WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:12.240 Tervetuloa seuraamaan videota koskien argumenttien luokittelua ja tyypittelyä kurssilla Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio. 2 00:00:12.500 --> 00:00:31.880 Videolla valaisen hiukan argumenttien lajitteluun taikka luokitteluun ja tyypittelyyn liittyviä kriteereitä - millä keinoin voidaan lajitella erilaisia argumentteja ja sitä kautta hiukan valaista erilaisten argumenttien luonnetta 3 00:00:32.000 --> 00:00:35.060 Aloitan 4 00:00:35.250 --> 00:00:40.350 muistuttamalla mielin argumentin käsitteen merkityksen. 5 00:00:40.500 --> 00:00:45.090 Sanaa käytetään joskus hiukan toisinkin; 6 00:00:45.250 --> 00:00:53.920 joskus "argumentti"- sanalla viitataan pelkästään väitteeseen, toisinaan pelkästään perusteluihin, jotka 7 00:00:54.250 --> 00:01:02.920 väitteelle on esitetty. Toisinaan sitten tarkoitetaan perustelun ja väitteen kokonaisuutta. 8 00:01:03.250 --> 00:01:08.860 Argumentti on oikeastaan semmoinen abstraktio, 9 00:01:09.000 --> 00:01:13.080 asia jossa on asioita 10 00:01:13.250 --> 00:01:17.330 esitetty tavalla tai toisella siten että jotkin 11 00:01:17.500 --> 00:01:32.800 asiat eli perustelut tukevat tai ovat perusteena sille, että väite on tarkoitettu hyväksyttäväksi, tai jos puhutaan tietyntyyppisistä väitteistä, niin voidaan ajatella että väite on totta 12 00:01:33.000 --> 00:01:38.610 sillä perusteella, että jotkin asiat ovat jollakin tavalla. 13 00:01:38.750 --> 00:01:59.150 Argumentit esitetään tyypillisesti lauseita esittämällä. Yksinkertaisissa tapauksissa lauseet ovat suoria väitelauseita ja väitelauseet ovat toisiinsa suhteessa siten, että joku tai jotkin 14 00:01:59.500 --> 00:02:09.190 lauseista ovat väitteen asemassa, ja sitten muita lauseita on esitetty ja ne ovat perustelujen asemassa. 15 00:02:09.500 --> 00:02:25.310 Konkreettinen simerkki arkielämästä voisi olla väite: "On otettava mukaan sateenvarjo", ja jos kuulija näyttää hämmentyneeltä, niin puhuja voi sitten jatkaa: "Sade on todennäköinen" , ja että 16 00:02:25.500 --> 00:02:36.720 "Emme saa kastua", ja nämä jälkimmäiset lauseet tällöin toimisivat perusteena sille, että sateenvarjo on otettava mukaan. 17 00:02:37.000 --> 00:02:40.570 Tämä on varsin yksinkertainen argumentti, ja 18 00:02:40.750 --> 00:02:52.480 ymmärrämme välittömästi, mitä tällä haetaan, mitkä ovat ne tukemissuhteet perusteluiden ja väitteen välillä. 19 00:02:52.750 --> 00:03:09.070 Kannattaa huomioida myöskin tässä yhteydessä se, että argumentti ei ole siinä mielessä täydellinen, että siinä olisi esitetty kaikki se mikä 20 00:03:09.250 --> 00:03:27.610 perusteluitten ja väitteen välisen suhteen tekevät päteviksi. Tässä esimerkiksi oletetaan sellainen ehkäpä itsestäänselväksi ajateltava asia, että sateenvarjo on keino, jolla emme kastu, 21 00:03:27.750 --> 00:03:32.850 ja toisaalta, että sade kastelee 22 00:03:33.000 --> 00:03:44.730 ihmisen tai tai esineen. Nämä ovat taustaoletuksia, taustalla olevia lähtökohtia, joita ei tässä kyseisessä argumentissa ole 23 00:03:45.000 --> 00:03:47.040 tuotu esille. 24 00:03:47.250 --> 00:04:02.550 Käytännössä aina argumenttien taustalla on oletuksia tai lähtökohtia jotka sitten puhuja olettaa tai haluuaa kuulijan olettavan argumentin taustaksi. 25 00:04:02.750 --> 00:04:05.810 26 00:04:06.000 --> 00:04:15.690 Pidetään kiinni tästä argumentti- termin merkityksestä ja näistä perusteluitten ja väitteiden suhteista 27 00:04:16.000 --> 00:04:24.160 Peusteluitten ja väitteen suhde on tämän videon kannalta erittäin tärkeä suhde joka useammassa 28 00:04:24.500 --> 00:04:28.070 kohdassa tulee sitten esille. 29 00:04:28.250 --> 00:04:35.390 Argumentti tyyppejä voidaan luokitella hyvin eri tavoin. 30 00:04:35.750 --> 00:04:40.340 Tieteessä, filosofiassa 31 00:04:40.500 --> 00:04:42.030 on hyvin 32 00:04:42.250 --> 00:05:01.120 perinteistä ollut esittää muotoon perustuvia luokitteluita, jotka kytkeytyvät sitten argumenttiin varmuuteen; toisaalta sisältöön perustuvia luokittelusta esiintyy myös, mutta 33 00:05:01.250 --> 00:05:11.450 niitä löytyy myös muilta aloilta ja ne voivat itse asiassa seurata myöskin erilaisia aloja. Palataan näihin 34 00:05:11.750 --> 00:05:13.790 tuonnempana. 35 00:05:14.000 --> 00:05:18.080 Aloitetaan muotoon perustuvista luokittelusta. 36 00:05:18.250 --> 00:05:21.820 Käsitepari deduktiivinen - induktiivinen 37 00:05:22.000 --> 00:05:23.530 on 38 00:05:23.750 --> 00:05:25.790 looginen luokitteluperuste, 39 00:05:26.000 --> 00:05:42.830 eli siinä ajatellaan, että argumentit voidaan jakaa kahteen luokkaan sen perusteella, että millainen se perusteen ja väitteen välinen suhde on. 40 00:05:43.000 --> 00:05:50.140 Deduktiivisesti pätevässä luokittelussa johtopäätös seuraa väistämättä, vääjäämättä, 41 00:05:50.500 --> 00:05:55.090 ehdottomalla varmuudella lähtökohdista. 42 00:05:55.250 --> 00:06:06.470 Induktiivisessa päättelyssä pätevyys taas riippuu tilanteesta, eikä siis ole yhtä vahva kuin 43 00:06:06.750 --> 00:06:26.130 deduktiivisesti pätevä päättely. Deduktiivinen - induktiivinen jaottelu esiintyy aika tyypillisesti logiikan oppikirjoissa, argumentaation oppaissa, ja monessa monessa muussa yhteydessä, ja sen vuoksi tämä on hyvä mainita. 44 00:06:26.250 --> 00:06:33.900 Toinen seikka, mikä sitten kannattaa huomata tässä muotoon perustuvassa 45 00:06:34.250 --> 00:06:46.490 jaottelussa, on se, että tämä koskettaa sitä perusteiden ja väitteen suhdetta, ei sitä, että onko peruste 46 00:06:46.750 --> 00:06:54.910 hyväksyttävä tai kannatettava tai totta, tai jotain sellaista. Eli 47 00:06:55.250 --> 00:07:12.080 deduktiivinen ja induktiivinen jaottelu koskettaa suhdetta, joka perusteen ja väitteen välillä on, ja sitten erikseen argumentin luonnetta voidaan tarkastella sen suhteen, että miten hyviä tai 48 00:07:12.250 --> 00:07:19.390 kannatettavia ne premissit tai perustelut argumentissa ovat. 49 00:07:19.750 --> 00:07:30.460 Tämä erottelu on varsin tärkeä ja on hyvin tavanomainen argumenttien tarkastelussa eli 50 00:07:30.750 --> 00:07:36.360 tärkeää on erikseen tarkastella argumentin 51 00:07:36.500 --> 00:07:41.090 perustelu ja väite - suhdetta 52 00:07:41.250 --> 00:07:44.820 erotettuna perusteluitten 53 00:07:45.000 --> 00:07:47.040 tarkastelusta. 54 00:07:47.250 --> 00:07:49.290 No, asia on tärkeä 55 00:07:49.500 --> 00:07:56.130 määritellä, ja tuon esille hiukan tarkemmin tätä 56 00:07:56.250 --> 00:07:59.310 edelleen. Deduktiivinen tai looginen pätevyys 57 00:07:59.500 --> 00:08:15.820 kuten toisinaan sanotaan, tarkoittaa että johtopäätöksen ei ole kerta kaikkiaan mahdollista olla epätotta tapauksissa jossa lähtökohdat ovat todet. 58 00:08:16.000 --> 00:08:18.040 Eli 59 00:08:18.250 --> 00:08:26.410 johtopäätös on vääjäämättä tosi, sikäli kun lähtökohdat ovat todet. 60 00:08:26.750 --> 00:08:29.300 Esimerkki 61 00:08:29.500 --> 00:08:35.620 loogisesti pätevästä argumentista 62 00:08:35.750 --> 00:08:45.950 olisi seuraava: oletetaan perusteeksi tai premissiksi, että jokainen jyväskyläläinen asuu Suomessa, 63 00:08:46.250 --> 00:08:53.900 ja, että jokainen Suomessa asuva asuu pohjoisella pallonpuoliskolla. 64 00:08:54.250 --> 00:09:09.550 Näistä perusteista vääjäämättä, siis välttämättä, käsitteellisellä välttämättömyydellä seuraa, että jokainen jyväskyläläinen asuu pohjoisella pallonpuoliskolla. 65 00:09:09.750 --> 00:09:25.050 Jos tätä miettii, niin pitäisi tulla lopputulokseen, että kertakaikkiaan tämä johtopäätös seuraa noista lähtökohdista. 66 00:09:25.250 --> 00:09:28.820 Nyt sitten hyvä huomio: 67 00:09:29.000 --> 00:09:31.040 premissien 68 00:09:31.250 --> 00:09:43.490 pätevyyden tai totuuden arvionti on eri asia kuin sen arviointi, että seuraako lauseesta yksi ja kaksi annettu johtopäätös. 69 00:09:43.750 --> 00:09:49.360 Jos ryhtyy miettimään, että mahtaako jokainen jyväskyläläinen asua 70 00:09:49.500 --> 00:10:09.900 Suomessa, tai mitä jos jyväskyläläinen sattuukin asumaan vaikkapa väliaikaisesti kansainvälisellä avaruusasemalla tai olemaan käymässä Australiassa tai etelänavalla tai jotain tämän tyyppistä, niin nämä ovat eri asia kuin argumentin 71 00:10:10.250 --> 00:10:13.310 muodon arviointi. 72 00:10:13.500 --> 00:10:18.090 Eli voi olla, että lähtökohdat tosiasiassa 73 00:10:18.250 --> 00:10:24.880 eivät pidäkään paikkaansa; siitä huolimatta argumentti on muodoltaan pätevä. 74 00:10:25.000 --> 00:10:29.080 Tämä erottelu on tärkeää pystyä tekemään. 75 00:10:29.250 --> 00:10:33.840 Induktiivinen päättely 76 00:10:34.000 --> 00:10:47.770 on sellainen, jonka ominaisuuksiin kuuluu, että vaikka lähtökohdat olisivat tosia, niin johtopäätös ei silti välttämättä ole totta. 77 00:10:48.000 --> 00:10:58.200 Induktiivinen päättely on sitten heikompaa päättelyä siinä merkityksessä, että 78 00:10:58.500 --> 00:11:06.660 lähtökohtien totuudesta huolimatta johtopäätös voi olla epätotta. 79 00:11:07.000 --> 00:11:14.650 Induktiivisia päättelyn lajeja voidaan ajatella olevan monenlaisia, 80 00:11:15.000 --> 00:11:17.550 ja osa näistä on 81 00:11:17.750 --> 00:11:21.320 varsin heikkoja, ja osa 82 00:11:21.500 --> 00:11:25.070 parhaimmillaan varsin vahvoja. 83 00:11:25.250 --> 00:11:27.290 Joskus yhdestä 84 00:11:27.500 --> 00:11:34.640 tapauksesta päätellään, että seuraava tapaus on samanlainen. 85 00:11:35.000 --> 00:11:55.400 Jos vaikkapa tapaisin jostakin eri maasta olevan ihmisen niin saattaisin päätellä, että tuosta maasta tuleva seuraavakin tapaamani ihminen on kulttuurisilta ominaisuuksiltaan samanlainen kuin edellinen, 86 00:11:55.750 --> 00:12:01.870 edellinen oli luonteeltaan sellainen että hän tervehti 87 00:12:02.000 --> 00:12:11.180 hyvin kohteliain muodollisiin sanakääntein, niin saattaisin ajatella että seuraavakin ihminen on samantyyppinen. 88 00:12:11.500 --> 00:12:14.560 Toinen 89 00:12:14.750 --> 00:12:19.340 induktiivisen tapauksen, induktiivisen päättelyn 90 00:12:19.500 --> 00:12:21.030 muoto 91 00:12:21.250 --> 00:12:29.410 voisi olla sellanen, että ei yhdestä tapauksesta vaan muutamasta tai kenties useammastakin 92 00:12:29.750 --> 00:12:34.850 päätellään, että sitten seuraava tapaus on kuten 93 00:12:35.000 --> 00:12:37.040 edelliset. 94 00:12:37.250 --> 00:12:39.290 Jos harrastaisin 95 00:12:39.500 --> 00:12:42.560 kalastusta 96 00:12:42.750 --> 00:12:44.280 ja näkisin 97 00:12:44.500 --> 00:12:50.620 viidellätoista taimenella, jotka saan kiinni, 98 00:12:50.750 --> 00:13:04.520 on tietty ominaisuus, väriltään tietynlaisia, sävyltään tietynlaisia, saattaisin ajatella, että seuraavakin taimen, jonka saan kiinni, on samanlainen. 99 00:13:04.750 --> 00:13:12.400 Kolmas eroteltava muoto, jonka 100 00:13:12.750 --> 00:13:16.830 tässä tuon esille, on se, että yhdestä 101 00:13:17.000 --> 00:13:23.630 tai useammasta tapauksesta päätellään, että 102 00:13:23.750 --> 00:13:31.910 puheena olevat tapaukset, tai kaikki samaan luokkaan kuuluvat tapaukset ovat samanlaisia. 103 00:13:32.250 --> 00:13:49.590 Esimerkiksi, jos taimenista ajattelisin, että viisitoista ensimmäistä taimenta on sävyltään tietynlaisia, ajattelisin että, kaikki taimenet ovat tällaisia, tai ehkäpä jos en ihan kaikista niin, ajattelisin kuitenkin, että 104 00:13:49.750 --> 00:13:54.850 lähestulkoon kaikki taimenet ovat tällaisia. 105 00:13:55.000 --> 00:14:02.140 Yhteistä näille kaikille induktiivisille päättelyn muodoille on se, että 106 00:14:02.500 --> 00:14:06.070 johtopäätös tiukasti (striktisti) 107 00:14:06.250 --> 00:14:16.450 ottaen sisältää jotakin sellaista informaatiota joka ei lähtökohdissa ole esillä. 108 00:14:16.750 --> 00:14:21.850 Jos vaikkapa nyt otetaan se ensimmäinen esimerkki, 109 00:14:22.000 --> 00:14:25.060 vieraasts maasta oleva ihminen 110 00:14:25.250 --> 00:14:28.310 seuraava ihminen 111 00:14:28.500 --> 00:14:45.330 se, jota minun päättelyni tai johtopäätökseni koskee, sitä ihmistä koskeva informaatio ei sisälly siihen lähtökohtaan eli premissiin, joka kosketti aiemmin tapaamaani ihmistä. 112 00:14:45.500 --> 00:15:04.880 Tai jos ajatellaan taimenia voi ajatella, että se kuudestoista taimen ja sen värisävy, ja se informaatio koskien sitä asiaa ei sisälly siihen premissijoukkoon, joka minulla oli viidestätoista ensimmäisestä taimenesta. 113 00:15:05.000 --> 00:15:09.080 Ja sama idea on että, jos yleistän 114 00:15:09.250 --> 00:15:13.840 kaikkiin taimenin jonkin ominaisuuden, 115 00:15:14.000 --> 00:15:25.730 se johtopäätös sisältää informaatiota kaikista muista maailman taimenista kuin niistä, joihin se minun havaintoni tai lähtökohtani perustuu. 116 00:15:26.000 --> 00:15:36.710 Tämä on nyt se induktiivisen päättelyn ydinasia: johtopäätös sisältää informaatiota jostakin muusta kuin mihin lähtökohdat perustuvat. 117 00:15:37.000 --> 00:15:43.630 Ja jos tätä asiaa miettii, 118 00:15:43.750 --> 00:15:46.810 ja sitä kannattaa miettiä, 119 00:15:47.000 --> 00:15:59.750 hommaa, että inhimillisessä toiminnassamme aika suuri osa ajattelustamme on tämäntyyppistä. Me hyvin usein 120 00:16:00.000 --> 00:16:15.300 kytkemme tulevia asioita tai havaitsemattomia asioita johonkin aiemmin tuntemaamme ja tavalla tai toisella yleistämme jostakin aiemmin tiedetyistä tai tunnetusta siihen tulevaan. 121 00:16:15.500 --> 00:16:21.110 Ja kannattaa huomata, että ei ole mitään takeita 122 00:16:21.250 --> 00:16:24.820 absoluuttisia takeita ainakaan, 123 00:16:25.000 --> 00:16:30.100 jotka varmistaisivat johtopäätöksen 124 00:16:30.250 --> 00:16:41.980 hyväksyttävyyden tällaisissa tapauksissa eli tämä kytkeytyy semmoiseen inhimillisen tiedon rajaan: me emme voi tietää 125 00:16:42.250 --> 00:16:44.290 asioita 126 00:16:44.500 --> 00:16:53.170 varmuudella, jotka koskee tulevaisuutta tai jotain sellaista mitä emme ole aiemmin havainneet. 127 00:16:53.500 --> 00:16:57.580 Tämä on hyvin tärkeä, tärkeä asia. 128 00:16:57.750 --> 00:17:03.360 Tässä dialla on mainittu matemaattinen induktio 129 00:17:03.500 --> 00:17:05.030 joka nimestään 130 00:17:05.250 --> 00:17:12.390 huolimatta ei ole sama asia, tämä on täydellinen induktio, jossa 131 00:17:12.750 --> 00:17:14.790 tietyn säännön 132 00:17:15.000 --> 00:17:23.160 mukaan voidaan yleistää jokin ominaisuus kokonaiseen joukkoon. 133 00:17:23.500 --> 00:17:40.840 Lukuteoriassa voidaan yleistää luvuilla olevan tietyn ominaisuuden sillä perusteella, että on olemassa yksi varmistettu tapaus ja sitten että on osoitettu, että ominaisuus on sillä seuraavalla tapauksella. 134 00:17:41.000 --> 00:17:44.570 Mutta tämä on eri asia, 135 00:17:44.750 --> 00:17:58.010 täydellinen induktio, tai matemaattinen induktio ei ole päättelyn muoto, jota tavallisesti käytettäisiin arkielämässä tai käytännön elämässä. 136 00:17:58.250 --> 00:18:04.370 Videon lopuksi 137 00:18:04.500 --> 00:18:06.030 vielä 138 00:18:06.250 --> 00:18:08.290 käyn läpi kysymystä: 139 00:18:08.500 --> 00:18:16.150 onko muunkinlaisia kuih deduktiivisiä induktiivisia päätelmiä olemassa? 140 00:18:16.500 --> 00:18:28.740 Tässä oikestaan kriittisesti tarkastellaan semmoista asiaa, että onko tämä induktiivinen - deduktiivinen jako sillä tavoin 141 00:18:29.000 --> 00:18:34.100 täydellinen, että se kattaa kaikki päättelyn muodot. 142 00:18:34.250 --> 00:18:41.390 Nyt hiukan riippuen siitä mitä tällä induktiivinen - deduktiivinen jaolla tarkoitetaan, 143 00:18:41.750 --> 00:18:44.810 vastaus voi vaihdella. 144 00:18:45.000 --> 00:18:47.040 Tavallaan 145 00:18:47.250 --> 00:18:51.330 kysymys on siinä mielessä tärkeää, että jos kirjallisuutta 146 00:18:51.500 --> 00:18:58.640 tarkastelee niin voi löytää tapauksia, joissa päättelyyn 147 00:18:59.000 --> 00:19:04.100 muodoksi sanotaan jokin muu kuin deduktiivinen taikka induktiivinen. 148 00:19:04.250 --> 00:19:09.860 Onko muita kuin deduktiivisia ja induktiivisia päätelmiä? 149 00:19:10.000 --> 00:19:25.810 Ei ole, sikäli kuin tämä jaottelu tarkoittaa, että on muotonsa puolesta absoluuttisen päteviä ja sitten ei-absoluuttisesti päteviä päätelmiä. 150 00:19:26.000 --> 00:19:35.690 Jos tarkoittaa deduktiivis-induktiivis-erottelulla tätä, niin silloin tämä jako kattaa kaikki argumentit; ei ole muita vaihtoehtoja. 151 00:19:36.000 --> 00:19:44.160 Mutta jos sitten tarkoitetaan tällä jaolla jotakin muuta päättelyä koskevaa luokittelua, 152 00:19:44.500 --> 00:19:47.560 sillon voidaan ikäänkuin nimetä erityyppisiä 153 00:19:47.750 --> 00:19:53.870 päätelmiä. Ja tällöin sitten jos otetaan esimerkiksi 154 00:19:54.000 --> 00:19:58.080 yksi sellainen varsin taajaan esiintyvä päättelyn muoto 155 00:19:58.250 --> 00:19:59.780 abduktio 156 00:20:00.000 --> 00:20:01.530 eli 157 00:20:01.750 --> 00:20:05.830 päättely, jossa haetaan 158 00:20:06.000 --> 00:20:11.100 selityksen keksimistä tai selityksen oikeuttamista - 159 00:20:11.250 --> 00:20:13.290 abduktiollakin tarkoitetaan 160 00:20:13.500 --> 00:20:18.090 erilaisia asioita eri asiayhteydestä riippuen. 161 00:20:18.250 --> 00:20:29.470 Selittäminenhän on tieteessä varsin tärkeä asia ja aika tärkeää on miettiä, että miten selityksiä voitaisiin löytää. 162 00:20:29.750 --> 00:20:33.320 Ja yksi tapa etsiä 163 00:20:33.500 --> 00:20:53.390 selityksiä mielessään on seurata tällaista ajatuskuviota, joka on muotoiltavissa argumentin muotoon. Oletetaan, että meillä on jokin yllättävä ilmiö C, sellainen mihin meillä ei ole selitystä, tapahtuu jokin asia C, joka kaipaa selitystä. 164 00:20:53.750 --> 00:21:07.520 Ja sitten mietitään, että jos maailmassa on säännönmukaisuus A niin silloin C olisi varsin 165 00:21:07.750 --> 00:21:24.070 luonnollinen asia tapahtua eli se ei olisikaan enää yllättävä. Ja johtopäätös eli konkluusio tämmöisessä tapauksessa olisi että A tai varoen kenties A. 166 00:21:24.250 --> 00:21:27.310 Kenties taustalla on tämmöinen asia kuin A. 167 00:21:27.500 --> 00:21:41.780 Ja tätä nyt sitten kutsutaan abduktiiviseksi päättelyksi, jossa pyritään sitten löytämään tai keksimään selitys. Joskus abduktio-termiä käytetään myöskin 168 00:21:42.000 --> 00:21:48.630 jonkin johtopäätöksen oikeuttamiseen ja sanotaan, että asiat ovat niinkuin A:ssa sanotaan; 169 00:21:48.750 --> 00:21:52.320 tapahtui tällainen yllättävä ilmiö 170 00:21:52.500 --> 00:22:02.700 C, jos sitten pitäisi paikkansa A, niin sitten se C myöskin pitäisi paikkansa ja näin ollen voidaan ajatella että A on se taustalla 171 00:22:03.000 --> 00:22:04.530 oleva 172 00:22:04.750 --> 00:22:06.280 selitys. 173 00:22:06.500 --> 00:22:19.760 No hyvä, tässä nyt deduktiiviseen ja induktiivisen päättelyyn liittyvä jaottelu ja hiukan sen sen tarkastelua. 174 00:22:20.000 --> 00:22:26.120 Keskeiset seikat olivat siis: 175 00:22:26.250 --> 00:22:46.650 deduktiivinen - käsitteen merkitys ja induktiivinen - käsitteen merkitys ja sitten jaottelun luonne tietyntyyppisenä absoluuttisen pätevyyden rajaavana luokitteluna ja sitten sen huomiointi, että on olemassa myöskin erilaisia tapoja hahmottaa 176 00:22:47.000 --> 00:22:50.060 muodollista luokittelua. 177 00:22:50.250 --> 00:23:04.050 Tätä videota seuraava video jatkaa luokittelu-teemaa, mutta mennään sitten sisällöllisiin jakoihin ja siitä siis erillinen video.