WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:06.250 kriittinen ajattelu ja tietennii kommunikaatio 2 00:00:06.250 --> 00:00:11.500 aiheen etsintä kirjalliseen työhön liittyen 3 00:00:11.500 --> 00:00:17.250 tällä videolla käsittelen 4 00:00:17.250 --> 00:00:22.470 aiheen etsintään liittyviä kysymyksiä ja aspekteja kannattaa 5 00:00:22.470 --> 00:00:27.250 huomioida aihetta valittaessa 6 00:00:27.250 --> 00:00:32.470 sellanen pieni huomio että tällä videolla ja 7 00:00:32.470 --> 00:00:37.750 jo monella muullakin fidillä on litteä näihin kirjallisiin töihin 8 00:00:37.750 --> 00:00:44.500 otan esimerkiksi aikalailla paljon filosofisia kysymyksiä 9 00:00:44.500 --> 00:00:48.580 filosofisia ajatuksia argumenttiäja 10 00:00:48.750 --> 00:00:50.280 poispäin 11 00:00:50.500 --> 00:00:58.000 mutta omia töitään ei tarvitse ajatella nimenomaan filosofian kautta 12 00:00:58.000 --> 00:01:03.750 filosofia voi käyttää mutta ei ole tarpeen 13 00:01:03.750 --> 00:01:09.210 välttämättä kitket ja nimenomaan filosofia oppiaineeseen vaa 14 00:01:09.210 --> 00:01:14.750 voi ajatella politologia tässä siellokia tai 15 00:01:14.750 --> 00:01:21.500 miksi kulttuurin tutkimusta tai tai jotain vastaavaa oppiainetta 16 00:01:21.500 --> 00:01:26.000 se teoreettinen 17 00:01:26.000 --> 00:01:30.350 filosofinen aines oppialakohtainen haastattelu 18 00:01:30.350 --> 00:01:35.000 sivuolla kiiskiissä tai tai sitten se voi olla 19 00:01:35.000 --> 00:01:38.060 ääni taustalla 20 00:01:38.250 --> 00:01:45.750 näin taustalla siinä työssä eli voi tehdä traktisia tai empiirisiä 21 00:01:45.750 --> 00:01:52.230 aiheita koskevia töitä oppialan suhteen asialla 22 00:01:52.230 --> 00:01:58.250 ei ole merkitystä mitä tulee hyväksyttäviin suorituksiin 23 00:01:58.250 --> 00:02:02.330 luennoilla 24 00:02:02.500 --> 00:02:07.750 jotka ovat omalla moodle sivullaan 25 00:02:07.750 --> 00:02:11.320 käsitellään seuraavia aihepiirejä 26 00:02:11.500 --> 00:02:16.150 argumentit ja argumentaatio retoriikka 27 00:02:16.150 --> 00:02:21.000 kriittinen ajattelu tiede 28 00:02:21.000 --> 00:02:24.570 Pallas ja etsiä ajattelun vinoumat 29 00:02:24.750 --> 00:02:32.250 argumentit ovat väitteitä joihin kytkeytyi piirustellut 30 00:02:32.250 --> 00:02:37.500 ja voimalla käsitellään erilaisia argumenttia akumentti kippiä 31 00:02:37.500 --> 00:02:43.750 erilaisia ajattelukuvioita jotka argumentteihin sisältyvät 32 00:02:43.750 --> 00:02:49.000 siellä käsitellään myös aika paljon argumentaatiota eli 33 00:02:49.000 --> 00:02:53.080 he argumentaatioprosessia 34 00:02:53.250 --> 00:02:59.460 keskustelua jossa esitetään väitteitä perustellaan niitä 35 00:02:59.460 --> 00:03:04.750 kritisoidaan väitteitä väitteitä ja niiden perusteluja 36 00:03:04.750 --> 00:03:10.930 ja niin edespäin siinä käsitellään retoriikkaa Heli vaikuttamiseen 37 00:03:10.930 --> 00:03:15.670 liittyviä aspekteja sekä antiikin että modernin 38 00:03:15.670 --> 00:03:20.250 modernista näkökulmasta käsin 39 00:03:20.250 --> 00:03:23.820 mahdollista jäsentää 40 00:03:24.000 --> 00:03:26.550 viestiä takkuuheita 41 00:03:26.750 --> 00:03:31.340 suhteen että minkälaisia vaikutuskeinoja niissä esiintyy 42 00:03:31.500 --> 00:03:37.710 kriittistä ajattelua määritellään käsitellään eri aspektia eri merkityksiä jotka 43 00:03:37.710 --> 00:03:43.500 kriittiseen ajatteluun sellaisessa akateemisessa mielessä 44 00:03:43.500 --> 00:03:46.560 ttynä liittyy 45 00:03:46.750 --> 00:03:52.090 nyt käydään läpi myöskin tieteestä sellanen tavanomainen käsittely 46 00:03:52.090 --> 00:03:56.080 tavan mukainen tuhoamista valvomaan se käsittelytavan mukainen 47 00:03:56.080 --> 00:04:00.250 prosessikuvaus aiheen valinnasta 48 00:04:00.250 --> 00:04:05.680 tutkimiseen ja lopulta julkaisemiseen 49 00:04:05.680 --> 00:04:10.360 saakka se on hyvä hahmottaa lisäksi 50 00:04:10.360 --> 00:04:15.250 voin olla käsitellään aika moneen edellä 51 00:04:15.250 --> 00:04:18.310 oleellista aiheista liittyen 52 00:04:18.500 --> 00:04:24.250 allasjat eli ajatteluvirheit ja ajattelun vinoumat 53 00:04:24.250 --> 00:04:29.770 hippinen lähestymistapa jossa ideana on ikäänkuin tuoda 54 00:04:29.770 --> 00:04:36.100 esille se miten ajatellaan ajattelusta 55 00:04:36.100 --> 00:04:40.750 kunnes se menee jollakin tapaa viikkoa 56 00:04:40.750 --> 00:04:45.340 ne olisis luento tasuri keskiset aiheet pirttiosta 57 00:04:45.500 --> 00:04:49.670 luennolla tarkemmin käsitellään erilaisia 58 00:04:49.670 --> 00:04:53.500 erilaisia näkemyksiä 59 00:04:53.500 --> 00:04:58.510 nyt sitten tähän kirjalliseen työhön liittyy niin kannattaa 60 00:04:58.510 --> 00:05:03.610 huomata että hiteillä olevat luentojen sisällöt voidaan 61 00:05:03.610 --> 00:05:08.500 kytkeä kahdella tasolla tai kahdella eri tavalla 62 00:05:08.500 --> 00:05:14.530 ensinnäkin on hyvä hahmottaa ettei siinä omassa kirjallisessa 63 00:05:14.530 --> 00:05:20.000 työssä ja myöskin sitten jatkossa 64 00:05:20.000 --> 00:05:24.740 suullisessa ilmaisussa 65 00:05:24.740 --> 00:05:28.000 akateemisissa ympyröissä 66 00:05:28.000 --> 00:05:35.500 merkkien ja argumentaation luonne on tärkeä hahmottaa on hyvä 67 00:05:35.500 --> 00:05:41.750 miten omassa tekstissäni puheessaan käyttää kieltä 68 00:05:41.750 --> 00:05:47.180 vaikuttaakseen kuulijoihin akateemisessa ympäristössä on 69 00:05:47.180 --> 00:05:51.980 tärkeää pyrkiä kehittymään omaa kriittistä ajattelua 70 00:05:51.980 --> 00:05:57.470 ja ennen kaikkea asennetta taitoa 71 00:05:57.470 --> 00:06:02.500 ja eri kriittisyyden aspektia 72 00:06:02.500 --> 00:06:07.570 omien ajatteluvinoumien tunnistaminen on todella tärkeää 73 00:06:07.570 --> 00:06:11.680 samoin sitten kun ilmaisee itseään esittää 74 00:06:11.680 --> 00:06:16.500 väitteitä ja perustelee niitä niin on tärkeä hahmottaa että 75 00:06:16.500 --> 00:06:22.020 syy on tärkeää hahmottaa fallasiat ettei syyllisti Rossin 76 00:06:22.020 --> 00:06:27.420 niin sanottuihin aloittelijan virheisiin tai tai mynsseihinjos 77 00:06:27.420 --> 00:06:33.030 käytetä tästä arkikielistä ilmaisua lisäksi omaa 78 00:06:33.030 --> 00:06:38.250 kirjallista työtä jäsentä siettä 79 00:06:38.250 --> 00:06:41.820 kykenee hahmottamaan 80 00:06:42.000 --> 00:06:46.770 teellisen ajattelun eri vaiheita ja näin siis koskee sitä omaa 81 00:06:46.770 --> 00:06:50.940 kirjallista työtä ja osittain sitten myöskin suullista 82 00:06:50.940 --> 00:06:55.500 esittämistä yliopistomaailmassa 83 00:06:55.500 --> 00:06:59.580 mutta argumentit argumentaatio retoriikka ja niin edespäin 84 00:06:59.750 --> 00:07:05.030 buryvät olla myös toisessa mielessä 85 00:07:05.030 --> 00:07:09.650 hyvin tärkeässä asemassa ajatellutettä ei kirjallista 86 00:07:09.650 --> 00:07:14.480 työtä nimittäin voi valita tutkimuskohteekseen 87 00:07:14.480 --> 00:07:19.520 johonkin argumentaatiota tai retoriikkaa tai niilespäin koskevan 88 00:07:19.520 --> 00:07:24.950 aihepiirit esimerkiksi jos valitsee 89 00:07:24.950 --> 00:07:29.450 analysoitavakseen jonkin tieteellisen 90 00:07:29.450 --> 00:07:34.250 artikkelin tai akateemisen lokikirjoituksen tai 91 00:07:34.250 --> 00:07:39.110 tai jonkun muun akateemisen viestinnän muodon tai mahdollisesti 92 00:07:39.110 --> 00:07:44.390 jonkun julkisen keskustelun poliittisen keskustelun internet 93 00:07:44.390 --> 00:07:49.790 keskustelutain kuvastavani sieltä voidaan sitten pyrkiä hahmottamaan 94 00:07:49.790 --> 00:07:54.380 erilaisia asioita käyttää hyväksi luennoilla 95 00:07:54.380 --> 00:07:59.210 käsiteltäviä asioita esimerkiksi voi pyrkiä 96 00:07:59.210 --> 00:08:03.750 löytämään jostakin analysoitavasta kohteesta 97 00:08:03.750 --> 00:08:08.340 virhepäätelmiä ajattelun vinoumia tai 98 00:08:08.340 --> 00:08:13.350 voi pyrkiä tunnistamaan erilaisia istit ja argumentti kiippejä 99 00:08:13.350 --> 00:08:18.150 tai mahdollisesti jäsentämään jotakin keskustelun rakennetta 100 00:08:18.150 --> 00:08:22.250 argumentaatioteorian näkökulmasta 101 00:08:22.250 --> 00:08:26.660 ja luonnollisesti on niin että 102 00:08:26.660 --> 00:08:31.010 luento osuus kun voi näytellä roolia sinne kirjallisessa 103 00:08:31.010 --> 00:08:35.250 työssä kahdella eri tasolla 104 00:08:35.250 --> 00:08:40.230 se voi olla jäsentämässä sitä omaa kirjoittamista ja oikeastaan pitääkin 105 00:08:40.230 --> 00:08:44.880 olla mutta sen lisäksi jos aihe koskettaa 106 00:08:44.880 --> 00:08:49.410 argumentteja tai vaikuttamista tai niin edespäin 107 00:08:49.410 --> 00:08:53.970 niin sitte siinä itse kohteen analyysissä voi käyttää 108 00:08:53.970 --> 00:08:58.500 myöskin näitä asioita 109 00:08:58.500 --> 00:09:04.860 no aihevalinnan suhteen on nyt on 110 00:09:04.860 --> 00:09:11.000 tärkeää valita itseä kiinnostava aihe 111 00:09:11.000 --> 00:09:13.040 siksi että 112 00:09:13.250 --> 00:09:19.580 aihe sinänsä tarvitsisi olla tieteellisen 113 00:09:19.580 --> 00:09:24.980 tieteellisestä näkökulmasta tutkijaa tai opiskelijaa kiinnostava maa 114 00:09:24.980 --> 00:09:30.750 on itse kärsi käytännöllisestä syystä jotta motivaatio riittää loppuun asti 115 00:09:30.750 --> 00:09:36.500 toisaalta voi olla niin että se kiinnostus hiirää 116 00:09:36.500 --> 00:09:41.990 matkan varrella eli ei kannata liikaa miettiä mikä itseä kiinnostaa 117 00:09:41.990 --> 00:09:46.550 ja rajautuu vain niihin asioihin jotka välittömästi ovat kiinnostuksen 118 00:09:46.550 --> 00:09:51.080 kohteena kiinnostus saattaa herätä kun jaksaa hetken 119 00:09:51.080 --> 00:09:56.000 aikaa penkoa ja pohtia joitakin jotakin aineistoa 120 00:09:56.000 --> 00:10:01.910 sisältö voi olla sellainen että se kumpua jostakin ihmisestä 121 00:10:01.910 --> 00:10:06.500 joka sattuu olemaan 122 00:10:06.500 --> 00:10:12.250 jotekin framilla niin sanotusti vaikkapa juuri tällä hetkellä 123 00:10:12.250 --> 00:10:14.290 framilla 124 00:10:14.500 --> 00:10:22.000 on ollut kuorona rokotteisiin liittyvät keskustelut sekä 125 00:10:22.000 --> 00:10:28.250 teiskunnallisessa mielessä myöskin periaatteellisessa mielessä 126 00:10:28.250 --> 00:10:33.170 sanotaanko poikkeus näkökulmasta katsottuna 127 00:10:33.170 --> 00:10:37.490 toisaalta se on ollut sosiaalisessa mediassa ja ihmisten 128 00:10:37.490 --> 00:10:42.380 keskusteluissa vahvasti läsnä viimeisinä aikoina 129 00:10:42.380 --> 00:10:47.090 voisi ajatella siis valitsevansa jonkin aihepiirin joka 130 00:10:47.090 --> 00:10:51.500 joka liittyy koronantti korona keskusteluita niin edespäin 131 00:10:51.500 --> 00:10:57.320 toinen näkö kulma lähestymistapa aiheenvalintaa 132 00:10:57.320 --> 00:11:01.370 voi kummuta joistakin oppialasta käsin tai 133 00:11:01.370 --> 00:11:06.500 tai teoriasta voisi esimerkiksi ajatella että 134 00:11:06.500 --> 00:11:12.710 tämä olisi moraali filosofinen näkökulma siihen että pitäisikö rokotetta ottaa 135 00:11:12.710 --> 00:11:18.440 vaikkapa tai voidaanko moittia ihmisiä 136 00:11:18.440 --> 00:11:24.000 siitä että he ottavat rokotteen tai ovat ottamatta tai niin edespäin 137 00:11:24.000 --> 00:11:28.590 voisi 138 00:11:28.590 --> 00:11:32.500 ajatella että 139 00:11:32.500 --> 00:11:37.720 rokote kiirehtii siis on jonkunnäkönen sosiaalinen ilmiö joka palvelee 140 00:11:37.720 --> 00:11:42.520 jotakin yhteisöllistä funktiota tai se on selitettävissä 141 00:11:42.520 --> 00:11:47.740 jonkun sosiologisen ilmiön kautta tai voisi ajatella 142 00:11:47.740 --> 00:11:52.870 että haha rokotekriittisis kytkeytyisi jonkinnäkösiin 143 00:11:52.870 --> 00:11:57.750 poliittisiin näkemyksiin tahai tai niin edespäin 144 00:11:57.750 --> 00:12:03.000 voisi ajatella että oppialassa tai jostakin teoriasta lähtöisin 145 00:12:03.000 --> 00:12:08.250 kumpuaa sitten aihepiiri josta Kiinasta kiinnostaa tarkastella 146 00:12:08.250 --> 00:12:13.890 toinen lähestymistapa on lähteä pohtimaan kriittisesti tai 147 00:12:13.890 --> 00:12:18.870 kriittisesti punniten luentojen aihepiiriä 148 00:12:18.870 --> 00:12:24.250 tai jotakin niihin liitettävä aihepiiriä laajennusta 149 00:12:24.250 --> 00:12:26.800 voin olla käsitellään 150 00:12:27.000 --> 00:12:32.520 perustelemista ja akateemisessa tutkimuksessa tulee ajatuksia perusteella 151 00:12:32.520 --> 00:12:37.800 näin voisi miettiä vaikkapa artikkelista etsittyä 152 00:12:37.800 --> 00:12:43.000 jota jostakin kiiteristä artikkelista etsittyä argumenttia 153 00:12:43.000 --> 00:12:47.080 ja taisitten pyrkisi tieteellisesti käsittelemään 154 00:12:47.250 --> 00:12:51.870 toisen asteen argumentin rakentaminen tai 155 00:12:51.870 --> 00:12:56.250 analyyttinen tarkastelu mahdollinen 156 00:12:56.250 --> 00:12:58.800 niin se ottaa esimerkin 157 00:12:59.000 --> 00:13:01.040 tämmöistä 158 00:13:01.250 --> 00:13:07.670 suunnasta jossa lähdetään liikkeelle jostakin ilmiöstä ja sitten liikuttaa 159 00:13:07.670 --> 00:13:13.750 filosofiaa suuntaa teoriasuuntaan niihin 160 00:13:13.750 --> 00:13:19.000 yksi aihe joka itseä on kiinnostanut 161 00:13:19.000 --> 00:13:25.750 ihan arkielämässäkin on tämmöinen tietojärjestelmien piiriin 162 00:13:25.750 --> 00:13:31.000 joka on ehkä jopa ärsyttäviä sikäli 163 00:13:31.000 --> 00:13:36.250 jaksaa kiinnostus kiinnostus riittää siihen aiheeseen 164 00:13:36.250 --> 00:13:41.230 nyt pääsis niin ne pääsis sellasessa tai tietojärjestelmät usein 165 00:13:41.230 --> 00:13:45.970 suunnitellaan teenkin ei niinkään käyttäjien 166 00:13:45.970 --> 00:13:51.100 ehdoilla vapaa maa on hyvin voimakkaasti 167 00:13:51.100 --> 00:13:55.750 tuottavuuden ehdoilla tai tietojärjestelmien 168 00:13:55.750 --> 00:14:02.000 rakentamisen helppouden ehdoilla tai tuottavuuden 169 00:14:02.000 --> 00:14:03.530 niiden 170 00:14:03.750 --> 00:14:09.500 rahallistamisen monetarisoinnin ehdoilla 171 00:14:09.500 --> 00:14:13.070 tai kailai vastaavalla 172 00:14:13.250 --> 00:14:15.290 aktiivilla 173 00:14:15.500 --> 00:14:20.000 ja mysti kiinnostunut kysymys liittyen tähän taustaan on on sitten 174 00:14:20.000 --> 00:14:24.080 se mikä se yks teesin ihminen tai käyttäjän ja 175 00:14:24.080 --> 00:14:28.500 on sitten tietojärjestelmässä suhde suhde on 176 00:14:28.500 --> 00:14:30.030 jaa 177 00:14:30.250 --> 00:14:33.820 näyttäisi siltä että 178 00:14:34.000 --> 00:14:39.070 ihmiskuvaan voidaan kytkeä 179 00:14:39.070 --> 00:14:43.660 ulkomaailma hyvinkin monella eri tavalla mutta tietojärjestelmät 180 00:14:43.660 --> 00:14:47.860 ovat sittenkin erityinen ääntä erityisen kiinnostava 181 00:14:47.860 --> 00:14:52.510 aspekti sen vuoksi että siellä käsitellään informaatiota 182 00:14:52.510 --> 00:14:57.340 joka ehkä perinteisesti on ollut ja kun ihmismielen sisäinen asia 183 00:14:57.340 --> 00:15:01.750 mitä vallan tietojärjestelmät 184 00:15:01.750 --> 00:15:06.640 ovat jotain sellaista mille on ulkoistettu 185 00:15:06.640 --> 00:15:11.350 joitakin informatiivisia ajatuksia ihmismielestä 186 00:15:11.350 --> 00:15:16.900 käsiin ja tästä sitten seuraa testin mielenkiintoisia kysymyksiä 187 00:15:16.900 --> 00:15:20.950 sen suhteen miten meidän tulisi ymmärtää ihminen 188 00:15:20.950 --> 00:15:25.930 ja sitten ihmisen suhde Tieto järjestelmää 189 00:15:25.930 --> 00:15:30.500 vois lähtee pohtimaan jotain tän tyyppistä aihepiiriä 190 00:15:30.500 --> 00:15:35.810 enään tätä on jo montakymmentä vuotta mietitty informaatio 191 00:15:35.810 --> 00:15:41.330 teknologian suhteen sillä filosofisia aspektia ollut ollut esillä 192 00:15:41.330 --> 00:15:46.500 jo 1900 luvun alkupuolesta lähtien 193 00:15:46.500 --> 00:15:51.600 ja näyttää siltä että tämä on 194 00:15:51.600 --> 00:15:56.500 aina vain ajankohtainen aihepiiri johon voi monella tavalla 195 00:15:56.500 --> 00:15:58.030 siirtyä 196 00:15:58.250 --> 00:16:04.730 no Eronen lähestymistapa alkupiste 197 00:16:04.730 --> 00:16:10.750 olisi aloittaa jostakin filosofiasta tai teoria 198 00:16:10.750 --> 00:16:12.280 liiasta 199 00:16:12.500 --> 00:16:18.500 pari esimerkkiä logiikka oppialana on 200 00:16:18.500 --> 00:16:23.500 kun päätin on päättelyn teoria häihin 201 00:16:23.500 --> 00:16:28.660 A- sillä jo antiikista lähtien on ollut 202 00:16:28.660 --> 00:16:33.280 hyvin keskeisessä roolissa niin sanottu ristiriidan laki 203 00:16:33.280 --> 00:16:38.050 on ajateltu että millään asialla ei 204 00:16:38.050 --> 00:16:43.000 voi samaan aikaan ollaan ja iholla jotakin ominaisuutta 205 00:16:43.000 --> 00:16:48.250 ja tämä on usein 206 00:16:48.250 --> 00:16:55.000 muotoiltu niin että lause ja sen vastakohta eivät voi olla tosia 207 00:16:55.000 --> 00:17:01.810 aivan kaikki eivät tätä ajatusta hyväksyny mutta 208 00:17:01.810 --> 00:17:07.000 sanotaanko että hyvin suuri suurelta osin 209 00:17:07.000 --> 00:17:10.060 länsimaisen filosofian historiassa tähän on 210 00:17:10.250 --> 00:17:16.010 sellainen lähtökohta voisi kysyä että 211 00:17:16.010 --> 00:17:21.250 miten tämmöstä asiaa voitaisiin perustella 212 00:17:21.250 --> 00:17:28.000 tämä saattaisi johtaa hyvinkin kiinnostaviin aihepiireihin 213 00:17:28.000 --> 00:17:32.080 ja ennenkaikkia 214 00:17:32.250 --> 00:17:39.750 onkeensa se että tämä ajatus voi olla hyvinkin abstrakti ja voi ikäänkuin biisit 215 00:17:39.750 --> 00:17:41.790 semmosella aika 216 00:17:42.000 --> 00:17:44.040 teoria 217 00:17:44.250 --> 00:17:48.840 tasavalta teoreettisella tasolla ilman että joutuu 218 00:17:48.840 --> 00:17:53.460 menemään inpirisiin kysymyksiin tosin hän myskiin piiri ja voi tässä 219 00:17:53.460 --> 00:17:58.440 yhteydessä pohtia miten ristiriidat mahdollisesti 220 00:17:58.440 --> 00:18:02.730 ilmenevät todellisuudessa tai toinen 221 00:18:02.730 --> 00:18:07.620 ehkäpä hiukan helpommin lähestyttävä aihepiiri olisi moraalia 222 00:18:07.620 --> 00:18:12.000 koskeva kysymys moraalin perustasta 223 00:18:12.000 --> 00:18:16.890 ihmisistä joskus on sanottu että 224 00:18:16.890 --> 00:18:21.390 ihminen on ainoa moraalinen olento 225 00:18:21.390 --> 00:18:26.010 siinä mielessä tihminen on ainoa moraalisia arvoja pohtiva ja asettava 226 00:18:26.010 --> 00:18:31.560 olio ja ihmisyhteisöjä 227 00:18:31.560 --> 00:18:35.250 ihmisen olemista joskus 228 00:18:35.250 --> 00:18:42.750 kuvataan moraalisuuden kautta ihan muraali 229 00:18:42.750 --> 00:18:48.510 usein sellasta tasaiseksi ajateltu että se on normatiivista tai 230 00:18:48.510 --> 00:18:54.250 velvoittavaa taitai se liittyy jotenkin silti meidän pitäisi toimia jollakin tavalla 231 00:18:54.250 --> 00:19:00.000 monet ajattelevat moraalista että sen 232 00:19:00.000 --> 00:19:02.550 moraalisuuden 233 00:19:02.750 --> 00:19:08.000 pohjana on jumala tai jumalallinen Voima 234 00:19:08.000 --> 00:19:12.710 mutta nykypäivänä monet miettivät moraalista 235 00:19:12.710 --> 00:19:17.270 siten että se ei ole Jumalalta 236 00:19:17.270 --> 00:19:22.000 peräisin yksin kärsi siitä syystä että hitti 237 00:19:22.000 --> 00:19:26.950 näit eivät usko Jumalan olemassaoloa tästä seuraa 238 00:19:26.950 --> 00:19:32.230 sitten kysymistä mikä on moraalisten velvollisuuden 239 00:19:32.230 --> 00:19:36.670 pohja mihin se perustuu onko se sopimus vai 240 00:19:36.670 --> 00:19:41.500 onko se jollakin tapaa luonnollinen asia 241 00:19:41.500 --> 00:19:46.750 joka ihmisellä olemuksen puolesta vain on 242 00:19:46.750 --> 00:19:51.730 Itä on semmoinen filosofinen kysymys josta vois lähteä 243 00:19:51.730 --> 00:19:56.740 pitkille ja sitten sitä voisi rajata 244 00:19:56.740 --> 00:20:01.750 johonkis pisimpään sisimpään kysymykseen 245 00:20:01.750 --> 00:20:08.000 esillä on 246 00:20:08.000 --> 00:20:12.650 joitakin esimerkkejä ehkä vähän vaikeetakin esimerkkiä 247 00:20:12.650 --> 00:20:16.500 joista voi olla hankala saada otetta 248 00:20:16.500 --> 00:20:18.030 mutta 249 00:20:18.250 --> 00:20:24.000 jos ei miehistä käsin tapaisista lähde 250 00:20:24.000 --> 00:20:27.060 ajatus kihikimäänettä mitä 251 00:20:27.250 --> 00:20:32.080 tämä voisi kirjallisessa työssään käsitellä niin 252 00:20:32.080 --> 00:20:36.750 mistä sitten aihetta katso 253 00:20:36.750 --> 00:20:42.870 mihin suositteli kiinnittämään huomiota luentoja tarkasteltaessa 254 00:20:42.870 --> 00:20:48.420 on se että mieti samalla jokin aihepiiri 255 00:20:48.420 --> 00:20:53.250 luentoihin kytkeytyen mitä voisit 256 00:20:53.250 --> 00:20:56.820 kirjallisessa työssä tarkastella 257 00:20:57.000 --> 00:21:02.750 mainitsin tuossa aiemmin korona 258 00:21:02.750 --> 00:21:07.340 aihepiirin se on yksi semmonen joka on ilmiönä ollut esillä 259 00:21:07.340 --> 00:21:11.930 pitkän aikaa siihen siitä varmasti löytyy monenlaista 260 00:21:11.930 --> 00:21:16.750 johon voi tarttua mutta elämässä on paljon muutakin 261 00:21:16.750 --> 00:21:24.250 Jatta jota voi ostaa aineksia kun sitä lähtee systemaattisesti miettimääni niin siitä 262 00:21:24.250 --> 00:21:29.500 elämän eri aihepiireistä voi voi löytää 263 00:21:29.500 --> 00:21:35.170 asioita joita joita voi käsitellä ne voivat olla voivat 264 00:21:35.170 --> 00:21:40.810 olla istitiikka kauneutta taidetta rakkautta tiedettä 265 00:21:40.810 --> 00:21:46.500 politiikkaa yhteisöllisyyttä harrastuksia tai niin edespäin 266 00:21:46.500 --> 00:21:53.100 aiheina riittää riittää käsittelee niitä kun akateemisella otteella 267 00:21:53.100 --> 00:21:58.500 se itse sisältö ei ole se pää asia 268 00:21:58.500 --> 00:22:01.050 kirjallisuudesta 269 00:22:01.250 --> 00:22:05.750 löytyy paljonkin aihepiirejä 270 00:22:05.750 --> 00:22:10.250 riippuen nyt sitten mihinkä mikkää 271 00:22:10.250 --> 00:22:14.330 oppiaineet tuu olemaan juuri 272 00:22:14.330 --> 00:22:18.750 nyt eniten mielen päällä 273 00:22:18.750 --> 00:22:23.250 kirjallisuus määräytyy tietysti sen 274 00:22:23.250 --> 00:22:27.750 mukaan mutta jos nyt vaikka filosofia olisi 275 00:22:27.750 --> 00:22:33.180 se mikä aihepiirinä kiinnostaisi niin filosofeerstuulkit niminen 276 00:22:33.180 --> 00:22:38.250 teos tai ajattelun pikkujättiläinen nimellä 277 00:22:38.250 --> 00:22:42.330 lakiin ja fasismin teos käsittelee 278 00:22:42.500 --> 00:22:46.850 filosofian kannalta monen tyyppisiä aiheita siellä on 279 00:22:46.850 --> 00:22:51.500 senssiä lyhkäsiä artikkeleet joista minusta hyvinkin 280 00:22:51.500 --> 00:22:56.270 se vähän sekärrylle jos jonkunnäkösiin aihepiireihin filosofia 281 00:22:56.270 --> 00:23:00.020 piste fi sivusto suomenkielisistä on hyvä 282 00:23:00.020 --> 00:23:04.500 tai sitten englannikielisistä äärimmäistä kii 283 00:23:04.500 --> 00:23:09.660 kiitossanakirjatyyppinen ensikopiiri ja filosofii kun oikein 284 00:23:09.660 --> 00:23:15.180 mainio teos ja paljon muuta filosofian liittyvää 285 00:23:15.180 --> 00:23:20.000 löytyy internetistä juutuubissa on esitelmiä 286 00:23:20.000 --> 00:23:26.750 väittelyitä keskusteluita on olemassa logeja on olemassa 287 00:23:26.750 --> 00:23:33.000 intressit esillä 288 00:23:33.000 --> 00:23:37.650 inspiraation lähteenä aineistona 289 00:23:37.650 --> 00:23:41.000 voi käsitellä käytännössä mitä vain 290 00:23:41.000 --> 00:23:47.250 sit ei ole pakko ajatella aineistoa akateemisena 291 00:23:47.250 --> 00:23:51.840 pakko ottaa hyvinkin epäakateemisia 292 00:23:52.000 --> 00:23:57.750 aineistoja vaikkapa internet keskustelupalstalta 293 00:23:57.750 --> 00:24:00.810 tai johonkin 294 00:24:01.000 --> 00:24:03.550 keskustelun jota analysoi 295 00:24:03.750 --> 00:24:08.730 teemisella otteella eli Indianan voi olla että 296 00:24:08.730 --> 00:24:13.750 tutkii jotaki sosiaalisen todellisuuden ilmiötä 297 00:24:13.750 --> 00:24:19.500 mutta tekee sen kuvakaupassa akateemisessa mielessä 298 00:24:19.500 --> 00:24:25.250 ja suosittiin keskustelemaan muiden kanssa 299 00:24:25.250 --> 00:24:31.310 systerin katsomon esimerkkejä ja ennenkaikkea luentoja miettimään 300 00:24:31.310 --> 00:24:36.750 sitten myöskin sitä kahta että mitähän kaikkea voisi 301 00:24:36.750 --> 00:24:42.000 cixiä siltä pohjalta soveltaen 302 00:24:42.000 --> 00:24:47.070 luennoilta 303 00:24:47.070 --> 00:24:51.000 olen poiminut tähän nyt joitakin 304 00:24:51.000 --> 00:24:56.750 otsikoita joita myötä voisi 305 00:24:56.750 --> 00:24:59.810 ottaa työnsä aiheeksi 306 00:25:00.000 --> 00:25:05.190 otsikossa tai siinä syyn ideassa voisi olla 307 00:25:05.190 --> 00:25:10.290 mikä hyvänsä tämän tyyppisestä aiheesta aiheesta keskeisessä roolissa 308 00:25:10.290 --> 00:25:15.420 tai sitten voi olla että työ luonteeltaan osoittautui 309 00:25:15.420 --> 00:25:20.750 lopulta semmoseksi sitte siellä taustalla on joku 310 00:25:20.750 --> 00:25:23.810 mainituista asioista 311 00:25:24.000 --> 00:25:28.680 voi keskittyä johonkin käsitteeseen tai 312 00:25:28.680 --> 00:25:33.000 sai sen osaan 313 00:25:33.000 --> 00:25:39.750 tämä on nyt aiheen etsintään liittyvä 314 00:25:39.750 --> 00:25:44.040 vidio ja toivon 315 00:25:44.040 --> 00:25:48.250 että tämän videon avulla löydätte 316 00:25:48.250 --> 00:25:53.500 ideoita siitä että mistä voisi 317 00:25:53.500 --> 00:25:59.750 haitte tekemään ja pistää aiheen valinnan jälkeen 318 00:25:59.750 --> 00:26:04.910 on sitten edessä aiheen rajaaminen ja täsmentäminen 319 00:26:04.910 --> 00:26:09.530 ja siitä sitten seuraavalla seuraavalla 320 00:26:09.530 --> 00:26:14.250 viikolla enemmän jonka jonka sitten julkaisen 321 00:26:14.250 --> 00:26:18.810 sen noin viikon päästä tämän videon julkaisusta