WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.670 --> 00:00:03.630 Keskusteluissa. 2 00:00:03.630 --> 00:00:09.950 Käytetään luonnollista kieltä, jonka hyvin tavanomaisiin keinovalikoimiin 3 00:00:09.950 --> 00:00:17.950 kuuluu epäsuora puhe suoran puheen ohella. Ja. 4 00:00:17.950 --> 00:00:20.210 Tämän keino. 5 00:00:20.210 --> 00:00:26.310 Epäsuoran puheen keinovalikoiman ideana on toisinaan. 6 00:00:26.310 --> 00:00:32.510 Ehkäpä. Pyrkiä säilyttämään toisen kasvot, jos. 7 00:00:32.510 --> 00:00:34.730 Esitetään kovaa kritiikkiä. 8 00:00:34.730 --> 00:00:37.030 Saatetaan se tehdä epäsuorasti. 9 00:00:37.030 --> 00:00:43.310 Toisinaan saattaa olla, että puhuja haluaa etäännyttää itseään sana sanottavasta 10 00:00:43.310 --> 00:00:50.830 asiasta ikään kuin tuomalla etäisesti niin sanotusti pöytään jonkun asian 11 00:00:50.830 --> 00:00:55.070 korostamatta kuitenkaan omaa rooliaan siinä. 12 00:00:55.070 --> 00:01:00.190 Ja joskus halutaan pehmentää sanottavaa ja niin edespäin 13 00:01:00.190 --> 00:01:05.910 epäsuoralla puheilla on paljon tällaisia. Funktiota tai. 14 00:01:05.910 --> 00:01:09.600 Syitä. Miksi käyttää sitä? 15 00:01:09.600 --> 00:01:16.110 Olet kertonut että. Työssäsi olet epäsuoriin puheisiin. 16 00:01:16.110 --> 00:01:18.350 Törmännyt ja käyttänyt niitä itse. 17 00:01:18.350 --> 00:01:21.030 Voitko avata hiukan tätä? 18 00:01:21.030 --> 00:01:26.510 Joo, jotenkin ajattelen, varsinkin varsinkin tällaisen niin kun. 19 00:01:26.510 --> 00:01:36.570 Yhteisössä tapahtuva tapahtuva keskustelu on tavattoman paljon epäsuoraa puhetta ja. 20 00:01:36.570 --> 00:01:38.370 Onko se näin? 21 00:01:38.370 --> 00:01:41.530 Näin siinä niinku monta monta niin kun tasoa, mutta mutta ihan 22 00:01:41.530 --> 00:01:46.860 niinku lähtien täällä niinku johtamiskulttuurista. 23 00:01:46.860 --> 00:01:53.540 Koska esihenkilötoiminta yhteisössä, jossa jossa työskentely tapahtuu, 24 00:01:53.540 --> 00:02:01.460 tapahtuu asiakkaan ja työntekijän nuoren ja nuoren hänen ohjaajansa välille 25 00:02:01.460 --> 00:02:05.340 suhteessa ja pyritään kiintymyssuhteeseen. 26 00:02:05.340 --> 00:02:09.620 Siinä on hirveän tärkeää, että että on on sellainen tunnelma, että 27 00:02:09.620 --> 00:02:13.680 sitä sitä suhdetta on hyvä siinä kehittää ja ja. 28 00:02:13.680 --> 00:02:17.670 Ja sen sen nuoren joskus. 29 00:02:17.670 --> 00:02:22.750 Joskus sangen hankalakin elämäntilanne tulee kuitenkin niin kun yksi yksi, niin 30 00:02:22.750 --> 00:02:29.000 kun käsitellyksi ja yksi eletyksi niin että että se siedettävänä. 31 00:02:29.000 --> 00:02:35.150 Riittävässä määrin siedettävänä pysyy niin tarkoittaa myös esihenkilöltä sitä, että. 32 00:02:35.150 --> 00:02:41.070 Ei ei sitä aikuisten ryhmää voi johtaa. 33 00:02:41.070 --> 00:02:45.000 Niinku suorilla komennoilla käskyillä. 34 00:02:45.000 --> 00:02:51.430 Velvoituksilla vaan vaan loppu loppujen lopuksi loppu loppujen lopuksi kaikki. 35 00:02:51.430 --> 00:02:56.230 Työntekijän ja esihenkilön väli välissä tapahtuva kommunikaatio 36 00:02:56.230 --> 00:03:01.790 lopulta valuu sinne kiintymyssuhdetyöhön. Joo. 37 00:03:01.790 --> 00:03:07.110 Huo huomaan näitä näitä epäsuora puhe akti. 38 00:03:07.110 --> 00:03:09.950 Asioita tossa tarkasteltuaan, että et loppujen lopuksi 39 00:03:09.950 --> 00:03:14.910 se meidän puhehan on sitä koko aika. Olisikohan? 40 00:03:14.910 --> 00:03:23.030 Jo aika tehdä lumityöt tai pitäisikö viedä roskat tai tai näin loppujen 41 00:03:23.030 --> 00:03:28.230 lopuksi asioissa, että etäännytetään tavattoman paljon se mitä sanoit, sanoit kasvojen 42 00:03:28.230 --> 00:03:32.750 säilyttämisestä niin niin se on äärimmäisen äärimmäisen tärkeätä. 43 00:03:32.750 --> 00:03:38.830 Työntekijän tulee säilyttää, aina kasvaa tai esihenkilö tulee aina kiinnostuneita. 44 00:03:38.830 --> 00:03:41.910 Työntekijä säilyttää kasvonsa ja työntekijän tulee aina olla 45 00:03:41.910 --> 00:03:45.670 kiinnostuneita, että asiakas säilyttää kasvunsa. 46 00:03:45.670 --> 00:03:52.110 Tilanne tahansa nää ehkä tota korostuu esimerkiksi väkivaltatilanteessa, niin niin 47 00:03:52.110 --> 00:03:57.750 koskaan ei ole niin hankala väkivaltatilanne, että etteikö pitäisi olla kiinnostunut, 48 00:03:57.750 --> 00:04:03.030 että se esimerkiksi väkivaltainen nuori säilyttää kasvonsa. 49 00:04:03.030 --> 00:04:08.350 Suhteessa omaan ryhmäänsä ja suhteessa myös ympärillä oleviin aikuisiin. 50 00:04:08.350 --> 00:04:11.790 Sellaista sellaista painia ei olekaan jossa niinku olla 51 00:04:11.790 --> 00:04:21.690 kiinnostunut kasvojen säilyttämisestä. 52 00:04:21.690 --> 00:04:24.490 Näetkö että. 53 00:04:24.490 --> 00:04:30.190 Kasvojen säilyttäminen on myös sitten esimerkiksi. 54 00:04:30.190 --> 00:04:36.950 Lastensuojelulaitoksen ja vaikkapa kunnan sosiaalitoimen välisen tällaisen 55 00:04:36.950 --> 00:04:43.590 instituution edustajan välisessä suhteessa läsnä vai? 56 00:04:43.590 --> 00:04:46.070 Onko ne eri tyyppisiä keskusteluja? 57 00:04:46.070 --> 00:04:52.560 Onko siellä sitten suorempaa keskustelua vai miten kuvaat sitä? 58 00:04:52.560 --> 00:04:56.880 Pitäisi pystyä. Pystyy pitäisi olla. 59 00:04:56.880 --> 00:05:02.470 Kun ehkä siinä omassa diskurssissa on niin taitava, että että että. 60 00:05:02.470 --> 00:05:08.170 Että se säilyisi myös sinne sinne. 61 00:05:08.170 --> 00:05:10.250 Se olisi hyvinvointialueen sosiaali. 62 00:05:10.250 --> 00:05:12.570 Sosiaalityöntekijä tekijän kanssa. 63 00:05:12.570 --> 00:05:17.010 Nämä nämä samat asiat käydään käydään läpi se lapsen ansiosta vastaavan 64 00:05:17.010 --> 00:05:22.870 sosiaalityön teki tekijän kanssa niin edelleenkin. 65 00:05:22.870 --> 00:05:28.870 Luottaa siihen, että lä pesy periaatteella kaikki tän nuoren elämässä olevan 66 00:05:28.870 --> 00:05:33.550 se koko koko ammattilaisten ketju oivaltaa saman asian. 67 00:05:33.550 --> 00:05:35.390 Ja mä ajattelin, että joskus joskus. 68 00:05:35.390 --> 00:05:42.430 Voi olla, että lähtökohtaisesti ei ihan niin ole, mutta mutta omalla puheen parrellaan 69 00:05:42.430 --> 00:05:48.080 ja omalla ehkä sellaisella luottamusta herättävällä ja ja. 70 00:05:48.080 --> 00:05:50.130 Ehkä niin kun. 71 00:05:50.130 --> 00:05:52.710 Se on se ehkä jossain määrin kuin sallivallakin tavalla 72 00:05:52.710 --> 00:05:57.700 tavalla puhua puhua niin niin tota. 73 00:05:57.700 --> 00:06:03.340 Saattaa päätyyn tilanteeseen, että kaikki kaikki kokee säilyttävänsä kasvonsa 74 00:06:03.340 --> 00:06:09.420 kuitenkin niin että että ei asioita lakaista maton alle, kun asiat on hoidetaan 75 00:06:09.420 --> 00:06:16.780 asiana mutta mutta ei, ei se tarvitse mitään eri erityistä, erityisiä mielenosoituksia 76 00:06:16.780 --> 00:06:19.420 tai erityisiä erityisiä osoituksia. 77 00:06:19.420 --> 00:06:27.150 Kuka on tehnyt väärin, kuka on tehnyt? Tehnyt oikein. 78 00:06:27.150 --> 00:06:34.230 Jos puhutaan argumentaatio ja argumentaatiosta ja erityistä argumenteista, 79 00:06:34.230 --> 00:06:40.870 jotka on ura urasi aikana nousseet esille aika kiinnostavia. 80 00:06:40.870 --> 00:06:43.470 Keskusteluja käydään. 81 00:06:43.470 --> 00:06:49.830 Mitä ajattelet nyt sitten erilaisista keinoista tai keinoja koskevista 82 00:06:49.830 --> 00:06:55.710 keskusteluista, sosiaalialalla tai tai ya DN alalla? 83 00:06:55.710 --> 00:06:58.630 Tuleeko mieleen jotain semmoisia mistä haluaisit kertoa? 84 00:06:58.630 --> 00:07:04.070 No joo, joo, jos jos se niinku tuolla huumausaine. 85 00:07:04.070 --> 00:07:09.360 Kysymyksissä 90 luvun lopussa oli haettiin. 86 00:07:09.360 --> 00:07:13.320 Haettiin ratkaisu siihen, että noudatetaanko suomessa tällaista haittoja 87 00:07:13.320 --> 00:07:21.880 minimoivaa keskustelua tai haittojen minimoima minimoivaa lainsäädäntöä 88 00:07:21.880 --> 00:07:27.070 hyväksyen ruiskujen vaihto-ohjelmat tai tai. 89 00:07:27.070 --> 00:07:29.990 Oppiattiriippuvaisten korvaushoidon tai tän tyyppiset. 90 00:07:29.990 --> 00:07:32.590 Se oli iso keskustelua ja siihen lopulta päädyttiin. 91 00:07:32.590 --> 00:07:36.190 Päädyttiin aika lailla siihen tilanteeseen missä missä tällä 92 00:07:36.190 --> 00:07:38.230 hetkellä oli, mutta se oli isossa murrosvaiheessa. 93 00:07:38.230 --> 00:07:40.390 Minä ajattelin, että lastensuojelussa tällä hetkellä 94 00:07:40.390 --> 00:07:44.470 lastensuojelulainsäädännön suhteen. 95 00:07:44.470 --> 00:07:50.590 Ollaan jossain määrin murrosvaiheessa lastensuojelulaki on on muutettu. 96 00:07:50.590 --> 00:07:52.390 Muutettu kovin paljon. 97 00:07:52.390 --> 00:07:56.660 Se on hyvin pirstaleinen, pirstaleinen ja ja. 98 00:07:56.660 --> 00:08:02.640 Hieman parodiset voi sanoa, että lastensuojelulaki on muutettu kohu per pykälä. 99 00:08:02.640 --> 00:08:08.160 Systeemille tällä hetkellä se on kokonaisuudistuksen uudistuksen edessä. 100 00:08:08.160 --> 00:08:12.450 Argumentaation näkökulmasta. 101 00:08:12.450 --> 00:08:18.630 Tuo on mun mielestä kulkee 2 2 eri linjaa, jossa toinen toinen on tällainen. 102 00:08:18.630 --> 00:08:26.190 Tällainen keino lastensuojelun lastensuojelun keinoja lisäävä tai no voimaa 103 00:08:26.190 --> 00:08:32.630 ja pakko on lisäävä lisäävä näkökulma ja toinen on ehkä tällainen yleinen 104 00:08:32.630 --> 00:08:37.710 humaani lähestymistapa, jossa pakkoja pakkoa pyritään. 105 00:08:37.710 --> 00:08:43.840 Pyritään vähentämään näiden 2 tietysti pakkoon lisäävä. 106 00:08:43.840 --> 00:08:51.270 Lisäävä näkemys liittyy tällaiseen tällaiseen koetaan ongelmaksi. 107 00:08:51.270 --> 00:08:56.470 Tänä tänä päivänä kun kun asiat pyritään tekemään läpi 108 00:08:56.470 --> 00:09:02.310 läpinäkyvästi ja asiat kirjataan ja ja. 109 00:09:02.310 --> 00:09:10.150 Asioista jää jää jälki niin osalla on herännyt huoli, että että ei saa voimaa käyttää. 110 00:09:10.150 --> 00:09:15.800 Nuoria ei saattaa esimerkiksi laitoksen ulkopuolella fyysisesti kiinni. 111 00:09:15.800 --> 00:09:21.370 Nuoria ei saa, ei saa pitää arestissa. 112 00:09:21.370 --> 00:09:26.650 Osalle herää huoli huoli tällaisesta niinku kurinpidollisista syistä päädytään 113 00:09:26.650 --> 00:09:32.610 perustelemaan sitten esimerkiksi, että meidän asiaksi asiakkaat ovat niin erityisiä, 114 00:09:32.610 --> 00:09:35.530 että he tarvitsevat hyvin erityistä voimankäyttöä. 115 00:09:35.530 --> 00:09:43.910 Sitten se toinen toinen toinen puoli puoli on se, että että että yleisesti. 116 00:09:43.910 --> 00:09:48.310 Yleisesti katsotaan katsotaan, että inhimillinen lähestymistapa 117 00:09:48.310 --> 00:09:56.230 lisää inhimillistä inhimillisiä. Seuraa seuraamuksia. 118 00:09:56.230 --> 00:10:05.270 On oivallettu, että traumassa traumahoidossa pakko on loppujen lopuksi hyvin huono. 119 00:10:05.270 --> 00:10:10.780 Huono työmuoto. Ja ja ja. 120 00:10:10.780 --> 00:10:15.380 Näitten ehkä niinku 2 2 maailman välillä jonkinnäköistä keskustelua 121 00:10:15.380 --> 00:10:19.710 tälläkin tälläkin hetkellä hetkellä käydään. 122 00:10:19.710 --> 00:10:22.190 Kolmantena asiana siellä on tietenkin sitten valvonnan valvonnan 123 00:10:22.190 --> 00:10:25.230 puoli ja ehkä valvonnan valvonnassakin on on jotakin. 124 00:10:25.230 --> 00:10:28.550 Sellaisia on joitakin seikkoja, jossa tietysti ylilyöntejäkin 125 00:10:28.550 --> 00:10:30.430 varmaan varmaan on tapahtunut. 126 00:10:30.430 --> 00:10:36.390 Miten on miten on, miten on jotenkin tietoa tietoa kerätty mut mä näen niinku 2 tällaisen 127 00:10:36.390 --> 00:10:43.550 niin kun pakko on lisää ja pakkoa vähentävän vähentävän keskustelun olevan vallalla ja nousevan 128 00:10:43.550 --> 00:10:47.320 nyt siinä kohtaa sitten kun lastensuojelun kokonaisuudistusta. 129 00:10:47.320 --> 00:10:54.960 Eteenpäin. Eteenpäin viedään. 130 00:10:54.960 --> 00:11:00.790 Tää on aika. Kiinnostava argumentaatio. 131 00:11:00.790 --> 00:11:04.990 Tutkimuksen kannalta tää mitä sanoit? 132 00:11:04.990 --> 00:11:11.950 Jos sitä kutsuu, kutsuisi jonkunnäköiseksi tämmöiseksi kielto tai pakkokeino tyyppiseksi 133 00:11:11.950 --> 00:11:17.510 ajattelutavaksi voisi ajatella, että että on tällainen. 134 00:11:17.510 --> 00:11:25.270 Hyvin tunnistettava. Kielto. 135 00:11:25.270 --> 00:11:32.430 Tyyppinen asennoituminen johonkin ilmiöön, joka näyttää kytkeytyvän ongelmaan. 136 00:11:32.430 --> 00:11:36.270 Joka joka siitä asiasta seuraa. 137 00:11:36.270 --> 00:11:41.610 Olipa sitten kyse näistä mainitsemista. 138 00:11:41.610 --> 00:11:50.200 Päihteiden käytöstä tai tai sitten jonkun näköisestä nuoren oireilusta tai. 139 00:11:50.200 --> 00:11:58.400 Karkailusta tai tän tyyppisestä asiasta tai sitten vaikkapa kännykän käyttö jossakin 140 00:11:58.400 --> 00:12:05.880 tilanteessa kielletään eikä kännykät tai ehkä yliopistomaailmassa viimeisten muutaman 141 00:12:05.880 --> 00:12:13.200 vuoden aikana on tekoäly myös ollut mullistavana tekijänä ja siellä on keskusteluissa 142 00:12:13.200 --> 00:12:18.040 lähestulkoon poikkeuksista aina joku sanonut, että kielletään se. 143 00:12:18.040 --> 00:12:19.990 Rajataan se pois keino valikoimasta. 144 00:12:19.990 --> 00:12:25.070 Tai ja ja sitten ehkäpä vielä sitten perään laitetaan joku 145 00:12:25.070 --> 00:12:29.790 seurantavalvonta tai joku tän tyyppinen. 146 00:12:29.790 --> 00:12:33.550 Ajattelutapa ja tää on niinku poliittisen filosofian ja sosiologian 147 00:12:33.550 --> 00:12:36.590 näkökulmasta todella vähän ikään kuin kiinnostava. 148 00:12:36.590 --> 00:12:39.550 Miten yhteiskunnassa on eri lailla palvottu ja kielletty 149 00:12:39.550 --> 00:12:42.750 ja rajattu ja ja niin edespäin. 150 00:12:42.750 --> 00:12:51.070 No sama varmaan voidaan ajatella maahanmuuttokysymyksissä jokainen tunnistanee. 151 00:12:51.070 --> 00:12:53.390 Näkemyksiä jossa. 152 00:12:53.390 --> 00:12:59.030 Maahanmuuttoon pitää suhtautua kieltävästi tai sitten voidaan ajatella sitä 153 00:12:59.030 --> 00:13:05.380 mainitsemasi humaanista näkökulmaa maahanmuuttoon nähden. 154 00:13:05.380 --> 00:13:11.180 Ja ottamatta kantaa, että mitä missäkin tapauksessa rajauksesta ajattelee tai 155 00:13:11.180 --> 00:13:18.430 kieltämisestä tai seurannasta tai valvonnasta niin nää positiot. 156 00:13:18.430 --> 00:13:24.830 Vapaus positio ja sitten rajaamis positio tuntuu olevan tunnistettavasti läsnä. 157 00:13:24.830 --> 00:13:29.070 Hyvin monen tyyppisissä inhimillisissä toiminnoissa. 158 00:13:29.070 --> 00:13:35.070 Onko tulkinta niin väärä vai näetkö jotain semmoista? 159 00:13:35.070 --> 00:13:37.950 Eri sanooko tää yhtään tän sun ajatuksen kanssa? 160 00:13:37.950 --> 00:13:44.590 Joo kyllä toi kyllä nää tota toisiaan. Toisianne että. 161 00:13:44.590 --> 00:13:49.680 Näyttää seuraavan ja ja tota. 162 00:13:49.680 --> 00:13:55.800 Vielä ehkä toisin jotenkin niin kun esimerkiksi lastensuojelulaissa ja minä haluaisin kuljettaa, 163 00:13:55.800 --> 00:14:01.880 kuljettaa mukana tälläisen niinku resurssi resurssiajatuksen tai. 164 00:14:01.880 --> 00:14:07.160 Ja myös työhyvinvointi ajatuksen mukana, että jos jos on tunteita, on riittävät 165 00:14:07.160 --> 00:14:14.360 resurssit ja ja tuntee itsensä vahvasti työkykyiseksi niin jaksaakin myös 166 00:14:14.360 --> 00:14:18.630 myös vaikka keskustella rajoista eikä asettaa. 167 00:14:18.630 --> 00:14:20.910 Niitä. 168 00:14:20.910 --> 00:14:26.670 Tietysti se mitä aikaisemmin tässä on puhuttu, puhuttu sen kriittisen lapsen 169 00:14:26.670 --> 00:14:31.390 kriittisen ajattelun kehittymisen samasta asiastahan tässäkin on kysymys, että 170 00:14:31.390 --> 00:14:36.030 jaksetaan odottaa odottaa, että se kriittinen suhtautuminen myös esimerkiksi 171 00:14:36.030 --> 00:14:40.310 omaan ei-toivottuun käyttäytymiseen kehittyisi. 172 00:14:40.310 --> 00:14:46.630 Eikä eikä yrittäisi oikaista niin että suljetaan lapsi vaan. 173 00:14:46.630 --> 00:14:54.670 Esimerkiksi esimerkiksi johonkin määräajaksi johonkin johonkin laitokseen, jossa jossa. 174 00:14:54.670 --> 00:14:59.390 Mahdollisuudet. Virheisiin jää mahdollisimman pieneksi.