WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.840 --> 00:00:06.040 Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio. 2 00:00:06.040 --> 00:00:15.010 Vaikuttava kommunikointi eli retoriikka. 3 00:00:15.010 --> 00:00:21.830 Aloitetaan retoriikan. Määrittelyllä tai luonnehdinnalla. 4 00:00:21.830 --> 00:00:28.710 Siinä on kyse symbolien esimerkiksi sanojen tai kielen käyttämisestä vaikuttamisessa 5 00:00:28.710 --> 00:00:35.590 suosittelussa taivuttelussa, vakuuttamisessa tai jossain tän tyyppisessä. 6 00:00:35.590 --> 00:00:41.870 Toiminnassa tieteellisessä kommunikaatiossa ajatukset hyvin 7 00:00:41.870 --> 00:00:44.710 usein muodosta muotola kielellisesti. 8 00:00:44.710 --> 00:00:51.680 Toki myös visuaaliset keinot on käytössä ja kielellä kun kommunikoidaan. 9 00:00:51.680 --> 00:00:56.880 Välitetään informaatio tai yritetään pyritään muuttamaan käsityksiä 10 00:00:56.880 --> 00:01:00.560 valaisemaan yleisöä jostain asiasta. 11 00:01:00.560 --> 00:01:07.990 Niin tällöin kommunikaation keinot. Tässä. 12 00:01:07.990 --> 00:01:15.560 Tavoitteessa saada yleisö vakuutumaan asiasta niin niin nää on tärkeitä. 13 00:01:15.560 --> 00:01:22.800 Retoriikan piirissä on joukko käsitteitä, jotka pohjautuvat antiikin 14 00:01:22.800 --> 00:01:27.840 retoriikan tutkimukseen ja siellä ehkä nyt aristotelee sun keskeisin 15 00:01:27.840 --> 00:01:32.720 hahmo, jonka tässä tässä on hyvä mainita. 16 00:01:32.720 --> 00:01:38.560 Nyt jos puhutaan kommunikaatiosta tai viestinnästä yleisesti tai puheesta 17 00:01:38.560 --> 00:01:43.640 erityisesti, niin voidaan ajatella, että puheesta on erotettavissa 18 00:01:43.640 --> 00:01:49.030 käsitteellisesti muutama eri aspekti ja. 19 00:01:49.030 --> 00:01:53.040 Nyky termein ehkä viestijä. 20 00:01:53.040 --> 00:01:58.120 Tai puhuja tai kirjoittaja. On. 21 00:01:58.120 --> 00:02:03.600 Jonkinlainen ominaisuuksiltaan joitakuita pidämme. 22 00:02:03.600 --> 00:02:10.360 Parempina puhujina tai vakuuttavampina tai uskottavampina puhujina jostakin syystä. 23 00:02:10.360 --> 00:02:15.950 Mitkä ne syyt ovat, niin ne täytyy tietysti jotenkin pystyä kommunikoimaan. 24 00:02:15.950 --> 00:02:24.310 Ja ja eettos viittaa puheen tai kirjoituksen siihen elementtiin, joka 25 00:02:24.310 --> 00:02:31.590 tuo esille jotakin siitä puhujan tai kirjoittajan ominaisuuksista. 26 00:02:31.590 --> 00:02:40.840 Vaatto jos ajatellaan modernin termein olisi nyt sitten viestin vastaanottaja. 27 00:02:40.840 --> 00:02:48.160 Tai häneen liittyvä aspekti elementti siellä puheessa tai kirjoituksessa. 28 00:02:48.160 --> 00:02:53.110 Eli batox on se. 29 00:02:53.110 --> 00:03:01.510 Sisällön osa tai viestin osa, joka pyrkii vetoamaan kuulijan 30 00:03:01.510 --> 00:03:05.780 tai. Lukijaan. 31 00:03:05.780 --> 00:03:15.200 Logos, joka tarkoittaa nyt sanaa tai asiasisältöä tässä yhteydessä. 32 00:03:15.200 --> 00:03:21.370 Niin se on sen argumentin sisällöllinen puoli. 33 00:03:21.370 --> 00:03:29.710 Ja se on se. Moderni termi viestin sisältö. 34 00:03:29.710 --> 00:03:34.270 Ja nyt sitten nää 3 aspektia on itse asiassa tämmöisiä. 35 00:03:34.270 --> 00:03:41.000 Sanotaanko aika laajojakin teoreettisia kokonaisuuksia. 36 00:03:41.000 --> 00:03:49.600 Ja retoriikan teoria klassisessa mielessä voidaan jäsentää näiden 3 näkökulman 37 00:03:49.600 --> 00:03:52.310 mukaan. 38 00:03:52.310 --> 00:03:59.830 Tupus käsite, josta myöhemmin lisää viittaa tiettyihin ajatuskuvioihin tai 39 00:03:59.830 --> 00:04:05.590 argumentikuvioihin ja niitä käsitellään hiukan tuonnempana, mutta aloitetaan 40 00:04:05.590 --> 00:04:12.260 näistä retoriikan 3 keskeisimmästä käsitteestä. 41 00:04:12.260 --> 00:04:19.440 Kysymys kuuluu sitten, millainen on uskottava puhuja ja ja. 42 00:04:19.440 --> 00:04:26.950 On ehkä hyvä ajatella, että tää ei ole mikään universaali asia. 43 00:04:26.950 --> 00:04:33.160 Eli kontekstista asia asiasta ja aiheesta ja niin edespäin. 44 00:04:33.160 --> 00:04:38.880 Riippumaton asia vaan se on jotenkin aikaan paikkaan. 45 00:04:38.880 --> 00:04:44.270 Tilanteeseen sidottu asia. 46 00:04:44.270 --> 00:04:48.710 Mutta yleisesti ottaen voimme ajatella, että hyvässä puhujassa 47 00:04:48.710 --> 00:04:52.910 arvostamme käytännöllistä järkeä. 48 00:04:52.910 --> 00:05:01.230 Kreikan kieli froneesis viittaa tähän, eli pidämme järkevänä jotakin puhujaa 49 00:05:01.230 --> 00:05:08.320 ja tällöin tietysti jos puhuja pystyy välittömän ajatuksen, että hän. 50 00:05:08.320 --> 00:05:12.720 On järkevä, niin me kuulijoina olemme. 51 00:05:12.720 --> 00:05:15.390 Ehkä vastaanottavaisempia. 52 00:05:15.390 --> 00:05:22.160 Kuuntelemaan, mitä hän mitä hän sitten sanoo järkevänä ihmisenä. 53 00:05:22.160 --> 00:05:27.800 Toisaalta voidaan ajatella, että että olemme taipuvaisia. 54 00:05:27.800 --> 00:05:33.200 Arvostamaan sellaisia sisältöjä, jotka tulevat hyvheelliseltä. 55 00:05:33.200 --> 00:05:42.790 Moraaliselta hyväntahtoiselta ihmiseltä. 56 00:05:42.790 --> 00:05:49.430 Hyvä on pitää mielessä tieteellistä kontekstia myös jos me ajattelemme tieteellistä 57 00:05:49.430 --> 00:05:56.040 puhetta tai tekstiä, niin ne tieteelliset hyveet. 58 00:05:56.040 --> 00:06:03.390 Tai tieteellinen moraalisuus liittyy luonnollisesti tiedon luonteeseen ja tietämiseen. 59 00:06:03.390 --> 00:06:06.410 Voidaan puhua. 60 00:06:06.410 --> 00:06:14.670 Tietoteoreettisesta tai episteemisestä hyveestä jolloinka tää. 61 00:06:14.670 --> 00:06:18.880 Puhujan ominaisuudet liittyy. 62 00:06:18.880 --> 00:06:23.120 Tieteen kannalta tärkeisiin tieteilijän ominaisuuksiin. 63 00:06:23.120 --> 00:06:31.760 Näitä nyt voisi olla lukeneisuus. Tarkkuus, täsmällisyys. 64 00:06:31.760 --> 00:06:35.440 Loogisuus, johdonmukaisuus ja. 65 00:06:35.440 --> 00:06:43.240 Tasapuolisuus-evidenssin arvioinnin suhteen ja niin poispäin. 66 00:06:43.240 --> 00:06:51.200 Ja. Tällaisia aspekteja voi miettiä. 67 00:06:51.200 --> 00:06:56.520 Ehkäpä kysymällä, että millainen on hyvä tieteilijä? 68 00:06:56.520 --> 00:07:01.320 Ja sitten miettiä sen jälkeen, että miten nää tieteilijän hyveet 69 00:07:01.320 --> 00:07:10.110 tieteen kontekstissa voisi olla esitettävissä. 70 00:07:10.110 --> 00:07:19.870 Itse ajattelisin, että. Tieteessä eettis on tärkeää, että vaikka. 71 00:07:19.870 --> 00:07:28.640 Saatetaan ikään kuin abstraoida tieteellisestä toiminnasta niin sanotusti faktoja. 72 00:07:28.640 --> 00:07:35.710 Tärkeimmiksi asioiksi niin tosiasia on se että. 73 00:07:35.710 --> 00:07:43.950 Tieteellinen kommunikaatio on se foorumi, jossa näitä faktoja 74 00:07:43.950 --> 00:07:48.030 välitetään. Ja. 75 00:07:48.030 --> 00:07:54.750 Se, että mitä tieteilijää kuunnellaan tai minkälaista tieteilijän ominaisuutta on pidettävä 76 00:07:54.750 --> 00:08:01.800 ikään kuin kuuntelemisen arvoisena, niin voidaan nyt sitten ajatella. 77 00:08:01.800 --> 00:08:07.560 Että tosta tieteilijän kulmasta seuraavan seuraavien. 78 00:08:07.560 --> 00:08:13.440 Käsitteiden näkökulmasta järkevyys loogisuus, rationaalisuus, objektiivisuus, 79 00:08:13.440 --> 00:08:20.470 neutraalius, kriittisyys ja niin edespäin voisi olla sellaisia. 80 00:08:20.470 --> 00:08:25.990 Mainitsemisen arvoisia käsitteitä ja kysymys, että miten nää nyt näitä nyt sitten välitetään 81 00:08:25.990 --> 00:08:34.670 niin osittain asiantuntemusta osoitetaan sisällön järjestämisen avulla 82 00:08:34.670 --> 00:08:42.750 eli hyvin järjestetty selkeä johdonmukainen ymmärrettävä kokonaisuus 83 00:08:42.750 --> 00:08:47.640 välittää jotenkin asiantun. Tijan. 84 00:08:47.640 --> 00:08:51.070 Ominaisuuksista jotakin. 85 00:08:51.070 --> 00:08:56.550 Jos nyt ajatellaan vaikkapa kirjallisia töitä, joita opettajana luen. 86 00:08:56.550 --> 00:09:03.830 Ja mietin sitten töiden. Välittämää eettista. 87 00:09:03.830 --> 00:09:10.990 Niin kysymykset, kuten onko menetelmät hyvin hallussa? 88 00:09:10.990 --> 00:09:20.190 Joita opiskelija vaikkapa käyttää työssään tai onko hän valinnut oikean menetelmän? 89 00:09:20.190 --> 00:09:23.750 Tarkastellakseen jotakin kysymystä. 90 00:09:23.750 --> 00:09:32.950 Onko valittu menetelmä oikein käytetty vai onko onko se 91 00:09:32.950 --> 00:09:36.790 käytetty jotenkin epämääräisesti tai väärin? 92 00:09:36.790 --> 00:09:41.200 Tai tai niin edespäin. 93 00:09:41.200 --> 00:09:48.400 Kirjoituksen ja puheen piirteet, kuten tarkkuus ja täsmällisyys, johdonmukaisuus, merkitys, 94 00:09:48.400 --> 00:09:54.240 merkityksellisyys, kattavuus, uutuus, vaikuttavuus, huolellisuus. 95 00:09:54.240 --> 00:10:04.130 Tällaiset piirteet on on sitten arvi arvioitavia kriteerejä vakuuttavassa tekstissä. 96 00:10:04.130 --> 00:10:11.210 Ja tää on melko haastava pystyä kirjoittamaan ja puhumaan niin, 97 00:10:11.210 --> 00:10:16.990 että tieteelliset hyve tai episteemiset hyveet. 98 00:10:16.990 --> 00:10:20.440 Tulevat välitetyksi. 99 00:10:20.440 --> 00:10:25.440 Jos poimitaan joitakin arvioinnin pohjan pohjana olevia kysymyksiä, 100 00:10:25.440 --> 00:10:29.400 niin näitä voisi olla esimerkiksi lähteisiin vetoaminen. 101 00:10:29.400 --> 00:10:37.640 Onko niihin vedottu oikein vai onko kyse vähän tällaista? 102 00:10:37.640 --> 00:10:44.200 Nimeämisistä tai heitellään nimiä, nimiä ja teorioita. 103 00:10:44.200 --> 00:10:48.150 Ikään kun antaakseen ymmärtää, että nyt. 104 00:10:48.150 --> 00:10:51.950 Tunnetaan kattavasti tai laajasti jotain asioita. 105 00:10:51.950 --> 00:10:55.120 Onko niitä? 106 00:10:55.120 --> 00:11:03.550 Täsmällisesti ja tarkasti ja tarpeen mukaan käytetty niitä lähteitä ja viitattu niihin. 107 00:11:03.550 --> 00:11:11.800 Toisinaan sitten sinänsä ihan asiallinen lähde on saatettu ottaa. 108 00:11:11.800 --> 00:11:17.360 Lähteeksi tekstiin, mutta sitten se. 109 00:11:17.360 --> 00:11:19.400 Lähde on jotenkin omituinen. 110 00:11:19.400 --> 00:11:26.640 Se on ehkä joku hyvin spesiaali lähde ja sitä lähteessä. 111 00:11:26.640 --> 00:11:31.440 On tutkittu jotakin aiheeseen kuuluvaa, mutta jostakin hyvin spesifistä näkökulmasta, 112 00:11:31.440 --> 00:11:37.270 joka ei selkeästikään ole vastaava sen opiskelijan. 113 00:11:37.270 --> 00:11:43.430 Tekstin suhteen. Ovatko päätelmät joita on tehty? 114 00:11:43.430 --> 00:11:48.780 Onko ne tehty oikein? Onko ne päteviä? 115 00:11:48.780 --> 00:11:53.760 Onko käsitteet johdonmukaisesti käytetty? 116 00:11:53.760 --> 00:12:00.880 Joskus alussa tekstin alussa saatetaan käyttää käsitettä oikein, mutta sitten matkan 117 00:12:00.880 --> 00:12:07.230 varrella lipsutaan ja sitten merkitykset ikään kun hajoavat. 118 00:12:07.230 --> 00:12:10.430 Kun aluksi strigtisesti määritelty käsite onkin sitten 119 00:12:10.430 --> 00:12:16.340 myöhemmin aika leväperäisesti käytetty. 120 00:12:16.340 --> 00:12:20.160 Vuotoseikat on sellainen jolla. 121 00:12:20.160 --> 00:12:28.270 Paitsi sitten liitotaan lähteisiin. Muotoillaan. 122 00:12:28.270 --> 00:12:33.310 Tieteellisen tarinan. Kerronnan. 123 00:12:33.310 --> 00:12:41.990 Sääntöjen mukaisesti se tiedollinen tarina kuinka tietoon on päädytty. 124 00:12:41.990 --> 00:12:49.000 Muutoseikat osoittavat osaltaan huolellisuutta. 125 00:12:49.000 --> 00:12:52.910 Yleisön. On huomioitu. 126 00:12:52.910 --> 00:12:59.790 Muutosheikkojen avulla ja silloin. Kirjoittajat tai puhuja. 127 00:12:59.790 --> 00:13:08.410 Välittää sen ajatuksen, että hän arvostaa. Lukijaa tai kuulijaa. 128 00:13:08.410 --> 00:13:15.670 Ja näkee että tähän. Myös arvostaa tieteellisiä käytäntöjä. 129 00:13:15.670 --> 00:13:24.500 Joka on varmastikin semmoinen piirre, jota on tieteessä tieteessä arvostettava. 130 00:13:24.500 --> 00:13:34.750 Ja paattaisi eli se viestin osa joka vetoaa. 131 00:13:34.750 --> 00:13:39.750 Vastaanottajaan, kuulijaan tai lukijaan. 132 00:13:39.750 --> 00:13:47.870 Ja battu viittaa tunteisiin, mutta sitten tässä ehkä ei ole järkevää ajatella. 133 00:13:47.870 --> 00:13:56.680 Sanotaanko suuria tunteita pelkästään vaan ylipäänsä taipumuksia tai. 134 00:13:56.680 --> 00:14:05.650 Tuntemuksia tai näkemyksiä. Tokihan. 135 00:14:05.650 --> 00:14:12.430 Paattas jossakin tietyssä tilanteessa. Voi. 136 00:14:12.430 --> 00:14:18.230 Viitata nimenomaan suuriin tunteisiin eli pyritään saamaan tunteita aikaiseksi 137 00:14:18.230 --> 00:14:24.400 jossakin juhlapuheessa saatetaan pyrkiä nimenomaan. 138 00:14:24.400 --> 00:14:31.320 Kohostamaan jos nyt vaikka hää aihetta ajattelee niin häissä saatetaan nimenomaan 139 00:14:31.320 --> 00:14:39.880 jotain rakkautta ja tän tyyppistä suurta tunnetta pyrkiä herättelemään ja ehkäpä onnellisuutta 140 00:14:39.880 --> 00:14:43.990 ja ja tän tyyppisiä juttuja, mutta sitten tieteessä. 141 00:14:43.990 --> 00:14:46.290 Ajatellaan. 142 00:14:46.290 --> 00:14:52.320 Paremminkin niin, että että on vakuutettava. 143 00:14:52.320 --> 00:14:58.360 Kriittinen kuulija tai lukija skeptinen skeptisen asenteen 144 00:14:58.360 --> 00:15:03.420 omaava ihminen ja tällöin ikään kuin ne. 145 00:15:03.420 --> 00:15:07.640 Tunteet jotka pitäisi saada. 146 00:15:07.640 --> 00:15:16.080 Esille olisi ikään kuin vakuuttuneisuus, joka voi toisi toisaalta tarkoittaa sitä, että on 147 00:15:16.080 --> 00:15:24.920 pystytty pyyhkimään kriittisen kuulijan huolet evidenssin pätevyydestä tai. 148 00:15:24.920 --> 00:15:27.680 On pystytty. 149 00:15:27.680 --> 00:15:34.310 Huomioimaan tasapuolisesti erilaista evidenssiä ja ja sieltä sitten. 150 00:15:34.310 --> 00:15:42.160 Vakuuttavasti poimittu asiat siten, että kuulija. 151 00:15:42.160 --> 00:15:46.430 Ottautuu siihen puhujan puhujan asiaa. 152 00:15:46.430 --> 00:15:51.870 Ehkä jopa suurten tunteiden herättämisyritys tieteen 153 00:15:51.870 --> 00:15:55.950 piirissä voi kääntyä puhujaa vastaan. 154 00:15:55.950 --> 00:16:03.630 Eli jos yritetään esittää asiat niin että että nyt ollaan mullistavien 155 00:16:03.630 --> 00:16:07.590 asioiden äärellä tai että se mitä tullaan esittämään on valtavan tärkeää 156 00:16:07.590 --> 00:16:11.200 tai niin edespäin, niin silloin tietysti. 157 00:16:11.200 --> 00:16:17.430 Paljon nähneet ja kuulleet tieteilijät saattavat ajatella, että tässä nyt yritetään. 158 00:16:17.430 --> 00:16:24.280 Niinku liioitella. Tutkimuksen merkitystä ja silloin. 159 00:16:24.280 --> 00:16:31.110 Saadaan jopa vääränlaisia tunteita esille eli kuulijat ottaa. 160 00:16:31.110 --> 00:16:43.630 Jopa syvemmälle poteroitua skeptisyyden. Piiriin. 161 00:16:43.630 --> 00:16:50.470 Menestyksekäs kommunikointi yleisesti ottaen edellyttää oikeanlaisten 162 00:16:50.470 --> 00:16:58.390 tunteiden aktivoimista yleisössä. Tieteen. 163 00:16:58.390 --> 00:17:04.950 Kulmasta voitaisiin ajatella esimerkiksi sillä tavalla, että että 164 00:17:04.950 --> 00:17:13.150 tuo kun esitetään jotakin omaa asiaa, niin on tärkeä tuntea nimenomaan 165 00:17:13.150 --> 00:17:18.430 tieteilijän luonne ja tieteilijän piirteet. 166 00:17:18.430 --> 00:17:21.790 Nämä yleisöön vetoaminen. 167 00:17:21.790 --> 00:17:24.790 On kaikissa puhetyypeissä. 168 00:17:24.790 --> 00:17:31.510 Merkittävä ja kaikissa kommunikaatio yhteyksissä vaateen otettava asia 169 00:17:31.510 --> 00:17:34.910 eli on huomioitava yleisö ja tieteen näkökulmasta. 170 00:17:34.910 --> 00:17:41.030 Niin nimenomaan se tieteen tieteilijä yleisönä on tärkeä hahmottaa ja 171 00:17:41.030 --> 00:17:48.070 tän vuoksi sitten se, että mitä mitä ominaisuuksia tieteilijöitä edellytetään, 172 00:17:48.070 --> 00:17:52.880 mitä heissä arvostetaan, niin niin se on se. 173 00:17:52.880 --> 00:17:56.750 Avain siihen kysymykseen, että miten tieteessä? 174 00:17:56.750 --> 00:18:02.600 Kannattaisi kommunikoida, jotta saa vähän ikään kuin herätettyä. 175 00:18:02.600 --> 00:18:10.080 Viestin vastaanottajassa oikeanlaisia. Tunteita. 176 00:18:10.080 --> 00:18:19.120 Tupos tärkeä retoriikan käsite klassisessa retoriikassa, mutta se 177 00:18:19.120 --> 00:18:25.110 on mukana retoriikan teoriassa aina nykypäivään saakka. 178 00:18:25.110 --> 00:18:31.720 Tapaus tarkoittaa kirjaimellisesti paikkaa. 179 00:18:31.720 --> 00:18:37.240 Mutta sitä voisi tilanteesta riippuen hiukan. 180 00:18:37.240 --> 00:18:41.640 Kuvata erilaisilla termeillä. 181 00:18:41.640 --> 00:18:48.320 Argumentaatiostrategia siirto taikka proseduuri. 182 00:18:48.320 --> 00:18:53.710 Eli siirto voisi olla ikään kuin tilanteessa joku ikään kuin pelin kaltainen liike. 183 00:18:53.710 --> 00:19:00.400 Proseduuri puolestaan viittaa. Menettelytapaan. 184 00:19:00.400 --> 00:19:09.200 Argumentaatiooskeema voisi olla myös yksi termi jossakin yhteydessä. 185 00:19:09.200 --> 00:19:13.720 Argumentaatiotekniikka on on sitten yksi termi eli 186 00:19:13.720 --> 00:19:16.790 topos on ikään kuin tällainen ajattelu. 187 00:19:16.790 --> 00:19:20.950 Tora ajattelukuvio tää paikka. 188 00:19:20.950 --> 00:19:29.870 Metafora liittyy siihen, että kun puhuja voi pohtia, että mitä hän, mitä hän. 189 00:19:29.870 --> 00:19:34.960 Keinoja käyttäen. Hän voisi nyt sitten. 190 00:19:34.960 --> 00:19:40.400 Ottaa puheeseen mukaan ja mitä hän voisi sanoa jostakin aiheesta 191 00:19:40.400 --> 00:19:45.880 ja nää paikka on ikään kuin sellainen varasto. 192 00:19:45.880 --> 00:19:50.080 Josta ajatuskuvioita voi ottaa siihen omaan puheen muotoiluun 193 00:19:50.080 --> 00:19:56.910 ja ajatusten muotoiluun avuksi. 194 00:19:56.910 --> 00:20:01.070 No aristotelee oli joukko topoksia. 195 00:20:01.070 --> 00:20:08.350 Tällaisia ajattelumalleja tai strategioita tai skeemoja mielessä. 196 00:20:08.350 --> 00:20:12.640 Osa näistä on sellaisia hyvin yleisiä. 197 00:20:12.640 --> 00:20:18.120 Topoksia niin on oikeastaan aiheesta riippumatta sovellettavia 198 00:20:18.120 --> 00:20:20.520 tällaisia yleisiä ajattelukuvioita. 199 00:20:20.520 --> 00:20:24.920 Mut sitten on myöskin aihekohtaisia toboksia, jotka soveltuvat 200 00:20:24.920 --> 00:20:28.300 johonkin tiettyyn aihepiiriin. 201 00:20:28.300 --> 00:20:36.860 Mä otan nyt esimerkin niitä aristotelen hengessä, että jos nyt pitäisi argumentoida 202 00:20:36.860 --> 00:20:43.510 väitteen terveys on tärkeämpää kuin harjoittelu tai liikunta. 203 00:20:43.510 --> 00:20:51.600 Puolesta ja saisi tehtäväksi miettiä, että mikähän nyt olisi vakuuttava tapa. 204 00:20:51.600 --> 00:20:56.760 Saada yleisö hyväksymään tällainen väite, niin voidaan sitten niinku 205 00:20:56.760 --> 00:21:01.440 analysoida näitä käsitteitä ja pohtia, että mitenkä minkälaisia nää 206 00:21:01.440 --> 00:21:06.070 ovat luonteeltaan esimerkiksi terveydestä. 207 00:21:06.070 --> 00:21:12.670 Voi ajatella, että se on tavoiteltava asia, mutta sama pätee myöskin liikuntaan 208 00:21:12.670 --> 00:21:18.550 tai harjoitteluun, että sekin on myönteinen asia. 209 00:21:18.550 --> 00:21:22.670 Terveys on toisaalta itseisarvo. 210 00:21:22.670 --> 00:21:27.030 Se on itsessään tavoiteltava asia. 211 00:21:27.030 --> 00:21:30.270 Monen mielestä ja toisaalta sitten harjoittelua voidaan 212 00:21:30.270 --> 00:21:35.840 ajatella, että se on väline johonkin. Asiaan. 213 00:21:35.840 --> 00:21:41.000 No miten näitä asioita voitaisiin asettaa suhteisiin? 214 00:21:41.000 --> 00:21:46.600 Toistensa kanssa. 215 00:21:46.600 --> 00:21:55.190 Millä perustein voimme sanoa, että jokin asia on tavoiteltavampaa kuin jokin asia y. 216 00:21:55.190 --> 00:22:02.910 No eräs topos nyt sitten nimenomaan vetoaa tähän itseisarvoon ja ja välinearvo 217 00:22:02.910 --> 00:22:10.830 erotteluun ja on tavoiteltavampaa kuin y jos on itsensä vuoksi itsessään tavoiteltava 218 00:22:10.830 --> 00:22:14.750 ja on tavoiteltava jonkun muun seikan vuoksi. 219 00:22:14.750 --> 00:22:18.550 Ja nyt voidaan virata tämmöiseen ajatuskuvioon ja sanoa, 220 00:22:18.550 --> 00:22:21.430 että terveys on tärkeämpää kuin harjoittelu. 221 00:22:21.430 --> 00:22:25.420 Koska. Terveys on itsessään. 222 00:22:25.420 --> 00:22:33.130 Tavoiteltavaa, kun taas harjoittelu on tavoiteltavaa jonkun muun asian vuoksi. 223 00:22:33.130 --> 00:22:35.290 No. 224 00:22:35.290 --> 00:22:40.640 Varmasti on itsestään selvää, että esimerkkiä. 225 00:22:40.640 --> 00:22:50.480 Kohtaan voi esittää kritiikkejä ja voidaan esimerkiksi ajatella tietysti, että. 226 00:22:50.480 --> 00:22:56.800 Harjoittelu voisi jonkun mielestä olla itsessään tärkeä asia eli voisi 227 00:22:56.800 --> 00:23:01.160 ikään kuin tuoda hyvin erityyppisen topoksen vasta-argumenttin ja 228 00:23:01.160 --> 00:23:05.750 sanoa, että että tärkeämpää on on matka kun. 229 00:23:05.750 --> 00:23:11.310 Tää määrä tai tavoite ja ja tällöin sitten kuvion voisi pyrkiä kääntämään ihan eri 230 00:23:11.310 --> 00:23:16.870 tavalla ja kriittinen keskustelu voisi voisi sitten pohjautua tähän. 231 00:23:16.870 --> 00:23:24.750 No tää on nyt sivuseikka oikeastaan tän topoksen käsitteen suhteen. 232 00:23:24.750 --> 00:23:28.680 Erilaisissa keskusteluissa. 233 00:23:28.680 --> 00:23:33.680 Voidaan käyttää eri eri topoksia, mutta toisaalta sitten keskustelu keskustelun 234 00:23:33.680 --> 00:23:40.360 sisällä saattaa sitten tulla erilaisten toposten yhteentörmäyksiä ja ja se 235 00:23:40.360 --> 00:23:46.510 on sitten kiinnostava kiinnostava asia, mutta. 236 00:23:46.510 --> 00:23:52.510 Jatketaan klassisen retoriikan piirissä ja otetaan esille kikero. 237 00:23:52.510 --> 00:23:58.280 Kerro vaikutti roomassa. Hän on tunnettu puhuja ja. 238 00:23:58.280 --> 00:24:03.120 Puhetaidon opin kehittäjä. 239 00:24:03.120 --> 00:24:06.480 Ja nyt sitten esimerkki jota käytän. 240 00:24:06.480 --> 00:24:12.550 Tässä liittyy oikeudenkäyntiin ja ja voisi sitten. 241 00:24:12.550 --> 00:24:20.240 Mielikuvitella itsensä murhaoikeudenkäyntiin on tapahtunut. 242 00:24:20.240 --> 00:24:26.320 Jotain, jossa henkilö on kuollut ja sitten haetaan syyllistä tähän kuolemaan. 243 00:24:26.320 --> 00:24:33.840 Ja ja nyt sitten jos oikeudenkäynnissä on syyttäjä esittänyt. 244 00:24:33.840 --> 00:24:38.760 Sitten syytöksiin jotakuta henkilöä kohtaan ja sitten puolustus voi 245 00:24:38.760 --> 00:24:44.170 sitten vastata tähän syytökseen monella eri tavalla. 246 00:24:44.170 --> 00:24:52.570 Ja puolustus voi valita erilaisia strategioita, eli tällaisia 247 00:24:52.570 --> 00:24:55.200 suunnitelmia. 248 00:24:55.200 --> 00:25:01.960 Suunnitelma kokonaisuuksia, jotka pohjautuvat sitten tiettyyn väitteeseen, että mitä? 249 00:25:01.960 --> 00:25:09.480 Syytökseen vastataan. On mahdollista, että. 250 00:25:09.480 --> 00:25:12.840 Tämän puolustuksen osalta kielletään teko. 251 00:25:12.840 --> 00:25:21.600 Nyt henkilö, jota syytetään, ei ole tällaista tekoa tehnyt. 252 00:25:21.600 --> 00:25:24.590 Ja tää on yksi mahdollinen. 253 00:25:24.590 --> 00:25:31.790 Mahdollinen positio, jonka puolustus voi ottaa, mutta sitten saattaa olla niin, että. 254 00:25:31.790 --> 00:25:39.200 Puolustus. Ei kiellä tekoa vaan. 255 00:25:39.200 --> 00:25:45.040 Toteaa että että kyllä tällainen surmatyö on tapahtunut, mutta se olikin tappo. 256 00:25:45.040 --> 00:25:50.760 Tai sitten saattaisi ajatella, että tai saatettaisiin ajatella nykymaailmassa 257 00:25:50.760 --> 00:25:55.640 etenkin ettei jokin tietty tapahtuma oli onnettomuus. 258 00:25:55.640 --> 00:26:00.240 Ja tällöin sitten se keskustelu käytäisiin sen pohjalta, 259 00:26:00.240 --> 00:26:07.740 että onko kyse murha tappo vai onnettomuus. Kyseessä. 260 00:26:07.740 --> 00:26:15.920 Toisinaan sitten voidaan ajatella, että että murha kyllä oli, eli myönnetään se. 261 00:26:15.920 --> 00:26:19.040 Kyseinen teko. 262 00:26:19.040 --> 00:26:26.800 Mutta sitten todetaan, että läsnä kuitenkin oli lieventäviä asianhaaroja. 263 00:26:26.800 --> 00:26:29.400 Me voitaisiin kuvitella. 264 00:26:29.400 --> 00:26:35.080 Jonkun vetoavan siihen, että joskus murha voidaan olla. 265 00:26:35.080 --> 00:26:37.310 Oikeutettu. 266 00:26:37.310 --> 00:26:44.230 Kun esimerkiksi on on tilanne, jossa muutoin olisi tapahtunut jotain 267 00:26:44.230 --> 00:26:47.110 vielä kauheampaa jo tai tai jotain sellaista. 268 00:26:47.110 --> 00:26:51.910 Mutta joka tapauksessa, että se väite olisi sellainen, että myönnetään teko, mutta 269 00:26:51.910 --> 00:26:56.510 samaan aikaan todetaan, että on lieventäviä asian asian haaroja. 270 00:26:56.510 --> 00:26:59.280 Joskus sitten saatetaan. 271 00:26:59.280 --> 00:27:04.880 Ikään kuin pyrkiä aivan eri tyyppiseen väitteeseen ja todeta että että 272 00:27:04.880 --> 00:27:09.120 nyt muutoseikat tilanteessa on sellaiset, että tähän ei. 273 00:27:09.120 --> 00:27:11.430 Ei tarvitse edes vastata. 274 00:27:11.430 --> 00:27:17.590 Jos esimerkiksi jossain kansainvälisessä. Yhteydessä. 275 00:27:17.590 --> 00:27:24.590 Olisi tilanne, jossa henkilöä syytettäisiin murhasta, niin saattaisi olla että että se 276 00:27:24.590 --> 00:27:31.920 missä tää syyte on nostettu niin ei olisikaan se oikea paikka johon jossa. 277 00:27:31.920 --> 00:27:36.480 Käsiteltäisiin sitä asiaa, jos vaikkapa murha olisi tapahtunut eri maassa, niin saattaisi 278 00:27:36.480 --> 00:27:43.950 olla niin, että se oikea käsittelypaikka olisi jossakin muualla. 279 00:27:43.950 --> 00:27:49.270 Nyt sitten tää, että mitä siellä puolustus valitsee, vastata siihen syytökseen, 280 00:27:49.270 --> 00:27:56.590 niin se määrittää lopulta sitä jatko-argumentaatiota eli minkälaista luonne, minkälaisia 281 00:27:56.590 --> 00:28:01.160 mahdollisuuksia siellä puolustuksella sen jälkeen on. 282 00:28:01.160 --> 00:28:06.560 Ja ja on hyvä huomata, että kuinka erilaisia nämä väitteet ovat niin 283 00:28:06.560 --> 00:28:12.120 muotoseikkoihin vetoaminen, niin sitähän perusteltaisiin sitten mahdollisesti 284 00:28:12.120 --> 00:28:14.790 kansainvälisillä oikeudella tai jollain. 285 00:28:14.790 --> 00:28:21.390 Perustuslain tuota piirteitä tai oikeudenkäynti 2 ja lain edellytyksillä, 286 00:28:21.390 --> 00:28:28.080 kun taas sitten jos on kieltänyt teon edes. 287 00:28:28.080 --> 00:28:30.920 Tapahtuneen tai tai että se olisi tämä syytetty, joka sen 288 00:28:30.920 --> 00:28:40.260 on tehnyt niin sehän on faktuaalinen asia. Ja. 289 00:28:40.260 --> 00:28:49.270 Kovin erilaiset väitteet sitten tuottavat eri eri sitten strategiamahdollisuuksia. 290 00:28:49.270 --> 00:28:51.950 Mutta jos nyt sitten. 291 00:28:51.950 --> 00:28:58.030 Oltaisiin otettu tämmöinen faktuaalinen aspekti niin syyttäjän näkökanta. 292 00:28:58.030 --> 00:29:04.640 Entä tästä? Faktasta voisi saada erilaisia perusteluja. 293 00:29:04.640 --> 00:29:13.120 Ja ja nää on kun kaikki liittyi siihen faktuaaliseen että onko onko näin tapahtunut? 294 00:29:13.120 --> 00:29:18.880 Saatettaisiin sanoa syy syytetystä, että hänellä on tällainen elämäntapa. 295 00:29:18.880 --> 00:29:23.110 Hän on rikollista elämäntapaa harrastanut hän on. 296 00:29:23.110 --> 00:29:27.870 Murhannut aikaisemmin ja ja hänellä saattaisi olla motiivi, eli saatettaisiin 297 00:29:27.870 --> 00:29:33.430 tuoda tällaisia tekijöitä esille, jotka sitten korostaisi suurempaa todennäköisyyttä, 298 00:29:33.430 --> 00:29:36.390 että tää syytetty on tekijä. 299 00:29:36.390 --> 00:29:42.270 Ja sitten syytetty saatettaisiin laittaa vertailuun muiden ihmisten 300 00:29:42.270 --> 00:29:47.950 kanssa potentiaalisten tekijöiden kanssa ja. 301 00:29:47.950 --> 00:29:54.240 Syyttäjä saattaisi todeta, että että tässä on nyt 3 mahdollisuutta. 302 00:29:54.240 --> 00:29:58.400 Kuka olisi sitten jo voinut tehdä ja sitten hän toteaisi, että tää syytetty 303 00:29:58.400 --> 00:30:04.910 on se joka on on sitten tavalla tai toisella todennäköisin. 304 00:30:04.910 --> 00:30:09.880 Otettaisiin viitata merkkeihin. 305 00:30:09.880 --> 00:30:14.680 Jotka kertoisivat syyllisyydestä. 306 00:30:14.680 --> 00:30:18.830 Aika paikkamotiivi mahdollisuus onnistua teossa. 307 00:30:18.830 --> 00:30:23.280 Mä kenties jopa mahdollisuus välttyä syytteeltä. 308 00:30:23.280 --> 00:30:28.630 Saattaisi olla sellaisia merkkejä, jotka. Edesauttaisivat. 309 00:30:28.630 --> 00:30:35.400 Syyttäjän mielestä sen toteamista, että henkilö on syyllinen. 310 00:30:35.400 --> 00:30:44.310 Antiikin aikana jo nostettiin esille, että jokin käyttäytyminen ennen ja jälkeen tekoa. 311 00:30:44.310 --> 00:30:46.310 Voisivat olla. 312 00:30:46.310 --> 00:30:51.920 Indikaattoreita siitä, että henkilö on syyllinen ja niin edespäin. 313 00:30:51.920 --> 00:30:53.720 Eli. 314 00:30:53.720 --> 00:30:58.870 Nyt sitten se se mikä kanta on valittu, niin siitä nyt sitten seuraa. 315 00:30:58.870 --> 00:31:01.880 Seuraavassa vaiheessa on. 316 00:31:01.880 --> 00:31:12.640 Tän kannan valitsijan mahdollista hakea erityyppisiä argumentteja sen väitteen tueksi. 317 00:31:12.640 --> 00:31:17.920 No jos sitten mennään tähän puheen. 318 00:31:17.920 --> 00:31:24.120 Rakenteeseen siihen puheen pääosat. 319 00:31:24.120 --> 00:31:30.840 Kikerön mukaan tai voidaan valita jotain jotain muitakin. 320 00:31:30.840 --> 00:31:33.190 Retoriikan opp. 321 00:31:33.190 --> 00:31:36.830 Kirja esimerkkejä niin siellä nyt on jotain tämän tapaista lähes aina 322 00:31:36.830 --> 00:31:40.630 mainittu ja nää on tietenkin sellaisia hyvin yleisiä, jotka soveltuu 323 00:31:40.630 --> 00:31:43.710 nähdäkseni nykypäivään varsin mainiosti. 324 00:31:43.710 --> 00:31:49.270 Eli jos puhuja niinku miettii että mitä hän sanoo niin hänen pitää järjestää se johonkin 325 00:31:49.270 --> 00:31:54.590 järkevään kokonaisuuteen ja ja sitten se koostuu jostakin osista ja esimerkiksi nyt 326 00:31:54.590 --> 00:31:59.310 oikeudenkäynnissä voitaisiin ajatella, että siellä. 327 00:31:59.310 --> 00:32:09.910 Nyt sitten syyttäjä miettisi oman puheensa vaikkapa nyt sitten päätöslaus. 328 00:32:09.910 --> 00:32:17.960 Hän pyrkisi sitten johdannossa tekemään hyvän vaikutelman ja herättämään kiinnostuksen. 329 00:32:17.960 --> 00:32:20.480 Siihen asiaan. 330 00:32:20.480 --> 00:32:25.840 Hän esittelisi aiheet ja faktat tiiviisti ja sitten kertoisi, millä 331 00:32:25.840 --> 00:32:31.640 argumentein hän esittää oman kannan olevan hyväksyttävän ja miksi sitten 332 00:32:31.640 --> 00:32:36.800 vastakkaisen kannan osalta pitäisi hylätä? 333 00:32:36.800 --> 00:32:41.230 Aihe ja sitten lopuksi kerrottaisiin todisteet. 334 00:32:41.230 --> 00:32:45.120 Ja nyt sitten kukin näistä pääosista. 335 00:32:45.120 --> 00:32:47.920 Olisi sellainen, että nää voitaisiin pilkkoa vielä pienempiin osiin 336 00:32:47.920 --> 00:32:52.950 ja ajatella sitten, että kussakin kohdassa olisi. 337 00:32:52.950 --> 00:33:00.790 Sitten vielä vielä tarkemmin ajateltu, että mitä mitä sitten tarkoitus on tehdä? 338 00:33:00.790 --> 00:33:05.910 Itse ajattelen, että tää tämmöinen niinku nelivaiheinen jako on varsin mainio. 339 00:33:05.910 --> 00:33:12.720 Siinä on alku ja alku ja loppu ja siinä välissä tapahtuu jotakin ehkä. 340 00:33:12.720 --> 00:33:19.160 Olen itse taipuvainen ajattelemaan noin viestintää ja kommunikaatiota laajemmin että. 341 00:33:19.160 --> 00:33:23.040 Jokin suunniteltu. 342 00:33:23.040 --> 00:33:26.990 Puhe tarkoituksena vakuuttaa joku yleisö, niin se ottaisi. 343 00:33:26.990 --> 00:33:31.750 Mehän seurata jotakin muunkin kaltaista logiikkaa ja muunkin kaltaista rakennetta 344 00:33:31.750 --> 00:33:37.630 ja luova puhuja voisi poiketa jostakin tavanomaisesta puheen mallista. 345 00:33:37.630 --> 00:33:44.680 Eli. Tää ei ole mikään semmoinen välttämätön. 346 00:33:44.680 --> 00:33:49.760 Rakenne, jota aina on seurattava, mutta se antaa hyvän pohjan 347 00:33:49.760 --> 00:33:55.320 suunnitella puheita ja jos ei jos ei muuta. 348 00:33:55.320 --> 00:33:59.790 Ratkaisua keksi niin voi seurata semmoista traditionaalista. 349 00:33:59.790 --> 00:34:04.390 Rakennetta, jossa on kyllä sellainen hyvä puoli että. 350 00:34:04.390 --> 00:34:07.710 Se mä oon helposti tunnistettavissa.