:06:37.880 --> 00:06:44.010 Järjestämme johonkin periaatteessa johonkin mielekkääseen ymmärrettävään muotoon. 73 00:06:44.010 --> 00:06:49.730 Sen saadun aineiston ja sitten korvausvaihe. 74 00:06:49.730 --> 00:06:52.180 Liittyy. 75 00:06:52.180 --> 00:06:58.320 Siihen ilmiöön, että kielelliset ilmaukset voivat olla epäsuoria. 76 00:06:58.320 --> 00:07:07.230 Ja epäselviä ja jotenkin vajavaiseksi, niin idea on, että analyytikko sitten tuo. 77 00:07:07.230 --> 00:07:16.390 Selkeästi esille, että mitä on sanottu? No. 78 00:07:16.390 --> 00:07:21.100 Minä olen tässä nyt yksi esimerkki. 79 00:07:21.100 --> 00:07:28.640 Josta nostan muutamia poimintoja ja tää esimerkki liittyy. 80 00:07:28.640 --> 00:07:34.710 Tällaiseen tapaukseen itäsuomen yliopistosta, jossa. 81 00:07:34.710 --> 00:07:42.670 Pauli rautiainen. Opettaja itä suomen yliopistossa. 82 00:07:42.670 --> 00:07:47.320 Piti opetusta kurssilla, jossa oli 100 hengen. 83 00:07:47.320 --> 00:07:53.370 Aah, osallistujamäärä ja sitten. Siinä. 84 00:07:53.370 --> 00:07:56.790 Kurssilla oli materiaalia. 85 00:07:56.790 --> 00:08:01.770 Tähän luento tallenteita katsottavana netissä, mutta sen lisäksi 86 00:08:01.770 --> 00:08:11.960 rautiainen sitten viitit tällaisia live. Luentoja ja sittenhän. 87 00:08:11.960 --> 00:08:15.290 Eräälle hänen luonnolleen tuli tuli sitten yksi henkilö 88 00:08:15.290 --> 00:08:20.650 tästä 100 ja hän sitten Twitterissä. 89 00:08:20.650 --> 00:08:25.910 Kirjoitti, asiasta ja kommentoi. 90 00:08:25.910 --> 00:08:29.510 Ei pohdiskeli hiukan syitä siihen liittyen. 91 00:08:29.510 --> 00:08:34.010 No joka tapauksessa iltalehti sitten tarttui tähän. 92 00:08:34.010 --> 00:08:39.770 Hänen. Twitteriinsä ja Twitter viestiinsä. 93 00:08:39.770 --> 00:08:44.440 Ja teki siitä uutisen haastatteli rautiaista, jonka jälkeen. 94 00:08:44.440 --> 00:08:47.990 Ja sitten reddit sivustolla. 95 00:08:47.990 --> 00:08:51.530 Käsiteltiin sitä sitä uutista. 96 00:08:51.530 --> 00:08:58.050 Ja siitä seurasi sitten pitkähkö keskustelu. 97 00:08:58.050 --> 00:09:02.140 Ei mitenkään valtavan pitkä, mutta jo se kuitenkin soittelin 98 00:09:02.140 --> 00:09:05.020 suhteellisen mittava keskustelu. 99 00:09:05.020 --> 00:09:10.550 Parisenkymmentä päätason kommenttia ja niihin sitten vaihteleva määrä. 100 00:09:10.550 --> 00:09:14.240 Sitten kommentteja. 101 00:09:14.240 --> 00:09:19.750 Ja nyt sitten seuraava seuraavassa muutama poiminta tästä. 102 00:09:19.750 --> 00:09:28.380 Reddit keskustelusta aluksi. No jos nyt ajatellaan. 103 00:09:28.380 --> 00:09:33.090 Erästä kommenttia. 104 00:09:33.090 --> 00:09:37.500 Liittyen tähän uutiseen ja siihen reddit keskusteluun. 105 00:09:37.500 --> 00:09:40.730 Ja tota sieltä sitten. 106 00:09:40.730 --> 00:09:47.580 Nostin esille tällaisen kommentin se kommentti oli seuraavan sisältöinen. 107 00:09:47.580 --> 00:09:51.160 Huomaan olevani allerginen klikkiotsikkoille, mutta liian tyhmä ja 108 00:09:51.160 --> 00:09:55.990 heikko lopettaakseni uutisten lukemisen ylekin on lisännyt klikkimediatuotantoon 109 00:09:55.990 --> 00:09:58.390 sataseitsemänkymmentä prosenttia. 110 00:09:58.390 --> 00:10:04.030 Mutta kuinka kaukana ollaan jostain tekoälypohjaista selainta, joka osaisi 111 00:10:04.030 --> 00:10:09.150 vähintäänkin piilottaa klikkiotsikoita sen syötin tai sitten kakkosversiossa 112 00:10:09.150 --> 00:10:15.110 jo käydä hakemassa tekstiä tekstistä sen madon ja korvata klikkiotsikot journalistisen 113 00:10:15.110 --> 00:10:18.430 ohjeiden mukaisella otsikolla. 114 00:10:18.430 --> 00:10:23.350 Ja tässä tapauksessa kenties yliopiston 100 hengen luennolle ilmestyi 115 00:10:23.350 --> 00:10:30.170 vain yksi henkilö etäopiskelu yleistynyt koronan jälkeen. 116 00:10:30.170 --> 00:10:37.910 Ja nyt sitten voidaan ajatella, että tämä kyseinen keskus keskustelu, 117 00:10:37.910 --> 00:10:45.000 joka tuolla reddit sivustolla käytiin. On. 118 00:10:45.000 --> 00:10:48.630 Paikoin täysin irrelevantti. 119 00:10:48.630 --> 00:10:53.730 Ajatellen sitä rautiaisen twiittiä ja hänen haastatteluaan. 120 00:10:53.730 --> 00:10:58.790 Ja tässä nyt voidaan ajatella, että että tässä pääpointti tässä kommentissa 121 00:10:58.790 --> 00:11:05.170 on nostaa esille klikkiotsikko, tematiikka. 122 00:11:05.170 --> 00:11:09.550 Ja odottaisin ajatella, että mikäli tehtäisiin argumentatiivista 123 00:11:09.550 --> 00:11:14.180 analyysiä pauli rautiaisen. 124 00:11:14.180 --> 00:11:18.380 Kommenttiin yliopiston maailman nykytilasta. 125 00:11:18.380 --> 00:11:23.430 Niin sitten tällainen kommentti voitaisiin poistaa siitä lopullisesta 126 00:11:23.430 --> 00:11:27.630 analyysista tai sivuuttaa se epäolennaisen. 127 00:11:27.630 --> 00:11:34.970 Ma toinen esimerkki eräs kommentoija kirjoitti, nyt rupesi pohdituttamaan tämäkin asia. 128 00:11:34.970 --> 00:11:40.270 Käyn tässä täysipäiväisenä töissä ja kanditutkinto kiinnostaisi etänä tai 129 00:11:40.270 --> 00:11:44.310 verkon kautta, koska tätä työtä en halua tehdä loppuelämää, niin olisiko 130 00:11:44.310 --> 00:11:49.550 avoimen kautta joustavampaa ja nähtävästi tässä nyt. 131 00:11:49.550 --> 00:11:52.710 Ainoastaan avaudutaan siitä, että pitäisiköhän. 132 00:11:52.710 --> 00:11:55.060 Sitten vaihtaa. 133 00:11:55.060 --> 00:12:02.100 Oppilaitosta tutkinnon suorittamisessa ja tämmöisenkin voisi puristaa sitten 134 00:12:02.100 --> 00:12:09.030 tän analyysimenetelmän hengessä siitä lopullisesta analyysistä. 135 00:12:09.030 --> 00:12:13.300 Tämä ei liity varsinaiseen asiaan. 136 00:12:13.300 --> 00:12:17.960 Tää voi olla hyvinkin tärkeä asia ja merkityksellinen asia ja ja ja niin 137 00:12:17.960 --> 00:12:25.410 edespäin, mutta ikään kuin tähän aiheeseen liittyen ei. 138 00:12:25.410 --> 00:12:33.600 No sitten ääneen lausumattomia asioiden lisääntymisen lisääminen. 139 00:12:33.600 --> 00:12:42.080 Aineiston analyysissa eräs kommentoija kirjoittaa autolla parras minimiin tilat hyötykäyttöön 140 00:12:42.080 --> 00:12:46.620 oikeasti läsnäoloa vaativille tapahtumille ja luonto kiittää. 141 00:12:46.620 --> 00:12:53.140 Korkeakoulujen pitää olla asiassa muutoksen edistäjä eikä jarru. 142 00:12:53.140 --> 00:12:55.100 Ja. 143 00:12:55.100 --> 00:13:03.910 Tässä nyt sitten kommentissa nojataan ekologisuus oletukseen ajatukseen, että. 144 00:13:03.910 --> 00:13:09.970 Autolla pärjääminen. Voitaisiin saada. 145 00:13:09.970 --> 00:13:15.560 Minimoitua. Muuttamalla korkeakoulujen. 146 00:13:15.560 --> 00:13:18.330 Ahaa, toimintatapoja. 147 00:13:18.330 --> 00:13:24.660 Ja sitten läsnäolo läsnäoloa oikeasti vaativat. 148 00:13:24.660 --> 00:13:27.780 Tapahtuma pitäisi asettaa. 149 00:13:27.780 --> 00:13:32.860 Tässä kommentissa etusijalle me voitaisiin ajatella, että että 150 00:13:32.860 --> 00:13:37.640 tässä on niinku ekologia, lähtökohta tai oletus. 151 00:13:37.640 --> 00:13:41.880 Jotta tää nyt olisi mielekäs ajatellen sitä. 152 00:13:41.880 --> 00:13:46.310 Alkuperäistä. Aihepiiriä. 153 00:13:46.310 --> 00:13:51.090 Nyt näiden äänien laumattomien asioiden esilletuominen ja ne esille 154 00:13:51.090 --> 00:13:55.650 kaivaminen voi olla hyvinkin haastava asia. 155 00:13:55.650 --> 00:14:02.770 Joskus kyse on kontekstista, siitä välittömästä keskustelu kontekstista eli missä 156 00:14:02.770 --> 00:14:07.990 yhteydessä keskustelu on käyty jos on kyse live keskustelusta. 157 00:14:07.990 --> 00:14:11.730 Sitten verkkokeskustelussa saattaisi. 158 00:14:11.730 --> 00:14:16.420 Olla jotain sellaisia oletuksia, jotka liittyy vaikkapa sivuston 159 00:14:16.420 --> 00:14:22.030 tai tai johonkin laajemman kontekstin kokonaisuuteen. 160 00:14:22.030 --> 00:14:28.660 Eli siellä ehkä keskustelijat laajasti ottaen tietävät tai tuntevat jonkun asian ja analyytikko 161 00:14:28.660 --> 00:14:35.140 voi joutua selvittämään, että mitä mahtavat olla sen kyseisen. 162 00:14:35.140 --> 00:14:45.190 Foorumin omat kulttuuriset lähtökohdat tai siellä laajasti tunnetut oletukset. 163 00:14:45.190 --> 00:14:52.590 No osien järjestäminen analyysi. Menettelyn osana. 164 00:14:52.590 --> 00:14:58.390 Järjestetään argumentaatiossa ideaalisen mallin mukaan 165 00:14:58.390 --> 00:15:05.130 konsultaatioapuausa argumentointi. Ja päätösosan. 166 00:15:05.130 --> 00:15:08.090 Eli konsultaatiossa. 167 00:15:08.090 --> 00:15:13.460 Tarkoitus on saada selville, että mistä asioista ollaan. 168 00:15:13.460 --> 00:15:19.640 Mitäkin mieltä en tuore erimielisyys esille ja poimin tuolta 169 00:15:19.640 --> 00:15:25.840 reddit keskustelusta tällaisen kommentin. Joka on aika helppo. 170 00:15:25.840 --> 00:15:30.090 Tunnistamisen kannalta siinä henkilö sanoo, olen eri mieltä. 171 00:15:30.090 --> 00:15:34.670 Väitän, että isoin haaste on miten yhteisöllisen oppimisen ja verkostoitumisen hyödyt 172 00:15:34.670 --> 00:15:41.710 voidaan saavuttaa etäopiskelussa muodollinen opetus sisältö on vain yksi osa korkeakouluopintoja 173 00:15:41.710 --> 00:15:45.030 ja sen voi toki suorittaa lähes täysin etänä. 174 00:15:45.030 --> 00:15:50.630 Lähes yksi tärkeänä pidän ihmisten kohtaamista ja yksi oppimista ja verkostoitumista 175 00:15:50.630 --> 00:15:56.170 ja niin edespäin kommentti jatkuu josta merkkinä sitten hakasulkeisiin 3. 176 00:15:56.170 --> 00:16:05.550 Pistettä, eli tässä nyt sitten henkilö tuo oman kantansa eri mieltä olen 177 00:16:05.550 --> 00:16:14.060 tuo kantasi, että hän on eri mieltä ja sitten tuota tähän sanoi, että mikä hänen kantansa on. 178 00:16:14.060 --> 00:16:21.350 No tää on nyt aika helppo konsultaation suhteen kun se sanotaan näin suoraan. 179 00:16:21.350 --> 00:16:29.220 No toinen vaihe on avausvaihe ja poimin sitten tällaisen kommentin. 180 00:16:29.220 --> 00:16:32.330 Keskeltä keskustelua tai keskeltä kommenttia. 181 00:16:32.330 --> 00:16:36.150 Olen poistanut siitä alon. Ja jatkuu. 182 00:16:36.150 --> 00:16:41.990 Moni kuulemma joutui lopettamaan opinnot heti, sillä töitä on pakko tehdä että on varaa elää 183 00:16:41.990 --> 00:16:48.270 ja jotkut opettajat oli ehdottaneet mitä jos lopettaisit työt en ymmärrä miten joku on kehdannut 184 00:16:48.270 --> 00:16:54.350 tuollaista edes ole ehdottaa taikka miten oikeasta elämästä irtaantunut pitää olla että noin 185 00:16:54.350 --> 00:16:59.960 edes ajattelee ja nyt sitten korostettu kohta tän avauksen suhteen. 186 00:16:59.960 --> 00:17:01.920 On keskeistä. 187 00:17:01.920 --> 00:17:06.780 Ja jotkut vielä valitsi juuri sen koulun, vaikka olisivat päässeet 188 00:17:06.780 --> 00:17:11.620 parempiin kouluihin ulkomaille sen takia, että siellä opiskelun piti 189 00:17:11.620 --> 00:17:17.840 olla mahdollista etänä ja töiden ohessa. Eli. 190 00:17:17.840 --> 00:17:24.060 Avausvaiheessa ideana on tuoda esille toisaalta roolit, joihin 191 00:17:24.060 --> 00:17:29.060 sitoudutaan ja toisaalta sitten ne lähtö. 192 00:17:29.060 --> 00:17:37.110 Kohtainen informaatio koskien keskustelua ja tässä sitten tuodaan esille 193 00:17:37.110 --> 00:17:41.450 jotakin. Sellaista joka. 194 00:17:41.450 --> 00:17:49.320 Keskustelijan mielestä on on tärkeää. Keskustelun käymiseksi. 195 00:17:49.320 --> 00:17:54.060 Ja tää kommentti liittyy. 196 00:17:54.060 --> 00:18:03.270 Siinä ketjussa aiemmin esiintyneeseen aihepiiriin ja tarkoitus on. 197 00:18:03.270 --> 00:18:07.230 Viedä keskustelua eteenpäin. 198 00:18:07.230 --> 00:18:11.200 Haluttuun suuntaan joka tapauksessa. 199 00:18:11.200 --> 00:18:18.480 Osana tätä suuntaa keskustelija toi esille sellaisen. 200 00:18:18.480 --> 00:18:25.250 Tiedon liittyen. Oppilaitoksen aloittaviin opiskelijoihin. 201 00:18:25.250 --> 00:18:31.040 Ja ja että he olivat tilanteessa, jossa heillä. 202 00:18:31.040 --> 00:18:35.920 Olisi ollut mahdollisuus päästä muihinkin kouluihin, mutta 203 00:18:35.920 --> 00:18:42.390 sitten olivat valinneet netavahtoehdon. Ja. 204 00:18:42.390 --> 00:18:48.680 Voisi ajatella, että tää on hyvinkin relevantti seikka keskustelun etenemisen 205 00:18:48.680 --> 00:18:53.300 suhteen eteneminen kohti erimielisyyden ratkaisua. 206 00:18:53.300 --> 00:18:56.000 Eli on syytä. 207 00:18:56.000 --> 00:19:03.600 Hahmottaa, että mitkä seikat sitten vaikuttavat siihen erimielisyyden ratkaisu. 208 00:19:03.600 --> 00:19:08.860 No seuraavaksi poiminta argumentointivaiheeseen. 209 00:19:08.860 --> 00:19:16.580 Eli jos ajatellaan keskustelun osien järjestelyä ja sieltä nyt sitten on tällainen. 210 00:19:16.580 --> 00:19:19.890 Muutaman. Kommentin. 211 00:19:19.890 --> 00:19:24.690 Kokonaisuus, jonka olen tähän suoraan lainannut. 212 00:19:24.690 --> 00:19:29.830 Eräs henkilö sanoo, miksi ylipäätään pidetään luentoa luentoja, joissa 213 00:19:29.830 --> 00:19:34.640 ainoa osallistumismahdollisuus on tulla itse paikan päälle. 214 00:19:34.640 --> 00:19:38.220 Ja. Sitten tähän. 215 00:19:38.220 --> 00:19:43.260 Vastataan, koska yliopiston tehtävä on paitsi tuottaa korkeatasoista opetusta. 216 00:19:43.260 --> 00:19:47.660 Myös tuoda opiskelijat toistensa seuraan verkostoitumaan ja opiskelemaan. 217 00:19:47.660 --> 00:19:52.300 Yksi tämän yksi tekemisen merkitystä ei pidä vähätellä. 218 00:19:52.300 --> 00:19:55.630 Se vahvistaa oppimista ja kun muutaman vuoden olet lähes päivittäin 219 00:19:55.630 --> 00:19:59.620 tekemisissä oman alan tuleviin asiantuntijoiden kanssa, niin omat 220 00:19:59.620 --> 00:20:05.950 mahdollisuutesi työllistyä kasvavat huimasti. 221 00:20:05.950 --> 00:20:10.530 Jos yliopiston suorat suorittaa rumasti sanottuna kirjekurssin 222 00:20:10.530 --> 00:20:13.750 jää iso osa opintojen syvintä olemusta väliin. 223 00:20:13.750 --> 00:20:22.330 Opiskelu on paljon muutakin kuin muodollinen pätevyys ja kurssimerkinnät. 224 00:20:22.330 --> 00:20:24.500 Tässä siis. 225 00:20:24.500 --> 00:20:31.320 Tunnistetaan, että kommentti kuuluu sitä kommentti, koska yliopiston 226 00:20:31.320 --> 00:20:36.380 tehtävä ja niin edespäin kuuluu argumentointivaiheeseen siinä ikään 227 00:20:36.380 --> 00:20:42.540 kun kerrotaan näkemys siitä, että miksi. 228 00:20:42.540 --> 00:20:48.450 Ylipäätään järjestetään sellaisia luentoja, joissa ainoa mahdollisuus 229 00:20:48.450 --> 00:20:53.100 osallistua on tulla paikan päälle. 230 00:20:53.100 --> 00:20:59.700 No lopuksi sitten päätäntovaiheeseen liittyen. 231 00:20:59.700 --> 00:21:04.910 Keskustelussa. Esiintyi tällainen. 232 00:21:04.910 --> 00:21:07.000 Kysymys pitäisikö? 233 00:21:07.000 --> 00:21:12.430 Tässä nyt mielestäsi yhdeksänkymmentäseitsemän opiskelijan toimia sen mukaan mitä ne 3 muuta 234 00:21:12.430 --> 00:21:18.780 haluaa ja henkilö sitten omalta osaltaan päättää keskustelu, hän sanoo. 235 00:21:18.780 --> 00:21:22.640 En tiedä. Ja sitten selittää sitä. 236 00:21:22.640 --> 00:21:26.620 Toisaalta hyviä perusteluja sallia etäopiskelu ja. 237 00:21:26.620 --> 00:21:33.540 Toisaalta hyviä perusteluja vaatia läsnäoloja ja ja niin edespäin ja tää kommentin 238 00:21:33.540 --> 00:21:41.840 idea on argumentaation näkökulmasta yksinkertaisesti todeta lopputulos mihin tähän 239 00:21:41.840 --> 00:21:47.390 mennessä siinä keskustelijan mielestä on päädytty. 240 00:21:47.390 --> 00:21:51.970 Ja edellä siis on poimittu kommentteja ja sijoitettu ne osaksi 241 00:21:51.970 --> 00:21:57.030 sitä argumentatiivista 4 vaiheen mallia. 242 00:21:57.030 --> 00:22:03.490 Ja se on osa analyysin tekemistä kun ajatellaan, että analyysi analyysin tekemisessä. 243 00:22:03.490 --> 00:22:12.770 Tämmöinen rekonstruktio on on se toimintamalli. 244 00:22:12.770 --> 00:22:15.080 No. 245 00:22:15.080 --> 00:22:21.640 Osien korvaaminen toisilla tää on ehkä metodologisesti hiukan kiistanalaista, 246 00:22:21.640 --> 00:22:25.720 joidenkuiden mielestä, mutta ehkä ei. 247 00:22:25.720 --> 00:22:35.130 Ei sitten tarkemmin teoreettisesti ajateltuna ole kauhean kummallinen asia. 248 00:22:35.130 --> 00:22:43.920 Haasteellinen toki saattaa olla, mutta ei mitenkään metodologisesti kummallinen. 249 00:22:43.920 --> 00:22:45.850 Eräs kommentti. 250 00:22:45.850 --> 00:22:55.530 Liittyy aiemminkin aiempaakin lainauksen näistä opintojen syvistä olemuksesta. 251 00:22:55.530 --> 00:23:01.050 Henkilö sanoo, jäin noista opintojen syvistä olemuksesta, paitsi vaikka ehdinkin 252 00:23:01.050 --> 00:23:04.810 käymään sen puolitoista vuotta paikan päällä ennen koronaa. 253 00:23:04.810 --> 00:23:09.270 Etäopiskelu sujuu kivasti eikä tarvitse katkerana katsella muiden 254 00:23:09.270 --> 00:23:13.090 kaveriporukoita ja sitten kommentti jatkuu. 255 00:23:13.090 --> 00:23:18.590 Mutta tässä kommentissa siis kyseenalaistetaan opintojen 256 00:23:18.590 --> 00:23:24.140 syvät olemuksen osana opiskelua ja. 257 00:23:24.140 --> 00:23:30.300 Erityisesti sitten kohteena olevan kommentin ajatus verkostoitumisesta 258 00:23:30.300 --> 00:23:34.900 ja muusta sosiaalisesta toiminnasta ja näiden tärkeys. 259 00:23:34.900 --> 00:23:38.400 Ja nyt voisi ajatella, että tässä nyt korvattaisiin tuo. 260 00:23:38.400 --> 00:23:40.680 Ehkäpä hiukan. 261 00:23:40.680 --> 00:23:45.600 Epäselvä ilmaisu sanomalla, että verkostoituminen ei 262 00:23:45.600 --> 00:23:48.690 välttämättä tapahdu lähiopetuksessakaan. 263 00:23:48.690 --> 00:23:52.860 Kirjoittaja sitten argumentoi itse. 264 00:23:52.860 --> 00:23:59.420 Tai käyttää itseään esimerkkinä tästä asiasta. 265 00:23:59.420 --> 00:24:03.050 Ja. 266 00:24:03.050 --> 00:24:08.410 Ideana tässä taustalla on, että muiden sosiaalinen kanssakäyminen kaveriporukassa 267 00:24:08.410 --> 00:24:14.350 katkeroittaa, kun itse ei ole siitä osallinen. 268 00:24:14.350 --> 00:24:20.770 No joo. Ehkäpä tämä riittää tästä. 269 00:24:20.770 --> 00:24:25.440 No analyytikon kysymykset sitten. 270 00:24:25.440 --> 00:24:28.050 Koskien sitä keskustelun. 271 00:24:28.050 --> 00:24:32.410 Niinku argumenttiatiivista sisältöä. 272 00:24:32.410 --> 00:24:40.980 Mainittiin tuolla aiemmin eli pitäisi pystyä poimimaan keskustelusta tai analys analysoitava 273 00:24:40.980 --> 00:24:48.420 tekstistä tai niin edespäin näkökannat kuhunkin eri erimielisyyden kohteena olevan 274 00:24:48.420 --> 00:24:53.080 proposition mitä kantaa kukakin osallistuu ja kannatti. 275 00:24:53.080 --> 00:24:57.940 Minkälaisia heidän lähtökohtansa ja johtopäätöksensä ovat 276 00:24:57.940 --> 00:25:05.760 tunnistaa argumentit eli mitkä ovat siis? Perusteet. 277 00:25:05.760 --> 00:25:14.590 Esitetyille näkökannoista mitä rakenteita. Argumenteissa esiintyy. 278 00:25:14.590 --> 00:25:22.950 Niin mitä rakenteita oli siis muutamia mahdollisia olemassa on tämmöinen, hyvin yksinkertainen 279 00:25:22.950 --> 00:25:31.210 yks yksi väitteen ja perustelun rakenne, jos sitä nyt rakenteeksi haluaa sanoa 280 00:25:31.210 --> 00:25:39.900 ja sitten rakenteita, jossa oli ketjumainen rakenne tai sitten yksi tai erikseen väite 281 00:25:39.900 --> 00:25:46.130 tukevia rakenteita ja sitten minkälaisia tämmöisiä ajatuskuvioita ja skeemoja. 282 00:25:46.130 --> 00:25:57.270 Tai päätelmiä argumenteissa on käytetty ja näistä nyt sitten muutama esimerkki. 283 00:25:57.270 --> 00:26:01.270 Siitä samaisesta reddit keskustelusta, jota edellä 284 00:26:01.270 --> 00:26:05.200 ole käsitellyt niin poimin tällaisen. 285 00:26:05.200 --> 00:26:09.540 Kommentin, jossa sanotaan ANK opiskelija moro. 286 00:26:09.540 --> 00:26:15.020 Osallistuin eilen luennolle, jossa jolle opettaja painotti läsnäolon olevan pakollista. 287 00:26:15.020 --> 00:26:19.620 Ajoin tätä varten 2 tuntia kampukselle painotuksesta huolimatta. 288 00:26:19.620 --> 00:26:22.800 Luennolle osallistui minun lisäkseni 2 henkilöä. 289 00:26:22.800 --> 00:26:27.080 Luento koostui reilun tunnin powerpoint esityksestä. 290 00:26:27.080 --> 00:26:30.600 Kysyin yksi kysymyksen kiitokseksi hyvästä esityksestä. 291 00:26:30.600 --> 00:26:33.040 En puhunut kenellekään muulle kuin luennoitsijoille. 292 00:26:33.040 --> 00:26:38.550 Ajoin 2 tuntia kotiin. Jatkossa pysyn kotona kuten muutkin. 293 00:26:38.550 --> 00:26:41.880 Ja nyt tässä selkeästi nyt. 294 00:26:41.880 --> 00:26:48.030 On niin jos kommentoidaan sisältöä, niin siinä viitataan 295 00:26:48.030 --> 00:26:50.390 sitten tämmöisiin sosiaalisiin. 296 00:26:50.390 --> 00:26:55.560 Merkityksiin läsnäolo opetuksessa. 297 00:26:55.560 --> 00:26:59.790 Ja kokemukset ei tän kommentin pohjalta siis ole. 298 00:26:59.790 --> 00:27:02.130 Kauhean sosiaaliset. 299 00:27:02.130 --> 00:27:09.450 Mutta eräs keskustelija sitten haastaa tän AMK opiskelija. 300 00:27:09.450 --> 00:27:15.260 Kommentoijan ajatuksen mitä jos vaikka asuisit jossain lähempänä? 301 00:27:15.260 --> 00:27:19.360 Ja sitten jos esität asian, että ongelma johtuisi muusta 302 00:27:19.360 --> 00:27:26.440 kuin että koulumatkani kestää 2 tuntia. 303 00:27:26.440 --> 00:27:35.380 Tää haastaa ton kommentin jollakin tavalla, mutta tää jatkuu tää ANK opiskelija sanoo. 304 00:27:35.380 --> 00:27:38.820 Ongelma ei ollut koulumatka vaan se, että läsnäoloni 305 00:27:38.820 --> 00:27:46.790 oli täysin merkityksetöntä ja sitten. Jatkaa. 306 00:27:46.790 --> 00:27:52.070 Kommentoimaan, että miksi pitää väkisin raapia opiskelijat kuuntelemaan monologia. 307 00:27:52.070 --> 00:27:56.960 Jota voisivat kuunnella kotoa käsin ja ja. 308 00:27:56.960 --> 00:28:01.800 Sittenhän kertoo omista asumisjärjestelyistä enemmän. 309 00:28:01.800 --> 00:28:08.400 Ja nyt sitten tähän argumenttiin liittyen, niin tässä periaatteessa on niinku yksi 310 00:28:08.400 --> 00:28:16.360 proposition ympärillä käytävä keskustelun pätkä ja erimielisyys koskee proposition 311 00:28:16.360 --> 00:28:23.360 läsnäolo ei ollut tai ole tarpeen luento opetuksessa. 312 00:28:23.360 --> 00:28:29.890 Ja. Ja kommentoida edellä tää ANK opiskelija. 313 00:28:29.890 --> 00:28:36.270 Hän on positiivisella kannalla tän proposition suhteen ja sitten toinen hänet haastava. 314 00:28:36.270 --> 00:28:46.280 Sitten epäilevällä kannalla, niin hän ei hyväksy tätä proposition. 315 00:28:46.280 --> 00:28:50.960 Proposition kannattaja vastaa siihen. 316 00:28:50.960 --> 00:28:56.640 Epäilykseen näyttää korjaavan väärinymmärryksen, eli hän kertoo, että mitä hän 317 00:28:56.640 --> 00:29:05.580 tarkoitti ja torjuu sitten semmoisen mahdollisen vasta argumentin. 318 00:29:05.580 --> 00:29:07.780 Tuomalla esiin informaatiota. 319 00:29:07.780 --> 00:29:10.240 Tää on ehkä hiukan epäselvää, että mitä. 320 00:29:10.240 --> 00:29:13.590 Mitähän nyt sitten lopulta? 321 00:29:13.590 --> 00:29:17.310 Tässä keskustelussa halusi sanoa. 322 00:29:17.310 --> 00:29:24.650 Eli voi olla että tää tää analyysi ei vastaa sitä mitä henkilö henkilöt todella on 323 00:29:24.650 --> 00:29:31.720 ajatellut, mutta näyttäisi siltä, että tää esittämäni tulkinta on on. 324 00:29:31.720 --> 00:29:35.270 Mielekäs ajatellen tota informaatiota. 325 00:29:35.270 --> 00:29:42.410 Jonka esille tuolta kaivoin. No joka tapauksessa. 326 00:29:42.410 --> 00:29:46.090 Skeema, johon tämä argumentti nojautuu. 327 00:29:46.090 --> 00:29:54.090 Oon instrumentaali kausaalinen skeema. Ja siinä ajatuksena on. 328 00:29:54.090 --> 00:30:00.490 Että, että asioiden välillä on jokin kausaalinen tai syy seuraussuhde tai jokin 329 00:30:00.490 --> 00:30:08.470 on väline jonkun saavuttamiseksi ja se ajatusrakenne liittyy siihen, että että 330 00:30:08.470 --> 00:30:15.790 jos toiminnalla ei ole vaikutusta, niin sitten sillä ei ole arvoa tai merkitystä 331 00:30:15.790 --> 00:30:21.680 ja se asia on tässä se läsnäolo eli jos ei sillä. 332 00:30:21.680 --> 00:30:27.300 Jos läsnäoleminen on yksi merkityksellinen kuin ei läsnäolo 333 00:30:27.300 --> 00:30:31.000 niin niin sitten sillä ei ole vaikutusta siihen. 334 00:30:31.000 --> 00:30:37.670 Kyseiseen lopputulokseen. No. 335 00:30:37.670 --> 00:30:44.370 Jos ohitetaan se väärinkäsityksen oikaisuasia ja siihen liittyvä ajatus 336 00:30:44.370 --> 00:30:48.890 siitä, että asumisjärjestelyt ovat olleet ehkä jonkinlaiset tällä argumentoida, 337 00:30:48.890 --> 00:30:51.810 niin tää on nyt yksinkertainen. 338 00:30:51.810 --> 00:30:58.670 Yksi argumentin tai yksi perusteen argumentti, väite ja perustelu 339 00:30:58.670 --> 00:31:03.370 ja yksinkertaisesti ajatus sisältö. 340 00:31:03.370 --> 00:31:07.250 Nojautuu siihen, että vaikutuksen olemattomuus osviitan viitanneen 341 00:31:07.250 --> 00:31:13.550 sitten vaikutuksen sosiaalisessa kanssakäymisessä. 342 00:31:13.550 --> 00:31:17.210 Ja. 343 00:31:17.210 --> 00:31:21.410 Ei ole niin, että hänen kannatti mennä ainakaan sosiaalisten 344 00:31:21.410 --> 00:31:27.780 syiden takia sinne sinne luennolle. No hyvä. 345 00:31:27.780 --> 00:31:32.780 Tässä on nyt jonkun näköistä ajatusta siitä, että mitä tää rekonstruktio. 346 00:31:32.780 --> 00:31:34.740 Tarkoittaa. 347 00:31:34.740 --> 00:31:40.260 Tässä pragmaticekniikka kategoriassa ja ja mitä siinä analyysissä tapahtuu. 348 00:31:40.260 --> 00:31:47.470 Eli ja ja yksi yksinkertainen esimerkki nyt vähänkään laajemmat. 349 00:31:47.470 --> 00:31:51.150 Kokonaisuudet tietysti niin niiden läpikäyminen tällä 350 00:31:51.150 --> 00:31:57.620 tarkkuudella voi olla aika työlästä. Ja. 351 00:31:57.620 --> 00:31:59.790 Analyysi ei ole. 352 00:31:59.790 --> 00:32:05.270 Siis mitään triviaalia puuhaa tai sellaista, joka joka. 353 00:32:05.270 --> 00:32:08.320 Tehdään. Nopeasti. 354 00:32:08.320 --> 00:32:17.480 Ja. Usein analysoitavat keskustelut tai. 355 00:32:17.480 --> 00:32:22.620 Muut argumentatiiviset esitykset oli, olivatpa ne niinku monologeja 356 00:32:22.620 --> 00:32:29.540 tai tai eivät niin vaativat tarkan analyysin tekemiseksi aika paljon 357 00:32:29.540 --> 00:32:34.600 aikaa ja ja tää ei ole mitenkään helppoa. Helppoa asiaa.