WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.860 kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio 2 00:00:04.860 --> 00:00:09.000 esimerkki analyysi 3 00:00:09.000 --> 00:00:16.500 syksyllä 2000 21 4 00:00:16.500 --> 00:00:22.750 soumessa ja muuallakin internetissä kiersi 5 00:00:22.750 --> 00:00:27.790 eräs miimikko kuvaa joka nyt sitten antoi aiheen tiedät 6 00:00:27.790 --> 00:00:32.250 sen esimerkkiä analyysin 7 00:00:32.250 --> 00:00:37.530 ja tuli semmonen mielikuva jossa 8 00:00:37.530 --> 00:00:40.250 käsiteltiin 9 00:00:40.250 --> 00:00:44.630 lysti kuorona aihetta 10 00:00:44.630 --> 00:00:48.750 käyttäen nyt sitten tällästä ehkä 11 00:00:48.750 --> 00:00:54.210 sarkastista sävyä ja siinä oli sitten 12 00:00:54.210 --> 00:00:59.790 ainoastaan tekstiä ja tekstin otsikossa oli 13 00:00:59.790 --> 00:01:05.250 kysymys miksi ihmisten ei kannata käyttää talvella piippua 14 00:01:05.250 --> 00:01:08.820 ja tää oli tämmönen 15 00:01:09.000 --> 00:01:15.250 korona kriitit kojeen argumentteja vastaan 16 00:01:15.250 --> 00:01:18.820 suunnattu kokonaisuus 17 00:01:19.000 --> 00:01:24.010 ilmeistä että säälitti korona kriitikkojen käyttämiin argumentteihin sillä 18 00:01:24.010 --> 00:01:29.050 tämä argumentti koostui koko joukosta erilaisista 19 00:01:29.050 --> 00:01:33.500 hän sellasista perusteista jotka olivat korona 20 00:01:33.500 --> 00:01:38.750 liikkeitä niin sanoitteko nackorna kriitikkojen käyttämiä 21 00:01:38.750 --> 00:01:40.280 jaa 22 00:01:40.500 --> 00:01:45.420 tässä kuviossa oli seitsemän kohtaa 23 00:01:45.420 --> 00:01:50.040 joiden tarkoitus on niin sanotusti vastata siihen että 24 00:01:50.040 --> 00:01:55.000 miksi ihmisten ei kannata käyttää talvella pipo tai 25 00:01:55.000 --> 00:02:02.500 kumminkin perusteita miksi näin ei kannattaisi toimia ensimmäinen 26 00:02:02.500 --> 00:02:08.250 sitte pipo ei anna sataprosenttista suojaa kylmää vastaan 27 00:02:08.250 --> 00:02:13.110 toiseksi en luota suuryritysten pipoihin 28 00:02:13.110 --> 00:02:17.460 3.- silloinkin kun piposta on apua tulee 29 00:02:17.460 --> 00:02:21.930 seuraava talvi ja taas teitin käyttää uudestaan pipoa 30 00:02:21.930 --> 00:02:26.250 näin ollen voidaan todeta piikojen olevan tehottomia 31 00:02:26.250 --> 00:02:32.400 4.- kiiholla on oma lämmönsäätelyjärjestelmä 32 00:02:32.400 --> 00:02:37.750 ja sitä ei ole hyvä sekoitta pipon käyttämisellä 33 00:02:37.750 --> 00:02:41.680 aivokalvontulehdus on pipo teollisuuden keksintöjä 34 00:02:41.680 --> 00:02:45.750 jotta saataisiin enemmän pipoja myytyä 35 00:02:45.750 --> 00:02:51.300 piippujen käytöllä meitä alistetaan tottelevaisiksi 7.- 36 00:02:51.300 --> 00:02:56.750 hattumuoti on vaateteollisuuden salaliitto 37 00:02:56.750 --> 00:02:59.810 jaa 38 00:03:00.000 --> 00:03:06.250 kun tulkinnan näkökulmasta on hyvä huomata että 39 00:03:06.250 --> 00:03:11.140 näitä lauseita tietenkään ei 40 00:03:11.140 --> 00:03:16.300 voi tulkita kirjaimellisesti otettavaksi 41 00:03:16.300 --> 00:03:20.750 eli tässä meemissä ei ole herännyt 42 00:03:20.750 --> 00:03:24.830 lipun käytön vastustuksesta Cisse 43 00:03:25.000 --> 00:03:30.910 että tiedetään peräisin esittelemien 44 00:03:30.910 --> 00:03:35.500 kommunikaatiota ohjaavien sääntöjen 45 00:03:35.500 --> 00:03:39.070 ammusten kautta ei ole 46 00:03:39.250 --> 00:03:44.770 uskottava että kukaan kieltäytyisi pipon käyttämisestä 47 00:03:44.770 --> 00:03:50.080 tämäntyyppisten perusteiden nojalla 48 00:03:50.080 --> 00:03:54.750 käytiin ja mikä on looginen välttämättömyys 49 00:03:54.750 --> 00:04:00.500 hän mutta ehkäpä yleinen elämänkokemus antaa 50 00:04:00.500 --> 00:04:04.640 sen verran viitteitä täytyy tulkita toisin ja 51 00:04:04.640 --> 00:04:09.000 ilmeistä on että on koottu 52 00:04:09.000 --> 00:04:11.040 yhdestä 53 00:04:11.250 --> 00:04:17.550 hänen aihepiiristä ja se on sitten korona kriittisyys eli tulkitsemme 54 00:04:17.550 --> 00:04:22.750 tässä nämä perustelut 55 00:04:22.750 --> 00:04:26.320 epäsuoraksi kritiikiksi 56 00:04:26.500 --> 00:04:30.580 Oona kritiikkiä kohtaa 57 00:04:30.750 --> 00:04:33.810 no 58 00:04:34.000 --> 00:04:37.060 luennolla 59 00:04:37.250 --> 00:04:44.750 olen käsitellyt analogiaa ja olen muun muassa esittänyt 60 00:04:44.750 --> 00:04:47.810 ja esitellyt vaan immeinen 61 00:04:48.000 --> 00:04:50.550 jos ne onki henkkimonssin 62 00:04:50.750 --> 00:04:55.580 Ahon tapaan analogia 63 00:04:55.580 --> 00:04:59.250 argumentin rakennetta 64 00:04:59.250 --> 00:05:04.050 Time on löydettävissä heidän oppikirjastaan aigimiteisin anaalisisiin välineisiin 65 00:05:04.050 --> 00:05:08.750 presenteissen teoksesta josta on 66 00:05:08.750 --> 00:05:12.830 vähän useampiakin painoksia sitten 2002 jälkeen 67 00:05:13.000 --> 00:05:17.290 tullut jokatapauksessa analogia argumentti heidän 68 00:05:17.290 --> 00:05:21.550 mukaansa on ajateltavissa siten että siinä on 69 00:05:21.550 --> 00:05:26.000 väite ja kaksi perustelua tälle väitteelle 70 00:05:26.000 --> 00:05:31.750 sitten sanotaan että Häkkisellä on jokin ominaisuus 71 00:05:31.750 --> 00:05:37.000 tai sitte äxään 72 00:05:37.000 --> 00:05:42.880 niin tämä nojautuu nojaa analogia argumentissa rakenteellisesti 73 00:05:42.880 --> 00:05:47.770 kahteen premissiin joista toinen sanoo että tämä 74 00:05:47.770 --> 00:05:52.500 pätee johonkin päätöksestä poikkeavan asiaan 75 00:05:52.500 --> 00:05:58.750 mutta se on verrattavissa 76 00:05:58.750 --> 00:06:05.000 antais on analoginen häxen kanssa tai se on samankaltainen 77 00:06:05.000 --> 00:06:09.590 pistetään samanlainen taas on rakenteeltaan samanlainen 78 00:06:09.750 --> 00:06:11.280 hän ja 79 00:06:11.500 --> 00:06:19.000 ja on että tämmössenttiski hieman tai ajatuskuvion kautta me voimme sitten 80 00:06:19.000 --> 00:06:24.750 Kaha kaladilla eri alueella olevaa asian rinnastaa toisiinsa ja 81 00:06:24.750 --> 00:06:30.690 kuten Aristoteles antiikissa jo esitti tämän niinpä silloin 82 00:06:30.690 --> 00:06:36.750 idea on että se mikä pätee tieni pätee myöskin toiseen 83 00:06:36.750 --> 00:06:40.920 analogia voidaan toki analisoida 84 00:06:40.920 --> 00:06:44.750 syvemminkin ja jakaa niitä erilaisiin 85 00:06:44.750 --> 00:06:49.400 siis suhteisiin erityisesti voidaan pohtia millaisia 86 00:06:49.400 --> 00:06:53.750 samankaltaisuuksia tai verrattavissa olevia asioita 87 00:06:53.750 --> 00:06:58.910 asioiden välillä on eli missä mielessä verrattavissa 88 00:06:58.910 --> 00:07:03.750 missä suhteessa jokin on samankaltane jonkun muun asian kanssa ja niin edespäin 89 00:07:03.750 --> 00:07:09.120 mutta tällä videolla nyt keskityn tähän analogian yleiseen rakenteeseen 90 00:07:09.120 --> 00:07:14.070 ja ehkä lyhyesti sitten tulee esille miten 91 00:07:14.070 --> 00:07:19.050 äsken mainitun miimi miimikko huuva ääntä siinä 92 00:07:19.050 --> 00:07:24.500 esiintyvät teksti nyt sitten on ajateltavissa 93 00:07:24.500 --> 00:07:27.560 no anonymisoinnin 94 00:07:27.750 --> 00:07:33.000 ajatellaan pragma dialektiikka teoriassa 95 00:07:33.000 --> 00:07:35.550 sisältävän 96 00:07:35.750 --> 00:07:39.320 vastauksen muutamaan kysymykseen 97 00:07:39.500 --> 00:07:45.500 oletettais olettaen että analysoitava asia on argumentti eli oletan 98 00:07:45.500 --> 00:07:51.500 että se kuuluu pragma dialektiikan teorian piiriin 99 00:07:51.500 --> 00:07:57.800 niin kysymme mikä siinä on pääväitettä tai väitä 100 00:07:57.800 --> 00:08:03.500 tai jos siinä on useampia väitteitäni mitä tänne väitteet ovat 101 00:08:03.500 --> 00:08:05.540 toiseksi 102 00:08:05.750 --> 00:08:11.500 mitä perusteluja kyseiselle väitteelle on esitetty 103 00:08:11.500 --> 00:08:16.960 ja kolmanneksi minkälainen on se yhteisperusteluiden 104 00:08:16.960 --> 00:08:21.370 ja naisten välillä millainen 105 00:08:21.370 --> 00:08:26.350 logiikka siinä millä skiema ajatuskuvio siinä 106 00:08:26.350 --> 00:08:30.880 taustalla on ja katsotaan 107 00:08:30.880 --> 00:08:36.070 sitten joitakin tähän liittyviä seikkoja 108 00:08:36.070 --> 00:08:40.750 tässä esimerkki analyysissä 109 00:08:40.750 --> 00:08:43.810 no 110 00:08:44.000 --> 00:08:46.550 on huomata että analyysi 111 00:08:46.750 --> 00:08:53.230 saattaa olla sikäli riippuvainen tekijästään että 112 00:08:53.230 --> 00:08:59.250 ette kun tekstissä on tulkitsemisen varaa 113 00:08:59.250 --> 00:09:06.000 niin hiiri tulkitsijat saattavat hiukan eri tavoin ymmärtää 114 00:09:06.000 --> 00:09:11.250 hänen tulkitsevan tekstin ja joku saattaa esimerkiksi 115 00:09:11.250 --> 00:09:16.050 tässä analysoitavassa missä 116 00:09:16.050 --> 00:09:20.460 hänet tunnistaa jotain sellasia asioita joita 117 00:09:20.460 --> 00:09:25.000 minä en tunnista jos esimerkiksi tuntee 118 00:09:25.000 --> 00:09:30.820 kriitikkojen rokote kriitikkojen ylijääkimyksen 119 00:09:30.820 --> 00:09:36.340 perusteluita siveämmintä tarkemmin kuin minä niin saattaa 120 00:09:36.340 --> 00:09:42.000 aamusta paremminkin että mistä tässä mistä tässä on kyse 121 00:09:42.000 --> 00:09:46.500 mutta tämä ei tarkoita sitä että tulkinta voi olla täysin 122 00:09:46.500 --> 00:09:50.970 mielivaltainen tai mitä tahansa vaan kyllä tää 123 00:09:50.970 --> 00:09:55.530 teksti jollakin tapaa rajaa mahdollisia tulkintoja jotkut 124 00:09:55.530 --> 00:10:00.000 ovat uskottavampia todennäköisempiä kuin toiset 125 00:10:00.000 --> 00:10:05.250 no 126 00:10:05.250 --> 00:10:08.820 ajattelen seuraavasti 127 00:10:09.000 --> 00:10:13.590 kysymykseen mikä tässä on väite 128 00:10:13.750 --> 00:10:18.010 ja perustelu yhteys minkälainen 129 00:10:18.010 --> 00:10:21.750 skeema tässä taustalla on 130 00:10:21.750 --> 00:10:24.810 näin että tämä on 131 00:10:25.000 --> 00:10:30.750 analogia tyyppinen argumentti 132 00:10:30.750 --> 00:10:36.500 tai tessalonikista useita analogioita esitettynä 133 00:10:36.500 --> 00:10:43.250 ja ideana on että kukin näistä 134 00:10:43.250 --> 00:10:47.990 aiemmin mainituista kohdista yhdestä seitsemään on ommaa 135 00:10:47.990 --> 00:10:52.250 analogia argumenttinsa 136 00:10:52.250 --> 00:10:56.360 ja kidiä on että analogia on rokotteen 137 00:10:56.360 --> 00:11:00.750 ottamisen ja pipon käyttämisen välillä 138 00:11:00.750 --> 00:11:04.320 että tämä on nimenomaan rokotteen ottamisen 139 00:11:04.500 --> 00:11:10.250 ja pipon käyttämisen välillä eikä esimerkiksi 140 00:11:10.250 --> 00:11:15.500 seitsentterin tuuri 141 00:11:15.500 --> 00:11:21.680 ja pipon käyttämisen välillä tai lihansyönnin ja pipon käyttämisen 142 00:11:21.680 --> 00:11:27.410 välillä niin perustuu ainoastaan siihen että 143 00:11:27.410 --> 00:11:33.000 tämä oli esillä samaan aikaan kuin 144 00:11:33.000 --> 00:11:38.970 rokotekriitikkojen käyttämät argumentit olivat esillä 145 00:11:38.970 --> 00:11:43.920 julkisessa mediassa ja Suomessa ja 146 00:11:43.920 --> 00:11:49.500 lisäksi näyttää siltä että kyseiset seitsemän asiaa 147 00:11:49.500 --> 00:11:54.090 ei sovi mihin hyvänsä muuhun alaan 148 00:11:54.250 --> 00:12:01.750 ihan kenties ainoastaan nyt tähän rokote kriittiseen keskusteluun 149 00:12:01.750 --> 00:12:06.340 no se palaa tähän 150 00:12:06.500 --> 00:12:08.540 hieman kysymykseen 151 00:12:08.750 --> 00:12:13.640 hiukan myöhemmin arvioinnin osalta mutta väitteen 152 00:12:13.640 --> 00:12:17.750 tunnistaminen on tärkeä argumentissa 153 00:12:17.750 --> 00:12:21.830 telinettä tässä minimissä 154 00:12:22.000 --> 00:12:27.250 ajatellaan perusteluiden yhdestä seitsemään 155 00:12:27.250 --> 00:12:32.080 rokutuksesta kieltäytymiselle olevan huonoja 156 00:12:32.080 --> 00:12:37.090 eikä sen väitetään jotakin koskien rokotekriittisten argumentteja 157 00:12:37.090 --> 00:12:41.380 perusteluja annetun väitteen 158 00:12:41.380 --> 00:12:46.870 tueksi mitassa kun mitta tasosta kyse 159 00:12:46.870 --> 00:12:51.000 argumentti koskin argumentteja 160 00:12:51.000 --> 00:12:53.550 jaa 161 00:12:53.750 --> 00:12:59.420 tämä väite on että miimikuvassa 162 00:12:59.420 --> 00:13:04.250 saanut perustelulleen perustelukseen 163 00:13:04.250 --> 00:13:05.780 en het 164 00:13:06.000 --> 00:13:12.250 kukin yhdisti seitsemän vastaa 165 00:13:12.250 --> 00:13:18.500 nyt sitten ääneen lausumattomia perusteluita 166 00:13:18.500 --> 00:13:24.250 me jotka ovat siis rokote kriittisten esittämiä perusteluja 167 00:13:24.250 --> 00:13:25.780 jaa 168 00:13:26.000 --> 00:13:30.200 ideana on että nämä lausutut 169 00:13:30.200 --> 00:13:34.000 perustelut ovat huonoja 170 00:13:39.250 --> 00:13:40.780 jaa 171 00:13:41.000 --> 00:13:46.580 voitaisiin hahmottaa 172 00:13:46.580 --> 00:13:50.630 vähän että minkälainen tämä analogia 173 00:13:50.630 --> 00:13:55.610 Piippo perustelun tai pipon käyttämättömyys perustellun ja 174 00:13:55.610 --> 00:14:00.080 rokotteen käyttämättömyys perustellun välillä on ajattelin että sillä 175 00:14:00.080 --> 00:14:05.210 on yleisempi tai abstraktimpi ajatuskuviot 176 00:14:05.210 --> 00:14:09.500 tai skeema siinä välissä kussakin tapauksessa 177 00:14:09.500 --> 00:14:14.500 ja näkisi niiden olevan seuraavanlaisia 178 00:14:14.500 --> 00:14:21.250 niin siis kiima kussakin tapauksessa 179 00:14:21.250 --> 00:14:26.410 on jokin yleinen ajattelukuvio jonka ajatellaan 180 00:14:26.410 --> 00:14:31.750 pätevää sekä pipon käyttämättömyyteen 181 00:14:31.750 --> 00:14:34.810 rokotuksista kieltäytymiseen 182 00:14:35.000 --> 00:14:37.040 ensiksi 183 00:14:37.250 --> 00:14:43.550 jos asia ei ole sataprosenttisen varma keino niin sitä asiaa ei kannata käyttää 184 00:14:43.550 --> 00:14:49.750 tai olen tässä käyttänyt X- äksää nyt sitten tämän 185 00:14:49.750 --> 00:14:52.810 Akavan sisällä 186 00:14:53.000 --> 00:14:57.110 heikko ääksi ei ole sataprosenttisen varma niin sitä ei kannata 187 00:14:57.110 --> 00:15:01.000 käyttää tämä kun vastasit 188 00:15:01.000 --> 00:15:04.060 1.- 189 00:15:04.250 --> 00:15:10.430 se esiintyvää lausetta pipo ei annata pipojan sataprosenttista suojaa kylmää maasta 190 00:15:10.430 --> 00:15:16.750 niinpä talvella ei kannata piippua käyttää 191 00:15:16.750 --> 00:15:22.000 ja luonnollisesti nyt sitten Häkkisen paikalle 192 00:15:22.000 --> 00:15:24.040 hänhän tässä 193 00:15:24.250 --> 00:15:28.330 ensimmäisessä kohdassa 194 00:15:28.500 --> 00:15:33.090 on tulkittava korona rokota 195 00:15:33.250 --> 00:15:38.470 ja argumentti on että jos koronarokote ei ole sataprosenttisen 196 00:15:38.470 --> 00:15:43.750 varma keino niin sitä ei kannata käyttää 197 00:15:43.750 --> 00:15:49.930 toiseksi samaan tapaan 198 00:15:49.930 --> 00:15:56.250 lisäksi on suuri yrityksen tuottamaa niin en käytä äksää 199 00:15:56.250 --> 00:16:01.620 pipon tapauksessa tämä kuulostaa hiukan erikoiselta 200 00:16:01.620 --> 00:16:05.340 toki joku saattaa olla 201 00:16:05.340 --> 00:16:09.750 suuri pipo yrityksiä vastaan 202 00:16:09.750 --> 00:16:16.000 joistakin maailmankatsomuksellisista syistä käsin 203 00:16:16.000 --> 00:16:20.590 mut ehkäpä oudolta se kuulostaa 204 00:16:20.590 --> 00:16:25.500 joka tapauksessa rokote kriitikot ovat esittäneet 205 00:16:25.500 --> 00:16:30.090 rokotteiden olevan 206 00:16:30.250 --> 00:16:36.500 ite käytitte vie sen vuoksi että ne ovat suuryritysten tuottamia 207 00:16:36.500 --> 00:16:40.730 kolmanneksi ja säksää juttuu sen toimiakseen 208 00:16:40.730 --> 00:16:45.000 käyttämän toistuvasti niin ääks ei toimi 209 00:16:45.000 --> 00:16:48.570 ja tämä liittyy 210 00:16:48.750 --> 00:16:52.830 Piippo 211 00:16:53.000 --> 00:16:55.040 osastolla 212 00:16:55.250 --> 00:17:00.140 kolmanteen silloin kun piposta on apua 213 00:17:00.140 --> 00:17:04.670 tulee seuraava talvi taas täytyy käyttää uudestaan pipoa 214 00:17:04.670 --> 00:17:09.250 näin ollen voidaan todeta piippujen olevan tehottomia 215 00:17:09.250 --> 00:17:11.800 olen siis tulkinnat 216 00:17:12.000 --> 00:17:17.250 kenties väärin mahdollisesti väärin siis että tässä 217 00:17:17.250 --> 00:17:22.140 jostain tällaisesta kaavasta kyse kun että jos äksää joutuu käyttämään 218 00:17:22.140 --> 00:17:27.250 toistuvasti niin se hei se ei toimi 219 00:17:27.250 --> 00:17:31.330 ja tässä 220 00:17:31.500 --> 00:17:36.420 sikeästi on ajateltavissa muullakin tavalla mutta tyydyn nyt tämmösseen 221 00:17:36.420 --> 00:17:41.000 tulkintaan tässä esimerkki analyysissä 222 00:17:41.000 --> 00:17:46.250 4.- jos sen vaikutuskohteeseen vaikuttamis 223 00:17:46.250 --> 00:17:52.550 sää ei pidä käyttää tämä liittyy kehon lämmönsäätelyjärjestelmät 224 00:17:52.550 --> 00:17:56.630 asiaan ja tässä argumentissa sitten 225 00:17:56.630 --> 00:18:01.750 ajatellaan että jos lämmön säätelyjärjestelmään 226 00:18:01.750 --> 00:18:07.000 menee puuttumaan niin se meni sekaisin ja näin ei kannata tehdä 227 00:18:12.250 --> 00:18:17.380 tämä myös on varmastikkin tulkittavissa hiukan 228 00:18:17.380 --> 00:18:22.450 toisella tavalla saattaa olla että se siellä alkuperäisen ajatuksen esittäjällä on 229 00:18:22.450 --> 00:18:27.730 ollut erilainen ajatus muoto tai skeema 230 00:18:27.730 --> 00:18:33.000 kuin mitä olen tässä tulkinnut sen olevan 231 00:18:33.000 --> 00:18:34.530 mutta 232 00:18:34.750 --> 00:18:39.490 pietisthan tossa miimi kuvasta ei voida varmuudella 233 00:18:39.490 --> 00:18:44.320 tietää mitä alkuperäinen rokote kriitikko 234 00:18:44.320 --> 00:18:48.640 on ajatellut minkälaisia intentio jotain merkityksiä hän 235 00:18:48.640 --> 00:18:53.110 on muotoilunsa ladannut tämä osittain 236 00:18:53.110 --> 00:18:58.000 litkii siihen että luonnollinen kieli on 237 00:18:58.000 --> 00:19:02.800 epäselvä ja monitulkintainen useissa tapauksissa ja tällöin 238 00:19:02.800 --> 00:19:07.270 analyysissä varsin todennäköisesti joudutaan toisinaan tilanteisiin jossa 239 00:19:07.270 --> 00:19:11.860 äänesti sit tiä varmaa ratkaisua oikeasta 240 00:19:11.860 --> 00:19:16.840 tulkinnasta ei ole mahdollista tehdä joten 241 00:19:16.840 --> 00:19:21.250 keko tulkinta on mahdollinen tulkinta 242 00:19:21.250 --> 00:19:24.310 5.- 243 00:19:24.500 --> 00:19:28.940 kommentti ongelmat on tietoisesti tuotettu ongelma 244 00:19:28.940 --> 00:19:33.500 johon on tuotettu ratkaisu 245 00:19:33.500 --> 00:19:37.580 rokote kriitikkojen pohjalta 246 00:19:37.750 --> 00:19:41.320 ajatella siten että ette korona 247 00:19:41.500 --> 00:19:45.490 tauti on tarkoituksella tuotettu 248 00:19:45.490 --> 00:19:49.500 ja sen tarkoituksena on 249 00:19:49.500 --> 00:19:54.630 olla väline saada rahallista tuottoa 250 00:19:54.630 --> 00:19:59.000 rokotuksia myymällä 251 00:19:59.000 --> 00:20:06.500 6.- jakson tottelevaiseksi alistamisen väline 252 00:20:06.500 --> 00:20:10.070 ja piikojen osalta 253 00:20:10.250 --> 00:20:16.500 muotoilu oli pipojenkäytöllä meitä alistetaan tottelevaiseksi 254 00:20:16.500 --> 00:20:18.030 tää 255 00:20:18.250 --> 00:20:20.290 tuntuu oudolta 256 00:20:20.500 --> 00:20:22.540 ajatukselta 257 00:20:22.750 --> 00:20:24.790 tässäkin mielessä 258 00:20:25.000 --> 00:20:29.080 mutta ei ole 259 00:20:29.250 --> 00:20:33.330 apsoluuttisen järjetön 260 00:20:33.500 --> 00:20:37.070 siinä mielessäettä 261 00:20:37.250 --> 00:20:42.470 ihmisiä pyritään usein ohjaaman ja hei teitä 262 00:20:42.470 --> 00:20:47.250 heihin pyritään vaikuttamaan rajoittamalla 263 00:20:47.250 --> 00:20:54.000 lukiottomista tai säätämällä pukeutumiseen liittyvistä asioista 264 00:20:54.000 --> 00:20:58.680 monissa maissa esimerkiksi kouluissa 265 00:20:58.680 --> 00:21:03.330 on pukeutumiskoodi josta joudutaan seuraamaan niin voi 266 00:21:03.330 --> 00:21:08.000 ajatella että siinä on jonkun näkönen 267 00:21:08.000 --> 00:21:13.250 hallinnankin aspekti mukana toki siinä voi olla tasa arvoaspektin 268 00:21:13.250 --> 00:21:17.030 mutta sinä vuonna myöskin hallinnon aspekti jotenka tämä 269 00:21:17.030 --> 00:21:21.500 argumentti sinänsä ei ole 270 00:21:21.500 --> 00:21:25.790 järjetön vaan voidaan ajatella siellä jonkunnäköisen assosiaation 271 00:21:25.790 --> 00:21:30.000 kautta täällä tässä on jokin mieli 272 00:21:30.000 --> 00:21:36.750 se onko nyt sitten rokote 273 00:21:36.750 --> 00:21:42.780 tottelevaiseksi alistamisen väline on toinen kysymys eli onko ovatko 274 00:21:42.780 --> 00:21:48.390 ne samankaltaisia vai ei se kuulu oikeastaan arviointiin eli 275 00:21:48.390 --> 00:21:54.250 argumentin arviointi osuuteen ei analysointiin varsinaisesti 276 00:21:54.250 --> 00:21:56.800 lopuksi 7.- äksän 277 00:21:57.000 --> 00:22:01.080 pettäminen on jonkun salaliitto 278 00:22:01.250 --> 00:22:06.260 vaateteollisuuden salaliittona pipot 279 00:22:06.260 --> 00:22:10.610 oli se ajatus tässä meemissä rukoile 280 00:22:10.610 --> 00:22:15.170 kriitikoilla sitten nämä rokotteet ovat jonkun 281 00:22:15.170 --> 00:22:19.700 näkönen salaliitto tai mikä siellä 282 00:22:19.700 --> 00:22:24.500 nyt sitten onkaan ollut takana 283 00:22:24.500 --> 00:22:30.050 no ihan sivuhuomiona on hyvä hahmottaa että 284 00:22:30.050 --> 00:22:35.570 tämäntyyppisiä ajatuskuvioita on esitetty 285 00:22:35.570 --> 00:22:39.800 vaikuttamiseen liittyvän teorian piirissä jo 286 00:22:39.800 --> 00:22:45.250 antiikista lähtien aristoteleella oli topoksia 287 00:22:45.250 --> 00:22:51.340 joita hän eritteli eliittimis ja ajatuskuvioita tai tai ajattelutapoja 288 00:22:51.340 --> 00:22:55.750 argumentin versio sisällöllisiä muotoilee 289 00:22:55.750 --> 00:22:59.830 nähää muistuttaa 290 00:23:00.000 --> 00:23:05.370 myös modernin ajan retoriikan teoreetikkojen 291 00:23:05.370 --> 00:23:10.980 esittämiä vastaavia kuvioita samoin argumentaatio 292 00:23:10.980 --> 00:23:15.300 teoreetikkojenkin piirissä on esitetty näitä 293 00:23:15.300 --> 00:23:20.400 skiemoja skiemoja kuten nyt ilmestyi 294 00:23:20.400 --> 00:23:25.750 kuten aiemmin on pragma dialektiikan kohdalla esittänytkin 295 00:23:25.750 --> 00:23:31.500 no hyvä 296 00:23:31.500 --> 00:23:35.070 katsotaan sitten joitakin 297 00:23:35.250 --> 00:23:41.190 osia tästä argumentin kokonaisuudesta 298 00:23:41.190 --> 00:23:47.250 tarkemmin en kaikkia kohtiakaan läpi 299 00:23:47.250 --> 00:23:52.800 mutta jos 1.- kohtaa katsoo eli isäksi ei ole 300 00:23:52.800 --> 00:23:58.380 sataprosenttisen varma keino häksä ei kannata käyttää niin onko tää 301 00:23:58.380 --> 00:24:03.750 ois kiima järkevä tai mielekäs 302 00:24:03.750 --> 00:24:07.890 se tietysti hiukan riippuu niistä lisää 303 00:24:07.890 --> 00:24:11.750 oletuksista joita meillä aina 304 00:24:11.750 --> 00:24:17.000 kussakin skiemon käyttö yhteydessä 305 00:24:17.000 --> 00:24:19.040 on mukana 306 00:24:19.250 --> 00:24:26.000 periaate on periaate jota tässä tarkastellaan yleisesti sen käytön alaa 307 00:24:26.000 --> 00:24:32.360 hän on että sääksi ei ole sataprosenttisen varma keino sitä ei kannata käyttää 308 00:24:32.360 --> 00:24:38.000 tähän on käytännöllinen praktinen tai pragmaattinen 309 00:24:38.000 --> 00:24:41.570 ohje sen tasoinen ohje 310 00:24:41.750 --> 00:24:47.690 ja itia tässä on se että siinä 311 00:24:47.690 --> 00:24:53.750 vaaditaan joltakin asialta hapsuluuttista varmuutta 312 00:24:53.750 --> 00:24:58.850 voidaan varmaan kuvitella tilanteita 313 00:24:58.850 --> 00:25:03.860 joissa haluamme olla täysin varpuja 314 00:25:03.860 --> 00:25:08.250 varmoja jonkun keinon Kiinan toimivuudesta 315 00:25:08.250 --> 00:25:09.780 jos 316 00:25:10.000 --> 00:25:13.570 kappa nyt meidän pitäisi 317 00:25:13.750 --> 00:25:16.300 liikkua 318 00:25:16.500 --> 00:25:20.580 kun sillan ylitse ja mukanamme olisi 319 00:25:20.750 --> 00:25:26.500 vaikkapa pieniä lapsia tai tai 320 00:25:26.500 --> 00:25:30.580 vauvan vaunut niin haluaisimme tietysti olla 321 00:25:30.750 --> 00:25:36.180 ensin varmoja siitä että silta kiistää eikä eikä sorru painojemme 322 00:25:36.180 --> 00:25:40.980 alta keskenkaiken niin voimme kuvitella tilanteen jossa 323 00:25:40.980 --> 00:25:45.750 tämä olisi taas niinkin tärkeä härkää asia 324 00:25:45.750 --> 00:25:49.320 toisaalta sitten 325 00:25:49.500 --> 00:25:52.050 tiemme 326 00:25:52.250 --> 00:25:56.330 käytännön elämässä jatkuvasti ratkasee jotka eivät 327 00:25:56.500 --> 00:26:00.580 ole sataprosenttisen varmoja 328 00:26:00.750 --> 00:26:06.500 aihioiden varmuuteen emme usko sataprosenttisesti 329 00:26:06.500 --> 00:26:12.200 saatamme käyttää työkalujen joiden tuloksena 330 00:26:12.200 --> 00:26:17.480 vuonna aiheuttaa vahinkoa korjaamallamme 331 00:26:17.480 --> 00:26:23.000 isineelle tai saattaa ollaettä 332 00:26:23.000 --> 00:26:27.590 otamme jonkun lääkkeen tietämättä 333 00:26:27.750 --> 00:26:30.300 toimiiko se 334 00:26:30.500 --> 00:26:35.090 on varmasti lääkärit saattavat jopa määrätä 335 00:26:35.250 --> 00:26:42.000 jonkun lääkkeen ilman että he tietävät varmuudella että se hajoaa 336 00:26:42.000 --> 00:26:45.060 hukkui vaikuttaa 337 00:26:45.250 --> 00:26:47.800 halutulla tavalla 338 00:26:48.000 --> 00:26:54.240 saatetaan ajatella että haittavaikutukset ovat pienempiä tai epätoden näkösiäettä 339 00:26:54.240 --> 00:27:00.510 että kannattaa joka tapauksessa kokeilla kun 340 00:27:00.510 --> 00:27:05.500 saatava hyöty on todennäköisesti suurempi tai jotain sen tyyppistä 341 00:27:05.500 --> 00:27:10.630 ja nyt sitten iso kysymys 342 00:27:10.630 --> 00:27:15.100 tämän arvioinnin osalta on se että miten meidän pitäisi 343 00:27:15.100 --> 00:27:19.930 ratkaista se onko jonkun toiminnan 344 00:27:19.930 --> 00:27:25.030 tai toiminnan on oltava sataprosenttisen sataprosenttisella varmuudella 345 00:27:25.030 --> 00:27:29.750 toimiva vai vai riittäiskö joku pienempi 346 00:27:29.750 --> 00:27:33.830 hän piti todennäköisyys 347 00:27:34.000 --> 00:27:39.750 nyt jos me vaadimme sataprosenttista varmuutta 348 00:27:39.750 --> 00:27:42.300 niin tähän 349 00:27:42.500 --> 00:27:47.360 saattaa sitten tämähän 350 00:27:47.360 --> 00:27:52.500 saattaa lopulta tuottaa tuloksen että 351 00:27:52.500 --> 00:27:58.020 kaikki lääkkeet tulee jättää ottamatta kun 352 00:27:58.020 --> 00:28:03.480 ei taida sellasta on vaikuttavaa ainetta olla jolla 353 00:28:03.480 --> 00:28:09.000 ei voisi olla haittavaikutuksia tai joka ei voisi jäädä 354 00:28:09.000 --> 00:28:15.750 ikäänkuin olla toimimatta joissakin harvinaisissa tapauksissa vähintää 355 00:28:15.750 --> 00:28:21.210 ja tällöin sanontaako 356 00:28:21.210 --> 00:28:25.260 ajattelun johdonmukaisuuden pohjalta ni 357 00:28:25.260 --> 00:28:29.750 jos vaatii näin varmaa keinoa 358 00:28:29.750 --> 00:28:34.340 ongelman poistamiseksi niin sitten voi johtua 359 00:28:34.500 --> 00:28:39.090 kään kun kärsimään tuhoisat seuraukset 360 00:28:39.250 --> 00:28:42.310 jaa 361 00:28:42.500 --> 00:28:47.090 tämä luonnollisesti on mahdollista 362 00:28:47.250 --> 00:28:54.750 on on on ihmisiä jotka ovat aivan viimeisen henkitoreisiin asti 363 00:28:54.750 --> 00:28:57.300 pitäytyneet 364 00:28:57.500 --> 00:29:03.750 kannassaan ja eivät ole halunneet hoitoa 365 00:29:03.750 --> 00:29:08.340 no 366 00:29:08.500 --> 00:29:13.750 jos mennään toiseen kohtaan 367 00:29:13.750 --> 00:29:20.500 isäksi on suuryrityksen tuottamaa en käytä häkissä 368 00:29:20.500 --> 00:29:24.070 tätä voi ajatella 369 00:29:24.250 --> 00:29:30.000 kenties muillakin tavoilla mutta ajattelisin että tässä 370 00:29:30.000 --> 00:29:34.710 periaatteessa on idea jonkun asian alkuperää 371 00:29:34.710 --> 00:29:39.150 ja alkuperästä johtuva käytettävyyttä 372 00:29:39.150 --> 00:29:43.500 ja piti Piipon osalta 373 00:29:43.500 --> 00:29:48.750 ahaa ajattelisin että harvemmalla on 374 00:29:48.750 --> 00:29:53.340 hän suuryritysten tuottamia pipoja mitään vastaan 375 00:29:53.500 --> 00:29:57.580 mutta selkeästi rokotekriitikoilla on 376 00:29:57.750 --> 00:30:02.340 lääketeollisuuden tuottamia lääkkeitä 377 00:30:02.500 --> 00:30:05.050 mä vastaan jostakin 378 00:30:05.250 --> 00:30:08.310 tämmöinen periaate 379 00:30:08.500 --> 00:30:13.810 voi esiintyä useallakin alalla elämänalalle 380 00:30:13.810 --> 00:30:18.500 ja se voi varmaan olla mielekäskin 381 00:30:18.500 --> 00:30:24.560 pystyn keksimään kyllä tapauksia joissa hän 382 00:30:24.560 --> 00:30:30.000 allekirjoittaisin jonkun asian alkuperän 383 00:30:30.000 --> 00:30:35.040 lännessä tuhoavan sen käytettävyyden taitaa periaatteessa 384 00:30:35.040 --> 00:30:39.500 en käyttäisi jotakin tiettyä asia 385 00:30:39.500 --> 00:30:43.580 esimerkiksi 386 00:30:43.750 --> 00:30:49.000 tieteessä on 387 00:30:49.000 --> 00:30:53.080 aika monikin sitä mieltäettä 388 00:30:53.250 --> 00:30:56.820 vaikka natsien 389 00:30:57.000 --> 00:31:02.010 tuottamaa lääketieteelistä pidä ottaa ei 390 00:31:02.010 --> 00:31:07.000 voi käyttää moraalisista syistä 391 00:31:07.000 --> 00:31:12.750 sillä siinä on rikottu ihmisten 392 00:31:12.750 --> 00:31:17.580 hän itsemääräämisoikeutta on kidutettu ihmisiä ja 393 00:31:17.580 --> 00:31:22.200 käytetty muitakin arveluttamia arveluttavia keinoja ja voisi 394 00:31:22.200 --> 00:31:27.660 ajatella että tämmösten ja ottaa ei pidä 395 00:31:27.660 --> 00:31:31.750 sitä periaatteessakaan ei saa ei saa otta käyttö 396 00:31:31.750 --> 00:31:33.790 toki 397 00:31:34.000 --> 00:31:38.980 jollakulla saattaa olla sellainen kanta että jos jotakin 398 00:31:38.980 --> 00:31:43.720 hyötyä on niin sitten sitä voi käyttää vaikka se 399 00:31:43.720 --> 00:31:48.500 nyt sitten onkin saatu menetelmälle joka on 400 00:31:48.500 --> 00:31:51.560 arveluttavat tai kielletty 401 00:31:51.750 --> 00:31:56.580 mutta yhtäkaikki pointtina tässä on se 402 00:31:56.580 --> 00:32:01.560 että on mielekästä ajatella että tällainen periaate joidenkin 403 00:32:01.560 --> 00:32:06.250 asioiden suhteen saattaisi saattaisi olla paikalla 404 00:32:06.250 --> 00:32:14.250 joskus vois olla 405 00:32:14.250 --> 00:32:20.010 kilpailevan yrityksen tuote jota ei passaisi käyttää periaatteessa 406 00:32:20.010 --> 00:32:25.750 oman yrityksen tuotetta käytetään siistääettä 407 00:32:25.750 --> 00:32:33.250 ollaan lojaaleja omaa yritystä kohtaa tai omaa työpaikkaa kohtaan ja ja halutaan sitten 408 00:32:33.250 --> 00:32:38.590 näyttää jonku toisen yrityksen tuotetta voisi olla jopa velvoite velvoite 409 00:32:38.590 --> 00:32:42.750 olla käyttämättä kilpailevan 410 00:32:42.750 --> 00:32:49.000 sen tuotteita kuten tippininkin periaate saattaisi käytännön elämässä tulla vastaan 411 00:32:49.000 --> 00:32:52.570 no 412 00:32:52.750 --> 00:32:58.780 mitkien asia on nyt sitten tässä spesifissä 413 00:32:58.780 --> 00:33:04.750 tapauksissani siitä voi voi käydä keskustelua 414 00:33:04.750 --> 00:33:11.000 ehkäpä on hyvä huomata että he tän 415 00:33:11.000 --> 00:33:13.040 analyysin 416 00:33:13.250 --> 00:33:17.750 alkuperä 417 00:33:17.750 --> 00:33:21.250 liittyy nyt nimiin 418 00:33:21.250 --> 00:33:24.310 vaan joka on välitetty 419 00:33:24.500 --> 00:33:27.560 alustalla niukka 420 00:33:27.750 --> 00:33:33.120 on han suuryrityksen hallinnoima ja omistama 421 00:33:33.120 --> 00:33:36.750 ja näykkäisi tämäntyyppisen argumentin 422 00:33:36.750 --> 00:33:41.250 esittäjien kannalta olevan aikalailla problemaattista 423 00:33:41.250 --> 00:33:47.130 sitten kiertävät ja suuryrityksen tuotteiden käyttämisestä 424 00:33:47.130 --> 00:33:51.750 ainakaan sillä perusteella että se on juuri suuryrityksen 425 00:33:51.750 --> 00:33:57.720 agendaa vahvistavat tai suuriin yrityksen tuottoja 426 00:33:57.720 --> 00:34:03.690 kasvattavaa tai nii edespäin eli siinä tulee tämmöinen mahdollinen 427 00:34:03.690 --> 00:34:08.750 ristiriita jota voi pitää hiukan 428 00:34:08.750 --> 00:34:10.790 oudolta 429 00:34:11.000 --> 00:34:16.550 toisaalta voihan olla tilanteita jos täytyy elää yhdentyyppisten 430 00:34:16.550 --> 00:34:21.500 ristiriitojen kanssa ja voi voi joutua tällässeen 431 00:34:21.500 --> 00:34:26.090 kummallisiin tilanteisiin ilman että se 432 00:34:26.250 --> 00:34:30.900 kumoaa tai tai asettaa sitten oman arkumentin 433 00:34:30.900 --> 00:34:35.750 kokonaan kokonaan käyttökelvottomaksi 434 00:34:35.750 --> 00:34:40.340 no kolmanneksi kohdaksi 435 00:34:40.500 --> 00:34:46.380 otan nimistä jos äksää johtuu 436 00:34:46.380 --> 00:34:51.500 sen toimiakseen käyttämään toistuvasti niin ääks ei toimi 437 00:34:51.500 --> 00:34:56.330 tähän nyt oli muotoiltu sinne meemissä siten että sillonkin kun pipoista 438 00:34:56.330 --> 00:35:00.740 on apu tulee seuraava talvi taas täytti käyttää uudestaan pipoa 439 00:35:00.740 --> 00:35:05.000 näin ollen voidaan todeta piippujen olevan tehottomia 440 00:35:05.000 --> 00:35:10.550 joku saattaisi ajatella että tämä on ehkä väärin muotoiltu 441 00:35:10.550 --> 00:35:14.810 ja parempi olisi se 442 00:35:14.810 --> 00:35:20.000 että ettii jos asia on pysyvää ratkaisua niissä on tehoton 443 00:35:20.000 --> 00:35:24.500 tai voisi ajatellakki siinä on 444 00:35:24.500 --> 00:35:30.380 iskeä heikompi yhteiselioista merkkiin perustuva 445 00:35:30.380 --> 00:35:34.910 ajatuskuvioisiin sisällä eli toistuvan käytön tarpeellisuus 446 00:35:34.910 --> 00:35:39.980 on merkki toimimattomuudesta ja tämmöinen praktinen ohje 447 00:35:39.980 --> 00:35:45.110 että ei kannata kättä asia joka ei toimi niin tämä yhdessä 448 00:35:45.110 --> 00:35:50.300 perustelisivät sitä että nyt asiaa ei kannata käyttää ja rokotteiden tapauksessa sitten 449 00:35:50.300 --> 00:35:55.250 se olisi hyvä peruste kieltäytyä rokotteen ottamisesta 450 00:35:55.250 --> 00:35:58.820 no 451 00:35:59.000 --> 00:36:03.770 alkuperäisessä muotoilussa tiukkuuden kriteeriksi 452 00:36:03.770 --> 00:36:08.360 on ehkä ajateltu tälläne apsoluuttinen takia josta kaikki niin lopullinen toimivuus 453 00:36:08.360 --> 00:36:12.440 eli yli eli että jos haluu 454 00:36:12.440 --> 00:36:17.000 tai jonkun teen saamiseksi 455 00:36:17.000 --> 00:36:22.910 käyttää jotakin keinoa niinsin keinon on oltava 456 00:36:22.910 --> 00:36:26.000 kertaluonteinen 457 00:36:26.000 --> 00:36:33.500 Pullinen ratkaisu ja vastaavasti toistuvaa käyttää 458 00:36:33.500 --> 00:36:38.750 vaativat keinot eivät ole eivät ole hyväksyttäviä 459 00:36:44.000 --> 00:36:45.530 no 460 00:36:45.750 --> 00:36:51.540 on kai ajateltavissa että 461 00:36:51.540 --> 00:36:54.750 joitakin keinoja 462 00:36:54.750 --> 00:37:00.000 jonkun ongelman ratkaisemiseksi sen ratkaisemiseksi 463 00:37:00.000 --> 00:37:05.790 raakattaisiin pois juuri sen takia että että ne vaativat kuitenkin uusia 464 00:37:05.790 --> 00:37:11.500 toimenpiteitä ne eivät ole kertaakaan kaikkisia ratkaisuja 465 00:37:11.500 --> 00:37:17.770 esimerkiksi autojen akkuja saatetaan myydä sillä myyntipuheella 466 00:37:17.770 --> 00:37:22.450 että jokin akku on huoltovapaa eli ette etsi se 467 00:37:22.450 --> 00:37:27.910 akku toimiin sellaisinaan iloon että siihen tarvitsee puuttua sen jälkeen 468 00:37:27.910 --> 00:37:32.980 eli eli tää nyt ei O- ei siis kertakaikkisiin mieletön 469 00:37:32.980 --> 00:37:38.650 ajatus että pidetään kriteeriä valinnalle että sen täytyi toimia 470 00:37:38.650 --> 00:37:43.750 lopullisesti ja jatkuvasti mutta eriasia tietysti on 471 00:37:43.750 --> 00:37:49.090 kysyä että onko rokote sellainen tai koronarokote 472 00:37:49.090 --> 00:37:53.750 sellainen ja se on sitten tavallaan 473 00:37:53.750 --> 00:37:56.810 mies joka tiesi sitten argumenttia 474 00:37:57.000 --> 00:38:02.490 syvemmälle eli kysyttäisiin sitten perusteluiden perusteluja 475 00:38:02.490 --> 00:38:07.980 mutta koska tässä kyse varsinaisesta keskustelusta reikä eikä tässä on taustalla nyt semmosta 476 00:38:07.980 --> 00:38:13.440 varsinaisten dialogia haman kiinnikkeitä koko analyysi tähän yhteen 477 00:38:13.440 --> 00:38:19.410 niin meillä ei ole mahdollisuutta lähteä selvittämään että miten sillä keskustelussa 478 00:38:19.410 --> 00:38:24.250 on käyty koska varsinaista keskustelua ei 479 00:38:24.250 --> 00:38:31.750 ole noinhan se on kyl mun näköinen tulkinta siitä että minkälainen olisi ollut keskustelua 480 00:38:31.750 --> 00:38:34.300 tai jotain sen tapasta 481 00:38:34.500 --> 00:38:40.080 nojoo samaan tapaan nyt sitten neljännestä kohdasta seitsemänteen 482 00:38:40.080 --> 00:38:45.500 kohtaan vuoden voimme löytää jonkun näkösen 483 00:38:45.500 --> 00:38:51.170 jatktin ja sitten käydä läpi sen periaatteen taustalla olevaa oleva ajattelua 484 00:38:51.170 --> 00:38:56.500 ja ja hiukan spekuloidakin sillä hän lopullista arviointia 485 00:38:56.500 --> 00:39:02.250 mikään argumentin kohdalta on vaikea vaikea tehdä 486 00:39:02.250 --> 00:39:06.690 antaa ainakaan teoreettisesti perusteltua lopullista 487 00:39:06.690 --> 00:39:11.250 arviota on vaikea vaikea tehdä 488 00:39:11.250 --> 00:39:15.900 argumentin rakenne 489 00:39:15.900 --> 00:39:20.250 kokonaisuudessaan siis on 490 00:39:20.250 --> 00:39:25.500 vaan että siinä on esitetty 491 00:39:25.500 --> 00:39:29.070 perusteluja 492 00:39:29.250 --> 00:39:32.310 kuka nyt sitten tuossa äksällä 493 00:39:32.500 --> 00:39:40.000 hää häxen alla ovat yhdestä seitsemän ja mä nämä ovat niitä pippo perusteluja 494 00:39:40.000 --> 00:39:43.570 ja sitten hakasulkeisiin 495 00:39:43.750 --> 00:39:47.950 olen merkinnyt tässä kuviossa ja 496 00:39:47.950 --> 00:39:52.250 hakasulkeilla tässä 497 00:39:52.250 --> 00:39:54.290 aviossa 498 00:39:54.500 --> 00:39:59.180 viittaan ed ääneen lausumattomuuteen 499 00:39:59.180 --> 00:40:03.350 eli siinähän ei ole ikssplisiittisesti 500 00:40:03.350 --> 00:40:08.000 ääneen lausuttu tai tuotu julki 501 00:40:08.000 --> 00:40:12.350 tämän kirjallisena kirjallisessa muodossa sitä 502 00:40:12.350 --> 00:40:17.300 että mihin tämä puhe suoranaisesti 503 00:40:17.300 --> 00:40:21.000 kohdistuu ja tämä on päätelty sitten 504 00:40:21.000 --> 00:40:26.520 ulkopuolisista asioista tai menin kontekstista mistä siinä 505 00:40:26.520 --> 00:40:32.000 tosiasiassa puhutaan epäsuora argumentti 506 00:40:32.000 --> 00:40:36.110 ja kutakin näitä seitsemää kohtaa vastaan siis 507 00:40:36.110 --> 00:40:40.500 jokin rokote kriittinen argumentti 508 00:40:40.500 --> 00:40:46.380 ja tässä kaavassa olen merkinnyt tämän sanon että jokin on verrattavissa 509 00:40:46.380 --> 00:40:51.500 johonkin taitezeit on verrattavissa häkissään 510 00:40:51.500 --> 00:40:57.500 verrattavuus on vihreällä merkittiin ja tähän kaavioon sitten 511 00:40:57.500 --> 00:41:03.560 ykköstä ykkönen on verrattavissa hakasulku ykköseen kakkonen 512 00:41:03.560 --> 00:41:09.000 on verrattavissa hakasulukku hakasulkukakkoseen ja niin edespäin 513 00:41:09.000 --> 00:41:15.250 ja on siis kukin näistä argumentti argumenteista on 514 00:41:15.250 --> 00:41:19.330 verrattavissa sitten 515 00:41:19.500 --> 00:41:25.250 toiseen asia että verrattavuus niinikään 516 00:41:25.250 --> 00:41:31.000 tämä on nyt sellainen asia joka sitten pitää vaan nähdä hahmottaa 517 00:41:31.000 --> 00:41:34.960 mutta sitä esitetyistä argumentista eli 518 00:41:34.960 --> 00:41:39.000 ymmärtää päättelemällä 519 00:41:39.000 --> 00:41:45.750 ja sitten nämä seitsemän analogiaa yhdessä 520 00:41:45.750 --> 00:41:51.270 tämä on tarkoitettu oikeuttamaan väitettä 521 00:41:51.270 --> 00:41:56.340 että rokote kriittisten perustelut 522 00:41:56.340 --> 00:42:01.750 ovat huonoja perusteluja rokottamattomuudelle 523 00:42:01.750 --> 00:42:09.750 no nyt se koko meimi kuvan 524 00:42:09.750 --> 00:42:17.250 viimekätinen tarkoitus tarkoitus on sanoa että 525 00:42:17.250 --> 00:42:23.500 rokote kriittisten perustelut ovat huonoja sillä rokottamattomuudelle 526 00:42:23.500 --> 00:42:27.970 jaa sitte tän argumentin 527 00:42:27.970 --> 00:42:32.710 vahvuus riippuu siitä minkälaisen 528 00:42:32.710 --> 00:42:37.000 painoarvon me annamme 529 00:42:37.000 --> 00:42:39.040 sitten lopulta 530 00:42:39.250 --> 00:42:43.330 sille perustelulle 531 00:42:43.500 --> 00:42:48.660 kussakin tapauksessa että rokotetta ei kannata ottaa 532 00:42:48.660 --> 00:42:54.330 lisää taustalla oleva ajatuskuvio on se logiikka jota ne pyritään arvioimaan 533 00:42:54.330 --> 00:42:59.000 kun ryhdymme arvioimaan argumenttia 534 00:42:59.000 --> 00:43:03.200 ja sille ei O- olemassa mitään lähtökohtaista 535 00:43:03.200 --> 00:43:07.500 periaatteellista teoriaa 536 00:43:07.500 --> 00:43:13.620 jolla me voitaisiin heittää argumentti sinäänsä 537 00:43:13.620 --> 00:43:18.120 ja sellaisenaan Joko kategoriaan hyvä 538 00:43:18.120 --> 00:43:23.500 tai kategoriaan huono vaan se riippuu niistä 539 00:43:23.500 --> 00:43:28.390 muista lähtökohdista jotka jatka sitten oletamme argumentin taustalla 540 00:43:28.390 --> 00:43:32.560 olevan mutta koska tässä tapauksessa 541 00:43:32.560 --> 00:43:37.150 tarkastelun kohteena on ollut vain miimi josta emme tiedä sen enempää 542 00:43:37.150 --> 00:43:41.500 mitä sieltä te siellä alkuperäisen 543 00:43:41.500 --> 00:43:45.640 kirjoittajan mielestä on mahtanut polulla tai mitä tietoa siihen 544 00:43:45.640 --> 00:43:50.000 contexin muuten liittymäni emme voi 545 00:43:50.000 --> 00:43:52.040 kummempaa 546 00:43:52.250 --> 00:43:54.800 arviota antaa 547 00:43:55.000 --> 00:44:00.550 tähän päätän tämän tämän 548 00:44:00.550 --> 00:44:06.000 esimerkki koskien analogiaa 549 00:44:06.000 --> 00:44:12.270 ja miehimiään jossa on käytetty analogia toki siellä muitakin elementtejä on mutta analogia 550 00:44:12.270 --> 00:44:18.500 argumentti nyt on tässä tapauksessa se keskeisin seikka