WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.950 viimeistelyä piti olla 2 00:00:04.950 --> 00:00:10.110 käänsit sen akateemisen tekstin viimeistelyyn liittyviä paeta olipa 3 00:00:10.110 --> 00:00:15.000 kyse tekstisi kuvaajii oikeastaan mikään hyvä 4 00:00:15.000 --> 00:00:20.160 kialaluettelos 5 00:00:20.160 --> 00:00:24.500 koko joukon arjeksi Jaska liittyvästä 6 00:00:24.500 --> 00:00:28.970 te sen tekstin piirteisiin silloin kun teksti on onnistunut 7 00:00:28.970 --> 00:00:33.000 kun asemalla selkeydestä 8 00:00:33.000 --> 00:00:38.750 sen tärkeyteen asia muotoiltu aina keskeisiä ominaisuuksia 9 00:00:38.750 --> 00:00:45.000 joita tällä videolla sekä tuonnempana Juvan hiukan enemmän 10 00:00:45.000 --> 00:00:49.650 tiksin kuvailuun liittyvien kipujen 11 00:00:49.650 --> 00:00:54.000 ohella on olemassa joukko 12 00:00:54.000 --> 00:00:59.460 jos teitä jotka koskivat tieteellistä ajattelua objektiivisuus 13 00:00:59.460 --> 00:01:04.800 rationaalisuus neutraalius järjestelmällisesti tasapainoisuuskriittisyys 14 00:01:04.800 --> 00:01:10.380 nää on semmosia aika abstrakteja käsitteitä joiden 15 00:01:10.380 --> 00:01:15.750 täsmällinen muotoilu voi olla vähän vaikea filosofisestikin 16 00:01:15.750 --> 00:01:20.340 itsekkin ajatellen mutta kuitenkin 17 00:01:20.500 --> 00:01:25.150 yhteisön meidän kolon laajasti hyväksymiä 18 00:01:25.150 --> 00:01:30.040 biiteistä joihin kannattaa kyllä kiinnittää huomiota 19 00:01:30.040 --> 00:01:33.500 huolimatta siitä että ne voi olla vaikeeta 20 00:01:33.500 --> 00:01:39.250 manifestin määritellä on hyvä kuitenkin yrittää 21 00:01:39.250 --> 00:01:43.840 eri tavoin varmistaa 22 00:01:44.000 --> 00:01:47.570 tämä on omassa ajattelussaan 23 00:01:47.750 --> 00:01:53.660 kulutuskriittinen on huomioinut näkökantojen tasapainoisuuden 24 00:01:53.660 --> 00:01:59.250 on siirron haussaan sen käsittelyssä 25 00:01:59.250 --> 00:02:03.990 päätelmissä oli itse järjestelmällinen on neutraalit mitä tulee 26 00:02:03.990 --> 00:02:08.750 johtopäätöksiin Heikkuri siis hakemaan 27 00:02:08.750 --> 00:02:13.640 kin ennakkoon päätettyä johtopäätöstä vaan antaa 28 00:02:13.640 --> 00:02:18.710 sille aidon mahdollisuuden juosta ajattelua kosti lopputulemaa 29 00:02:18.710 --> 00:02:23.250 joka saattaa poiketa alkuperäisessä tai arvoitusta 30 00:02:23.250 --> 00:02:28.560 alunperin ajattelussa lopputuloksesta rationaalisuus 31 00:02:28.560 --> 00:02:33.090 voidaan ajatella monellakin tavalla mutta muun muassa tarkoittaa evidenssin ja 32 00:02:33.090 --> 00:02:38.190 johtopäätösten välisen suhteen tasapainoa evidenssiä 33 00:02:38.190 --> 00:02:43.590 on väitteiden vahvuuden verran ainakin vähintään esitettynä 34 00:02:43.590 --> 00:02:48.330 ja kunnolla se muotoutui kognitiivisuus puolestaan 35 00:02:48.330 --> 00:02:53.100 tarkoittaa tieteessä esimerkiksi sitä että 36 00:02:53.100 --> 00:02:58.170 kuka hyvänsä järkevä ihminen samalla evidenssillä ja samojen metodien 37 00:02:58.170 --> 00:03:02.750 avulla päätyy samanlaisiin lopputuloksiin 38 00:03:02.750 --> 00:03:07.220 oikealla linjalla on 39 00:03:07.220 --> 00:03:11.750 muutamia lauseita jotka kuvaavat 40 00:03:11.750 --> 00:03:18.260 kirjallista työtä olipa kyse sitten nää perus opintoaineopintojen 41 00:03:18.260 --> 00:03:24.140 tai syventävien opintojen tasosta ja nämä pätevät tietenkin 42 00:03:24.140 --> 00:03:29.250 tieteelliseen tekstiin myöskin sen jälkeen 43 00:03:29.250 --> 00:03:34.500 yksi Vääri kuvaamaan 44 00:03:34.500 --> 00:03:39.630 vasemmalla olevia kiivejä mitä niillä nyt tarkoiteta 45 00:03:39.630 --> 00:03:44.040 joista sitten saa paremman konkreettisen otteen siitä 46 00:03:44.040 --> 00:03:48.500 että mihin pitää kiinnittää huomiota 47 00:03:48.500 --> 00:03:54.750 ensinnäkin se herkkyyttä voidaan ajatella monella eri tasolla 48 00:03:54.750 --> 00:03:57.300 kirjallisessa työssä 49 00:03:57.500 --> 00:04:03.290 kenen kokonaisuudessaan viittaa siihen että tämä luku 50 00:04:03.290 --> 00:04:08.570 taas olla rakenteen rakenteessa heijastuu 51 00:04:08.570 --> 00:04:13.580 jollakin mielekkäällä logiikalla ajatellen koko 52 00:04:13.580 --> 00:04:19.250 perusviihde ja sen sen kuosiot 53 00:04:19.250 --> 00:04:21.290 eniten 54 00:04:21.500 --> 00:04:27.290 pole lause sanatasolla eli voi yrittää 55 00:04:27.290 --> 00:04:32.480 pilkkoa omaa kiireistä työtään aina vaan pienempiin ja pienempiin 56 00:04:32.480 --> 00:04:38.000 osiin kunnes tullaan aivan yksittäisin termienkin 57 00:04:38.000 --> 00:04:43.400 tasolle jossa valitut sana tulee olla sellaisia 58 00:04:43.400 --> 00:04:48.950 että ne on ajetun yleisön ymmärrettävissä yksiselitteisesti 59 00:04:48.950 --> 00:04:53.390 ilman että tarvitsee sanakirjoja lähteä 60 00:04:53.390 --> 00:04:58.550 hakemaan tai etsimään joitakin erityisiä merkityksiä tai arvailemaan 61 00:04:58.550 --> 00:05:03.750 mahdollisesti kirjoittajan idiosynkraattisia 62 00:05:03.750 --> 00:05:10.500 kiitoksia sen merkityksen suhteen mitä kullakin termillä tarkoitetaan 63 00:05:10.500 --> 00:05:15.090 ei ei ole jotakin kummaa kieltä keksittynä 64 00:05:15.250 --> 00:05:22.000 kullakin tasolla edellä mainituissa tasoista voidaan siis miettiä 65 00:05:22.000 --> 00:05:25.570 tiiksin kilttiä 66 00:05:25.750 --> 00:05:31.030 mitä ollaan tekemässä ollaanko kuvaamassa jotakin asiaa vai kenties 67 00:05:31.030 --> 00:05:35.920 selittämässä tai arvioimassa jotain asiaa vai perustelemassa joitakin esitettyä 68 00:05:35.920 --> 00:05:41.230 väitettä vaivaa mitä siinä ollaan tekemisissä usemmiten 69 00:05:41.230 --> 00:05:45.790 teksteissä on useita kielii 70 00:05:45.790 --> 00:05:50.800 sanotaanko tekstityyppejä eli monet monessa tekstissä 71 00:05:50.800 --> 00:05:55.500 yhdistämällä kuvataan joitakin ilmiöistä taustaa 72 00:05:55.500 --> 00:06:00.240 sitten jossakin toisessa kohdassa voidaan selittää jotakin asiaa 73 00:06:00.240 --> 00:06:05.000 eli kertoa miksi kuvasi ja on jollakin tavalla 74 00:06:05.000 --> 00:06:08.060 mutta olla saa arviointia 75 00:06:08.250 --> 00:06:13.470 arvioidaan jonkin teorian soveltuvuutta johonkin asia 76 00:06:13.470 --> 00:06:19.020 antaa arvioidaan tulosten johdonmukaisuutta tai yhteensopivuutta 77 00:06:19.020 --> 00:06:23.250 aiempiin aiempiin tutkimustuloksiin nähden tai niin edespäin 78 00:06:23.250 --> 00:06:27.840 jokatapauksessa kannattaa miettiä 79 00:06:28.000 --> 00:06:32.230 itselleen selväksi se että mitä kussakin kohdassa 80 00:06:32.230 --> 00:06:36.000 ollaan tekemässä 81 00:06:36.000 --> 00:06:41.490 voi tarpeen tullen sitten kertoa kriittiselle 82 00:06:41.490 --> 00:06:47.000 arvioitsijalle että mitä oikeastaan on tekemässä 83 00:06:47.000 --> 00:06:51.800 ja tää ei liity pelkästään tiiksiin taas siihen kierteen 84 00:06:51.800 --> 00:06:56.630 vaan luukulta tieteessä ollaan 85 00:06:56.630 --> 00:07:01.500 tutkimassa joitakin asioita 86 00:07:01.500 --> 00:07:06.360 eilisellä tiedolla on jokin kohde ja pronssisen 87 00:07:06.360 --> 00:07:11.500 luonteen harkitseminen on äärimmäisen tärkeä 88 00:07:11.500 --> 00:07:15.580 kullakin oppialalla on kuumaa 89 00:07:15.750 --> 00:07:21.420 kohde jota siellä tutkitaan ja oppialoilla on siitä koosteessa 90 00:07:21.420 --> 00:07:26.250 aina jokin käsitys että miten se toimii 91 00:07:26.250 --> 00:07:30.360 tämä saattaa olla esimerkiksi jollakin alalla ajatellaan 92 00:07:30.360 --> 00:07:34.750 koosteista jotekin mekanistisesti 93 00:07:34.750 --> 00:07:41.380 joidenkin fyysisten kappaleiden toimintaa voidaan ajatella mekaniikan 94 00:07:41.380 --> 00:07:47.250 lakien mukaisesti ja silloin tiiksiin 95 00:07:47.250 --> 00:07:53.500 se joka kohdistuu sellasiin asioihin tulee sitten vastata sitä ajattelutapaa 96 00:07:53.500 --> 00:07:59.750 sitten soittaisi olla asioita jotka kova 97 00:07:59.750 --> 00:08:05.450 iii mekanistisia ne saattavat olla vaikkapa merkityksiin tai tulkintoihin liittyviä asioita 98 00:08:05.450 --> 00:08:10.750 joita on hyvin vaikea ajatella nii kauniisti sen 99 00:08:10.750 --> 00:08:16.500 piirteitten mukaisesti mikä ikinä se asia onkaan on hyvä 100 00:08:16.500 --> 00:08:19.050 millane se O- 101 00:08:19.250 --> 00:08:21.800 no 102 00:08:22.000 --> 00:08:24.550 kaikki tämä 103 00:08:24.750 --> 00:08:27.300 on sikäli 104 00:08:27.500 --> 00:08:31.940 abstraktia että ei ole onnettomissa mitään 105 00:08:31.940 --> 00:08:36.440 selkeitä ohjeita kaikille mahdollisille teksteille että 106 00:08:36.440 --> 00:08:41.000 kuinka niissä pitäisi ajatella kuinka voisikaan olla 107 00:08:41.000 --> 00:08:46.070 mutta ehkä mua ajatella rakenteesta joitakin 108 00:08:46.070 --> 00:08:50.810 tunnistettavaa logiikkaa esimerkiksi voi ajatella 109 00:08:50.810 --> 00:08:55.880 intin eväänsä asioissa siten että etenee 110 00:08:55.880 --> 00:09:00.500 rakenteesta tai yleiseltä tasolta kohti yksityiskohtia 111 00:09:00.500 --> 00:09:05.750 ei laveasta isossa kuvassa ja sitten kylkiin menemään kohti 112 00:09:05.750 --> 00:09:11.720 tarkkoja yksityiskohtia tai sitten voi olla että asia on jotenkin luotiota kronologinen 113 00:09:11.720 --> 00:09:17.750 ajallinen ja sitten etenee ajallisesti eteenpäin 114 00:09:17.750 --> 00:09:23.330 joistakin lähtökorsu tai syistä ja edeten 115 00:09:23.330 --> 00:09:27.890 kohti seurauksia taitaisi historiallisesti jostakin aiemmasta 116 00:09:27.890 --> 00:09:33.260 anna kohti tulevaa tai sitten jos 117 00:09:33.260 --> 00:09:38.600 asia on jotenki abstrakti tai muutoin pilkottavissa 118 00:09:38.600 --> 00:09:43.000 osiin voodoopodakäydä 119 00:09:43.000 --> 00:09:47.200 ja jotka sitten jossakin järjestyksessä mutta hänen 120 00:09:47.200 --> 00:09:51.500 läpikäytymät tuottavat mielekkään kokonaiskuva 121 00:09:51.500 --> 00:09:55.580 kuskin kohdassa olipa kyse lauseesta 122 00:09:55.750 --> 00:10:00.040 kappaleessa tai loukuista niin voi aina miettiä että miten 123 00:10:00.040 --> 00:10:04.250 se asia suhtautuu edeltävään ja seuraavaan asiaan 124 00:10:04.250 --> 00:10:08.330 viimeistelyssä 125 00:10:08.500 --> 00:10:14.250 sanon olisi hyvä miettiä joka ikinen lause mitä se merkitsee 126 00:10:14.250 --> 00:10:20.500 ja erityisesti on hyvä varmistaa ettei itse ymmärtää käyttämänne sanat 127 00:10:20.500 --> 00:10:26.750 ja niille annettavissa jo kiinni 128 00:10:26.750 --> 00:10:30.320 yleisesti merkitsis 129 00:10:30.500 --> 00:10:35.780 hän määritti määritellä termiksi jollakin yleisesti hyväksyttävällä tavalla 130 00:10:35.780 --> 00:10:40.000 vaikkapa seminaaritilanteessa tai esitelmä 131 00:10:40.000 --> 00:10:45.550 sen jälkeen hän kykenee kertomaan hän kysyy tiedätte mitä milläkin tarkoittanut 132 00:10:45.550 --> 00:10:50.860 tällä on myös ajatteluosilkeet välinen 133 00:10:50.860 --> 00:10:56.500 johdonmukaistava vaikutus muutenkin vaikka sitten ei kenellekkään joutuisi 134 00:10:56.500 --> 00:11:01.750 asioita selvittämään erityisesti on tärkeä 135 00:11:01.750 --> 00:11:04.300 pyrkiä 136 00:11:04.500 --> 00:11:07.560 kesti käyttämään 137 00:11:07.750 --> 00:11:14.500 teoreettisia termejä teoria teorian sisältämiä käsitteitä ja myöskin 138 00:11:14.500 --> 00:11:18.580 vierasperäisiä käsitteitä jotka eivät ehkä arki 139 00:11:18.750 --> 00:11:25.500 elämän kannalta olekaan niin selviä kun on ehkä voisi kuvitella 140 00:11:25.500 --> 00:11:30.120 suunnitelmiin jäsentyneen siis kuva myöskin 141 00:11:30.120 --> 00:11:35.000 tieteellistä tekstiä hyvä jäsen 142 00:11:35.000 --> 00:11:38.060 auttaa lukijaa 143 00:11:38.250 --> 00:11:40.290 C- 144 00:11:40.500 --> 00:11:46.740 oikee tiiksissä luettavan ja olisi ideaalissa jos tekstin pystyisi lukemaan alusta 145 00:11:46.740 --> 00:11:53.000 loppuun ilman että joutuu palaamaan taaksepäin miettimään että mitähän täältä 146 00:11:53.000 --> 00:11:58.100 nyt oikeestaan ollaan tekemässä kun ei oikein hahmotettu 147 00:11:58.100 --> 00:12:01.000 teksti on menossa 148 00:12:01.000 --> 00:12:05.740 ole tarpeen tehdä semmosii salapoliisi romaania 149 00:12:05.740 --> 00:12:09.940 tai novellia jossa on alussa mysteriakasti 150 00:12:09.940 --> 00:12:14.440 pikkuhiljaa avautuu on hyvä on alussa kertoa 151 00:12:14.440 --> 00:12:19.000 koko suunnitelma antaa lukijalle karttajilta 152 00:12:19.000 --> 00:12:24.580 seuraamaan siinä tekstin edetessä hyvä jäsen siis palvele lukija 153 00:12:24.580 --> 00:12:29.410 kuulijaa ja se on luettu teksti ja jäsenistä kannattaa 154 00:12:29.410 --> 00:12:34.120 miettiä nimenomaa jotakuta simi saa ja miten selittäisin 155 00:12:34.120 --> 00:12:39.340 joillakin konkreettiselle ihmiselle niin että hän selkeästi kykenee jäsentämään tämä 156 00:12:39.340 --> 00:12:44.440 asia kun asiat ovat hyvinjärjestettyäni lukia tai kuulija pystyy 157 00:12:44.440 --> 00:12:49.240 muistamaan seuraamanin arvioimaan asiaa ja tällä on semmoinen psykologinen 158 00:12:49.240 --> 00:12:54.500 vaikutus että se tekstin vakuuttavuus samalla parane 159 00:12:54.500 --> 00:12:58.580 on hyvä pilkkoa asiakasoosiin 160 00:12:58.750 --> 00:13:04.000 kun pilkkoo jollakin järkevällä tavalla asiat mielekkäisiin 161 00:13:04.000 --> 00:13:08.200 kokonaisuuksia esimerkiksi jonkun teoria 162 00:13:08.200 --> 00:13:13.150 teorian käsitteitten mukaisiin kokonaisuuksienkin se kertoo lukijalle asian 163 00:13:13.150 --> 00:13:17.770 hyvästä ymmärryksestä ja jäsentyneisyydestä ja siitä tulee semmonen 164 00:13:17.770 --> 00:13:22.500 olo että kirjoittaja on hyvinkin rationaalinen 165 00:13:22.500 --> 00:13:26.580 tämä mies ottaa mallia hyväksi 166 00:13:26.750 --> 00:13:31.340 kokeneista esimerkkiteksteistä tutkimuksista 167 00:13:31.500 --> 00:13:37.710 ja myöskin se kannattaa tukeutua tiedeyhteisön konventioihin eli 168 00:13:37.710 --> 00:13:44.000 jos on joku tyyppinen tapanin voi seurata aivan hyvin tavanomaista esittämistapa 169 00:13:44.000 --> 00:13:48.500 waka runoilu on mukava 170 00:13:48.500 --> 00:13:52.500 runojen lukeminen voi olla mukavaa 171 00:13:52.500 --> 00:13:58.250 kovaa sen vuoksi että se antaa aihetta 172 00:13:58.250 --> 00:14:04.130 erilaisten merkitysten pähkäilylle niin tieteellisesti tekstissä hyveenä oli yksiselitteisyys 173 00:14:04.130 --> 00:14:09.710 eli Havakka moniselitteisis jossain yhteydessä kivvoo niin tieteellisen 174 00:14:09.710 --> 00:14:14.720 tekstin yhteydessä ei esittänyt Lucian kannalta ole lainkaan kiva 175 00:14:14.720 --> 00:14:20.500 jos joutuu arvailemaan että mitähän se kivi yrittää hakea 176 00:14:20.500 --> 00:14:25.450 asioiden tulisi olla imenoon yksiselitteisiä 177 00:14:25.450 --> 00:14:29.500 asiat voivat tietenkin olla monimutkaisia 178 00:14:29.500 --> 00:14:35.250 sitten tämä yksiselitteisiis vaatimus on on aika haastava 179 00:14:35.250 --> 00:14:42.750 ja ei pidä siis yksinkertaistaa asioita vaan pitää antaa 180 00:14:42.750 --> 00:14:48.870 Ilola yesin kohtien mahdolliselle monimerkityksellisyydestä asia 181 00:14:48.870 --> 00:14:54.250 monimerkityksellisyydelle jos sellainen on 182 00:14:54.250 --> 00:14:58.330 esimerkiksi argumentaatioteoriassa 183 00:14:58.500 --> 00:15:02.370 on sellainen käsite kuin argumentti ski 184 00:15:02.370 --> 00:15:06.500 sciama on semmonen yleinen malli 185 00:15:06.500 --> 00:15:11.330 jossain määrin abstrakti malli jonka 186 00:15:11.330 --> 00:15:15.830 ideana on jäsentää jokin ajatuskokonaisuus 187 00:15:15.830 --> 00:15:19.500 jonkulaisen sisällön mukaa 188 00:15:19.500 --> 00:15:24.120 esimerkiksi voidaan ajatella analogia 189 00:15:24.120 --> 00:15:28.710 kiimaa jossa ideana on että jokin asia on saman 190 00:15:28.710 --> 00:15:33.000 kaltainen eli analoginen jonkun toisen asian kanssa 191 00:15:33.000 --> 00:15:34.530 ajatuskuvio 192 00:15:34.750 --> 00:15:40.600 on argumentaatioteorian näkökulmassa kahtalainen punktiokohtaa 193 00:15:40.600 --> 00:15:45.580 toisaalta kiima joka on yleisesti tunnettu 194 00:15:45.580 --> 00:15:51.610 maanista kuulijoiden ymmärtää puuikkuujien 195 00:15:51.610 --> 00:15:56.680 tarkoitusperä samalla sillä skiemalla 196 00:15:56.680 --> 00:16:02.000 on myöskin arviointiin liittyvä punktio sillä 197 00:16:02.000 --> 00:16:07.550 kuulija voi tuntiessaan skeeman arvioida 198 00:16:07.550 --> 00:16:11.870 sen skiemon käytön asiallisuutta yleisesti 199 00:16:11.870 --> 00:16:16.500 tunnettujen kysymysten tai kriittisten kysymysten avulla 200 00:16:16.500 --> 00:16:21.420 hän on nyt sitten sellasta skijemaa el 201 00:16:21.420 --> 00:16:25.020 funktioltaan liian yksinkertaisesti sit jos sillä 202 00:16:25.020 --> 00:16:29.500 kerran on enemmän kuin yksi funktio 203 00:16:29.500 --> 00:16:35.290 myöskin kiireelliseen kieleen kuuluu metaforaksi kielikuvaksi 204 00:16:35.290 --> 00:16:40.300 allegoria Salas tarinat hallinnolliset 205 00:16:40.300 --> 00:16:45.160 elementit voivat olla valaisimet ja ne voivat kertoa lukijoille 206 00:16:45.160 --> 00:16:51.130 jotakin sellaista mitä ehkä sellasella neutraalimmalla yksiselitteisemmällä 207 00:16:51.130 --> 00:16:55.750 kielellä on vaikea on vaikea 208 00:16:55.750 --> 00:16:57.790 asia mutta totta 209 00:16:58.000 --> 00:17:04.000 niiden tulkinta on pahimmillaan problemaattinen tai painilla ne voivat 210 00:17:04.000 --> 00:17:09.880 myöskin sekoittaa sitten asia joskus metaforat tulee myöskin silittää 211 00:17:09.880 --> 00:17:15.500 hän yrittää tuoda esille niiden tarkoitusperä jotta lukija ei sitten 212 00:17:15.500 --> 00:17:19.580 eli tulkitsemistakin liian pitkälle tulkintoja 213 00:17:19.750 --> 00:17:24.460 kieli on aika paljonkin 214 00:17:24.460 --> 00:17:29.410 metaforinen nojaavaa ja sitäkään ei ei passaumoosta 215 00:17:29.410 --> 00:17:33.460 ja ei ole niin ettei tieteen kieli voisi myöskin olla elävää 216 00:17:33.460 --> 00:17:37.750 ja tässä metaforazicin kuvat ovat paikalla 217 00:17:37.750 --> 00:17:42.880 johdonmukaisuus on 218 00:17:42.880 --> 00:17:47.650 niinikään aikaa strakti termi mutta johdonmukaisuutta 219 00:17:47.650 --> 00:17:51.640 voidaan ajatella eri elementtien näkökulmasta samojen 220 00:17:51.640 --> 00:17:56.290 tasolla voidaan ajatella että tulisi käyttää 221 00:17:56.290 --> 00:18:01.000 sanoja samalla tavalla läpi koko tekstin 222 00:18:01.000 --> 00:18:04.570 Simonen tavanomainen synti 223 00:18:04.750 --> 00:18:07.300 tässä on 224 00:18:07.500 --> 00:18:13.530 että aluksi määritellä jokin käsite paremmin kuin mitä aiemmin 225 00:18:13.530 --> 00:18:19.500 on räkäsit pystyttiin määrittelemään ja sitten 226 00:18:19.500 --> 00:18:25.740 tiukan määritelmän mutta jossain vaiheessa unohtaa sen oma määritelmä ja rock ja soittokättämään sitten 227 00:18:25.740 --> 00:18:31.500 eri tavalla termiä alunperin on itse määritellä 228 00:18:31.500 --> 00:18:36.840 teoriaa sulle käy teoriaa tulee eikä johdonmukaisesti ei 229 00:18:36.840 --> 00:18:42.180 niin että saunoa aluksi käyttävänsä joitakin teoria mutta unohtaa 230 00:18:42.180 --> 00:18:47.550 teoria tai vaihtaateorian matkan varrella aika usein tyrmää sellasii 231 00:18:47.550 --> 00:18:52.440 tekstein jossa sanotaan aluksi että nyt käytän sitä 232 00:18:52.440 --> 00:18:57.630 teoriaa että tämä teoria ja sitten vähintään tätä teoriaa unohtuuko 233 00:18:57.630 --> 00:19:02.750 matkan varrella ja oikeastaan tulee käyttäneeksi jos sitäkään 234 00:19:02.750 --> 00:19:06.980 teoriassa on johdonmukaista käyttää ainoastaan 235 00:19:06.980 --> 00:19:11.250 sitä osaamista parkitaan 236 00:19:11.250 --> 00:19:16.290 ei pidä raskauttaa lukijoita tai kuulijoita esittelemällä 237 00:19:16.290 --> 00:19:21.390 laajasti teorioita jos siitä ei sittenkää tulee luottaa lukijan 238 00:19:21.390 --> 00:19:25.830 ymmärryskykyyn sen verran että ei hää esittelee 239 00:19:25.830 --> 00:19:30.750 laajemmin taussa ja taustoja kun on tarpeen 240 00:19:30.750 --> 00:19:36.090 olennaisuus tai relevanssi on 241 00:19:36.090 --> 00:19:41.250 käsite joka niinikään tieteelliseen tekstiin 242 00:19:41.250 --> 00:19:46.500 soveltuu varsin mainiosti mutta se on hyvin vaikea määritellä tarkasti 243 00:19:46.500 --> 00:19:52.590 voidaan ajatella että tässäkin jalat olla oikeassa laidassa olennaisuutta 244 00:19:52.590 --> 00:19:57.000 tavallaan tarkistava kriisimis 245 00:19:57.000 --> 00:20:02.160 asian jättää pois ilman vaikutusta jos asia voi jättää 246 00:20:02.160 --> 00:20:06.390 ilman että lukija putoa kärryiltä niin sillon 247 00:20:06.390 --> 00:20:11.000 se asia voi olla epäolennainen 248 00:20:11.000 --> 00:20:15.770 kukkia tulee kunnioittaa että 249 00:20:15.770 --> 00:20:19.850 ei tule kertoneeksi enemmän asioita vaikka 250 00:20:19.850 --> 00:20:24.500 kuinka osaisi ja tietäisi myöskin itse 251 00:20:24.500 --> 00:20:29.090 ydinsisällön ulkopuolelta paljon asioita 252 00:20:29.250 --> 00:20:34.500 tuo ainostaan se mitä tarvitaan jotta lopputulos on ymmärrettävä mutta pitääkö kaikki 253 00:20:34.500 --> 00:20:39.600 mitä tarvitaan tässä toki voidaan erehtyä joskus ei ei voi aina tietää 254 00:20:39.600 --> 00:20:44.610 että aion kyl veisi tietä tietä ne asiat mitä olet 255 00:20:44.610 --> 00:20:49.500 kommunikaatiotilanteessa jossa on kysymyksille 256 00:20:49.500 --> 00:20:53.820 niin kuuliaki siin kysymään 257 00:20:53.820 --> 00:20:58.000 asiaa tarkemmin tarkentavia kysymyksiä mutta 258 00:20:58.000 --> 00:21:01.060 kivireen tekstiä 259 00:21:01.250 --> 00:21:06.230 joku itsekseni siinä ei 260 00:21:06.230 --> 00:21:10.250 tarkentavia kysymyksiä voi esittää ja siten 261 00:21:10.250 --> 00:21:14.330 syy miettiä hiukan ehkä tarkemmin tämäkin asia 262 00:21:14.500 --> 00:21:19.720 hakattavuus on tieteelliseen 263 00:21:19.720 --> 00:21:24.500 tietoon liittyvä yleinen termi 264 00:21:24.500 --> 00:21:29.870 kun esitämme väitteitä jostakin maailman osasta silloin me 265 00:21:29.870 --> 00:21:35.000 voidaan ajatella että se väite johonkin ala 266 00:21:35.000 --> 00:21:40.250 se ei koskaan kata kaikkia 267 00:21:40.250 --> 00:21:44.840 myöskään hyvin kapeaotakaan alalta 268 00:21:45.000 --> 00:21:51.330 yllykkeensä kaikkiaan maa on isot maharollista kiertoa joka asiaa joka näkökulmasta 269 00:21:51.330 --> 00:21:57.000 kaikkiin teorioitten näkökulmien kautta 270 00:21:57.000 --> 00:22:01.860 mutta tulee aina kahta tutkimuskysymys 271 00:22:01.860 --> 00:22:06.540 jollakin yhdellä eli menee jotekin pintaa syvemmälle eikä 272 00:22:06.540 --> 00:22:11.460 seurata esimerkiksi aineistoa ja kuvailla painoaineistoa 273 00:22:11.460 --> 00:22:15.810 ilman että ottaa sitä ikäänkuin Aaltonen vie vielä ikäänkuin 274 00:22:15.810 --> 00:22:20.750 teoria pojan kanssa sitä ajattelua syvemmälle 275 00:22:20.750 --> 00:22:25.340 tulee myöskin edetä salutakokiesille kiihkeydellä 276 00:22:25.500 --> 00:22:30.990 etsin tiheyksisellä kammalla täytyy käydä se aiheen läpi kaikkea 277 00:22:30.990 --> 00:22:36.500 ei voisi tuoda esille mutta riittävästi on tuotava 278 00:22:36.500 --> 00:22:40.340 kattavuudessa auttaa jos kyssyy 279 00:22:40.340 --> 00:22:44.500 esittämään riittävän tiukat rajaukset 280 00:22:44.500 --> 00:22:46.030 tässä 281 00:22:46.250 --> 00:22:52.040 kritiikkinä sellanen että olisin voinut rajata rajata tarkemmin 282 00:22:52.040 --> 00:22:57.650 tai tiukemmin jonku kysymykseni se on poissa nozomi kin tuurilla sen vuoksi 283 00:22:57.650 --> 00:23:03.250 että kaiken voisi rajata tiukemmin ja tarkemmin 284 00:23:03.250 --> 00:23:06.820 mutta 285 00:23:07.000 --> 00:23:12.460 emme voi täydellisiä rajauksiakaan tehdä näin ollen sitten täytyy syventyä 286 00:23:12.460 --> 00:23:17.500 siihen että työt jollakin 287 00:23:17.500 --> 00:23:21.580 katsottuna on aina jättävät jotakin 288 00:23:21.750 --> 00:23:27.660 toivomisen varaa tai jättivät joitakin kysymyksiä auki tai ehkä tuovat 289 00:23:27.660 --> 00:23:33.750 uusia kysymyksiä eli tässä täytyy yrittää löytää tasapaino 290 00:23:33.750 --> 00:23:38.130 uudet ja täydellisyyden välillä sillä täydellisiä töitä 291 00:23:38.130 --> 00:23:42.750 yhdistää yksi asia 292 00:23:42.750 --> 00:23:45.300 eivät ole valmiita 293 00:23:45.500 --> 00:23:49.880 no tarkoin se täsmällisyys on semmosia 294 00:23:49.880 --> 00:23:54.500 termejä jotka tieteelliseen tietoon usein liitetään 295 00:23:54.500 --> 00:24:00.750 ei O- aivan yksiselitteisiä seriinkuvan aiheesta ja alas 296 00:24:00.750 --> 00:24:02.790 tarkotan 297 00:24:03.000 --> 00:24:08.750 mutta kielellistä ilmaisuani tarkkuudella voidaan 298 00:24:08.750 --> 00:24:15.000 esimerkiksi lukuarvoihin tai määriin 299 00:24:15.000 --> 00:24:19.590 ja sokilotarkkuus on aiheesta 300 00:24:19.750 --> 00:24:23.830 Aasiassa ja väitteistä hiukan liikkuvan 301 00:24:24.000 --> 00:24:29.100 seuraavia kahta esimerkkiä mitä olen laittanut voimme sanoa että 302 00:24:29.100 --> 00:24:34.080 ikäluokasta puolet meni luki jotain noin puolet ja tähän nyt 303 00:24:34.080 --> 00:24:39.930 on jossain määrin epä epämääräinen ilmaisu mutta kontekstista 304 00:24:39.930 --> 00:24:44.520 riippuen se voi olla aivan riittävä riittävän tarkkuus 305 00:24:44.520 --> 00:24:49.590 tarkkuudeltaan ja olisi suotta sitten 306 00:24:49.590 --> 00:24:54.750 ilmaista asia tarkemmin esimerkiksi 52 307 00:24:54.750 --> 00:24:59.400 pilkku kahdeksan prosenttia ikäluokasta meni kuluki jo toisaalta 308 00:24:59.400 --> 00:25:04.500 jossakin kohdassa nimenomaan tarkasti prosentuaaliset 309 00:25:04.500 --> 00:25:08.580 määrät olivat tarpeen 310 00:25:08.750 --> 00:25:14.500 tarkkuus määräytyy tekstin tarkoituksesta käsin 311 00:25:14.500 --> 00:25:19.660 ja se on hyvä yrittää tasapainotella 312 00:25:19.660 --> 00:25:23.000 ilmaisun tiiviyden 313 00:25:23.000 --> 00:25:27.260 ja tarkkuuden välillä koska tarkkuus saattaa 314 00:25:27.260 --> 00:25:31.000 toisinaan viedä enemmän kiloa 315 00:25:31.000 --> 00:25:36.400 tarkka käsitteitten käyttö voi olla 316 00:25:36.400 --> 00:25:41.260 tekstiä pidentäpä monimutkaistava asia saattaa joskus 317 00:25:41.260 --> 00:25:46.500 tekstin vaikeammin luettavaksi 318 00:25:46.500 --> 00:25:50.580 esimerkki 319 00:25:50.750 --> 00:25:55.070 voisi ehkä miettien olisiko lause 320 00:25:55.070 --> 00:25:59.250 opiskelijat juhlivat railakkaasti 321 00:25:59.250 --> 00:26:04.500 eri kuin tilanteesta kontekstista 322 00:26:04.500 --> 00:26:08.070 voi olla kovin epäselvä 323 00:26:08.250 --> 00:26:12.330 on eri asia tulkita 324 00:26:12.500 --> 00:26:18.230 lause sanomalla että apsoluuttisesti kaikki opiskelijat 325 00:26:18.230 --> 00:26:24.050 juhlivat railakkaasti tai sanoo että lähestulkoon kaikki 326 00:26:24.050 --> 00:26:29.500 tai monet juhlivat railakkaasti 327 00:26:29.500 --> 00:26:34.660 ilmaisu voisi tarkoittaa jossakin yhteydessä 328 00:26:34.660 --> 00:26:40.180 jotkut opiskelijat railakkaasti jos edillä on joissakin opiskelijoista puhuttu 329 00:26:40.180 --> 00:26:45.000 tai sitten on jotkut opiskelijat 330 00:26:45.000 --> 00:26:49.710 toisaalta opiskelit jotka juhlivat railakkaasti näiden välillä saattavat 331 00:26:49.710 --> 00:26:54.540 olla epäselvyys ja mikäli on tärkeää tehdä erottelun niin pitäkää 332 00:26:54.540 --> 00:26:59.000 silloin tarkempaa ilmaisua ja niin edespäin 333 00:26:59.000 --> 00:27:04.730 täsmällisyyttä voidaan kuvata ussuus termillä 334 00:27:04.730 --> 00:27:10.000 myöskin nelikosovuosi täsmällisyys tässä tarkoittanut sama asia 335 00:27:10.000 --> 00:27:15.750 onhan tässä on niin sitten esimerkkilause jota hyväksikäyttäkyliin 336 00:27:15.750 --> 00:27:22.000 täsmällisin ilmaisema vanhukset kokevat hyväksikäyttöä 337 00:27:22.000 --> 00:27:26.590 mitä tällä tarkoitetaan täsmälleen ottaen 338 00:27:26.750 --> 00:27:31.880 otetaanko sillä että vanhukset kokivat seksuaalista hyväksikäyttöä tai panoksit 339 00:27:31.880 --> 00:27:36.590 kokevat taloudellista hyväksikäyttöä vai kenties että he kokevat väkivaltaa 340 00:27:36.590 --> 00:27:41.250 tai että he tulevat syrjityksi 341 00:27:41.250 --> 00:27:47.040 jännittää kokisivat tulevansa syrjityksi tai tarkoittaako se että pankit 342 00:27:47.040 --> 00:27:51.990 kokivat tulevansa hyväksikäytetyksi nämä kaikki voivat tarkoittaa 343 00:27:51.990 --> 00:27:57.390 hyvinkin erityyppisiä asioita eli tavallaan tuo ilmaisupainoksi kokevat hyväksikäyttää 344 00:27:57.390 --> 00:28:02.940 voidaan tulkita todella monella erilaisella tavalla ja riippuen sitten tekstin 345 00:28:02.940 --> 00:28:08.070 tekstin pääasiallisesti pääasiallisesta Pointissa voi olla syytä 346 00:28:08.070 --> 00:28:13.500 tarkentaa ja täsmentää sitä omaa ilmassa 347 00:28:13.500 --> 00:28:19.770 no itkurmatiivisuus se oikeastaan tarkoittaa osittain 348 00:28:19.770 --> 00:28:26.000 samaa kuin olennaisuus tai se on sukua olennaisuuskäsitteille 349 00:28:26.000 --> 00:28:30.080 tiivistäen informatiivisuus 350 00:28:30.250 --> 00:28:36.250 tarkoittaa nimenomaan jotakin sellaista tietoa tai informaatiota tai käsitystä 351 00:28:36.250 --> 00:28:41.750 joka olisi tärkeätä olennaisissa sehän tietää 352 00:28:41.750 --> 00:28:43.790 Saksassa 353 00:28:44.000 --> 00:28:49.490 nykyisen tekstin tulisi tuottaa jotakin uutta jotakin sellaista 354 00:28:49.490 --> 00:28:53.930 jota aikaisemmin en kieltänyt tietäneet tai rinnastaneet Joko se 355 00:28:53.930 --> 00:28:59.300 on uudesta aineessa on aiempaa tietoa laajempi ala tai 356 00:28:59.300 --> 00:29:03.980 tarkempi tai täsmällisempi kuin aiempi Tieto tai kenties 357 00:29:03.980 --> 00:29:08.900 se voi kyseenalaistaa laajemman käsityksen tai tuoda esille jonku probleemia joita aiemmin 358 00:29:08.900 --> 00:29:14.030 ei ole ymmärretty sivuun on varmentavaa tietoa tai varmistava 359 00:29:14.030 --> 00:29:18.950 Tieto eli kuin tieteellistä tietoa jossa kuvataan siten että se on jotain 360 00:29:18.950 --> 00:29:24.350 semmosta joka voidaan toistaa niin tavallaan se toisto tutkimusasetelman 361 00:29:24.350 --> 00:29:28.670 toistaminen voi varmistaa aiemmat johtopäätökset sitten 362 00:29:28.670 --> 00:29:33.650 jopa kyseenalasta tai osoittaa koblemaattiseksi yhtäkaikki kaikki 363 00:29:33.650 --> 00:29:38.750 informatiikka kaikki nämä liittyvät informatiks ootte 364 00:29:38.750 --> 00:29:45.000 no jos ajatellaan 365 00:29:45.000 --> 00:29:50.750 vaikkapa argumentaatioteoriaa suhteessa informatiivisuuteen 366 00:29:50.750 --> 00:29:53.810 olen 367 00:29:54.000 --> 00:29:58.620 argumentaatio teoriaa tutkiessani 368 00:29:58.620 --> 00:30:03.000 ja siihen liittyvää kirjallisuutta tutkiessani 369 00:30:03.000 --> 00:30:08.640 ajattelusi hyvin monentyyppiseen tieteellisen tekstin tuovan uutta 370 00:30:08.640 --> 00:30:14.500 ja jostakin informatiivista koskien argumentaatio teoria 371 00:30:14.500 --> 00:30:19.030 ja ajattelen esimerkiksi että modernit 372 00:30:19.030 --> 00:30:23.770 tai media alustaksi tai sosiaalinen media 373 00:30:23.770 --> 00:30:28.450 esimerkiksi on jotain sellasta joiden piirissä 374 00:30:28.450 --> 00:30:32.500 tapahtuva argumentaatiota kannattaa tutkia 375 00:30:32.500 --> 00:30:38.350 ja tämmönen kuvaa laajentaisi kenties perinteisempänä pidetty 376 00:30:38.350 --> 00:30:44.080 tätä kirjallista tai suullista perinnettä tuomalla uudentyyppinen 377 00:30:44.080 --> 00:30:50.000 tämmöinen konteksti jossa argumentaatiota 378 00:30:50.000 --> 00:30:56.250 käydään ja se voi olla hyvinkin samanlaista kuin joku aiempi 379 00:30:56.250 --> 00:31:00.930 konteksti mutta toisaalta se voi tuoda jotakin aivan uudentyyppisiä ilmiöitä 380 00:31:00.930 --> 00:31:05.730 joita aiemmin ei ole huomattu ja yskin sen itse argumentaation 381 00:31:05.730 --> 00:31:10.250 luonteen laadun suhteen siellä voi olla jotakin uutta 382 00:31:10.250 --> 00:31:15.530 argumentaatiota tutkittu erilaisissa erilaisissa instituutioissa juridiikan 383 00:31:15.530 --> 00:31:19.880 piirissä kasvatuksen tiilissä tieteen piirissä 384 00:31:19.880 --> 00:31:24.750 ja niin edespäin noissa koko joukko erilaisia 385 00:31:24.750 --> 00:31:31.500 siä institutionaalisia asetelmia joina argumenttia sopia aika aika loistavasti 386 00:31:31.500 --> 00:31:37.020 ja nyt voitaisiin ajatella että löytyy uusia instituutioita jotka ovat 387 00:31:37.020 --> 00:31:43.020 argumentatiiviselta konteksiltaan toisentyyppiseen sellasten yhteydessä vuosikokoisia argumentaatiota 388 00:31:43.020 --> 00:31:48.000 uudella tavalla sitä kautta laajentaa aiempaa ymmärrystä 389 00:31:48.000 --> 00:31:54.250 uudentyyppiset tilanteet tilanteet jota aikaisemmin ei O- käsitelty olivat syvä 390 00:31:54.250 --> 00:32:00.460 hyvä yhteys laajentaa aiempaa argumentaatioteoreettista tutkimusta keskustelutkin 391 00:32:00.460 --> 00:32:05.530 saatava uudistua tai ehkä aiemmin ei ymmärretty 392 00:32:05.530 --> 00:32:10.690 tutkia niin tarkasti joitakin argumentaatio argumentaatiota jossakin pisicissä 393 00:32:10.690 --> 00:32:16.060 keskusteltiinkissä uudet aiheet alueet uudet kielekkikulttuurit 394 00:32:16.060 --> 00:32:21.500 joissa ei O- äijäsaki vaikka pastesit jäteavia 395 00:32:21.500 --> 00:32:26.750 saattaisivat olla sellasia uusia informatiivisia aloja 396 00:32:26.750 --> 00:32:32.030 argumentaation pari esimerkkinä täällä sama informatiivisuus 397 00:32:32.030 --> 00:32:36.170 pointti koskettaa nähdäkseni kaikkia tieteenaloja 398 00:32:36.170 --> 00:32:40.760 kaikkia aihealueita niitä voidaan siis laajentaa kohti kohti 399 00:32:40.760 --> 00:32:45.250 kuusia aiemmin tutkimattomia aloja 400 00:32:45.250 --> 00:32:49.540 otan 401 00:32:49.540 --> 00:32:53.250 esimerkin intromatin suhteen liittyen 402 00:32:53.250 --> 00:32:58.560 koko tekstin läpi on hyvä 403 00:32:58.560 --> 00:33:04.140 jollakin tasolla miettiä sitä informatiivisuutta ja otin tän nyt sitten ihan otsikosta 404 00:33:04.140 --> 00:33:09.250 ja alotuksesta hyvän hyvänä esimerkkinä on usein aika vaikeeta 405 00:33:09.250 --> 00:33:15.500 ja niinehkä ei osaa kiinnittää huomiota mutta 406 00:33:15.500 --> 00:33:18.050 esimerkiksi sana sen 407 00:33:18.250 --> 00:33:25.000 sosiologian liittyvän teoksen jalokivet kuuluvat fiilis 408 00:33:25.000 --> 00:33:27.550 aika vanha flika 409 00:33:27.750 --> 00:33:32.340 jopa 70 luvulla 410 00:33:32.500 --> 00:33:36.580 casto Luukas teos en nyt muista 411 00:33:36.750 --> 00:33:40.320 lukua mutta otsikkona on fyleihin 412 00:33:40.500 --> 00:33:43.560 tämä liittyy siis 413 00:33:43.750 --> 00:33:50.000 tuo kiinni ja ja ennen kaikkea työväenluokkaan 414 00:33:50.000 --> 00:33:56.750 otsikko lyönniksi leipää haukkuu flashiis keskueksi kun taas 415 00:33:56.750 --> 00:34:01.970 elintaso Tapolan otsikko ja alaotsikkona on tämmöinen kysymys joka 416 00:34:01.970 --> 00:34:07.250 on oikeestaa koko tutkimuksen kantava 417 00:34:07.250 --> 00:34:11.330 ajatus kuinka työväenluokan 418 00:34:11.500 --> 00:34:15.430 kuvaukset saavat sietämään luokan 419 00:34:15.430 --> 00:34:19.500 töitä eli tässä on kyse siitä että kuinka alalla 420 00:34:19.500 --> 00:34:22.560 luokka piiriytyy 421 00:34:22.750 --> 00:34:27.340 johdannossa 422 00:34:27.500 --> 00:34:31.580 ensimmäiset kaksi lausetta aivan erinomaisella tavalla kiertävä 423 00:34:31.580 --> 00:34:35.500 kuu koko kirjan India 424 00:34:35.500 --> 00:34:40.090 itsikotin siis leikata miukaa scifi iske 425 00:34:40.250 --> 00:34:45.500 iskua ja letter tetittikortteihin 426 00:34:45.500 --> 00:34:46.520 haueksi 427 00:34:46.750 --> 00:34:50.830 ei isi muiden lehtien seassa 428 00:34:51.000 --> 00:34:55.380 kaksi niistä näkökantaa heidän välinsä tämä 429 00:34:55.380 --> 00:34:59.500 teos taiteile 430 00:34:59.500 --> 00:35:05.250 erinomaisella tavalla kertoo siitä missä siinä työssä on kyse 431 00:35:05.250 --> 00:35:12.750 lukijalle aivan erinomaisen käsityksen mitä mitä on odotettavissa 432 00:35:12.750 --> 00:35:15.810 vois ajatella että samalla tavalla 433 00:35:16.000 --> 00:35:20.110 jos pystyy kirjoittamaan kun on näissä esimerkeissä 434 00:35:20.110 --> 00:35:24.500 tässä esimerkissä Lucia 435 00:35:24.500 --> 00:35:27.050 hyvällä tavalla 436 00:35:27.250 --> 00:35:31.330 sama sitä mistä on kyse 437 00:35:31.500 --> 00:35:36.840 tärkeys olen 438 00:35:36.840 --> 00:35:41.460 nostanut tärkeyden Iriksen omaksi asiakseen liittyy 439 00:35:41.460 --> 00:35:45.780 informaticsuteen ja relevanssienkin mutta tuo 440 00:35:45.780 --> 00:35:50.500 nyt tässä erityisesti aspektin 441 00:35:50.500 --> 00:35:55.870 niin sillä myöskin opiskeluajan töissä kannattaa miettiä 442 00:35:55.870 --> 00:36:01.000 sitä omaa aihepiiriä ja sen arvoa 443 00:36:01.000 --> 00:36:04.570 mitä akkojen tutkimisesta 444 00:36:04.750 --> 00:36:09.910 filosofiassa harrastaa aksiologia 445 00:36:09.910 --> 00:36:14.250 ja aksiologia 446 00:36:14.250 --> 00:36:20.500 jossa eri tavoin voidaan kuvailla arkoja 447 00:36:20.500 --> 00:36:26.250 niiden rakenteita ja suhteita tässä tunnit esille joitakin 448 00:36:26.250 --> 00:36:30.990 perusasioita arvoidiitti ensiksikin itseisarvot vihersustavine 449 00:36:30.990 --> 00:36:35.160 arvot joillakin asioilla itseisarvoja eli ne eivät ole 450 00:36:35.160 --> 00:36:39.750 arvokkaita sen takia että niiden avulla saavutetaan jotakin muuta 451 00:36:39.750 --> 00:36:45.120 sen sijaan välinearvot ovat arvokkaita sen vuoksi että niillä 452 00:36:45.120 --> 00:36:50.750 voidaan saavuttaa jotain muuta eli ne ovat tärinä jollekkin muulle asialle 453 00:36:50.750 --> 00:36:52.790 asiakas 454 00:36:53.000 --> 00:36:59.750 on hiukan epäselviä siinä suhteessa että niillä voi 455 00:36:59.750 --> 00:37:05.450 niin joku ollut vaikea sanoa onko niille itseisarvo 456 00:37:05.450 --> 00:37:10.640 ihmisiin ihmisiin tai ilo olisi liitetään itseisarvo eli ihmisiä ei 457 00:37:10.640 --> 00:37:16.130 ajatella välineinä jonkun muun tavoitteen saavuttamiseksi vaan asioita jotta 458 00:37:16.130 --> 00:37:21.470 ihmiset joilla on itse arvo olisi parempi olla joskus tikarin 459 00:37:21.470 --> 00:37:26.390 arvoa ajatellaan olevan vaikkapa kulku välineillä 460 00:37:26.390 --> 00:37:31.820 eli emme pidä niitä itsessään arvokkaana vaan niiden avulla 461 00:37:31.820 --> 00:37:37.250 vois alottaa jonkun tavoitteen joka on niiden ulkopuolella 462 00:37:37.250 --> 00:37:41.840 tiedollisten kysymysten suhteen 463 00:37:42.000 --> 00:37:47.790 välinearvoja itseisarvo on hiukan ehkä maailmankuva keskittää maailmankuva 464 00:37:47.790 --> 00:37:53.460 riippuvainen siinä mielessä että jotkut pitävät tietoa itsessään arvokkaana 465 00:37:53.460 --> 00:37:58.500 tiedonhankintaa itsessään arvokkaana ja monet 466 00:37:58.500 --> 00:38:02.070 miten arvottomista näkevistä näkemyksistä 467 00:38:02.250 --> 00:38:07.500 nämä ovat nimenomaan sellasia joissa tietoa sinänsä pidetään Apukka 468 00:38:07.500 --> 00:38:11.940 tällainen käsitys voi tulla vastaan esimerkiksi Kiteen 469 00:38:11.940 --> 00:38:16.000 arvoa pohdittaessa kun sanotaan että 470 00:38:16.000 --> 00:38:20.710 ei tarvitse olla hyödyllinen ei tällöin 471 00:38:20.710 --> 00:38:24.550 yksi kerros tarkoittaa sitä että voimme pyrkiä 472 00:38:24.550 --> 00:38:29.000 tutkimaan ne ymmärtämään jotakin asiaa ilman että meillä 473 00:38:29.000 --> 00:38:34.750 tönta tarkoitusta saada siitä jonkunnäköstä myytyä 474 00:38:34.750 --> 00:38:39.250 sen tiedon ulkopuolella esimerkiksi joku 475 00:38:39.250 --> 00:38:43.750 tekniikan tai teknologiasovelluksissa tai niin edespäin 476 00:38:43.750 --> 00:38:48.700 tutkimusta ajatellessaan 477 00:38:48.700 --> 00:38:53.470 hän voimme kysyä kysymyksen arvoa 478 00:38:53.470 --> 00:38:59.050 on nähdäkseni niin että jotkut kysymykset ovat sen ilkeästikin 479 00:38:59.050 --> 00:39:03.250 tärkeämpiä kuin jotkut toiset kysymykset 480 00:39:03.250 --> 00:39:07.840 siinä opiskeluaikana Virosta kannattaa myöskin mittää 481 00:39:08.000 --> 00:39:14.660 rohkaistua ainakin silloin tällöin miettimään jotakin oikeasti hankalaa sisimmissä 482 00:39:14.660 --> 00:39:20.500 vain sen vuoksi että se on arvokasta tähärkkiä 483 00:39:20.500 --> 00:39:28.000 tutkimusprosessin arvo kun siinä se tekee rahaa saaduista vastauksista 484 00:39:28.000 --> 00:39:32.860 jotenkin painokkaamatta painoarvoisemman 485 00:39:32.860 --> 00:39:37.000 eli kun tutkimusprosessi tehdään huolella 486 00:39:37.000 --> 00:39:40.960 käyttäen parasta osaamista niin silloin 487 00:39:40.960 --> 00:39:45.000 tuloksia voidaan pitää luotettavampana 488 00:39:45.000 --> 00:39:51.750 ja näistä seuraa tutkimuksen tuottama kierron acoeliksi 489 00:39:51.750 --> 00:39:53.280 haaran 490 00:39:53.500 --> 00:39:57.070 Tuuloksen harkova 491 00:39:57.250 --> 00:40:03.000 puhuja voi olla erilaisia arkun arvoa yhteiskunnalle 492 00:40:03.000 --> 00:40:09.150 niillä voi olla arvojaan käytännölle taas sovellukselle 493 00:40:09.150 --> 00:40:14.220 voi olla ihan tietouden arvot tai teoreettinen arvo eli 494 00:40:14.220 --> 00:40:20.000 joillakin siihen kysymyksillä voi olla 495 00:40:20.000 --> 00:40:22.550 enemmän teoreettista merkitystä 496 00:40:22.750 --> 00:40:26.830 ei välittömästi kysissä sanomaasi käytännössä merkitystä 497 00:40:27.000 --> 00:40:32.250 prosessissa tosiaan niinkuin mainitsin nii on luotettavuus 498 00:40:32.250 --> 00:40:37.770 hyvin tärkeä asia mutta tieteellinen eli se 499 00:40:37.770 --> 00:40:42.300 prosessin prosessiin liittyvä asia joka 500 00:40:42.300 --> 00:40:48.000 irrottaa tieteellisen tiedon tavoitteluun useasta muusta 501 00:40:48.000 --> 00:40:52.750 tiedontavoittelusta liittyy sen 502 00:40:52.750 --> 00:40:58.500 muuten tarkkuuteen systemaattisuuteen jäsentyneisyyteen ja niin edespäin 503 00:40:58.500 --> 00:41:03.750 tutkimustulokset ovat arvokkaita 504 00:41:03.750 --> 00:41:09.660 suhteessa kysymyksiin hyvin tyypillisesti elintärkettikysymysten 505 00:41:09.660 --> 00:41:14.250 osalta niin vastaukset ovat 506 00:41:14.250 --> 00:41:16.800 todennäkösesti arvokkaita 507 00:41:17.000 --> 00:41:21.650 mutta voidaan ajatella että tuloksilla on sitten se lossia julisteita joita 508 00:41:21.650 --> 00:41:26.180 voidaan ajatella arvokkaat akokannassa 509 00:41:26.180 --> 00:41:31.000 taketkin on itsekin piät tai jotain 510 00:41:31.000 --> 00:41:35.740 mutta semmosta mitä ei aiemmin ole tullut ajanko tapasta 511 00:41:35.740 --> 00:41:40.720 aiemmin tullu ja meillä on jotain semmosta sännyksellistä 512 00:41:40.720 --> 00:41:44.500 mehditisteita mutta ehkä ei 513 00:41:44.500 --> 00:41:47.560 en ole edes tiedetä 514 00:41:47.750 --> 00:41:52.250 tieteellisen tutkimuksen tuloksissa 515 00:41:52.250 --> 00:41:56.750 on niiden ymmärrystä lisäävä aarva 516 00:41:56.750 --> 00:41:59.810 lopuksi 517 00:42:00.000 --> 00:42:03.060 nyt sitten palaa 518 00:42:03.250 --> 00:42:07.990 sen määritteli määritteleekin kiirettä 519 00:42:07.990 --> 00:42:12.750 karakterisoiviin arvoihin opitkikses rationaalisuus 520 00:42:12.750 --> 00:42:15.810 en mä siis tasapainossa se kriittisyys 521 00:42:16.000 --> 00:42:21.250 joita kannattaa miettiä hän näki koko tutkimuksen 522 00:42:21.250 --> 00:42:26.140 tämä on sikäli hankalia että on vaikea tietysti 523 00:42:26.140 --> 00:42:31.210 miettiä koko ajan kaikkia ihmisiä 524 00:42:31.210 --> 00:42:36.100 ei voikaan tehdä tutkimus tutkimuksellinen ajattelu 525 00:42:36.100 --> 00:42:40.250 on konchellasta harkitseeko ja punnitsevaa 526 00:42:40.250 --> 00:42:42.290 se on semmosta 527 00:42:42.500 --> 00:42:49.250 tämä ajattelu että se ei niinku välitöntä ymmärtämistä 528 00:42:49.250 --> 00:42:54.170 nopeaa oivaltamissa manasin joulutarikäänkun 529 00:42:54.170 --> 00:42:58.760 menemään semmosiin tiedotusasioja peruskysymyksinä abstrakteihin 530 00:42:58.760 --> 00:43:03.250 kysymyksiin joiden värin puntaroiminen on vaikeaa 531 00:43:03.250 --> 00:43:10.750 kuulostaa kovin hankalalta jos pitää kaikkea tätä kerralla pitää mielessä mutta 532 00:43:10.750 --> 00:43:15.190 tämä kannattaa ottaa paremminkin semmosena niinku 533 00:43:15.190 --> 00:43:19.750 elämänmittaisena tavoitteena että ajattelussa 534 00:43:19.750 --> 00:43:22.810 pitkästen 535 00:43:23.000 --> 00:43:28.670 tietyt asiat muuttuvat tavaksi ja tällöin sitten 536 00:43:28.670 --> 00:43:34.730 Itä ei tarvitse erikseen miettiä esimerkiksi järjestelmällisis tapailla on hyvä 537 00:43:34.730 --> 00:43:40.100 opetella eikä asioita läpi järjestelmällisesti ja silloin niitä ei tarvitse erikseen miettiä 538 00:43:40.100 --> 00:43:45.750 että olenko minä järjestelmällinen koska se on jo toinen luonto 539 00:43:45.750 --> 00:43:49.320 tiksin osalta nyt sitten 540 00:43:49.500 --> 00:43:55.250 tarkoitan muun muassa näyttäytyvät seuraavina kuvauksina 541 00:43:55.250 --> 00:44:00.710 eli ei ole latautunutta ja se on hyvän tavan mukaista siinä ei 542 00:44:00.710 --> 00:44:06.250 sitten käytetä alatyylisiä ilmaisia tai puhekielisiä ilmaisia 543 00:44:06.250 --> 00:44:13.000 se vaan on se rekisteri on akateemista tyyliä 544 00:44:13.000 --> 00:44:17.080 kun esitetään väitteitä ovat perusteltuja 545 00:44:17.250 --> 00:44:22.170 perustelut ovat olennaisia eli relevantteja ja oikeasuhtaisia 546 00:44:22.170 --> 00:44:27.250 tasapaino väitteeni perustettiin välillä säilyi 547 00:44:27.250 --> 00:44:31.180 tieteelliseen tutkimukseen 548 00:44:31.180 --> 00:44:35.250 kuuluu väitteiden esittäminen 549 00:44:35.250 --> 00:44:39.840 tuloksia ja tietojen tieteeseen kuuluu tuloste tiedusteleminen 550 00:44:39.840 --> 00:44:44.750 ja perusteluissa on siis 551 00:44:44.750 --> 00:44:48.320 siksi olennainen osa 552 00:44:48.500 --> 00:44:55.010 voiteet tutkimustuloksista ideologiat eivät ole sellaisia joiden pitäisi 553 00:44:55.010 --> 00:45:01.000 ohjata ajatuksia johonki tiettyyn tutkimustulokseen 554 00:45:01.000 --> 00:45:05.590 etitenssi 555 00:45:05.750 --> 00:45:11.500 tulis painiessa tiedustellut ne tulee muotoilla 556 00:45:11.500 --> 00:45:18.400 siten että systemaattisia arvioida systemaattisesti 557 00:45:18.400 --> 00:45:24.000 itse sitä systemaattisesti eli ollaan kokoaika järjestelmällisiä 558 00:45:24.000 --> 00:45:25.020 suhteen 559 00:45:25.250 --> 00:45:30.830 oma kanta kun niitä on mahdollisia vastaväitteitä 560 00:45:30.830 --> 00:45:35.210 vahosten eli potentiaaliset ja ilmeisesti kasvatti 561 00:45:35.210 --> 00:45:39.590 tulee huomioida eli lukijaa tulee kunnioittaa siten 562 00:45:39.590 --> 00:45:45.050 että etukäteen miettii jo ilmeiset vastaväitteet 563 00:45:45.050 --> 00:45:50.090 suojaisille reilusti oman tekstin ongelmattatutkimuksen 564 00:45:50.090 --> 00:45:53.960 ongelmat ja niin että lukijan ei tarvitse ajatella siellä yli 565 00:45:53.960 --> 00:45:59.030 sitä piilottaa sitä tieteessä on ihan O- K- 566 00:45:59.030 --> 00:46:03.500 ilmasta jos asiaa ei ymmärretä tai jos se 567 00:46:03.500 --> 00:46:08.250 kaipaa jatkotutkimusta tarkempaa selvittelyä 568 00:46:08.250 --> 00:46:12.990 perustavoitteen tulisi olla tosia 569 00:46:12.990 --> 00:46:17.750 tai hyväksyttäviä järkeviä asiallisia 570 00:46:17.750 --> 00:46:23.000 se missä tieteellinen tutkimus kuosis