WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.590 Broken 2 00:00:04.750 --> 00:00:09.580 tällä videolla käydään kiireellisen yön rakenne lähti 3 00:00:09.580 --> 00:00:14.650 tutkimuksellisen kysymyksen asettelun ja 4 00:00:14.650 --> 00:00:19.480 siihen annetun vastauksen mukaisesti kuin yleisellä 5 00:00:19.480 --> 00:00:24.160 tasolla ja sitten käydään läpi 6 00:00:24.160 --> 00:00:29.000 esimerkki siitä kuinka 7 00:00:29.000 --> 00:00:33.740 eilisen yön ajatuksellinen rakenne voidaan 8 00:00:33.740 --> 00:00:38.660 kytkeä osaksi kirjallisen yön 9 00:00:38.660 --> 00:00:43.490 syntaktista rakennetta eli lukujen 10 00:00:43.490 --> 00:00:48.000 ja muun jäsentelyn rakennetta 11 00:00:48.000 --> 00:00:54.750 yleinen muoto 12 00:00:54.750 --> 00:00:58.320 Pirisen tiedon hankinnan 13 00:00:58.500 --> 00:01:02.940 näkökulmassa on kysyminen 14 00:01:02.940 --> 00:01:07.000 eli voidaan ajatella että 15 00:01:07.000 --> 00:01:12.250 tutkimus alkaa kysymyksen esittämisellä 16 00:01:12.250 --> 00:01:19.750 ja vastauksen esittämiseen suhun kyseiseen kysymykseen 17 00:01:19.750 --> 00:01:25.000 tarkkaan ottaen kysymys toki joudutaan usein 18 00:01:25.000 --> 00:01:30.250 oikeuttamaan esittämät perusteluja miksi 19 00:01:30.250 --> 00:01:34.330 kysymys on tärkeä sillä tarkoitetaan 20 00:01:34.500 --> 00:01:39.090 miksi se on tieteen näkökulmasta kysymisen arvoinen 21 00:01:39.250 --> 00:01:41.290 ja niin edespäin 22 00:01:41.500 --> 00:01:46.960 ja tulokseksi sitten kertovat 23 00:01:46.960 --> 00:01:52.030 toivottavasti vastauksen siihen kysymykseen jota lähdetty hakemaan 24 00:01:52.030 --> 00:01:57.000 toisinaan on tutkimus tuloksen 25 00:01:57.000 --> 00:02:02.750 idea osoittautuu sellaiseksi että 26 00:02:02.750 --> 00:02:09.500 ei ole antanut täydellistä vastausta kokonaista vastausta 27 00:02:09.500 --> 00:02:14.090 kysymykseen ja toisinaan voi käydä niin että saatu 28 00:02:14.250 --> 00:02:21.000 se on luonteeltaa sen musta se ei mahdollista 29 00:02:21.000 --> 00:02:24.570 seen annettua vastausta 30 00:02:24.750 --> 00:02:30.000 mutta yleinen rakenne on hyvä pitää mielessä tutkimuksessa 31 00:02:30.000 --> 00:02:36.250 tavallaan kysytään tutkimuskohteelta joka luonnontieteitten tapauksessa on luonto 32 00:02:36.250 --> 00:02:38.290 alan tutkimus 33 00:02:38.500 --> 00:02:43.960 tapahtuu empiiristen havaintojen 34 00:02:43.960 --> 00:02:47.740 empiirisiä havaintoja tekemällä ja ideana on että 35 00:02:47.740 --> 00:02:52.900 tutkimusasetelma tuottaa vastauksen annettuun kysymykseen 36 00:02:52.900 --> 00:02:57.000 tieteellisten tutkimusten tapauksessa 37 00:02:57.000 --> 00:03:01.590 informaatiota voidaan saada monellakin eri tavalla 38 00:03:01.750 --> 00:03:08.000 voidaan esimerkiksi tarkastella rekistereitä 39 00:03:08.000 --> 00:03:13.250 havaintoja inhimillisestä toiminnasta 40 00:03:13.250 --> 00:03:19.000 aika tarkastella inhimillisen toimen toiminnan jälkiä dokumentteja 41 00:03:19.000 --> 00:03:21.550 tai sitten 42 00:03:21.750 --> 00:03:29.250 ota yhteyttä ihmisiin ja pyrkiä heitä saamaan 43 00:03:29.250 --> 00:03:33.960 kysymällä vastauksia tai haastattelemalla vastauksia 44 00:03:33.960 --> 00:03:37.750 tai niin edespäin 45 00:03:37.750 --> 00:03:43.540 perusidea maina tutkimuksissa kuitenkin luonnetta 46 00:03:43.540 --> 00:03:49.420 esitämme jonkin kysymyksen ja pyrimme tutkimuksellisen menetelmän 47 00:03:49.420 --> 00:03:54.750 järjestelmällisen rozenas menetelmän kautta saama postauksessa 48 00:03:54.750 --> 00:04:01.000 tämä pätee myös diureettisiin aihepiireihin 49 00:04:01.000 --> 00:04:04.930 se että olemme tekemisissä jonkun käsitteellisen 50 00:04:04.930 --> 00:04:09.000 aiheen kanssa ei 51 00:04:09.000 --> 00:04:14.460 vapautan meitä tästä kysymys vastaus rakenteesta 52 00:04:14.460 --> 00:04:19.000 kysymyksenne ovat erityyppisiä tuollo 53 00:04:19.000 --> 00:04:22.570 kysymys 54 00:04:22.750 --> 00:04:28.330 voi luojaltaan olla kovin monenkinlainen se voisis 55 00:04:28.330 --> 00:04:33.750 koskee joitakin tiourekistä käsitettä tai teoriaa 56 00:04:33.750 --> 00:04:35.280 että 57 00:04:35.500 --> 00:04:39.580 se voi koskettaa 58 00:04:39.750 --> 00:04:46.500 tutkijan ulkopuolista todellisuutta luontoa 59 00:04:46.500 --> 00:04:51.660 tutkijan ympäröivää 60 00:04:51.660 --> 00:04:57.000 todellisuutta yhteiskuntaa yhteisöä 61 00:04:57.000 --> 00:05:02.130 mitä isänsä aihetta jokatapauksessa jokin asia on epäselvä tuntematon 62 00:05:02.130 --> 00:05:07.500 lailla sericistä varmistamaton jollakin muulla tavalla 63 00:05:07.500 --> 00:05:10.050 se kaipaa 64 00:05:10.250 --> 00:05:17.000 ajatuksellista työtä tutkimukselliset työtä jotta saisimme 65 00:05:17.000 --> 00:05:20.570 mitään luotettavan vastauksen kysymykseen 66 00:05:20.750 --> 00:05:27.500 no 67 00:05:27.500 --> 00:05:33.250 tutkimuksen raportti on 68 00:05:33.250 --> 00:05:36.310 ajateltavissa 69 00:05:36.500 --> 00:05:40.550 kuvaukseksi siitä että miten sisimykseen 70 00:05:40.550 --> 00:05:44.500 on haettu vastausta 71 00:05:44.500 --> 00:05:49.750 minä muotoilla kysymys sitten kuvataan kuinka 72 00:05:49.750 --> 00:05:56.500 sinun pyriki sama vastaus esitti kertaa se mikä se vastaus 73 00:05:56.500 --> 00:05:58.540 teksti 74 00:05:58.750 --> 00:06:01.810 ei välttämättä 75 00:06:02.000 --> 00:06:07.250 ole yksin vastaavuussuhteessa 76 00:06:07.250 --> 00:06:11.330 aidon prosessin kanssa 77 00:06:11.500 --> 00:06:15.400 sillä prosessi joka 78 00:06:15.400 --> 00:06:19.500 tutkimuksessa käydään läpi saattaa sisältää 79 00:06:19.500 --> 00:06:24.210 jäisiä komplikaatioita erilaisia harha askelia 80 00:06:24.210 --> 00:06:28.350 tai saatetaan aloittaa tutkimisprosessi 81 00:06:28.350 --> 00:06:33.000 ja joudutaan jossakin vaiheessa palaamaan taaksepäin 82 00:06:33.000 --> 00:06:38.130 esimerkiksi jos ei saada kuten 83 00:06:38.130 --> 00:06:43.500 on suunniteltu tai jos tulee vastaan jokin 84 00:06:43.500 --> 00:06:48.360 muu sellainen ongelma joka pakottaa tutkijan palaamaan aiempaa 85 00:06:48.360 --> 00:06:52.710 aiempaan paineeseen ei raportissaan ei useinkaan 86 00:06:52.710 --> 00:06:57.500 kerrota sitä että mitä 87 00:06:57.500 --> 00:07:01.070 komplikaatioita tutkimuksessa 88 00:07:01.250 --> 00:07:04.820 näiden asioiden suhteen on tullut 89 00:07:05.000 --> 00:07:09.920 eli kun luetaan raporttejani 90 00:07:09.920 --> 00:07:15.000 ei kannata ajatella että muilla joilla kaikki menee 91 00:07:15.000 --> 00:07:18.570 kuin oppikirjassa ikään 92 00:07:18.750 --> 00:07:23.370 paremminkin idea on kiitellisessä 93 00:07:23.370 --> 00:07:27.250 kommunikaatiossa se 94 00:07:27.250 --> 00:07:29.800 kerrotaan 95 00:07:30.000 --> 00:07:34.080 putulauksen esittämisen kannalta 96 00:07:34.250 --> 00:07:41.750 naiset askeleet jotka vaikuttavat sen lopputuloksen hyväksymiseen tai vakuustavuuteen 97 00:07:41.750 --> 00:07:44.810 ei kerrota kaikkia 98 00:07:45.000 --> 00:07:50.100 sivupolkuja jotka eivät tosiasiassa vaikuta 99 00:07:50.100 --> 00:07:55.000 siihen että onko lopputulos hyväksyttävä vai ei 100 00:07:55.000 --> 00:07:58.570 no 101 00:07:58.750 --> 00:08:06.250 siksi voi olla monenlainen joillakin aloilla 102 00:08:06.250 --> 00:08:10.420 ja joissakin jounaaleissa aikakauslehdissä on 103 00:08:10.420 --> 00:08:14.250 varsin tiukka 104 00:08:14.250 --> 00:08:21.000 rakentelin ohjeisti siihen että mitä se missä järjestyksessä 105 00:08:21.000 --> 00:08:27.250 kirjallisen sisällön tulee julkaisussa olo 106 00:08:27.250 --> 00:08:30.820 humanistisilla aloilla 107 00:08:31.000 --> 00:08:35.080 on ehkä enemmän variaatiota 108 00:08:35.250 --> 00:08:42.000 ja voi olla hyvinkin erilaisia rakenteita voi olla 109 00:08:42.000 --> 00:08:46.080 itsenäistä siistinäisempää issee 110 00:08:46.250 --> 00:08:47.780 niistä 111 00:08:48.000 --> 00:08:53.750 ja tarinallisempaa kertomuksellisempaa 112 00:08:53.750 --> 00:08:59.540 mutta silti siellä jokin kiireellinen rakenne 113 00:08:59.540 --> 00:09:04.640 tai kironneet logiikkaa aina aina tulee olla jollekin 114 00:09:04.640 --> 00:09:10.250 tapasi kytkettiin siin kysymys vastaus rakenteeseen 115 00:09:10.250 --> 00:09:15.980 sen tarina voi mielikuvitella ikäänkuin 116 00:09:15.980 --> 00:09:21.020 elokuvaksi hän samaan tapaan kuin elokuvissa alkukuva 117 00:09:21.020 --> 00:09:26.250 usein lähteissäkin semmosta laajasta otoksesta joka sitten 118 00:09:26.250 --> 00:09:31.380 kapenee johonkin johonkin Focuksen ja se tarina 119 00:09:31.380 --> 00:09:36.510 lähtee liikkeelle siältä samaan tapaan voi omassa tutkimuksessaan ajatella että 120 00:09:36.510 --> 00:09:41.730 aloittaa laittaa leipätekstin kertomalla jonkun yleisen 121 00:09:41.730 --> 00:09:46.740 yleisen kuvan ja sieltä sitten poimitaan jollakin perusteella jokin aihe 122 00:09:46.740 --> 00:09:52.000 ja siihen liittyvä skissimis ja sitten kerrotaan kuinka 123 00:09:52.000 --> 00:09:56.170 yksi sen ajatellaan vastattava sitten käydään läpi 124 00:09:56.170 --> 00:10:00.000 se prosessi miten siihen on vastattu 125 00:10:00.000 --> 00:10:04.590 lopuksi kerrotaan 126 00:10:04.750 --> 00:10:10.450 arvio siitä ostaessas vastauksesta suhteessa 127 00:10:10.450 --> 00:10:16.250 hallintokysyn aiempiin tutkimustuloksiin kysymyksiin 128 00:10:16.250 --> 00:10:23.000 otan sen merkityksestä ja mahdollisesti kerrotaan sitten jaksasko 129 00:10:23.000 --> 00:10:27.920 kysymyksiä tutkimuksen pohjalta voidaan 130 00:10:27.920 --> 00:10:31.500 todellisuudelta todellisuudelle 131 00:10:31.500 --> 00:10:36.090 kello mutta että minkälainen 132 00:10:36.250 --> 00:10:37.780 itkettää 133 00:10:38.000 --> 00:10:40.040 tilanne on se 134 00:10:40.250 --> 00:10:43.820 johon halutaan saada vastaus 135 00:10:44.000 --> 00:10:47.060 meillä voi olla kysymys joka 136 00:10:47.250 --> 00:10:51.840 on silitystä kaipaava 137 00:10:52.000 --> 00:10:56.710 kisimis eli yritän joku ilmiökin meitä 138 00:10:56.710 --> 00:11:01.500 kiinnostaa että mikä aiheuttaa kyseisen Inger 139 00:11:01.500 --> 00:11:04.050 tai sitten meillä voi olla 140 00:11:04.250 --> 00:11:08.840 siellä oli kysymys jolla pyritään 141 00:11:09.000 --> 00:11:14.580 samaan esille kuvaus jostakin todellisuuden 142 00:11:14.580 --> 00:11:20.220 osasta jostakin sellaisesta asiasta joita aiemmin ei ole kuvattu liudan 143 00:11:20.220 --> 00:11:25.500 kysyä että millainen se ja se asia on 144 00:11:25.500 --> 00:11:31.350 sakotetaan tiimaksi tai 145 00:11:31.350 --> 00:11:37.320 argumentointi virheet sitten mietitään että minkälaisia 146 00:11:37.320 --> 00:11:43.000 jos minkäänlaisia argumentointi virheitä 147 00:11:43.000 --> 00:11:47.800 pakkoko tieteellisissä artikkeleissa esiintyy tai sellaisia 148 00:11:47.800 --> 00:11:52.270 argumentointivirheitä nettikeskustelussa esiintyy 149 00:11:52.270 --> 00:11:57.000 pelissä tai tai niin edespäin 150 00:11:57.000 --> 00:12:01.440 taustalla olla jokin huomioon että emme ole 151 00:12:01.440 --> 00:12:06.000 löytäneet aiemmasta tutkimuksesta 152 00:12:06.000 --> 00:12:11.640 kuvauksia siitä millaisia virheitä tämän tyyppisissä spesiaali 153 00:12:11.640 --> 00:12:15.870 teksteissä mahdollisti kisiinki ja 154 00:12:15.870 --> 00:12:21.000 sitten saattaisi lähteä selvittämään sitä asiaa 155 00:12:21.000 --> 00:12:25.770 lukemalla tekstiä ja 156 00:12:25.770 --> 00:12:30.500 katsomalla että mitä mitä sieltä löytyy 157 00:12:30.500 --> 00:12:32.540 elin 158 00:12:32.750 --> 00:12:37.940 kuvaukset maailmasta ulosottolakietsilisiä 159 00:12:37.940 --> 00:12:41.900 kirjallisen kysymyksen kohteena tai sitten jos meillä on 160 00:12:41.900 --> 00:12:46.490 kuvaus jostakin todellisuuden osassa niin sitten voimme esittää 161 00:12:46.490 --> 00:12:50.750 kysymyksen mikä tällaisen 162 00:12:50.750 --> 00:12:57.500 ilmiön voisi aiheuttaa mikä mikä selittää sen sen olemassaolo 163 00:12:57.500 --> 00:13:02.750 no 164 00:13:02.750 --> 00:13:05.300 roketen puolesta 165 00:13:05.500 --> 00:13:09.880 huomata se omaan 166 00:13:09.880 --> 00:13:14.000 kontribuution luonne se aina 167 00:13:14.000 --> 00:13:17.570 aiemmin kiidettiin asiaan 168 00:13:17.750 --> 00:13:22.580 kiinteä kitellisen tiedon muodostamino on yhteisöllistä 169 00:13:22.580 --> 00:13:27.290 monessakin mielessä mutta yksi merkin isoa 170 00:13:27.290 --> 00:13:32.250 siinä että kytkeydymme aiempaan 171 00:13:32.250 --> 00:13:36.840 alukseen ja täydennämme sitä taai 172 00:13:37.000 --> 00:13:40.570 haimme aukkoja 173 00:13:40.750 --> 00:13:47.500 aiemmasta kokonaisuudesta ja pyrimme täyttämään niitä 174 00:13:47.500 --> 00:13:50.050 saatamme 175 00:13:50.250 --> 00:13:54.330 löytää vastaamattomia kysymyksiä 176 00:13:54.500 --> 00:13:57.560 sitä vastoin se kysymyksiä ja 177 00:13:57.750 --> 00:14:01.320 ei paneudumme sitten niihin asioihin 178 00:14:01.500 --> 00:14:06.150 oman kontribuution luonne kannattaa yrittää mutta 179 00:14:06.150 --> 00:14:11.000 onko onko tekstiin 180 00:14:11.000 --> 00:14:15.290 sekin kohdassa sellaista että voimme selkeästi sanoa että mitä siinä 181 00:14:15.290 --> 00:14:19.500 tiiä onko niin että 182 00:14:19.500 --> 00:14:24.090 jossakin kohdassa silkesti esittelemme 183 00:14:24.250 --> 00:14:28.330 mistä tai esittelemme menetelmä 184 00:14:28.500 --> 00:14:33.090 onko se sellassette kuvaamme selkeästi joitakin indietä 185 00:14:33.250 --> 00:14:38.650 vai onko se sellaista että pyrimme tarkastelemaan 186 00:14:38.650 --> 00:14:43.250 jotakin annettua silkistä tai esittämän selityksen 187 00:14:43.250 --> 00:14:49.500 vai onko kenties kyse arvioi isosta asiasta 188 00:14:49.500 --> 00:14:54.330 eriasia esimerkiksi kuvata jokin sallasia 189 00:14:54.330 --> 00:14:59.610 virhepäätelmä virheellinen arkument argumentti jo muualta 190 00:14:59.610 --> 00:15:04.320 kuin antaa siihen miksi joku syyllistin 191 00:15:04.320 --> 00:15:08.700 johonkin virneeseen ja edelleen on aivan eriasia 192 00:15:08.700 --> 00:15:13.750 sitten arvioida jonkun argumentin hyvyyttä 193 00:15:13.750 --> 00:15:18.580 meillä voisi olla hyvinkin eri kitise keksi keksi 194 00:15:18.580 --> 00:15:23.250 funktioita eri puolilla kirjallista työtä 195 00:15:23.250 --> 00:15:26.820 tämä 196 00:15:27.000 --> 00:15:31.230 maan kontribuutio kosi Vuotsoon luonne 197 00:15:31.230 --> 00:15:35.000 kussakin tekstin kolarissa kannattaa kysyä 198 00:15:35.000 --> 00:15:40.160 kirjallisessa työssä on tärkeä monesti silkieesti esitettä 199 00:15:40.160 --> 00:15:45.000 niin on päätynyt se mikä se vastaus sen alkuperäsen tutkimus 200 00:15:45.000 --> 00:15:47.550 onkse oikein on 201 00:15:47.750 --> 00:15:50.810 eli joskus 202 00:15:51.000 --> 00:15:54.570 vastaus jätetään 203 00:15:54.750 --> 00:15:59.640 suoraa sanomatta eli ikäänkuin 204 00:15:59.640 --> 00:16:04.250 ajatellaan lukijalle lukijan ymmärtävän 205 00:16:04.250 --> 00:16:11.750 rivien välistä että niitä mikä se tutkimuksen vastaus on 206 00:16:11.750 --> 00:16:17.180 käytännössä koko tekstin täytyisi olla sellainen että kirjoittaja 207 00:16:17.180 --> 00:16:21.750 muotoili asian niin että lukijan ei tarvitse 208 00:16:21.750 --> 00:16:27.060 itse tehdä johtopäätöksiä eikä tarvitse täyttää aukkoja 209 00:16:27.060 --> 00:16:31.080 tekstissä vaa se on luettava kaikki olennaiset osat 210 00:16:31.080 --> 00:16:35.750 on luettavissa aukikirjoitettuna tekstistä 211 00:16:35.750 --> 00:16:43.250 mitä siellä nyt sitten tarkemmin rakennetta 212 00:16:43.250 --> 00:16:45.290 ajatella 213 00:16:45.500 --> 00:16:50.870 vaikea kysymys mutta parhaimmillaan rakenne on 214 00:16:50.870 --> 00:16:56.450 sellainen että siellä leipätekstissä ja erityisesti 215 00:16:56.450 --> 00:17:01.970 yli rokkientie brokenkien avulla tukea ajatuksen 216 00:17:01.970 --> 00:17:06.750 rakennetta ja tutkimuksellisen ajatuksen rakennetta 217 00:17:06.750 --> 00:17:10.890 ja pyritään ikäänkuin muotoilemaan se niin että se 218 00:17:10.890 --> 00:17:14.750 ei kirjoittajien argumentti 219 00:17:14.750 --> 00:17:20.500 perustelut sirtutkimustulokselle on mahdollisimman 220 00:17:20.500 --> 00:17:25.900 selkeästi näkyvissä oleva rakenteenkin tasolta ja tästä nyt sitten 221 00:17:25.900 --> 00:17:31.000 puhun hiukan enemmänkin tällä videolla 222 00:17:31.000 --> 00:17:34.060 no 223 00:17:34.250 --> 00:17:37.310 sehän tässä nyt esimerkkinä 224 00:17:37.500 --> 00:17:40.050 tästä artikkelia 225 00:17:40.250 --> 00:17:42.800 artikkeli 226 00:17:43.000 --> 00:17:48.750 ooo on nimeltään alkyylisyys 227 00:17:48.750 --> 00:17:53.700 se oli izopleema ja tässä videolla näkyykin 228 00:17:53.700 --> 00:17:58.750 linkki tähän kyseiseen artikkeli 229 00:17:58.750 --> 00:18:03.340 esittelyn artikkelin 230 00:18:03.500 --> 00:18:09.750 kerron mitä tämä merkitsee 231 00:18:09.750 --> 00:18:12.810 otsikko ja jäkäisten 232 00:18:13.000 --> 00:18:17.080 läpi artikkelin 233 00:18:17.250 --> 00:18:23.500 sisällysluettelon josta ilmenee artikkelin idea 234 00:18:23.500 --> 00:18:28.090 no aihepiiri 235 00:18:28.250 --> 00:18:34.000 itse ajaviin autoihin 236 00:18:34.000 --> 00:18:38.080 seosklaavin kaarsi ne siellä on sitten 237 00:18:38.250 --> 00:18:42.510 osana alcorit mitä ohjelmaksi 238 00:18:42.510 --> 00:18:47.190 liikkeen onnettomuustilois onnettomuustilanteisiin 239 00:18:47.190 --> 00:18:51.250 ja tää aihe alue 240 00:18:51.250 --> 00:18:54.310 Laimi ottanut ikiikko 241 00:18:54.500 --> 00:19:00.250 ja on tässä artikkelissa isistä 242 00:19:00.250 --> 00:19:06.500 onko tämä niin sanottu sovellettu suoli 243 00:19:06.500 --> 00:19:10.070 soli Fogran Heli 244 00:19:10.250 --> 00:19:12.800 vaunukoongelma 245 00:19:13.000 --> 00:19:16.060 ongelma on 246 00:19:16.250 --> 00:19:20.570 tämä ikiikan hyvin tunnettu esimerkki 247 00:19:20.570 --> 00:19:24.250 silloin savisen etiikan tunnettu esimerkki 248 00:19:24.250 --> 00:19:29.470 ja itse sarajevotautas puolestaan liittyy modernin teknologian 249 00:19:29.470 --> 00:19:33.760 lisäkiristyksen ja kun 250 00:19:33.760 --> 00:19:38.380 täytyy ohjelmoida jollakin tavalla ajamaan sitten sinne takii myöskin ohjelmoida se 251 00:19:38.380 --> 00:19:43.030 miten ongelmatilanteissa pitäisi 252 00:19:43.030 --> 00:19:47.500 kyseisen ajoneuvon toimia 253 00:19:47.500 --> 00:19:49.030 no 254 00:19:49.250 --> 00:19:52.820 siinä piste net 255 00:19:53.000 --> 00:19:55.040 sivustolla 256 00:19:55.250 --> 00:19:58.310 skenaarioita 257 00:19:58.500 --> 00:20:03.000 joissa on erilaisia elementtejä 258 00:20:03.000 --> 00:20:07.000 siellä on vaihtoehto mitä auton 259 00:20:07.000 --> 00:20:11.080 tuon pitäisi missäkin tilanteessa tehdä 260 00:20:11.250 --> 00:20:14.310 ja tää nettisivusto on tämmönen 261 00:20:14.500 --> 00:20:18.880 koeasetelman tapainen 262 00:20:18.880 --> 00:20:22.500 taida takerun 263 00:20:22.500 --> 00:20:25.050 tapainen 264 00:20:25.250 --> 00:20:31.500 väline jolla tutkijat voisivat kerätä 265 00:20:31.500 --> 00:20:36.480 ihmisiltä näkemyksiä siitä 266 00:20:36.480 --> 00:20:41.500 miten he valitsisivat tilanteesta 267 00:20:41.500 --> 00:20:47.620 vähiten huonona esimerkkinä erilaisten 268 00:20:47.620 --> 00:20:54.000 lähtökohtiin vallitessa ja siellä 269 00:20:54.000 --> 00:20:59.750 joudutaan tekemään valintoja 270 00:20:59.750 --> 00:21:02.300 sen suhteen että 271 00:21:02.500 --> 00:21:08.170 mitä seurauksia pidetään vähäisimpänä ja 272 00:21:08.170 --> 00:21:14.000 sitten ihmisen tulisi yrittää miettiä että 273 00:21:14.000 --> 00:21:20.250 mitä vaihtoehtoista tapahtumakulkua mieluiten 274 00:21:20.250 --> 00:21:25.230 kannattaisivat ja tässä kuvassa on 275 00:21:25.230 --> 00:21:30.250 ennen suojatietä ylittämässä olevia ihmisiä 276 00:21:30.250 --> 00:21:32.290 jaa 277 00:21:32.500 --> 00:21:39.250 ideana on että autosta riskitekijä jarrut katoavat ja 278 00:21:39.250 --> 00:21:44.500 sitten päättämättä kumpaan suuntaan 279 00:21:44.500 --> 00:21:50.260 auton pitäisi mennä suoraan eteenpäin kaistalla jonka seurauksena 280 00:21:50.260 --> 00:21:55.330 sitten joukko ihmisiä kuolee voi sitten 281 00:21:55.330 --> 00:22:00.040 pitäisikö mennä toiselle kääntää autoa toiseen suuntaan 282 00:22:00.040 --> 00:22:04.900 jolloin veste eri seuraukset toteutuvat eri ihmiset kuolevat 283 00:22:04.900 --> 00:22:10.250 ja näissä skenaariossa sitten vauhdilla on erilaisia 284 00:22:10.250 --> 00:22:14.330 seurauksia saattaa olla 285 00:22:14.500 --> 00:22:17.560 autossa olijat 286 00:22:17.750 --> 00:22:21.830 kokivat seurauksia loukkaantuivat menehtyvät 287 00:22:21.830 --> 00:22:25.750 tai sitten suojatiellä 288 00:22:25.750 --> 00:22:31.000 jotkut loukkaavalta menestyy voi joutua vertailemaan 289 00:22:31.000 --> 00:22:35.980 iän puolesta erilaisia ihmisiä heidän kokemia 290 00:22:35.980 --> 00:22:40.000 seurauksia verrattuna 291 00:22:40.000 --> 00:22:45.750 toisen ikäsin mahdollisti joutuu vuokraamaan ammatteja 292 00:22:45.750 --> 00:22:52.000 millaisia muita kuin Hingis elollisia esimerkiksi eläimiä 293 00:22:52.000 --> 00:22:54.550 ostamaan huomion ja niin edespäin 294 00:22:54.750 --> 00:22:59.070 näin skenaariot itseasiassa aika 295 00:22:59.070 --> 00:23:03.250 hyvin kuvaavat sitäettä 296 00:23:03.250 --> 00:23:08.650 minkälaisia valintoja näiden autojen alcoriksi merikin 297 00:23:08.650 --> 00:23:13.150 sitten ohjelmoidaan mitä minkälaisia valita ja se 298 00:23:13.150 --> 00:23:18.250 auto laitetaan tekemään erilaisissa tilanteissa 299 00:23:18.250 --> 00:23:24.000 tietysti kiinni sen näkökulmassa tässä joudutaan pohtimaan sitä mikä on 300 00:23:24.000 --> 00:23:30.750 mikä on sen oman moraalisen valinnan taustalla oleva periaate 301 00:23:30.750 --> 00:23:35.670 soli focile tämmönen 302 00:23:35.670 --> 00:23:40.750 vai vaunu propleemi 303 00:23:40.750 --> 00:23:45.520 hänen silloin raitiovaunu tai junavaunu joka etenee kiskoilla ja sitten 304 00:23:45.520 --> 00:23:49.990 ongelman idea O- siinä että ihminen 305 00:23:49.990 --> 00:23:54.280 voidaan laittaa tekemään valintoja sen suhteen että 306 00:23:54.280 --> 00:23:58.750 kääntääköhän vihussa jolloin 307 00:23:58.750 --> 00:24:00.790 juna 308 00:24:01.000 --> 00:24:04.570 sivuraiteelle 309 00:24:04.750 --> 00:24:11.500 jokatapauksessa jompaakumpaa väitettä pitkin juna kulkee itseisarvo seitsemän 310 00:24:11.500 --> 00:24:13.540 ennen kuin se 311 00:24:13.750 --> 00:24:19.240 radalla olevan ihmisen tai ihmiset ja suoraan 312 00:24:19.240 --> 00:24:24.250 mennessä ei tarvitse tehdä mitään 313 00:24:24.250 --> 00:24:31.000 mutta tässä skenaariossa viisi ihmistä jäi junan alle 314 00:24:31.000 --> 00:24:33.040 jos sitten 315 00:24:33.250 --> 00:24:39.000 vinkuun ääressä oleva ihminen päättää vääntää vivusta 316 00:24:39.000 --> 00:24:45.250 juna menee sivuraiteelle ja tällöin yksi ihminen 317 00:24:45.250 --> 00:24:51.130 ja periaatteessa tämä voi suhtautua siten että 318 00:24:51.130 --> 00:24:56.750 sulkisiko valita se että viisi ihmistä 319 00:24:56.750 --> 00:25:03.000 Kelasta kääntämällä junan toiseen suuntaan 320 00:25:03.000 --> 00:25:06.570 jaa 321 00:25:06.750 --> 00:25:12.500 yksi ihminen menehtyy vai pitäisikö antaa junan mennä 322 00:25:12.500 --> 00:25:17.750 mutta tämä sivuraiteilla oleva ihminen ei menehdy 323 00:25:17.750 --> 00:25:20.810 on viisi ihmistä 324 00:25:21.000 --> 00:25:23.550 suolla pääraiteella menesty 325 00:25:23.750 --> 00:25:30.000 ja sit lukevien osalta 326 00:25:30.000 --> 00:25:34.890 on aika selvä siinä ei oikeastaan mitään sen kummempaa ongelmaa ole mutta tämä 327 00:25:34.890 --> 00:25:40.000 ihminen joka on tässä pikun ääressä hän joutuu 328 00:25:40.000 --> 00:25:47.500 tämän te kuka tai ketkä sitten menehtyi ja 329 00:25:47.500 --> 00:25:52.150 skenaariossa on sellainen vaihtelu että hän voi olla 330 00:25:52.150 --> 00:25:56.500 passiivinen ja olla tekemättä mitään 331 00:25:56.500 --> 00:26:00.580 jolloinka juna menee eteenpäin 332 00:26:00.750 --> 00:26:03.810 sitte kuulla että on vähän vastuussa 333 00:26:04.000 --> 00:26:09.250 neljän ihmisen kuolemasta kun hän olisi voinut 334 00:26:09.250 --> 00:26:14.500 ja toimia siten että neljä ihmistä vähemmän menehtyy 335 00:26:14.500 --> 00:26:19.000 joidenkin ihmisten intuitio sanoo että 336 00:26:19.000 --> 00:26:23.770 passiivinen oleminen ei ole tekojääneille vastuussa tästä asiasta 337 00:26:23.770 --> 00:26:28.330 toiset taas katsovat että mitään tekemättömyys on myöskin 338 00:26:28.330 --> 00:26:32.500 valintoja ja sellaisella teko jollonka se 339 00:26:32.500 --> 00:26:38.750 pitäisi laskea aktiiviseksi teoksi sekin 340 00:26:38.750 --> 00:26:43.340 soli 341 00:26:43.500 --> 00:26:48.390 tilanne ja erilaiset variaatioksi siitä ovat 342 00:26:48.390 --> 00:26:53.000 ajatuskokeen kaltaisia apukeinoja joiden avulla me voimme 343 00:26:53.000 --> 00:26:57.710 kun spesifioida joitakin moraalisen valinnan kannalta keskeisiä 344 00:26:57.710 --> 00:27:01.670 seikkoja näitä erilaisia skenaarioita 345 00:27:01.670 --> 00:27:06.000 on olemassa valtavasti 346 00:27:06.000 --> 00:27:10.590 eli kinkkisiä ja tässä on sitten 347 00:27:10.750 --> 00:27:12.790 kuvaa jonka 348 00:27:13.000 --> 00:27:17.590 joka on löytynyt silostris 349 00:27:17.750 --> 00:27:19.790 sivustolta 350 00:27:20.000 --> 00:27:25.750 ja tässä kuvassa Skinnari on siinä mielessä erilainen kuin edellä 351 00:27:25.750 --> 00:27:30.340 ässä käytetään yhtä ihmistä 352 00:27:30.500 --> 00:27:35.900 välineenä tuohon vaunun pysähtymisen 353 00:27:35.900 --> 00:27:40.500 ja tässä lähtökohdaksi on annettu etta 354 00:27:40.500 --> 00:27:45.840 pudottamalla tuo ihminen tuo on junaraiteille niin se 355 00:27:45.840 --> 00:27:50.790 juna saada pysähtymään ennen kuin se osuu noin viiteen ihmisiä 356 00:27:50.790 --> 00:27:56.000 jotka siellä radalla sidottuna 357 00:27:56.000 --> 00:28:02.750 kysymysten muoto muodostuu siten että pitäiskö pudottaa tää ihminen vai eikö pitäisi 358 00:28:02.750 --> 00:28:04.790 perusideana 359 00:28:05.000 --> 00:28:10.490 on että lähtökohdaksi skenaariossa otetaan annettuna eli niitä 360 00:28:10.490 --> 00:28:15.950 ei lähdetä kyseenalaistamaan se pointti on aina joku muu kuin siinä 361 00:28:15.950 --> 00:28:21.000 että onko tää realistinen skenaario vai ei 362 00:28:21.000 --> 00:28:25.080 elikkä seikalle mietti että pysähtyykö se juna 363 00:28:25.250 --> 00:28:28.310 se vaan ei todellisuudessa 364 00:28:28.500 --> 00:28:31.560 annettuna että se nyt vaan pysähtyy 365 00:28:31.750 --> 00:28:36.400 että eroaa edellisistä siinä suhteessa että sikäli että ihmisten 366 00:28:36.400 --> 00:28:40.990 välineinä ei kestä kiikkuva mutta nuo samanlaisiani skenaariot 367 00:28:40.990 --> 00:28:45.750 siinä mielessä että lopputuloksena 368 00:28:45.750 --> 00:28:50.100 Joko yksi ihminen menehtynyt tai viisi ihmistä 369 00:28:50.100 --> 00:28:54.250 menehtyi ja millä tavalla 370 00:28:54.250 --> 00:29:00.000 noin moraalisia intuition pohjalta 371 00:29:00.000 --> 00:29:02.550 vaikuttaa tilanteeseen 372 00:29:02.750 --> 00:29:05.300 no jokatapauksessa 373 00:29:05.500 --> 00:29:08.560 se artikkeli 374 00:29:08.750 --> 00:29:12.830 estrogeeni jota tässä ollaan hakemassa 375 00:29:13.000 --> 00:29:17.230 liittyy siihen että tässä otsikossa 376 00:29:17.230 --> 00:29:21.500 kysytään onko tuo 377 00:29:21.500 --> 00:29:26.750 itsessään ajavien autojen 378 00:29:26.750 --> 00:29:29.810 alcorikseni 379 00:29:30.000 --> 00:29:35.250 kysymys jota voidaan rinnastaa 380 00:29:35.250 --> 00:29:38.310 hän oli Trouble 381 00:29:38.500 --> 00:29:40.540 ajattelutapaa 382 00:29:40.750 --> 00:29:42.280 ja tuskin 383 00:29:42.500 --> 00:29:48.250 kysymys siis oikeastaan on että onko tuo alkoholismi 384 00:29:48.250 --> 00:29:50.290 vai ei 385 00:29:50.500 --> 00:29:56.250 ja arikin kirjoittajat on lopulta sitä mieltä että 386 00:29:56.250 --> 00:30:01.500 sit ei ole samanlainen ongelma 387 00:30:01.500 --> 00:30:06.420 ja nyt katsotaan sitä sisällysluettelo ensinnäkin 388 00:30:06.420 --> 00:30:11.500 silloin aluksi abstraktit joissa käydään se 389 00:30:11.500 --> 00:30:17.440 tissikokoartikkelit idea läpi lopussa on referenssiis 390 00:30:17.440 --> 00:30:22.500 eli lähdeluettelo ja siinä välissä sitten 391 00:30:22.500 --> 00:30:26.700 on leipäteksti siellä on kerrotaan siitä 392 00:30:26.700 --> 00:30:31.000 aiheesta ensiksi programin 393 00:30:31.000 --> 00:30:35.080 autsi viäki vinkitin Wenzel äksidenseli 394 00:30:35.250 --> 00:30:37.800 rataa siitäettä 395 00:30:38.000 --> 00:30:42.230 itsestään ajavat autot pitää ohjelmoida myöskin 396 00:30:42.230 --> 00:30:46.500 sellasta tilannetta vartiossa ne joutuvat onnettomuuteen 397 00:30:46.500 --> 00:30:54.000 sit siellä kerta sovitroton eli raitiovaunua tai juna ongelma 398 00:30:54.000 --> 00:30:56.550 hiiri ja sitten siellä 399 00:30:56.750 --> 00:30:58.790 että 400 00:30:59.000 --> 00:31:03.080 itsestään ajavat autos 401 00:31:03.250 --> 00:31:07.840 päätöksentekotilanteena hyvin erilaisia 402 00:31:08.000 --> 00:31:14.750 eli siinä annetaan yksi peruste sille että kyseessä ei ole 403 00:31:14.750 --> 00:31:17.300 sovellettu 404 00:31:17.500 --> 00:31:23.830 ongelma tästä klassisesta juna raide tilanteessa siurova Essexin 405 00:31:23.830 --> 00:31:29.500 isänä olisi Littoinen eroavaisuus 406 00:31:29.500 --> 00:31:34.690 sieltä tuodaan esille moraalisen ja sitten juridisen 407 00:31:34.690 --> 00:31:39.000 vastuun vastuun 408 00:31:39.000 --> 00:31:45.250 problematiikka ja sitten edelleen siellä 409 00:31:45.250 --> 00:31:51.500 lisäksi feissis ruokopilkissä hanseksen siis tuodaan sitten 410 00:31:51.500 --> 00:31:54.050 tiedollinen aspekti 411 00:31:54.250 --> 00:31:58.900 ei sille sitten peritään yhteen kun kyydit Niskasen 412 00:31:58.900 --> 00:32:02.750 ja artikkelit rakenneosia 413 00:32:02.750 --> 00:32:07.340 kysessä 414 00:32:07.500 --> 00:32:12.090 on lopulta analogia argumentti 415 00:32:12.250 --> 00:32:18.000 Jouko analogia argumenttejako tässä artikkelissa käsitellä 416 00:32:18.000 --> 00:32:22.980 ja nyt sitten artikkelin sisällysluettelo kertoo 417 00:32:22.980 --> 00:32:26.500 aika hyvin siitä millainen 418 00:32:26.500 --> 00:32:31.930 on on se koko artikkelin rakenne sekä lukujen tasolta mutta 419 00:32:31.930 --> 00:32:37.480 samalla ne luvut on jäsennetty niin että ne ovat argumentin 420 00:32:37.480 --> 00:32:42.700 osia niin silloin useita argumentteja samaa pointtia kohtaan se näkyi tästä 421 00:32:42.700 --> 00:32:47.770 sisällysluettelosta ja samalla kannattaa huomata että sitä 422 00:32:47.770 --> 00:32:53.250 otsikkoon erittäin hyvin muotoiltu sitä kuusikosta jo 423 00:32:53.250 --> 00:32:57.990 veikkaan ja alcorit meihin ja isis 424 00:32:57.990 --> 00:33:02.750 sanoja vinauteen algoritmeihin jollakin tapaa perehtynyt ihminen 425 00:33:02.750 --> 00:33:08.000 tämä että mikä tämän artikkelin pointti on 426 00:33:08.000 --> 00:33:12.590 ja nyt sitten analogian suhteen 427 00:33:12.750 --> 00:33:16.320 tämä on hyvinkin selkeätä 428 00:33:16.500 --> 00:33:21.060 kysymys Joko siellä otsikossakin jo esitetty 429 00:33:21.060 --> 00:33:26.010 ovatko nämä kaksi skenaariota samanlaisia jos 430 00:33:26.010 --> 00:33:29.940 tämä juna tai raitiovaunut skenaario 431 00:33:29.940 --> 00:33:34.500 ja Yi on itsessään ajava auto scenaario 432 00:33:34.500 --> 00:33:40.750 ne Joko ovat tai eivät ole samanlaisia jossakin suhteessa 433 00:33:40.750 --> 00:33:46.000 ja kuten edellä sisällysluettelossa kävi ilmi niin siellä 434 00:33:46.000 --> 00:33:51.130 sanotaan siellä artikkelissa että tämä junavaunuun skenaario on 435 00:33:51.130 --> 00:33:56.000 kiirilainen itsestään ajavan autoon nähden 436 00:33:56.000 --> 00:34:00.080 kolmessa eri suhteessa 437 00:34:00.250 --> 00:34:05.500 jaa 438 00:34:05.500 --> 00:34:08.560 siteerataan 439 00:34:08.750 --> 00:34:14.500 artikkelissa sivuilta tuhatkaksisataakahdeksankymmentäseitsemän riitä 440 00:34:14.500 --> 00:34:19.090 Journalin sivuilta tuhatkaksisataakaksikymmentäseitsemän 441 00:34:19.250 --> 00:34:24.500 siellä sanotaan että olemme 442 00:34:24.500 --> 00:34:29.750 eristäneet useita tieroja 443 00:34:29.750 --> 00:34:36.000 kauden alla on välillä ja sitte luetellaan 444 00:34:36.000 --> 00:34:42.250 päätöksenteko tilanneet ne ominaisuudet jotka ovat 445 00:34:42.250 --> 00:34:44.290 poikkeavat toisistaan 446 00:34:44.500 --> 00:34:50.440 toisaalta sitten moraalisesti ja juridisen vastuun 447 00:34:50.440 --> 00:34:55.500 osalta tilanteet ovat erilaisia 448 00:34:55.500 --> 00:34:58.560 ja sitten tiedollisesti 449 00:34:58.750 --> 00:35:03.790 nämä päätöksentekijät ovat erilaisessa asemassa ja 450 00:35:03.790 --> 00:35:08.750 sen vuoksi nämä ovat hyvin erilaisia 451 00:35:08.750 --> 00:35:15.000 itse stallotas se on aiempaa 452 00:35:15.000 --> 00:35:20.070 hiisi hyvin ajatuksia 453 00:35:20.070 --> 00:35:24.500 siitä mitä asian käsittelyssä 454 00:35:24.500 --> 00:35:31.250 työrakenteessa tulisi huomioida esinettä pitäisi olla jokin logiikka 455 00:35:31.250 --> 00:35:35.330 ja nyt edellä mainittu artikkeli 456 00:35:35.500 --> 00:35:42.250 sellanen että siinä on kuvattu jokin kysymys miten käsitellä 457 00:35:42.250 --> 00:35:46.900 aihepiiriä ja siellä kerrotaan sillä artikkelissa että 458 00:35:46.900 --> 00:35:51.250 valinta tilannetta johon 459 00:35:51.250 --> 00:35:54.310 auto autojen algoritmit 460 00:35:54.500 --> 00:35:59.750 on laitettu 461 00:35:59.750 --> 00:36:05.060 ite oon aiemmin verrattu näit soli trucilen kysymykseen 462 00:36:05.060 --> 00:36:09.750 tai se oli proffan lähestymistapa ja 463 00:36:09.750 --> 00:36:14.250 oma kontribuutio täällä kirjoittajilla 464 00:36:14.250 --> 00:36:18.750 on kyseenalasta tämä käsittelytapa 465 00:36:18.750 --> 00:36:25.000 A- se argumentin muoto on 466 00:36:25.000 --> 00:36:31.270 luontevasti analogian tarkastelu kii koska aiemmin on rinnastettu 467 00:36:31.270 --> 00:36:35.470 eli katsottu analogiseksi nämä kaksi aihealuetta niin 468 00:36:35.470 --> 00:36:41.140 näet tutkijat pyrkii esittämään että analogia siellä on olennaisia 469 00:36:41.140 --> 00:36:46.250 eroja ja se vastaus 470 00:36:46.250 --> 00:36:49.310 sitte kuvattu selkeästi 471 00:36:49.500 --> 00:36:55.250 rakenne puolestaan sitten muotoilee 472 00:36:55.250 --> 00:37:01.280 siis tää teksiticia argumentin rakennetta aika hyvin sillä on eri luvut 473 00:37:01.280 --> 00:37:07.250 kiri analogioita ja lopputulema sitten vetää 474 00:37:07.250 --> 00:37:12.140 ja tutkimuskysymys lopulta että ovatko ne samanlaisia vai 475 00:37:12.140 --> 00:37:16.970 erilaisia ne tilanteet ja vastaus ne ovat erilaisia ja 476 00:37:16.970 --> 00:37:21.750 perustelut on käyty läpi sitten siellä 477 00:37:21.750 --> 00:37:27.500 eri luvuissa eli perustellut eri luvuissa käy 478 00:37:27.500 --> 00:37:33.250 ne poikkeavat toisista monella monella eri tavalla 479 00:37:33.250 --> 00:37:39.130 tämä nyt sitten esimerkkinä kirjallisen työn luonteesta ja erityisesti 480 00:37:39.130 --> 00:37:44.750 rakenteesta esimerkkiä 481 00:37:44.750 --> 00:37:48.320 on siis olemassa monenlaisia 482 00:37:48.500 --> 00:37:53.630 argumentti muotoja erilaisia aihepiirejä 483 00:37:53.630 --> 00:37:57.800 jota käymme ja ne rakenteet voivat poiketa hyvinkin monella eri tavalla 484 00:37:57.800 --> 00:38:02.300 näistä nyt sitten harpun men argumenttien 485 00:38:02.300 --> 00:38:07.000 rakennetta koskevilla luennolle ja skiemoja koskevilla luennolla 486 00:38:07.000 --> 00:38:11.620 kun iskettiin ajatukseen ja tietysti voi miettiä että mitenkä 487 00:38:11.620 --> 00:38:16.500 kunkin rakenteen tai skeema laittaa 488 00:38:16.500 --> 00:38:24.000 eiliseen työhönsä rakenteeksi jos argumentin rakennetta pohti 489 00:38:24.000 --> 00:38:24.150 näin