WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.510 --> 00:00:06.430 Siirrytään keskustelussa. Argumentaatioteorian. 2 00:00:06.430 --> 00:00:08.470 Käyttöön. 3 00:00:08.470 --> 00:00:15.190 Sitä voidaan ajatella tekstien ja puheiden käyttämisessä ainakin 3 eri 4 00:00:15.190 --> 00:00:22.510 tavalla siten, että argumentaatioteoria auttaa meitä muodostamaan argumentteja 5 00:00:22.510 --> 00:00:27.830 ja hahmottamaan argumentaatioprosessia. 6 00:00:27.830 --> 00:00:34.200 Toiseksi se auttaa meitä erittelemään. 7 00:00:34.200 --> 00:00:39.760 Esitettyjä argumentteja ja erittelemään sitä, että mitä argumentaatioprosessissa 8 00:00:39.760 --> 00:00:46.800 tapahtui ja kolmanneksi sitten voidaan ajatella, että kun arvioidaan miten 9 00:00:46.800 --> 00:00:51.790 joku keskustelu vaikka on on onnistunut. 10 00:00:51.790 --> 00:00:57.230 Niin se auttaa sen arvioinnissa sekä sen prosessin arvioinnissa. 11 00:00:57.230 --> 00:01:04.160 Onko se jo sujuvaa ja johdonmukaista ja tehokasta ja niin edespäin. 12 00:01:04.160 --> 00:01:07.160 Tai sitten katsomaan itse argumentteja. 13 00:01:07.160 --> 00:01:10.520 Täyttääkö ne hyvän argumentin kriteerit? 14 00:01:10.520 --> 00:01:20.420 Läpäiseekö ne kriittiset kysymykset, jota teoriapohjalta voidaan argumentille esittää? 15 00:01:20.420 --> 00:01:25.460 Mitä ajatuksia eduskunnassa tapahtuvassa argumentaatiossa? 16 00:01:25.460 --> 00:01:30.110 Nämä eri elementit sinussa herättää. 17 00:01:30.110 --> 00:01:35.830 On vähän erilaisia ajatuksia. 18 00:01:35.830 --> 00:01:39.830 Tekstejä ja puheiden tuottaminen on varmaan muuttunut aikojen saatossa. 19 00:01:39.830 --> 00:01:44.910 Nyt on googlet ja sosiaaliset mediat ja tieto on huomattavasti 20 00:01:44.910 --> 00:01:49.800 saatavilla, jota voidaan sitten käyttää siinä. 21 00:01:49.800 --> 00:01:56.160 Itse tekstin ja puheiden niinku sisällön näkökulmasta ja sellainen ehkä keskeinen 22 00:01:56.160 --> 00:02:01.880 muutos mitä mitä itse en tiennyt, mutta minkä tunnistin sitten kun kyselin 23 00:02:01.880 --> 00:02:04.310 ihmiset ketkä ollut vähän pidemmän aikaa töissä? 24 00:02:04.310 --> 00:02:09.280 Eduskunnassa ne tunnistivat sellaisen eron. 25 00:02:09.280 --> 00:02:18.000 Täysistunnon sisällön sisällössä eri prosesseissa liittyen tähän sosiaaliseen mediaan ja googleen 26 00:02:18.000 --> 00:02:24.280 ja tavallaan siihen, että meillä on internet yks oli aika kiinnostava oli, että nostettiin esille, 27 00:02:24.280 --> 00:02:30.480 että ennen siinä lähetekeskustelussa, mikä on se ensimmäinen keskustelu missä käsitellään hallituksen 28 00:02:30.480 --> 00:02:35.470 esitystä, niin ennen asiantuntijoiden mielipiteitä. 29 00:02:35.470 --> 00:02:40.430 Ei ollut laajasti siinä vaiheessa tiedossa kansanedustajilla ketkä 30 00:02:40.430 --> 00:02:45.830 kävi sitä keskustelua, joten siinä näkyy teknisesti. 31 00:02:45.830 --> 00:02:48.430 Ehkä erilainen sävy siinä keskustelussa, että siinä 32 00:02:48.430 --> 00:02:52.880 saatettiin sitten enemmän käydä sitä. 33 00:02:52.880 --> 00:02:58.280 Keskustelua pohjautuen kansanedustajan omiin arvovalintoihin taikka arvopohjaan 34 00:02:58.280 --> 00:03:03.560 taikka mielipiteisiin ja ja se voi se voi nähdä, että se on teknisesti 35 00:03:03.560 --> 00:03:07.190 sitten ollut joltain osin ongelmallisempaa. 36 00:03:07.190 --> 00:03:09.110 Perusteluitten käyttäjät. 37 00:03:09.110 --> 00:03:14.830 Siellä on ollut varmaan sitten sellaisia mitkä ei sitten laadullisesti täytä hyvänä 38 00:03:14.830 --> 00:03:21.350 argumentin perusteita, mutta mutta se on solu on ollut tietynlaista pohjautuen, mutta 39 00:03:21.350 --> 00:03:26.870 nyt se on ollut muutoksessa, koska nykyään tai niin, että sitten siinä on käsitelty 40 00:03:26.870 --> 00:03:31.390 ja sitten vasta siinä toisessa tai ensimmäisessä käsittelyssä missä käsitellään sen 41 00:03:31.390 --> 00:03:35.550 lähetekeskustelun jälkeen se menee valiokuntaan ja sitten valiokunnan jälkeen on tämä 42 00:03:35.550 --> 00:03:37.870 ensimmäinen käsittely niin ennen. 43 00:03:37.870 --> 00:03:41.030 Se on ollut se paikka missä nostetaan niitä asiantuntijoita lausuntoja esille. 44 00:03:41.030 --> 00:03:45.710 Eli tavallaan siinä vaiheessa ne valiokunnan asiantuntijalausunnot on käynyt tullut 45 00:03:45.710 --> 00:03:50.230 julki ja valiokunnan asiantuntijat on niinku kertoneet kantansa, niin siinä on 46 00:03:50.230 --> 00:03:52.470 siinä vaiheessa silleen niinku vasta vahvasti käyty. 47 00:03:52.470 --> 00:03:57.910 Tavallaan sitä vaikka tieteellisellä pohjalla taikka no erilaisilla asiantuntijoilla 48 00:03:57.910 --> 00:04:03.150 erilaisia nostoja, mutta nykyään eihän me enää ole tuollaista tilannetta, jossa vaikka 49 00:04:03.150 --> 00:04:08.630 hallituksen esitys joka herättää jo etukäteen asiantun. 50 00:04:08.630 --> 00:04:14.030 Mielenkiintoa niin se asiantuntijoiden kanta saattaa olla tiedossa 51 00:04:14.030 --> 00:04:20.110 jo vaikka lehtien taikka median kautta ja siellä saatetaan käydä sitä 52 00:04:20.110 --> 00:04:23.510 tieteellistä debattia ja ja samaa prosessia. 53 00:04:23.510 --> 00:04:28.830 Mitä sitten kansanedustajat käy siitä samasta aiheesta mut eri instituution kautta ja se tarkoittaa 54 00:04:28.830 --> 00:04:35.600 sitä, että että et kansanedustajilla saattaa olla jo aika pitkälle menevä. 55 00:04:35.600 --> 00:04:39.760 Kannanmuodostus tapahtunut jo siinä lähetekeskustelun aikana ja sitten 56 00:04:39.760 --> 00:04:42.590 se ehkä saattaa sisäisesti johtaa siihen, että. 57 00:04:42.590 --> 00:04:46.870 Että pitäydytään ehkä prosesseja ja poteroissa, mut toisaalta se voi myös hyvänä 58 00:04:46.870 --> 00:04:51.310 ajatella niin, että se keskustelu ekassa vaiheessa on laadullisesti parempaa, koska 59 00:04:51.310 --> 00:04:56.110 asiantuntijoiden tieto on aikaisemmin käsi käsittelyssä taikka mahdollista saada 60 00:04:56.110 --> 00:05:00.470 ja samaan liittyy siihen, että on mahdollista googlen kautta etsiä huomattavasti 61 00:05:00.470 --> 00:05:06.830 helpommin tietoa ja erilaisia näkemyksiä, vaikka ne ei tulisi asiantuntijoiden lausuntojen 62 00:05:06.830 --> 00:05:08.770 kautta siellä valiokunnassa. 63 00:05:08.770 --> 00:05:11.830 Eli tää on niinku tavallaan tällainen, että miten ne tekstien ja 64 00:05:11.830 --> 00:05:13.950 puheiden tuottaminen ylipäätänsä nykyään tapahtuu. 65 00:05:13.950 --> 00:05:17.830 Elikkä siinä on tapahtunut varmasti isokin muutos. 66 00:05:17.830 --> 00:05:20.190 Sitten on tää analyysi. 67 00:05:20.190 --> 00:05:27.880 Se on mun mielestä aika kiinnostava, koska tunnistan itsekin, että liian harvoin ehkä. 68 00:05:27.880 --> 00:05:35.520 Niinku tulee vaikka omia puheenvuoroja jälkikäteen käytyä läpi niinku tämän käydyn 69 00:05:35.520 --> 00:05:41.190 kontekstin näkökulmasta, että että onko mitenkä itse perustellut niitä? 70 00:05:41.190 --> 00:05:42.990 Ja minkälaiset? 71 00:05:42.990 --> 00:05:48.270 Vaikka näkyykö siellä tietty skeemoja taikka näin ät ehkä usein keskittyy siihen 72 00:05:48.270 --> 00:05:54.270 vastapuolen argumentin läpikäymiin käymiseen ja siihen, että näkee jotka itse 73 00:05:54.270 --> 00:05:58.030 sieltä jotakin epäjohdonmukaisuutta tai epäloogisuuksia. 74 00:05:58.030 --> 00:06:02.310 Ja sitten tarttuu niihin sitten omassa viestinnässään taikka vinkkaa 75 00:06:02.310 --> 00:06:05.390 jollekin toiselle, joka jota asiaa kiinnostaa. 76 00:06:05.390 --> 00:06:08.270 A studioon on aika sellainen mitä itse tulee seurattua, 77 00:06:08.270 --> 00:06:11.630 missä sitten parhaimmillaan siellä. 78 00:06:11.630 --> 00:06:15.630 Mun mielestä kaikkia kiinnostavia on sellaisia missä on poliitikkoja että tutkijoita, 79 00:06:15.630 --> 00:06:20.950 koska sitten poliitikoilla on kuitenkin vähän tapana mennä niihin omiin poteroihin, 80 00:06:20.950 --> 00:06:23.360 mut sillä tutkella saattaa olla siihen. 81 00:06:23.360 --> 00:06:28.520 Siinä yhteisessä keskustelussa sellaista rakentavaa otetta, missä hän pystyy sitten kummankin 82 00:06:28.520 --> 00:06:33.030 osapuolen näkökulmasta nostamaan niitä, mistä hän on samaa mieltä tai eri mieltä. 83 00:06:33.030 --> 00:06:35.050 Sitten se tutkija ehkä aika usein. 84 00:06:35.050 --> 00:06:39.710 Nykyään ei nyt toimi tuomarina, mutta jollain osin kuitenkin 85 00:06:39.710 --> 00:06:44.590 tuottaa sitä neutraalimpaa sisältöä. 86 00:06:44.590 --> 00:06:47.560 Siinä siinä kontekstissa. 87 00:06:47.560 --> 00:06:53.560 Sitten mä oon tunnistanut sellaisen huomion, että on helpompaa. 88 00:06:53.560 --> 00:07:00.560 Politiikkona tehdä analyysi taikka arviointi sellaisen puolueen puheesta taikka edustajan 89 00:07:00.560 --> 00:07:04.150 puheesta, joka edustaa puoluetta, joka on vastakkaista mieltä. 90 00:07:04.150 --> 00:07:06.230 Laajemmista asioista. 91 00:07:06.230 --> 00:07:09.550 Ja sitten jos on muutamissa hetkissä on tehnyt tavallaan 92 00:07:09.550 --> 00:07:13.670 sellaisen kriittisen katsannon. 93 00:07:13.670 --> 00:07:18.350 Politiikasta, joka nähdään olevan lähellä minun yleisiä kantoja, 94 00:07:18.350 --> 00:07:23.240 niin siitä saattaa tulla aika paljon palautetta että. 95 00:07:23.240 --> 00:07:25.720 Miksi? 96 00:07:25.720 --> 00:07:30.800 Et niinku et miksi aiheutat riitaa et teidän pitäisi olla niinku yhtenäisenä vastustamassa 97 00:07:30.800 --> 00:07:35.920 tätä yhteistä pahaa, joka nyt tässä tapauksessa sitten yleensä tulitaan, että tämä on 98 00:07:35.920 --> 00:07:41.160 hallitus ja se on ehkä sellainen ehkä huolestuttava piirre missä sitten johtaa johtaa 99 00:07:41.160 --> 00:07:44.910 sellaiseen, että et sitten se saattaisi olla helpompaa. 100 00:07:44.910 --> 00:07:49.640 Aina käydä sitä analyysiä ja arviointitasoa. 101 00:07:49.640 --> 00:07:51.500 Kaikkein kriittisimmillään heidän kanssaan. 102 00:07:51.500 --> 00:07:54.600 Ketkä ovat kaikesta mahdollisesta mahdollisimman eri mieltä, eikä niin, että olisi 103 00:07:54.600 --> 00:08:00.280 yksi kriittinen kaikille kanssakumppaneille kenen kanssa työskentelee. 104 00:08:00.280 --> 00:08:05.040 Koska sitten samalla mä ajattelen, että jotta sitten se keskusteluisi mahdollisimman 105 00:08:05.040 --> 00:08:09.600 laadukasta ja ehkä sellaista eteenpäin vievää, niin sitten sama kriittinen 106 00:08:09.600 --> 00:08:12.280 katse pitäisi kohdistua myös heihin. 107 00:08:12.280 --> 00:08:16.070 Kenen kanssa on sitten yhtymäpintaa tietyistä aiheista enemmän. 108 00:08:16.070 --> 00:08:20.990 Että ei voi sallia tai ei pitäisi sallia tietynlaista argumentaatiota, vaan sen 109 00:08:20.990 --> 00:08:28.020 takia joltain taholta, että sattuu olemaan asiasta samaa mieltä. 110 00:08:28.020 --> 00:08:35.750 Kyllä mua oikein kiinnostava. 111 00:08:35.750 --> 00:08:43.710 Ehkä oikein mieli semmoinen. Sivukysymys esittää. 112 00:08:43.710 --> 00:08:49.120 Tekoäly ja tekoälyn tuottamaan tekstiin. 113 00:08:49.120 --> 00:08:54.640 Mitä arvelet käytetäänkö eduskunnassa? 114 00:08:54.640 --> 00:09:01.760 Puheiden ja kannanmuodostuksien tukena tekoälyä näitä kielimalleja tai vastaavia. 115 00:09:01.760 --> 00:09:04.060 Joo, tekoälyä käytetään. 116 00:09:04.060 --> 00:09:07.680 Mä oon itse vähän herännyt tähän myöhässä mua ehkä. 117 00:09:07.680 --> 00:09:11.400 No varmasti jossain vaiheessa otan sen käyttöön, mut mä oon vähän ehkä jännittänyt 118 00:09:11.400 --> 00:09:16.290 sen käyttöönotto siitä, että siinä pitää olla oikeanlainen tekniikka. 119 00:09:16.290 --> 00:09:22.490 Ettei sitten niin kun niin kun lopeta itse ajattelemasta tai ehkä tällainen liian iso 120 00:09:22.490 --> 00:09:28.810 yleistys, mutta tiedän, että tosi moni edustaja käyttää tekoälyä joko niin että että ihan 121 00:09:28.810 --> 00:09:35.210 itse puheen muodostamiseen niin että tiedän muutamia ketkä niinku lukee sen ihan sellaisenaan, 122 00:09:35.210 --> 00:09:40.920 joka tuntuu itse itseltäni tai omasta mielestäni. 123 00:09:40.920 --> 00:09:45.160 Aika tavallaan sellaisen niin kun argumentaation. 124 00:09:45.160 --> 00:09:48.470 Työn niinku itseltään pois ottamiselta. 125 00:09:48.470 --> 00:09:53.550 Että sinne teknisesti on sitten kirjoitettu se väittämä ja sitten joku toinen kertoo sun 126 00:09:53.550 --> 00:09:58.230 puolesta ne perustelut et tiedä muutamia edustajia ja sitten ne edustajat on saattanut 127 00:09:58.230 --> 00:10:03.830 jopa sanoa sitten täysistuntosalissa, että tämä puhe oli tekoälyn kirjoittama, mutta sitten 128 00:10:03.830 --> 00:10:11.550 tiedän tahoja ketkä käyttää se tekoäly osana sitä perusteluiden luomis luomisessa, että 129 00:10:11.550 --> 00:10:16.230 että tavallaan erilaisilla keinoilla pyrkii löytämään uutta tietoa, mikä sitten saattaa 130 00:10:16.230 --> 00:10:19.070 tulla sen tekoälyn käyttö kautta ja. 131 00:10:19.070 --> 00:10:25.030 Päästään niinku teknisenä pohjana oman puheen puheen omalle puheelle ja sitten 132 00:10:25.030 --> 00:10:29.710 niinku kirjoittaa sitten sitä omaan suuhunsa sopivammaksi. 133 00:10:29.710 --> 00:10:33.270 Se on tosi kiinnostava. Ehkä se. 134 00:10:33.270 --> 00:10:37.910 Itse olen ihan hyvin teknologiamyönteinen kysymys jo siitä, mutta ehkä ei olla 135 00:10:37.910 --> 00:10:42.350 vielä tarpeeksi puhuttu siitä tekoälyn vaikutuksista niihin. 136 00:10:42.350 --> 00:10:47.430 Oletuksiin, mitä sitten kuitenkin tekoälähän on jonkun tahon luoma ja sitten 137 00:10:47.430 --> 00:10:51.990 ilman sellaista kriittistä keskustelua, niin sittenhän me niinku teknisesti 138 00:10:51.990 --> 00:10:57.200 niinku vaan huomaamattamme valitsemme tietynlaisen tavan. 139 00:10:57.200 --> 00:11:02.000 Prosessoida eli tavallaan, että yhtäkkiä tekoälystä tuleekin aika ison vallankäyttäjä. 140 00:11:02.000 --> 00:11:07.400 Jos jos me emme niinku sitten sen tekoälyn tuottamia perusteluja tarkastele kriittisesti 141 00:11:07.400 --> 00:11:09.840 ja eihän me anneta kenen tahansa muunkaan kirjoittaa. 142 00:11:09.840 --> 00:11:15.470 Tavallaan meidän perustelujen sisältöä kokonaisuudessaan vaan enemmänkin. 143 00:11:15.470 --> 00:11:18.430 Saattaa olla tilanne, että joku vakuuttaa sut ja sitten sä 144 00:11:18.430 --> 00:11:20.350 oot silleen että noh tuo argumentti on hyvä. 145 00:11:20.350 --> 00:11:25.030 Otanpa se käyttöön, mutta siinä on aina tietynlainen valinta tai ainakin jos 146 00:11:25.030 --> 00:11:29.750 ei tietoinen niin alitajuntainen valinta siitä, että sitten ehkä itse ajattelen 147 00:11:29.750 --> 00:11:34.040 että se tekoäly varmasti on hyvä väline siinä että. 148 00:11:34.040 --> 00:11:41.080 Saattaa sen kautta tulla niin kun asioita mitä itse itse ei ollut aikaisemmin tullut. 149 00:11:41.080 --> 00:11:44.720 Miettineeksi ja sitten niitä saattaa tulla niinku lisäargumentteja 150 00:11:44.720 --> 00:11:46.710 että aa no tämäkinhän on validi. 151 00:11:46.710 --> 00:11:50.030 Mutta mutta tota mutta mutta siinä mun mielestä pitää 152 00:11:50.030 --> 00:11:52.670 olla niinku kriittinen sille että. 153 00:11:52.670 --> 00:11:57.430 Että, että tavallaan ei niinku valitse vaan jonkun toisen tahon argumentteja, että vaikka 154 00:11:57.430 --> 00:12:02.350 se onkin tekoäly niin vaikka se ei olekaan mikään nimellinen henkilö, niin se on kuitenkin 155 00:12:02.350 --> 00:12:07.630 kuitenkin joku toinen joka joka sanoo ja tekee jotain tai perustelee. 156 00:12:07.630 --> 00:12:12.830 Mutta joo, tekoäly kyllä näkyy eduskuntatyössä, varsinkin kun juttelee muiden kollegoiden 157 00:12:12.830 --> 00:12:18.600 kautta ja itse ihan rehellisyyden nimissä olen ehkä tässä vähän. 158 00:12:18.600 --> 00:12:25.360 Jäänyt jälkeen tässä ja varmaan pitää niinku joiltain osin kirja sillä tavalla, 159 00:12:25.360 --> 00:12:28.630 joka sitten täyttäisi ehkä niiden omia ajatuksia että. 160 00:12:28.630 --> 00:12:34.230 Mikä mikä olisi sitten omasta näkökulmasta eettisesti hyvä tapa toimia siinä. 161 00:12:34.230 --> 00:12:38.880 Mutta ehkä siitä tekoälystä? 162 00:12:38.880 --> 00:12:41.800 Olisi muutenkin hyvä käydä mun mielestä ehkä enemmän sellaista, että kenen ehdoilla 163 00:12:41.800 --> 00:12:46.600 sitä tekoälyä tehdään ja mitkä on tavallaan sen tekoälyn lähtökohdat, kun siellä on 164 00:12:46.600 --> 00:12:51.320 kuitenkin sovittuja kokonaisuuksia millä niitä tekoälyä luodaan. 165 00:12:51.320 --> 00:12:56.400 Mut sitten sitten se on vaan ne lähtökohdat että on joku toinen valinnut kun sitten tavallaan 166 00:12:56.400 --> 00:13:03.550 yhteiskunnassa et se on ihan kiinnostava kokonaisuus ylipäätänsä. 167 00:13:03.550 --> 00:13:08.990 Pragmaadielektiikka. Teoriassa on. 168 00:13:08.990 --> 00:13:15.110 Ensimmäisen perusmuotoilun jälkeen viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. 169 00:13:15.110 --> 00:13:23.150 Kehitetty strategisen luovimisen käsitettä ja se liittyy siihen, että se 170 00:13:23.150 --> 00:13:29.480 dialogtinen keskustelua rationaalista keskustelua koskeva teoria on laajennettu. 171 00:13:29.480 --> 00:13:34.200 Sisällyttämään tavallisessa keskustelussa vaikuttamisen ja retoriikkaan 172 00:13:34.200 --> 00:13:40.240 liittyviä asioita ja retoriikka nimenomaan siinä merkityksessä, että 173 00:13:40.240 --> 00:13:45.150 että tavoite kommunikaatiossa on kuitenkin saada. 174 00:13:45.150 --> 00:13:50.830 Yleisön hyväksymään oma kanta ja tässä kannan hyväksymisessä aina kaikkien 175 00:13:50.830 --> 00:13:57.910 optimaalista optimaalisinta ei ole ikään kun looginen tai hyvin stripti argumentti 176 00:13:57.910 --> 00:14:02.190 vaan siinä täytyy huomioida monenlaisia seikkoja. 177 00:14:02.190 --> 00:14:10.520 Tää viestinnän vaikuttavuus ja läpimeneminen voi olla hiukan jännitteisessä suhteessa. 178 00:14:10.520 --> 00:14:17.600 Siihen rationaalisuuden vaatimukseen nähden ja puhujalla on usein haasteena saada 179 00:14:17.600 --> 00:14:26.710 nämä 2 tavoitetta sisällytettyä siihen omaan puheeseen pitää olla. 180 00:14:26.710 --> 00:14:31.550 Mieli mieluusti rationaalinen ja järkevä siinä argumentaatiossa, mutta samalla 181 00:14:31.550 --> 00:14:38.330 pitää huomioida, että miten se saadaan menemään läpi yleisölle. 182 00:14:38.330 --> 00:14:43.970 Ja näiden ohella toki voi olla muitakin tavoitteita, mutta jos nyt ajatellaan 183 00:14:43.970 --> 00:14:50.050 sitten tätä luovimmista, niin näitä keinoja voidaan eritellä. 184 00:14:50.050 --> 00:14:55.000 Yksi on valita kaikista mahdollisista. 185 00:14:55.000 --> 00:15:01.070 Esiin nostettavista aiheista sellaiset, jotka on sopivia siihen tilanteeseen. 186 00:15:01.070 --> 00:15:04.510 Toisaalta on tunnistettava yleisö. 187 00:15:04.510 --> 00:15:09.550 Kenelle ollaan puhumassa ketä ollaan vakuuttamassa? 188 00:15:09.550 --> 00:15:16.630 Eduskuntakeskustelu täysistuntojen osalta on etenkin sen ensimmäisen tunnin osalta. 189 00:15:16.630 --> 00:15:21.560 Sikäli jännittävä, että siinä on yleisönä sekä. 190 00:15:21.560 --> 00:15:24.400 Muut kansanedustajat että. 191 00:15:24.400 --> 00:15:29.520 Potentiaaliset äänestäjät ja ja television takana. 192 00:15:29.520 --> 00:15:33.840 Sitten asiaa seuraavat ihmiset ja jälkimmäisillä tunneilla. 193 00:15:33.840 --> 00:15:39.830 Sitten on ne sitkeimmät internetin kautta keskustelua seuraavat. 194 00:15:39.830 --> 00:15:44.590 Yleisöjen yleisön odotuksia voi joutua miettimään aika 195 00:15:44.590 --> 00:15:51.040 monitahoisten kriteereitten kautta. Esittämistavat. 196 00:15:51.040 --> 00:15:55.750 Puheessa ylipäänsä on moninaiset. 197 00:15:55.750 --> 00:16:02.710 Vaihtoehdolta, mutta eduskunnassa tietysti täysistunnossa joutuu tukeutumaan puheeseen. 198 00:16:02.710 --> 00:16:10.550 Ei, ei voi käyttää powerpoint-esityksiä siinä samalla tavalla, mutta eduskuntatyössä luultavasti 199 00:16:10.550 --> 00:16:18.430 nyt sitten valiokunnissa ja muualla on sitten käytössä muunkin tyyppisiä esittämisvälineitä 200 00:16:18.430 --> 00:16:23.510 ja voi käyttää kuvallista viestintää ja ja niin edespäin. 201 00:16:23.510 --> 00:16:30.110 Mutta ihan vapaamuotoisesti kysyn, että näkyykö eduskunnassa semmoista 202 00:16:30.110 --> 00:16:36.790 strategista, luovimmista ja ja ja retoriikkaa ja kyllä näkyy ja se on 203 00:16:36.790 --> 00:16:42.520 aika isossa roolissakin tavallaan siinä, että. 204 00:16:42.520 --> 00:16:49.110 Mikä keskustelu käydään milloinkin ja kuka osa puoli näkyy siinä keskustelussa? 205 00:16:49.110 --> 00:16:53.630 Ekana tää aihe aihe vaihtoehdot. 206 00:16:53.630 --> 00:16:58.150 On monia tekijöitä mitkä vaikuttaa siihen, että miksi politiikassa keskustellaan 207 00:16:58.150 --> 00:17:01.510 juuri siitä aiheesta, mistä juuri keskustellaan. 208 00:17:01.510 --> 00:17:06.510 Yksi ja yleisin syy on se, että se on käsittelyssä eduskunnassa. 209 00:17:06.510 --> 00:17:13.030 Elikkä siitä on niinku tehty jonkinlainen muutosehdotus nykylainsäädäntöön 210 00:17:13.030 --> 00:17:18.680 yleensä istuva hallitus ja ja sitten tavallaan muut. 211 00:17:18.680 --> 00:17:22.480 Tavallaan, että sieltä on tullut niinku otettuna oppositiolle se aihe 212 00:17:22.480 --> 00:17:26.390 ja sitten taas hallitus on omalla politiikallaan valinnut. 213 00:17:26.390 --> 00:17:30.950 Teknisesti näin, mutta siinäkin samassa kokonaisuudessa 214 00:17:30.950 --> 00:17:35.760 esimerkiksi vaikka jos vaikka keskustellaan. 215 00:17:35.760 --> 00:17:39.560 Politiikan sisällä niin monta eri lohkoja, että tavallaan hallituksen esityksestäkin 216 00:17:39.560 --> 00:17:44.720 sä voit miettiä, että mihinkä osaan sä keskityt siinä esityksessä. 217 00:17:44.720 --> 00:17:50.800 Yleensä puolueet ja kansanedustajat miettii. 218 00:17:50.800 --> 00:17:52.600 Muutamia kokonaisuuksia. 219 00:17:52.600 --> 00:17:54.640 Yksi on se, että onko se aihe ajankohtainen. 220 00:17:54.640 --> 00:17:59.110 Onko se sellainen mistä on potentiaalisesti saatavilla konflikti? 221 00:17:59.110 --> 00:18:02.910 Politiikkahan on teknisesti se kuulostaa tosi rajulta. 222 00:18:02.910 --> 00:18:07.550 Näin niinku ääneen sanottuna, mutta konkreettisestihan politiikka 223 00:18:07.550 --> 00:18:11.910 on teknisesti niin kuin konfliktien yhteentörmäyksiä. 224 00:18:11.910 --> 00:18:18.230 Mihinkä avulla saadaan niinku se tietynlainen debatti ja ja niinku väitöstilaisuus 225 00:18:18.230 --> 00:18:22.590 tai tällainen niinku väittelytilaisuus aikaiseksi ja politiikassa sen takia 226 00:18:22.590 --> 00:18:27.270 pyritäänkin joissakin tilanteissa ihan tahallisesti kohti konfliktia, koska 227 00:18:27.270 --> 00:18:29.750 jos sä pääset osaksi konfliktia, niin saat myö. 228 00:18:29.750 --> 00:18:32.670 Jonkinlaisen. 229 00:18:32.670 --> 00:18:38.070 Niin kun näkökulman olla puhumassa siitä asiasta se konflikti itsessään ei vielä tarkoita sitä, 230 00:18:38.070 --> 00:18:43.360 että haluaa jollekin pahaan, vaan se konflikti saattaa tarkoittaa politiikassa. 231 00:18:43.360 --> 00:18:46.960 Tietyn asiasta puhumista vaikka että. 232 00:18:46.960 --> 00:18:53.440 Tällainen aika stereotypiasta puhutaan, että että kokoomus leikkaa köyhiltä ja sitten 233 00:18:53.440 --> 00:18:57.640 sä haluat konfliktin siihen, että haluaako kokoomus leikata köyhiltä ja sitten kokoomus 234 00:18:57.640 --> 00:19:02.840 saattaa sanoa toista ja sitten oppositiossa saattaa tulla niin siihenhän luodaan konflikti 235 00:19:02.840 --> 00:19:05.790 tavallaan ja sitten tässä konfliktiosapuoli on ekana. 236 00:19:05.790 --> 00:19:11.230 Kokoomus, joka väitetään että haluu leikata köyhiltä ja sitten taas oppositio tota kokoomus 237 00:19:11.230 --> 00:19:16.960 joka sitten saattaa olla sitä että että heillä on vaikka kun talouden. 238 00:19:16.960 --> 00:19:21.480 Talouden huolet on ja sitten se köyhiltä leikkaaminen on vaan myös niin kun sivutuote 239 00:19:21.480 --> 00:19:26.040 tässä kokonaisuudessa taikka lähtökohtaisesti edes päämäärää. 240 00:19:26.040 --> 00:19:31.680 Eli tavallaan niin kun eli eli saattaa olla niin, että se aihevalinnalla pyritään 241 00:19:31.680 --> 00:19:34.680 saamaan jonkinlainen poliittinen debattia ihan aikaan. 242 00:19:34.680 --> 00:19:36.790 Mistä saadaan se tietynlainen? 243 00:19:36.790 --> 00:19:41.360 Mut sitten voi olla myös tilanteita. Missä? 244 00:19:41.360 --> 00:19:48.160 Pyritään saamaan vaikeassa tilanteessa, että sitä ei ole poliittista keskustelua. 245 00:19:48.160 --> 00:19:54.520 Käynnissä ja sitten se valitsi sen aiheen vaihtoehdon, jotta se asia saisi näkyvyyttä. 246 00:19:54.520 --> 00:19:59.080 Yksi varmaan sellaisia on, että että vaikka on niinku jokaiselle puolelle 247 00:19:59.080 --> 00:20:02.880 näitä tiettyjä asioita mitkä on heille merkityksellisiä vaikka ajankohtaisesta 248 00:20:02.880 --> 00:20:04.950 keskustelua, ei siitä asiasta käytäisikään. 249 00:20:04.950 --> 00:20:10.630 Varmaan vihreät puhuisi ympäristö ja ilmastokysymyksistä ja tasa-arvosta vaikka mitään ajankohtaista 250 00:20:10.630 --> 00:20:17.390 asiaa siihen ei niinku tulisikaan, vaan he sitten he pyrkisi tai me pyrkisimme sitten omilla 251 00:20:17.390 --> 00:20:23.190 aiheen nostoillamme nostamaan sen asian merkitykselliset sitten vaikka demareille se saisi olla 252 00:20:23.190 --> 00:20:27.790 vaikka työmarkkinakysymykset taikka ikäihmisten palvelut tai nyt aika tällaisia stereotypioita, 253 00:20:27.790 --> 00:20:32.670 mutta saa vähän niinku pointtia esille ja sitten kokoomukselle se olisi varmaan talous tai näin 254 00:20:32.670 --> 00:20:35.710 edespäin narisyys, että tavallaan. 255 00:20:35.710 --> 00:20:40.750 Tiettyjä aihealueita mitkä valitaan teknisesti aina, vaikka ne ei ole ajankohtaisia, mutta 256 00:20:40.750 --> 00:20:43.870 sitten sinne voidaan katsoa joku nyanssi, että miten sitä saataisiin. 257 00:20:43.870 --> 00:20:48.590 Ajankohtainen ja miten sitä aihevalinnasta olisi mahdollisimman paljon. 258 00:20:48.590 --> 00:20:53.510 Tavallaan sitten sen viestinnän läpimenon näkökulmasta merkitystä tai mahdollisuuksia 259 00:20:53.510 --> 00:20:59.440 korostaa sitten nää yleisön odotukset ja huomioonottaminen. 260 00:20:59.440 --> 00:21:03.960 On tällainen sanonta, että jotkut poliitikot on niinku kameleontteja 261 00:21:03.960 --> 00:21:09.440 ja riippuen yleisestä niin heidän puheensa. Sisältö. 262 00:21:09.440 --> 00:21:15.680 Muuttuu myös niinku niistä tavoitteista, mutta itse yritän pitäytyä tuosta 263 00:21:15.680 --> 00:21:20.120 kaukana, mutta tunnistan sen itsessäni kyllä, että tunnistan sen yleisön, 264 00:21:20.120 --> 00:21:24.960 että se tapa puhua muuttuu siitä, miten yleisö muuttuu. 265 00:21:24.960 --> 00:21:29.400 Eli tavallaan en menisi puhumaan vaikka. 266 00:21:29.400 --> 00:21:35.200 Tota opiskelijoille niin että että olisin jotenkin tosi jäykässä muodossa eli tavallaan kaikissa 267 00:21:35.200 --> 00:21:40.920 formaateemassa muodossa ja puhuisi jostain puhujapöntöstä, jollei se tilaisuus sitä vaatisi 268 00:21:40.920 --> 00:21:44.830 vaan silloin pyrkisin olemaan vapaassa naisempi ja kertomaan ehkä. 269 00:21:44.830 --> 00:21:49.510 Lähtökohtaisesti vaikka omista kokemuksista, niin tavallaan niinku tunnistamaan, 270 00:21:49.510 --> 00:21:53.950 että opiskelukokemuksista ja tavallaan ottaa se aihe ja sitten puhua opiskelijoiden 271 00:21:53.950 --> 00:21:56.710 elämään liittymistä poliittisista aiheista. 272 00:21:56.710 --> 00:21:59.430 Eli siinä tavallaan niinku teknisesti vaikuttaa se yleisö siihen, 273 00:21:59.430 --> 00:22:03.350 että mistä sä puhut, mutta myös että miten puhut. 274 00:22:03.350 --> 00:22:08.870 Mutta sitten samaan aikaan, jos jos tota välillä esimerkiksi. 275 00:22:08.870 --> 00:22:12.000 Tavan erilaisia. 276 00:22:12.000 --> 00:22:14.640 Edustajia erilaisista yhteiskunnan osallisuus esimerkiksi 277 00:22:14.640 --> 00:22:19.480 tämä sana lobbarit kuulostaa aika tällaiselta. 278 00:22:19.480 --> 00:22:23.120 Et mitkä kuuluu politiikkaan yleensä tapaan tavallaan vaikka lobbareita 279 00:22:23.120 --> 00:22:25.340 sen aiheen tiimoilta mitä eduskunta on tulossa. 280 00:22:25.340 --> 00:22:29.240 Käsittely esimerkiksi nyt on vaikka tulossa apteekkiin liittyviä muutoksia, 281 00:22:29.240 --> 00:22:34.760 niin sitten saadaan ottaa niiden lobbareiden kutsuja vastaan saadakseni 282 00:22:34.760 --> 00:22:37.550 niinku erilaisten tekijöiden näkökulmia. 283 00:22:37.550 --> 00:22:41.990 Ja sitten taas sen keskustelun se yleisö on aika. 284 00:22:41.990 --> 00:22:47.990 Niin kun asiapitoinen ja siinä taasen ehkä lähtisi heitsemään jotain vitsiä 285 00:22:47.990 --> 00:22:52.790 taikka jotenkin olemaan silleen intian rento tai et. 286 00:22:52.790 --> 00:22:58.350 Sitten siinä olisi aika tällainen aika niinku formaalinen työ 287 00:22:58.350 --> 00:23:02.840 työtapa puhua ja sitten siinä tapauksessa ehkä. 288 00:23:02.840 --> 00:23:06.800 Se se keskustelun merkitys olisi ehkä se, että pyrkisi tuomaan 289 00:23:06.800 --> 00:23:09.870 sellaista kuvaa, että on yhteistyökykyinen ja. 290 00:23:09.870 --> 00:23:16.470 Joo välittää heidän argumenteistaan ja ja ottaa selville asioita kokonaisuudessaan 291 00:23:16.470 --> 00:23:20.070 ei kyllä kannata heille mitään mennä lupaamaan, jos ei pysty pysty pitämään 292 00:23:20.070 --> 00:23:24.430 niitä, että sinä et totta kai kannata olla. 293 00:23:24.430 --> 00:23:29.710 Tota tarkkana sitten ehkä tällainen, niinku hyvä esimerkki siitä, 294 00:23:29.710 --> 00:23:35.990 että osa koki, että puhuja ei ollut tunnistanut tota. 295 00:23:35.990 --> 00:23:37.790 Yleisöänsä. 296 00:23:37.790 --> 00:23:41.750 Mä olin sellaisessa kansanedustajat saa paljon kutsuja erilaisia juhliin ja sitten 297 00:23:41.750 --> 00:23:46.790 mä olin tällaisessa isossa yrittäjäjuhlassa missä pääpuhujana. 298 00:23:46.790 --> 00:23:52.040 Vähän puheenvuorothan aina vähän tollaisissa tilaisuuksissa, vähän sellaista. 299 00:23:52.040 --> 00:23:56.960 Kuivaosuus, koska ihmiset haluaa olla vapaalla mutta mutta tää osuus oli ehkä silleen ekstra 300 00:23:56.960 --> 00:24:03.600 kuivempi koska sitten tää juhlapuheen pitäjä ehkä ei ollut tunnistanut sitä, että kello on kello 301 00:24:03.600 --> 00:24:09.960 on niinku yli 8 ja ihmiset on vapaa vietossa ja hän tuli taas niiden diagrammien ja tilastojen 302 00:24:09.960 --> 00:24:14.920 kanssa pitämään sitä puhetta ja se ehkä edusti enemmän sellaista puhetta mitä mä olisin odottanut 303 00:24:14.920 --> 00:24:19.750 jos mä olisin mennyt vaikka yliopiston luennolle. 304 00:24:19.750 --> 00:24:25.190 Ja se oli niinku tiukkaa asiaa joka joka ikinen sana mitä siellä oli mut sitten 305 00:24:25.190 --> 00:24:29.590 yleisö ehkä ei siinä tilanteessa enää pystynyt ottaa sitä vastaan, koska ehkä 306 00:24:29.590 --> 00:24:32.310 aivokapasiteettitoimintaa enää siihen aikaan. 307 00:24:32.310 --> 00:24:37.270 Ehkä ei enää isolla osalla ihmisissä ollut sellaisessa mielentilassa että. 308 00:24:37.270 --> 00:24:40.950 Että hyvistä argumenteista ja perusteluista huolimatta se viesti tavallaan ei 309 00:24:40.950 --> 00:24:44.950 mennyt vastaan ja se mitä sitten kuuli sen puheen jälkeen oli mutina siitä, 310 00:24:44.950 --> 00:24:51.430 että että että olisiko voinut pitää enemmän sellaisen arvopuheen ja ottaa huomioon 311 00:24:51.430 --> 00:24:57.670 sitten sitten yleisö enemmän siinä kokonaisuudessa eli on on paljon niinku elementtejä 312 00:24:57.670 --> 00:24:59.530 ja muun muassa politiikka on. 313 00:24:59.530 --> 00:25:03.280 Ehkä perustuu juuri tähän aika pitkälti että. 314 00:25:03.280 --> 00:25:05.240 Varsinkin se että meneekö se viesti perille? 315 00:25:05.240 --> 00:25:07.870 Onko se onnistunut se viesti perille meneminen? 316 00:25:07.870 --> 00:25:12.990 Niin perustuu aika vahvasti siitä, että oletko tunnistanut ne asiat mitkä yhteiskunnassa juuri 317 00:25:12.990 --> 00:25:19.950 sillä hetkellä herättää ihmisissä mielenkiintoa ja onko erilaisissa keskustelutilassa tunnistettu 318 00:25:19.950 --> 00:25:27.790 se yleisö kenelle puhutaan ja onko ne puhetavat estämisen tavat sellaisia mitkä mitkä puhututtaa 319 00:25:27.790 --> 00:25:31.790 niitä ihmisiä, mutta samaan aikaan se on tosi vaikeata, koska sulla niinku sä sanoit, sulla 320 00:25:31.790 --> 00:25:36.440 saattaa olla yksi aikaa useat yleisöä ja se että. 321 00:25:36.440 --> 00:25:40.390 On eri asia puhua siellä sosiaalisessa mediassa, vaikka Instagram. 322 00:25:40.390 --> 00:25:44.150 Se on tosi kiinnostava kanava, koska instagramin lähtökohtaisesti 323 00:25:44.150 --> 00:25:47.600 asiat mitkä sulle näkyy siellä. 324 00:25:47.600 --> 00:25:49.600 Varsinkin poliittisessa sisällössä. 325 00:25:49.600 --> 00:25:55.320 Niin jos sulla näkyy joku joku sisältö, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että sä oot tykännyt 326 00:25:55.320 --> 00:26:01.880 sen kaltaisesta sisällöstä eli isolla prosentilla instagramissa olevat sisällöt jotka 327 00:26:01.880 --> 00:26:07.360 joilla sä et seuraa mut jotka tulee luultavasti sellaisia mistä sä oot, joko allekirjoitat 328 00:26:07.360 --> 00:26:10.110 sen tai oot jollain tavalla tavalla samaa mieltä. 329 00:26:10.110 --> 00:26:14.550 Eli jos sä kirjoitat instagramin sisällön niin sulla on jo tavallaan oma yleisö 330 00:26:14.550 --> 00:26:19.830 ja sä saat kirjoittaa eikä omin ehdoin sinne niitä perusteluja kun taas Twitterissä 331 00:26:19.830 --> 00:26:23.750 nykyisessä x, ssä se pohja toimii ihan eri tavalla. 332 00:26:23.750 --> 00:26:30.430 Siellä tavallaan iso osa ketkä näkee sen mun twitin ei välttämättä 333 00:26:30.430 --> 00:26:32.830 ole mun kanssa asiasta yhtään samaa mieltä. 334 00:26:32.830 --> 00:26:36.950 OK, ongelma myös on siellä et siellä on niin paljon trolleja ja se sieltä hyvät 335 00:26:36.950 --> 00:26:39.630 tyypit on lähtenyt pois, mutta jos mietitään pelkästään sen. 336 00:26:39.630 --> 00:26:46.110 Formaatin merkitystä niin tikto tota Twitterissä sehän menee teknisesti niin että että kun joku 337 00:26:46.110 --> 00:26:54.480 jakaa sun twiitin niin tosi iso laaja porukka ketkä ei ole millään tasolla. 338 00:26:54.480 --> 00:26:59.480 Sun viiteryhmää tai lähtökohtaisesti edes seuraa sua saattaa nähdä sen ja sitten 339 00:26:59.480 --> 00:27:05.560 sinne saattaa tullakin juuri se keskustelu erimielisten ihmisten kanssa ja sehän 340 00:27:05.560 --> 00:27:09.560 on niinku teknisesti hyvä asia, mut se ongelma siinä Twitterissä nykyään on se, 341 00:27:09.560 --> 00:27:12.310 että se keskustelun laatu on heikentynyt niin paljon. 342 00:27:12.310 --> 00:27:15.880 Että vaikka se niinku teknisesti. 343 00:27:15.880 --> 00:27:19.200 Voisi olla niin, että se mahdollistaisi sellaista niinku hyvien argumenttien 344 00:27:19.200 --> 00:27:21.760 vaihtamisen erimielisten ihmisten kanssa. 345 00:27:21.760 --> 00:27:26.080 Niin todellisuudessa se on nykyään sellaista huutelua ja niinku 346 00:27:26.080 --> 00:27:28.680 epäasiallisen kielen käyttämistä ja näin edespäin. 347 00:27:28.680 --> 00:27:33.600 Mutta tota joku vielä 5 6 vuotta sitten se toimii tavallaan niinku tuolla tuolla tavalla 348 00:27:33.600 --> 00:27:39.920 ja sitten taas täysistunnossa se mikä on mulle vaikeinta on se että. 349 00:27:39.920 --> 00:27:43.960 Missä mä tiedän että että mun pitäisi päästä yli on se että. 350 00:27:43.960 --> 00:27:47.920 Että siellä käydään keskustelua samasta aiheesta ilman että sä puhut 351 00:27:47.920 --> 00:27:50.760 sun kanssaihmisille siellä tai täysistunnossa. 352 00:27:50.760 --> 00:27:55.360 Siis kaikki ei tee sitä, mutta tosi moni ihminen menee sanomaan täsmälleen samat 353 00:27:55.360 --> 00:28:01.200 asiat mitkä 3 4 ihmistä on sanonut sua ennen ja se miksi ne tekee sen ei ole 354 00:28:01.200 --> 00:28:04.880 se että ne kävisi se keskustelu siellä täysistunnon sisällä vaan se että ne 355 00:28:04.880 --> 00:28:08.520 saa sen klipin ja sitten ne laittaa sen omille seuraajilleen sinne sosiaaliseen 356 00:28:08.520 --> 00:28:10.880 mediaan ja se ei ole yhtään huono asia. 357 00:28:10.880 --> 00:28:14.710 Mut sitten mulla on vaikea käydä tavallaan sanomasta täsmälleen samat asiat. 358 00:28:14.710 --> 00:28:19.310 Mä jotenkin ajattelen, että olisi parempi, että se keskustelu olisi jollain 359 00:28:19.310 --> 00:28:22.430 tasolla osana myös siihen paikkaan missä me ollaan. 360 00:28:22.430 --> 00:28:24.570 Eli tavallaan että se keskustelu ei ole. 361 00:28:24.570 --> 00:28:27.830 Ei olisi pelkästään sellaista niinku omalle yleisölleen viestimistä, 362 00:28:27.830 --> 00:28:30.990 vaan että siellä tilassa olisi mahdollista käydä tavallaan ristiin 363 00:28:30.990 --> 00:28:33.710 sitä debattia ja tavallaan sitä argumentaatiota. 364 00:28:33.710 --> 00:28:36.750 Ja siis kyllä sitä parhaimmillaan tapahtuukin. 365 00:28:36.750 --> 00:28:43.230 Mutta mutta todella usein jotenkin tunnistan, että että että tavallaan se on enemmänkin 366 00:28:43.230 --> 00:28:49.670 niinku formaattipaikka puhua, jota sä käytät sitten myöhemmin omaan viestintään 367 00:28:49.670 --> 00:28:54.570 eikä välttämättä siihen itse asian läpiviemiseen. 368 00:28:54.570 --> 00:29:00.410 Pitkä puheenvuoro tää viimeksi mainittu on teoreettisesti kauhean 369 00:29:00.410 --> 00:29:05.590 kiinnostava huomio, koska siinä ikään kun. 370 00:29:05.590 --> 00:29:09.620 Tulee ilmi se, että että voi olla. 371 00:29:09.620 --> 00:29:12.430 Niin että ollaan käymässä. 372 00:29:12.430 --> 00:29:18.070 Joko 2 eri keskustelua tai useampaakin eri keskustelua samalla 373 00:29:18.070 --> 00:29:23.590 ikään kuin eri yleisöihin nähden, että että se on. 374 00:29:23.590 --> 00:29:30.270 Erikoinen tilanne verrattuna saman pöydän ympärillä käytyyn ei nauhoitettuun 375 00:29:30.270 --> 00:29:35.620 keskusteluun, jossa on niinku täsmälleen yksi keskustelu menossa. 376 00:29:35.620 --> 00:29:41.910 Ja ja teoreettisesti sitten jos analysoitaisiin niinku poliitikon puheenvuoroa. 377 00:29:41.910 --> 00:29:47.200 Niin niin täytyisi huomioida, että ehkä yleisönä on. 378 00:29:47.200 --> 00:29:53.880 Joku muu kuin se jolle niinku ollaan faktisesti puhumassa. 379 00:29:53.880 --> 00:30:00.200 Samalla kun puhutaan sille porukalle tai tai miten sitä voikaan ajatella, että joo 380 00:30:00.200 --> 00:30:04.680 noin semmoista on, mutta on mun mielestä vielä sellaisia sellaisia. 381 00:30:04.680 --> 00:30:07.680 Mun mielestä kaikki nautinnollisimmat hetket täysistunnossa on. 382 00:30:07.680 --> 00:30:12.000 Mistä mä itse tykkään on silloin kun me käydään se keskustelu sen 383 00:30:12.000 --> 00:30:15.920 yle niin kun ihmisten kanssa kenen kanssa me istutaan, silloin se 384 00:30:15.920 --> 00:30:19.800 on mun mielestä aidosti kiinnostavaa ja paikoin. 385 00:30:19.800 --> 00:30:21.840 Riemukasta jos on parhaimmillaan ja riemukasta. 386 00:30:21.840 --> 00:30:25.950 Mä tarkoitan sitä, että kyllähän siellä välillä on sellaisia tilanteita. 387 00:30:25.950 --> 00:30:30.390 Mä esimerkiksi ihailen mä itse en ole sellainen salainen, sillä tavalla 388 00:30:30.390 --> 00:30:34.680 sanavalmis, että keksin jonkun hauskan kuvailun. 389 00:30:34.680 --> 00:30:41.680 Jossa josta sitten tulee joku jonkinlainen loppupani tai joku tän tyylinen ja en sano 390 00:30:41.680 --> 00:30:45.800 että kaikki kepulaiset, mutta kepulaisille saa mun mielestä tällaista niin kun muutamia 391 00:30:45.800 --> 00:30:50.480 edustajia ketkä on niinku todella hyviä tekemään puheenvuoroja. 392 00:30:50.480 --> 00:30:56.350 Missä on tällainen niin kun hauska osuus tai jonkinlainen hups osuus. 393 00:30:56.350 --> 00:31:01.510 Ja sitten siellä on kuitenkin joku sisältö siinä kokonaisuudessa ja ja sitten sellainen 394 00:31:01.510 --> 00:31:06.630 osuus jossain isossa debatissa niin siitä saattaa tulla sellainen hetki missä koko koko 395 00:31:06.630 --> 00:31:11.560 eduskunta hymähtää, että olipa hieno pans line tyylisesti. 396 00:31:11.560 --> 00:31:16.080 Mutta sitten minusta tuntuu, että sen osuus kokonaisuudessa on yllättävän vähäinen 397 00:31:16.080 --> 00:31:20.280 tai ainakin minun näkökulmasta, että jokuhan toinen voi ajatella toisin, että 398 00:31:20.280 --> 00:31:23.600 he he he, eivät joku voi olla niin, että he eivät edes kaipaa sellaista niinku 399 00:31:23.600 --> 00:31:26.790 vuorovaikutteista keskustelua samalla tavalla. 400 00:31:26.790 --> 00:31:29.350 Sitten sitten on sellaisia hetkiä, joita eduskuntahan kuuluu. 401 00:31:29.350 --> 00:31:32.590 Tai siis niinku välihuut ja sitten on sellaisia hetkiä missä 402 00:31:32.590 --> 00:31:36.520 joku välihuutelu on jotenkin todella oivaltava. 403 00:31:36.520 --> 00:31:40.080 Missä missä tavallaan niinku siinä voi olla sitten argumentaation näkökulmasta. 404 00:31:40.080 --> 00:31:46.760 Joku sellainen aidosti hyvä huomio joka sitten niin kun on hyvä punch line, että totta kai se 405 00:31:46.760 --> 00:31:50.720 on aika lyhyt että se ei voi tarkoittaa sitä, että se on ihan niinku äärettömän pitkä perustelu, 406 00:31:50.720 --> 00:31:56.390 mut joku täydellinen tai sitten sitten se on sitä eduskunnan ehkä. 407 00:31:56.390 --> 00:32:01.750 Vanhaa tyyliä missä vähän on hermotonta meininkiä satunnaisesti. 408 00:32:01.750 --> 00:32:06.870 Ehkä paavo arhinmäki on aikanaan ollut tällainen taho, joka on osannut 409 00:32:06.870 --> 00:32:11.150 aika hyvin näitä välihuuteluja ainakin siinä formaatissa mitä mitä 410 00:32:11.150 --> 00:32:14.070 sitten itse olen eduskunnan aikana ollut. 411 00:32:14.070 --> 00:32:17.670 Paavoahan nyt ei enää enää eduskunnassa ole, mutta mutta, 412 00:32:17.670 --> 00:32:25.310 mutta nykyään huomaa, että että siihen. Niitä niitä. 413 00:32:25.310 --> 00:32:31.710 Niinku välihuut menee aika usein valitettavasti nykyään väli niinku mylvimmäksi. 414 00:32:31.710 --> 00:32:35.030 Välillä se sitähän ei näy niinku sinne täysistuntoon. 415 00:32:35.030 --> 00:32:39.950 Välillä se melu siitä huutelusta on niin kova, että sä et todellisuudessa 416 00:32:39.950 --> 00:32:44.310 kuule enää mitään ja se mitä sulle jää kansanedustajana tehtäväksi, että jos 417 00:32:44.310 --> 00:32:48.150 sä haluat että se puhe jollain tasolla menee eteenpäin niin sä niinku vaan 418 00:32:48.150 --> 00:32:51.760 tavallaan huudot päälle ja jatkat sun puhetta. 419 00:32:51.760 --> 00:32:54.200 Mutta se on mun mielestä vähän absurdia. 420 00:32:54.200 --> 00:32:57.120 Mä en tiedä mistä se johtuu, mutta sitten sitten niistä täysjisto 421 00:32:57.120 --> 00:32:59.750 taltioinneista se varmaan on jotenkin siitä. 422 00:32:59.750 --> 00:33:03.430 Siinä mikrofoni mekanismissa tai jotenkin se mylvintä ei kuulu 423 00:33:03.430 --> 00:33:05.910 niin isolta mitä se todellisuudessa siellä on. 424 00:33:05.910 --> 00:33:11.070 Ja ja sitten en mä niinku sano ettei saa mylviä, mutta tavallaan se myllyllinen 425 00:33:11.070 --> 00:33:16.950 määrä kertoo vähän niinku siitä, että että että joku siinä siinä on kuitenkin 426 00:33:16.950 --> 00:33:22.470 jotenkin omasta mielestäni ehkä vähän ei toteuta sitä. 427 00:33:22.470 --> 00:33:27.270 Perusteluitten mahdollisuutta, jos niitä perusteluita ei kuunnella, että jos se mylvintä on 428 00:33:27.270 --> 00:33:31.790 niin pitkä, että siinä saattaa tulla sellainen pätkä, että että ei ne kukaan oikeasti kuule 429 00:33:31.790 --> 00:33:36.230 enää että mitä se ihminen sanoo, siellä vaan lähimmät ihmiset sitten sanoo, mutta sitten sitten 430 00:33:36.230 --> 00:33:41.350 taas sitten jos sä pätkäiset sen videolta niin sitten se myllyltä ei kuulu niin kovaa mulle 431 00:33:41.350 --> 00:33:45.920 myllyvitään tosi harvoin se on niinku tosi harvinaista. 432 00:33:45.920 --> 00:33:48.160 Mutta siis sitä kyllä tapahtuu myös mulle, mut siinä 433 00:33:48.160 --> 00:33:51.670 on niinku nähtävillä sellainen että. 434 00:33:51.670 --> 00:33:54.510 Että, että joillekin mielivitään enemmän kuin toisille. 435 00:33:54.510 --> 00:33:58.670 Siinä ei ole mitään sellaista listaa, että meille me mylvimme, mut se 436 00:33:58.670 --> 00:34:02.830 on niinku tällainen jonkinlainen toimintatapa, joka on niinku iskostunut 437 00:34:02.830 --> 00:34:05.870 sitten kokonaisuudessaan eduskunnan sisälle. 438 00:34:05.870 --> 00:34:09.350 Eli eli tavallaan niinku kyllä parhaimmillaan mä haluan sen verran niinku sanoa, 439 00:34:09.350 --> 00:34:14.430 että kyllä parhaimmillaan eduskunnassa käydään hyvää debattia. 440 00:34:14.430 --> 00:34:20.910 Erilaisista mielipiteistä ja mut sitten sitten kuitenkin minun mielestäni liian usein. 441 00:34:20.910 --> 00:34:26.550 Sitten se viestintä on omalle porukalle, kun sitten se ehkä vie jotain pois. 442 00:34:26.550 --> 00:34:32.030 Jos jos tavallaan sitten se viestinnän tai mun mielestä se ehkä isoin haaste on se, että eduskuntatyö 443 00:34:32.030 --> 00:34:37.630 muuttuu koko ajan enemmän viestinnäksi eikä niiden kantojen perusteluksi. 444 00:34:37.630 --> 00:34:41.670 Ja sitten ihmisillä on erilaisia viestintätaitoja ja sitten korostuu 445 00:34:41.670 --> 00:34:45.910 siinä ehkä enemmän eduskuntatyössä nykyään se että. 446 00:34:45.910 --> 00:34:48.390 Omasta mielestäni eduskuntatyössä korostuu enemmän nykyään se, 447 00:34:48.390 --> 00:34:51.790 että että ei se että mitä sä olet tehnyt sun työsi. 448 00:34:51.790 --> 00:34:56.190 Ei se valiokuntatyö tai kaikki muu mitkä kuuluu sinne vaan se että miten sä olet 449 00:34:56.190 --> 00:35:00.630 onnistunut osallistumaan siihen yhteiskunnalliseen keskusteluun ja myös yhteiskunnallinen 450 00:35:00.630 --> 00:35:05.790 keskustelu on yksi tärkeä osa politiikan tehtävistä, mutta se ei ole niinku ainut, 451 00:35:05.790 --> 00:35:10.230 mutta se niinku tällä hetkellä korostuu, eikä siitä perusteluitten näkökulmasta 452 00:35:10.230 --> 00:35:15.550 vaan siitä että tuletko näkyväksi. 453 00:35:15.550 --> 00:35:21.710 No eduskunta eduskunnan päätehtävistä yksi on lainsäädäntö 454 00:35:21.710 --> 00:35:26.560 ja toinen on budjetista päättäminen. 455 00:35:26.560 --> 00:35:33.360 Voitko kertoa budjetin käsittelystä sen muodollisista ja ei-muodollisista yhteyksistä? 456 00:35:33.360 --> 00:35:42.270 Minkälaista on argumentointi kirjallisessa suullisessa muodossa tai ylipäänsä? 457 00:35:42.270 --> 00:35:49.150 Joo budjettikäsittely on jokseenkin erilaista ihan jo muodollisuuden näkökulmasta, 458 00:35:49.150 --> 00:35:56.150 kun tällaiset lainsäädännön käsittely budjettikäsittelystä on aina tällainen, 459 00:35:56.150 --> 00:36:00.840 niinku yleiskeskusteluvaihe missä sitten voidaan ottaa. 460 00:36:00.840 --> 00:36:07.760 Kantaa hallituksen taikka talosuhdanteiden yleislinjauksiin ja se on vähän niinku 461 00:36:07.760 --> 00:36:12.440 sellaista keskustelua missä sä voit ottaa niinku ihan mihinkä tahansa. 462 00:36:12.440 --> 00:36:14.920 Omassa puheenvuorossaan, että sä voit valita tavallaan budjetin sisältö 463 00:36:14.920 --> 00:36:18.430 jonkun tietyn loukan toi taikka puhua yleisluonteisesti. 464 00:36:18.430 --> 00:36:20.710 Sitä ei niinku ole rajoitettu, että mistä sun pitää keskustella 465 00:36:20.710 --> 00:36:24.920 teknisesti, mutta mutta ainakin niinku budjetista. 466 00:36:24.920 --> 00:36:27.680 Eli tavallaan tää on niinku jäsennetty näin eli tää on sellainen 467 00:36:27.680 --> 00:36:29.600 niinku muodollinen kokousjärjestys sitten. 468 00:36:29.600 --> 00:36:34.800 Sen lisäksi että on tää yleiskeskustelu niin sitten on niinku pääluokkakohtaiset 469 00:36:34.800 --> 00:36:39.320 keskustelut vielä erikseen ja pääluokka tarkoittaa yleensä sitä, että on 470 00:36:39.320 --> 00:36:43.440 tietty ministeriön alla oleva kokonaisuus. 471 00:36:43.440 --> 00:36:46.400 Joissakin joissakin asioissa tavallaan on. 472 00:36:46.400 --> 00:36:48.950 On esimerkiksi ministeriöitä missä on. 473 00:36:48.950 --> 00:36:54.150 Eri kokonaisuuksia vaikka esimerkiksi ulkoministeriössä on vaikka kehitysyhteistyö ja sitten 474 00:36:54.150 --> 00:36:58.630 siellä on vaikka ulkoministeriön hallinnonala, että tavallaan sillä saattaa olla tosi erilaisia 475 00:36:58.630 --> 00:37:04.110 kokonaisuuksia, mutta siellä on niinku jaoteltu niissä pääluokissa, että puhutaan tästä tästä 476 00:37:04.110 --> 00:37:08.430 tästä ja tästä ja tää oli sellainen mistä mä niin kun. 477 00:37:08.430 --> 00:37:13.870 Niinku kysyin myös itseään itseään itseäni vanhemmilta, että mikä on muuttunut tällaisessa 478 00:37:13.870 --> 00:37:19.640 pitkässä aikavälissä ja yksi keskeinen oli se, että ennen. 479 00:37:19.640 --> 00:37:21.800 Puolueet. 480 00:37:21.800 --> 00:37:25.520 Ei esittäneet välttämättä yksi kokonaista vaihtoehtoa kuin nyt taas 481 00:37:25.520 --> 00:37:30.240 jokainen puolue joka oppositiossa sitä vaihtoehtobudjetin ja tässä 482 00:37:30.240 --> 00:37:35.560 budjettikäsittelyssähän on tavallaan niin kun. 483 00:37:35.560 --> 00:37:39.440 Usein usein sitten niillä oppositiopuolueilla tapana esitellä 484 00:37:39.440 --> 00:37:41.670 oma vaihtoehtobudjettia tekisimme. 485 00:37:41.670 --> 00:37:45.870 Nämä asiat toisin kuin hallituksen pohjassa, mutta tää on. 486 00:37:45.870 --> 00:37:51.790 Tää on kuitenkin jollain tasolla uusi asia, eli aina ei ole puolueet tehnyt omaa vaihtoehtoa, 487 00:37:51.790 --> 00:37:55.990 vaan sitten on saatettu vaikka olla yksittäisiä kokonaisuuksia sieltä ja täältä ja sitten 488 00:37:55.990 --> 00:38:02.910 ottaa niihin kantaa sitten tavallaan toinen toinen mikä tunnistettiin sieltä oli se, että 489 00:38:02.910 --> 00:38:07.680 se keskustelun sisältö on joltain osin muuttunut että. 490 00:38:07.680 --> 00:38:11.680 Nykyään se menee niin, että se pääluokan alla vaikka jos on 491 00:38:11.680 --> 00:38:14.390 vaikka sosiaali ja terveysministeriön pääluokka. 492 00:38:14.390 --> 00:38:19.270 Niin sosiaali ja terveysministeriöllä yleensä on useita ministereitä ja tässä tapauksessa vaikka 493 00:38:19.270 --> 00:38:24.350 tällä hallituksella on 2 ministeriä ja jos meillä olisi nyt budjettikäsittely niin 2 ministeriä 494 00:38:24.350 --> 00:38:29.590 istuisi siellä jos on joku joku todella tärkeä meno niin sitten ministerillä on oikeus olla 495 00:38:29.590 --> 00:38:35.630 vaikka jossain EUN kokouksessa, mutta lähtökohtaisesti ministerit ovat siellä pääluokan käsittelyssä 496 00:38:35.630 --> 00:38:41.070 niin nykyään on tunnistettavissa sellainen, että sitä ehkä vähän on tullut sellainen niinku 497 00:38:41.070 --> 00:38:43.710 ministeriin kohdistuva kyselytunti. 498 00:38:43.710 --> 00:38:47.750 Sen oman pääluokan sisältä eli tavallaan vaikka teknisesti 499 00:38:47.750 --> 00:38:49.890 siellä ei tarvitse kysyä kysymystä. 500 00:38:49.890 --> 00:38:53.310 Sä saat pitää puheenvuoron sosiaali ja terveyspalveluissa tai ihan missä sä haluat sen 501 00:38:53.310 --> 00:38:59.870 pääluokan alla ilman että siinä on ministerille kysymystä, mutta mun aikana se on aina 502 00:38:59.870 --> 00:39:06.430 teknisesti mennyt niin että että iso iso osa sitten niiden kansanedustajien puheista 503 00:39:06.430 --> 00:39:10.360 ei välttämättä ole perustunut pelkästään siihen omaan. 504 00:39:10.360 --> 00:39:13.910 Kannan esittämiseen ja niihin perusteluihin. 505 00:39:13.910 --> 00:39:19.510 Mutta myös siihen vaatimukseen ministeriön vastata eriisiin kysymyksiin 506 00:39:19.510 --> 00:39:22.670 ja se on ehkä sitten sellainen, että siitä on tullut ehkä joltain osin 507 00:39:22.670 --> 00:39:26.800 tavallaan niinku ministerikohtainen kyselytunti. 508 00:39:26.800 --> 00:39:29.200 Vaikka se ei oo niinku määritelty eli nää on niinku tavallaan tällaisia niinku 509 00:39:29.200 --> 00:39:33.440 muodollisia kokonaisuuksia, että että tavallaan pääluokka yleiskeskustelu 510 00:39:33.440 --> 00:39:37.800 sitten on pääluokka erikseen olevat keskustelut. 511 00:39:37.800 --> 00:39:41.320 Sitten on paljon tavallaan. 512 00:39:41.320 --> 00:39:47.750 Sellaisia kokonaisuuksia. Missä? 513 00:39:47.750 --> 00:39:53.960 Missä tavallaan käsitellään niitä budjettia ohitse sen? 514 00:39:53.960 --> 00:40:00.160 Annetun formaatin ja näitä voidaan sitten sanoa epä epämuodollis. 515 00:40:00.160 --> 00:40:04.320 Eksi käsittelyksi on sellaisia instituutioita missä 516 00:40:04.320 --> 00:40:08.790 on nähty arvo ylitse hallitus-oppositio. 517 00:40:08.790 --> 00:40:12.200 Ja yleensä niistä sitten on. 518 00:40:12.200 --> 00:40:16.240 Erilaisissa budjettikäsittelyissä yritetty löytää yksi jonkinlainen ratkaisu. 519 00:40:16.240 --> 00:40:21.240 Ei aina siinä onnistu, mut yleensä yleensä tällaisia on vaikka 520 00:40:21.240 --> 00:40:24.000 tasa-arvoa liittyviä järjestöjen rahoitus. 521 00:40:24.000 --> 00:40:29.160 Nyt tää hallitus vähän murtaa sitä, koska nyt ne leikkaa aika paljon sellaisilta tahoilta mihinkä 522 00:40:29.160 --> 00:40:33.840 ennen ollaan yksi sitten läpi oppositiohallituksen yritetty löytää vaikka näistä kuuluisista 523 00:40:33.840 --> 00:40:39.440 joulura rahoista, mutta toinen on esimerkki on vaikka sellainen, että. 524 00:40:39.440 --> 00:40:44.230 Naisjärjestöjen vaikka rahoitus on ollut aina yleensä sellainen. 525 00:40:44.230 --> 00:40:49.270 Esimerkki sellaisesta, että siellä ei ole niin kun totta kai on puolueita ketkä puolustajasta 526 00:40:49.270 --> 00:40:54.350 vähän enemmän kun toiset, mut siellä ei ole sellaista omistajuutta vaan ehkä ylitse puoluerajojen 527 00:40:54.350 --> 00:40:59.870 ollaan sitten siellä taustakeskusteltu taustakeskustelussa yritetty huolehtia siitä, että 528 00:40:59.870 --> 00:41:03.190 huolehdittehan te tästä kokonaisuudesta. 529 00:41:03.190 --> 00:41:06.910 Varsinkin se liittyy näihin jakamattomiin varoihin. 530 00:41:06.910 --> 00:41:08.920 Elikkä se. 531 00:41:08.920 --> 00:41:11.800 Tää ei niinku liity kaikkiin budjettikeskusteluihin, mutta mutta 532 00:41:11.800 --> 00:41:14.710 ennen joulua on yleensä budjettikäsittely. 533 00:41:14.710 --> 00:41:18.430 Missä missä sitten jaetaan näitä jakamattomia varoja? 534 00:41:18.430 --> 00:41:22.790 Jakamattomat varat tarkoittaa sitä, että hallitus tekee yleensä vuositasolla 535 00:41:22.790 --> 00:41:28.670 budjetin ja sitten se jättää tietyn rahasumman mitä se ei jaa etukäteen ja yleensä 536 00:41:28.670 --> 00:41:34.910 näistä jakamattomista varoista sitten oppositiohallituksen välillä pyritään tietyistä 537 00:41:34.910 --> 00:41:38.790 tahoista pitämään huolta, että he saavat riittävän rahoituksen ja ne on yleensä 538 00:41:38.790 --> 00:41:41.680 sellaisia tahoja mitkä sitten. 539 00:41:41.680 --> 00:41:48.190 On niinku yli puoluerajojen. Yhteisiä arvoja jakavia. 540 00:41:48.190 --> 00:41:53.230 Että sitten siinä on ehkä enemmän yhteinen lähtökohta niissä eli budjetissakin on tavallaan 541 00:41:53.230 --> 00:42:00.870 tällaisia neuvotteluita mitkä mitkä tavallaan muistuttaa sellaista epävirallista formaattia 542 00:42:00.870 --> 00:42:05.270 vaikka sitä, että mä voin kuppilassa sanoa tuohon kollega kokoomus kollegallainen, että 543 00:42:05.270 --> 00:42:10.110 huolehditte hänen tästä ja kannustaa tai perustella, että miksi meidän pitää toimia ja 544 00:42:10.110 --> 00:42:14.590 hän saattaa sitten ilmaista nytten että. Joko näin on tai ei. 545 00:42:14.590 --> 00:42:19.270 Mutta mutta että tavallaan sitä niinku kuppilakeskustelua käy tai saatan tuoda tietoon, 546 00:42:19.270 --> 00:42:24.070 että olethan huomannut, että teidän budjetista puuttuu tämä tämä asia jollekin sellaisille 547 00:42:24.070 --> 00:42:29.190 ihmisille, jonka tiedän, että hän sitä vaan niinku välittää ja ja sitten pyrkiä vaikuttamaan 548 00:42:29.190 --> 00:42:34.790 siihen tähän omalla toiminnallaan sitten hallituksessa pystyisi siihen vaikuttamaan, 549 00:42:34.790 --> 00:42:39.510 mutta tuollaiset vaikuttamistyöt, epämuodolliset vaikuttamistyöt pitää yleensä aloittaa 550 00:42:39.510 --> 00:42:41.480 hyvissä ajoin. 551 00:42:41.480 --> 00:42:45.320 Koska sitten jos sen aloittaa vähän liian myöhään niin sitten ne 552 00:42:45.320 --> 00:42:49.910 saattaa budjetti kokonaisuudet olla jo käsittelyssä. 553 00:42:49.910 --> 00:42:53.830 Eli eli tavallaan että kaikissa, että jos siinä vaiheessa kun budjetti 554 00:42:53.830 --> 00:42:56.190 tuodaan käsittelyyn, niin yleensä se on jo loppuun. 555 00:42:56.190 --> 00:43:00.550 Sulje että se ei ole se paikka vaan se on sitten aikaisempi vaihe. 556 00:43:00.550 --> 00:43:06.630 Sitten ehkä budjetista jos miettii sitten sitä retoriikkaa mitä mitä käytetään niin. 557 00:43:06.630 --> 00:43:12.240 No en en voi sanoa niin, että keskustelu olisi jotenkin. 558 00:43:12.240 --> 00:43:18.280 Perustellumpaa tai jotenkin jotenkin laadullisesti parempaa, 559 00:43:18.280 --> 00:43:20.540 mutta kyllähän siinä niinku nousee. 560 00:43:20.540 --> 00:43:24.960 Ehkä sellaiset niinku teknisesti luvut taikka tällaiset vertailut enemmän 561 00:43:24.960 --> 00:43:28.800 huomioon kun jossakin toisessa ehkä mahdollisesti siinä saatetaan vaikka 562 00:43:28.800 --> 00:43:31.080 niinku nostaa esille, että te laittaisitte. 563 00:43:31.080 --> 00:43:36.110 Pelatatte tän tai te leikkaatte tämän verran ne laittaisimme lisää rahaa tämän verran. 564 00:43:36.110 --> 00:43:39.830 Tällainen puhe totta kai kuuluu myös lainsäädännön käsittelyihin, 565 00:43:39.830 --> 00:43:42.990 mutta se ehkä korostuu budjettikokonaisuuksissa. 566 00:43:42.990 --> 00:43:46.030 Mut sitten toisaalta budjettikokonaisuuksissa näkee myös sellaista 567 00:43:46.030 --> 00:43:48.950 argumentaatiota, mitä ehkä sidotaan. 568 00:43:48.950 --> 00:43:52.870 Otetaan pois kontekstista et sitten saatetaan vaikka sanoa, että 569 00:43:52.870 --> 00:43:55.350 tää 20 vuotta sitten vaihtoehdot on budjetissa. 570 00:43:55.350 --> 00:43:58.630 Ei sitten tämä tätä, miten te voitte nyt vaatia tätä? 571 00:43:58.630 --> 00:44:01.750 Ja ehkä itse ajattelen, että 20 vuotta sitten on saattanut 572 00:44:01.750 --> 00:44:04.320 että olla erilainen toimintaympäristö. 573 00:44:04.320 --> 00:44:06.280 Joka, jonka perusteella välttämättä samat ihmiset ei olisi 574 00:44:06.280 --> 00:44:08.320 tässä hetkessä päätynyt samoihin esityksiin. 575 00:44:08.320 --> 00:44:10.450 Mitä silloin? 576 00:44:10.450 --> 00:44:17.190 Eli tavallaan siellä siellä, koska ne vaihtoehtobudjetit nyt jää niinku tavallaan rekisteriin 577 00:44:17.190 --> 00:44:21.870 niin niitä pystyy aika hyvin vertailemaan ja niistähän sitten taas myös toimittajat tekee 578 00:44:21.870 --> 00:44:28.750 erilaista analyysiä siitä, että että että onko se vaihtoehto budjetissa todellisuudessa 579 00:44:28.750 --> 00:44:33.430 sellaisia mitä poliitikot on vaikka suullisesti puhuneet. 580 00:44:33.430 --> 00:44:39.190 Mut sitten samaan aikaan sitten ehkä olen huomannut, että mitään vaikeampia 581 00:44:39.190 --> 00:44:43.950 asioita on kyseessä ja budjetti on myös vaikea kokonaisuus. 582 00:44:43.950 --> 00:44:48.030 Niin aika monesti myös sitten ajaudutaan sellaiseen niinku arvopuheeseen. 583 00:44:48.030 --> 00:44:49.890 Missä? 584 00:44:49.890 --> 00:44:52.470 Missä sitten tavallaan ehkä myös keskustellaan siitä, että onko 585 00:44:52.470 --> 00:44:55.470 hallituksen talouslinjan lähtökohdat ylipäätänsä? 586 00:44:55.470 --> 00:44:57.270 Onko ne jaettuja? 587 00:44:57.270 --> 00:45:00.750 Että se on myös ehkä sellainen lähtökohta keskustelussa, 588 00:45:00.750 --> 00:45:03.190 että että jos on vaikka tilanne että. 589 00:45:03.190 --> 00:45:08.070 Hallitus halusi niin kun tasapainottaa taloutta niin sitten joku saattaa 590 00:45:08.070 --> 00:45:12.710 vaikka nostaa että onko se tavoite ylipäätänsä lähtökohta siitä taloudellinen 591 00:45:12.710 --> 00:45:14.990 tasapainottamisesta ja relevantti vai ei. 592 00:45:14.990 --> 00:45:17.550 Ja sitten taas joku taas saattaisi keskustella siitä, että 593 00:45:17.550 --> 00:45:22.070 onko ne keinot oikeita tai ei, mutta tota. 594 00:45:22.070 --> 00:45:25.190 Mut joo mä tykkään ihan budjettiksittelystä. 595 00:45:25.190 --> 00:45:29.000 Se on mun mielestä sellaista. 596 00:45:29.000 --> 00:45:33.440 Ehkä järjestelmällisiä osuus näistä käsittelyistä, mutta 597 00:45:33.440 --> 00:45:36.190 se on myös sellainen missä pitää olla vähän. 598 00:45:36.190 --> 00:45:44.420 Se on ainakin itsevakuutunut, jos ihmisellä on argumentissa tueksi taustadataa. 599 00:45:44.420 --> 00:45:46.260 Enemmän käytössä. 600 00:45:46.260 --> 00:45:49.750 Tuleeko joku huomio mitä mä tulen miettineen kanssa? 601 00:45:49.750 --> 00:45:57.240 Ehkä semmoinen kysymys. Tulee mieleen että tuon. 602 00:45:57.240 --> 00:46:04.590 On paljon hyviä tavoitteita ja monet on varmaan samaa mieltä, että on tavoite on hyvä. 603 00:46:04.590 --> 00:46:10.190 Mutta sitten. Sen tavoitteen saavuttamiseksi saatetaan. 604 00:46:10.190 --> 00:46:16.990 Tarvita rahaa, mutta sitten kysymys kuuluu, että miten hyvin selvitetään että. 605 00:46:16.990 --> 00:46:22.390 Onko? Esitetty rahamäärä. 606 00:46:22.390 --> 00:46:27.150 Tarpeellinen tai riittävä sen tavoitteen saamiseksi. 607 00:46:27.150 --> 00:46:31.630 Et miten tän tyyppiset kysymykset? 608 00:46:31.630 --> 00:46:36.320 Tulee esille budjettikeskustelussa. 609 00:46:36.320 --> 00:46:39.960 Eli rahoituksen taso täyttääkseen sitä tavoitetta. 610 00:46:39.960 --> 00:46:44.080 Niin annetaan. No. 611 00:46:44.080 --> 00:46:50.510 Se se tulee kyllä siinä esille aika usein tavallaan sen kritiikin kautta. 612 00:46:50.510 --> 00:46:54.630 Ehkä se niinku se keskeisin paikka, missä sitten sitä ekaa 613 00:46:54.630 --> 00:46:57.790 kertaa päätetään, on ne hallitusneuvottelut. 614 00:46:57.790 --> 00:47:02.230 Ja ja siellä hallitusneuvotteluissa sitten saatetaan niin kun sen koko hallituskaudella 615 00:47:02.230 --> 00:47:07.920 antaa tietyt tietynlainen raami, että mitä laitetaan minnekin ja sitten. 616 00:47:07.920 --> 00:47:11.440 Totta kai sitten on sellaisia tilanteita, missä hallitusneuvotteluissa ei 617 00:47:11.440 --> 00:47:16.400 ole pystytty ottamaan tietynlaisia muutoksia huomioon, kuten vaikka viime 618 00:47:16.400 --> 00:47:21.920 kaudella sitä koronaa ja sitten se muutti sitä sovittua lähtökohtaa ja rahaa 619 00:47:21.920 --> 00:47:24.800 laitettiinkin aika paljon enemmän liikkeelle. 620 00:47:24.800 --> 00:47:27.790 Mitä sitten siellä hallitusohjelmassa sovittiin. 621 00:47:27.790 --> 00:47:33.200 Jonkun mielestä sitten liikaa kokonaisuudessaan. 622 00:47:33.200 --> 00:47:38.160 Mutta. Ehkä se keskeisin ongelma. 623 00:47:38.160 --> 00:47:43.160 Mikä on niinku kritiikkiä myös niille hallitukselle tai sille hallitukselle missä 624 00:47:43.160 --> 00:47:51.280 itse olen istunut valtiolla tai usein kun poliitikot haluaa tehdä jotain aikaisempaa 625 00:47:51.280 --> 00:47:57.680 enemmän, niin yleensä ne arviot siitä että kuinka paljon. 626 00:47:57.680 --> 00:48:01.600 Tai tiedä, en tiedä johtuuko se arvioista vai johtuuko se siitä, että halutaan 627 00:48:01.600 --> 00:48:06.520 tehdä niin monta asiaa yksi aikaa, mutta on on huomattavissa sellainen kokonaisuus, 628 00:48:06.520 --> 00:48:09.710 että jos vaikka kunnille annetaan lisää tehtäviä. 629 00:48:09.710 --> 00:48:16.870 Niin siinä on yleensä aina jännite siinä, että onko se arvioitu rahasumma riittävä toteuttaakseen 630 00:48:16.870 --> 00:48:24.390 sen mitä ollaan päätetty ja usein valitettavasti näyttää siltä, että kunta valtion tasolla arvioidaan 631 00:48:24.390 --> 00:48:30.950 se pienemmäksi ja sitten kuntatasolla jälkikäteen nähdään, että se ei ollut riittävä ja todellisuudessa 632 00:48:30.950 --> 00:48:36.670 sitten niin kun vaikka sitten niinku todellisuudessa kunta joutuu maksamaan niinku tietty prosenttiosuuden 633 00:48:36.670 --> 00:48:39.120 siitä uudesta tehtävästä. 634 00:48:39.120 --> 00:48:42.190 Joka on tuotettu sitten kunnan tehtäväksi. 635 00:48:42.190 --> 00:48:46.070 Tässä on niinku tavallaan sellainen niinku järjestelmädilemma, 636 00:48:46.070 --> 00:48:50.800 koska teknisestihän tota. 637 00:48:50.800 --> 00:48:54.760 En nyt muista et miten se siellä perustuslain lakivaliokunnan lausunnossa on 638 00:48:54.760 --> 00:48:58.880 sanottu, mutta teknisesti siellä on kuitenkin sellainen ajatus siitä, että että 639 00:48:58.880 --> 00:49:03.360 jos kunnille annetaan lisätehtäviä, niin sitten siinä pitäisi kuitenkin sitä 640 00:49:03.360 --> 00:49:08.640 talousnäkökulmaa olla tiukasti mukana, että että kunnille ei voi tulla sellaisia 641 00:49:08.640 --> 00:49:12.710 tehtäviä mitä se ei pysty toteuttamaan. Mutta. 642 00:49:12.710 --> 00:49:18.910 Eli eli niin kun on tunnistettavissa nyt niin, että aika monessa tapauksessa on kuitenkin 643 00:49:18.910 --> 00:49:26.150 käynyt niin, että hyvä tavoite, minkä joku tahansa hallitus on luonut, niin ehkä sitten 644 00:49:26.150 --> 00:49:32.150 ne millä summalla sinne päästään niin ei ole ihan realistisia. 645 00:49:32.150 --> 00:49:36.270 Ja sitten sitten se saattaa johtaa kuntatalouden näkökulmasta vaikeaan tilanteeseen, mutta 646 00:49:36.270 --> 00:49:40.750 sitten se saattaa johtaa myös siihen, että siihen omaan tavoitteeseensa ei sitten todellisuudessa 647 00:49:40.750 --> 00:49:45.390 ainakaan sitten päästä sillä hallituskaudella sitten. 648 00:49:45.390 --> 00:49:51.430 Toisaalta, jos hallitus ja poliitikot on mahdollisimman hyvässä asennossa, tässä tarkoitan 649 00:49:51.430 --> 00:49:56.230 tavallaan tällaisia niinku mahdollisimman rehellisiä ja totuudenmukaisia, niin tunnistetaan 650 00:49:56.230 --> 00:49:59.400 siinä vaiheessa kun sanotaan se tavoite, että. 651 00:49:59.400 --> 00:50:02.400 Tämä on osa rahoitus sen tavoitteen pääsemiseen ja tunnistetaan 652 00:50:02.400 --> 00:50:04.910 tavallaan ne reunaehdot siinä, että. 653 00:50:04.910 --> 00:50:07.710 Tällä ei saa ulkoa sitä koko tavoitetta, mutta on askelmerkki 654 00:50:07.710 --> 00:50:09.770 johonkin, jota pyrimme saavuttamaan. 655 00:50:09.770 --> 00:50:14.230 Niin sitten mä ajattelen, että että joku sellainen tapa toimia olisi. 656 00:50:14.230 --> 00:50:19.790 Olisin niinku tavallaan sellaista perustellut ja näkökulmasta parempi tilanne kun sellainen 657 00:50:19.790 --> 00:50:24.550 missä sitten ilmaistaan, että että oltaisiin sitten tällä panostuksella tekemässä jotain 658 00:50:24.550 --> 00:50:27.630 isompaa asiaa, mitä sitten todellisuudessa ollaan? 659 00:50:27.630 --> 00:50:31.190 Mutta mä ajattelen, että se ehkä haaste liittyy siihen, että politiikassa sitten 660 00:50:31.190 --> 00:50:36.710 ei ehkä ihan välttämättä onnistu priorisoimaan ja sitten samaan aikaan ihan hyvästä 661 00:50:36.710 --> 00:50:41.950 niinku lähtökohdasta halutaan tehdä monta monta asiaa ja johtuen siitä, että kaikkihan 662 00:50:41.950 --> 00:50:43.810 me tiedetään jos tekee monta asiaa. 663 00:50:43.810 --> 00:50:47.390 Yksi aikaa resurssissa, että ei ole riittävä tässä yhteiskunnassa muutenkaan, 664 00:50:47.390 --> 00:50:51.950 niin sitten ehkä ei onnistu tekemään niitä niitä asioita niin hyvin mitä 665 00:50:51.950 --> 00:50:56.310 mitä voisi kun jos pystyttäisiin priorisoimaan ja ehkä tekemään sitä kautta 666 00:50:56.310 --> 00:51:00.390 sitä vaikutusarvioita paljon paremmin. 667 00:51:00.390 --> 00:51:04.870 Tällainen itsekriittinen. Kyllä. 668 00:51:04.870 --> 00:51:12.390 Niinku kuulemma. Argumentin. 669 00:51:12.390 --> 00:51:18.190 Näkökulmasta. Voisi ajatella niin, että. 670 00:51:18.190 --> 00:51:25.470 Että poliittisessa päätöksenteossa argumentti sisältää. 671 00:51:25.470 --> 00:51:28.870 Minimissään 3 osaa. 672 00:51:28.870 --> 00:51:36.030 Yksi on se arvokrimissi, jossa kerrotaan, että mikä on hyvä tavoite. 673 00:51:36.030 --> 00:51:43.790 Ja sitten toinen premissio on tämmöinen fakta tyyppinen premissi, jossa 674 00:51:43.790 --> 00:51:48.750 kerrotaan, että mitä tekemällä päädytään mihinkäkin. 675 00:51:48.750 --> 00:51:51.390 Ja nyt sitten jos tää. 676 00:51:51.390 --> 00:51:58.190 Päätekohta on semmoinen tavoiteltava asia eli arvostettava asia. 677 00:51:58.190 --> 00:52:04.550 Ja tää on. Melkolailla varma tää keino. 678 00:52:04.550 --> 00:52:08.750 Millä päädytään siihen, niin siitähän seuraa. 679 00:52:08.750 --> 00:52:14.790 Erään eräiden teoreetikkojen mukaan siihen toiminta suositukseen tai päätökseen, 680 00:52:14.790 --> 00:52:21.110 että nyt täytyy ryhtyä tekemään sitä keinoa, jolla päädytään sinne. 681 00:52:21.110 --> 00:52:23.250 Ja. 682 00:52:23.250 --> 00:52:28.430 Täällä äsken mainitsemasi edellytykset sen sen tekemiselle tietysti 683 00:52:28.430 --> 00:52:33.270 on resurssikysymykset, että voidaanko ryhtyä tekemään. 684 00:52:33.270 --> 00:52:38.950 Ja voisi ajatella, että siinä olisi sitten ikään kuin tietynlainen argumen. 685 00:52:38.950 --> 00:52:44.070 Argumentin kanssa pelaaminenkin mahdollistaa, että kerrotaan valtavan 686 00:52:44.070 --> 00:52:50.630 hienoja tavoitteita ja sitten annetaan pikkaisen rahaa tai resursseja 687 00:52:50.630 --> 00:52:55.070 sen toteuttamiseksi ja samaan aikaan ikään kun. 688 00:52:55.070 --> 00:53:02.710 Esitetään hyviä tavoitteita, mutta sitten faktisesti ei tavoitellakaan sitä. 689 00:53:02.710 --> 00:53:08.790 Joko hyvin perustein ei ole olemassa sitä rahaa tai resurssia tai sitten 690 00:53:08.790 --> 00:53:13.800 halutaan ikään kuin viestiä yksi ja tehdä toista. 691 00:53:13.800 --> 00:53:19.560 Joo mä ehkä annetaan niinku mä kerron tän hallituksen sitten tavallaan aikaisemman 692 00:53:19.560 --> 00:53:23.600 hallituksen missä mä ajattelen, että tässä on tällainen niinku ristiriita tässä 693 00:53:23.600 --> 00:53:27.070 hallitusohjelmassa kun mä luin sen alunperin. 694 00:53:27.070 --> 00:53:30.590 Varsinkin niinku tasa-arvo ja sosiaalipolitiikan näkökulmasta. 695 00:53:30.590 --> 00:53:34.990 Ne on ehkä ne missä itse seuraan eniten budjettia johtuen valiokunnasta.