WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:03.570 flirttailua 2 00:00:03.750 --> 00:00:10.500 argumenttien luokittelun ja fiitittelyyn liittyvän osioon jossa 3 00:00:10.500 --> 00:00:15.180 tällä kolmannella videolla käsittelen 4 00:00:15.180 --> 00:00:19.500 ennen kaikkea argumentti skeema käsite 5 00:00:19.500 --> 00:00:24.900 taas Kiema 6 00:00:24.900 --> 00:00:30.030 on sana joka tarkoittaa useassa eri 7 00:00:30.030 --> 00:00:35.000 yhtiöissä hyvinkin erilaisia asioita 8 00:00:35.000 --> 00:00:38.570 ensisijaisesti 9 00:00:38.750 --> 00:00:43.340 kannattaa tässä kontekstissa 10 00:00:43.500 --> 00:00:50.250 ajatella tarkoitettavan kaavaa rakennetta mallia 11 00:00:50.250 --> 00:00:55.230 siis ajatuskuvioita hän mutta se voi 12 00:00:55.230 --> 00:01:00.390 voi olla että sitä kannattaa lähestyä toisinaan aihioon tai tarinan tai 13 00:01:00.390 --> 00:01:05.310 juonen näkökulmasta eli ajatuksena on tässä se tai 14 00:01:05.310 --> 00:01:10.260 jokin sellainen yleinen kaava tai malli 15 00:01:10.260 --> 00:01:15.060 tai tai tarinan juoni aihio 16 00:01:15.060 --> 00:01:20.100 jos käyttää tällästä termiä jonka avulla voidaan 17 00:01:20.100 --> 00:01:25.250 hoitaa sitten osallistua keskusteluun erityyppisiä tarkotuksia ajatellen 18 00:01:25.250 --> 00:01:29.510 skeemat voivat olla puhujalla 19 00:01:29.510 --> 00:01:33.750 tai argumentoijalla 20 00:01:33.750 --> 00:01:38.610 juonikuvio jonka avulla voidaan yrittää keksiä ajatuksia 21 00:01:38.610 --> 00:01:43.920 kuinka perustella jokin jokin väite jollekkin jollekin kuulijalle 22 00:01:43.920 --> 00:01:48.360 tai taikka sitten lukijalle jos on kirjoittamassa ajatuksia 23 00:01:48.360 --> 00:01:53.250 mitä mitä tästä sanoisi toisaalta tämmöset 24 00:01:53.250 --> 00:01:57.330 tavanomaiset mallit 25 00:01:57.500 --> 00:02:03.250 tai säännöt joita kulttuurissamme hän esiintyy 26 00:02:03.250 --> 00:02:09.340 on semmosta pääomaa jonka avulla me voimme tunnistaa esitettyjä ajatuksia kuuluvan 27 00:02:09.340 --> 00:02:15.250 johonkin tiettyyn kategoriaan tai ajattelusta tappaa tai 28 00:02:15.250 --> 00:02:17.290 tai niin edespäin 29 00:02:17.500 --> 00:02:23.200 ne niissä on siis tällänen tunnistamiseen 30 00:02:23.200 --> 00:02:27.460 ja keksimiseen liittyvä ulottuvuus toisaalta sitten huudan 31 00:02:27.460 --> 00:02:32.500 ajattelet silloin tänne Suoste tunnetun vakuuttavuuden 32 00:02:32.500 --> 00:02:40.000 haaspektin mukana eli on olemassa tavanomaisia ajattelu tappoja 33 00:02:40.000 --> 00:02:44.500 kaavoja tai rakenteita tai malleja jotka me 34 00:02:44.500 --> 00:02:48.000 ollaan taipuvaisia hyväksymä 35 00:02:48.000 --> 00:02:53.280 kun arvioimme joitakin esitettyä ajatusta saatamme ikäänkuin ajatua nohyvä 36 00:02:53.280 --> 00:02:58.500 tämä kuuluu tähän malliin ja sehän on hyväksyttävä maalle 37 00:02:58.500 --> 00:03:03.270 skien on termi jota 38 00:03:03.270 --> 00:03:07.500 argumentaation ja retoriikan 39 00:03:07.500 --> 00:03:12.090 eetikot käyttävät Haikka taajaan 40 00:03:12.250 --> 00:03:17.020 kun he pyrkivät esittelemään argumenttikkii 41 00:03:17.020 --> 00:03:20.750 beira argumentti malleja 42 00:03:20.750 --> 00:03:25.430 luokittelemaan niitä ja näyttämään eri erilaisia 43 00:03:25.430 --> 00:03:29.250 argumentti malleja 44 00:03:29.250 --> 00:03:34.260 siis termiä skeema sciama löytyy 45 00:03:34.260 --> 00:03:38.490 sanana munsakin aloilta joilla joilla voi sitten olla eri merkityksiä 46 00:03:38.490 --> 00:03:42.250 näihinkin nähden 47 00:03:42.250 --> 00:03:49.750 no toisaalla tällä kurssilla puhutaan merkkiin perustuvasta skeemasta 48 00:03:49.750 --> 00:03:53.830 simptomaattisesta skeemasta 49 00:03:54.000 --> 00:04:00.750 ja sen skihemannicus sisällä on olemassa erilaisia vahvuuksia 50 00:04:00.750 --> 00:04:04.320 sen suhteen kuinka vakavasti otettava 51 00:04:04.500 --> 00:04:07.560 se on joillekin väitteillä 52 00:04:07.750 --> 00:04:13.120 mäkin voisin sanoa että tuo batiikkipaitainen 53 00:04:13.120 --> 00:04:18.750 tuolla rannalla on 54 00:04:18.750 --> 00:04:20.280 jaa 55 00:04:20.500 --> 00:04:25.270 taustalla voi silloin ajatus siitä että nobatiikkipaita 56 00:04:25.270 --> 00:04:29.000 on merkki yhdestä 57 00:04:29.000 --> 00:04:33.470 tämä voisi olla hyvinkin semmonen heikko 58 00:04:33.470 --> 00:04:38.000 signaali tai merkki 59 00:04:38.000 --> 00:04:42.170 eli batikkipaitaa voi hyvinkin käyttää kuka hyvänsä 60 00:04:42.170 --> 00:04:46.000 se ei vielä T- ihmisestä hippiä 61 00:04:46.000 --> 00:04:52.750 sitten jos laboratoriossa kättä sintrasta lakmuspaperia 62 00:04:52.750 --> 00:04:55.810 paperi joka reagoi 63 00:04:56.000 --> 00:05:00.650 happamuuteen tai emäksisyyteen ja sitten sanoisin että 64 00:05:00.650 --> 00:05:05.660 tuo Neste jossa käytiin lakmuspaperien se värjäytyy punaiseksi 65 00:05:05.660 --> 00:05:10.000 siispä Neste on hapanta 66 00:05:10.000 --> 00:05:14.410 veri on merkki siitä että hän niisti on hapanta tai 67 00:05:14.410 --> 00:05:19.000 sen punaiseksi värjäytyminen oli siitä merkki 68 00:05:19.000 --> 00:05:23.620 ja vois ajatella että tämä on hyvin vahva fysikaalinen 69 00:05:23.620 --> 00:05:28.900 reaktio jossa tapahtuu aikalailla pois poikkeuksetta 70 00:05:28.900 --> 00:05:33.430 eli batikkipaidan mirkkiys kipeydestä 71 00:05:33.430 --> 00:05:37.690 on melko väljä tai heikko suuntaa antavat 72 00:05:37.690 --> 00:05:42.250 tai heikko indikaattori heittomerkki 73 00:05:42.250 --> 00:05:48.500 peri paperin värjäytyminen punaiseksi on vahva merkki siitä että 74 00:05:48.500 --> 00:05:54.250 Neste jossa sitä paperia käytettiin on on hapanta 75 00:05:54.250 --> 00:05:58.990 ja skeemat on siis tälläsiä niillä ei O- semmosta niinku 76 00:05:58.990 --> 00:06:03.490 välttämättä hampsulut gaalaan samalla tavalla kuin aiemmissa videoissa mainitulla 77 00:06:03.490 --> 00:06:08.170 deduktiivisesti tai loogisesti pätevillä päästiin millä asioilla 78 00:06:08.170 --> 00:06:12.880 ja tästä voikin sitten samoin teen huomata 79 00:06:12.880 --> 00:06:17.500 että nyt tähän skeemat kiipillisesti 80 00:06:17.500 --> 00:06:20.560 voivat sisältää 81 00:06:20.750 --> 00:06:25.250 induktiivisia päätelmiä tai induktiivisen päätelmien luokkaan kuuluvia 82 00:06:25.250 --> 00:06:30.350 päätelmiä sillä ne ei ne eivät siis takaa johtopäätöstä 83 00:06:30.350 --> 00:06:34.400 Heli induktio siinä mielessä että johtopäätös 84 00:06:34.400 --> 00:06:38.750 sisältää informaatiota joka ei ole 85 00:06:38.750 --> 00:06:44.480 joskin mutta ei siis edellytetä samaa varmuutta varmuuden 86 00:06:44.480 --> 00:06:50.180 astetta tai vääjäämättömyyttä kuin loogiselta kaudelta tai deduktiivisella 87 00:06:50.180 --> 00:06:55.750 päättelyltä tai matemaattis loogiselta päättelystä 88 00:06:55.750 --> 00:06:59.680 olisi tietysti mukavaa 89 00:06:59.680 --> 00:07:03.750 jos meidän meidän päättelymme olisi loogista 90 00:07:03.750 --> 00:07:09.630 sen sen varmuuden vuoksi mutta käytännön elämässä 91 00:07:09.630 --> 00:07:14.730 tapaamme jatkuvasti tilanteelta jossa informaatiota ei ole tarpeeksi 92 00:07:14.730 --> 00:07:19.140 eli meillä ei ole riittävästi premissiota lähtökohtia jotta 93 00:07:19.140 --> 00:07:24.500 voisimme tehdä jonkun tietyn johtopäätöksen varmuudella 94 00:07:24.500 --> 00:07:26.030 lisäksi 95 00:07:26.250 --> 00:07:29.820 animaatio voi olla epävarmaa 96 00:07:30.000 --> 00:07:34.590 se mahdollisti väärää erehtyväistä ja niin edespäin 97 00:07:34.750 --> 00:07:41.350 informaatio saattaa olla epätäsmällistä epätarkka hämärää monimerkityksellisyys 98 00:07:41.350 --> 00:07:45.910 moniin monimerkityksistä tai tai jollakin muulla tavalla 99 00:07:45.910 --> 00:07:51.220 ongelmallista premissit eivät ole riittävän 100 00:07:51.220 --> 00:07:57.000 tarkkoja jotta voitaisiin jokin tietty johtopäätös tehdä 101 00:07:57.000 --> 00:08:02.130 ja sitten meillä kyky tehdä päätelmiä ei riitä 102 00:08:02.130 --> 00:08:06.900 voi olla että on olemassa matemaattinen kaava tai 103 00:08:06.900 --> 00:08:12.630 looginen kaava mutta meillä kerta kaikkiaan ei riitä omaa päättelykykymme 104 00:08:12.630 --> 00:08:16.740 tai toisinaan käy jopa niin että kertakaikkiaan 105 00:08:16.740 --> 00:08:21.480 ei ole olemassa loogisesti pätevä matemaattisista Vaaranmaa kaava 106 00:08:21.480 --> 00:08:26.220 jota jota voitaisiin käyttää Oonan on mahdollista että maailmassa 107 00:08:26.220 --> 00:08:31.000 on asioita joihin matematiikkakaan ei yllä 108 00:08:31.000 --> 00:08:35.080 näin ollen nyt sitten 109 00:08:35.250 --> 00:08:37.800 tälläsis tilanteessa 110 00:08:38.000 --> 00:08:43.190 tulee tulee kysymys että puhummeko ollenkaan tai kommentoi 111 00:08:43.190 --> 00:08:47.750 kommentoimmeko ollenkaan argumentohommeko lainkaan vai 112 00:08:47.750 --> 00:08:52.520 hyväksymmekö epävarmuuden tai vähemmän kuin apsoluuttisen 113 00:08:52.520 --> 00:08:57.000 varmuuden ja otamme käyttöön käyttöön ski 114 00:08:57.000 --> 00:09:01.950 tällaista tarkoitusta varten nyt sitten skiemot ovat oivallisia 115 00:09:01.950 --> 00:09:06.000 myöskin 116 00:09:06.000 --> 00:09:11.460 tässä mielessä on järkevä käyttää tietysti vahvinta päättelyä 117 00:09:11.460 --> 00:09:15.960 mitää mitä vain pystyy mutta aina 118 00:09:15.960 --> 00:09:21.090 se ei kertakaikkiaan ole mahdollista näin ollen voitaisiin ajatella 119 00:09:21.090 --> 00:09:25.980 että skiemot ovat hyvinkin tärkeitä inhimillisessä kanssakäymisessä 120 00:09:25.980 --> 00:09:31.410 noin ylipäänsä ja nyt sitten tämän kurssin kannalta vakuuttamisen 121 00:09:31.410 --> 00:09:35.750 suositellun ja argumentoinnin kannalta myöskin