WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.170 --> 00:00:05.850 Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio argumentaation 2 00:00:05.850 --> 00:00:10.330 ja argumenttien arviointi. 3 00:00:10.330 --> 00:00:15.290 Otan tässä käsittelyyn muutaman teorian. 4 00:00:15.290 --> 00:00:23.830 Jotka on relevantteja argumentaation ja vaikuttavan puheen tai tekstin kannalta. 5 00:00:23.830 --> 00:00:30.630 Teoriat on pragmadielektiikkateoria, joka jonka perusversiossa. 6 00:00:30.630 --> 00:00:35.310 Käsitellään keskustelua ja argumentatiivista keskustelua 7 00:00:35.310 --> 00:00:40.070 nimenomaan erimielisyyden ratkaisun kannalta. 8 00:00:40.070 --> 00:00:44.070 Ja logiikan teoria. 9 00:00:44.070 --> 00:00:52.830 Joka yleensä muotoillaan olevan teoriaa pätevästä päättelystä. 10 00:00:52.830 --> 00:00:58.110 Sitä voidaan ajatella laajemminkin, mutta tässä keskitytään argumentaation 11 00:00:58.110 --> 00:01:03.990 näkökulmaan ja erityisesti argumenttiin eli tuotokseen ja siellä sitten 12 00:01:03.990 --> 00:01:07.760 logiikan näkökulmasta voidaan tarkastella. 13 00:01:07.760 --> 00:01:17.890 Perusteiden ja väitteen välistä pätevyyttä ja nimenomaan loogista pätevyyttä. 14 00:01:17.890 --> 00:01:23.790 Logiikan teorian eräänlainen valtakausi. 15 00:01:23.790 --> 00:01:32.430 Oli voimissaan 1900 luvun puolivälin jälkeen, mutta sitä kohtaan. 16 00:01:32.430 --> 00:01:35.790 Tuli sitten joukko. 17 00:01:35.790 --> 00:01:42.390 Teoriitikkoja, jotka suhtautuu epäilevästi logiikan riittävyyteen tai tai 18 00:01:42.390 --> 00:01:48.530 jopa radikaalimminkin kriittisesti suhtauduttiin logiikkaan. 19 00:01:48.530 --> 00:01:57.230 Ja eräs näistä suuntauksista oli informaatio informaali logiikka. 20 00:01:57.230 --> 00:02:03.990 Ja siellä sitten nostettiin esille koko joukko piirteitä argumentin 21 00:02:03.990 --> 00:02:08.240 arvioinnin suhteen, jotka sen pitäisi. 22 00:02:08.240 --> 00:02:15.710 Idealistisesti täyttää, jota ei formaalissa logiikassa oltu juuri käsitelty. 23 00:02:15.710 --> 00:02:21.870 Ja näitä ovat hyväksyttävyysrelevanssi ja riittävyys muutaman esimerkin 24 00:02:21.870 --> 00:02:26.070 esille nostaakseni hyvin keskeisiä siinä suuntauksessa. 25 00:02:26.070 --> 00:02:29.790 Tää on niinku amerikkalainen ja tää pohjoisamerikkalainen ja 26 00:02:29.790 --> 00:02:34.430 aika lailla kanadaan suun keskittynyt suuntaus. 27 00:02:34.430 --> 00:02:43.000 Ja sitten neljäs on retoriikan. Teoria jota joskus. 28 00:02:43.000 --> 00:02:49.040 Joka joskus samaistetaan argumentaatioteoriaksi. 29 00:02:49.040 --> 00:02:54.240 Siinä ehkä laveammin ajatellaan vaikuttamista ja argumentaatio on sitten yksi ja 30 00:02:54.240 --> 00:03:01.030 argumenttien esittäminen on yksi tapa pyrkiä vakuuttamaan yleisö. 31 00:03:01.030 --> 00:03:04.720 No tässä on? Sen vuoksi, että. 32 00:03:04.720 --> 00:03:09.600 Monet retoriikan teoreetikot ehkä ajattelevat arvioinnista 33 00:03:09.600 --> 00:03:14.240 hiukan toisin kuin mitä muissa. 34 00:03:14.240 --> 00:03:19.630 Argumentaation teorioissa tai monissa muissa argumentaation teorioissa esittää. 35 00:03:19.630 --> 00:03:28.910 Mennään aluksi prackmadialektiikka teoriaan ja siinä arviointi ajatellaan olevan. 36 00:03:28.910 --> 00:03:33.150 Tehtävissä vasta sitten sen jälkeen kun on analysoitu tekstiä 37 00:03:33.150 --> 00:03:36.590 ja sieltä nostettu esille argumentit. 38 00:03:36.590 --> 00:03:41.840 Ja tässä on nyt tärkeä hahmottaa se, että. 39 00:03:41.840 --> 00:03:48.960 Kuka ja mistä positiosta arviointia tehdään nyt on tietysti niin, että siellä argumentoijat 40 00:03:48.960 --> 00:03:56.880 keskenään arvioivat toistensa esittämiä argumentteja ja ja sitten vastaavat niihin 41 00:03:56.880 --> 00:04:04.720 ja sitten toisella tasolla voidaan ajatella olevan sitten argumentaation tutkija tai 42 00:04:04.720 --> 00:04:08.750 sen keskustelun ikään kuin jälkikäteinen arvioija. 43 00:04:08.750 --> 00:04:14.440 Ja se on hiukan eri. Eri perspektiivi. 44 00:04:14.440 --> 00:04:19.240 Esimerkiksi argumentaatioprosessina pragmadilektiikassa ymmärretään 45 00:04:19.240 --> 00:04:23.520 tällaisina 4 vaiheen kokonaisuutena. 46 00:04:23.520 --> 00:04:28.270 Ne on ideaalissa mielessä ja ne arvioivat. 47 00:04:28.270 --> 00:04:34.840 Kysymykset koskien sitä argumentatiivista keskustelua liittyy. 48 00:04:34.840 --> 00:04:38.720 Eri vaiheisiin ja niitä vaiheita on 4 kappaletta ja 49 00:04:38.720 --> 00:04:40.960 kullakin vaiheella on omat tavoitteet. 50 00:04:40.960 --> 00:04:46.640 Ensimmäinen vaihe on tää erimielisyyden ja sille saamisen vaihe, 51 00:04:46.640 --> 00:04:51.440 että onko saatu kaikki erimielisyydet esille? 52 00:04:51.440 --> 00:04:53.720 Ovatko? 53 00:04:53.720 --> 00:04:58.040 Kaikki sitten erimielisyyksiksi tunnistetut asiat. 54 00:04:58.040 --> 00:05:01.860 Todella sellaisia. 55 00:05:01.860 --> 00:05:09.630 Vai onko ehkä nyt sitten sanallista epäselvyyttä, jossa ollaan samaa mieltä mutta. 56 00:05:09.630 --> 00:05:14.830 Luullaan olevamme eri mieltä. 57 00:05:14.830 --> 00:05:19.070 Toiseksi onko lähtökohdista ja rooleista sovittu? 58 00:05:19.070 --> 00:05:24.630 Ollaanko katsottu, että mitä yhteistä lähtökohta pohjaa argumentatiiviselle 59 00:05:24.630 --> 00:05:26.850 keskustelulle voisi esittää? 60 00:05:26.850 --> 00:05:28.910 Voisi olla keskustelijoiden kesken. 61 00:05:28.910 --> 00:05:35.030 Onko sovittu rooleista, kuka puolustaa mitäkin kantaa? 62 00:05:35.030 --> 00:05:41.430 Ja myöskin sitten se, että millaisin keinoin erimielisyys ajatellaan ratkaistavaksi 63 00:05:41.430 --> 00:05:47.190 tai millainen argumentti voisi olla ratkaiseva siinä sitten itse argumenttien 64 00:05:47.190 --> 00:05:52.680 ja vasta-argumenttien esittäminen. 65 00:05:52.680 --> 00:06:00.160 Tarkastellaan, että onko tarpeelliset argumentit esitetty, onko käyty läpi ne kriittisesti 66 00:06:00.160 --> 00:06:05.800 asiallisesti kaikki aiheet ja lopulta onko lopputulema selvitetty? 67 00:06:05.800 --> 00:06:11.710 Mihin on päädytty? Onko niin, että. 68 00:06:11.710 --> 00:06:14.270 Alkuperäinen väitteen esittäjä edelleen. 69 00:06:14.270 --> 00:06:17.110 Nyt sitten säilyy, on säilyttänyt kantansa. 70 00:06:17.110 --> 00:06:24.350 Vai onko hän kenties vetänyt pois hän esittämänsä väitteen? 71 00:06:24.350 --> 00:06:30.400 No tää siis lyhyesti että mitä tää frack frakman arviointi tarkoittaa. 72 00:06:30.400 --> 00:06:35.600 Tähän liittyy lukuisia yksityiskohtia ja tarkennuksia kuhunkin vaiheeseen 73 00:06:35.600 --> 00:06:42.600 liittyen ja erityisesti varmastikin argumentaatiovaihe on sellainen, jossa 74 00:06:42.600 --> 00:06:51.640 on potentiaalisesti iso iso määrä asioita huomioitavana. 75 00:06:51.640 --> 00:06:57.710 Teoriatasolla tässä pragmatiikassa on ollut eräänlainen. 76 00:06:57.710 --> 00:07:00.950 Tämmöinen kritiikin kohde. 77 00:07:00.950 --> 00:07:09.950 Sitä on moitittu siitä, että se on argumentatiivisesti ottaen 78 00:07:09.950 --> 00:07:18.070 ikään kuin yhteisymmärrykseen tai sopimukseen nojautuva teoria 79 00:07:18.070 --> 00:07:23.150 siinä mielessä, että. On ajateltu. 80 00:07:23.150 --> 00:07:31.350 Siinä nojattavan keskustelijoiden omiin sopimuksiin ja kriitikot 81 00:07:31.350 --> 00:07:37.390 ovat esittäneet, että argumentaatiossa pitäisi pyrkiä paremminkin totuuteen 82 00:07:37.390 --> 00:07:42.440 miten asiat ovat, eikä siihen että miten. 83 00:07:42.440 --> 00:07:50.240 Ne niiden sovitaan olevan. No en en lähde tätä. 84 00:07:50.240 --> 00:07:53.630 Kritiikkiä ja ja siihen on annettuja vastineita. 85 00:07:53.630 --> 00:08:01.030 Tarkentamaan, mutta on hyvä tosiaan huomata, että että noin dialektisella tasolla siinä 86 00:08:01.030 --> 00:08:10.670 keskustelun tasolla on niin, että keskustelijat usein joutuvat nojautumaan 87 00:08:10.670 --> 00:08:16.190 siihen niinku omaan ymmärrykseensä ja käsillä olevaan informaatioon. 88 00:08:16.190 --> 00:08:20.440 Ja ja nyt sitten tää on tietenkin rajallinen. 89 00:08:20.440 --> 00:08:22.750 Tämä informaatio. 90 00:08:22.750 --> 00:08:28.630 Lähde tai tiedon pohja, josta keskustelijat usein joutuvat ponnistamaan. 91 00:08:28.630 --> 00:08:35.800 Nyt tässä teoriassa kuitenkin on sitten sellaisia. 92 00:08:35.800 --> 00:08:43.200 Ehkä vähemmän. Esille tuotuja elementtejä, kuten se, että. 93 00:08:43.200 --> 00:08:48.600 Keskustelijat voivat päättää hankkia tietoa tehdä vaikkapa viime 94 00:08:48.600 --> 00:08:51.800 kädessä tieteellisiä kokeita ratkaistakseen. 95 00:08:51.800 --> 00:08:56.790 Jotain kysymyksiä ja ja siinä mielessä. 96 00:08:56.790 --> 00:09:05.710 Kriitikot ehkä eivät ole noteeranneet kaikkia tän teorian antamia mahdollisuuksia. 97 00:09:05.710 --> 00:09:09.870 Tää on niinku tärkeä kysymys, että että että mitä me ajatellaan keskustelijoiden 98 00:09:09.870 --> 00:09:16.420 käytössä olevasta informaatiosta ja ja se kannattaa huomioida. 99 00:09:16.420 --> 00:09:22.580 No arvioinnin suhteen on erityisen hyvä tästä 4 vaiheen mallista nähdäkseni huomioida 100 00:09:22.580 --> 00:09:31.300 se, että usein käy niin, että tosiasiassa keskustelijat eivät erikseen tarkasta, 101 00:09:31.300 --> 00:09:36.940 että ovatko he aidosti erimielisyyden selvittäneet. 102 00:09:36.940 --> 00:09:41.840 Eli erimielisyyden aiheen. Onko täsmälleen? 103 00:09:41.840 --> 00:09:46.150 Kerrottu, että mistä ollaan eri mieltä ja toisaalta että kuka. 104 00:09:46.150 --> 00:09:51.960 On milläkin kannalla kyseisen asian suhteen? 105 00:09:51.960 --> 00:09:57.640 Ja tää voi olla niinku tärkeä sen takia, että joskus keskustelussa. 106 00:09:57.640 --> 00:10:02.400 Joku osallinen ei ole muodostanut kantaa siihen varsinaiseen propositioon, 107 00:10:02.400 --> 00:10:07.160 vaan hän suhtautuu ikään kuin avoimin mielin tai epäilevin mielin, 108 00:10:07.160 --> 00:10:11.070 että mahtaako se pitää paikkaansa vai ei. 109 00:10:11.070 --> 00:10:17.950 Ja nyt sitten tällaisen position tulkitseminen esimerkiksi vastakkaiseksi 110 00:10:17.950 --> 00:10:24.890 omalle kannalleen, niin on tämmöinen keskustelullinen virhe. 111 00:10:24.890 --> 00:10:30.640 Usein. Sääntöjä ei sovita ei. 112 00:10:30.640 --> 00:10:35.680 Ikään kuin erikseen puhuta siitä, että miten ratkaistaan keskustelu, mutta tieteessä 113 00:10:35.680 --> 00:10:40.640 ja tieteellisessä ajattelussa kannattaa pohtia, että miten jokin kysymys voitaisiin 114 00:10:40.640 --> 00:10:43.160 ratkaista eli minkälaista metodia käyttäen. 115 00:10:43.160 --> 00:10:47.430 Joku tieteellinen kysymys ratkaistaan. 116 00:10:47.430 --> 00:10:54.630 Ja tästä voi olla hyväkin puhua kollegojen kanssa tai seminaareissa, että kuinka nyt kysymykseen 117 00:10:54.630 --> 00:11:03.190 haetaan vastauksia ja kuinka selvitetään jokin tutkimuskysymys tai tutkimusongelma ja 118 00:11:03.190 --> 00:11:11.510 miten vastataan ilmeisiin potentiaalisiin kritiikkeihin, jotka sitten on esitetty kantaa 119 00:11:11.510 --> 00:11:18.210 tai väitettä vastaan tai menetelmiä vastaan tai niin edespäin. 120 00:11:18.210 --> 00:11:20.440 Ja. 121 00:11:20.440 --> 00:11:25.760 Nyt koska on tavallista että tällaisia konfrontaation tai erimielisyyden esille 122 00:11:25.760 --> 00:11:31.320 saamisvaiheita ja avausvaiheita ei käydä, niin se tietysti avaa. 123 00:11:31.320 --> 00:11:36.200 Mahdollisuuden suurelle joukolle väärinkäsityksiä, turhia puheita, ylimääräisiä 124 00:11:36.200 --> 00:11:42.690 puheita ja ehkä tarpeettomiakin ristiriitoja. 125 00:11:42.690 --> 00:11:48.970 Ajatellaan usein, että se itse argumenttien esittäminen on on riittävä, mutta 126 00:11:48.970 --> 00:11:55.910 tosiasiassa olisi tärkeä katsoa, että mitkä ovat ne lähtökohdat. 127 00:11:55.910 --> 00:12:04.000 Niinikään lopputulema ei aina tuoda esille keskustelussa joskus. 128 00:12:04.000 --> 00:12:09.640 Jää ehkä hiukan hämmentynyt olo, jos keskustelukumppani ei ikään kuin anna minkään 129 00:12:09.640 --> 00:12:16.760 näköistä indikaatiota siitä, että onko hän hyväksynyt vasta-argumentin tai argumentin 130 00:12:16.760 --> 00:12:21.350 ja ja ja se jää ikään kuin roikkumaan ilmaan. 131 00:12:21.350 --> 00:12:28.190 Ja keskustelun päättymisen selkeä. 132 00:12:28.190 --> 00:12:34.550 Käsittely olisi toisinaan ihan paikallaan joissakin institutionaalisissa yhteyksissä 133 00:12:34.550 --> 00:12:43.670 on ikään kun osa prosessi, että siinä täytyy se lopputulema selvittää. 134 00:12:43.670 --> 00:12:48.630 Oikeudenkäynneissä ajatellaan usein, että päätös täytyy 135 00:12:48.630 --> 00:12:51.390 syntyä tai hallinnollisissa prosesseissa. 136 00:12:51.390 --> 00:12:54.790 Ajatellaan, että päätös täytyy tehdä monissa poliittisissa 137 00:12:54.790 --> 00:12:56.990 yhteyksissä on ikään kuin säännöt. 138 00:12:56.990 --> 00:13:04.270 Kuinka käsittely lopetetaan ja ja miten mitä siinä tapahtuu 139 00:13:04.270 --> 00:13:10.470 ja ne käyttäjät oman funktionsa. 140 00:13:10.470 --> 00:13:14.830 No otetaan esimerkki tällaisesta keskustelusta. 141 00:13:14.830 --> 00:13:21.830 Voidaan ajatella, että kyse on taloyhtiön kokouksesta, jossa ja esittävät puheenvuoroja 142 00:13:21.830 --> 00:13:26.190 seuraavaan tapaan jossakin vaiheessa kokousta sanoo. 143 00:13:26.190 --> 00:13:32.030 Eiköhän vain päätetä, että rakennetaan se katos ne on emme voi 144 00:13:32.030 --> 00:13:36.950 sitä päättää siitä ei ollut esityslistassa mainintaa. 145 00:13:36.950 --> 00:13:43.760 A jatkaa, mutta olemmehan päätösvaltaisia. 146 00:13:43.760 --> 00:13:50.280 B kyllä meitä enemmistö on, mutta asiasta pitää olla esityslistassa kohta ja 147 00:13:50.280 --> 00:13:57.230 sitten toteaa no onpas se hankala otetaan sitten ensi kokouksessa. 148 00:13:57.230 --> 00:14:01.950 Ja tässä viimeinen AN puheenvuorossa. 149 00:14:01.950 --> 00:14:09.200 No onpa se hankalaa otetaan sitten ensikokouksessa, niin siinä ilmeisestikin. 150 00:14:09.200 --> 00:14:14.280 Käy. Se ilmi että. 151 00:14:14.280 --> 00:14:21.200 Hän hyväksyy BN. Kannan hän vetää oman kantansa pois. 152 00:14:21.200 --> 00:14:24.240 Eiköhän nyt päätetä että rakennetaan se katos. 153 00:14:24.240 --> 00:14:30.600 No ei, ei tehdä näin ja ja tästä käy ilmi se päätäntö päätös 154 00:14:30.600 --> 00:14:35.720 tälle kyseiselle keskustelulle ja tässä. 155 00:14:35.720 --> 00:14:43.360 Ensimmäinen BN puheenvuoro sisältää. Vasta-argumentin AN. 156 00:14:43.360 --> 00:14:45.160 Kannalle. 157 00:14:45.160 --> 00:14:52.160 Hän esittää, että ei voi, ei voi päättää asiaa ja hän perustelee sitä sillä, että. 158 00:14:52.160 --> 00:14:56.320 Asiasta ei ollut esityslistassa mainintaa ja ilmeisestikin hän olettaa 159 00:14:56.320 --> 00:15:04.600 tässä, että että nyt on sellainen sääntö taustaoletus että. 160 00:15:04.600 --> 00:15:07.600 Ainakin tietynlaiset päätökset edellyttävät, että asiasta 161 00:15:07.600 --> 00:15:13.600 on esityslistassa ollut mainito. A kuitenkin. 162 00:15:13.600 --> 00:15:20.520 Pitäytyy toisessa puheenvuorossa vielä kannallaan ja ja sanoa, että olemmehan 163 00:15:20.520 --> 00:15:26.640 päätösvaltaisia tästä asiasta on samaa mieltä eli tästä päätösvaltaisuudesta, 164 00:15:26.640 --> 00:15:32.360 mutta hän sanoo että että asiasta pitää silti olla esityslistassa kohta, eli 165 00:15:32.360 --> 00:15:38.040 että tuo päätösvaltaisuus ei ole riittävä. 166 00:15:38.040 --> 00:15:42.250 Kriteeri sille, että päätöksen voisi tehdä. 167 00:15:42.250 --> 00:15:46.250 Ja tästä nyt sitten voisi analysoida tarkemmin tän argumentin tuoda 168 00:15:46.250 --> 00:15:53.970 sieltä AN ja BN kannat mistä ollaan eri mieltä ja sitten tuoda esille 169 00:15:53.970 --> 00:15:57.610 se, että minkälaisia taustaoletuksia tässä on. 170 00:15:57.610 --> 00:16:03.490 Tässä a, lla näyttäisi aluksi olevan se taustaoletusta lähtökohta 171 00:16:03.490 --> 00:16:07.240 että päätösvaltaisuus on riittävä. 172 00:16:07.240 --> 00:16:09.150 Kriteeri päätöksenteon pohjalle. 173 00:16:09.150 --> 00:16:12.230 Pohjaksi, mutta on tästä eri mieltä. 174 00:16:12.230 --> 00:16:18.200 Ja lopulta siis tämä tämä ratkeaa. 175 00:16:18.200 --> 00:16:23.920 Ja nyt tässä voin tietysti voidaan niinku kysyä sitten arvioivasti ikään kuin jälkikäteen 176 00:16:23.920 --> 00:16:31.280 tai jälkiviisaasti tästä asiasta, että että että onko tosiaan niin että. 177 00:16:31.280 --> 00:16:38.200 Esityslistassa pitää olla. Asiasta maininta vai ei. 178 00:16:38.200 --> 00:16:42.720 Mutta ilmeisestikin nämä keskustelijat olettavat. 179 00:16:42.720 --> 00:16:45.880 Nyt sitten lopuksi, että näin näin täytyy olla tai tää 180 00:16:45.880 --> 00:16:50.280 on ainakin BN kanta ja myöntyy siihen. 181 00:16:50.280 --> 00:16:55.640 Ja voisihan tietysti olla niin, että olisi joku tämmöinen. 182 00:16:55.640 --> 00:17:01.000 Kokousjärjestelmä, jossa tällaista vaatimusta ei olisi ja b, tosiasiassa 183 00:17:01.000 --> 00:17:06.920 olisi väärässä ja olisi ollut oikeassa, mutta tää ei nyt käy ilmi tästä 184 00:17:06.920 --> 00:17:09.680 kyseisestä esimerkistä, että mistä on kyse. 185 00:17:09.680 --> 00:17:13.800 Sääntöjä ei tiedetä ja niin poispäin. 186 00:17:13.800 --> 00:17:19.560 Ehkä juristi voisi sanoa tästä, jos jos hänelle annettaisiin. 187 00:17:19.560 --> 00:17:22.230 Tarkempia tietoja, että mihin? 188 00:17:22.230 --> 00:17:28.030 Ajankohtaan ja minkä lakien voimassa ollessa ja minkälaisten sääntöjen voimassa 189 00:17:28.030 --> 00:17:31.310 ollessa nyt tää keskustelu käytäisiin, niin niin sieltä sitten voitaisiin 190 00:17:31.310 --> 00:17:36.270 löytää ikään kuin tämmöinen juridinen totuus asiaa. 191 00:17:36.270 --> 00:17:39.350 Miten päätösvaltaisuus tän tyyppisissä asioissa sitten 192 00:17:39.350 --> 00:17:43.510 menee, mutta meille riittää tää arviosta. 193 00:17:43.510 --> 00:17:50.020 Tää huomio että näin ja tää keskustelun edennyt. 194 00:17:50.020 --> 00:17:56.860 No otetaan sitten logiikkanäkökulma, että logiikka-termi on on siinä mielessä 195 00:17:56.860 --> 00:18:03.700 latautunut, että sitä käytetään yleismerkityksessä eli yleiskielisenä ilmaisuna 196 00:18:03.700 --> 00:18:12.700 ja se se niinku merkitys näyttää olevan ehkä hiukan epäselvä tai sumea arkikielessä 197 00:18:12.700 --> 00:18:19.350 se välillä samaistuu totuuteen. Tai varmuuteen tai. 198 00:18:19.350 --> 00:18:23.550 Johonkin tän tyyppiseen asiaan. 199 00:18:23.550 --> 00:18:29.360 Mutta sitten logiikka tällaisena akateemisena oppijalana. 200 00:18:29.360 --> 00:18:35.190 Oon jossakin matematiikan ja filosofian maastossa. 201 00:18:35.190 --> 00:18:39.200 Logiikan teorioita on paljon. 202 00:18:39.200 --> 00:18:44.600 On olemassa semmoinen sanotaanko tavanomainen logiikan teoria tai 203 00:18:44.600 --> 00:18:51.320 standarditeoria, joka tavallisesti oletetaan kun puhutaan logiikasta 204 00:18:51.320 --> 00:18:58.910 akateemisessa ympäristössä ja sen perusosa. 205 00:18:58.910 --> 00:19:08.190 On lauselugiikka ja lauselygiikan laajennus predikaatti, logiikka. 206 00:19:08.190 --> 00:19:12.160 Nää on niinku sellaisia teoreettisia. 207 00:19:12.160 --> 00:19:15.560 Hyvin muodostettuja täsmällisesti ja muodostettuja päättelyn 208 00:19:15.560 --> 00:19:18.160 teorioita tietyn idean mukaisesti. 209 00:19:18.160 --> 00:19:24.080 Näistä enemmän logiikan kurssilla, jos nämä asiat kiinnostavat, 210 00:19:24.080 --> 00:19:29.150 mutta on hyvä tuoda joitakin. 211 00:19:29.150 --> 00:19:34.950 Pilkahduksia siitä, että mitä logiikka tarkoittaa päättelyn teoriana 212 00:19:34.950 --> 00:19:39.910 argumentaation yhteydessä ja argumenttien yhteydessä. 213 00:19:39.910 --> 00:19:42.990 Ja perus arvio. 214 00:19:42.990 --> 00:19:48.430 Kriteeri, jonka logiikasta tyypillisesti otetaan ja johon vedotaan silloin 215 00:19:48.430 --> 00:19:53.470 kun akateemisen logiikkaan viitataan niin niin siinä on kyse. 216 00:19:53.470 --> 00:19:58.830 Pohjimmiltaan lähtökohtia eli premissien ja johtopäätöksen eli konkluusion 217 00:19:58.830 --> 00:20:04.310 välisestä suhteesta siitä, että onko tää suhde pätevä vai ei. 218 00:20:04.310 --> 00:20:08.880 Ja tää pätevyys puolestaan tarkoittaa täsmälleen sitä. 219 00:20:08.880 --> 00:20:19.830 Että mikäli premissit oletetaan tosiksi, niin konkluusio ei voi olla epätosi. 220 00:20:19.830 --> 00:20:25.270 Muutoin päättelyajat ajatellaan epäpäteväksi. 221 00:20:25.270 --> 00:20:30.230 Tähän viitataan joskus tällaisella sanalla, kun totuuden 222 00:20:30.230 --> 00:20:35.040 säilyvyys tarkoittaa sitä, että. 223 00:20:35.040 --> 00:20:44.040 Premissien totuus välttämättä säilyy sinne johtopäätökseen tai tai tarkemmin ottaen. 224 00:20:44.040 --> 00:20:49.510 Johtopäätös ei voi olla epätotta kuin premissit ovat tosia. 225 00:20:49.510 --> 00:20:55.280 Tää on hiukan hämäävä ajatus. Ehkä sen vuoksi, että. 226 00:20:55.280 --> 00:21:00.720 Tässä ei puhuta epätotuuden säilyvyydestä. 227 00:21:00.720 --> 00:21:05.880 Eli standardilogiikassa ei ajatella siinä olevan ongelmaa, jos 228 00:21:05.880 --> 00:21:13.090 premissit ovat epätosia ja sitten konkluusio tosi. 229 00:21:13.090 --> 00:21:20.320 Kirjallisten teorioitten näkökulmasta tää on varsin luonteva ajatus sen vuoksi, että. 230 00:21:20.320 --> 00:21:23.350 Meillähän saattaa olla. 231 00:21:23.350 --> 00:21:31.550 Epätosia teorioita, jotka sattumalta johtavat toteen johtopäätökseen ja tää sopii yksi 232 00:21:31.550 --> 00:21:39.410 tää logiikan pätevyyden kriteeri tän tän tyyppisen ajatuksen kanssa. 233 00:21:39.410 --> 00:21:46.650 No logiikan teorian tarkoitus on antaa täsmälliset kriteerit sille, että milloin 234 00:21:46.650 --> 00:21:54.850 ja minkä muotoiset päätelmät ovat päteviä ja miten ne erottuvat epäpätevistä päätelmistä 235 00:21:54.850 --> 00:22:02.050 ja esimerkiksi lauselugiikka antaa absoluuttisen keinon tarkistaa, että onko jokin 236 00:22:02.050 --> 00:22:06.230 päätelmä muodollisesti pätevä vai epäpätevä. 237 00:22:06.230 --> 00:22:12.110 Predikaatti logiikasta ainoastaan tietty osa on mahdollista muodostaa 238 00:22:12.110 --> 00:22:17.190 niin, että sen avulla voidaan mistä hyvänsä päätelmästä ja päätelmän 239 00:22:17.190 --> 00:22:26.240 muodosta sanoa, että onko se pätevä vai ei. Yllättäen on niin, että. 240 00:22:26.240 --> 00:22:30.000 Hiukan monimutkaisemmat. 241 00:22:30.000 --> 00:22:35.560 Ajatussisällöltään ja muodollisesti rikkaammat päätelmämuodot eivät ole sellaisia, 242 00:22:35.560 --> 00:22:41.020 että niihin olisi niin sanottua yleistä ratkaisu menetelmää. 243 00:22:41.020 --> 00:22:44.380 No tämä on enemmän sitten logiikan kurssin asioita. 244 00:22:44.380 --> 00:22:51.360 Tässä vaan muutama huomio siihen liittyen ja otetaan muutama esimerkki josta. 245 00:22:51.360 --> 00:22:58.390 Ensimmäinen on. Triviaalin oloinen. 246 00:22:58.390 --> 00:23:05.550 Mutta monet päätelmät ovat triviaaleja ne niitä ei edes ajatella 247 00:23:05.550 --> 00:23:08.790 välttämättä päätelmiksi arkielämässä. 248 00:23:08.790 --> 00:23:12.030 Mutta jos me tietäisimme tällaisen lähtökohdan tai premissin, 249 00:23:12.030 --> 00:23:18.230 että ulkona on pakkasta ja ulkona tuulee. 250 00:23:18.230 --> 00:23:25.830 Niin tästä voitaisiin päätellä lause tuulee ja battle se pätevästi. 251 00:23:25.830 --> 00:23:28.710 Tää ei ole mikään ihmeellinen päätelmä. 252 00:23:28.710 --> 00:23:35.550 Tuskin kukaan kehuisi omaa omia päättelytaitojaan, jos hän tällaisen päätelmän 253 00:23:35.550 --> 00:23:40.310 osaisi tehdä, mutta tää niinku logiikan näkökulmasta on päätelmä sen vuoksi, 254 00:23:40.310 --> 00:23:45.360 että tuo premissi ja konkurssi ovat eri lauseita. 255 00:23:45.360 --> 00:23:50.390 Ja tän päätelmän. Sanotaanko universaali? 256 00:23:50.390 --> 00:23:57.350 Pätevyys liittyy siihen, että mikäli ja sana ymmärretään siten, että 257 00:23:57.350 --> 00:24:05.000 että siinä ajatellaan molempien osalauseiden olevan. 258 00:24:05.000 --> 00:24:10.400 Väitettyinä tässä preminississä. 259 00:24:10.400 --> 00:24:15.280 Eli sekä on tää ensimmäinen osa, että tuo jälkimmäinen osa nää 2 lausetta. 260 00:24:15.280 --> 00:24:18.880 Molemmat pitää paikkansa niin silloin. 261 00:24:18.880 --> 00:24:22.350 Jompikumpi tai kumpi tahansa näistä. 262 00:24:22.350 --> 00:24:30.280 Osa lauseista myöskin pitää paikkansa eli tää ei voi johtaa todesta epätoteen. 263 00:24:30.280 --> 00:24:32.440 Mikä nyt ja sanalla tarkoitetaan? 264 00:24:32.440 --> 00:24:39.700 Mitä tavallisesti tarkoitetaan, niin tää on on pätevä päättely. 265 00:24:39.700 --> 00:24:43.940 No tää on aika triviaali oloinen päätelmä ei tästä, ei sen enempää. 266 00:24:43.940 --> 00:24:48.440 Aika monet päätelmät ovat. 267 00:24:48.440 --> 00:24:53.540 Päteviä ihan ilmiselvällä tavalla, kuten tämä. 268 00:24:53.540 --> 00:24:59.820 No sitten toinen esimerkki. Lause. 269 00:24:59.820 --> 00:25:02.220 Mä tää päätymä sisältää 2 premissiä. 270 00:25:02.220 --> 00:25:06.820 Ensimmäinen niistä on jos robotit valtaavat maailman 271 00:25:06.820 --> 00:25:12.430 niin ihmisille tulee tiukat oltavat. 272 00:25:12.430 --> 00:25:19.830 Sitten toinen premissi robotit valtaavat maailman. 273 00:25:19.830 --> 00:25:25.440 Ja konkluusiona ihmisille tulee tiukat oltavat. 274 00:25:25.440 --> 00:25:27.880 Ja tää on pätevä päätelmä. 275 00:25:27.880 --> 00:25:31.480 Loogisesti pätevä päätelmä. 276 00:25:31.480 --> 00:25:40.400 Sillä, mikäli oletamme premissit todeksi johtopäätös vääjäämättä on totta. 277 00:25:40.400 --> 00:25:44.920 Ja tää vääjäämättömyys perustuu siihen, että tää ensimmäinen 278 00:25:44.920 --> 00:25:49.750 premissi on sellainen, että siinä sanotaan että. 279 00:25:49.750 --> 00:25:55.430 Robottien maailmanvaltaus on riittävä ehto sille, että 280 00:25:55.430 --> 00:25:59.590 välttämättä ihmiselle tulee tiukat oltavat. 281 00:25:59.590 --> 00:26:04.030 Eli tää jos niin murtoinen lause on luonteeltaan sellainen. 282 00:26:04.030 --> 00:26:07.630 Ja sitten jos oletetaan, että robotit valtaavat maailman eli että 283 00:26:07.630 --> 00:26:12.440 pitää paikkansa kuten tässä ehtolauseessa tuo. 284 00:26:12.440 --> 00:26:20.100 Ensimmäinen osa sanoo niin johtopäätös ihmisille tulee tiukat olot seuraa vääjäämättä. 285 00:26:20.100 --> 00:26:21.950 Ja. 286 00:26:21.950 --> 00:26:31.510 Kaikki tämän muotoiset päätelmät lauselugiikan teorian mukaan ovat päteviä, eli. 287 00:26:31.510 --> 00:26:38.040 Voidaan korvata tuo lause robotit valtaavat maailman. 288 00:26:38.040 --> 00:26:44.120 Molemmissa sen esiintymispaikoista millä hyvänsä lauseella. 289 00:26:44.120 --> 00:26:49.720 Eli jos voisimme. No voisimme korvata tämän lauseen. 290 00:26:49.720 --> 00:26:59.520 Robotit valtaavat maailman molemmissa esiintymissä esimerkiksi lauseella. 291 00:26:59.520 --> 00:27:03.980 Kuu on juustoa. 292 00:27:03.980 --> 00:27:09.990 Ja tää päätelmä säilyisi loogisesti pätevänä. 293 00:27:09.990 --> 00:27:14.390 Sillä olettaen premissi johtopäätös seuraa vääjäämättä. 294 00:27:14.390 --> 00:27:16.470 Samoin voidaan korvata lause. 295 00:27:16.470 --> 00:27:22.590 Ihmisille tulee tiukat oltavat millä hyvänsä lauseella. 296 00:27:22.590 --> 00:27:27.200 Esimerkiksi marsissa on elämää. 297 00:27:27.200 --> 00:27:30.750 Ja päätelmä säilyisi edelleen pätevänä. 298 00:27:30.750 --> 00:27:36.550 Ja tää on siis muodollisesti pätevä joka joka tarkoittaa siis sitä, että 299 00:27:36.550 --> 00:27:43.720 kaikki tämä muotoiset päätelmät ovat loogisesti päteviä. 300 00:27:43.720 --> 00:27:47.560 Ja tää tää tuo esille logiikan teoriasta sellaisen piirteen, 301 00:27:47.560 --> 00:27:50.440 joka on hyvä huomata formaalissa. 302 00:27:50.440 --> 00:27:53.080 Logiikassa pyritään löytämään ne päättely. 303 00:27:53.080 --> 00:27:57.040 Muodot, jotka ovat muotonsa puolesta. 304 00:27:57.040 --> 00:28:06.170 Päteviä ja erottamaan nää muodollisesti pätevät epäpätevistä päätelmistä. 305 00:28:06.170 --> 00:28:12.250 Ja tämä oli eräs antiikin loogikkojen keskeinen keskeinen huomio 306 00:28:12.250 --> 00:28:19.330 ja tää edelleen nykypäivänä on tärkeä, tärkeä seikka. 307 00:28:19.330 --> 00:28:24.370 No tästä kannattaa vielä huomata se, että tässä argumentissa logiikan 308 00:28:24.370 --> 00:28:32.610 näkökulmasta ei ole mitään ongelmaa mitä tulee premissien totuusarvolle 309 00:28:32.610 --> 00:28:37.200 eli logiikka ei ota kantaa siihen että. 310 00:28:37.200 --> 00:28:41.640 Valtaavatko robotit maailman vai ei? 311 00:28:41.640 --> 00:28:45.800 Ja edelleen logiikka ei ota kantaa siihen, että onko 312 00:28:45.800 --> 00:28:50.230 niin, että robottien maailmanvaltaus. 313 00:28:50.230 --> 00:28:57.840 Implikoi ihmisille tiukat oltavat eli nää yksittäiset. 314 00:28:57.840 --> 00:29:03.440 Totuusarvot tai yksittäisten lauseiden totuusarvot eivät ole logiikan 315 00:29:03.440 --> 00:29:07.880 tutkimuksen kannalta keskeisiä ja logiikka ei siis ota kantaa empiirisiin 316 00:29:07.880 --> 00:29:10.000 sisällön sisällöksellisiin asioihin. 317 00:29:10.000 --> 00:29:13.320 Yksittäisten lauseiden tasolla. 318 00:29:13.320 --> 00:29:15.380 Siinä ollaan siis kiinnostuneita siitä, että mikä on 319 00:29:15.380 --> 00:29:23.140 premissien ja konkluusion välinen suhde. 320 00:29:23.140 --> 00:29:29.740 No otetaan vielä yksi lauselugiikan esimerkki, jos meillä olisi premissi viiniä saa 321 00:29:29.740 --> 00:29:37.540 kaupasta tai viiniä saa alkosta ja tässä nyt merkitys on, että vähintään jompikumpi 322 00:29:37.540 --> 00:29:42.710 näistä pitää paikkansa eli viiniä saa kaupasta tai alkosta. 323 00:29:42.710 --> 00:29:49.240 Sitten toinen premissi viniä ei saa kaupasta tällainen. 324 00:29:49.240 --> 00:29:53.830 Tilanne on ollut. Suurimman osan. 325 00:29:53.830 --> 00:30:00.470 Suomen historiasta kaupasta ei saa viiniä joka tapauksessa. 326 00:30:00.470 --> 00:30:05.190 Jos päättelemme, että vähintään toinen tästä ensimmäisestä 327 00:30:05.190 --> 00:30:12.070 premissistä tai premissin lauseesta on totta. 328 00:30:12.070 --> 00:30:16.670 Sitten tiedetään sen lisäksi, että viiniä ei saa kaupasta niin tällöin 329 00:30:16.670 --> 00:30:22.710 johtopäätös viiniä saa alkosta on vääjäämätön seuraus. 330 00:30:22.710 --> 00:30:25.670 Ja jälleen kerran, mikäli premissit pitävät paikkansa, niin 331 00:30:25.670 --> 00:30:30.320 johtopäätös pitää välttämättä paikkaansa. 332 00:30:30.320 --> 00:30:36.320 Ja tässä muoto on se, että tuo ensimmäinen premissi sisältää tämmöisen 333 00:30:36.320 --> 00:30:42.120 tai merkkisen lauseen osan tai connektiivin. 334 00:30:42.120 --> 00:30:48.400 Se yhdistää 2 lausetta siten, että vähintään jompikumpi sen ympärillä 335 00:30:48.400 --> 00:30:52.840 olevista lauseista pitää tän premissin mukaan paikkaansa. 336 00:30:52.840 --> 00:30:58.430 Eli tää koko lause pitää paikkansa kun vähintään 1/2 lauseista on totta. 337 00:30:58.430 --> 00:31:05.230 Mahdollisesti molemmat toinen premissi on negaatiomuotoinen lause. 338 00:31:05.230 --> 00:31:09.470 Siinä sanotaan että ei ole niin että viiniä saa kaupasta 339 00:31:09.470 --> 00:31:13.070 tai lyhyesti viiniä ei saa kaupasta. 340 00:31:13.070 --> 00:31:18.400 Ja tässä on periaatteessa poissulkemisen menetelmästä kyse. 341 00:31:18.400 --> 00:31:23.240 Tää toinen premissi poissulkee yksi vaihtoehdon, jolloinka sitten 342 00:31:23.240 --> 00:31:28.470 konkluusiossa on vaihtoehto, jonka mukaan. 343 00:31:28.470 --> 00:31:33.790 Tuo jäljelle jäänyt vääjäämättä pitää paikkansa jälleen kerran olettaen että 344 00:31:33.790 --> 00:31:37.110 premissit pitää paikkansa, niin johtopäätös pitää myös paikkansa.