WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.540 --> 00:00:05.990 Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio. 2 00:00:05.990 --> 00:00:16.160 Tiede. No tällä videolla käsittelen. 3 00:00:16.160 --> 00:00:19.150 Tieteellistä kommunikaatiota. 4 00:00:19.150 --> 00:00:24.470 Ja se kytketään erityisesti nyt tieteen tekemiseen. 5 00:00:24.470 --> 00:00:28.320 Ja jokseenkin tiiviisti käydään. 6 00:00:28.320 --> 00:00:33.990 Tieteellisen tutkimusprosessin vaiheet ja. 7 00:00:33.990 --> 00:00:39.390 Sitten lopuksi katsotaan hiukan tieteellisiä arvoja ja tässä nyt on 8 00:00:39.390 --> 00:00:45.710 tiivistynyt 6 kohtaan tutkimusprosessin suunnittelussa. 9 00:00:45.710 --> 00:00:49.310 Huomioitavat osat. 10 00:00:49.310 --> 00:00:57.870 Ja käyn kutakin näistä osaa hiukan läpi ensiksi aiheen valinta ja 11 00:00:57.870 --> 00:01:05.630 ongelman muotoilu. Sitten tutkimusmenetelmän valintaa. 12 00:01:05.630 --> 00:01:11.480 Aineiston hankintaa analyysiä ja tulkintaa koskeva. 13 00:01:11.480 --> 00:01:19.230 Osa päätelmien tekeminen ja. Tulosten käsittely. 14 00:01:19.230 --> 00:01:21.590 Tämmöinen tutkimusprosessin. 15 00:01:21.590 --> 00:01:25.750 Osien luettelo on jokseenkin tavanomainen. 16 00:01:25.750 --> 00:01:29.470 Hyvin usein metodologia oppaissa tai metodioppaissa 17 00:01:29.470 --> 00:01:37.000 annetaan jokin tämän tapainen luettelo. Tehtävistä asioista. 18 00:01:37.000 --> 00:01:42.080 Jotenka tässä nyt ei ole mitään mitään kauhean erityistä. 19 00:01:42.080 --> 00:01:49.480 Mutta käyn läpi nämä. Pyrkien liittämään nämä sitten. 20 00:01:49.480 --> 00:01:54.520 Lopuksi laadittavan raportin kirjoittamisen ja osittain 21 00:01:54.520 --> 00:02:02.900 julkaisemiseenkin kytkeytyviin asioihin. 22 00:02:02.900 --> 00:02:04.710 No. 23 00:02:04.710 --> 00:02:09.830 Tutkimusprosessin suunnittelu, jossa on päättänyt ryhtyä 24 00:02:09.830 --> 00:02:16.030 jotakin tutkimaan niin tietysti. Liittyy. 25 00:02:16.030 --> 00:02:24.010 Aiheen valintaan ja se puolestaan ongelman muotoilu on hyvin keskeisesti. 26 00:02:24.010 --> 00:02:29.490 Aihe voi olla jossain tapauksissa sellainen, että se tulee 27 00:02:29.490 --> 00:02:32.810 ikään kuin annettuna ulkopuolelta käsin. 28 00:02:32.810 --> 00:02:37.970 Joillakin oppijaloilla on tapana esimerkiksi opinnäytetöiden osalta, että 29 00:02:37.970 --> 00:02:44.550 sen nyt sitten tutkimusryhmän johtaja antaa opiskelijalle. 30 00:02:44.550 --> 00:02:51.960 Tai professori ylipäänsä voi antaa tutkimusaiheen opiskelijalle. 31 00:02:51.960 --> 00:02:59.680 Ja tulee sitten tehdä tehtävänannon mukaisesti se tutkimus tai sitten tieteessä. 32 00:02:59.680 --> 00:03:04.880 Ylipäänsä saattaa olla niin sanottuja tilaustutkimuksia. 33 00:03:04.880 --> 00:03:10.680 Saattaa olla yrityksen tilaama tutkimus johonkin spesifiin kysymykseen liittyen. 34 00:03:10.680 --> 00:03:16.640 Tai sitten saattaa olla, että joku säätiö tai muu organisaatiotila 35 00:03:16.640 --> 00:03:20.230 johonkin aihepiiriin liittyvän tutkimuksen, jolloinka. 36 00:03:20.230 --> 00:03:24.160 Sitten aihepiiri on annettuna. 37 00:03:24.160 --> 00:03:30.480 Ja lopuksi ehkä hyvä mainita, että erityisesti yhteiskuntatieteiden alalla on 38 00:03:30.480 --> 00:03:37.360 aika paljon sellaista tilaustutkimusta tai selvitys työtyyppistä tutkimusta, 39 00:03:37.360 --> 00:03:45.400 joka nyt sitten on peräisin joltakin julkiselta instituutiolta, kuten eduskunta 40 00:03:45.400 --> 00:03:49.560 tai hallitus saattaa antaa tämmöisen tehtävänannon. 41 00:03:49.560 --> 00:03:53.140 Tai sitten jos tän ministeriöstä tulee. 42 00:03:53.140 --> 00:03:59.230 Pyyntö tutkii jotakin asiaa tai selvittää jotakin asiaa. 43 00:03:59.230 --> 00:04:03.670 Voi olla kyse vaikuttavuusarvioinnista tai tai sitten jostakin 44 00:04:03.670 --> 00:04:08.670 muusta tilannekatsauksesta tai vastaavasta. 45 00:04:08.670 --> 00:04:13.870 Mutta on just erittäin tavanomaista, että aihe valitaan itse ja 46 00:04:13.870 --> 00:04:18.200 tutkija itse päättää, että mitä hän haluaa valita. 47 00:04:18.200 --> 00:04:20.230 Ja. 48 00:04:20.230 --> 00:04:25.470 Nyt on olemassa paljon sellaisia seikkoja, jotka vaikuttaa siihen aiheenvalintaan. 49 00:04:25.470 --> 00:04:32.030 Saattaa olla esimerkiksi jokin. Aihepiiri joka. 50 00:04:32.030 --> 00:04:35.470 Todennäköisemmin saa rahoituksen. 51 00:04:35.470 --> 00:04:38.630 Eli voi olla, että jokin tutkimusaihepiiri on muodissa 52 00:04:38.630 --> 00:04:43.000 ja sitten tulee valituksi joku sellainen. 53 00:04:43.000 --> 00:04:49.420 Aihepiiri, johon todennäköisesti saa sitten apurahaa. 54 00:04:49.420 --> 00:04:57.560 Mutta joskus sitten on niin, että se motiivi ja valinta kohdistuu. 55 00:04:57.560 --> 00:05:03.920 Aiheeseen teoriapohjaisesti ja aiemmasta tutkimuksesta. 56 00:05:03.920 --> 00:05:08.440 Nousee esille jotakin selvittämättömiä kysymyksiä tai kenties jollakin 57 00:05:08.440 --> 00:05:14.200 tutkimusalalla on tutkittu sitä aihepiiriä, mutta sitten jotakin tiettyä 58 00:05:14.200 --> 00:05:18.470 spesifiä kysymystä ei ole tutkittu. 59 00:05:18.470 --> 00:05:24.080 No saattaisi olla joku joku kysymys. 60 00:05:24.080 --> 00:05:29.480 Joka on saanut vastauksensa vaikkapa eurooppalaisessa kontekstissa, mutta sitten 61 00:05:29.480 --> 00:05:35.560 samaa asiaa ei olla tutkittu vaikkapa aasialaisessa kontekstissa tai jotain tällaista 62 00:05:35.560 --> 00:05:40.400 ja sitten ikään kuin hyvin samantapaista tutkimusta saatetaan sitten tehdä, kun 63 00:05:40.400 --> 00:05:45.280 aiemmin on tehty ikään kuin laajentaa sitten maantieteellisessä tai jossain muussa 64 00:05:45.280 --> 00:05:53.340 mielessä aihepiiriä tai. Melkeinpä mikä hyvänsä. 65 00:05:53.340 --> 00:05:57.960 Laajennus uusi aihepiiri saattaa olla. 66 00:05:57.960 --> 00:06:06.230 Aiempaan tutkimukseen ikään kun pohjautuvaa tai siitä inspiraationsa saava. 67 00:06:06.230 --> 00:06:11.350 Toisinaan sitten on niin, että empiiriset havainnot eli maailmaa 68 00:06:11.350 --> 00:06:15.600 koskevat havainnot, joita joita on tehty. 69 00:06:15.600 --> 00:06:20.320 Sitten kiinnostavat tutkija ja ja hän on saattanut huomata, että tästä aiheesta 70 00:06:20.320 --> 00:06:27.280 ei ole tehty tutkimusta tai jostakin empiirisestä ilmiöstä. 71 00:06:27.280 --> 00:06:30.040 Ikään kuin huomaa, että tässähän on jonkinnäköinen ongelma, jota voisi 72 00:06:30.040 --> 00:06:37.180 tutkimuksellisesti pyrkiä käsittelemään ja niin edespäin. 73 00:06:37.180 --> 00:06:45.220 Nyt aihepiiri laajasti ottaen ei ole aihe tai oppiala ei ole aihe ja on 74 00:06:45.220 --> 00:06:51.630 niin että. Aihe on jokin hyvin muotoiltu. 75 00:06:51.630 --> 00:06:58.680 Erittäin rajattu asia. Tätä on vaikea korostaa liikaa. 76 00:06:58.680 --> 00:07:02.280 Eli kun aihetta lähtee pohtimaan. 77 00:07:02.280 --> 00:07:08.880 Vaikkapa jossain opinnäytetyössä tai jonkun kurssin suorituksessa, niin mikäli siinä on 78 00:07:08.880 --> 00:07:15.320 mahdollisuus itse valita aihetta, niin sitä siihen kannattaa kyllä ryhtyä. 79 00:07:15.320 --> 00:07:23.370 Hyvissä ajoin ja ottaa aikaa siihen aiheen valintaan. 80 00:07:23.370 --> 00:07:29.800 No aihe tarkkaan ottaen ei ole se mitä tutkitaan. 81 00:07:29.800 --> 00:07:35.400 Aiheita on olemassa siten aiheesta aiheen piiristä. 82 00:07:35.400 --> 00:07:43.520 Pyritään löytämään jokin tutkittava asia ja jokin ongelma, jota pyritään 83 00:07:43.520 --> 00:07:47.760 selvittämään. Ja kyse on siis tiedollisesta ongelmasta. 84 00:07:47.760 --> 00:07:50.840 Se asia ei välttämättä ole maailmassa ongelma. 85 00:07:50.840 --> 00:07:56.840 Se maailmassa oleva asia voi olla miten on. Ilman. 86 00:07:56.840 --> 00:08:03.520 Ikään kuin ongelmaa siellä tai se ei ole välttämättä maailman maailman asia problematisoida 87 00:08:03.520 --> 00:08:08.200 sitä, vaan se on tutkimuksellinen asia esittää kysymys. 88 00:08:08.200 --> 00:08:13.360 Se voi olla, että mitä mitä jokin on tai mikä joku ilmiö on? 89 00:08:13.360 --> 00:08:17.280 Miksi asia on niin kuin se on? 90 00:08:17.280 --> 00:08:22.280 Miten jokin asia toimii tai miten ollaan päädytty johonkin 91 00:08:22.280 --> 00:08:26.830 tai miten joku on päätynyt johonkin? Kuinka paljon? 92 00:08:26.830 --> 00:08:36.000 Jotakin on jossakin tai millainen laatu jollakin asialla on. 93 00:08:36.000 --> 00:08:38.230 Ja. 94 00:08:38.230 --> 00:08:46.750 Tutkimusongelma on tärkeää itselleen mielestäni muotoilla ihan eksplisiittisinä 95 00:08:46.750 --> 00:08:56.480 kysymyksenä ja ja kirjoittaa ihan ylös kysymys, mitä aina harkitsee? 96 00:08:56.480 --> 00:09:01.030 Aiheesta tutkittavan. 97 00:09:01.030 --> 00:09:07.550 Ja sitten kun se on ulkoistettu nähtäväksi, sen näkee itse ja sitten 98 00:09:07.550 --> 00:09:14.320 se on hyvä esitellä muille seminaareissa usein on. 99 00:09:14.320 --> 00:09:18.800 Kohta, jossa esitellään ongelma ja sitten. 100 00:09:18.800 --> 00:09:25.360 Kollegojen kanssa keskustellaan siitä ongelmasta käydään läpi. 101 00:09:25.360 --> 00:09:29.430 Siitä sitä ongelman luonnetta. 102 00:09:29.430 --> 00:09:35.430 Millainen se on luonteeltaan ja ja niin edespäin. 103 00:09:35.430 --> 00:09:43.190 Erittäin tärkeää on siis pyrkiä muotoilemaan se se ongelma. 104 00:09:43.190 --> 00:09:47.990 Eksplisiittisesti kirjallisessa muodossa mieluusti. 105 00:09:47.990 --> 00:09:52.430 Ja kuvata sitä taustaa. Mikä siinä ongelmassa on, mistä se tulee? 106 00:09:52.430 --> 00:09:59.390 Mitä siitä aihepiiristä on sanottu aiemmin? Mihin se pohjautuu? 107 00:09:59.390 --> 00:10:04.550 Siis se kysymys. 108 00:10:04.550 --> 00:10:13.310 Ehkä tärkein asia tutkimusaiheen valinnassa ja ongelman muotoilussa on rajaaminen. 109 00:10:13.310 --> 00:10:21.320 Eli maltitaan tehdä riittävän paljon töitä, jotta saadaan rajattua. 110 00:10:21.320 --> 00:10:29.690 Aihe ja sitä koskeva kysymys niin tiukasti kuin vain mahdollista. 111 00:10:29.690 --> 00:10:37.030 Ja rajaamisessa voi tehdä monenlaisia. 112 00:10:37.030 --> 00:10:42.790 Asioita sitä voi rajata ikään kuin teoriaperspektiivin 113 00:10:42.790 --> 00:10:48.920 avulla tai sitten sitä aihetta voi rajata. 114 00:10:48.920 --> 00:10:54.520 Aineiston suhteen mitä aineistoa tulee käyttämään. 115 00:10:54.520 --> 00:10:59.320 Tutkimuskysymyksessä voidaan käsitteellisesti ottaa useammasta 116 00:10:59.320 --> 00:11:03.680 mahdollisesta asiasta vain yksi tai. 117 00:11:03.680 --> 00:11:08.190 Keskittyä johonkin osa asiaan ja niin edespäin. 118 00:11:08.190 --> 00:11:14.960 Ja sanottakoon nyt käytännössä tää rajaamiskysymys on. 119 00:11:14.960 --> 00:11:21.320 Sellainen, jota jonka kanssa joudutaan painimaan aivan opintojen alusta asti 120 00:11:21.320 --> 00:11:30.160 aina sinne tutkija, tutkijauralle ja ja pitkälle sinne saakka. 121 00:11:30.160 --> 00:11:35.950 Ja tää on todella todella tärkeä asia ja uskaltaisin arvata. 122 00:11:35.950 --> 00:11:42.430 Että jos opettajilta kysytään, että mikä on keskeisimpiä asioita. 123 00:11:42.430 --> 00:11:46.990 Tutkimustyössä ja opin opintojen aikana tutkimuksesta hahmottaa, 124 00:11:46.990 --> 00:11:50.890 niin tää rajaaminen nousisi esille. 125 00:11:50.890 --> 00:11:58.440 Ja ehkä niinku praktisesti vähän tällainen metaforinen ajatus on, että jos. 126 00:11:58.440 --> 00:12:02.520 Kysyn opiskelijalta ensimmäistä. 127 00:12:02.520 --> 00:12:10.000 Ensimmäistä rajausta johonkin aihepiiriin, että miten rajaisit tätä aihetta ja kysymystä 128 00:12:10.000 --> 00:12:18.510 ja sanoisin että että tästä pitäisi ainakin 90% saada pois. 129 00:12:18.510 --> 00:12:24.230 Ja ja hyvin hyvässä tapauksessa opiskelija saa sen 90%, jonka jälkeen 130 00:12:24.230 --> 00:12:30.390 sitten toiseksi tärkein asia ja seuraa useimmiten tätä. 131 00:12:30.390 --> 00:12:33.320 Ja se on rajaaminen. 132 00:12:33.320 --> 00:12:38.840 Eli jälleen kerran joudutaan rajaamaan ja usein tän ensimmäisen 90% jälkeen on 133 00:12:38.840 --> 00:12:46.480 syytä vielä tarkemman pohtimisen jälkeen rajata 90% lisää siitä. 134 00:12:46.480 --> 00:12:52.230 Alkuperäisestä aiheesta pois. 135 00:12:52.230 --> 00:13:00.470 No tietyssä mielessä on ilman muuta selvää, että tää 90% on on metafora 136 00:13:00.470 --> 00:13:06.270 tässä yhteydessä, mutta pointti lopulta on, että äärimmäisen paljon pitäisi 137 00:13:06.270 --> 00:13:10.430 pystyä rajaamaan pois ensimmäisestä ajatuksista. 138 00:13:10.430 --> 00:13:15.850 Tää on melkein aina näin. 139 00:13:15.850 --> 00:13:24.850 Ja osittain sitten tähän liittyy tää rajaamiskysymykseen se muotoilu, että kun ruvetaan 140 00:13:24.850 --> 00:13:32.270 miettimään, että no mitä siitä tarkkaan ottaen ollaan tarkastelemassa siitä aiheesta. 141 00:13:32.270 --> 00:13:37.190 Niin yksi asia, joka usein aluksi voi olla epäselvää on se, 142 00:13:37.190 --> 00:13:41.600 että minkä tyyppisestä ongelmasta on kyse. 143 00:13:41.600 --> 00:13:45.640 Nyt on kyse tietenkin tiedollisesta ongelmasta, kun tutkimuksen piirissä ollaan, 144 00:13:45.640 --> 00:13:50.680 mutta onko kyse siitä, että me emme tunne sitä ilmiötä, että tarvitsee ja tarvitsee 145 00:13:50.680 --> 00:13:54.640 kuvausta eli se pitäisi kuvata jostakin asiasta? 146 00:13:54.640 --> 00:14:00.560 Voidaan kysyä, että mitkä ovat ne ominaisuudet, jotka jotka jossakin asiassa on, 147 00:14:00.560 --> 00:14:06.710 jos vaikka kyseessä olisi suomalaisten elämänlaatu, niin mitä? 148 00:14:06.710 --> 00:14:12.710 Mitä laatuja mitä ominaisuuksia suomalaisten elämässä on? 149 00:14:12.710 --> 00:14:16.040 Saatettaisiin olla kiinnostuneita. 150 00:14:16.040 --> 00:14:22.240 Asioiden välisistä suhteista esimerkiksi millainen ympäristö on otollisin 151 00:14:22.240 --> 00:14:27.720 hyvälle elämälle tai onnelliselle elämälle tai sellaiselle saattaisi olla 152 00:14:27.720 --> 00:14:33.670 jokin suhde tai minkälainen suhde vaikkapa vanhempien. 153 00:14:33.670 --> 00:14:38.190 Koulutustaustalla on sitten heidän taipumukseen kannustaa 154 00:14:38.190 --> 00:14:42.680 jälkeläisiään harrastamaan tai. 155 00:14:42.680 --> 00:14:47.280 Urheilemaan tai tekemään jotain muuta ja tän tyyppisiä asioita. 156 00:14:47.280 --> 00:14:54.190 Eli me voidaan niinku pyrkiä kuvaamaan jotakin todellisuuden osaa. 157 00:14:54.190 --> 00:15:02.030 Toisaalta sitten meillä saattaa olla käytössä jo kuvauksia jostakin aiheesta ja ollaankin 158 00:15:02.030 --> 00:15:08.350 kiinnostuneita jonkin tapahtuman tai ilmiön tai asian selittämisestä. 159 00:15:08.350 --> 00:15:14.800 Ja tää on miksi tyyppinen kysymys? Ja. 160 00:15:14.800 --> 00:15:19.190 Nähdäkseni näyttää siltä, että yhteiskuntatieteiden. 161 00:15:19.190 --> 00:15:25.790 Piiriin tulevilla opiskelijoilla on aluksi varsin. 162 00:15:25.790 --> 00:15:31.390 Kova tarve selittää ilmiöitä tai löytää selityksiä asioille 163 00:15:31.390 --> 00:15:37.950 ja ja vastata miksi kysymyksiin ja. Tää on ehkä. 164 00:15:37.950 --> 00:15:43.510 Hyvin luonteva. Luonteva kysymys tai ajatus. 165 00:15:43.510 --> 00:15:48.030 Voi olla, että halutaan selvittää, että miten jokin vaikuttaa johonkin tai mikä 166 00:15:48.030 --> 00:15:54.230 vaikuttaa mihinkäkin tai mitä vaikutuksia jollakin asialla on. 167 00:15:54.230 --> 00:16:02.520 Tää on niinku selittämistä koskeva asia ja nyt sitten selittämisen luonne on oma. 168 00:16:02.520 --> 00:16:08.560 Oma asiansa, että millainen? Asia selittäminen on. 169 00:16:08.560 --> 00:16:13.120 Tässä nyt mainitsin, että selittäminen on kausaalinen asia, 170 00:16:13.120 --> 00:16:16.240 että tässä on kyse syy ja seuraussuhteesta. 171 00:16:16.240 --> 00:16:22.280 Itse asiassa voitaisiin ajatella hiukan mutkikkaammin tästä selittämisestä, 172 00:16:22.280 --> 00:16:25.790 että selittäminen on joukko erityyppisiä. 173 00:16:25.790 --> 00:16:30.870 Mahdollisia tavoitteita jonkun ilmiön käsittelemiseksi, 174 00:16:30.870 --> 00:16:35.200 joista syy-seuraussuhde on vain yksi. 175 00:16:35.200 --> 00:16:42.200 Tai kausaalinen course and effects tyyppinen asia olisi vain yksi. 176 00:16:42.200 --> 00:16:49.040 Tavoiteltava asia, muun tyyppisiäkin selitysmalli malleja on olemassa. 177 00:16:49.040 --> 00:16:54.000 Jos nimetään niin funktionaalinen selvitysmalli tai. 178 00:16:54.000 --> 00:16:55.910 Aristoteles. 179 00:16:55.910 --> 00:17:02.390 Omassa selityksen ja selittämisen teoriassaan puhui teleologisesta mallista 180 00:17:02.390 --> 00:17:07.790 eli jonkun tavoitteen saavuttamiseksi tehdyt toimenpiteet. 181 00:17:07.790 --> 00:17:14.870 Telos päämäärää vetoinen selittämismalli ja ja niin poispäin. 182 00:17:14.870 --> 00:17:18.510 Sitten nykyisin puhutaan myöskin ihmistieteiden piirissä, 183 00:17:18.510 --> 00:17:22.080 toisinaan intentionaalisista selityksistä eli. 184 00:17:22.080 --> 00:17:27.550 Inhimillistä toimintaa saatetaan pyrkiä selittämään hänen intensioidensa. 185 00:17:27.550 --> 00:17:31.950 Välityksellä eli jos pystytään selvittämään se, että minkälaisia tarkoitusperiä 186 00:17:31.950 --> 00:17:36.640 toiminnalla on, niin sitten se selittää sitä toimintaa. 187 00:17:36.640 --> 00:17:39.320 Kaikki selittämisen teoriat ja nää selittämisen mallit ovat 188 00:17:39.320 --> 00:17:44.840 omanlaisiaan ja ne ovat jossain mielessä. 189 00:17:44.840 --> 00:17:53.040 Haastavia ehkä problemaattisia ja myöskin sitten kriittisen punninnan. 190 00:17:53.040 --> 00:18:01.350 Arvoisia filosofisen kriittisen punninnan näkökulmasta. 191 00:18:01.350 --> 00:18:09.070 No selittämistä koskevat kysymykset, mitä vaikutuksia olisi kansalaispalkalla valtiontalouteen, 192 00:18:09.070 --> 00:18:12.190 jos tämmöinen kansalaispalkkajärjestelmä otettaisiin käyttöön? 193 00:18:12.190 --> 00:18:17.550 Tää voisi olla tämmöinen, taloustieteellinen tai yhteiskuntatieteellinen kysymys. 194 00:18:17.550 --> 00:18:21.910 Tai sitten meitä saattaisi kiinnostaa koulutuspolitiikan piiristä. 195 00:18:21.910 --> 00:18:26.680 Mitä vaikutuksia lukutaidon parantamisella on koulumenestykseen? 196 00:18:26.680 --> 00:18:31.070 Tai jotain tällaisia ja idisoisi näissä se että. 197 00:18:31.070 --> 00:18:35.390 Esimerkiksi tässä jälkimmäisessä, että jos lukutaito paranee, 198 00:18:35.390 --> 00:18:39.160 niin sitten sillä on jonkun näköisiä seurauksia. 199 00:18:39.160 --> 00:18:43.110 Esimerkiksi koulumenestykseen tai. 200 00:18:43.110 --> 00:18:49.880 Mahdollisesti työllistymisen jossakin vaiheessa tai johonkin muuhun asiaan. 201 00:18:49.880 --> 00:18:57.040 Näiden vaikutusten selvittäminen on todella haastava puuha. 202 00:18:57.040 --> 00:19:03.960 Että ei näitä ei siis tavallaan voi tehdä vain nojatuolissa näitä vaikutusarvioita 203 00:19:03.960 --> 00:19:09.240 tai syy-seuraussuhteiden selvittämiseen, vaan että jossakin välissä täytyy tehdä 204 00:19:09.240 --> 00:19:16.160 ihan empiiristä tutkimusta, empiirisiä havaintoja jonkun ja sitten sieltä pyrkiä 205 00:19:16.160 --> 00:19:21.310 sitten löytämään löytämään se vastaus. 206 00:19:21.310 --> 00:19:27.710 Selityksen vaatiminen on aika helppoa, mutta olipa nyt oppiala mikä hyvänsä, 207 00:19:27.710 --> 00:19:35.270 niin selityksen tuottaminen ei samalla tavalla ole helppoa. 208 00:19:35.270 --> 00:19:38.150 No nää liittyy empiiriseen tutkimukseen. 209 00:19:38.150 --> 00:19:44.040 Jotkut tutkimukset, tutkimusalat ovat teoreettisia. 210 00:19:44.040 --> 00:19:47.520 Siellä tarkastellaan käsitteitä. 211 00:19:47.520 --> 00:19:52.440 Käsitejärjestelmiä, teorioita, tällaisia teoreettisia aloja. 212 00:19:52.440 --> 00:19:58.320 Filosofia matematiikka on hyviä esimerkkejä tai teoreettinen biologia tai teoreettinen 213 00:19:58.320 --> 00:20:04.710 kielitiede on toinen ehkä vähän tuntemattomampia aloja. 214 00:20:04.710 --> 00:20:11.510 Mutta tavallaan puhtaasti teoreettisia käsitteellistä tutkimusta ja käsitejärjestelmiä ja 215 00:20:11.510 --> 00:20:16.710 teorioita muodostavia tutkimus tutkimusaloja on ihan kohtuullisen paljon. 216 00:20:16.710 --> 00:20:23.080 Näillä kullakin alalla voi olla sitten linkkejä myöskin empiirisiin aloihin. 217 00:20:23.080 --> 00:20:27.840 Mutta. Ja nyt sitten lähde tätä. 218 00:20:27.840 --> 00:20:33.630 Alojen alojen luonnetta ja niiden. 219 00:20:33.630 --> 00:20:40.350 Perspektiiviä avaamaan tän enemmän enempää. No. 220 00:20:40.350 --> 00:20:45.190 Abstrakteja asioita voidaan tutkia tarkastelemalla käsitteiden välisiä 221 00:20:45.190 --> 00:20:50.480 suhteita ja käsitejärjestelmiä ja siellä sitten. 222 00:20:50.480 --> 00:20:53.680 Saatetaan käyttää. 223 00:20:53.680 --> 00:20:58.480 Matemaattis-logisia välineitä metateoreettisia. 224 00:20:58.480 --> 00:21:05.480 Sellaisia piirteitä, jolla tutkitaan joitakin käsitejärjestelmiä. 225 00:21:05.480 --> 00:21:09.400 Logiikan teoriat saattaisivat olla sellaisia, että jos laajennetaan 226 00:21:09.400 --> 00:21:12.750 jotain standardilogiikan teoriaa. 227 00:21:12.750 --> 00:21:16.590 Uusilla käsitteistöillä niin sitten tutkimusongelmana saattaa 228 00:21:16.590 --> 00:21:21.480 olla, että miten siellä sitten uudella alalla. 229 00:21:21.480 --> 00:21:30.730 Ajatellaan joidenkin päättelyjärjestelmien ominaisuuksista jotakin ja niin edespäin. 230 00:21:30.730 --> 00:21:33.160 No. 231 00:21:33.160 --> 00:21:40.360 Filosofiassa käsitellään hyvin paljon teorioita ja käsitteitä 232 00:21:40.360 --> 00:21:44.120 puhtaasti teoreettisella tasolla. 233 00:21:44.120 --> 00:21:49.360 Ehkä tutkijoilla voi olla mielessään joku intuitio siitä, että miten vaikkapa inhimillinen 234 00:21:49.360 --> 00:21:55.640 toiminta moraali, estetiikka tai joku vastaava toimii ja sitten hän peilaa jotenkin ehkä 235 00:21:55.640 --> 00:22:00.990 epäsuorasti näitä kokemuksia, mutta pohjimmiltaan voidaan ajatella. 236 00:22:00.990 --> 00:22:06.430 Joidenkin tutkimusten olevan nimenomaan puhdasta teoria. 237 00:22:06.430 --> 00:22:12.880 Heidän merkitys suhteessa empiiriseen tutkimukseen on se, että. 238 00:22:12.880 --> 00:22:18.830 Tuotetut käsitteet saattavat. Olla. 239 00:22:18.830 --> 00:22:25.550 Työkaluja uusien empiiristen näköalojen avaamisessa ja ikään kuin ne voidaan. 240 00:22:25.550 --> 00:22:33.080 Uusien käsitteiden avulla voidaan saada tutkimuksellista polttoainetta. 241 00:22:33.080 --> 00:22:39.600 Ilmiöiden tarkasteluun uudesta uusista näkökulmista. 242 00:22:39.600 --> 00:22:44.830 No teoriani käytännön välisestä suhteesta. Puhutaan. 243 00:22:44.830 --> 00:22:48.840 Puhutaan aika paljon, mutta perusidea nyt. 244 00:22:48.840 --> 00:22:53.680 Teorian ja empiirisen tutkimuksen välillä on se, että. 245 00:22:53.680 --> 00:23:01.960 Teoria on käsitejärjestelmä tai käsitejärjestelmänä ikään kuin. 246 00:23:01.960 --> 00:23:11.680 Havaitsemisen mahdollistava väline ja sen lisäksi se ohjaa havaitsemista. 247 00:23:11.680 --> 00:23:14.150 Johonkin tiettyyn asiaan. 248 00:23:14.150 --> 00:23:21.920 Teorioitten ja teoreettisten käsitteiden avulla ikään kun nostetaan. 249 00:23:21.920 --> 00:23:25.520 Raaka havainnosta joitakin piirteitä esille ja samalla 250 00:23:25.520 --> 00:23:33.870 sitten jotkin piirteet jäävät taakse. No. 251 00:23:33.870 --> 00:23:44.600 Ilmiö kuten oppiminen on monimuotoinen ja monialainen asia oppimisteoria. 252 00:23:44.600 --> 00:23:52.720 Oppimisteorioita on hyvin paljon, mutta yksi tunnettu on tällainen palkkiota ja rangaistusten 253 00:23:52.720 --> 00:23:59.360 pohjalta muodostettu teoria, jossa idea on, että vahvistamalla jotakin toivottua käyttäytymistä 254 00:23:59.360 --> 00:24:03.950 ja heikentämällä ei-toivottua käyttäytymistä saadaan opetettua. 255 00:24:03.950 --> 00:24:09.070 Jotakin haluttuja asioita eli periaatteessa antamalla palkkiota aina kun tekee tekee halutulla 256 00:24:09.070 --> 00:24:17.190 tavalla ja sitten rankaisemalla jollakin tavalla ei-toivotun tuo käyttäytymisen jälkeen 257 00:24:17.190 --> 00:24:22.950 niin saadaan saadaan sitten muokattua oppia johonkin suuntaan. 258 00:24:22.950 --> 00:24:28.080 Onhan tästä teoriasta voi olla montaa mieltä, mutta. 259 00:24:28.080 --> 00:24:33.000 Perusidea siis on, että että on tämmöinen niinku käsitteellinen. 260 00:24:33.000 --> 00:24:39.840 Järjestelmä palkkioiden ja rangaistusten ja käyttäytymisen. 261 00:24:39.840 --> 00:24:44.440 Käsitteiden systeemi, jonka jota sitten soveltamalla niin 262 00:24:44.440 --> 00:24:49.240 voidaan saada tai sitten ei haluttuja asioita. 263 00:24:49.240 --> 00:24:54.480 Sitä voidaan tutkia ja sen toimivuutta voidaan tutkia. 264 00:24:54.480 --> 00:25:01.000 No sitten filosofinen merkitysteoria saattaisi olla esimerkiksi sanojen 265 00:25:01.000 --> 00:25:04.480 et miten sanat saavat merkityksensä tai miten se toimii. 266 00:25:04.480 --> 00:25:09.520 Joku sellainen teoria saattaisi olla semmoinen puoli. 267 00:25:09.520 --> 00:25:14.720 Arkinen teoria, jossa ajatus on, että sanojen merkitykset ovat 268 00:25:14.720 --> 00:25:19.640 itse asiassa ne kohteet, joihin sanoilla viitataan. 269 00:25:19.640 --> 00:25:25.870 Eli jos me ajatellaan, että meillä on sana auto niin auto sanan merkitys on. 270 00:25:25.870 --> 00:25:30.990 Ne kohteet, johon sillä viitataan, eli maailmassa tuolla teillä ja 271 00:25:30.990 --> 00:25:39.550 muualla pyörivät nelipyöräiset itsestään kulkevat. 272 00:25:39.550 --> 00:25:45.710 Ajoneuvot ja sitten tällä merkitys tätä merkitysteoriaa voidaan tutkia, 273 00:25:45.710 --> 00:25:52.790 että mitenkä hyvin se itse asiassa nyt sitten saa haltuun. 274 00:25:52.790 --> 00:25:59.880 Merkitys termin eri piirteet. 275 00:25:59.880 --> 00:26:07.600 No joo, meritelmän valintatieteellisessä tutkimuksessa. 276 00:26:07.600 --> 00:26:17.280 Jos lähtee eri oppialojen menetelmä oppaita etsimään, niin huomaa hyvin nopeasti että. 277 00:26:17.280 --> 00:26:23.600 Kymmenillä ja sadoilla eri oppialoilla on kullakin omanlaisiaan menetelmiä ja ne menetelmät 278 00:26:23.600 --> 00:26:31.250 saattavat poiketa toisistaan ihan ihan valtavia valtavasti. 279 00:26:31.250 --> 00:26:39.180 Menetelmät kytkeytyy joihinkin teorioihin ja teoriakokonaisuuksiin. 280 00:26:39.180 --> 00:26:44.790 Ja. Kullakin oppialalla on. 281 00:26:44.790 --> 00:26:50.680 Niin eri aihepiireissä omia vallitsevia menetelmiä. 282 00:26:50.680 --> 00:26:57.640 Eri menetelmillä tehdään erilaisia. Asioita. 283 00:26:57.640 --> 00:27:01.760 Menetelmä on keino, jolla saadaan vastattua kysymykseen. 284 00:27:01.760 --> 00:27:05.760 Ja idea siis on, että seuraamalla menetelmää tuotetaan 285 00:27:05.760 --> 00:27:10.150 tietoa koskien tutkimuskysymystä ja. 286 00:27:10.150 --> 00:27:15.950 Tää menetelmä menetelmää voidaan arvioida empiirisessä. 287 00:27:15.950 --> 00:27:20.510 Tutkimuksessa ajatellaan menetelmästä kysyttävän sen validiteettia, 288 00:27:20.510 --> 00:27:28.590 eli että kertooko se ja antaako se menetelmä todella sitä informaatiota, 289 00:27:28.590 --> 00:27:36.150 mistä sen pitäisi antaa sitä informaatiota. Ja. 290 00:27:36.150 --> 00:27:45.360 Reliabiliteetti puolestaan on menetelmän piirre. 291 00:27:45.360 --> 00:27:52.600 Jota tarkastellaan kun kysytään, että että antaako se menetelmä luotettavasti ja systemaattisesti 292 00:27:52.600 --> 00:27:57.000 sitä samaa samankaltaista informaatiota mitä sen pitäisi vai? 293 00:27:57.000 --> 00:28:02.480 Vai onko se epävarma siinä toiminnassa? 294 00:28:02.480 --> 00:28:06.750 No en mene näihin käsitteisiin. 295 00:28:06.750 --> 00:28:08.990 Juurikaan tätä syvällisemmin. 296 00:28:08.990 --> 00:28:13.350 Ehkä nyt validiteetistä voisi sen verran antaa esimerkkiä, että 297 00:28:13.350 --> 00:28:18.960 että nähdäkseni aika monella ihmistieteilijällä. 298 00:28:18.960 --> 00:28:24.870 Kun ihmisten ajattelua ja toimintaa ja kokemuksia. 299 00:28:24.870 --> 00:28:29.070 Pyritään selvittämään, niin sitten ajatellaan ensimmäiseksi, että no, 300 00:28:29.070 --> 00:28:35.270 että tehdäänpä nyt sitten haastattelu haastatellaan ihmisiä ja saatetaan 301 00:28:35.270 --> 00:28:40.840 ajatella, että haastattelu on hyvä menetelmä. 302 00:28:40.840 --> 00:28:49.870 Välillä ehkä kriittinen katse olisi syytä suunnata siihen. 303 00:28:49.870 --> 00:28:56.800 Menetelmän menetelmän, että antaako se todella ihmisten kokemuksista? 304 00:28:56.800 --> 00:29:00.120 Luotettavasti informaatiota vai ei? 305 00:29:00.120 --> 00:29:05.480 Nimittäin ihmistä voidaan ajatella aika epäluotettavaksi tiedonantajaksi 306 00:29:05.480 --> 00:29:12.040 ja ihmistä voidaan ajatella myöskin aika epäluotettavaksi omien kokemusten 307 00:29:12.040 --> 00:29:17.950 ja havaintojen tulkitsijaksi ja tällöin sitten jos me. 308 00:29:17.950 --> 00:29:22.550 Vaikkapa oltaisiin kiinnostuneita ihmisten havainnoista ja ja sitten tutkittaisiin 309 00:29:22.550 --> 00:29:31.590 sitä pelkästään haastattelumenetelmällä, niin saisimme tietysti raportteja heidän havainnoistaan, 310 00:29:31.590 --> 00:29:38.110 mutta itse suhtaudun vähän skeptisesti, että ovatko ihmiset kykeneväisiä raportoimaan 311 00:29:38.110 --> 00:29:43.070 luotettavasti omista omista havainnoista. 312 00:29:43.070 --> 00:29:51.470 No tän jälkeen tietysti metodologia aspektista katsottuna, niin voidaan kysyä 313 00:29:51.470 --> 00:29:57.630 että että voitaisiinko haastattelumenetelmää jotenkin kehittää ja saada siinä joidenkin 314 00:29:57.630 --> 00:30:02.150 keinojen avulla sitä validiteettia nostettua eri vastausta. 315 00:30:02.150 --> 00:30:07.080 Tottakai voidaan pyrkiä tähän ja siihen on olemassa keinoja. 316 00:30:07.080 --> 00:30:12.190 Mutta että pääasia että että suhtaudutaan kriittisesti. 317 00:30:12.190 --> 00:30:18.440 Menetelmiä olipa ne menetelmät mitä hyvänsä. 318 00:30:18.440 --> 00:30:25.560 Ja menetelmiin ei pidä ajatella suhtauduttavan mekaanistisesti eli ajatuksena, että että 319 00:30:25.560 --> 00:30:32.600 se on sellainen automaattiveidi, jolla nyt sitten maailmasta saadaan tietoa. 320 00:30:32.600 --> 00:30:34.650 Ja. 321 00:30:34.650 --> 00:30:41.550 On hyvä pohtia myöskin sitä, että mitkä ovat ne kunkin menetelmän rajat, että minkälaisissa 322 00:30:41.550 --> 00:30:52.820 tilanteissa ja minkälaisin reunaehdoin ne ovat toimivia. 323 00:30:52.820 --> 00:30:58.400 No empiirisessä tutkimuksessa eli havaintoihin. 324 00:30:58.400 --> 00:31:01.520 Perustuvassa tutkimuksessa eli maailmasta tehtäviin 325 00:31:01.520 --> 00:31:07.280 havaintoihin nojaavassa tutkimuksessa. 326 00:31:07.280 --> 00:31:11.760 Aineisto saattaa olla valmiina tutkijalle käytettäväksi. 327 00:31:11.760 --> 00:31:20.560 On olemassa tutkimus valmiita tutkimusaineistoja, joita on tuotettu ja kerätty. 328 00:31:20.560 --> 00:31:26.240 Esimerkiksi yhteiskunnallinen tietoarkisto suomessa on sellainen. 329 00:31:26.240 --> 00:31:31.720 Ja nykyisin sitten tiedemaailma on kehittynyt sillä tavoin, että eri 330 00:31:31.720 --> 00:31:37.120 aloille on tuotettu vapaasti käytettävissä olevia aineistoja, joita 331 00:31:37.120 --> 00:31:43.040 tutkija sitten voi ottaa oman tutkimuksensa. 332 00:31:43.040 --> 00:31:45.800 Käyttöön. 333 00:31:45.800 --> 00:31:49.560 Toisaalta tutkija on monesti kuitenkin siinä tilanteessa, että aineistoa 334 00:31:49.560 --> 00:31:54.030 saatetaan joutua keräämään tai tuottamaan. Eli. 335 00:31:54.030 --> 00:32:00.440 Saatetaan päätyä siihen, että ei ole olemassa sellaista aineistoa. 336 00:32:00.440 --> 00:32:04.560 Jonka avulla voitaisiin vastata kysymykseen, joka on aiemmin muotoiltu 337 00:32:04.560 --> 00:32:10.750 ja sitten huomataan, että nyt on kerättävä se aineisto. 338 00:32:10.750 --> 00:32:17.510 Että aineisto on yksinkertaisesti mitä hyvänsä sellaista materiaalia, 339 00:32:17.510 --> 00:32:21.270 joka signaloi jotakin todellisuudesta. 340 00:32:21.270 --> 00:32:30.430 Eli se on ikään kuin joku heijastuma siitä todellisuudesta, jota halutaan tutkia. 341 00:32:30.430 --> 00:32:34.470 Ihmistieteissä aineisto voi olla hyvin monen muotoista. 342 00:32:34.470 --> 00:32:37.600 Se voi olla tekstiä. 343 00:32:37.600 --> 00:32:43.040 Mutta se voi myös olla kuvia tai videoita tai tilastoja. 344 00:32:43.040 --> 00:32:45.430 Saattaisi olla. 345 00:32:45.430 --> 00:32:53.510 Taide esineitä tai voitaisiin tutkia elokuvia tai kuvataiteita tai tai niin 346 00:32:53.510 --> 00:33:00.430 edespäin. Aineisto voisi olla kuvauksia. 347 00:33:00.430 --> 00:33:04.280 Inhimillistä toiminnoista. 348 00:33:04.280 --> 00:33:09.440 Jos vaikka oltaisiin kiinnostuttu lasten leikkimisestä, niin niin se aineisto 349 00:33:09.440 --> 00:33:17.840 saattaisi koostua havainnoista, jota on tehty vaikkapa päiväkodin pihalla 350 00:33:17.840 --> 00:33:24.520 lasten leikeistä ja se muoto voisi olla videomuoto tai sitten ihan tutkijan 351 00:33:24.520 --> 00:33:29.030 omin silmin ja kormin korvin tekemiä havaintoja. 352 00:33:29.030 --> 00:33:30.950 Tai. 353 00:33:30.950 --> 00:33:38.290 Vaan siellä on hyvin monenlaista muustakin aineistosta kyse. 354 00:33:38.290 --> 00:33:42.690 Voisi periaatteessa olla vaikkapa sellainen nykyajan teknologian 355 00:33:42.690 --> 00:33:47.680 mahdollistama aineiston keruumenetelmä, jossa. 356 00:33:47.680 --> 00:33:54.400 Lapsille olisi annettu kännykkä ja sitten siinä olisi joku tämmöinen seuranta. 357 00:33:54.400 --> 00:33:57.920 Moodi ja sitten seurattaisiin, että miten paljon lapset liikkuvat 358 00:33:57.920 --> 00:34:02.960 leikeissään ja saataisiin sitten satelliitti. 359 00:34:02.960 --> 00:34:07.830 Datan avulla aineistoa siitä, että kuinka paljon lapset liikkuvat. 360 00:34:07.830 --> 00:34:11.960 Leikeissään toi tai niin poispäin. 361 00:34:11.960 --> 00:34:21.240 Teknologia tuo ne uusia aineistotyyppejä ja laajentaa tulevaisuudessa erilaisia tutkimusmahdollisuuksia 362 00:34:21.240 --> 00:34:27.110 tavoilla, joita vielä on vaikea edes kuvitella. 363 00:34:27.110 --> 00:34:35.240 No mutta jos nyt vaikka tutkisikin argumentointia niin niin se aineisto saattaisi olla. 364 00:34:35.240 --> 00:34:42.440 Sosiaalisen median viestiä tai verkossa käytyjä keskustelu aineistoja siinä voitaisiin 365 00:34:42.440 --> 00:34:48.720 tarkastella TV väittelyitä tai jotain muita videoituja. 366 00:34:48.720 --> 00:34:51.870 Taltiointeja. 367 00:34:51.870 --> 00:34:56.430 Aineisto voisi olla lomaketyyppinen tai kaavaketyyppinen. 368 00:34:56.430 --> 00:35:00.590 Se voisi olla virallinen dokumentti tai asiakirja ja jostakin 369 00:35:00.590 --> 00:35:06.670 instituutiosta tai tai niin edespäin. 370 00:35:06.670 --> 00:35:13.230 Ja nyt se mikä aineisto valitaan niin tietysti riippuu siitä, että mikä se kysymys on ja ja 371 00:35:13.230 --> 00:35:19.750 jos nyt sitten kysyttäisiin vaikkapa päätöksenteosta eduskunnassa, niin sitten olisi luonteva 372 00:35:19.750 --> 00:35:27.190 pyrkiä löytämään sitä dataa, jotka olisi taltioitu päätöksenteosta. 373 00:35:27.190 --> 00:35:32.550 Eli aineiston hankitaan tutkimuskysymykseen vastaamiseksi ja ja riippuen siitä, 374 00:35:32.550 --> 00:35:37.750 että mikä se kysymys on niin niin aineiston pitää seurata sitä. 375 00:35:37.750 --> 00:35:43.160 No jos ajatellaan, että aineisto on hankittu. 376 00:35:43.160 --> 00:35:53.560 Ja sitten on aika ryhtyä töihin sen tulkitsemiseksi, että mitä se aineisto merkitsee. 377 00:35:53.560 --> 00:35:57.870 Niin tulkitseminen on. 378 00:35:57.870 --> 00:36:04.640 Semmoinen kognitiivinen toiminto, johon he on ehkä suhtaudutaan arkielämässä vähän. 379 00:36:04.640 --> 00:36:10.750 Väljemmin kuin tieteessä tieteessä tulkintojen täytyy olla. 380 00:36:10.750 --> 00:36:16.790 Jotenkin tutkijasta riippumattomia siinä mielessä, että tutkijan henkilökohtaiset 381 00:36:16.790 --> 00:36:23.830 ominaisuudet eivät määritä sitä, että mitä joku miten joku aineisto 382 00:36:23.830 --> 00:36:26.510 sisällöksellisesti tulkitaan. 383 00:36:26.510 --> 00:36:35.160 Eli perusidea olisi, että mikäli. Samaa aineistoa. 384 00:36:35.160 --> 00:36:42.720 2 tutkijaa tarkastelee samasta teoreettisesta viitekehyksestä niin niiden 385 00:36:42.720 --> 00:36:48.480 tuottamat tai näiden tutkijoiden tuottamat tulokset tai. 386 00:36:48.480 --> 00:36:52.990 Tulkinnat pitäisi olla samansuuntaisia tai samat. 387 00:36:52.990 --> 00:36:56.880 Ja nyt jos olisi niin että. 388 00:36:56.880 --> 00:37:02.320 Aineistosta saa eri tulkinnat. 389 00:37:02.320 --> 00:37:04.560 Erittelyt olisi aivan päinvastaiset, niin silloin se herättää 390 00:37:04.560 --> 00:37:07.840 kysymyksen, että mistä tämä johtuu? 391 00:37:07.840 --> 00:37:11.880 Onko kyse menetelmästä tai. 392 00:37:11.880 --> 00:37:15.840 Vai onko kyse niinku tutkijoiden? 393 00:37:15.840 --> 00:37:21.910 Kompetenssiasiasta hänen kyvystään tehdä asiallisia. 394 00:37:21.910 --> 00:37:25.800 Tulkintoja ja niin edespäin. 395 00:37:25.800 --> 00:37:32.160 Tulkinnan periaatteet sitten voivat vaihdella oppialasta ja teoriasta riippuen. 396 00:37:32.160 --> 00:37:35.640 Usein puhutaan suopeuden periaatteesta, kun tulkitaan jotain 397 00:37:35.640 --> 00:37:40.200 tekstiä sillä idealla, että kun ihmiset ovat. 398 00:37:40.200 --> 00:37:44.480 Välillä epäselviä puhumaan ja niin saatetaan ajatella, että tulkitsijan pitää 399 00:37:44.480 --> 00:37:49.750 suhtautua suopeasti ja ei, ei siis lukea kuin piru raamattua. 400 00:37:49.750 --> 00:37:53.790 Jos käytetään tällaista metaforaa. 401 00:37:53.790 --> 00:38:02.190 Saatetaan olla kriittisen. Tulkinnan. 402 00:38:02.190 --> 00:38:07.990 Mukaisen ajatuksen kanssa liikkeellä tai sitten vaikkapa pragmaditiikkateoriaa. 403 00:38:07.990 --> 00:38:13.510 Jos käytetään tätä esimerkkinä niin niin siellä on sellainen maksimaalisen argumentiivisuuden 404 00:38:13.510 --> 00:38:20.510 periaate, jonka idea on siinä, että jos on epäselvää niin niin että mitä puhujat 405 00:38:20.510 --> 00:38:24.830 tai kirjoittajat ovat esittäneet niin sitten pyritään ikään kuin tulkitsemaan 406 00:38:24.830 --> 00:38:29.430 sillä tavoin, että saadaan erimielisyysmaksimaalisesti esille ja erimielisyyden 407 00:38:29.430 --> 00:38:39.800 selvittäminen siellä. Tulkinta ja analyysi ovat. 408 00:38:39.800 --> 00:38:45.820 Teorioihin kytkeytyviä asioita. 409 00:38:45.820 --> 00:38:54.140 No jos on saatu aineisto tulkittua ja eriteltyä analyysimenetelmän avulla, niin 410 00:38:54.140 --> 00:39:01.360 on on sitten tavallaan perusteita tehdä päätelmiä ja päätelmät. 411 00:39:01.360 --> 00:39:07.680 Ovat väitteitä, jotka ovat vastauksia tutkimuskysymyksiin. 412 00:39:07.680 --> 00:39:16.120 Ja nää väitteet. Ovat sellaisia, että niiden tulisi olla. 413 00:39:16.120 --> 00:39:23.160 Oikeutettuja sen tutkimusprosessin. Myötä. 414 00:39:23.160 --> 00:39:29.550 Eli periaatteessa. Voidaan ajatella, että tieteellinen tieto. 415 00:39:29.550 --> 00:39:36.590 On tuloksiltaan tämmöinen argumentti, jossa on väite siten, että se vastaa 416 00:39:36.590 --> 00:39:42.920 tutkimuskysymykseen ja sitten se se väite on perusteltu. 417 00:39:42.920 --> 00:39:50.470 Sillä datalla, joka on tavallaan uutettu puristettu irti sieltä aineistosta. 418 00:39:50.470 --> 00:39:54.560 Ja tää on sitten oma tämmöinen kognitiivinen. 419 00:39:54.560 --> 00:40:04.290 Siirto, joka tutkijan täytyy tehdä eli hän päättelee sen tuloksen siitä aineistosta. 420 00:40:04.290 --> 00:40:06.570 Ja. 421 00:40:06.570 --> 00:40:11.750 Nyt tää suhdeperusteiden ja väitteen välillä voi olla vahvempi 422 00:40:11.750 --> 00:40:15.790 tai heikompi, niin kyse ei ole sellaisesta. 423 00:40:15.790 --> 00:40:21.310 Tavallisesti ei ole kyse ikään kuin mekaanisesta tai absoluuttisesta 424 00:40:21.310 --> 00:40:24.670 pääte päättelystä tai perusteesta. 425 00:40:24.670 --> 00:40:31.000 Nyt sitten vain päätellään tämä johtopäätös, vaan siinä tutkija voi joutua tekemään. 426 00:40:31.000 --> 00:40:38.550 Ikään kuin jonkun näköisiä yleistyksiä ja mikäli hän on hyvällä tavalla sen aineiston. 427 00:40:38.550 --> 00:40:42.550 Muotoni muotoilut tämmöinen yleistys on mahdollista. 428 00:40:42.550 --> 00:40:46.720 Tai sitten jos ei ole kyse yleistävästä. 429 00:40:46.720 --> 00:40:50.360 Johtopäätöksestä yleisestä johtopäätöksestä vaan on 430 00:40:50.360 --> 00:40:54.640 kyse jostain spesifimmästä niin sitten. 431 00:40:54.640 --> 00:41:01.120 Perustelut antavat sitten tukea jossain määrin siihen. 432 00:41:01.120 --> 00:41:09.090 Kyseiseen tutkimuskysymykseen annettavaan vastaukseen. 433 00:41:09.090 --> 00:41:12.850 Tutkin tulisi olla itsekriittinen tässä, että mitä miten paljon 434 00:41:12.850 --> 00:41:16.610 ne perustetaan, tuovat siihen vastaukset tukea. 435 00:41:16.610 --> 00:41:25.170 Toisaalta sitten kun jos hiukan ennakoidaan sitä raportointivaihetta, niin tutkijan 436 00:41:25.170 --> 00:41:34.280 on mahdollisuus antaa vastaus ehdollisena tai rajattuna tai käyttäen. 437 00:41:34.280 --> 00:41:39.280 Nyt sitten jotakin reunaehtoja eli saatetaan sanoa, että jollakin 438 00:41:39.280 --> 00:41:42.350 todennäköisyydellä asiat ovat tällä ja tällä tavalla. 439 00:41:42.350 --> 00:41:47.360 Tai olettaen nyt nämä ja nämä reunaehdot. 440 00:41:47.360 --> 00:41:54.240 On vastaus kysymykseen tämä ja tämä ja niin edespäin ja tällöin ikään kuin se perustelut ja väitteen 441 00:41:54.240 --> 00:42:01.400 välinen suhde on on kohdinen ja ja tän väitteen sanotaanko kovuusastetta. 442 00:42:01.400 --> 00:42:06.240 Voi voi vaihdella sen mukaan, että kuinka paljon perustelut antavat sille 443 00:42:06.240 --> 00:42:13.080 tukea, jos se data, joka on saatu esille antaa vain. 444 00:42:13.080 --> 00:42:16.990 Pienen viitteen johonkin asiaan, niin sitten se. 445 00:42:16.990 --> 00:42:22.790 Ikään kuin epävarmuus on hyvä siihen lopputulemaan liittää. 446 00:42:22.790 --> 00:42:29.550 Tällöin ei tule esittäneeksi kovempia perusteluja kuin mihin kovempia 447 00:42:29.550 --> 00:42:35.610 väitteitä kuin mihin perustelut antavat tukea. 448 00:42:35.610 --> 00:42:43.090 Toisaalta sitten omaa omaa kerättyä niin kun aineistoa ei pidä vähätelläkään. 449 00:42:43.090 --> 00:42:50.240 Eli sieltä rohkeasti pitäisi sitten pystyä esittämään. 450 00:42:50.240 --> 00:42:53.920 Suhteessa perusteluiden vahvuuteen sitten voimakkaitakin 451 00:42:53.920 --> 00:43:02.020 väitteitä, jos niihin on aihetta. 452 00:43:02.020 --> 00:43:07.660 Turusten käsittely tosiaan on sellaista, että siinä on hyvä itsekritiikkiä. 453 00:43:07.660 --> 00:43:11.510 Harrastaa tulee. 454 00:43:11.510 --> 00:43:15.310 Pohtia, että minkälaisia epävarmuuksia tässä on. 455 00:43:15.310 --> 00:43:22.320 Onko menetelmät olleet kenties sellaisia joita kohtaan voi esittää kritiikkiä? 456 00:43:22.320 --> 00:43:30.720 Mitä rajauksia tutkimuksilla on joskus tutkija ei tule ehkä miettineeksi. 457 00:43:30.720 --> 00:43:37.270 Asioita, jotka ovat oletettuina rajauksina. Eli ne saattaa olla. 458 00:43:37.270 --> 00:43:40.960 Jotenkin omassa mielessä. 459 00:43:40.960 --> 00:43:46.840 Ääneen lausumattomia rajauksia tai sitten ei ole hoksannut. 460 00:43:46.840 --> 00:43:51.870 Oman tutkimuksensa tuloksien rajallisuutta. 461 00:43:51.870 --> 00:43:56.630 Ihan hyvä on miettiä tuloksista, että miten niitä voisi täydentää. 462 00:43:56.630 --> 00:44:05.350 Mitä puutteita siellä on sitten niiden niiden merkitystä on asiallista pohtia. 463 00:44:05.350 --> 00:44:10.990 Niin kuinka tärkeitä ne ovat suhteessa teoriaan tai aiempaan tutkimukseen 464 00:44:10.990 --> 00:44:17.870 nähden tai miten yllättäviä ne on ja ja sen tyyppisiä. 465 00:44:17.870 --> 00:44:24.110 Onko tulokset nyt sitten lopullisia vastauksia esitettyihin kysymyksiin? 466 00:44:24.110 --> 00:44:30.720 Jääkö jotakin avoimeksi? Onko jokin osa vielä vastaamatta? 467 00:44:30.720 --> 00:44:35.040 Miten ne suhtautuu muihin tutkimuksiin muihin aloihin? 468 00:44:35.040 --> 00:44:37.510 Onko sillä merkitystä? 469 00:44:37.510 --> 00:44:42.390 Ihan kuin muuhun tieteelliseen tietoon ja sitten mitä jatkokysymyksiä 470 00:44:42.390 --> 00:44:46.880 tuloksista voidaan, voidaan kenties johtaa. 471 00:44:46.880 --> 00:44:53.840 Usein käy niin, että tutkimukset vastaavat johonkin kysymykseen, mutta samalla. 472 00:44:53.840 --> 00:45:02.610 Tulee avanneeksi mahdollisuuden esittää uusia kysymyksiä. 473 00:45:02.610 --> 00:45:08.590 No tämän jälkeen sitten. Edellisessä. 474 00:45:08.590 --> 00:45:16.680 Tutkimuksessa. On raportoitava se, mitä on tullut tehtyä. 475 00:45:16.680 --> 00:45:19.080 Niin pitää kertoa tutkimustuloksista. 476 00:45:19.080 --> 00:45:25.800 Muutoinhan se jää tutkijan tai tutkijaryhmän sisäisiksi mielipiteen 477 00:45:25.800 --> 00:45:32.950 muodostukseksi ja se ei ole tiedettä. Ja. 478 00:45:32.950 --> 00:45:39.910 Ajatusten välittäminen muille on keskeinen tutkijan tehtävä. 479 00:45:39.910 --> 00:45:45.110 Tutkimusraportit ja julkaisut vaihtelevat oppijalasta toiseen, 480 00:45:45.110 --> 00:45:51.390 jos tarkastelee luonnontieteen tai taloustieteen. 481 00:45:51.390 --> 00:45:57.720 Tai. Ihmistieteiden. 482 00:45:57.720 --> 00:46:03.640 Julkaisusarjoja niin niin ne julkaisut näyttävät monesti erilaisilta. 483 00:46:03.640 --> 00:46:09.320 Luonnontieteissä on aika usein semmoisia tiiviitä standardimuotoisia esityksiä, 484 00:46:09.320 --> 00:46:17.840 jossa ihan muutamassa sivussa 4 5 sivussa sitten raportoidaan tutkimustulokset 485 00:46:17.840 --> 00:46:22.350 ja se muotomaa muutama sivun teksti saattaa. 486 00:46:22.350 --> 00:46:30.760 Sisältää jopa useamman vuoden työn. Ja. 487 00:46:30.760 --> 00:46:34.560 Ihmistieteissä sitten. 488 00:46:34.560 --> 00:46:40.240 Tutkimustulokset on vähän eri tyyppisiä tai tutkimusjulkaisut on erityyppisiä. 489 00:46:40.240 --> 00:46:45.640 Saattaa olla monografioita, siis kirjanmittaisia tutkimusprojekteja tai sitten 490 00:46:45.640 --> 00:46:55.520 ehkä tavallisiin on artikkeli, jonka pituus tuolla 15 20 30 sivua. 491 00:46:55.520 --> 00:47:04.220 Tekstiä ja ja siihen sitten tiiviisti kerrotaan, kerrotaan sitten tutkimustulokset. 492 00:47:04.220 --> 00:47:10.020 Että olennaista on seurata jotakin oppialakohtaista mallia. 493 00:47:10.020 --> 00:47:13.660 Itse asiassa voidaan mennä vieläkin tarkemmalle tasolle ja puhua 494 00:47:13.660 --> 00:47:19.760 journaali eli aikakausilehti tasoisesta mallista. 495 00:47:19.760 --> 00:47:22.960 On hyvä kaivaa esille. 496 00:47:22.960 --> 00:47:33.030 Kiinnostavan oppialan joku journaali ja sitten katsoa sieltä journalin useimmiten. 497 00:47:33.030 --> 00:47:40.110 Nettisivuilla julkaisemat kirjoitusohjeet menettelytapa ohjeet sieltä sitten 498 00:47:40.110 --> 00:47:44.710 saa selville, että minkälaista tekstiä siellä odotetaan. 499 00:47:44.710 --> 00:47:52.160 Journalissa on eri osastoja eli saattaa olla että eri tyyppisiä kirjallisia. 500 00:47:52.160 --> 00:47:59.070 Töitä. Löytyy eri osastoilta. 501 00:47:59.070 --> 00:48:04.150 Ja tutkimusartikkelit on yksi tekstityyppi, jota jota esitetään. 502 00:48:04.150 --> 00:48:12.030 Mut sitten saattaa olla myöskin kritiikkiä, arvioita ja semmoista muilta muilta tutkimuksia 503 00:48:12.030 --> 00:48:16.830 kohtaan ja ne on sitten oma oma ikään kuin tekstilajinsa. 504 00:48:16.830 --> 00:48:21.590 Mutta jos on tehnyt omaa tutkimusta, niin sitten seurataan 505 00:48:21.590 --> 00:48:27.910 tutkimus osa tutkimusartikkeliosaston ohjeita. 506 00:48:27.910 --> 00:48:32.680 No tää kirjoittamisprosessi on sellainen, että. 507 00:48:32.680 --> 00:48:34.550 Hyvinkin. 508 00:48:34.550 --> 00:48:42.710 Pitkälle ja hyvinkin menestyksekkäät tutkijat joutuvat koko uransa ajan 509 00:48:42.710 --> 00:48:49.110 painimaan tän kirjoittamisen ja raportoinnin suhteen ja ja käytännössä kaikki joutuvat 510 00:48:49.110 --> 00:48:54.000 ikään kuin taipumaan siihen, että täydellistä kirjoittajaa ei ole. 511 00:48:54.000 --> 00:48:59.200 Ja osana tätä ilmiötä on aivan tavan mukaista, että kollegoita 512 00:48:59.200 --> 00:49:03.910 pyydetään lukemaan ja kommentoimaan kriittisesti. 513 00:49:03.910 --> 00:49:08.110 Omaa tutkimusraporttia tai erilaisia kirjallisia töitä ja 514 00:49:08.110 --> 00:49:11.830 pyydetään kommentoimaan, kommentoimaan niitä. 515 00:49:11.830 --> 00:49:19.830 Ja kollegoita oon syytä kiittää, mikäli kritiikkiä ja punnitsevaa palautetta ja ehdotuksia 516 00:49:19.830 --> 00:49:28.750 saa, koska ne auttavat aivan valtavasti siinä omassa työssä 517 00:49:28.750 --> 00:49:30.650 eli. 518 00:49:30.650 --> 00:49:36.710 Katsoa omaa tekstiä sen jälkeen, kun joku on kommentoinut sitä, niin 519 00:49:36.710 --> 00:49:43.480 auttaa yleensä parantamaan tekstiä merkittävällä tavalla. 520 00:49:43.480 --> 00:49:50.560 Ja seminaarit on keskeinen kohta yliopisto-opiskelussa, jossa sitten opetetaan 521 00:49:50.560 --> 00:49:57.280 perusasioita ja sitten niissä hiotaan sitä kirjoittamistaitoa, kommentointitaitoa, 522 00:49:57.280 --> 00:50:04.590 kriittistä ajattelutaitoa aina vain pitemmälle ja. 523 00:50:04.590 --> 00:50:08.110 Tässä on sellainen vähän ehkä psykologisesti ottaen sellainen 524 00:50:08.110 --> 00:50:11.640 paradoksi, että melkein kaikki. 525 00:50:11.640 --> 00:50:17.040 Ihmiset jossain mielessä tuntevat sen oman tekstin näyttämisen ja 526 00:50:17.040 --> 00:50:20.040 varsinkin keskeneräisen tekstin näyttämisen toiselle. 527 00:50:20.040 --> 00:50:26.680 Jotenkin vaikea kokee sen vaikeana ja ja silti se pitäisi tehdä. 528 00:50:26.680 --> 00:50:34.790 Se kannattaisi tehdä jotta sitten sen saisi paremmaksi sen tekstin muotoiltu. 529 00:50:34.790 --> 00:50:39.030 Ja huomioitua sitten lukioiden näkökulma. 530 00:50:39.030 --> 00:50:44.630 Se ehkä ei ole kauhean yllättävää että se. On vähän vaikea. 531 00:50:44.630 --> 00:50:47.950 Se on jotenkin henkilökohtainen asia. 532 00:50:47.950 --> 00:50:54.950 Jotenkin siinä teksteihin tulee usein suhtauduttua henkilökohtaisena tuotoksena ja sitten 533 00:50:54.950 --> 00:51:01.230 kritiikin saaminen voi tuntua jotenkin henkilökohtaiselta loukkauksilta, vaikka tosiasiassa 534 00:51:01.230 --> 00:51:06.150 se ei sitä ole, se vain kuuluu tähän pelin henkeen. 535 00:51:06.150 --> 00:51:08.880 Jos käytetään tällaista ilmaisua. 536 00:51:08.880 --> 00:51:14.030 Minusta sitä on verrattu verrattavissa missä on verrattavissa. 537 00:51:14.030 --> 00:51:17.910 Taiteilijan tuomaan tuottamaan teokseen, minkälaisen 538 00:51:17.910 --> 00:51:23.440 vastaanoton se saa arvelisin muusikoiden. 539 00:51:23.440 --> 00:51:29.160 Keikkojen jälkeen tai biisien julkaisujen jälkeen odottavan valtavan 540 00:51:29.160 --> 00:51:33.470 jännittyneenä sitä, että minkälainen se vastaanotto on. 541 00:51:33.470 --> 00:51:41.240 Ja samaan tapaan etenkin se tuotos on tieteilijälle aika kova. 542 00:51:41.240 --> 00:51:48.670 Kova asia ja sitten vastaanotto kiinnostaa. Tiede on. 543 00:51:48.670 --> 00:51:52.950 Instituutiona kriittinen ja siellä on rakennettu erilaisia kritiikin tasoja, joista 544 00:51:52.950 --> 00:51:59.750 yksi on sitten se, että kun ja lähetetään julkaistavaksi jotakin raportteja, niin 545 00:51:59.750 --> 00:52:07.190 sieltä sitten päätoimittaja saattaa hylätä suoraan. 546 00:52:07.190 --> 00:52:12.510 Käsikirjoituksen ja ja sitten joutuu miettimään, että mitä sille tekee. 547 00:52:12.510 --> 00:52:18.670 Tai sitten jos se näyttää päätoimittajan mielestä mielekkäältä, 548 00:52:18.670 --> 00:52:23.400 niin se voi laittaa sen eteenpäin sitten. 549 00:52:23.400 --> 00:52:30.470 Muille arvioitsijoille, jotka usein useimmiten nykyään ovat. 550 00:52:30.470 --> 00:52:41.130 Nimettömiksi jääviä arvioi arvioijia ja jotka eivät tiedä kenen tekstiä he arvioivat. 551 00:52:41.130 --> 00:52:47.810 Usein saadaan torjunta, mutta toisinaan käy niin, että pyritään korjaamaan aika 552 00:52:47.810 --> 00:52:54.680 paljonkin korjaamaan tekstiä, muuttamaan sitä joskus sitten. 553 00:52:54.680 --> 00:53:01.710 Harvoin käy niin, että pienet muutosehdotukset riittävät. 554 00:53:01.710 --> 00:53:06.840 Eli jos korjaa hiukan, niin saa sen julkaistuksi. 555 00:53:06.840 --> 00:53:11.480 Ja erittäin harvoin ilmeisesti käy niin, että ilman ilman mitään 556 00:53:11.480 --> 00:53:16.560 muutoksia tai korjauksia hyväksytään julkaistavaksi. 557 00:53:16.560 --> 00:53:23.160 Niin en muista kenenkään maininneen, että julkaisu olisi saanut julkaistuksi 558 00:53:23.160 --> 00:53:31.720 jonkun käsikirjoituksen ilman mitään muutoksia. 559 00:53:31.720 --> 00:53:39.040 No lopuksi tuon esille tieteen funktion ja tieteellisen tiedon tarkoitus on siis kuvata 560 00:53:39.040 --> 00:53:47.320 ja selittää maailmaa jotakin ilmiötä maailmassa ja tää tieteellinen tieto ne kuvaukset 561 00:53:47.320 --> 00:53:54.160 ja selitykset, niin niiden yleisten tieteellisten arvojen, tiedollisten arvojen tai 562 00:53:54.160 --> 00:53:57.080 episteemisten arvojen mukaisesti tulisi olla. 563 00:53:57.080 --> 00:54:01.760 Sellaisia, jotka täyttää yleisyyden objektiivisuuden, johdonmukaisuuden 564 00:54:01.760 --> 00:54:06.510 kriteerit, niin ne tulee olla perusteltua ja totta. 565 00:54:06.510 --> 00:54:10.000 Siinä määrin kun. 566 00:54:10.000 --> 00:54:15.080 Totuutta pystytään tavoittamaan tiedon tiedo tavoitellaan 567 00:54:15.080 --> 00:54:18.480 kattavuutta täsmällisyyttä, tarkkuutta. 568 00:54:18.480 --> 00:54:21.840 Sen pitäisi olla syvällistä. 569 00:54:21.840 --> 00:54:28.960 Selittäminen nähdäkseni viittaa aika pitkälle tähän syvällisyyteen. 570 00:54:28.960 --> 00:54:37.520 Uutuus eli haetaan uutta tietoa, ei pelkästään jauheta samaa asiaa moneen kertaan. 571 00:54:37.520 --> 00:54:42.240 Toisaalta sitten aiempiakin katsotaan ja niitä pyritään korjaamaan 572 00:54:42.240 --> 00:54:45.720 ja yleisesti ottaen tieteelliseltä tiedolta. 573 00:54:45.720 --> 00:54:50.470 Toivotaan varmuutta, että se on luotettavaa. 574 00:54:50.470 --> 00:54:53.560 Nyt on tietysti niin, että. 575 00:54:53.560 --> 00:54:57.760 Tieteellistä tietoa on hyvä ajatella sellaisena ikään kuin 576 00:54:57.760 --> 00:55:03.200 muuttuvaisena asiana siinä mielessä, että. 577 00:55:03.200 --> 00:55:06.720 Se tiedon kokonaisuus on jatkuvasti muutoksen liikkeessä. 578 00:55:06.720 --> 00:55:13.240 Koko aika tulee uutta julkaisua. Uutta tietoa tuotetaan. 579 00:55:13.240 --> 00:55:22.810 Aiempi tutkimus saattaa. Saada tarkennuksia tai täsmennyksiä. 580 00:55:22.810 --> 00:55:25.210 Saattaa löytyä uusia perusteluita. 581 00:55:25.210 --> 00:55:32.250 Uusia selityksiä saatetaan huomata yhteyksiä asioiden välillä. 582 00:55:32.250 --> 00:55:36.150 Tässä otetaan korjata vanhoja. 583 00:55:36.150 --> 00:55:43.310 Virheitä virheellisiä tulkintoja tai päätelmiä ja niin edespäin. 584 00:55:43.310 --> 00:55:49.270 Yksittäinen tutkimus voi olla hyvin pientä asiaa koskeva seikka. 585 00:55:49.270 --> 00:55:58.100 Tärkeä on kuitenkin se, että ne pienetkin edistysaskeleet ovat laadukkaita. 586 00:55:58.100 --> 00:56:04.870 Ja se tieteellisen laatu tieteellisen tiedon laatu. 587 00:56:04.870 --> 00:56:10.830 On aika suuri vaatimus, mutta se lähtee aina sieltä tutkimuskysymyksen muotoilusta 588 00:56:10.830 --> 00:56:17.200 ja aiheen valinnasta, menetelmien valinnasta ja niiden käytöstä. 589 00:56:17.200 --> 00:56:21.160 Selittämiseen tulkitsemiseen ja niin edespäin koko se 590 00:56:21.160 --> 00:56:27.200 prosessi pitäisi olla erittäin harkittua. 591 00:56:27.200 --> 00:56:32.080 Ja tieteelliset edistysaskeleet tyypillisesti ovat todella pieniä. 592 00:56:32.080 --> 00:56:35.560 Suuret mullistukset, paradigman vaihdokset. 593 00:56:35.560 --> 00:56:39.870 Ne on todella harvinaisia. Ja. 594 00:56:39.870 --> 00:56:44.270 Ne suuretkin mullistukset edellyttävät, että siellä 595 00:56:44.270 --> 00:56:48.070 taustalla on paljon sellaista varmaa. 596 00:56:48.070 --> 00:56:55.280 Hyvinkin ehkä pieni pieniä askeleita sisältäviä tutkimuksia. 597 00:56:55.280 --> 00:57:02.360 Ainoastaan sillä tavoin tiede edistyy ainoastaan näiden arvojen seuraamisella. 598 00:57:02.360 --> 00:57:06.080 Saamme merkittävää tietoa maailmasta.