WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.420 --> 00:00:07.670 Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio virheet. 2 00:00:07.670 --> 00:00:15.390 Tällä videolla käsitellään ajattelun virheitä, poimitaan parista näkökulmasta sellaisia 3 00:00:15.390 --> 00:00:24.010 tapoja, joilla hahmottaa keskusteluun ja päättelyyn liittyviä virheitä. 4 00:00:24.010 --> 00:00:32.040 No virheet voidaan ajatella ensinnäkin päättelyvirheinä loogisina virheinä. 5 00:00:32.040 --> 00:00:36.350 Jotka on tällaisia aika yleisiä ajatusvirheitä. 6 00:00:36.350 --> 00:00:38.310 Ja. 7 00:00:38.310 --> 00:00:45.710 Koska kyseessä on päättelyvirhe nimenomaisesti, niin näillä tarkoitetaan sellaisia 8 00:00:45.710 --> 00:00:53.550 virheitä, jotka liittyvät premissien ja konkluusion väliseen suhteeseen tai 9 00:00:53.550 --> 00:00:59.680 argumentissa perusteluiden ja johtopäätöksen. 10 00:00:59.680 --> 00:01:04.720 Väliseen loogiseen suhteeseen tai niiden suhteeseen. 11 00:01:04.720 --> 00:01:10.230 Logiikan näkökulmasta paremminkin. 12 00:01:10.230 --> 00:01:14.640 Mä päättelyvirheitä on erilaisia. 13 00:01:14.640 --> 00:01:21.320 Lueteltavissa niitä voitaisiin luokitella ikään kuin päättelytyyppien mukaan. 14 00:01:21.320 --> 00:01:24.840 Esimerkiksi jos ajatellaan, että. 15 00:01:24.840 --> 00:01:29.070 Päättelyä olisi tämmöinen yleistävä päättely. 16 00:01:29.070 --> 00:01:35.910 Siis sellainen päättely, jossa pyritään esittämään perusteita jonkun väittämän tueksi 17 00:01:35.910 --> 00:01:42.590 siten, että se väittämä ei seuraa absoluuttisella varmuudella perusteista. 18 00:01:42.590 --> 00:01:49.710 Ja sitten toisaalta loogiset virheet sellaista päättelyä, joka esitetään 19 00:01:49.710 --> 00:01:54.000 ikään kuin varmana loogisessa mielessä varmana. 20 00:01:54.000 --> 00:02:01.290 Päättelynä, mutta joka sitten jostain syystä ei sellaista kuitenkaan ole. 21 00:02:01.290 --> 00:02:09.410 No toinen näkökulma virheisiin liittyisi ikään kuin keskustelun virheisiin, 22 00:02:09.410 --> 00:02:16.450 jossa ei välttämättä ole kyse pelkästään premissien ja konkluusion tai perusteiden 23 00:02:16.450 --> 00:02:21.170 ja johtopäätöksen välisestä suhteesta, vaan että keskustelussa tapahtuu jotakin 24 00:02:21.170 --> 00:02:28.030 sellaista, joka sitten tekee. Keskustelun tavoitteen. 25 00:02:28.030 --> 00:02:35.550 Ongelmalliseksi saavuttaa ja pragmadialektiikka teoria argumentaatioteoriana tämmöisenä 26 00:02:35.550 --> 00:02:44.190 keskustelu keskustelua argumentatiivista keskustelua koskevana teoriana näkee sitten 27 00:02:44.190 --> 00:02:50.390 argumentti virheet ja kun sääntöjen rikkomuksina. 28 00:02:50.390 --> 00:02:56.270 No voitaisin mainita lyhyesti vallaisia teorian merkkipaaloja. 29 00:02:56.270 --> 00:02:59.640 Näitä nyt ensimmäinen. 30 00:02:59.640 --> 00:03:05.800 Mainittu, teos on aristoteleen teos nimeltä sofistisia kumoamisia, 31 00:03:05.800 --> 00:03:12.880 jossa aristoteles esittelee sellaiset parisenkymmentä keskusteluun 32 00:03:12.880 --> 00:03:19.440 liittyvää virhettä ja tää aristoteleteos on. 33 00:03:19.440 --> 00:03:22.310 Ikään kuin pallasia teorian historian. 34 00:03:22.310 --> 00:03:26.200 Keskeisimpiä merkkipaaluja. 35 00:03:26.200 --> 00:03:35.400 Sen siihen viitataan sitten läpi läpi koko historian aina aina fallasioiden yhteydessä 36 00:03:35.400 --> 00:03:42.670 keskiajalla pallasioita käsiteltiin toki toki paljon ja ja monet. 37 00:03:42.670 --> 00:03:47.790 1800 ja yhdeksänsataaluvun. 38 00:03:47.790 --> 00:03:56.320 Oppikirjoista, jossa logiikka ja argumentaatiota käsitellään siellä sitten seurattiin. 39 00:03:56.320 --> 00:04:04.030 Traditiota joka pohjautuu aika paljolti aristoteleen traditioon. 40 00:04:04.030 --> 00:04:07.600 Siellä hamblin. 41 00:04:07.600 --> 00:04:17.760 Julkaisi teoksen nimeltä falsies ja julkaisuvuosi oli 1970 42 00:04:17.760 --> 00:04:25.960 ja se nyt sitten omalla tavallaan ravisteli fallasiat tutkimusta ja tän jälkeen 43 00:04:25.960 --> 00:04:29.160 fallasi, jota on tutkittu. 44 00:04:29.160 --> 00:04:31.510 Monesta eri näkökulmasta. 45 00:04:31.510 --> 00:04:37.070 Ja monet argumentaation ja logiikan teoriat on olleet. 46 00:04:37.070 --> 00:04:43.310 Taustana palasia tutkimukselle ja onpa sitten sellainenkin suuntaus ollut, jossa on ikään 47 00:04:43.310 --> 00:04:49.000 kuin lähestytty argumentaatiota nimenomaan fallasioiden näkökulmasta. 48 00:04:49.000 --> 00:04:53.230 Siten että ettäkin ajatellaan niin, että. 49 00:04:53.230 --> 00:04:58.520 Hyvää argumentointia on sellainen, jossa ei syyllistytä. 50 00:04:58.520 --> 00:05:01.110 Virheisiin tai pallasioihin. 51 00:05:01.110 --> 00:05:07.670 Tämmöinen näkökulma tai lähestymistapa on sikäli ongelmallinen metodologisesti, että kun 52 00:05:07.670 --> 00:05:16.070 katsotaan kaikkia lueteltuja mahdollisia fallsioita joita 53 00:05:16.070 --> 00:05:23.200 esiintyy niin. On melko hankala nähdä. 54 00:05:23.200 --> 00:05:29.030 Että se lista olisi. Käytännössä koskaan täydellinen. 55 00:05:29.030 --> 00:05:36.390 Tuntuu, että niitä listoja täydennellään yhä enemmän ja enemmän ja tällöin herää 56 00:05:36.390 --> 00:05:40.830 sitten kysymys, että että olemmeko vastanneet tyydyttävästi kysymykseen, että 57 00:05:40.830 --> 00:05:48.390 onko argumentaatio hyvää, jos kerran se lista jota vasten argumentaatiota verrataan 58 00:05:48.390 --> 00:05:53.680 ei ole, ei ole mitenkään pysyvä tai. Muutoin. 59 00:05:53.680 --> 00:05:56.150 Jotenkin hallittavissa. 60 00:05:56.150 --> 00:06:01.150 Kukaan ei pysty hallitsemaan satoja tai tuhansia virheitä, 61 00:06:01.150 --> 00:06:05.000 jos ne on pelkästään luettelon varassa. 62 00:06:05.000 --> 00:06:08.120 Näin ollen tää pallasia lähestymistapa ikään kuin itsessään on 63 00:06:08.120 --> 00:06:12.080 hiukan ongelmallinen nähdäkseni, mutta yksi kaikki. 64 00:06:12.080 --> 00:06:16.520 Pidän erittäin hyödyllisenä tutustua erilaisiin. 65 00:06:16.520 --> 00:06:20.870 Ajattelun virheisiin ja keskusteluvirheisiin. 66 00:06:20.870 --> 00:06:25.430 Ja nyt sitten tällä videolla käsittelen joitakin. 67 00:06:25.430 --> 00:06:33.190 Virheitä ja lähestymistapa niin perustuu osittain pragmagialektiseen teoriaan, mutta 68 00:06:33.190 --> 00:06:41.080 sitten toisaalta sitten logiikan teoriaan ja tieteen filosofiseen. 69 00:06:41.080 --> 00:06:46.100 Argumentointiin koskien yleistämistä. 70 00:06:46.100 --> 00:06:52.740 Nää lähestymistapa nää erilaiset lähestymistavat eivät ole välttämättä ikään kuin kilpailevia 71 00:06:52.740 --> 00:06:58.880 tai keskenään ristiriitaisia, joskin jonkin verran jännitteitä on. 72 00:06:58.880 --> 00:07:01.880 Mutta en mene nyt näihin. 73 00:07:01.880 --> 00:07:07.030 Teoreettisiin erityispiirteisiin sen tarkemmin. 74 00:07:07.030 --> 00:07:15.440 Aloitetaan yleistämistä koskevilla virheillä ensinnä yleistämisestä. 75 00:07:15.440 --> 00:07:20.750 Kuvataan hiukan siitä. Nyt yleistäminen voi. 76 00:07:20.750 --> 00:07:26.110 Olla joskus käytössä hyvin laajassa mielessä. 77 00:07:26.110 --> 00:07:30.990 Merkitys on silloin se, että johtopäätöksessä yksinkertaisesti yksinkertaisesti on 78 00:07:30.990 --> 00:07:37.960 sellaista informaatiota, jota lähtökohdissa tai premisseissä ei ole. 79 00:07:37.960 --> 00:07:40.880 Ja tää on nyt tällaista. 80 00:07:40.880 --> 00:07:48.200 Ajattelutapaa, jota voitaisiin hienosti kutsua niin sanotusti amliatiiviseksi päättelyksi tai 81 00:07:48.200 --> 00:07:56.390 laajentavaksi päättelyksi ja tälleen nyt on käytännössä aina mahdollista, että. 82 00:07:56.390 --> 00:08:00.830 Johtopäätös ei ole totta, vaikka lähtökohdat olisivat 83 00:08:00.830 --> 00:08:05.480 tosia, eli se johtopäätöksen totuus. 84 00:08:05.480 --> 00:08:12.920 Ei ole absoluuttisen varmasti pääteltävissä lähtökohdista, vaikka olisimme 85 00:08:12.920 --> 00:08:20.870 täysin varmoja lähtökohtiin tai premissien totuudesta. 86 00:08:20.870 --> 00:08:25.560 Ja tää nyt tarkoittaa silloin sitä, että. 87 00:08:25.560 --> 00:08:30.000 Meillä ei nyt sitten absoluuttista varmuutta. 88 00:08:30.000 --> 00:08:36.230 Voi tällaisista päätelmistä olla ja niiden johtopäätöksien totuudesta. 89 00:08:36.230 --> 00:08:41.570 Tää huomio tästä yleistämisen. 90 00:08:41.570 --> 00:08:48.160 Problemaattisuudesta tai epävarmuuden luonteesta. 91 00:08:48.160 --> 00:08:56.240 Pohjautuu david hume nimisen filosofin induktion kritiikkiin ja hänen 92 00:08:56.240 --> 00:09:03.800 huomionsa siitä, että tämmöistä yleistävää induktiivista päättelyä ei voida. 93 00:09:03.800 --> 00:09:11.920 Oikeuttaa koskaan lopullisesti tai näyttää siltä, että oikeuttaminen edellyttäisi 94 00:09:11.920 --> 00:09:18.050 sitten itse siihen induktiivisen päättelyn tukeutumista. 95 00:09:18.050 --> 00:09:24.370 Ja ehkäpä tavanomaiset induktiiviset kritiikit ovat luonteeltaan 96 00:09:24.370 --> 00:09:31.050 sellaisia, jossa todetaan, että emme voi olla tulevaisuuden asioista 97 00:09:31.050 --> 00:09:35.470 absoluuttisen varmoja menneisyyden pohjalta. 98 00:09:35.470 --> 00:09:42.750 Koska tällöin joudutaan olettamaan, että tulevaisuus on menneisyyden kaltaista. 99 00:09:42.750 --> 00:09:45.750 Mutta se tieto. 100 00:09:45.750 --> 00:09:50.720 Että miksi tulevaisuus olisi menneisyyden kaltaista? 101 00:09:50.720 --> 00:09:55.600 Lopulta aina pohjautuisi johonkin sellaiseen päättelyyn, jossa 102 00:09:55.600 --> 00:10:01.030 sanottaisiin, että ennenkin se on ollut näin. 103 00:10:01.030 --> 00:10:10.440 Ja tää on kehäpäätelmä. No yleistäminen suppeammassa merkityksessä. 104 00:10:10.440 --> 00:10:16.920 Tarkoittaa jotain sellaista, jossa johtopäätöksessä on yleinen tai universaali tyyppinen 105 00:10:16.920 --> 00:10:25.080 väite ja se väite on muotoa kaikki tietyn tyyppiset asiat ovat jonkinlaisia tai 106 00:10:25.080 --> 00:10:33.230 kuten tässä dialla sanotaan, kaikki x tyyppiset asiat ovat tyyppisiä asioita. 107 00:10:33.230 --> 00:10:36.870 Meillä voisi olla vaikkapa lause. 108 00:10:36.870 --> 00:10:41.550 Kaikki amerikkalaiset ovat pinnallisia. 109 00:10:41.550 --> 00:10:45.870 Ja nyt sitten voidaan helposti kuvitella, että minkälaisen 110 00:10:45.870 --> 00:10:51.440 päättelyn tuloksena joku henkilö tämmöiseen. 111 00:10:51.440 --> 00:10:57.880 Väittämään olisi tullut ja se olisi esimerkiksi se, että hän on tavannut. 112 00:10:57.880 --> 00:11:00.040 Muutaman. 113 00:11:00.040 --> 00:11:03.680 Amerikkalaisen, jotka ovat pinnallisia ja sitten hän saattaisi 114 00:11:03.680 --> 00:11:08.760 yleistää näistä muutamasta tapauksesta. 115 00:11:08.760 --> 00:11:14.740 Koskemaan kaikkia amerikkalaisia, että he ovat pinnallisia. 116 00:11:14.740 --> 00:11:23.260 No yleistämisen voi tapahtua 1 2, 3, 5 tai määrän 117 00:11:23.260 --> 00:11:26.320 tapausten pohjalta. 118 00:11:26.320 --> 00:11:31.600 Ja ehkä nyt arkielämässä monelle riittää pari 3 tapausta kun 119 00:11:31.600 --> 00:11:39.950 sitten mieli lähestulkoon automaattisesti. Ryhtyy tekemään. 120 00:11:39.950 --> 00:11:43.800 Ja muodostamaan säännönmukaisuuksia. 121 00:11:43.800 --> 00:11:50.950 Ilmiöstä ja mieli saattaa tuottaa sitten tällaisen yleistävän ajatuksen. 122 00:11:50.950 --> 00:11:55.080 Joskus ihmiset esittävät. 123 00:11:55.080 --> 00:11:59.920 Tämmöisiä yleisiä väittämiä ilman ensimmäistäkään perustetta ja voisi ajatella, 124 00:11:59.920 --> 00:12:05.480 että perusteena silloin on nolla kappaletta tapauksia, mutta ehkäpä sitä ei 125 00:12:05.480 --> 00:12:10.560 voi kutsua yleistämiseksi, vaan se on sitten ihan. 126 00:12:10.560 --> 00:12:16.840 Väitteen fabrikointia tai keksimistä stetsonista. 127 00:12:16.840 --> 00:12:20.270 Vedettyjä väittämiä. 128 00:12:20.270 --> 00:12:26.230 Kannattaa huomata nyt sellainen seikka, että tuo voi olla 129 00:12:26.230 --> 00:12:34.160 2 tai 3 tai 5 tai 100 200 kappaletta, mutta. 130 00:12:34.160 --> 00:12:42.120 Jos nyt ajatellaan jotain vähän sellaisia kosmisiakin mittakaavoja, niin vaikkapa. 131 00:12:42.120 --> 00:12:46.440 Astronomien tekemät havainnot jossain vaiheessa. 132 00:12:46.440 --> 00:12:50.870 On olleet tilanteessa, jossa on tehty havaintoja. 133 00:12:50.870 --> 00:12:56.230 Esimerkiksi 200 planeetasta. 134 00:12:56.230 --> 00:13:02.030 Ja nyt on voinut olla niin, että ne 200 havaittua planeettaa 135 00:13:02.030 --> 00:13:06.750 ovat ominaisuuksiltaan tietyntyyppisiä. 136 00:13:06.750 --> 00:13:13.390 Ja sitten joku olisi saattanut silloin yleistää, että no kaikki 137 00:13:13.390 --> 00:13:17.070 maailmankaikkeuden planeetat ovat sellaisia. 138 00:13:17.070 --> 00:13:21.550 Mutta se 200 havaintoa on todella vähän. 139 00:13:21.550 --> 00:13:28.440 Jos ajatellaan, että planeettoja on miljardeja tai trionia. 140 00:13:28.440 --> 00:13:36.480 Kappaleita paljon nyt sitten universumissa planeettoja onkaan ja tällöin ikään kuin se. 141 00:13:36.480 --> 00:13:40.280 Tehtyjen havaintojen määrä on häviävän pieni verrattuna 142 00:13:40.280 --> 00:13:45.470 koko universumin planeettojen lukumäärän. 143 00:13:45.470 --> 00:13:52.150 Eli nyt ei ole olemassa mitään spesifiä lukumäärää, joka kertoo, että 144 00:13:52.150 --> 00:13:58.960 milloin on tarpeeksi tapauksia yleistyksen pohjalle eli. 145 00:13:58.960 --> 00:14:04.160 Tällaista numeroa ei voi olla ellei tiedetä paljonko se perusjoukko. 146 00:14:04.160 --> 00:14:06.190 Nyt lopulta on. 147 00:14:06.190 --> 00:14:12.830 Joo ja jos perusjoukko on varsin suuri, niin sitten suurikin lukumäärä. 148 00:14:12.830 --> 00:14:19.590 Voi olla kokonaisuuden kannalta häviävän pieni ja tarvitaan sitten muuta. 149 00:14:19.590 --> 00:14:27.280 Argumentatiivista tukea siihen siihen. Perusteen. 150 00:14:27.280 --> 00:14:31.920 Kylkeen, jotta voitaisiin ajatella sen yleistyttävän johtopäätöksen 151 00:14:31.920 --> 00:14:41.830 olevan jotenkin asiallisesti tehtyä. Ja nyt tässä on. 152 00:14:41.830 --> 00:14:50.080 Ehkäpä oltu ensisijaisesti totuus. Tyyppinen kriteeristö. 153 00:14:50.080 --> 00:14:58.510 Päällimmäisenä eli kysymys on siitä, että että onko johtopäätös totta. 154 00:14:58.510 --> 00:15:02.680 Jos tietyt perustelut ovat totta. 155 00:15:02.680 --> 00:15:06.590 Mutta voidaan ajatella, että totuuden. 156 00:15:06.590 --> 00:15:12.910 Ja vain totuuden ohella olisi sitten vähän väljempi. 157 00:15:12.910 --> 00:15:18.430 Arviointikriteeriä nimenomaan yleistyksen kannalta voidaan ajatella 158 00:15:18.430 --> 00:15:23.390 tämmöistä käsitettä kuin todennäköinen. 159 00:15:23.390 --> 00:15:31.950 Ja tää todennäköisyys on sitten oma oma käsitteensä, joka voidaan sitten ymmärtää useammallakin 160 00:15:31.950 --> 00:15:40.230 kuin yksi tavalla, mutta ehkäpä nyt emme tässä yhteydessä mene siihen. 161 00:15:40.230 --> 00:15:46.560 No kyse on siis. Jonkun näköisestä varmuudesta. 162 00:15:46.560 --> 00:15:53.230 Kun me arvioidaan. Argumentteja totuus ei. 163 00:15:53.230 --> 00:15:57.590 Edes ole kaikissa lausetyypeissä tai väitetyypeissä kenties 164 00:15:57.590 --> 00:16:00.870 se oikea ominaisuus tarkastella sitä. 165 00:16:00.870 --> 00:16:05.790 Mutta jos nyt ajatellaan faktuaalisia väitteitä, niin silloin totuus tai todennäköisyys 166 00:16:05.790 --> 00:16:11.470 on on hyvä tai sitten voidaan puhua varmuudesta. 167 00:16:11.470 --> 00:16:16.190 Nyt absoluuttinen varmuus on sellainen joka kerta kaikkiaan ei ole mahdollista 168 00:16:16.190 --> 00:16:21.920 ja tää on jotain tiukempaa kuin pelkkä psykologinen varmuus. 169 00:16:21.920 --> 00:16:27.200 Psykologinen varmuus tarkoittaisi tässä semmoista varmuuden tunnetta ja 170 00:16:27.200 --> 00:16:32.430 varmuuden tunne on eri asia kuin se absoluuttinen varmuus. 171 00:16:32.430 --> 00:16:39.830 Jollakulla siis ehkä esimerkki valottaa tän tätä erottelua. 172 00:16:39.830 --> 00:16:47.440 Nyt voisin. Kysyä joltakulta, että. 173 00:16:47.440 --> 00:16:53.350 Että oletko? Että paljonko paljonko on neliöjuuri 100? 174 00:16:53.350 --> 00:17:02.900 Ja sitten jos henkilö vastaisi että oikea vastaus tähän on 10. 175 00:17:02.900 --> 00:17:05.260 Ja sitten kysyisin, että oletko varma vastaus? 176 00:17:05.260 --> 00:17:10.080 Olen varma kuinka varma olet. 177 00:17:10.080 --> 00:17:16.750 No olen olen erittäin varma ja sitten jos kysyisin, että no jos olet. 178 00:17:16.750 --> 00:17:20.430 Erittäin varma niin testataksemme sitä erittäin varmuuden 179 00:17:20.430 --> 00:17:25.920 merkitystä niin olisitko valmis lyömään vetoa? 180 00:17:25.920 --> 00:17:31.110 Että että onko tää oikea vastaus vaikkapa eurosta? 181 00:17:31.110 --> 00:17:34.510 Ja jos henkilö ei ole nyt absoluuttisen köyhä niin niin hän 182 00:17:34.510 --> 00:17:38.600 voisi sanoa, että no kyllä nyt eurosta voidaan. 183 00:17:38.600 --> 00:17:44.030 Voidaan lyödä vetoa, että vaikka häviäisi, niin maailma ei siihen kaatuisi. 184 00:17:44.030 --> 00:17:53.520 Mut sitten jos kysyisinkin, että mitäpä jos lyödään vetoa oikeasta raajasta kädestä? 185 00:17:53.520 --> 00:17:59.880 Tai tai jostain muusta vastaavasta hengestä tai vaikkapa. 186 00:17:59.880 --> 00:18:05.520 Orjuudesta, että jos olet väärässä niin suostuisitko elinikäisesti 187 00:18:05.520 --> 00:18:09.630 orjaksi omistamaan hiilikaivokseen? 188 00:18:09.630 --> 00:18:13.230 Ja tää saattaisi nyt sitten ikään kun. 189 00:18:13.230 --> 00:18:17.270 Psykologisessa mielessä tuottaa sellaisen epävarmuuden tilan, 190 00:18:17.270 --> 00:18:21.590 että että mitäpä jos erehdynkin tästä asiasta? 191 00:18:21.590 --> 00:18:25.120 Tai antaa henkeni. Olisinko. 192 00:18:25.120 --> 00:18:30.850 Olenko oikeasti niin varma, että voisin antaa pantiksi henkeni? 193 00:18:30.850 --> 00:18:37.570 Ja absoluuttinen varmuus sitten olisi jotain sellaista, jossa ollessamme absoluuttisen 194 00:18:37.570 --> 00:18:43.830 varmoja, niin meidän ei tarvitsisi miettiä tällaisia psykologisia asioita. 195 00:18:43.830 --> 00:18:47.990 Eli absoluuttinen varmuus on todella vahva vaatimus. 196 00:18:47.990 --> 00:18:52.830 No suurin osa tieteellisestä empiirisestä tutkimuksesta on vähemmän kuin 197 00:18:52.830 --> 00:18:56.670 tällaista absoluuttisen varmuuden edellyttävää asiaa. 198 00:18:56.670 --> 00:19:02.030 Voimme sanoa, että jokin asia on on täysin varma tarkoittamatta 199 00:19:02.030 --> 00:19:07.480 jotakin kosmista varmuutta jos käytetään tällaista. 200 00:19:07.480 --> 00:19:12.130 Sanaa metaforisessa mielessä. 201 00:19:12.130 --> 00:19:18.160 No puhumme siis suhteellisesta varmuudesta. 202 00:19:18.160 --> 00:19:24.080 Jos väite koskee vaikkapa valtioiden joukkoa ja sanoisin, että kaikissa valtioissa 203 00:19:24.080 --> 00:19:29.430 pääosa korkeimmasta hallinnosta on yli 50 vuotiaita. 204 00:19:29.430 --> 00:19:33.320 Eli yli 50%. 205 00:19:33.320 --> 00:19:39.000 Hallinnon ihmisistä on yli 50 vuotiaita kaikissa valtioissa. 206 00:19:39.000 --> 00:19:44.080 Tää olisi se väittämä jos sitten joku kyseenalaistaisi tän väittämän, että mahtaako 207 00:19:44.080 --> 00:19:50.280 nyt olla noin tai kenties että on on on ehkä eri mieltä niin ja ja sanoisin että no 208 00:19:50.280 --> 00:19:58.280 tässä on luettelo 20 valtiosta ja näissä kaikissa nyt sitten on. 209 00:19:58.280 --> 00:20:03.770 Korkein hallinto yli 50 vuotiaita keskimäärin. 210 00:20:03.770 --> 00:20:08.310 Miten kriittisesti arvioitaisiin tätä tätä päättelyä? 211 00:20:08.310 --> 00:20:14.310 No yksi tapa tietysti kritisoida tätä, että no 20 kappaletta 212 00:20:14.310 --> 00:20:21.880 valtiota 200 ei vielä ole kauhean suuri osuus. 213 00:20:21.880 --> 00:20:29.870 Ja näin ollen. Argumenttia voisi kutsua heikohkoksi. 214 00:20:29.870 --> 00:20:35.270 Toki se olisi parempi argumentti varmuuden suhteen, kun sellainen jossa 215 00:20:35.270 --> 00:20:42.310 olisi vain yksi tai 2 valtiota annettu esimerkiksi, mutta selkeästi se olisi 216 00:20:42.310 --> 00:20:51.620 vähemmän kuin 100 valtiota tai tai 200 valtiota. 217 00:20:51.620 --> 00:20:54.530 No. 218 00:20:54.530 --> 00:21:01.530 Riippuen nyt sitten siitä, että minkälaista varmuuden astetta me kaipaillaan, niin niin se 219 00:21:01.530 --> 00:21:10.920 lukumäärä voisi olla vähän enemmän tai vähemmän kuin 20 20 selkeästi ei vielä. 220 00:21:10.920 --> 00:21:18.000 Riittäisi erehtymättömyyteen ja ja semmoiseen erittäin suureen varmuuteen. 221 00:21:18.000 --> 00:21:22.350 Mutta sen ohella, että että puhumme jostakin lukumäärästä, niin. 222 00:21:22.350 --> 00:21:26.600 Olisi hyvä huomioida että. 223 00:21:26.600 --> 00:21:31.830 Se miten nuo 20 valtiota on valittu? 224 00:21:31.830 --> 00:21:36.550 On myöskin arvioitava kysymys. 225 00:21:36.550 --> 00:21:44.310 Jos esimerkiksi olisin valinnut nämä 20 valtiota sen pohjalta, 226 00:21:44.310 --> 00:21:50.000 mitä satun ensimmäisenä tarkastelemaan. 227 00:21:50.000 --> 00:21:54.360 Jostakin lähteestä niin saattaisi ihan olla, että se lähde 228 00:21:54.360 --> 00:22:01.720 olisi jotenkin vinoutunut eli sinne olisi. Valittu jollakin. 229 00:22:01.720 --> 00:22:06.350 Kriteeristöllä 20 valtiota ja sattumalta se kriteeristö olisi sellainen joka. 230 00:22:06.350 --> 00:22:13.950 Olisi yhteensopiva tän kyseisen väitteen kanssa. 231 00:22:13.950 --> 00:22:21.990 Tai jos olisin vähän kiero argumentoija, olisin saattanut käydä poimimassa sellaisia 232 00:22:21.990 --> 00:22:27.230 valtioita, jotka sitten sopii tähän mun väitteen kanssa. 233 00:22:27.230 --> 00:22:32.390 Yksi ja tietoisesti olisin saattanut sitten ohittaa 234 00:22:32.390 --> 00:22:39.460 sellaisia epämääräisempiä esimerkkejä. 235 00:22:39.460 --> 00:22:45.340 Toisaalta sitten valintamenettely olisi voinut olla satunnaisotanta. 236 00:22:45.340 --> 00:22:54.740 Eli jos olisin kyennyt satunnaisesti valitsemaan kaikista olemassa olevista valtioista 20 237 00:22:54.740 --> 00:23:01.670 ja sitten sieltä osoittautui sitten kaikissa näissä valtioissa, olisi tuo kyseinen. 238 00:23:01.670 --> 00:23:09.150 Piirrä että korkein hallinto on keskimäärin yli 50 vuotiaita, niin tää satunnaisesti 239 00:23:09.150 --> 00:23:18.320 valittu joukko olisi jo aika hyvä peruste sanoa, että kaikki valtiot. 240 00:23:18.320 --> 00:23:25.520 Ovat sellaisia, että siellä pääosa korkeimmasta hallinnosta on yli 50 vuotiaita. 241 00:23:25.520 --> 00:23:33.790 Ja. Tämä johtuu siitä, että olisi. 242 00:23:33.790 --> 00:23:42.480 Aika epätodennäköistä, että satunnaisesti valitusta joukosta kävisi näin, että. 243 00:23:42.480 --> 00:23:46.030 Valtioissa olisi. 244 00:23:46.030 --> 00:23:58.110 Kovin suuri osuus sellaisia, joissa tää korkein hallinto ei ole yli yli 50 vuotiaita. 245 00:23:58.110 --> 00:24:07.800 Eli nyt se tapa, jolla on valikoitu se data olisi tärkeä seikka tällaisen argumentin. 246 00:24:07.800 --> 00:24:15.190 Arvioinnissa ja ennen kaikkea sen päättelyn varmuuden asteen arvioinnissa. 247 00:24:15.190 --> 00:24:19.320 Mitä se mun edellä esittämässä? 248 00:24:19.320 --> 00:24:27.160 Argumentissa on oletettu valtion käsite tietynlaiseksi ja ehkäpä joku on pannut merkille, 249 00:24:27.160 --> 00:24:35.440 että että valtioita ei monen lähteen mukaan ole edes 200 valtiota ja tää on nyt sikäli 250 00:24:35.440 --> 00:24:42.070 kiinnostava seikka, että se itse valtion käsite ei ole. 251 00:24:42.070 --> 00:24:49.390 Yksiselitteinen, sillä on olemassa valtion kaltaisia itsenäisen hallinnon 252 00:24:49.390 --> 00:24:54.120 omaavia alueita, jotka kuitenkaan eivät ole. 253 00:24:54.120 --> 00:25:02.160 Yleisesti hyväksyttyjä tai tunnustettuja valtioita suurimman osan muiden. 254 00:25:02.160 --> 00:25:12.700 Muiden mielestä. 255 00:25:12.700 --> 00:25:18.350 No. Yleistäminen voidaan tehdä. 256 00:25:18.350 --> 00:25:21.470 Ja ihmisille on tavallista, että tehdään yleistyksiä 257 00:25:21.470 --> 00:25:26.160 aika vähäisen tietomäärän pohjalta. 258 00:25:26.160 --> 00:25:30.920 Ja monet siis tekevät yleistyksiä yksi tapauksen pohjalta. 259 00:25:30.920 --> 00:25:32.910 Ja. 260 00:25:32.910 --> 00:25:37.230 Melkeinpä uskallan väittää itse asiassa, että kaikki meistä 261 00:25:37.230 --> 00:25:40.470 ihmisistä tekevät toisinaan yleistyksiä. 262 00:25:40.470 --> 00:25:49.000 Yksi tapauksen pohjalta se, että onko se järkevää, on on toinen toinen kysymys. 263 00:25:49.000 --> 00:25:54.120 Mutta joka tapauksessa on erikseen pohdittava, että mitä pidetään riittävänä määränä tapauksia 264 00:25:54.120 --> 00:26:00.070 ja ja tää puolestaan sitten on aina vähän niinku tapauskohtaista. 265 00:26:00.070 --> 00:26:08.230 Ja jos nyt ajatellaan vaikkapa että henkilö menee ravintolaan buffet-pöytään 266 00:26:08.230 --> 00:26:14.230 ja sitten näkee buffet pöydässä jonkun eksoottisen hedelmän ja ajattelee 267 00:26:14.230 --> 00:26:16.790 että no tuotapa täytyy maistaa. 268 00:26:16.790 --> 00:26:21.560 En ole koskaan tuota maistanut ja sitten kävisi niin että. 269 00:26:21.560 --> 00:26:30.110 Hän maistaisi sitä ja välittömästi saisi kovan allergisen reaktion. 270 00:26:30.110 --> 00:26:32.680 Ja. 271 00:26:32.680 --> 00:26:36.560 Ensimmäistä kertaa elämässään ja ainoata kertaa elämässään, että tätä kyseistä 272 00:26:36.560 --> 00:26:40.840 eksoottista hedelmää maistaessaan saisi tämän allergisen reaktion, niin tuntuisi 273 00:26:40.840 --> 00:26:55.280 aika järkevältä, että tästä 274 00:26:55.280 --> 00:26:56.200 yksi tapauksesta tekisi päätelmän, että että on allerginen sille kyseiselle hedelmälle. 275 00:26:56.200 --> 00:26:56.200 Vakava allerginen reaktio voi olla hengenvaarallinen ja 276 00:26:56.200 --> 00:26:58.100 ja tässä mielessä yksi voi olla järkevä. 277 00:26:58.100 --> 00:27:03.190 Määrä informaatiota tekemään yleistyvän johtopäätöksen, että tämä. 278 00:27:03.190 --> 00:27:07.910 Hedelmä on minulle hengenvaarallinen myös tulevaisuudessa. 279 00:27:07.910 --> 00:27:14.930 Kaikkina niinä ajanhetkinä, jolloin voisin tulevaisuudessa syödä tällaista hedelmää. 280 00:27:14.930 --> 00:27:23.170 Ja voisi olla tietysti sattumoisin niin, että että on maistanut jotakin sellaista 281 00:27:23.170 --> 00:27:29.330 alalajiketta, jolle on allerginen ja ei olisi muille alalajikkeille allerginen 282 00:27:29.330 --> 00:27:34.960 ja se yleistys olisi virheellinen tai voisi olla niin että. 283 00:27:34.960 --> 00:27:39.320 Tää allergisuudesta paranisi tai siihen liittyisi joku muu lääketieteellinen 284 00:27:39.320 --> 00:27:45.550 seikka ja että se tulevaisuudessa. Vältelty syöminen ei. 285 00:27:45.550 --> 00:27:51.870 Itse asiassa olisi ollut tarpeellinen. 286 00:27:51.870 --> 00:28:00.640 Yleistäminen voi myös olla joskus sellaisissa yhteyksissä täysin mielekästä. 287 00:28:00.640 --> 00:28:05.800 Jossa. Ei ole kyse. 288 00:28:05.800 --> 00:28:10.560 Yleistävästä päättelystä samassa merkityksessä kun kun äsken esitetty. 289 00:28:10.560 --> 00:28:17.400 Eli jos ei ole ajateltu, että argumentoidaan jonkun yleisen väittämän puolesta ja 290 00:28:17.400 --> 00:28:23.040 ja mietitä sitä, että kuinka monta tapausta tarvitaan siihen kyseiseen yleistyksen 291 00:28:23.040 --> 00:28:29.890 tekemiseen, jotta se olisi uskottava tai hyvä tai järkevä. 292 00:28:29.890 --> 00:28:36.210 Yksittäiset tapaukset voivat osoittaa jonkun asian olevan mahdollista. 293 00:28:36.210 --> 00:28:43.550 Eli. Tieteessä teknologiassa. 294 00:28:43.550 --> 00:28:53.880 Tai muussa elämässä voi tulla vastaan tilanteita, jossa vastaa vastassa on aiemmin. 295 00:28:53.880 --> 00:28:59.230 Kokematon tai ensimmäistä kertaa tehty tapaus. 296 00:28:59.230 --> 00:29:05.990 Joka sinänsä ei ole pohja yleistykselle, mutta osoittaa 297 00:29:05.990 --> 00:29:12.710 jonkun tietyn asian olevan mahdollista. 298 00:29:12.710 --> 00:29:18.830 Tekniikan puolella käytetään tämmöistä termiä, kun truof of concept. 299 00:29:18.830 --> 00:29:26.990 Tai tai broth of prinssipole elikkä periaatteessa jokin on mahdollista ja yksi 300 00:29:26.990 --> 00:29:32.510 onnistunut tapaus kertoo, että se on periaatteessa mahdollista. 301 00:29:32.510 --> 00:29:40.510 Toisaalta yksi varmistettu tapaus voi toimia vasta esimerkkinä jollekin 302 00:29:40.510 --> 00:29:45.590 universaalille lauseelle tai yleistykselle. 303 00:29:45.590 --> 00:29:49.080 Jos joku nyt vaikka sanoisi että. 304 00:29:49.080 --> 00:29:55.430 Kaikki ihmiset ovat korkeintaan 2 ja puolimetrisiä. 305 00:29:55.430 --> 00:30:02.590 Niin täähän tää väitehän nyt kirjaimellisesti ottaen sanoo että. 306 00:30:02.590 --> 00:30:09.360 Kaikki maailman ihmiset menneet nykyiset ja tulevat ovat. 307 00:30:09.360 --> 00:30:14.110 Korkeintaan 250 cm pitkiä. 308 00:30:14.110 --> 00:30:21.270 Ja nyt tää strigtisti ottaen on epätotta jos löytyy jo yksikin 309 00:30:21.270 --> 00:30:29.000 tapaus joka on vaikkapa 260 cm pitkä ihminen. 310 00:30:29.000 --> 00:30:36.120 Ja tää on niinku erittäin tärkeä päättelyn luonnetta koskeva asia. 311 00:30:36.120 --> 00:30:40.600 Jos me esitetään tällainen universaali väittämä ikään kuin absoluuttisena, 312 00:30:40.600 --> 00:30:44.520 niin se on silloin poikkeukset on se väittämä. 313 00:30:44.520 --> 00:30:49.510 Ja ja yksi poikkeus kumoaa tämän kyseisen väittämän. 314 00:30:49.510 --> 00:30:57.190 Ja ei ole totta sanoa, että kaikki ihmiset ovat korkeintaan 250 cm pitkiä. 315 00:30:57.190 --> 00:31:04.610 Jos on olemassa tätä pidempiä ihmisiä. Yksikin kappale. 316 00:31:04.610 --> 00:31:09.330 Ja tää on niinku tärkeä tieteellisen päättelyn kannalta tehtävä 317 00:31:09.330 --> 00:31:15.000 huomio tieteessä pyritään ennen kaikkea. 318 00:31:15.000 --> 00:31:21.360 Löytämään maailmaa koskevia säännönmukaisuja säännönmukaisuuksia ja yleistyksiä. 319 00:31:21.360 --> 00:31:26.400 Eli mitkä pätevät universaalisti tai tai joissakin rajoissa, 320 00:31:26.400 --> 00:31:33.920 universaalisti tai poikkeuksetta. Tieteessä ei pyritä. 321 00:31:33.920 --> 00:31:37.670 Luettelemaan yksittäisiä asioita mahdollisimman paljon. 322 00:31:37.670 --> 00:31:43.190 Se tieteen mielekkyys katoaa jos me vain ajattelemme tieteen tuottavan yksittäisiä 323 00:31:43.190 --> 00:31:49.030 havaintoja pinoon ilman että sieltä ikään kuin pyrittäisiin löytämään jotain säännönmukaisuuksia 324 00:31:49.030 --> 00:31:53.390 tai lainalaisuuksia tai tai niin edespäin. 325 00:31:53.390 --> 00:32:01.070 Ja nyt sitten kriittinen tieteilijä tietysti ottaa tarkastellakseen 326 00:32:01.070 --> 00:32:05.790 yleistyksiä universaalimuotoisia väittämiä. 327 00:32:05.790 --> 00:32:13.270 Ja hän on onnistunut ja jossain mielessä osoittamaan yleistyksen virheelliseksi, 328 00:32:13.270 --> 00:32:16.990 jos hän löytää yhdenkin vasta esimerkin. 329 00:32:16.990 --> 00:32:22.110 Ja tällöin sitten tiede etenee siinä mielessä, että joudutaan uudestaan 330 00:32:22.110 --> 00:32:26.710 ottamaan harkintaan sen yleistyksen pätevyys millä reunaehdoilla kenties 331 00:32:26.710 --> 00:32:31.880 se pätee tai tai onko siinä yleistetty liikaa. 332 00:32:31.880 --> 00:32:33.930 Koskemaan. 333 00:32:33.930 --> 00:32:45.680 Asioita enemmän kuin mitä mitä voidaan sanoa ja ja niin edespäin. 334 00:32:45.680 --> 00:32:52.360 No ehkä vielä huomio yleistyksiä tai universaaleja ehdottomuuksia 335 00:32:52.360 --> 00:32:58.720 koskevia koskevasta niinku kielenkäytöstä. 336 00:32:58.720 --> 00:33:04.560 Nyt useinkaan arkipäivässä nyt etenkään, mutta toisinaan myöskään niinku hiukan muodollisemmissa 337 00:33:04.560 --> 00:33:10.520 ympäristöissä, niin kielenkäyttö ei ole tarkkaa ja täsmällisesti. 338 00:33:10.520 --> 00:33:15.150 Tarkkaa ja täsmällistä. Kirjaimellisesti tarkoitettua. 339 00:33:15.150 --> 00:33:22.460 Mä oon kieto saatetaan käyttää. Hiukan väljemmin. 340 00:33:22.460 --> 00:33:25.580 Ja erityisesti jos nyt kiinnitetään huomio termeihin. 341 00:33:25.580 --> 00:33:33.740 Kaikki jokainen aina välttämättä joka ikinen kerta poikkeuksetta tän 342 00:33:33.740 --> 00:33:40.220 tyyppisiin asioihin, jossa puhutaan jostakin alasta ja jollakin alalla tapahtuvista 343 00:33:40.220 --> 00:33:47.400 asioista, niin näitä termejä käytetään sitten ehkä e-kirjaimellisessa. 344 00:33:47.400 --> 00:33:51.800 Mielessä tai absoluuttisessa mielessä. 345 00:33:51.800 --> 00:33:58.720 Arkielämästä on varmastikin tuttu, tuttua semmoinen vaikkapa motkotuksen kaltainen puheenjohta 346 00:33:58.720 --> 00:34:05.720 sanotaan aina jätät kaapin oven avoimeksi tai koskaan et vie roskisi roskia tai tai jotain 347 00:34:05.720 --> 00:34:12.200 tän tyyppistä tai sitten saatetaan sanoa, kaikki poliitikot ovat samanlaisia tai kaikki poliitikot 348 00:34:12.200 --> 00:34:15.520 ajavat omaa etuaan tai tai jotain tän tyyppistä. 349 00:34:15.520 --> 00:34:19.840 Ja nyt sitten tässä puheessa tietysti on, on niin että. 350 00:34:19.840 --> 00:34:22.430 Että jos nyt haastettaisiin. 351 00:34:22.430 --> 00:34:30.270 Ihminen tästä, että että ei minä kyllä eilenkin laitoin yksi kaapin oven kiinni 352 00:34:30.270 --> 00:34:38.720 tai tai silloinkin maaliskuussa 1987 vein roskiksen tai. 353 00:34:38.720 --> 00:34:43.400 Että onhan meillä se c ja poliitikko joka. 354 00:34:43.400 --> 00:34:46.070 Ei ajanut omaa etuaan ja. 355 00:34:46.070 --> 00:34:51.350 Niin edespäin niin tää tää nyt sitten vasta-argumentti ikään kuin saattaa vaan 356 00:34:51.350 --> 00:34:57.990 ikään kun kiihdyttää kiihtynyttä ihmistä, koska siinä selvästikään ei ole tosi 357 00:34:57.990 --> 00:35:02.350 havaittu sitä, että nyt tässä liioitellaan tai pyritään tekemään jokin muu 358 00:35:02.350 --> 00:35:08.260 pointti kuin esittämään universumi väittämä. 359 00:35:08.260 --> 00:35:11.830 Liioittelu on eräs. 360 00:35:11.830 --> 00:35:18.950 Retorinen keino saada jokin tavoite menemään läpi tai ilmaista asioita ja ja kannattaa 361 00:35:18.950 --> 00:35:25.680 huomioida, että ei kannata aina kirjaimellisesti asioita. Ottaa.