WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:05.250 kun ajattelee tieteellinen kommunikaatio 2 00:00:05.250 --> 00:00:12.750 kirjallista työtä koskevan aiheen rajausta käsittelevä 5.- 3 00:00:12.750 --> 00:00:18.500 kishinista 4 00:00:18.500 --> 00:00:23.750 kannattaa ajatella 5 00:00:23.750 --> 00:00:30.000 kriittinen ajattelu kommunikaatio 6 00:00:30.000 --> 00:00:36.450 kurssin suorituksiin kuuluu kirjallinen työ käsittelee 7 00:00:36.450 --> 00:00:42.000 aiheen rajausta mitä tulee kirjalliseen työhön 8 00:00:42.000 --> 00:00:48.210 kyllä tiirissä on tärkeää että on 9 00:00:48.210 --> 00:00:54.500 jonkinlainen suunnitelma siitä mitä aikoo tehdä 10 00:00:54.500 --> 00:00:59.300 ja sunnitelman voi jakaa erilaisiin 11 00:00:59.300 --> 00:01:04.010 osioihin sitä voi lähtee seuraavien kysymysten kautta hakemaan 12 00:01:04.010 --> 00:01:08.480 mikä on aihepiiri mikä yleisesti 13 00:01:08.480 --> 00:01:12.500 ottaen laajasti jostain on se seen 14 00:01:12.500 --> 00:01:15.050 aihe alue 15 00:01:15.250 --> 00:01:19.330 he alueelta on tärkeää rajata 16 00:01:19.500 --> 00:01:24.750 tarkempi aihe ja sieltä sitten edelleen tutkimuskysymys 17 00:01:24.750 --> 00:01:30.000 ja suunnitelma sitten 18 00:01:30.000 --> 00:01:34.530 Kelly tää on joku ajatus siitä millaisia lähteitä 19 00:01:34.530 --> 00:01:39.330 aikoo käyttää mitä lähteitä käytetään ja miten niitä lähteitä 20 00:01:39.330 --> 00:01:43.590 voisi etsiä se miten tähän saaste vastauksen siihen 21 00:01:43.590 --> 00:01:48.000 voi olla monta erilaista reittiä 22 00:01:48.000 --> 00:01:53.750 miksi alakisimisliittien lähteisiin viittii 23 00:01:53.750 --> 00:02:00.500 käsitteisiin mitkä ovat keskeiset käsitteet minkä alan käsitteissä aikkoo 24 00:02:00.500 --> 00:02:07.190 ikonit sitten kirjottaa miten käsitteitä käyttää naikkoon heikosti asioita esittää nimitä asiasi 25 00:02:07.190 --> 00:02:13.000 jos sanoja tulee tarvitsemaan se liittyi sitten 26 00:02:13.000 --> 00:02:15.040 lähteiden etsimiseen 27 00:02:15.250 --> 00:02:18.310 että tietokannoista ja niinpoispäin 28 00:02:18.500 --> 00:02:22.070 muterckelhaumutta itselleni miten aikoo 29 00:02:22.250 --> 00:02:25.820 vastausta hakee siihen kysymykseen 30 00:02:26.000 --> 00:02:32.750 ja tämä puolestaan edellyttää ymmärrystä siitä millainen tarkkaan ottaen se kysymys on 31 00:02:32.750 --> 00:02:39.500 sana ajatuksellisena neuvona pidän 32 00:02:39.500 --> 00:02:44.120 tärkeänä miettiä itsekseen että millainen 33 00:02:44.120 --> 00:02:47.500 mahtaisi olla se 34 00:02:47.500 --> 00:02:52.090 suullinen vastaus siihen alkuperäseen kysymykseen 35 00:02:52.250 --> 00:02:57.890 semmosen miettiminen auttaa nähdäkseni jäsentämään sitten kysymyksen luonnetta aluksi 36 00:02:57.890 --> 00:03:03.050 nimittäin saattaa kysymys tuntua hyvältä mutta tarkemmin mietittynä se vastaus 37 00:03:03.050 --> 00:03:08.250 kysymykseen on munki hiukan hankalampi 38 00:03:08.250 --> 00:03:13.110 kilisi työn 39 00:03:13.110 --> 00:03:17.750 suhteen kurssilla on tällähetkellä 40 00:03:17.750 --> 00:03:23.960 ohjeistus jossa tarkoitus on tuottaa kaheksan sivua tekstiä joka tarkoittaa noin 41 00:03:23.960 --> 00:03:30.250 kahden tuhannen kahden puolen tuhannen sanan tekstiä tästä 42 00:03:30.250 --> 00:03:36.500 oiskohtien luisti katso tarkemmin moodi sivuilta 43 00:03:36.500 --> 00:03:42.290 rajaamisen suhteen on hyvä huomata että hajautuksen voi tehdä 44 00:03:42.290 --> 00:03:48.000 hyvin monella eri tavalla tai hyvin monella eri perusteella 45 00:03:48.000 --> 00:03:53.610 siisti ottaen voidaan valita hyvin monta erilaista näkökulma kulmalta että 46 00:03:53.610 --> 00:03:59.500 perspektiiviä joista käsin joitakin silmiensä tarkastelee 47 00:03:59.500 --> 00:04:04.360 yhteiskunta kiitin alan ilmiöissä usein 48 00:04:04.360 --> 00:04:09.310 voidaan ottaa yksilön näkökulma tai sitten 49 00:04:09.310 --> 00:04:14.020 yhteisen näkökulmat tai joku tällänen ja haarukoida 50 00:04:14.020 --> 00:04:18.500 ikäänkuin ilmeisesti jokin jokin kuulma 51 00:04:18.500 --> 00:04:24.980 teoreettisesti ottaen voidaan valita jonkun ajattelijan tai koulukunnan 52 00:04:24.980 --> 00:04:30.000 tai teorian tai suuntauksen 53 00:04:30.000 --> 00:04:35.250 pikkukiivi teoreettinen perspektiivi johonkin asiaa 54 00:04:35.250 --> 00:04:39.330 voidaan ajatella aineistojataanissa tyyppejä 55 00:04:39.500 --> 00:04:44.090 rajaamassa sitä mitä on tekemässä ja niin edespäin 56 00:04:44.250 --> 00:04:49.650 aika usein joudutaan 57 00:04:49.650 --> 00:04:54.570 käyttämään useampaakin rajauksen menetelmää eli 58 00:04:54.570 --> 00:04:59.750 ei rajaton vain yhdellä tavalla vaan pyritään ikään kuin pilkkomaan 59 00:04:59.750 --> 00:05:03.920 asiaa analyyttisesti osiin ja esitti sieltä poimimaan jokin 60 00:05:03.920 --> 00:05:08.250 jokin pieni asia ja käsitellä sitä sitte 61 00:05:08.250 --> 00:05:11.820 tarkasti ja selkeästi 62 00:05:12.000 --> 00:05:18.250 no tämä rajaamisprosessi voi olla 63 00:05:18.250 --> 00:05:25.000 aikaa mutkikas ja ihan välttämättä siin ei O- olemassa mitään semmoista silkistä 64 00:05:25.000 --> 00:05:30.430 apuneuvoa jossa käytäisiin 65 00:05:30.430 --> 00:05:35.680 sitten jotkut tietyt kysymykset jossakin tietyssä järjestyksessä vaan 66 00:05:35.680 --> 00:05:40.630 kuten ihmisen ajattelun usein kuuluu niihin poukkoilemme 67 00:05:40.630 --> 00:05:45.580 ajatuksissamme edestakaisin ja palaamme palaamme aikaisempiin 68 00:05:45.580 --> 00:05:50.250 vaiheisiiniä ja niinedespäin hyvin monella tavalla 69 00:05:50.250 --> 00:05:56.000 ja on käynyt sitten sen kuvitteelisen 70 00:05:56.000 --> 00:05:58.550 aiheen rajaamiseen 71 00:05:58.750 --> 00:06:03.370 ajatusprosessin läpi niin kerronpa vähän että miten itse 72 00:06:03.370 --> 00:06:08.200 saattaisin ryhtyä tekemään kirjallista työtä 73 00:06:08.200 --> 00:06:12.750 ja raja rajaamaan sitten aihetta 74 00:06:12.750 --> 00:06:18.000 lähtien nyt sitten eräästä erästä esimerkistä 75 00:06:18.000 --> 00:06:23.250 jaa 76 00:06:23.250 --> 00:06:27.840 jos ajatellaan nyt että mä äsken mainittiäkki simixiä 77 00:06:28.000 --> 00:06:31.570 suunnitelmaan liittyen 78 00:06:31.750 --> 00:06:36.370 olen joskus miettinyt 79 00:06:36.370 --> 00:06:40.250 itse ajavia autoja 80 00:06:40.250 --> 00:06:44.330 joita on testissä 81 00:06:44.500 --> 00:06:48.070 eri puolilla maailmaa 82 00:06:48.250 --> 00:06:53.500 no sitten herää tietysti kysymys käytännössä siitä että 83 00:06:53.500 --> 00:07:01.000 minkälaisen ohjelman minkälaisen alcorizmin mukaan 84 00:07:01.000 --> 00:07:05.320 autot tekevät päätöksiä ajaessaan 85 00:07:05.320 --> 00:07:09.910 liikenteessä ja yleisesti ottaen aihepiiri on siis tällänen 86 00:07:09.910 --> 00:07:14.000 itse ajavien autojen alkukodit 87 00:07:14.000 --> 00:07:19.250 otetaan nyt sitten esimerkiksi tämmönen 88 00:07:19.250 --> 00:07:25.730 aha aihepiiri joka on valtavan lavea ja hyvinkin epämääränen tää on vaa niinku tällainen 89 00:07:25.730 --> 00:07:31.750 mietipä otsikko se ei vielä oikeastaan rajaa kovinkaan paljoa 90 00:07:31.750 --> 00:07:36.760 auto tai itse asiassa se rajaa aika paljonkin asioita sen ulkopuolelle mutta sen sisälle jää vielä 91 00:07:36.760 --> 00:07:41.750 valtavasti erilaisia mahdollisuuksia 92 00:07:41.750 --> 00:07:45.830 sitten tavoitteena seuraavaksi on 93 00:07:46.000 --> 00:07:50.080 jyrkkiä muotoilemaan jonkun näköinen tutkimuskysymys 94 00:07:50.250 --> 00:07:53.820 aiheesta ja en tätä 95 00:07:54.000 --> 00:08:00.900 peruskysymystä rupean kirjottamaan itselleni auki niin mietin että mitähän lähteitä 96 00:08:00.900 --> 00:08:06.500 kääkän tai minkälaisia aineistoja tässä voisi käyttää 97 00:08:06.500 --> 00:08:11.090 nolottaa mun kysymyksin tyyppi on vielä mieleläni kuin hyvinkin epäselvä 98 00:08:11.250 --> 00:08:16.710 keskeiset käsitteet kiroavat hakusessa tässä olevasta niinkuin itse ajavat autot 99 00:08:16.710 --> 00:08:22.250 ja niihin liittyvä alkoritmit 100 00:08:22.250 --> 00:08:28.160 inoki tiedän miten nyt sen siihen kysymykseen lähteä hakemaan 101 00:08:28.160 --> 00:08:33.590 paastosta kun kysymystäkään ei ole vielä millään muotoa ja luonnollisesti vastausta 102 00:08:33.590 --> 00:08:39.250 on turha muotoilla ennen kuin kysymys on jollakin tapaa mietittynä 103 00:08:39.250 --> 00:08:46.750 no hitellisessä ajattelussa aika usein 104 00:08:46.750 --> 00:08:52.930 on että se mistä tiät tulevat niin siihen ei oikeastaan semmosta reseptiä tai tai mitä selkeitä 105 00:08:52.930 --> 00:08:58.510 opastusta se voi tulla mietipä mistä tahansa nykysin internet 106 00:08:58.510 --> 00:09:04.250 tarjoaakin paljon erilaisia virikkeet ja aineistoja 107 00:09:04.250 --> 00:09:07.820 lähtisin ihan akateemisista 108 00:09:08.000 --> 00:09:11.570 Kaisusta sitten erityyppisiin 109 00:09:11.750 --> 00:09:14.810 kirjallisia kuvallisiin 110 00:09:15.000 --> 00:09:20.250 audiovisuaalisiin aineistoihin ja aiheita aiheita voi löytyä 111 00:09:20.250 --> 00:09:25.140 laidasta laitaan niin myöskin nyt sitten tähän itse ajaviin autoihin 112 00:09:25.140 --> 00:09:29.670 liittyen on olemassa aineistoja 113 00:09:29.670 --> 00:09:34.950 jotka ovat varsin kiinnostavia ykssa tämmönen muurola 114 00:09:34.950 --> 00:09:39.810 messiin piste net sivusto jossa 115 00:09:39.810 --> 00:09:44.340 on koottuna hyvin monenlaisia skenaarioita 116 00:09:44.340 --> 00:09:49.500 eli sen itse ajaviin autoihin sillon kun 117 00:09:49.500 --> 00:09:54.330 vaihtoehtoisia valintoja 118 00:09:54.330 --> 00:09:59.000 kuvattuna valtavat määrät 119 00:09:59.000 --> 00:10:01.550 kuvassa on 120 00:10:01.750 --> 00:10:05.320 tilanne 121 00:10:05.500 --> 00:10:10.750 sa on itse ajava auto jossa nyt sitten 122 00:10:10.750 --> 00:10:14.830 auton jarrut yhtäkkiä pitävät 123 00:10:15.000 --> 00:10:20.490 ja sitten alkurytmin pitäisi tehdä päätös 124 00:10:20.490 --> 00:10:25.650 että ajaako suoraan vai ohjaako auton 125 00:10:25.650 --> 00:10:30.500 istittä kohti ja askenaarioissa 126 00:10:30.500 --> 00:10:35.090 aina on sitten joukko 127 00:10:35.250 --> 00:10:37.290 olioita 128 00:10:37.500 --> 00:10:41.580 jotka ovat eri levantea 129 00:10:41.750 --> 00:10:44.300 tämän lopputuloksen kannalta 130 00:10:44.500 --> 00:10:49.720 on auton kyydissä olijoitten ja sitten auton ulkopuolella olijoita 131 00:10:49.720 --> 00:10:53.680 he Joko ihmisiä tai tai sitten eläimiä erilaisia 132 00:10:53.680 --> 00:10:58.000 ihmisiä erilaisia eläimiä erilaisilla tilanteilla 133 00:10:58.000 --> 00:11:02.500 eri erilaisilla lähtökohta oletuksella 134 00:11:02.500 --> 00:11:06.640 ja tässä kuvassa jonka 135 00:11:06.640 --> 00:11:11.000 olen tähän ottanut 136 00:11:11.000 --> 00:11:14.060 ihmisiä kyydissä 137 00:11:14.250 --> 00:11:18.660 ja vasemman puolinen skenaario on sellanen jossa auto ajaa 138 00:11:18.660 --> 00:11:22.750 suoraan eteenpäin ja hää 139 00:11:22.750 --> 00:11:26.320 iskinaariassa 140 00:11:26.500 --> 00:11:32.650 on oletettuna että vähän kolme henkilöllä on suojatietä ylittämässä 141 00:11:32.650 --> 00:11:37.500 mutta he menehtyivät 142 00:11:37.500 --> 00:11:44.250 kun auto ajaa heidän ylitseen oikeanpuoleisessa skenaariossa on toinen vaihtoehto 143 00:11:44.250 --> 00:11:49.920 kahdesta mahdollisesta vaihtoehdosta ja siinä sitten auto 144 00:11:49.920 --> 00:11:55.750 ohjautui estettä vasten ja kyydissä oliet menehtyvät mutta 145 00:11:55.750 --> 00:11:58.810 suojatiellä olevat jäävät henkiin 146 00:11:59.000 --> 00:12:03.650 ja yksi keskeinen seikka tässä 147 00:12:03.650 --> 00:12:08.000 skenaariossa on se että 148 00:12:08.000 --> 00:12:12.080 suojatien ylittäjät ovat 149 00:12:12.250 --> 00:12:15.310 menossa punasia päin 150 00:12:15.500 --> 00:12:19.070 he ovat rikkomassa lakkia 151 00:12:19.250 --> 00:12:24.650 ja nyt kuiteskin oriitten ideana on että ihmiset 152 00:12:24.650 --> 00:12:30.680 voivat ikään kuin pohtia omaa moraalisten käsitystään miten 153 00:12:30.680 --> 00:12:35.540 he alkurytmit pitäisi ohjelmoida minkälaisia valintoja auton 154 00:12:35.540 --> 00:12:41.000 pitäisi tehdä erilaisissa tilanteissa ja tässä 155 00:12:41.000 --> 00:12:47.570 on tärkeää ottaa oletuksena nyt niin lähtökohtaiset seikat 156 00:12:47.570 --> 00:12:53.500 eli esimerkiksi se että tässä on kaksi vaihtoehtoa 157 00:12:53.500 --> 00:12:59.110 toinen toteutuu ja toinen ei toteudu ja oletuksena on että 158 00:12:59.110 --> 00:13:04.500 Alkon pystyy tunnistamaan nämä 159 00:13:04.500 --> 00:13:10.750 sijat relevantin informaatioon siitä ympäristöstä sensorittensa avulla 160 00:13:10.750 --> 00:13:14.320 se hahmottaa sen että ollaan 161 00:13:14.500 --> 00:13:20.410 jarrusatulat rikkiä näin tulee käymään sitten jos ajetaan 162 00:13:20.410 --> 00:13:26.500 eteenpäin tai vastaavasti käännytään kohti estettä ja niin edespäin 163 00:13:26.500 --> 00:13:33.250 myös nopeasti hiukan sivuston toimintaa vielä tässä esittelen 164 00:13:33.250 --> 00:13:38.500 niin tässä on nyt sitten toinen skenaario 165 00:13:38.500 --> 00:13:42.190 ja tässä skenaariossa 166 00:13:42.190 --> 00:13:46.750 ei ole ketään auton kyydissä 167 00:13:46.750 --> 00:13:51.550 Central jarrut menivät epäkuntoon ja sitten 168 00:13:51.550 --> 00:13:56.170 alcorikuvioita tekemään valinnan ssi sen suhteen että mennäänkö 169 00:13:56.170 --> 00:14:00.750 suoraan eteenpäin vai käännytäänkö 170 00:14:00.750 --> 00:14:06.270 näissä kuvauksissa saaste selvää siitä mitkä 171 00:14:06.270 --> 00:14:10.750 ovat kunkin tilanteen olennaiset 172 00:14:10.750 --> 00:14:12.790 seikat 173 00:14:13.000 --> 00:14:17.080 vasemmanpuolessa skenaariossa on kaksi 174 00:14:17.250 --> 00:14:20.310 ykspuolista johtajaa 175 00:14:20.500 --> 00:14:22.540 jaa 176 00:14:22.750 --> 00:14:26.320 oikeanpuoleisessa skenaariossa on 177 00:14:26.500 --> 00:14:30.580 kaksi 178 00:14:30.750 --> 00:14:37.140 koditonta ja kodittomien tapauksessa tilanteessa 179 00:14:37.140 --> 00:14:42.750 tulee käymään niin että he kuolevat hän johti tien 180 00:14:42.750 --> 00:14:45.810 mutta tulee käymään niin että 181 00:14:46.000 --> 00:14:48.040 lopputulema 182 00:14:48.250 --> 00:14:50.290 sen osalta on epäselvä 183 00:14:50.500 --> 00:14:55.300 entäs jos kinaariota sitten on 184 00:14:55.300 --> 00:14:59.500 olemassa vaikka kuinka paljon siellä varioidaan 185 00:14:59.500 --> 00:15:02.560 käykää mua ollaa 186 00:15:02.750 --> 00:15:06.320 henkilöitten 187 00:15:06.500 --> 00:15:12.750 jäästä vanhuksia ja sitten lapsia ja niin edespäin 188 00:15:12.750 --> 00:15:19.000 ja sitten erilaisia seurauksia seurauksia voi olla edessä 189 00:15:19.000 --> 00:15:21.040 noppa 190 00:15:21.250 --> 00:15:26.440 kiinnostuneet voivat käydä näitä niiten läpi ikävyydet sitten 191 00:15:26.440 --> 00:15:31.250 vähän tän tyyppisissä pohdinnoissa ois 192 00:15:31.250 --> 00:15:38.000 että ois hyvä miettiä miten arvotetaan erilaisia 193 00:15:38.000 --> 00:15:40.040 olioita 194 00:15:40.250 --> 00:15:46.280 erilaisia ihmisiä erilaisia eläimiä ja 195 00:15:46.280 --> 00:15:51.050 minkälaisii miten arvioidaan vaikkapa loukkaantuminen 196 00:15:51.050 --> 00:15:55.250 tai vammautuminen tai tai kuolema 197 00:15:55.250 --> 00:15:57.290 cian ja niin edespäin 198 00:15:57.500 --> 00:16:04.190 nämä lienevät sellasia asioita jotka sinne alkurytmiin pitäisi 199 00:16:04.190 --> 00:16:10.000 jollakin tapaa minustapa pystyy ohjelmoimaan 200 00:16:10.000 --> 00:16:14.590 siten että alcorit mitä tekee tekee sen valinnan 201 00:16:14.750 --> 00:16:19.430 ja moraalinen kysymys jää tähän voitaisiin 202 00:16:19.430 --> 00:16:23.750 suhtautua monellakin eri tavalla 203 00:16:23.750 --> 00:16:29.500 mikään kun ottaa nyt tämä tämmöinen moraalin masiina 204 00:16:29.500 --> 00:16:34.840 seksi inspiroivaksi aineistoksi ja sitten lähteä miettimään ihan 205 00:16:34.840 --> 00:16:40.000 moraalifilosofian kannalta että mitähän asioita 206 00:16:40.000 --> 00:16:46.480 nyt pitäisi huomioida kun ajatellaan seurauksia ja miten 207 00:16:46.480 --> 00:16:52.500 arvotetaan erilaisia seurauksia miten laitetaan niitä vastakkain ja niin edespäin 208 00:16:52.500 --> 00:16:54.540 tämän tyyppisessä 209 00:16:54.750 --> 00:16:59.880 se korissa sitten tämmösen moraalin masiina sivustan rooli voisi 210 00:16:59.880 --> 00:17:05.670 olla vain ikään kuin inspiroiva ja sitten siihen siionistisesti sen enempää 211 00:17:05.670 --> 00:17:10.470 kiinnitettäisiin huomiota ja jos lähtisikään kun 212 00:17:10.470 --> 00:17:15.500 pohtimaan semmosta moraalifilosofista 213 00:17:15.500 --> 00:17:20.390 ja tälleen niin sitte haettaisiin lähteistä että minkähänlainen 214 00:17:20.390 --> 00:17:25.500 moraalifilosofia olisi relevanttia tässä yhteydessä 215 00:17:25.500 --> 00:17:29.940 filosofian filosofian oppikirjoista voisit käydä 216 00:17:29.940 --> 00:17:34.000 ilmi esimerkiksi se että 217 00:17:34.000 --> 00:17:39.250 Benthamin niminen filosofit 218 00:17:39.250 --> 00:17:45.550 kun olen nainen ja hylättäisiin hakemaan Benthamin filosofista tekstiä 219 00:17:45.550 --> 00:17:51.750 löytyiskö sieltä jotakin jotakin sellaista joka tähän kysymykseen 220 00:17:51.750 --> 00:17:57.480 taustalla voisi olla olla avuksi tai jopa itse 221 00:17:57.480 --> 00:18:03.250 kirjallisen työn aiheina voisi sitten olla vaikka Benthamin 222 00:18:03.250 --> 00:18:10.000 on moraalifilosofia tai jokin paremminkin moraalifilosofian jokin koossa 223 00:18:10.000 --> 00:18:17.500 no intternetistä helposti löytyy benzamin 224 00:18:17.500 --> 00:18:25.000 kirjoituksia ja esimerkiksi finsituoso mulla on sen netis lehis sen olisi 225 00:18:25.000 --> 00:18:30.400 hyvä niin hyvä teos jota lähtijät tarkastelemaan ja sieltä sitten 226 00:18:30.400 --> 00:18:36.010 sisään luettelosta kun katsottaisiin niin sieltä nähtäisiin 227 00:18:36.010 --> 00:18:40.500 koko joukko klassisia 228 00:18:40.500 --> 00:18:44.910 aspekteja liittyen moraalifilosofiaan 229 00:18:44.910 --> 00:18:48.500 benthamano on 230 00:18:48.500 --> 00:18:50.540 cutilitaristisen 231 00:18:50.750 --> 00:18:55.580 koulukunnan tärkeä hahmo ja 232 00:18:55.580 --> 00:19:00.250 hänen teoksessaan sitten käy läpi 233 00:19:00.250 --> 00:19:04.330 moraaliin liittyviä keskeisiä kysymyksiä ja nyt voi 234 00:19:04.500 --> 00:19:07.560 esimerkiksi 235 00:19:07.750 --> 00:19:10.810 innostuisin lopulta sitten 236 00:19:11.000 --> 00:19:16.750 itse ajavien autojen alkoritmien suhteen 237 00:19:16.750 --> 00:19:24.250 sitä että miten siellä nyt sitten huomioidaan motiivit 238 00:19:24.250 --> 00:19:27.820 nyt näyttäisi esimerkiksi 239 00:19:28.000 --> 00:19:32.920 luku 10 motiiveista olevan relevantti 240 00:19:32.920 --> 00:19:37.540 sen suhteen ja sieltä sitten siivota kahdeksan kymmentä lähtisin hää katsomaan 241 00:19:37.540 --> 00:19:42.000 että mitä bensahan sanoo sanoo motiiveista 242 00:19:42.000 --> 00:19:48.270 tai saattaisin olla kiinnostunut 243 00:19:48.270 --> 00:19:53.550 siitä miten näitä seurauksia pitäisi 244 00:19:53.550 --> 00:19:58.950 ajatella mitä niistä pitäisi ajatella ja esimerkiksi huonosti seurauksista 245 00:19:58.950 --> 00:20:04.750 nyt luvussa viisi heinis olisi sellanen 246 00:20:04.750 --> 00:20:09.340 kohta jota kannattaisi kannattaisi tarkastella 247 00:20:09.500 --> 00:20:13.070 sitten Rytin koko joukko 248 00:20:13.250 --> 00:20:17.840 millasia aspektia mitä Bendan käsittelee 249 00:20:18.000 --> 00:20:23.310 niistä sitten voisi löytyä löytää jonkin jonkin aspektin joka olisi 250 00:20:23.310 --> 00:20:28.920 rajauksen kannalta sellainen että voisin ajatella käsitteleväni 251 00:20:28.920 --> 00:20:34.110 kirjallisessa työssä giardini Benthamin ikään kuin 252 00:20:34.110 --> 00:20:39.510 haittoja koskevia käsityksiä ja ideana olisi sitten 253 00:20:39.510 --> 00:20:44.750 vaikka se että pyrkisin lopulta sanomaan jotakin 254 00:20:44.750 --> 00:20:49.940 moraalimasiinan itse ajavan autoon alkoritmien suhteen 255 00:20:49.940 --> 00:20:55.520 siitä mitä miten sinne pitäisi ohjelmoida moraalin näkökulmasta 256 00:20:55.520 --> 00:21:00.560 sitten mahdollisia ikäviä ikäviä seurauksia koskeva koskeva laskelma 257 00:21:00.560 --> 00:21:05.500 tai laskentakaava tai jotain tän tyyppistä 258 00:21:05.500 --> 00:21:09.430 ja toinen aspekti voisi olla siis hyvin 259 00:21:09.430 --> 00:21:13.500 erityyppinen kiinnostus 260 00:21:13.500 --> 00:21:15.540 mutta onettä 261 00:21:15.750 --> 00:21:19.830 tämmöne messias Kiina aarioita 262 00:21:20.000 --> 00:21:22.550 on olemassa 263 00:21:22.750 --> 00:21:27.370 monenlaisia ja näitä sivustoja hän on olemassa 264 00:21:27.370 --> 00:21:31.480 erilaisia ja näitä ovat myöskin tutkittu että miten 265 00:21:31.480 --> 00:21:35.750 ihmiset vastaavat tälläsissä 266 00:21:35.750 --> 00:21:38.300 tilanteissa 267 00:21:38.500 --> 00:21:44.140 kysymyksiin ja niitä niitä on sitte raportoitockin ja niistä 268 00:21:44.140 --> 00:21:49.500 sitte voi saada sellasen hiukan erityyppisen 269 00:21:49.500 --> 00:21:55.800 se saa aika merkittävästikin eri tyyppisen aspektin tähän itse ajavien autojen moraalia koskevan 270 00:21:55.800 --> 00:22:01.500 keskustelun nimittäin voisi pyrkiä kaivamaan isille 271 00:22:01.500 --> 00:22:07.530 että miten ihmiset tosiasiassa vastaavat tämäntyyppisiin 272 00:22:07.530 --> 00:22:13.140 kysymyksiin eli minkälaisia intuitioita ihmisillä on näistä 273 00:22:13.140 --> 00:22:18.500 erilaisista skenaarioista ja tälläset 274 00:22:18.500 --> 00:22:23.240 vastaukset sitten kertoisivat siitä että 275 00:22:23.240 --> 00:22:28.310 minkälaiset ovat ihmisen ihmisten käsitykset moraalista 276 00:22:28.310 --> 00:22:32.500 ne eivät kerro normatiivista 277 00:22:32.500 --> 00:22:37.960 hänen vastaustasi että miten pitäisi toimia vaan kertoi kertoo siitä mitä 278 00:22:37.960 --> 00:22:43.500 ite mitä ihmiset ajattelevat tämäntyyppisistä asioista 279 00:22:43.500 --> 00:22:48.240 otan esille kaivaminen voisi olla kiinnostava ikäänkuin lähtökohta jonka jälkeen 280 00:22:48.240 --> 00:22:53.000 vois lähtee pohtimaan sitä että mitenköhän 281 00:22:53.000 --> 00:22:57.560 entä näitä alkoritmia pitäisi ohjelmoida olisiko esimerkiksi niin että meidän 282 00:22:57.560 --> 00:23:02.360 pitäisi jo jollekin jonkunnäköisen demokraattisen prosessin kautta kysyä ihmisiltä 283 00:23:02.360 --> 00:23:06.440 miten halkoritmit tulisi ohjelmoida vai 284 00:23:06.440 --> 00:23:11.000 voisko ajatella niin että on olemassa jotain moraalisia 285 00:23:11.000 --> 00:23:17.250 ammattilaisia jotka tekisivät päätöksen tai tai niin edespäin 286 00:23:17.250 --> 00:23:22.440 nämä edelleen tuostaisivat hyvin erityyppisen skenaarion siihen aiheen 287 00:23:22.440 --> 00:23:27.120 aiheenvalintahan me jälleen kerran sieltä sitten voisi pyrkiä 288 00:23:27.120 --> 00:23:32.250 löytämään jonku spesifin kysymykseen 289 00:23:32.250 --> 00:23:37.500 esimerkiksi me saatettaisiin kiinostua siitä että onko 290 00:23:37.500 --> 00:23:42.720 ihmisen ikä joku semmonen aspekti joka tälläsen 291 00:23:42.720 --> 00:23:48.120 alcorizmin valinnan kannalta on keskeinen pitäiskö 292 00:23:48.120 --> 00:23:53.000 meidän ajatella että vanhuksilla on 293 00:23:53.000 --> 00:23:55.040 hahaahahaa 294 00:23:55.250 --> 00:23:57.290 pienempi 295 00:23:57.500 --> 00:24:03.800 mahdollisuus saada monta hyvää vuotta kuin lapsilla 296 00:24:03.800 --> 00:24:09.000 onko tää asia joka pitäisi huomioida ja niin edespäin 297 00:24:09.000 --> 00:24:14.750 sanotaan että nyt sitten 298 00:24:14.750 --> 00:24:19.460 voisko tämmöistä murometsin tyyppistä sivusto ja sitten lopulta 299 00:24:19.460 --> 00:24:24.250 sitten päätin sitten pohtimaan sitä että 300 00:24:24.250 --> 00:24:30.160 mitähän kaikkia elementtejä noissa erilaisissa skenaariossa kaiken kaikkiaan tulee esille 301 00:24:30.160 --> 00:24:34.900 ja mitkä niistä ovat ovat Timo kiiskiisiä 302 00:24:34.900 --> 00:24:40.180 erityisesti jos ajatellaan että ei toivottuja seurauksia 303 00:24:40.180 --> 00:24:45.500 ja voisin sitten ikään kuin lähteä hakemaan 304 00:24:45.500 --> 00:24:49.070 vastausta tähän kysymykseeni mistä 305 00:24:49.250 --> 00:24:55.100 siitä lähtien te käytte mistä lähteitä etsiä mitä käyttää mollamme siis sivuston tosaika 306 00:24:55.100 --> 00:25:00.140 aika selkeät sitä sitä kannattaisi katsoa läpi mitä minkälaisia skenaarioita siellä on 307 00:25:00.140 --> 00:25:05.750 ja mitä elementtiä siellä nyt kaiken kaikkiaan on on esillä 308 00:25:05.750 --> 00:25:07.280 jaa 309 00:25:07.500 --> 00:25:12.930 kiinnostaisi tietää että onko joku muu käynyt 310 00:25:12.930 --> 00:25:18.420 läpi tämän tyyppisiä kysymyksiä ja lähtisin luonnollisesti katsomaan sitten kirjallisuudesta 311 00:25:18.420 --> 00:25:23.040 että onko olemassa jos tutkimusta tai jotan katsausta 312 00:25:23.040 --> 00:25:28.250 siitä mitä tästä aihepiiristä on käsitelty 313 00:25:28.250 --> 00:25:34.500 sieltä sitten todennäköisesti tulisin löytämään 314 00:25:34.500 --> 00:25:42.000 enemmän tai vähemmän artikkeleita konferenssijulkaisuja ja niin edespäin 315 00:25:42.000 --> 00:25:46.590 joissa käsitellään tätä tai tämänkaltaisia 316 00:25:46.750 --> 00:25:50.830 miksi ja mitä itse ajavien autojen 317 00:25:51.000 --> 00:25:56.340 alcorit tutkimuksissa on tuotu esille mitä mitkä 318 00:25:56.340 --> 00:26:01.500 ovat ne asiat jotka ovat relevantteja 319 00:26:01.500 --> 00:26:06.780 ja jos nyt sitten joku olisi tehnyt tutkimusta aiheestani saattaisin 320 00:26:06.780 --> 00:26:10.920 hittin pyykkiä pohdiskelemaan miten hyvin 321 00:26:10.920 --> 00:26:15.420 muodon messiin sivusto kykenee nyt sitten 322 00:26:15.420 --> 00:26:19.950 käsittelemään Itä elementtejä joita tutkimukissa on 323 00:26:19.950 --> 00:26:25.020 käyty käyty läpi aikasemmin 324 00:26:25.020 --> 00:26:29.250 ja tätä kautta sitten saisin 325 00:26:29.250 --> 00:26:33.840 jonkunnäköstä käsitystä siitä mitä alalla 326 00:26:34.000 --> 00:26:38.470 puhutaan tähän kysymykseen liittyen 327 00:26:38.470 --> 00:26:43.000 ja nyt sitten jo muutaman skenaarion 328 00:26:43.000 --> 00:26:48.100 pikäytyäni kiinni hypoteettisesti siellä olisi koko joukko 329 00:26:48.100 --> 00:26:53.200 erilaisia aspekteja jotka olisi tuotu tuotu esille nyt siellä ainakin 330 00:26:53.200 --> 00:26:57.940 nyt ikkään ja ikään ja asemaan liittyviä asioita menestykseen 331 00:26:57.940 --> 00:27:03.250 liittyviä asioita ja sieltä aika nopeasti tulisi vastaan 332 00:27:03.250 --> 00:27:07.840 sen ja eläinten väliset suhteet ja niin edespäin 333 00:27:08.000 --> 00:27:13.100 vastaus kysymykseen mitkä elementit ovat keskeisiä nii luultavasti nyt sitten 334 00:27:13.100 --> 00:27:18.530 ihmisiä ihmisen ikään kuin semmoiset vakavat haitat kuolema 335 00:27:18.530 --> 00:27:23.300 loukkaantuminen vammautuminen tällästas keskeisiä samoin 336 00:27:23.300 --> 00:27:28.640 sitten varmuuteen ja epävarmuuteen liittyvät kysymykset olis niinku relevantteja 337 00:27:28.640 --> 00:27:33.230 ja tätä kautta nyt sitten saattaisin 338 00:27:33.230 --> 00:27:38.250 saada sopivasti ajattua 339 00:27:38.250 --> 00:27:42.450 aineistoa ja jäkisimista josta saisin 340 00:27:42.450 --> 00:27:46.750 niin sitten jonkinlaisen vastauksen tähän aikaseksi 341 00:27:46.750 --> 00:27:51.370 tätä kannattaisi huomattavasti pyrkiä rajaamaan vielä tarkemmin ja 342 00:27:51.370 --> 00:27:56.250 jäntevöittämään kysymistä ottamaan 343 00:27:56.250 --> 00:27:59.820 kiinaaspekti sieltä sieltä esille 344 00:28:00.000 --> 00:28:03.570 se rajaaminen voi tapahtua 345 00:28:03.750 --> 00:28:10.000 monella eri tavalla kuten täällä aiemmin ilmaisin 346 00:28:10.000 --> 00:28:15.670 se voidaan ajatella sitä 347 00:28:15.670 --> 00:28:21.500 jonkun käsitteen kautta tai teorian kautta 348 00:28:21.500 --> 00:28:27.440 ja Emmi seurausetiikka ja seurausetiikan eri muodot voisivat 349 00:28:27.440 --> 00:28:33.500 tarjota käsitteistöä jonka avulla rajauksia voisi tehdä 350 00:28:33.500 --> 00:28:38.090 samoin sitten 351 00:28:38.090 --> 00:28:43.040 kysymykset siitä miten he arvio 352 00:28:43.040 --> 00:28:46.500 siitä lopullisesta 353 00:28:46.500 --> 00:28:51.300 kokonaishaitasta tai kokonaishyödystä tehdään miten se lasketaan 354 00:28:51.300 --> 00:28:56.000 tai miten käsitellä sitä käytännöllistä ongelmaettä 355 00:28:56.000 --> 00:29:01.750 laskelmat olisivat hyvin vaikeita ja niin edespäin 356 00:29:01.750 --> 00:29:07.150 nämä nämä voitaisiin huomioida sitten vois ajatella sitä rajausta 357 00:29:07.150 --> 00:29:12.250 ikäänkuin sen aineisto aineistolähtöisesti 358 00:29:12.250 --> 00:29:18.000 kautta että tämä haki sen rajauksen sieltä 359 00:29:18.000 --> 00:29:23.250 kiinaarioitten ilemmiiteistä käsiin että katsoisi 360 00:29:23.250 --> 00:29:28.440 eli ei skenaarioissa esiintyviä erilaisia elementtejä 361 00:29:28.440 --> 00:29:32.750 ja pohtisi pohtisi sitten niitä