WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.050 --> 00:00:06.080 Predikaatti logiikasta pari esimerkkiä. 2 00:00:06.080 --> 00:00:11.720 Oletetaan argumentti, jossa sanotaan, että kaikki isokenkäiset ovat rikkaita. 3 00:00:11.720 --> 00:00:17.960 Toiseksi kaikki rikkaat ovat talousliberaaleja ja kolmanneksi kaikki isokenkäiset 4 00:00:17.960 --> 00:00:23.350 ovat talousliberaaleja ja näistä viimeinen on konkluusio. 5 00:00:23.350 --> 00:00:30.310 Ja jos hetken tätä ajatusta miettii niin vääjäämättä on niin että 6 00:00:30.310 --> 00:00:36.600 johtopäätös seuraa kun premissit oletetaan tosiksi. 7 00:00:36.600 --> 00:00:42.840 Eli, mikäli oletamme, että kaikki isokenkäiset on rikkaita ja kaikki rikkaat ovat talousliberaaleja, 8 00:00:42.840 --> 00:00:49.220 niin vääjäämättä isokenkäiset ovat talousliberaaleja. 9 00:00:49.220 --> 00:00:55.940 No tän tyyppiset päättelyt on ikään kuin logiikan. 10 00:00:55.940 --> 00:01:04.740 Ihan sellaisia perusasioita ja oletettavasti nyt on niin, että jos ei nyt maailma todella kummallinen 11 00:01:04.740 --> 00:01:10.910 ole tai kieltä käytetä tosi kummallisesti, niin nää nyt vääjäämättä. 12 00:01:10.910 --> 00:01:15.840 On voisiko sanoa sellaisia rationaalisuuden? 13 00:01:15.840 --> 00:01:23.070 Sanelemia perusasioita. Näitä on logiikassa koko joukko. 14 00:01:23.070 --> 00:01:27.550 Toinen esimerkki, hyvin samantyyppinen. 15 00:01:27.550 --> 00:01:33.320 Päättely varmuutensa puolesta, mutta muodoltaan toisenlainen. 16 00:01:33.320 --> 00:01:38.720 Kaikki miehet pitävät koneista premissi yksi ja toinen premissi 17 00:01:38.720 --> 00:01:44.870 abraham on mies johtopäätös abraham pitää koneesta. 18 00:01:44.870 --> 00:01:53.950 Ja tää päättely on predikaatti logiikassa pätevä mikäli hyväksytään 19 00:01:53.950 --> 00:02:00.640 tosiksi nämä premissit niin johtopäätös seuraa vääjäämättä. 20 00:02:00.640 --> 00:02:06.560 Eli ei ole mahdollista, että johtopäätös olisi epätotta olettaen, että premistä 21 00:02:06.560 --> 00:02:12.240 pitää paikkansa ja ehkä muistutan tässä edelleen sitä, että logiikan teoria 22 00:02:12.240 --> 00:02:16.270 ei ota kantaa siihen, että onko abraham mies. 23 00:02:16.270 --> 00:02:21.830 Tai pitää, pitävätkö kaikki miehet koneista vai ei. 24 00:02:21.830 --> 00:02:26.510 Mutta jos oletetaan näin olevan niin sitten johtopäätös seuraa. 25 00:02:26.510 --> 00:02:32.550 Ja tässäkin päätelmässä nyt on olennaista, mikä tekee niinku logiikan teoriasta. 26 00:02:32.550 --> 00:02:42.280 Keskeisen olennaista on se, että me voimme korvata tästä ominaisuuden mies. 27 00:02:42.280 --> 00:02:44.650 Ja jos. 28 00:02:44.650 --> 00:02:50.600 Molemmista premisseistä mies korvataan jollakin ominaisuudella. 29 00:02:50.600 --> 00:02:55.960 Se voisi olla vaikkapa. Sitten punatukkaisuus. 30 00:02:55.960 --> 00:03:01.360 Niin jos me sanoisimme, että kaikki punatukkaiset pitävät koneista ja abraham 31 00:03:01.360 --> 00:03:05.880 on punatukkainen, niin tästä seuraisi tuo johtopäätös. 32 00:03:05.880 --> 00:03:12.520 Tai sitten jos koneet korvattaisiin sen esiintymiskohdissa jollakin 33 00:03:12.520 --> 00:03:16.270 muutamalla jollain muulla lauseella kuten jäätelöstä. 34 00:03:16.270 --> 00:03:24.750 Jos meillä olisi vaikkapa, että kaikki punatukkaiset pitävät jäätelöstä ja abraha-hammon punatukkainen, 35 00:03:24.750 --> 00:03:32.790 niin sitten sanoisin, että abraham pitää jäätelöstä ja voimme siis korvata nää tavallaan muuttujat 36 00:03:32.790 --> 00:03:39.550 täältä millä hyvänsä lauseella ja päättely pysyy pätevänä ja se on tän logiikan teorian koko 37 00:03:39.550 --> 00:03:44.230 idea on olemassa muotonsa puolesta päteviä päätelmiä. 38 00:03:44.230 --> 00:03:48.240 Ja jos palataan taaksepäin tähän. 39 00:03:48.240 --> 00:03:53.280 Isokenkäisyyteen ja rikkauteen talousliberaalia koskeviin juttuihin, niin voisimme korvata 40 00:03:53.280 --> 00:04:01.440 isokenkäisyysominaisuuden jollakin muulla ja rikkauden ominaisuuden jollakin muulla ja talousliberaaliuden 41 00:04:01.440 --> 00:04:06.030 jollakin muulla ja tää päätelmä pysyisi pätevänä. 42 00:04:06.030 --> 00:04:12.460 Ja tätä voi mielessään testata ja ja näin. Näin se menee. 43 00:04:12.460 --> 00:04:19.580 No logiikassa on paljon päteviä päätelmiä ja sitten oma osuutensa on sitten 44 00:04:19.580 --> 00:04:25.580 epäpätevyys ja loogiset vallasi eli päätelmävirheet niistä tällä videolla 45 00:04:25.580 --> 00:04:32.260 ei, ei sen enempää, mutta arvioinnin lopputuloksena päätelmä voisi olla 46 00:04:32.260 --> 00:04:38.000 joko loogisesti pätevä tai sitten epäpätevä. 47 00:04:38.000 --> 00:04:44.030 Mennään sen sijaan informaalin logiikan teoriaan ja se tuodaan esille siellä. 48 00:04:44.030 --> 00:04:51.830 Ja kun muutama uusi. Tämmöinen arvioinnin kriteeri. 49 00:04:51.830 --> 00:04:56.880 Hyvin tavallisia informaalin logiikan teorian. 50 00:04:56.880 --> 00:05:02.150 Mukaisissa oppikirjoissa ja esityksissä. 51 00:05:02.150 --> 00:05:07.390 Nämä eivät ole täysin uusia kaikilta osin verrattuna aiempaan, 52 00:05:07.390 --> 00:05:13.070 mutta osin ovat ensiksi hyväksyttävyys. 53 00:05:13.070 --> 00:05:19.470 Tää hyväksyttävyys liittyy premissien hyväksyttävyyteen eli silmissä niinku logiikka logiikka 54 00:05:19.470 --> 00:05:24.870 teoriana ei ota kantaa siihen, että et mitä näistä premisseistä ajatellaan, vaan logiikka 55 00:05:24.870 --> 00:05:28.710 keskittyy premissiin ja konkluusion väliseen suhteeseen. 56 00:05:28.710 --> 00:05:31.720 Ja sitten. 57 00:05:31.720 --> 00:05:39.120 Informalgiikka ikään kuin pyrkii olemaan sellainen käytännöllinen argumentaatioteoria, 58 00:05:39.120 --> 00:05:45.240 eli siellä otetaan esille tää aika ilmeinen asia, että millä me pyrimme 59 00:05:45.240 --> 00:05:49.950 arvioimaan premissien hyväksyttävyyttä. 60 00:05:49.950 --> 00:05:53.670 Se on sitten oma kysymyksensä, että miten miten tähän suhtaudutaan 61 00:05:53.670 --> 00:05:55.770 ja on olemassa paljon oppikirjoja. 62 00:05:55.770 --> 00:06:01.510 Argumentaation argumentaatio aiheesta, jossa sitten käsitellään sitä, että miten 63 00:06:01.510 --> 00:06:06.310 premissien hyväksyttävyyttä tarkastellaan tällä kurssilla. 64 00:06:06.310 --> 00:06:12.270 Nyt ei ikään kuin mennä siihen tässä yhteydessä tarkemmin vaan 65 00:06:12.270 --> 00:06:17.320 ajatellaan vain, että tää on yks yks aspekti. 66 00:06:17.320 --> 00:06:22.110 Ehkä semmoinen metodologinen huomio tästä hyväksyttävyydestä on nähdäkseni tärkeä. 67 00:06:22.110 --> 00:06:30.430 Tuoda esille sen vuoksi, että argumentoinnin teoria tai argumentin teoria ei voi kertoa 68 00:06:30.430 --> 00:06:36.920 kaikista mahdollisista premisseistä, että mitkä ovat hyväksyttäviä ja mitkä eivät. 69 00:06:36.920 --> 00:06:40.680 Muutoinhan tää olisi käytännössä teoria kaikesta. 70 00:06:40.680 --> 00:06:47.880 Eli pitäisi olla teoria joka kertoo joka ikisestä asiasta jonka voi premisssiksi. 71 00:06:47.880 --> 00:06:52.310 Argumentissa ottaa niin niin että onko se hyväksyttyä vai ei. 72 00:06:52.310 --> 00:06:56.790 Ja luonnollisesti tällainen tällainen teoria on epärealistinen 73 00:06:56.790 --> 00:07:01.990 ja inhimillisen käsityskyvyn ulkopuolella. 74 00:07:01.990 --> 00:07:07.160 Mutta yleisiä kriteerejä voimme toki antaa. 75 00:07:07.160 --> 00:07:10.360 Kun täsmennetään premissien sisällöistä jotakin. 76 00:07:10.360 --> 00:07:18.280 Jos meillä on jokin sellainen asia, jonka tiedettävyys edellyttää näköhavaintoa vaikkapa 77 00:07:18.280 --> 00:07:25.920 tai jotakin muuta aistimellista havaintoa, niin sitten tarkastellaksemme. 78 00:07:25.920 --> 00:07:29.080 Lauseen hyväksyttävyyttä täytyy sitten olla jossakin 79 00:07:29.080 --> 00:07:32.870 yhteydessä joko suoraan tai aiemmin. 80 00:07:32.870 --> 00:07:36.550 Välillisesti jonkun tekemä havainto sen asian taustalla. 81 00:07:36.550 --> 00:07:41.830 Esimerkiksi jos puhuttaisiin säästä ja menneisyyden 82 00:07:41.830 --> 00:07:44.590 jostakin päivästä ja sen säätilasta. 83 00:07:44.590 --> 00:07:52.870 Oliko tammikuun 1 vuonna 2024 lumisadetta vai ei, niin ilmeisestikin jonkun näköinen 84 00:07:52.870 --> 00:07:58.480 havainto suoraan tai epäsuoraan täytyisi olla ratkaistavaksemme ratkaistaksemme. 85 00:07:58.480 --> 00:08:02.430 Tuon kyseisen lauseen totuusarvon. 86 00:08:02.430 --> 00:08:06.350 Mutta sitten on olemassa paljon erilaisia premissejä, kuten arvo, arvo, 87 00:08:06.350 --> 00:08:12.680 premisseja tai jotain käytännöllistä toimintaa koskevia. 88 00:08:12.680 --> 00:08:19.520 Premissejä, että miten pitäisi toimia tai tai niin edespäin ja sitten et millä kriteereillä 89 00:08:19.520 --> 00:08:25.840 me nämä hyväksytään tai ollaan hyväksymättä, niin se on sitten oma oma juttunsa. 90 00:08:25.840 --> 00:08:27.830 Eli teoria. 91 00:08:27.830 --> 00:08:34.230 Joka on salliva premissien laadun suhteen, niin sitten hän vastaavasti 92 00:08:34.230 --> 00:08:38.910 joutuu ottamaan kantaa siihen, että miten erilainen, miten erilaisia 93 00:08:38.910 --> 00:08:43.110 hyväksyttävyyskriteerejä voidaan voidaan asettaa. 94 00:08:43.110 --> 00:08:50.150 Ehkä pääasiassa tieteen ympäristössä premissit ajatellaan faktuaalisiksi premisseiksi 95 00:08:50.150 --> 00:08:56.830 silloin kun puhutaan empiirisestä tutkimuksesta tai sitten ehkä käsitteellisiä 96 00:08:56.830 --> 00:09:00.870 faktojakin voitaisiin ajatella olevan eli ajatella, että joidenkin joidenkin 97 00:09:00.870 --> 00:09:04.760 käsitteiden välillä on suhteita, jotka. 98 00:09:04.760 --> 00:09:07.400 Ovat jollain tavalla vääjäämättömiä. 99 00:09:07.400 --> 00:09:10.920 Tästä voi toki olla eri mieltä. 100 00:09:10.920 --> 00:09:16.870 Mutta moraalisia arvoja koskien ja arvostelmia koskien. 101 00:09:16.870 --> 00:09:20.990 Vaikkapa inhimillistä käyttäytymistä tai toimintaa, niin niitä niitä nyt sitten 102 00:09:20.990 --> 00:09:24.910 perinteisesti tieteessä ei ajatella ajatella esitettävän. 103 00:09:24.910 --> 00:09:29.710 Sen sijaan episteemisiä arvoja kyllä käsitellään metodologiassa, 104 00:09:29.710 --> 00:09:35.330 joten tää kysymys on aika aika mutkikas. 105 00:09:35.330 --> 00:09:43.720 No jos palataan sitten tähän informaalin logiikan aihepiiriin ja siellä sitten. 106 00:09:43.720 --> 00:09:48.440 Relevanssikriteerin ja riittävyyskriteerin niin informaalissa logiikassa 107 00:09:48.440 --> 00:09:56.320 tavallisesti ajatellaan, että premissien on oltava olennaisia suhteessa 108 00:09:56.320 --> 00:10:03.710 johtopäätökseen eli relevanssikrite. Taan. 109 00:10:03.710 --> 00:10:05.810 Ja. 110 00:10:05.810 --> 00:10:08.870 Jonkunnäköistä tukea täytyisi premissien antaa konkluusiolle, jotta 111 00:10:08.870 --> 00:10:12.910 se ikään kuin olisi ylipäänsä järkevästi ymmärrettävä. 112 00:10:12.910 --> 00:10:16.430 Mutta sitten että mikä on relevanssin määritelmä? 113 00:10:16.430 --> 00:10:20.470 Minkälaisia kriteereitä sille sitten annetaan tarkemmin, niin 114 00:10:20.470 --> 00:10:25.070 se on sitten oma oma aika hankala kysymyksensä. 115 00:10:25.070 --> 00:10:33.030 Ja riippuu sitten relevanssin teoriasta, että mitä siitä ajatellaan. 116 00:10:33.030 --> 00:10:38.510 Ehkä tavanomaista on kuitenkin ajatella, että että relevanssi ei ole puhtaasti 117 00:10:38.510 --> 00:10:43.470 ikään kuin mielipidekysymys tai tai mielivaltaisen sopimuksen piirissä oleva 118 00:10:43.470 --> 00:10:48.320 kysymys vaan että sille voidaan antaa jotakin. 119 00:10:48.320 --> 00:10:51.990 Muun tyyppistä kriteeristöä. 120 00:10:51.990 --> 00:10:59.630 No en mene siihen tässä riittävyys kriteerit on tärkeä myöskin argumentin arvioinnissa. 121 00:10:59.630 --> 00:11:04.400 Eli eli mehän voimme antaa joillekin väitteille. 122 00:11:04.400 --> 00:11:10.800 Jonkun verran tukea eli löytää jotakin perusteita vaikkapa jonkun päätöksenteon 123 00:11:10.800 --> 00:11:15.120 pohjalle tai antaa jotakin tukea sille, että asiat ovat jollakin tavalla, 124 00:11:15.120 --> 00:11:20.360 mutta välttämättä se ei ole ratkaiseva. Sitten jos väittämä on. 125 00:11:20.360 --> 00:11:22.330 Niinku sisällöltään. 126 00:11:22.330 --> 00:11:25.550 Merkityksellisempi tai laajempi ja esimerkki. 127 00:11:25.550 --> 00:11:30.150 Ehkä nyt valaisee tätä informaalin logiikan ajatusta. 128 00:11:30.150 --> 00:11:34.150 Esimerkiksi jos meillä olisi tämmöinen käytännöllinen ehdotusta ehdotus, 129 00:11:34.150 --> 00:11:40.750 että mennään elokuviin, tää olisi väite teesi ja sitten todettaisiin, 130 00:11:40.750 --> 00:11:42.910 että no on meillä sen verran rahaa. 131 00:11:42.910 --> 00:11:44.990 Eli ehdottaisin, että mennään elokuviin. 132 00:11:44.990 --> 00:11:49.110 On meillä sen verran rahaa, niin mulla olisi väite ja perustelu eli kokonaisuudessaan 133 00:11:49.110 --> 00:11:53.030 mulla olisi niinku argumentoitu näkökanta. 134 00:11:53.030 --> 00:11:56.510 Nyt sitten arvio arvion osalta informaalin logiikan hengessä. 135 00:11:56.510 --> 00:12:00.430 Voimme kysyä, että että onko tää perustelu hyväksyttävä? 136 00:12:00.430 --> 00:12:03.030 Onko se totta? 137 00:12:03.030 --> 00:12:07.550 Tässä tapauksessa kun on faktuaalinen kyse, onko meillä nyt sen verran rahaa vai eikö? 138 00:12:07.550 --> 00:12:12.230 No tietysti jos kävisi ilmi, että rahat olisi hävinneet tai ne olisi hpuloitu 139 00:12:12.230 --> 00:12:15.870 jonnekin muualle, niin sitten tää perustelu ei pitäisi paikkaansa ja voisi 140 00:12:15.870 --> 00:12:22.270 ajatella että elokuviin ei ole sitten menemistä. 141 00:12:22.270 --> 00:12:26.750 Ellei sitten keksitä jotain muuta keinoa tai ole tilanteet jotenkin 142 00:12:26.750 --> 00:12:30.830 erityyppisiä ja rahaa ei tarvittaisikaan. 143 00:12:30.830 --> 00:12:37.070 No toiseksi onko perustelu sisällöllisesti relevantti olennainen? 144 00:12:37.070 --> 00:12:40.720 Antaako se tukea väitteille? 145 00:12:40.720 --> 00:12:47.680 Voitaisiin nyt ajatella tavanomaisessa tilanteessa, että kyllä se on. 146 00:12:47.680 --> 00:12:53.120 Olennainen seikka tavallisesti elokuviin. 147 00:12:53.120 --> 00:12:58.560 Menemisestä päätettäessä, mutta antaako se riittävästi tukea elokuviin 148 00:12:58.560 --> 00:13:02.870 menemiselle, niin se on sitten toinen kysymys. 149 00:13:02.870 --> 00:13:05.910 Jos pelkästään se, että meillä on riittävästi rahaa elokuviin, 150 00:13:05.910 --> 00:13:09.710 me niin mennä menemiselle olisi riittävä. 151 00:13:09.710 --> 00:13:12.430 Sinne menee menemiselle niin sitten aina kun meillä olisi 152 00:13:12.430 --> 00:13:15.710 rahaa niin sitten pitäisi mennä elokuviin. 153 00:13:15.710 --> 00:13:20.150 Eli näin ollen nyt sitten voisi ajatella intuitiivisesti, että tarvitaan muutakin 154 00:13:20.150 --> 00:13:27.110 tän päätöksenteon pohjaksi kuin pelkästään se, että rahaa on. 155 00:13:27.110 --> 00:13:30.390 No jos ottaa nyt esimerkkejä tähän tähän ajatukseen, 156 00:13:30.390 --> 00:13:33.910 niin riittävyyskriteeri ei täyttyisi. 157 00:13:33.910 --> 00:13:40.510 Jos nyt sitten vaikka keskustelun jatkosta kävisi ilmi, että no elokuvissa 158 00:13:40.510 --> 00:13:44.360 ei ole menossa mitään kiinnostavaa juuri nyt. 159 00:13:44.360 --> 00:13:51.800 Eli emme nyt sitten menisikään elokuviin, vaikka rahaa olisi eli päätös elokuviin 160 00:13:51.800 --> 00:13:57.080 menemisestä voitaisiin ajatella edellyttävän tässä kyseisessä tilanteessa sen 161 00:13:57.080 --> 00:14:00.630 että on rahaa ja sitten siellä on jotain kiinnostavaa. 162 00:14:00.630 --> 00:14:04.710 Ja toki voisi ajatella myöskin, että että pitäisi olla lippuja saatavilla, 163 00:14:04.710 --> 00:14:09.790 että kaikki ei ole myyty loppuun ja ehkä elokuviin pääseminen voisi edellyttää 164 00:14:09.790 --> 00:14:14.870 jotakin jotakin asiaa ja ja niin edespäin. 165 00:14:14.870 --> 00:14:20.950 No hyväksyttävyyskriteeri jäisi täyttymättä, jos nyt vaikka keskustelun jatkosta kävisi 166 00:14:20.950 --> 00:14:26.110 ilmi että että ei meillä ole riittävästi rahaa, että lippujen hinnat on nousseet, 167 00:14:26.110 --> 00:14:31.230 että aiemmin meidän rahoitus riittänyt, mutta nykyisin ei. 168 00:14:31.230 --> 00:14:35.030 Ja nyt vero veroja on korotettu tai olisi tapahtunut jotain muuta, jonka 169 00:14:35.030 --> 00:14:40.350 seurauksena sitten meillä ei olisikaan varaa mennä. 170 00:14:40.350 --> 00:14:47.150 No renevanssikriteeri puolestaan sitten ei täyttyisi tän rahaperusteen osalta, jos vaikka kävisi 171 00:14:47.150 --> 00:14:54.510 ilmi, että on jokin sellainen kampanja, jossa pääsikin elokuviin ilmaiseksi. 172 00:14:54.510 --> 00:15:02.430 Ja ja tuota nyt sitten huolimatta tai nyt ei, ei vaikuttaisi elokuva elokuviin 173 00:15:02.430 --> 00:15:07.870 menopäätökseen se että onko rahaa vai ei ja tää tuokin esille relevanssista 174 00:15:07.870 --> 00:15:11.630 aika aika hyvän semmoisen nyrkkisäännön. 175 00:15:11.630 --> 00:15:16.430 Eli mikäli perusteella ei ole vaikutusta sen lopputuloksen hyväksymisen 176 00:15:16.430 --> 00:15:19.990 kannalta, niin silloin voidaan ajatella, että se ei ole relevantti 177 00:15:19.990 --> 00:15:23.770 siihen kyseiseen konkluusioon nähden. 178 00:15:23.770 --> 00:15:26.850 Ja tää on ehkä hyvä semmoinen kriittinen kysymys pitää mielessä 179 00:15:26.850 --> 00:15:33.720 kun pohditaan relevanssin kysymystä. 180 00:15:33.720 --> 00:15:37.640 No joo mennään sitten lopuksi retoriikkaa koskeviin asioihin 181 00:15:37.640 --> 00:15:43.600 ja muutama nopea kommentti tästä tästä aiheesta. 182 00:15:43.600 --> 00:15:49.200 Nyt retoriikka ajatellaan toisinaan jotenkin vastakkaiseksi 183 00:15:49.200 --> 00:15:52.280 argumentatiiviselle toiminnalle. 184 00:15:52.280 --> 00:15:56.760 Näin olen tunnistavinani semmoisessa arki arkielämässä eli 185 00:15:56.760 --> 00:16:00.950 retoriikka jotenkin ymmärretään semmoisena. 186 00:16:00.950 --> 00:16:05.360 Asiana, joka nähdään epäilyttävänä. 187 00:16:05.360 --> 00:16:12.440 Sanan vääntelynä tai suostutteluna ilman asiasisältöä tai asiaperusteita tai jotain sen tyyppistä 188 00:16:12.440 --> 00:16:20.320 puhutaan pelkästä retoriikasta ja tässä jälleen kerran ei ajatella näin vaan. 189 00:16:20.320 --> 00:16:26.360 Tämän kurssin yhteydessä ajatellaan, että retoriikka on erilaisten. 190 00:16:26.360 --> 00:16:32.230 Keinojen ja aspektien. Tutkimisessa koskinen. 191 00:16:32.230 --> 00:16:36.350 Sitä, että miten voidaan vakuuttaa ihmisiä jostakin kannasta 192 00:16:36.350 --> 00:16:39.430 tai miten voidaan muuttaa ihmisten näkökantoja? 193 00:16:39.430 --> 00:16:41.600 Miten? 194 00:16:41.600 --> 00:16:44.640 Ymmärrystä maailmasta voidaan muuttaa, miten saadaan ihmiset toimimaan 195 00:16:44.640 --> 00:16:50.680 tietyllä tavalla tai miten voi pyrkiä tilannetta. 196 00:16:50.680 --> 00:16:56.910 Muuttamaan siten, että jokin toimintaehdotus tai näkemys menee menee läpi. 197 00:16:56.910 --> 00:17:05.390 Retoriikka on pitkän historian omaava oppiala länsimaissa länsimaisessa 198 00:17:05.390 --> 00:17:07.410 retoriikassa. 199 00:17:07.410 --> 00:17:14.720 Juuret menevät antiikkiin saakka ja monet retoriikan peruskäsitteestä ovatkin. 200 00:17:14.720 --> 00:17:19.910 Kreikankielisiä juureltaan. 201 00:17:19.910 --> 00:17:26.070 No jotkut ajattelevat retoriikasta, että ne eivät että 202 00:17:26.070 --> 00:17:30.640 retoriikka ei ole sellainen teoria, jonka. 203 00:17:30.640 --> 00:17:36.240 Puitteissa voitaisiin esittää arvioita ja esimerkiksi saatetaan saatettaisiin 204 00:17:36.240 --> 00:17:42.760 ajatella niin, että logiikan teoria on se, joka pyrkii antamaan jonkun näköisiä 205 00:17:42.760 --> 00:17:47.080 kriteerejä siitä, että mikä premissi ja konkurssien välinen suhde on nyt 206 00:17:47.080 --> 00:17:49.190 blogiikassahan tietysti on niin, että. 207 00:17:49.190 --> 00:17:55.230 Että jos jos me hyväksytään se päättelyn teoria, niin tiettyjen premissien 208 00:17:55.230 --> 00:17:58.190 hyväksymisestä seuraa tietynlainen velvollisuus. 209 00:17:58.190 --> 00:18:02.950 Tai ainakin tältä vaikuttaa tietynlainen velvollisuus hyväksyä myös johtopäätös 210 00:18:02.950 --> 00:18:08.950 on on vääjäämätöntä ja ehkä nyt sitten tämmöinen. 211 00:18:08.950 --> 00:18:13.670 Tämmöisten hyväksymisvelvoitteiden esittäminen on sitten joidenkin 212 00:18:13.670 --> 00:18:18.030 retorikkojen mielestä vähän vähän liikaa sanottu. 213 00:18:18.030 --> 00:18:20.440 No. 214 00:18:20.440 --> 00:18:24.440 Jotkut retorikot tosiaan ajattelee ja suhtautuu siihen tutkimukseen jotenkin sillä 215 00:18:24.440 --> 00:18:28.800 tavalla, että siinä tarkoitus on vaan tuoda esille erilaisia vaikutusyrityksiä 216 00:18:28.800 --> 00:18:33.440 ja ja systematisoida niitä vaikutusyrityksiä ja niitä keinoja, joilla voidaan kieltää 217 00:18:33.440 --> 00:18:37.720 käyttäen saada ihmiset hyväksymään asioita. 218 00:18:37.720 --> 00:18:42.720 Mutta sitten näyttää siltä, että että retorista vaikuttavuutta 219 00:18:42.720 --> 00:18:47.120 voidaan monin osin myöskin arvioida. 220 00:18:47.120 --> 00:18:50.630 Eli esittää jonkunnäköisiä näkemyksiä siitä, että miten. 221 00:18:50.630 --> 00:18:59.390 Hyvin jokin teksti tai puhe on retorisesti onnistunut ja politiikan puheita 222 00:18:59.390 --> 00:19:04.590 arvioidaan retoriikan näkökulmasta varsin usein, mutta aivan hyvin voidaan puhua vaikkapa 223 00:19:04.590 --> 00:19:10.880 tieteellisestä retoriikasta eli minkälaisia kielellisiä keinoja käytetään. 224 00:19:10.880 --> 00:19:16.440 Aiottu yleisö tutkimusyhteisö sitten. 225 00:19:16.440 --> 00:19:26.150 Saa nähdäkseen ja minkälaisia keinoja käytetään vakuuttamaan tutkijayhteisöä. 226 00:19:26.150 --> 00:19:32.070 No klassiset käsitteet tämmöinen kolmi 3 käsitteen joukko 227 00:19:32.070 --> 00:19:37.430 eetos logosi paatos on ajateltavissa. 228 00:19:37.430 --> 00:19:43.400 Semmoisiksi aspekteiksi puheesta tai tekstistä. 229 00:19:43.400 --> 00:19:49.120 Ja jotka kukin viittaa vähän eri vaikutuskeinojen valikoimaan 230 00:19:49.120 --> 00:19:55.200 et tos on puhujan tai kirjoittajan. 231 00:19:55.200 --> 00:20:03.200 Ominaisuuksien hyödyntämistä puheessa esimerkiksi joku saattaa pyrkiä. 232 00:20:03.200 --> 00:20:09.350 Rakentamaan. Puheestaan vakuuttavampaa kertomalla. 233 00:20:09.350 --> 00:20:15.040 Sen, että mitä kaikkea on tullut alalla tehtyä? 234 00:20:15.040 --> 00:20:22.400 Luetella meriittejä tai positioita tai tunnustuksia, joita on saanut tai tai kirjoittamiensa 235 00:20:22.400 --> 00:20:28.960 kirjojen lukumäärä tai artikkeli lukumäärä satsiollakulla ole keino kertoa, että 236 00:20:28.960 --> 00:20:33.600 kuinka asiantunteva onkaan kyseisellä alalla tai kertoa kuinka on professori sillä 237 00:20:33.600 --> 00:20:39.790 ja tällä alalla ja ja niin edespäin. 238 00:20:39.790 --> 00:20:43.590 Näitä keinoja, joilla voidaan ikään kuin sitä omaa eehtoista tuoda esille. 239 00:20:43.590 --> 00:20:45.990 Ne voivat olla vaivihkaisia. 240 00:20:45.990 --> 00:20:52.030 Esimerkiksi saatetaan taitavasti valikoiden käyttää sellaisia termejä, jotka 241 00:20:52.030 --> 00:21:00.110 osoittaa lukeneisuutta kyseiseltä alalta tai saatetaan viitata sellaiseen 242 00:21:00.110 --> 00:21:05.310 olennaisiin kirjoittajiin, joiden tunteminen osoittaa asiantuntemusta ja lukija 243 00:21:05.310 --> 00:21:09.310 sitten vakuutus siitä, että tämä tuntee relevantit. 244 00:21:09.310 --> 00:21:17.950 Lähteet ja ne on sitten ehkäpä varteenotettavampi kirjoittaja tai puhuja. 245 00:21:17.950 --> 00:21:22.400 Vaatteissa on se puheen osa, jolla. 246 00:21:22.400 --> 00:21:26.000 On tarkoitus vaikuttaa lukijan tai kuulijaan ja saada 247 00:21:26.000 --> 00:21:29.240 hänet myötämieliseksi kyseiseen aiheeseen. 248 00:21:29.240 --> 00:21:36.160 Ja yksi tällainen keino, jolla voidaan yrittää saada vakuutettua ihminen. 249 00:21:36.160 --> 00:21:44.640 On pyrkiä luomaan yhteys siihen kuuliaan tai lukijaan esimerkiksi. 250 00:21:44.640 --> 00:21:47.840 Osoittamalla olevansa samankaltaisesta yhteisöstä peräisin 251 00:21:47.840 --> 00:21:53.390 tai tai ajattelevansa samalla tavalla tai. Tai jotain muuta. 252 00:21:53.390 --> 00:21:58.830 Logo puolestaan asiasisältöä koskeva puheenosa ja voidaan ajatella, että 253 00:21:58.830 --> 00:22:04.110 se kytkeytyy niinku loogisiin argumentteihin ja ja niihin. 254 00:22:04.110 --> 00:22:08.510 Samantapaisin keinoihin kun mitä logiikassa tai informaalissa 255 00:22:08.510 --> 00:22:15.460 logiikassa on esitetty argumentista. Mutta sitten. 256 00:22:15.460 --> 00:22:21.860 Retoriikassa myöskin käsitellään tekee muita vaikutuskeinoja ja taitavan puhujia. 257 00:22:21.860 --> 00:22:26.580 Ne kirjoittajan keinoja, joita kannattaa hyödyntää saadakseen oman sanomansa 258 00:22:26.580 --> 00:22:33.200 läpi esimerkiksi kairos on käsite, joka viittaa ajanmukaisuuteen. 259 00:22:33.200 --> 00:22:38.160 Ja sitten taas siis viittaa niihin lähtökohtien. 260 00:22:38.160 --> 00:22:42.150 Käsittelyyn ja ja niiden käsittelyä. 261 00:22:42.150 --> 00:22:47.440 Taitavasti hallitseva ihminen voi vakuuttaa. 262 00:22:47.440 --> 00:22:49.950 Kuulijaa. 263 00:22:49.950 --> 00:22:56.350 Pyrkimällä tuomaan esille yhteistä näkö näkökantaa tai yhteisiä lähtökohtia ja muuttamaan 264 00:22:56.350 --> 00:23:01.670 ikään kuin mahdollisesti erimielisiä erimielisyyden kohteena olevia lähtökohteita 265 00:23:01.670 --> 00:23:07.040 tavalla, jotka sitten saa kuulijan tai lukijan hyväksymä. 266 00:23:07.040 --> 00:23:08.930 Kannan. 267 00:23:08.930 --> 00:23:11.670 Keinoja voisi luetella koko joukon tässä nyt ei sen 268 00:23:11.670 --> 00:23:13.750 systemaa suurempaa systematiikkaa ole. 269 00:23:13.750 --> 00:23:20.720 Mainitse vain että että voidaan esittää realistisia näkemyksiä eli me voidaan arvioida. 270 00:23:20.720 --> 00:23:24.240 Vaikkapa poliitikon puheessa, että onko näkemys realistinen, jotta hän esittää 271 00:23:24.240 --> 00:23:30.960 onko realistista ajatella jollakin tietyllä tavalla tai jos ajatellaan vaikkapa 272 00:23:30.960 --> 00:23:35.120 käytännön elämää, niin onko realistista? 273 00:23:35.120 --> 00:23:38.310 Päättää jo jostain toimintatavasta. 274 00:23:38.310 --> 00:23:40.830 Onko käsitelty erilaisia vaihtoehtoja? 275 00:23:40.830 --> 00:23:44.910 Onko ikään, kun esimerkiksi. 276 00:23:44.910 --> 00:23:51.590 Nähtävästi katsottu kaikki mahdolliset realistiset vaihtoehdot ja sitten osoitettu, 277 00:23:51.590 --> 00:23:55.870 että kaikki muut vaihtoehdot ovat jollakin tavalla ongelmallisia ja sitten esitettävä 278 00:23:55.870 --> 00:24:01.400 vaihtoehto on on sitten ainoa ainoa järkevä mahdollisuus. 279 00:24:01.400 --> 00:24:05.390 Voidaan käyttää tilastoja. 280 00:24:05.390 --> 00:24:11.750 Osoittaakseen omaa asiantuntemusta tai formaaleja keinoja tai asiantuntemusta 281 00:24:11.750 --> 00:24:15.710 voi tietysti osoittaa monellakin eri tavalla. 282 00:24:15.710 --> 00:24:20.950 Ei tilastot sen kummempi asia oikeastaan ole, mutta käytännössä nää ihmisiä 283 00:24:20.950 --> 00:24:25.960 usein vakuutetaan käyttämällä tällaisia tieteellisen oloisia. 284 00:24:25.960 --> 00:24:29.070 Vaikuttamisen välineitä. 285 00:24:29.070 --> 00:24:31.750 No joo, tässä on nyt semmoinen niinku näkökulma, että miten 286 00:24:31.750 --> 00:24:35.400 retoriikan näkökulmasta voidaan arvioida. 287 00:24:35.400 --> 00:24:42.400 Vaikuttavaa puhetta tai tekstiä ja ja tätä näkökulmaa voi voin sitten harrastaa.