WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.910 --> 00:00:04.550 Tervetuloa kriittiseen ajatteluun ja tieteellisen kommunikaation 2 00:00:04.550 --> 00:00:06.650 kurssille haastateltavaksi. 3 00:00:06.650 --> 00:00:13.070 Janne veikkolainen, olet sosiaalialan ja kolmannen sektorin asiantuntijatyön 4 00:00:13.070 --> 00:00:18.950 työkokemusta on molemmilta aloilta kyllä vaan, kiitoksia. 5 00:00:18.950 --> 00:00:26.950 Joo, aloitetaan sellaisella kysymyksellä liittyen argumentaatio asioihin. 6 00:00:26.950 --> 00:00:36.080 Suoraan asiaan mennyksemme että miltä näyttäytyy argumentointi ilmiönä sosiaalialan. 7 00:00:36.080 --> 00:00:40.190 Työntekijälle ja ja tuntijalle. 8 00:00:40.190 --> 00:00:43.590 Oikeastaan ihan ensimmäisenä ensimmäisenä tulee. 9 00:00:43.590 --> 00:00:47.870 Tulee se mieleen, että että jotenkin että. 10 00:00:47.870 --> 00:00:53.310 Pystyy ja jaksaa jaksaa niin kuin seisoa omilla jaloillaan, niin täytyy 11 00:00:53.310 --> 00:00:58.230 ymmärtää ja tietää mikä mistä mistä keskustellaan, miten keskustellaan, 12 00:00:58.230 --> 00:01:01.550 miten ne on niin kuin jotenkin taustoitettavissa. 13 00:01:01.550 --> 00:01:04.110 Että jotenkin että ei ole. 14 00:01:04.110 --> 00:01:08.350 Ei ole ehkä niinku omien ajatusten vietävissä. 15 00:01:08.350 --> 00:01:11.910 Vaan että että asioilla on perusteensa ja ne täytyy 16 00:01:11.910 --> 00:01:15.550 esittää esittää asianmukaisesti heti. 17 00:01:15.550 --> 00:01:22.990 Seuraavaksi tulee mieleen se, että että nyt tietysti sekä sosiaaliala, mutta varsinkin 18 00:01:22.990 --> 00:01:29.430 työnohjaajana tai psykoterapeuttina ajattelee, että että että koskaan koskaan ei 19 00:01:29.430 --> 00:01:34.070 ole kilpailu jossa täytyy voittaa argumentaatiossa. 20 00:01:34.070 --> 00:01:41.030 Mutta se hyvä argumentti on syytä olla mielessä, mutta ehkä olisi kivempi, että asiakas 21 00:01:41.030 --> 00:01:48.110 löytäisi sen itse tai jotenkin, että että pystyttäisi pystyttäisi kattamaan ajatuksien 22 00:01:48.110 --> 00:01:55.670 pöytä niin, että niin että että sitä asiakkaan ajatus. 23 00:01:55.670 --> 00:02:03.140 Ajatus veisi siihen suuntaan, että että näin minä luulen, että tämä asia on. 24 00:02:03.140 --> 00:02:08.870 Onko siis niin että. Asiakas saattaa tulla? 25 00:02:08.870 --> 00:02:10.830 Sellaisen. 26 00:02:10.830 --> 00:02:14.790 Lähtökohtaisen oletuksen tai tavoitteen kanssa? 27 00:02:14.790 --> 00:02:18.350 Sulle juttelemaan ja jossa. 28 00:02:18.350 --> 00:02:25.030 Hän ajattelee, että sinulta saa jonkin vastaukseksi perustellun vastauksen ongelmaan 29 00:02:25.030 --> 00:02:32.510 ja sitten joudutte keskustelemaan siitä, että mistä siinä on kyse ja tuot esille 30 00:02:32.510 --> 00:02:38.430 sitten, että asiakkaan täytyy itse löytää se näkemys ja perusteltu näkemys, joka 31 00:02:38.430 --> 00:02:43.280 toivottavasti on viisas hänen elämänsä kannalta. 32 00:02:43.280 --> 00:02:49.510 Joo tälleen niinku tyhjänpään tyhjänpään tekniikka vaikka kuinka. 33 00:02:49.510 --> 00:02:52.950 On kokenut lopulta kuitenkin. 34 00:02:52.950 --> 00:02:56.710 Yllättyy siitä, että se oma ajatus vaikka vaikka jotenkin ajattelisi, 35 00:02:56.710 --> 00:02:58.870 että kyllä mä tiedän mistä tässä on kysymys. 36 00:02:58.870 --> 00:03:01.390 Niin niin, niin lopulta saattaa olla. 37 00:03:01.390 --> 00:03:03.250 Itse saattaa olla eksyksissä. 38 00:03:03.250 --> 00:03:08.380 Kyllä se on parempi, että se asiakas asiakas sen löytää. 39 00:03:08.380 --> 00:03:13.260 Asiakkaalla on hirveän vähän käyttöä minun ajatuksella, koska eihän niitä 40 00:03:13.260 --> 00:03:16.660 elämäänsä välttämättä osaa nivoa tai pysty nivoa tai näin. 41 00:03:16.660 --> 00:03:25.340 Mutta jos hän itse ne löytää niin usein niille silloin käyttöä käyttöä löytyy. 42 00:03:25.340 --> 00:03:29.510 Kyllä. Miten näet sitten? 43 00:03:29.510 --> 00:03:33.190 Kansalaisjärjestössä ja ehkä nyt erityisesti YADN, jossa 44 00:03:33.190 --> 00:03:34.790 jossa olette ollut töissä useita vuosia. 45 00:03:34.790 --> 00:03:37.190 Miten siellä argumentointi-ilmiönä näyttäytyy? 46 00:03:37.190 --> 00:03:43.710 No aika lailla ehkä toi toisella tapaa ylipäätään asiantuntijajärjestöt. 47 00:03:43.710 --> 00:03:53.180 Pohdin usein sitä, että meillähän on täällä jotenkin sellainen. 48 00:03:53.180 --> 00:03:58.860 Sellainen ajatus, että että kun asian asiantuntija järjestää sitä, kysytään asiantuntemusta 49 00:03:58.860 --> 00:04:03.820 niin niin tota sinä hetkenä kun työntekijän viimeisessä työsopimukseen laittaa, 50 00:04:03.820 --> 00:04:08.430 hän laittaa hänestä asiantuntija tulee ja silloin. 51 00:04:08.430 --> 00:04:16.150 Silloin toki vastuu on, että ne asiat tulisi olla hyvin, hyvin pohdittu ja. 52 00:04:16.150 --> 00:04:20.870 Mun historian on niiltä kaukaisilta voisilta ehkäisevän päihdetyön 53 00:04:20.870 --> 00:04:24.670 maailmassa ja jonkinnäköisessä sanoessa niin kun. 54 00:04:24.670 --> 00:04:31.790 Valistuksen myöhäis niinku tällaisessa joku tällaisen niinku päihdevalistuksen jäljillä, 55 00:04:31.790 --> 00:04:37.510 jossa niinku tuntuu että että joutui niinku siivoamaan, siivoamaan. 56 00:04:37.510 --> 00:04:44.430 Se mitä on valistuksen nimissä sanottu käsketty sanoa, ei just jay tyyppistä 57 00:04:44.430 --> 00:04:48.870 tyyppistä maailmaa ja jotenkin siinä vaiheessa kun. 58 00:04:48.870 --> 00:04:52.670 Kun niitä se on tullut niihin mukaan niin niin tota tehtiin maailman, jossa niin 59 00:04:52.670 --> 00:04:58.990 kuin aidosti joutui perustelemaan sitä, että minkä takia huumausainelainsäädäntö 60 00:04:58.990 --> 00:05:02.190 on sen kaltainen kuin se tänä tai se silloin silloin oli. 61 00:05:02.190 --> 00:05:10.550 Ja minkä takia on hyvä että että lapsia lapsille huumausainekysymyksiä tietyllä tapaa 62 00:05:10.550 --> 00:05:15.190 tapaa esitetään tänä päivänä ajattelen, että se on niinku vielä vielä vaativampaa, kun ehkä 63 00:05:15.190 --> 00:05:19.270 mä en ole esimerkiksi lainsäädäntö, ei ei välttämättä tässä kohtaa ole ihan. 64 00:05:19.270 --> 00:05:23.510 Ihan tota esimies THLN ajatusten mukainen ja ja tota kansalaisjärjestössä 65 00:05:23.510 --> 00:05:35.070 joutuu kovasti huolehtimaan omasta argumentaatiostaan. 66 00:05:35.070 --> 00:05:38.790 Aika usein kansalaisjärjestöt. 67 00:05:38.790 --> 00:05:43.590 Pyrkiä ajamaan jotakin sellaisia asioita ja siellä on tavoitteita, jotka on jollakin 68 00:05:43.590 --> 00:05:51.310 tapaa jännitteisessä suhteessa vallitsevaan käytäntöön lainsäädäntöön normistoon 69 00:05:51.310 --> 00:05:57.910 tai sitten merkittäviin intressiryhmiin nähden ja. 70 00:05:57.910 --> 00:06:02.830 Näetkö että nyt sitten tää on nimenomaisesti se. 71 00:06:02.830 --> 00:06:06.590 Rationaalinen. 72 00:06:06.590 --> 00:06:13.320 Yrittää saada läpi oma agenda tässä jännitteisessä maailmassa. 73 00:06:13.320 --> 00:06:20.580 Mitä sä varmaan vähän niinku 2 2 kautta että toinen on se että se että. 74 00:06:20.580 --> 00:06:25.870 Että on joku agenda, jota eteenpäin viedään. 75 00:06:25.870 --> 00:06:30.630 Toki usein ihminen päätyessään päätyessään johonkin liikkeeseen, 76 00:06:30.630 --> 00:06:35.910 niin saattaa olla aika aika niinku vahvastikin. 77 00:06:35.910 --> 00:06:41.550 Mielipiteensä kanssa liikkeellä on päättänyt tehdä jollakin asialle jotakin ja 78 00:06:41.550 --> 00:06:46.720 siinä tullaan ehkä ehkä sitten siihen isoon kysymykseen, että. 79 00:06:46.720 --> 00:06:50.160 Että sellaisille ihmisille kenellä on? 80 00:06:50.160 --> 00:06:55.320 Puhutaan asiasta millä ei ole kauhean paljon merkitystä ihmiselle, 81 00:06:55.320 --> 00:07:02.760 niin hän hän helposti tulee ottaneeksi. Seuranneeksi. 82 00:07:02.760 --> 00:07:06.910 Sellaista asiaa, jossa on asian esitetty asianmukaisesti. 83 00:07:06.910 --> 00:07:13.870 Niinku nätisti jos jos asian esittää kauhean radikaalisti niin niin tota 84 00:07:13.870 --> 00:07:18.910 tulee kääntäneeksi kovin kovin paljon paljon selkää. 85 00:07:18.910 --> 00:07:22.150 Ehkä sitten jollekin porukalle. 86 00:07:22.150 --> 00:07:29.030 En tarkoita sitä, että että pitäisi jotenkin niinku leperellä tai pyrkiä manipuloimaan 87 00:07:29.030 --> 00:07:35.550 tai puhua nynnystä asiaa asiaa vaan siksi ettei kukaan suutu, mutta mutta. 88 00:07:35.550 --> 00:07:41.430 Ehkä ajattelen niin, että että ovi ei kannata sulkea sulkea siksi, että että minä itse 89 00:07:41.430 --> 00:07:47.360 olen intohimoinen asian suhteen vaan pyrkii säilyttää ehkä jonkinnäköinen. 90 00:07:47.360 --> 00:07:52.750 Jonkinnäköinen niinku. Vaikka nyt sitten ammatillinen. 91 00:07:52.750 --> 00:07:59.230 Kun rauha sen asian asian suhteen mitä ollaan eteenpäin eteenpäin viemässä. 92 00:07:59.230 --> 00:08:04.430 Mut faktathan täytyy olla toki sangen. Kohdallaan. 93 00:08:04.430 --> 00:08:12.150 Kohdallaan ja tota pitää koko aika mielessä että voi helposti tulla tulkittane 94 00:08:12.150 --> 00:08:19.390 sinut helposti tulkitaan jonkin asian ajaksi tai jotenkin niin kun. 95 00:08:19.390 --> 00:08:27.620 Jopa manipuloijaksi. Kyllä. 96 00:08:27.620 --> 00:08:34.160 Halusin palata tuohon. Aiemmin sanomaasi. 97 00:08:34.160 --> 00:08:40.910 Just say know tyyppiseen. Ajatukseen. 98 00:08:40.910 --> 00:08:42.730 Päihde. 99 00:08:42.730 --> 00:08:49.270 Kentällä tuossa vuosituhannen vaihteen molemmin puolin. 100 00:08:49.270 --> 00:08:55.760 Ilmeisesti tää. Yleinen suuntaus muistuttaa. 101 00:08:55.760 --> 00:08:57.960 Yhdysvalloissa. 102 00:08:57.960 --> 00:09:03.280 Käynnissä tuolloin käynnissä ollutta war on dragh vuosikymmeniä 103 00:09:03.280 --> 00:09:07.620 pitkää tämmöistä suurta poliittista. 104 00:09:07.620 --> 00:09:11.140 Suuntausta ja lienee nyt sitten hyvin samankaltainen ikään 105 00:09:11.140 --> 00:09:16.870 kuin ideologia suomessa ollut monella että. Oikea tapa. 106 00:09:16.870 --> 00:09:19.470 Ratkoa päihteistä. 107 00:09:19.470 --> 00:09:24.350 Johtuvia ongelmia on on julistaa sota tai jotain sen tapaista 108 00:09:24.350 --> 00:09:28.790 niinku päihteitä ja päihteiden käyttöä vastaan. 109 00:09:28.790 --> 00:09:36.070 Joo se jotenkin. Pidän sitä vähän sellaisena niinku. 110 00:09:36.070 --> 00:09:41.840 90 luvulla huumausainekysymykset. Totta kai tällä. 111 00:09:41.840 --> 00:09:47.240 Ne oli tuttuja tuttuja kysymyksiä, mutta mutta ehkä elettiin aikaa jo, jolloin 112 00:09:47.240 --> 00:09:54.960 niin kun ehkä sitä valistusta luovat ihmiset sen ajan työelämässä olevat ihmiset 113 00:09:54.960 --> 00:10:00.800 ihmiset niin niin heidän kokemus oli aika aika pieni. 114 00:10:00.800 --> 00:10:05.840 Tyypillisesti tän tyypillisesti uudet päihteet ja uusi tapa 115 00:10:05.840 --> 00:10:10.170 päihtyä on aina aina ollut pelottava ja. 116 00:10:10.170 --> 00:10:14.770 Kun ajateltiin ajateltiin ehkä että että tota pääasia että 117 00:10:14.770 --> 00:10:21.030 lapset eivät koske huumeisiin totuudesta. 5. 118 00:10:21.030 --> 00:10:24.100 Ja. 119 00:10:24.100 --> 00:10:29.500 Jostakin syystä en sano, että se olisi niinku tänä päivänä pois poispyyhyttä, 120 00:10:29.500 --> 00:10:36.900 mut jostain syystä kasvattajat, kasvattajat ja opettajat ajatteli antaa antaa 121 00:10:36.900 --> 00:10:41.900 sen tehtävän pois esimerkiksi poliiseille, mikä tietysti kieltämättä on vähän 122 00:10:41.900 --> 00:10:47.480 nouto outo outo ajatus ajatus sinänsä. 123 00:10:47.480 --> 00:10:52.120 Sieltähän on kyllä edelleen edelleenkin taitaa poliisi käyttää sitten kun kun yleisesti 124 00:10:52.120 --> 00:10:55.910 puhutaan ennaltaehkäisevästä työstä niin poliisi taitaa puhua ennalta. 125 00:10:55.910 --> 00:11:00.830 Estävästä työstä. Kyllähän se tietysti tietty tietytlan. 126 00:11:00.830 --> 00:11:06.030 Klangi siinä oli, mutta mutta kovin ajateltiin, että tärkein tärkeintä 127 00:11:06.030 --> 00:11:10.630 on, että että saadaan pidettyä nuoret pois huumemaailmasta vaikka pikkasen 128 00:11:10.630 --> 00:11:14.750 narraten, että ne on vaarallisia ja. 129 00:11:14.750 --> 00:11:20.150 Näen, että siinä tehtiin ja ja jadi silloin jo jadissa ajateltiin, että siinä on siinä. 130 00:11:20.150 --> 00:11:24.110 Tehdään isoa virhettä ja mä ajattelin että koko kansalaisjärjestö 131 00:11:24.110 --> 00:11:30.140 niinku aika meni niiden virheiden siivoilemisessa. 132 00:11:30.140 --> 00:11:38.460 Huomattiin, ettei se kannabis nyt niin niin välttämättä heti ihmistä suistakaan turmioon 133 00:11:38.460 --> 00:11:45.900 ja näin näin ollen näin ollen tietysti sitten sitten kansalaisjärjestö päätyy per päätyi 134 00:11:45.900 --> 00:11:52.470 päätyi keskustelemaan pääosin siitä, että että onko nyt liioiteltu ja. 135 00:11:52.470 --> 00:11:57.590 Näin niin kuin nyt kauan sen jälkeen, niin tuntuu siltä, että kyllä liioiteltu oli ja 136 00:11:57.590 --> 00:12:02.710 emme sano etteikö siihen vieläkin joskus pelon sekaisesti suhtaudutaan. 137 00:12:02.710 --> 00:12:08.750 Sitä mä en tuon kaltaisia virheitä, virheitä päihdevalistuksessa. 138 00:12:08.750 --> 00:12:13.390 Tehtäisiin. No. 139 00:12:13.390 --> 00:12:20.240 Prakmadelektiikka argumentaatioteoriassa ajatellaan ideaalisen keskustelun etenevän. 140 00:12:20.240 --> 00:12:25.080 4 vaiheen läpi siinä on konfrontaatiovaihe. 141 00:12:25.080 --> 00:12:28.400 Lähtökohdista ja säännöistä sopiminen varsinainen argumentaatiovaihe 142 00:12:28.400 --> 00:12:37.120 ja sitten lopputuloksen toteaminen. Ja nyt sitten tällä. 143 00:12:37.120 --> 00:12:42.360 4 vaiheen mallilla voidaan jäsentää keskustelun eri vaiheita 144 00:12:42.360 --> 00:12:46.550 kussakin omat tavoitteensa sitten. 145 00:12:46.550 --> 00:12:54.630 Nämä vaiheet on ajateltavissa sitten prosessina ikään kun sääntöjen näkökulmasta 146 00:12:54.630 --> 00:13:01.870 ja näitä sääntöjä on normiteoriassa 10 kappaletta ja ensimmäinen on vapaussääntö. 147 00:13:01.870 --> 00:13:07.830 Esimerkiksi mainitsemasi YADN. 148 00:13:07.830 --> 00:13:16.350 Teeskenties voisi olla huumepolitiikkaan liittyvä siinä mielessä, että pyrittiin jonkin erilaisen 149 00:13:16.350 --> 00:13:24.350 huumepolitiikan piiriin ja tuossa keskustelimmekin hiukan siitä, että. 150 00:13:24.350 --> 00:13:30.560 Että mitä mikä se tilanne on, mutta ilmeisestikin on niin että. 151 00:13:30.560 --> 00:13:33.190 On oltava hyvät perustelut. 152 00:13:33.190 --> 00:13:39.710 Kansalaisjärjestön tai muun edustajalla tähän omaan teesin läpiviemiseksi. 153 00:13:39.710 --> 00:13:46.960 Ja nyt sitten voidaan kysyä, että no mitenkäs argumentaatiovaiheessa sitten? 154 00:13:46.960 --> 00:13:50.750 Suhtaudumme. Niihin esitettyihin argumentteihin. 155 00:13:50.750 --> 00:13:57.560 Mitä sitten? Pragmadelehtiikkateoriassa ideana on, että. 156 00:13:57.560 --> 00:14:03.720 Periaatteessa paras argumentti on se joka sitten keskustelun voittaa ja päättää. 157 00:14:03.720 --> 00:14:09.920 Päteekö tämä työelämässä niissä tilanteissa jossa olet ollut mukana? 158 00:14:09.920 --> 00:14:14.870 Onko niin että tää parhaan argumentin? 159 00:14:14.870 --> 00:14:18.350 Periaate on on siellä voimassa vai onko tilanteita jossa näin? 160 00:14:18.350 --> 00:14:27.270 Ei ei ole, varmasti on, mutta jotenkin tällaisessa. 161 00:14:27.270 --> 00:14:34.030 Las lastensuojelumaailmassa on ollut useasti perustamassa 10 hengen työryhmiä ja ehkä käyttänyt 162 00:14:34.030 --> 00:14:42.390 sellaista vähän vähän niinku sellaista leikkisää parhaan argumentin diktaattoria kutsua työryhmän 163 00:14:42.390 --> 00:14:49.430 ajattelulle, että että me ollaan tässä 10 hengen porukalla ja ja. 164 00:14:49.430 --> 00:14:56.710 Minä rohkaisen teitä argumentoimaan tuomaan parhaan argumentin ja ja pyritään siihen, 165 00:14:56.710 --> 00:15:08.330 että että että niin mennään kellä paras argumentti argumentti on. 166 00:15:08.330 --> 00:15:14.440 Täähän on ideaali ideaali lopulta tietysti helposti helposti. 167 00:15:14.440 --> 00:15:19.840 Mukaan mukaan tulee työnantajan, työnantajan tai tilaajan tai asiakkaan tai jonkun 168 00:15:19.840 --> 00:15:25.640 muun muun toiveet tai joku joku toive on toistaan suurempi, suurempia. 169 00:15:25.640 --> 00:15:30.080 Ja kyllä joskus sitten sitten joutuu joutuu periksi periksi antamaan 170 00:15:30.080 --> 00:15:36.510 moneen moneen suuntaan, mutta mutta ajattelen ajattelen. 171 00:15:36.510 --> 00:15:41.430 Onko se niin, että että tällaisella niinku kun rohkaistaan ihmisiä esittämään 172 00:15:41.430 --> 00:15:47.550 omaa mielipidettään ja sovitaan etukäteen, että altistetaan etukäteen esihenkilönä 173 00:15:47.550 --> 00:15:52.990 itsensä sille että sille että että. Että. 174 00:15:52.990 --> 00:15:58.270 Paras argumentti voittaa niin tota se rohkaisee ajattelemaan 175 00:15:58.270 --> 00:16:08.590 ja ajatuksia esiin tuomaan. Mikä olisi vastakohta? 176 00:16:08.590 --> 00:16:13.570 Parhaan argumentin kriteerille. 177 00:16:13.570 --> 00:16:18.380 Osaatko sanoa niin voisi lähteä asemasta että. 178 00:16:18.380 --> 00:16:22.260 Esihenkilö on aina oikeassa tai tai kova ääni. 179 00:16:22.260 --> 00:16:27.380 Siinä on aina oikeassa tai. Tai. 180 00:16:27.380 --> 00:16:30.790 Tilaaja. 181 00:16:30.790 --> 00:16:38.900 Sanotaanko jos saa kaupan maailmassa, että asiakas on aina oikeassa. 182 00:16:38.900 --> 00:16:44.740 Jotenkin sote sote kentässä sotekentässä kuitenkin tietty jos se on taustalla 183 00:16:44.740 --> 00:16:51.060 tietty tietty idealismi ja ja tota se ei aina tarkoita sitä, että esimerkiksi 184 00:16:51.060 --> 00:16:54.620 tilaaja olisi oikeassa tai asiakas olisi oikeassa. 185 00:16:54.620 --> 00:16:58.460 Tietysti meidän lainsäädäntöä lähtee lähtee siitä, että lapsen etu on usein 186 00:16:58.460 --> 00:17:03.150 tai muut analisteisia lapsen edulla monessa tilanteessa ja ja. 187 00:17:03.150 --> 00:17:08.910 Tää tekee niistä tietyistä päätöksistä joskus aika vaikea vaikeitakin. 188 00:17:08.910 --> 00:17:13.870 Tilaaja voi olla eri mieltä, kun kun esimerkiksi lasta 189 00:17:13.870 --> 00:17:15.910 lähellä oleva hoitava henkilökuntaa. 190 00:17:15.910 --> 00:17:21.030 Tuntuu, että tuntuu, että sitä lapsen etua joutuu pohtimaan pohtii 191 00:17:21.030 --> 00:17:25.590 kovin kovin monen monelta kantilta ja silloin saattaa olla, että 192 00:17:25.590 --> 00:17:29.720 tällainen niinku argumentaatio on rohkaiseva. 193 00:17:29.720 --> 00:17:34.550 Työote niin saattaa olla kyllä oikein oikein tervetullutta. 194 00:17:34.550 --> 00:17:38.950 Vaikkei sillä sitä lopullista päätöstä jotenkin voitettaisikaan. 195 00:17:38.950 --> 00:17:41.910 Mutta mutta. 196 00:17:41.910 --> 00:17:48.350 Mutta tärkeintä on, että, että asiaa tutkitaan monelta kantilta. 197 00:17:48.350 --> 00:17:52.270 Niin ihmisen vello on kovin kompleksista. 198 00:17:52.270 --> 00:17:57.030 Aivan eli ymmärsin ymmärsinkö oikein että. 199 00:17:57.030 --> 00:18:04.630 Vaikka tässä nyt puhutaan argumentaatiosta ja annetaan ehkä sille jonkun näköinen arvo. 200 00:18:04.630 --> 00:18:07.070 Ymmärryksen kasvattajana. 201 00:18:07.070 --> 00:18:12.190 Ja kenties sitten just erimielisyyden ratkaisijana tai jonakin tällaisena, 202 00:18:12.190 --> 00:18:17.110 mutta että se on vain osa inhimillistä elämää ja todellisuutta. 203 00:18:17.110 --> 00:18:24.270 Saattaa olla tekijöitä, jotka eivät ole lainkaan kiinni siitä, että onko se paras argumentti, 204 00:18:24.270 --> 00:18:29.630 joka pystytään esittämään jonkun kannan puolesta, vaan saattaa olla jotain muita. 205 00:18:29.630 --> 00:18:35.110 Seikkoja, jotka ikään kuin ylikävät sen parhaan argumentin diktatuurin 206 00:18:35.110 --> 00:18:39.790 ja joudutaan tekemään jotain muuta kyllä. 207 00:18:39.790 --> 00:18:47.070 Kyllä ja ehkä mä ajattelen näitten näitten muutenkin muutenkin vaikeassa 208 00:18:47.070 --> 00:18:51.070 elämän tilanteessa olevien asiakas asiakkaiden kanssa. 209 00:18:51.070 --> 00:18:55.030 Niin niin joskus joskus täytyy käyttää myös aikaa. 210 00:18:55.030 --> 00:19:00.430 Voi olla, että tässä ajassa tässä hetkessä joku joku asia olisi syytä 211 00:19:00.430 --> 00:19:05.040 tehdä tietyllä tapaa, mutta kun me tiede tiedämme että. 212 00:19:05.040 --> 00:19:09.070 Jos esimerkiksi ollaan ollaan rakentamassa vaikka kiintymyssuhdetta. 213 00:19:09.070 --> 00:19:13.870 Niin saattaa olla, että saattaa olla, että sen kiintymyssuhteen 214 00:19:13.870 --> 00:19:17.070 luomisen takia on järkevä tehdä. 215 00:19:17.070 --> 00:19:22.110 Joskus antaa periksikin aika monessa asiassa, koska koska 216 00:19:22.110 --> 00:19:24.470 tärkeintä on luoda se kiintymyssuhde. 217 00:19:24.470 --> 00:19:32.040 Sen jälkeen on aikaa ja mahdollisuutta mahdollisuutta rakentaa, rakentaa muita. 218 00:19:32.040 --> 00:19:33.880 Muita asioita, mutta jos sitä kiintymyssuhdetta ei 219 00:19:33.880 --> 00:19:40.690 koskaan tule, ei lopulta mitään tule. 220 00:19:40.690 --> 00:19:46.050 Kerrotko hiukan mitä tarkoittaa kiintymyssuhde? 221 00:19:46.050 --> 00:19:52.930 No kiitos tuota lasten niin no tietysti niinkuin lapsen kasvussa ja kehityksessä 222 00:19:52.930 --> 00:19:58.930 kehityksessä se tarkoittaa tarkoittaa suuhdetta, jossa jossa tämä lapsi 223 00:19:58.930 --> 00:20:05.040 lapsi kasvaa ja kasvaa ja kehittyy. Tietenkin tietenkin. 224 00:20:05.040 --> 00:20:12.660 Öö se pitäisi syntyä siellä kovin varhaisessa varhaisessa vaiheessa usein usein. 225 00:20:12.660 --> 00:20:15.100 Primääri objektiin objektiin. 226 00:20:15.100 --> 00:20:17.240 Useinhan se on nimettävä äiti. 227 00:20:17.240 --> 00:20:20.950 Se voi olla toki toki muu muutakin. 228 00:20:20.950 --> 00:20:27.910 Nyt sitten tässä niinku 2 3 ensimmäisenä vuotena vuotena kiintymyssuhteessa suhteeseen 229 00:20:27.910 --> 00:20:33.110 suhteessa tulleet vauriot vauriot usein sitten presentoituu. 230 00:20:33.110 --> 00:20:37.430 Viimeistään teini-iässä ja se on se ryhmä, joka me sitten 231 00:20:37.430 --> 00:20:42.230 sitten lastensuojelussa paljon työskennellään. 232 00:20:42.230 --> 00:20:44.670 Meidän työkaluna. 233 00:20:44.670 --> 00:20:49.710 Kun kun silloin lastensuojelussa kun tehdään pitkään pitkään. 234 00:20:49.710 --> 00:20:51.930 Töitä samojen ihmisten kanssa. 235 00:20:51.930 --> 00:20:55.710 Ehkä jos jossakin puhutaan, että että on suhdeperustaa sitä työtä, mutta silloin kun 236 00:20:55.710 --> 00:21:01.870 tehdään tehdään, tehdään pidempään, niin silloin puhutaan kiintymyssuhde kiintymyssuhdetyöstä 237 00:21:01.870 --> 00:21:10.670 ja ja lähtökohta on että että lapsella esimerkiksi oma ohjaaja on oma ohjaaja ja luo 238 00:21:10.670 --> 00:21:15.080 pyrkii luomaan kiintymyssuhteen tän tän lapsen kanssa. 239 00:21:15.080 --> 00:21:18.990 Niin se on hitaasti hitaasti rakentuva suhde, jota testataan. 240 00:21:18.990 --> 00:21:22.910 Ja tullaan tullaan testaamaan monella tapaa. 241 00:21:22.910 --> 00:21:26.590 Sitä voidaan testata testata. 242 00:21:26.590 --> 00:21:32.030 No kaikilla niillä ei toivotulla teini-ikäisten tempoilla tempoilla, mutta totta kai siihen 243 00:21:32.030 --> 00:21:39.720 liittyy karkaamis hatkaamiset niin kun lastensuojelussa sanotaan tai tai. 244 00:21:39.720 --> 00:21:41.710 Kaikenlainen. 245 00:21:41.710 --> 00:21:46.630 Irtioton kautta rakentuva kiinnittyminen 2 ihmisen välillä 246 00:21:46.630 --> 00:21:52.060 tai tai järjestelmän ja ihmisen välillä. 247 00:21:52.060 --> 00:21:58.670 Jos ajatellaan argumentaatioteorian yhteyttä. 248 00:21:58.670 --> 00:22:01.190 Tähän? 249 00:22:01.190 --> 00:22:06.270 Kiintymyssuhteeseen niin voisi ajatella, että tai ideaalisessa mallissa 250 00:22:06.270 --> 00:22:10.470 jossa käydään tällainen erimielisyyden olemassaolon selvittämistä aina 251 00:22:10.470 --> 00:22:14.110 sinne erimielisyyden ratkaisemiseen saakka. 252 00:22:14.110 --> 00:22:20.630 Parhaassa tapauksessa vähän tämmöinen keskustelu, niin sitä sen läpikäymiseksi 253 00:22:20.630 --> 00:22:25.760 on edellytyksenä kovin monia asioita sosiaalisia. 254 00:22:25.760 --> 00:22:30.510 Asioita yhteiskunnallisia asioita. 255 00:22:30.510 --> 00:22:36.430 Että sallitaan vapaa keskustelu ja niin edespäin mut sitten on myöskin 256 00:22:36.430 --> 00:22:42.950 ikään kun keskustelijan psykologisia edellytyksiä ja. 257 00:22:42.950 --> 00:22:48.230 On tavallista ajatella kai niin, että psykologiset edellytykset on jotain 258 00:22:48.230 --> 00:22:54.990 sellaisia, että näkee mielekkäänä sen keskustelun läpikäynnin näkee esimerkiksi 259 00:22:54.990 --> 00:23:00.630 kriittisen argumentatiivisen keskustelun järkeväksi tai tuottavaksi tai että 260 00:23:00.630 --> 00:23:03.870 se on tavoittelemisen arvoinen asia. 261 00:23:03.870 --> 00:23:08.240 Mutta että sitten ehkä nyt psykologisessa mielessä voidaan ajatella. 262 00:23:08.240 --> 00:23:11.070 Olevan, että täytyy olla. 263 00:23:11.070 --> 00:23:16.280 Jonkun näköinen suhde siihen keskustelukumppaniin. 264 00:23:16.280 --> 00:23:21.520 Jollakin tapaa luottavainen, että et se säilyy keskusteluna 265 00:23:21.520 --> 00:23:25.760 rationaalisena keskusteluna ja. 266 00:23:25.760 --> 00:23:32.310 Jotain tän tyyppisiä asioita, niin kuulostaa siltä, että mikäli. 267 00:23:32.310 --> 00:23:38.430 Ei ole semmoista luottamussuhdetta ihmisiin ylipäänsä tai sitten siihen keskustelukumppaniin, 268 00:23:38.430 --> 00:23:44.750 niin oon ehkä toivotonta edes yrittää aloittaa sellaista ideaalista keskustelua 269 00:23:44.750 --> 00:23:49.550 ja toivoa, että se menee sen ideaalisen keskustelun mukaisesti tai ainakin 270 00:23:49.550 --> 00:23:53.150 edesauttaisi keskustelun. 271 00:23:53.150 --> 00:23:56.830 Niin ton kansalaiskeskustelun tai. 272 00:23:56.830 --> 00:24:00.230 Kumppanin kanssa käytyä keskustelua tai muuta että että kykenee 273 00:24:00.230 --> 00:24:05.450 ikään kuin sen luottamaan sen kumppanin. 274 00:24:05.450 --> 00:24:09.470 Olemiseen siinä keskustelutilanteessa. 275 00:24:09.470 --> 00:24:14.910 Joskus tuolla nuor nuor nuoruusikäinen niin niin tietysti niin kuin ehkä 276 00:24:14.910 --> 00:24:18.910 varmaan koulumaailmasta lähtöisin tai jotenkin kun saattaa saattaa äitiä 277 00:24:18.910 --> 00:24:24.370 keskustella keskustelemaan jopa väittelemään niin kuin. 278 00:24:24.370 --> 00:24:33.030 Ihan vaan väittelemisen väittelemisen ilosta, mutta mutta tota. 279 00:24:33.030 --> 00:24:39.270 Ehkä ehkä näen, näen näitten näitten kyllä kiintymyssuhde. 280 00:24:39.270 --> 00:24:44.350 Kysymyksessä on on haasteita ja ja voi olla että voi 281 00:24:44.350 --> 00:24:47.830 olla että se kasvu ja kehityskin on on. 282 00:24:47.830 --> 00:24:53.510 Sillä tapaa jos ei nyt jos ei nyt turmeltunut, mutta kuitenkin jotakin 283 00:24:53.510 --> 00:24:59.470 joku joku ajatuksellinenkin rakenne on niinku saattaa. 284 00:24:59.470 --> 00:25:04.190 Saattaa vähän laahata laata niin tota. 285 00:25:04.190 --> 00:25:10.150 Päätyvät helposti helposti hyvin rajustikin testaamaan lähinnä sitä omaa ajattelua 286 00:25:10.150 --> 00:25:13.230 ja samaan aikaan sitten sitten omaa turvallisuuttaan. 287 00:25:13.230 --> 00:25:15.350 Aikuisten aikuisten ympärillä. 288 00:25:15.350 --> 00:25:19.790 Mä ajattelin, että hirveän tärkeätä on aina, että me ollaan kiinnostunut siitä, 289 00:25:19.790 --> 00:25:26.070 että lapset, lapset ja nuoret nuoret jotenkin niin kun oppivat. 290 00:25:26.070 --> 00:25:30.670 Kriittisiksi taitaviksi keskustelijoiksi osaavat keskustella aikuisten 291 00:25:30.670 --> 00:25:35.350 kanssa sitten tulevaisuudessa tai tai tietysti sitä kautta vertaisten 292 00:25:35.350 --> 00:25:37.910 vertaistenkin vertaistenkin kanssa. 293 00:25:37.910 --> 00:25:43.150 Mutta mutta pätkä näistä, että me tarvitaan meidän tuolla 294 00:25:43.150 --> 00:25:48.230 taitavia argumentoimaan ja jotenkin niinku. 295 00:25:48.230 --> 00:25:55.470 Malttaa malttaa niin kun tukea että että nuori oppii oppii tällaista keskustelua, 296 00:25:55.470 --> 00:26:01.630 mutta myös sietävä sietävä se, että että se nuori tulee testaamaan meitä mitä 297 00:26:01.630 --> 00:26:07.910 ihmeellisimmillä ihmeellisimmillä väitöksillä ja ja tietysti syytöksilläkin, 298 00:26:07.910 --> 00:26:11.710 mutta ehkä ennen kaikkea väitöksillä ja. 299 00:26:11.710 --> 00:26:14.910 On hyvin mahdollista, että se nuori ei yhtään ajattele edes itse niin vaan kunhan 300 00:26:14.910 --> 00:26:21.390 nyt kokeilee että onko turvallista sanoa tässä kohtaa jotakin rasistista tai 301 00:26:21.390 --> 00:26:25.550 jonkun oikeutta loukkaavaa tai tai milloin mitäkin. 302 00:26:25.550 --> 00:26:30.070 Ja ja mä ajattelen että siinä niinku saa hyvää ammatillista 303 00:26:30.070 --> 00:26:35.480 osaamista on se että se että jotenkin jaksaa. 304 00:26:35.480 --> 00:26:37.280 Kestää itse keksintönsä. 305 00:26:37.280 --> 00:26:43.070 Elikkä kun on keskustelu on lähtenyt niin jaksaa keskustelua viedä ja ei provosoidu ja. 306 00:26:43.070 --> 00:26:49.070 Muistaa että että tota tää saattaa parissakin vuodessa mennä ohi, että tää tää nyt 307 00:26:49.070 --> 00:26:54.710 lausuttu sangen outo peruste saattaa parissakin vuodessa nuoren tarinoissa muuttua 308 00:26:54.710 --> 00:27:00.910 ihan toiseksi, että me ollaan vaan tässä kohde jossa testataan hulluja ajatuksia 309 00:27:00.910 --> 00:27:05.870 ja jos me silloin 100 turvallisia, turvallisia ja. 310 00:27:05.870 --> 00:27:07.990 Eikä olla kauhean kiinnostuneita esimerkiksi siitä, 311 00:27:07.990 --> 00:27:11.350 että minun täytyy voittaa tämä väittely. 312 00:27:11.350 --> 00:27:17.630 Vaan, että nyt on lausuttu ilmaan joitakin ajatuksia ja ja tota odotellaan 313 00:27:17.630 --> 00:27:23.630 joku vuosi niin tulee sieltä ilmasta alas. Eli. 314 00:27:23.630 --> 00:27:27.510 On niin, että samaan aikaan kun me voidaan. 315 00:27:27.510 --> 00:27:34.360 Käydä keskusteluja tavoitteena on ehkä kasvatuskeskustelua tai. 316 00:27:34.360 --> 00:27:39.830 Jonkunnäköisen suhteen luomiskeskustelu kiintymyssuhteen luomiskeskustelua. 317 00:27:39.830 --> 00:27:44.800 Tai jotain muuta arkista niin sen. 318 00:27:44.800 --> 00:27:47.790 Samalla sen kanssa me voidaan. 319 00:27:47.790 --> 00:27:53.150 Ikään kuin sivussa oppia argumentaatiotaitoja tai opiskelijat 320 00:27:53.150 --> 00:27:58.520 tai tai lapsi voi oppia tämmöisiä taitoja. 321 00:27:58.520 --> 00:28:01.320 Näennäistä tehdään jotain muuta, mutta sitten siinä samassa opitaan, 322 00:28:01.320 --> 00:28:07.310 että näitä asioita ja kasvattajan näkökulmasta tai. 323 00:28:07.310 --> 00:28:09.790 Terapeutin tai ohjaajan näkökulmasta. 324 00:28:09.790 --> 00:28:14.950 Siinä ei olla opiskelemassa ensisijaisesti argumentaatiota, mutta sitä 325 00:28:14.950 --> 00:28:20.830 tulee sitten oppineeksi samalla kenties niin ja ja. 326 00:28:20.830 --> 00:28:26.990 Tietysti aikuisen. Just niinku. 327 00:28:26.990 --> 00:28:34.590 Ehkä se aikuisen tehtävä kuitenkin aikuinen opettaa kriittiseen keskusteluun ja aikuinen opettaa 328 00:28:34.590 --> 00:28:42.510 ajattelemiseen ja ja tota pieni pieniä pieniä lapsia narrataan siksi, että ne oppis oppi sen 329 00:28:42.510 --> 00:28:47.510 kun ajattelee et hei nythän se narralais niinku oppii kriittisen ajattelun ja teini-ikäisen 330 00:28:47.510 --> 00:28:52.000 kanssa keskustellaan vaikka yhteiskunnallisista asioista ja. 331 00:28:52.000 --> 00:28:54.880 Jaksetaan vaan oppia ja ennen kaikkea jaksetaan. 332 00:28:54.880 --> 00:28:58.390 Jaksetaan sitä keskeneräisyyttä, jota. 333 00:28:58.390 --> 00:29:02.230 Johon taatusti tuolla tullaan törmäämään. 334 00:29:02.230 --> 00:29:06.630 Toisaalta ne ei ole väsyttäviä keskusteluja kun kyllä kyllä ne saa teini-ikäinen 335 00:29:06.630 --> 00:29:10.270 on onnistuu aina aikuista haastamaan haastaa reilustikin.