WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:06.630 --> 00:00:09.260 Pragmatic elektiivistä teoriassa on. 2 00:00:09.260 --> 00:00:14.580 Esitetty tämmöinen argumentaation etiketti 10 sääntöä ja on pyytänyt sua tutustumaan 3 00:00:14.580 --> 00:00:22.890 näihin ja nyt sitten kysynkin sitten kunkin säännön yhteydessä, että mitä eduskunnassa 4 00:00:22.890 --> 00:00:29.180 näistä säännöistä näet noudatettavan tai ei noudatettavan. 5 00:00:29.180 --> 00:00:34.410 Ja aloitetaan vapaus säännöllä ideaalimaailmassa teorian mukaan voi 6 00:00:34.410 --> 00:00:38.870 esittää mitä hyvänsä eli aittaa saa aivan mitä tahansa. 7 00:00:38.870 --> 00:00:41.510 Miten on miten eduskunnassa? 8 00:00:41.510 --> 00:00:47.610 No meillä on näitä instituutioita institutionaalisia reunaehtoja. 9 00:00:47.610 --> 00:00:53.090 Esimerkiksi jos käsitellään asiaa vaikka budjetti, niin yleensä sitten siellä 10 00:00:53.090 --> 00:00:58.650 Otsikko, että mitä osaa sitä budjettia ja sitten sitten kysymykset tai puheenvuorot 11 00:00:58.650 --> 00:01:02.120 mitkä eivät liity siihen, niin puhemies saattaa ohjata. 12 00:01:02.120 --> 00:01:05.440 Puhujaa sitten taas vaikka kyselytunti. 13 00:01:05.440 --> 00:01:12.740 Aika tällainen perinteinen missä jokainen oppositiopuolue yleensä isoimmasta pienimpään 14 00:01:12.740 --> 00:01:18.320 saa aloittaa tietynlaisen kysymyksen sarjan, missä yleensä saattaa olla eri kannan väittämää, 15 00:01:18.320 --> 00:01:24.200 joka sitten vaaditaan, että se ministeri sitten taas perustelu että ei ole näin, että 16 00:01:24.200 --> 00:01:26.940 he joutuvat tavallaan sille puolustuskannalle. 17 00:01:26.940 --> 00:01:31.880 Niin siinä aina slotti, että jos vaikka isoimpana oppositiopuolueena demarit 18 00:01:31.880 --> 00:01:37.860 aloitetaan vaikka esimerkiksi puhumaan sosiaali ja terveyspalveluiden riittävyydestä, 19 00:01:37.860 --> 00:01:42.300 niin sitten minä en voi esittää kysymystä vaikka koulutuksessa, siinä osuudessa 20 00:01:42.300 --> 00:01:44.600 ja sitten siinä ohjataan pois. 21 00:01:44.600 --> 00:01:49.840 No sitten tää on isältä, on myös sellaisia institutionaalisia, vaan enemmänkin 22 00:01:49.840 --> 00:01:54.040 tällaisiin käyttäytymisnormeihin liittyviä kokonaisuuksia. 23 00:01:54.040 --> 00:01:58.570 Elikkä voin odottaa jos menisin puhumaan jostain tietyistä. 24 00:01:58.570 --> 00:02:06.580 Tabuista niin saattaisin saada joko joko todella suurta ihmetystä taikka 25 00:02:06.580 --> 00:02:11.980 jopa sitten suoranaista tällaista, että ei, ei saa puhua tietystä aiheesta. 26 00:02:11.980 --> 00:02:16.610 No en ole, en ole ehdottomassa mitään keskustelua tällaisista, mutta jos vaikka jonkun 27 00:02:16.610 --> 00:02:21.340 kanta olisi se, että intensiivisesti pitäisi olla laillista tai joku näin tyylistä, 28 00:02:21.340 --> 00:02:27.620 niin tällaisen saattaisi kohdistua tällainen niin kun aika vaikea mahdollisuus avata 29 00:02:27.620 --> 00:02:30.360 sitä keskustelua, koska se nähtäisiin niin räikeästi. 30 00:02:30.360 --> 00:02:36.230 Lainsäädännön näkökulmasta ongelmasta, mutta mies mielipiteen näkökulmasta aivan. 31 00:02:36.230 --> 00:02:40.510 Että sieltä löytyy kyllä, mutta teknisesti siellä ei ole mitään säätöä missä 32 00:02:40.510 --> 00:02:45.490 sanottaisiin että mistä saa puhua ja mistä ei vaan sitä ohjaa ohjaa sitä käytännöt 33 00:02:45.490 --> 00:02:51.070 instituution normit aivan ilmeisesti on niin, että eduskunnassa ihan ääneen 34 00:02:51.070 --> 00:02:54.660 sanotaan usein, että kansanedustaja. 35 00:02:54.660 --> 00:02:59.680 Puheoikeus on varsin varsin suuri ja vapaa kyllä ja on myös 36 00:02:59.680 --> 00:03:04.310 niin, että meillä on sananvapauden niin kun. 37 00:03:04.310 --> 00:03:07.890 Suoja suurempi kuin kansalaisilla muilla kansalaisilla. 38 00:03:07.890 --> 00:03:12.590 Elikkä meillä on tällainen niin kun perustuslaillinen sananvapauden suoja. 39 00:03:12.590 --> 00:03:17.150 Mikä sitten on näkynyt vaikka siinä että kansanedustaja on vaikka 40 00:03:17.150 --> 00:03:20.590 salissa saanut tai saanut on sanonut jotain joka olisi saattanut 41 00:03:20.590 --> 00:03:24.770 sitten kansalaisen sanomana johtaa syytteeseen. 42 00:03:24.770 --> 00:03:29.330 Mutta sitten syytesuojaa erillä taas eduskunnassa poistettu kansanedustajalta 43 00:03:29.330 --> 00:03:32.920 eli se on teknisesti mahdollista poistaa tämän syytesuoja, mutta se 44 00:03:32.920 --> 00:03:35.940 vaatii tietyn prosentin äänestyksestä. 45 00:03:35.940 --> 00:03:38.850 Tavallaan, että enemmistö mä en muista mikään enemmistö on osa siitä, 46 00:03:38.850 --> 00:03:42.190 mutta suuri merkittävä enemmistö kansanedustajista pitää äänestää 47 00:03:42.190 --> 00:03:45.270 sen syytesuojan poistamisen puolesta, jotta. 48 00:03:45.270 --> 00:03:51.220 Jotta sitten tavallaan tämä syyttäminen on mahdollista teknisesti aivan, mutta se suojaa 49 00:03:51.220 --> 00:03:55.840 eduskunnassa käyty keskustelua ei sosiaalisessa mediassa taikka muualla formaatissa oleva 50 00:03:55.840 --> 00:04:00.920 keskus aivan eli hyvin määritellyt rajat on tälläkin kyllä. 51 00:04:00.920 --> 00:04:04.700 Mitenkäs sitten jos ajatellaan sääntöjen rikkomuksia? 52 00:04:04.700 --> 00:04:07.360 Miten näet eduskunta? 53 00:04:07.360 --> 00:04:13.030 Keskusteluissa muodollisissa ja ei muodollisissa yhteyksissä. 54 00:04:13.030 --> 00:04:15.800 Tuleeko siellä fantasioita vastaan? 55 00:04:15.800 --> 00:04:19.040 No sieltä tulee vaikka minkälaisia fantasioita vastaan, mutta 56 00:04:19.040 --> 00:04:22.490 osa eduskunnassa ei nähdä teknisesti ongelmana. 57 00:04:22.490 --> 00:04:29.800 Elikkä tietyt meidän tässä kontekstissa olevat fantasiat joko ovat peruskäytäntöjä 58 00:04:29.800 --> 00:04:35.740 eduskunnassa taikka sitä pidetään niin kun sivu sivuvirran tuotteena isossa 59 00:04:35.740 --> 00:04:42.360 prosessissa ja sitten on joitakin joihinkin puututaan yksi mikä täysistunnossa 60 00:04:42.360 --> 00:04:45.020 sitten pidetään mielenkiintoisesti. 61 00:04:45.020 --> 00:04:48.940 Ongelmallisina on olleet varmaan kuullut tästä, että eduskunnassa ei saa syyttää ketään 62 00:04:48.940 --> 00:04:55.430 valehtelusta vaan pitää sanoa että on puhunut muunneltua totuutta ja ja se on tosi 63 00:04:55.430 --> 00:05:02.210 kiinnostavaa, koska tässähän sisällöllisesti on ehkä argumentaation näkökulmasta vaikea 64 00:05:02.210 --> 00:05:07.020 hahmottaa että mikä mikä osa siitä on niinku perusteellisesti ongelmallinen, mutta 65 00:05:07.020 --> 00:05:11.130 se on enemmänkin tällainen käyttäytymis normi, eikä että se sisältäisi sinänsä, että 66 00:05:11.130 --> 00:05:14.750 sä voit sanoa sen saman asian, mutta sun pitää vaan muodostaa se tietyllä tavalla, 67 00:05:14.750 --> 00:05:17.510 mutta sitten tällaisia niinku. 68 00:05:17.510 --> 00:05:21.490 Niinku oikeita fantasioita mitä eduskunnassa on niin. 69 00:05:21.490 --> 00:05:26.180 On vaikka henkilöön meneminen arvo omassa argumentaatiossa. 70 00:05:26.180 --> 00:05:33.340 Taikka vaikka vaikka tota tunteilla manipulointi aika monestikin. 71 00:05:33.340 --> 00:05:39.360 Poliittisessa keskustelusta jollain tasolla läsnä, mutta riippuen siitä, että missä sitä 72 00:05:39.360 --> 00:05:44.110 käytetään, niin siihen saatetaan puuttua eri tavalla eli jos sitä käytetään. 73 00:05:44.110 --> 00:05:50.240 Tosi räikeästi eduskuntasalissa niin puhemies saattaa puuttua siihen, mutta se saattaa riippua 74 00:05:50.240 --> 00:05:54.780 myös puhemiehestä elikkä puhemiehillä, koska on varsinainen puhemies. 75 00:05:54.780 --> 00:05:58.790 Sitten on varaa 2 varapuhemiestä, niin heillä saattaa olla erilaiset linjaukset 76 00:05:58.790 --> 00:06:03.160 siitä tai periaatteet, että mikä on hyväksyttävää puhetta ja sitten se 77 00:06:03.160 --> 00:06:07.700 saattaa näkyä siihen että mihinkä puututaan. 78 00:06:07.700 --> 00:06:12.930 Totta kai sitten niin kun on myös sellaisia missä sitten niinku käydään sosiaalisessa mediassa 79 00:06:12.930 --> 00:06:18.930 taikka muualla paneeleissa tai näin, niin se riippuu tavallaan sitten vaikka että onko paneelilla 80 00:06:18.930 --> 00:06:24.250 joku puheenjohtaja joka puuttuu siihen taikka sitten voi olla vaan niin että että tota siihen 81 00:06:24.250 --> 00:06:29.110 ei teknisesti puuta siinä hetkessä, mutta sitten jälkikäteen saattaa tulla kriittinen keskustelu 82 00:06:29.110 --> 00:06:32.730 vaikka sen jälkeen kun media on tehnyt jutun asiasta. 83 00:06:32.730 --> 00:06:36.590 Mutta tällaisia henkilöön meneviä kokonaisuuksia. 84 00:06:36.590 --> 00:06:38.480 On ehkä sitten tällaisia. 85 00:06:38.480 --> 00:06:44.420 Yleensä ne voi olla vähän sellaisia niinku surkuhupaisiakin että käytetään joku stereotypia 86 00:06:44.420 --> 00:06:49.610 on vaikka että ehkä vihreistä voi olla joku stereotypia joku viher hipit ja sitten käydään 87 00:06:49.610 --> 00:06:53.950 että viheripien mielestä tämä on näin ja näin vaikka sitten todellisuudessa sitten siinä 88 00:06:53.950 --> 00:06:58.250 ei syy seuraussuhdetta siinä viheripoilla ja sillä kannalla mikä on, niin ei välttämättä 89 00:06:58.250 --> 00:07:05.560 löydy tai sitten voi olla vaikka minun tapauksessa voi olla niin että että vaikka rasistista 90 00:07:05.560 --> 00:07:08.450 henkilön niinku liittyvä herjausta. 91 00:07:08.450 --> 00:07:13.970 Mut se on yleensä sitten niinku sosiaalisessa mediassa, joka sitten voidaan tulkita tavallaan, 92 00:07:13.970 --> 00:07:17.490 että siinä ei sitten mennä siihen argumentaatioketjuun vaan halutaan. 93 00:07:17.490 --> 00:07:20.060 Halutaan sitten ehkä muilla keinoilla vaikuttaa siihen, 94 00:07:20.060 --> 00:07:24.490 että keskustellaanko ylipäätänsä. Aivan. 95 00:07:24.490 --> 00:07:32.050 Entä mitä ajattelet tästä sosiaalisesta mediasta ja poli kansanedustajapoliitikkona 96 00:07:32.050 --> 00:07:34.290 sosiaalisessa mediassa? 97 00:07:34.290 --> 00:07:40.280 Onko se huomattavasti vapaampaa se keskustelu tai. 98 00:07:40.280 --> 00:07:43.910 Rikotaanko siellä enemmän sääntöjä on sitten. 99 00:07:43.910 --> 00:07:48.440 Eduskuntatalon sisällä, valiokunnissa ja istuntosalissa. 100 00:07:48.440 --> 00:07:53.280 Kyllä siellä rikotaan huomattavasti enemmän sääntöjä ja se liittyy kaikkiin puolueisiin 101 00:07:53.280 --> 00:07:59.370 ja olen itse tunnistanut, että ihmisillä ja poliitikoilla saattaa olla erilainen tapa puhua 102 00:07:59.370 --> 00:08:03.390 jopa siellä sosiaalisessa mediassa, kun sitten täysistunnossa. 103 00:08:03.390 --> 00:08:07.710 Että saattaa olla sellainen, että ihminen tunnetaan todella niinku kärkkään 104 00:08:07.710 --> 00:08:11.460 puhujana sosiaalisessa mediassa, mutta hänellä sitten saattaakin täysin tuo 105 00:08:11.460 --> 00:08:17.390 salissa olla muodollinen käyttäytymis normi kunnossa. 106 00:08:17.390 --> 00:08:21.230 Eli tavallaan tällainen niin kun keskustelen eriytyminen on tapahtunut 107 00:08:21.230 --> 00:08:27.090 omasta mielestäni politiikassa, mutta tota ja sitten ehkä siellä sosiaalisessa 108 00:08:27.090 --> 00:08:29.840 mediassa jos miettii sitä että. 109 00:08:29.840 --> 00:08:36.380 Jos pyrkimys on siinä, että käytäisiin perusteltuja argumentteja ja pyrittäisiin 110 00:08:36.380 --> 00:08:40.880 vaikka siihen, että joko päädytään yhteiseen ymmärrykseen yhteiseen lopputulemaan 111 00:08:40.880 --> 00:08:44.840 taikka siihen, että kummatkin pitävät oman kantansa lopussa. 112 00:08:44.840 --> 00:08:49.530 Niin sosiaalisessa mediassa se on usein tämä jälkimmäinen, eli siellä ei välttämättä 113 00:08:49.530 --> 00:08:56.680 myös niin kun käydä sitä dialogia maista perustuksien niinku keskustelua jonkun toisen 114 00:08:56.680 --> 00:09:01.780 tahon kanssa ja siinä ei välttämättä ole myöskään pyrkimystä päästä yhteiseen lopputulemaan 115 00:09:01.780 --> 00:09:06.880 taikka laadulliseen hyvään perusteluketjuun, joten joten itse näen sen, että sosiaalinen 116 00:09:06.880 --> 00:09:09.700 media valitettavan usein. 117 00:09:09.700 --> 00:09:14.480 On tavallaan enemmänkin poseerausta tai viestintää sille omalle äänestäjäkunnalle 118 00:09:14.480 --> 00:09:20.660 eikä todellista argumentaatioiden ketjua. Aivan. 119 00:09:20.660 --> 00:09:26.200 No. Teoriassa vapaus sääntö. 120 00:09:26.200 --> 00:09:32.490 On saanut parikseen perusteluvelvollisuussäännön, jonka ideana on se, että. 121 00:09:32.490 --> 00:09:37.460 Esitettyjä väitteitä on pyydettäessä perusteltava. 122 00:09:37.460 --> 00:09:39.980 Ja. Tämä. 123 00:09:39.980 --> 00:09:41.780 Huomattavasti. 124 00:09:41.780 --> 00:09:46.370 Nyt sitten vaikuttaa siihen, että mitä on oikeastaan mielekästä sanoa. 125 00:09:46.370 --> 00:09:49.930 Sikäli kun tavoitteena on erimielisyyden ratkaisu. 126 00:09:49.930 --> 00:09:55.080 Miten perusteluvelvollisuus sääntö ja eduskunta sopii yksi. 127 00:09:55.080 --> 00:09:57.380 Niin se sopii vaihtelevasti. 128 00:09:57.380 --> 00:10:01.390 Yksi on olemassa tilanteita. Missä? 129 00:10:01.390 --> 00:10:09.230 Poliitikko eri positioissa pyrkii perustelemaan omaa kantaansa ja ja sitten. 130 00:10:09.230 --> 00:10:12.720 Hänellä voi olla erilaisia retorisia keinoja siihen, mutta sisällöllisesti kuitenkin 131 00:10:12.720 --> 00:10:20.280 pyrkii siihen, mutta politiikassa nähdään usein sellaiset ihmiset. 132 00:10:20.280 --> 00:10:27.200 Neuvokkaita poliitikkona, joka pystyy ja osaa luovia siitä todistustaakasta ulos. 133 00:10:27.200 --> 00:10:33.940 Elikkä joko onnistuu kääntämään keskustelun niin, että se todistustaakka tuleekin 134 00:10:33.940 --> 00:10:39.260 sille toiselle taholle eikä itselleen, vaikka toinen taho ei olisikaan nostanut 135 00:10:39.260 --> 00:10:42.200 tiettyä asiaa esille, vaan vaikka vaan kysynyt kysymyksen. 136 00:10:42.200 --> 00:10:47.330 Eli hänellä ei välttämättä olisi kantaa, vaan hän vaan pyytäisi perusteluja, niin sitten 137 00:10:47.330 --> 00:10:53.350 siinä tavallaan saattaa olla sellainen koukku, että entäs te paikassa se on aika yleinen 138 00:10:53.350 --> 00:10:59.360 taikka taikka sitten siinä saatetaan tehdä tällainen niin kun. 139 00:10:59.360 --> 00:11:03.360 Itsestään selvien asioiden julistaminen, mikä ei teknisesti 140 00:11:03.360 --> 00:11:05.950 ole perustellut siinä asian yhteydessä. 141 00:11:05.950 --> 00:11:10.830 Yleisiä asioita mitä eduskunnassa saatetaan tällaisissa tilanteissa tehdään, 142 00:11:10.830 --> 00:11:16.230 jotta sen sijaan että vastattaisiin siihen kysymykseen, niin tuleekin syytös 143 00:11:16.230 --> 00:11:21.110 joko sen organisaation tai ihmisen tai puolueen taholta. 144 00:11:21.110 --> 00:11:28.070 Kuka kysyy taikka sitten yleisesti vaikka esimerkkinä silleen, että ei nähdä tarpeelliseksi puolustaa 145 00:11:28.070 --> 00:11:35.390 omaa kantaansa vaan sitten vasta argumenttia, että no teillä ei ole mitään esitystä vähän, vaikka 146 00:11:35.390 --> 00:11:39.330 se ei välttämättä pitäisi paikkansa taikka voidaan sanoa että. 147 00:11:39.330 --> 00:11:42.950 Että, että teillä ole vaihtoehtoa tähän ollenkaan. 148 00:11:42.950 --> 00:11:46.890 Mikä siis teknisesti ei ole välttämättä huono kysymys jossain välissä, 149 00:11:46.890 --> 00:11:50.930 jos teknisestä sitä ei ole, mutta jos siitä jää se niinku omaan kannan 150 00:11:50.930 --> 00:11:53.070 perusteella kokonaan pois, niin sitten mä näen sen. 151 00:11:53.070 --> 00:11:57.120 Ehkä tämän argumentin ketjun näkökulmasta ongelmallisena. 152 00:11:57.120 --> 00:12:02.710 Elikkä on paljon keinoja missä politiikassa pyritään hämärtämään tilanne 153 00:12:02.710 --> 00:12:08.350 niin, että se katse ei kääntyisi kisojaisessa asiassa joko itseensä tai 154 00:12:08.350 --> 00:12:11.420 omaan puolueensa, vaan että se katse kääntyisi. 155 00:12:11.420 --> 00:12:15.970 Jostain toisesta ja yleensä jostain negatiivisesta asioista siihen toiseen kokonaisuuteen, 156 00:12:15.970 --> 00:12:20.570 mutta sitten on myös tilanteita missä missä sitten toimitaan. 157 00:12:20.570 --> 00:12:26.170 Ehkä tästä näkökulmasta paremmin ja pyritään perustelemaan sitä kokonaisuutta. 158 00:12:26.170 --> 00:12:30.520 Näetkö? Kansanedustajien. 159 00:12:30.520 --> 00:12:33.310 Hallitsevan hyvin nämä eri keinot. 160 00:12:33.310 --> 00:12:38.070 Onko nää yleisesti tunnistettuja ja tunnettuja ja käytettyjä 161 00:12:38.070 --> 00:12:40.450 keinoja kautta linjan eduskunnassa? 162 00:12:40.450 --> 00:12:48.210 Kaikki nää fantasiat aivan kyllä on, jos kyllä ne on siis tietenkään kaikki ei osaa 163 00:12:48.210 --> 00:12:53.290 kaikkea ja on myös persoonallisuuskysymyksiä mitkä vaikuttavat. 164 00:12:53.290 --> 00:12:58.870 Kokonaisuuksiin ja sitten on on myös sitä, että kuinka. 165 00:12:58.870 --> 00:13:02.020 Kuinka valmis on menemään? Kuinka pitkälle? 166 00:13:02.020 --> 00:13:08.510 Teknisesti johonkin asian takia, mutta siis jos katsoo näitä erilaisia fantasioita 167 00:13:08.510 --> 00:13:13.730 läpi, niin tunnistan todella monen niistä käytettävän eduskunnassa ei nyt 168 00:13:13.730 --> 00:13:16.170 kaikkia välttämättä täysistunnossa joka päivä. 169 00:13:16.170 --> 00:13:22.000 Siis varmasti joltain osin kyllä, että on erilaisia keinoja ja pyrkiä luomaan 170 00:13:22.000 --> 00:13:26.510 sitä katsetta johonkin toiseen kun sitten perusteella itse, mutta erityisesti 171 00:13:26.510 --> 00:13:31.930 epämuodollisissa käsittelyissä asioitten. 172 00:13:31.930 --> 00:13:34.350 Niin näen näitä tosi vahvasti. 173 00:13:34.350 --> 00:13:40.950 Siellä siellä tavallaan niin kun on on ehkä itselläni oli ehkä sellainen naiivi 174 00:13:40.950 --> 00:13:46.960 ajatus silloin kun tulin politiikkaan, että vaikka tietyt. 175 00:13:46.960 --> 00:13:54.070 Tavoitteet taikka lopputulema ovat hyvän argumentaatioketjun niinku tausta ja 176 00:13:54.070 --> 00:13:57.670 sitten ollaankin päädytty siihen, että ja siis on myös sellaisia kohtia, mutta 177 00:13:57.670 --> 00:14:03.800 on myös sellaisia missä toinen keskustelija osapuoli. 178 00:14:03.800 --> 00:14:06.560 Ehkä politiikassa sitä ajatellaan, että neuvottelija. 179 00:14:06.560 --> 00:14:14.680 Niin on käyttää useita näitä fantasioita mitkä sitten teknisesti tällaisessa 180 00:14:14.680 --> 00:14:18.510 normaalissa keskustelu pidettäisiin huonona käytöksenä, mutta sitten politiikassa 181 00:14:18.510 --> 00:14:24.300 niitä luonteenpiirteitä saatetaan hyväksyä taikka jopa pitää hyvinä, jos jos 182 00:14:24.300 --> 00:14:29.880 sen lopputulema on sellainen mikä on puolueelle eduksi taikka sitten sen yksittäisen 183 00:14:29.880 --> 00:14:31.860 ihmisen tavoitteen edistämiseksi. 184 00:14:31.860 --> 00:14:34.430 Ja tällaisia varmaan esimerkkejä on. 185 00:14:34.430 --> 00:14:39.530 Mielistelyn ja tällaisen todistustaakan siirtämisen lisäksi myös tällaiset 186 00:14:39.530 --> 00:14:46.030 niin kun ihan konkreettisesti, vaikka huutaminen taikka tällainen 187 00:14:46.030 --> 00:14:48.630 taikka sitten niinku paineen luominen. 188 00:14:48.630 --> 00:14:53.710 Vaikka tällaisella jankkaamisella tai tällaisella siellä, niinku tosi useita erilaisia 189 00:14:53.710 --> 00:15:00.950 formaatteja millä pyritään saamaan sitten omakanta yhteiseksi näkemyksesi. 190 00:15:00.950 --> 00:15:03.250 Mutta sitten on myös tahoja. 191 00:15:03.250 --> 00:15:05.310 Kaikki ei toimi näin, että ei, ei ole tavallaan niin 192 00:15:05.310 --> 00:15:07.780 että ja kaikki ei käytä kaikkia keinoja. 193 00:15:07.780 --> 00:15:13.880 Mutta tota, mutta on myös niin, että ehkä yksittäisiä suomen kovimpia 194 00:15:13.880 --> 00:15:17.160 poliitikkoja pidetään kovina juuri sen takia, että he osaavat käyttää 195 00:15:17.160 --> 00:15:20.550 erilaisia keinoja saavuttaakseen omat tavoitteensa. 196 00:15:20.550 --> 00:15:26.480 Aivan eli siinä on voisi ehkä sanoa, että siinä on kyse tietynlaisen niinku pelin 197 00:15:26.480 --> 00:15:31.410 hallitsemisesta kyllä ja sitten siinä pelissä käytetään erilaisia tekniikoita 198 00:15:31.410 --> 00:15:38.490 missä nää fantasiat on yksi tärkeimmistä, aivan aivan. 199 00:15:38.490 --> 00:15:45.490 No jos siirrytään näkökantasäädäntöön pragmaat dialektiikka teoriassa. 200 00:15:45.490 --> 00:15:52.260 Se sanoo, että vain esitettyjä näkökantoja vastaan saa hyökätä. 201 00:15:52.260 --> 00:15:55.900 Mitä tästä osaat sanoa eduskunnassa? 202 00:15:55.900 --> 00:16:00.800 Joo no siis siellä välillä käy niin että että keskustellaan asiasta 203 00:16:00.800 --> 00:16:04.200 ja sitten se käydäänkin ihan hyvää keskustelua. 204 00:16:04.200 --> 00:16:09.330 Sitten tulee tietynlainen tilanne, joko argumentit loppuu kesken toiselta taholta 205 00:16:09.330 --> 00:16:14.160 taikka väsymys tulee taikka mikä ikinä onkaan se taustalla perustelu niin sitten 206 00:16:14.160 --> 00:16:18.260 nostetaankin pöydälle väite, joita toinen ei ole sanonut. 207 00:16:18.260 --> 00:16:21.070 Näen siinä vähän niinku samaa näkökulmaa kuin sitä että 208 00:16:21.070 --> 00:16:25.010 pyritään niinku muuttamaan sitä perustelun. 209 00:16:25.010 --> 00:16:27.790 Että kuka perustelee mitä perustelee? 210 00:16:27.790 --> 00:16:31.330 Mutta, mutta samaan aikaan kysymys on loppujen lopuksi siitä, että että 211 00:16:31.330 --> 00:16:34.850 siinä niinku vaaditaan vastauksia asiaan mitä ei se olla sanottu ääneen 212 00:16:34.850 --> 00:16:37.670 tai ei se olla edes missään vaiheessa muodostettu. 213 00:16:37.670 --> 00:16:40.560 Se voi olla yleensä joku ennakkoluuloinen vaikka mutta 214 00:16:40.560 --> 00:16:43.470 sitä siihen on niinku teknisesti. 215 00:16:43.470 --> 00:16:48.570 Kyllä varmaan kaikki puolue. Ja satunnaiset ihmiset. 216 00:16:48.570 --> 00:16:53.910 Erilaisissa tilanteissa ajautuvat ja tällaisen näen myös sellaisena valitettavana 217 00:16:53.910 --> 00:16:57.170 myös tällaisessa yleisessä kanssakäymisessä eri ihmisten kanssa. 218 00:16:57.170 --> 00:17:01.070 Aivan. No. 219 00:17:01.070 --> 00:17:04.700 Relevanssi sääntö sanoo, että näkökantaa saa puolustaa 220 00:17:04.700 --> 00:17:08.760 vain relevantilla argumentaation. 221 00:17:08.760 --> 00:17:14.500 Ja ei argumentatiivista toimintaa ei, ei tässä sallita. 222 00:17:14.500 --> 00:17:18.300 Onko tämä eduskunnassa käytössä yleisesti? 223 00:17:18.300 --> 00:17:22.400 Kyllä näin ei näytä nyt kun eduskunta ei näyttänyt hyväksi 224 00:17:22.400 --> 00:17:27.860 valossa, mutta kyllä tääkin on käytössä. Joo. 225 00:17:27.860 --> 00:17:32.910 Kyllä tota tää ohi puhuminen on aika tällainen yleinen. 226 00:17:32.910 --> 00:17:37.080 Sanoisinko ongelma eduskunnassa, että sitten joko ei puhuta yhteisestä 227 00:17:37.080 --> 00:17:41.050 aiheesta taikka sitten puhutaan ohi toistemme. 228 00:17:41.050 --> 00:17:46.050 Mutta tota, että kyllä sitä näkyy. Valitettavasti aivan. 229 00:17:46.050 --> 00:17:51.300 Mitä? Eduskunnassa tehdään sitten ohipuhumiselle. 230 00:17:51.300 --> 00:17:54.560 Ja mitä siellä tehdään? 231 00:17:54.560 --> 00:18:01.080 Sitten ei argumentoitiivisille vaikutusyrityksiä. 232 00:18:01.080 --> 00:18:03.040 Niin tää on hyvä kysymys. 233 00:18:03.040 --> 00:18:12.830 Tehdäänkö tarpeeksi mitään? Ehkä siellä ei niinku. 234 00:18:12.830 --> 00:18:16.620 Siis kyllähän sillä puhemiehellä on teknisesti tietynlaisia välineitä 235 00:18:16.620 --> 00:18:20.540 mihinkä missä hän voi niinku jos se aihe menee. 236 00:18:20.540 --> 00:18:25.220 Tai jos se, jos se keskustelu menee täysin ohipuhumiseksi, niin puhemiehellä on mahdollisuus 237 00:18:25.220 --> 00:18:32.130 puuttua siihen, mutta se on aika järein ase, jota käytetään aika harvoin. 238 00:18:32.130 --> 00:18:37.410 Ja ja sitten ehkä eduskunnassa on myös sellainen eetos, että mahdollisimman 239 00:18:37.410 --> 00:18:41.980 vähän puututaan puheeseen eli eli myös pyrkimys sellaiseen. 240 00:18:41.980 --> 00:18:45.200 Niin kun. Ajatukseen että. 241 00:18:45.200 --> 00:18:50.860 Että tavallaan ehkä siellä ei ole sellaista ajatusta tai vaatimusta yleisesti, että 242 00:18:50.860 --> 00:18:55.630 sen keskustelun pitäisi välttämättä olla niin kun aina laadukasta. 243 00:18:55.630 --> 00:19:01.250 Tai, että näkökantaa pitäisi puolustaa aina vaan pelkästään 244 00:19:01.250 --> 00:19:03.930 relevanteilla argumenteilla. 245 00:19:03.930 --> 00:19:08.430 Että sitten ehkä itse tulkitsen sen enemmän niin että että aika usein 246 00:19:08.430 --> 00:19:13.770 sitten sitä keskustelua ja sitä tavallaan sitä. 247 00:19:13.770 --> 00:19:19.670 Erilaisten argumenttien purkamista tapahtuu sitten niiden keskusteluiden jälkeen median 248 00:19:19.670 --> 00:19:27.710 kautta, missä sitten siellä saatetaan käydä sitä kriittistä tarkastelua. 249 00:19:27.710 --> 00:19:34.190 Kyllä sitä niinku tehdään myös myös eduskunnassa, mutta siinä ei ehkä ole sellaisia. 250 00:19:34.190 --> 00:19:38.250 No ehkä mä niinku toivoisinkin, että siihen olisi enemmän sellaisia välineitä 251 00:19:38.250 --> 00:19:40.710 puuttua, jotta sitten päästäisiin siihen itse asiaan. 252 00:19:40.710 --> 00:19:43.500 Mutta ainakin mulle se näyttäytyy siltä että. 253 00:19:43.500 --> 00:19:48.380 Ehkä institutionaalisesti siihen ei joko ole tahtotilaa tai välineitä. 254 00:19:48.380 --> 00:19:51.680 Aivan. Periaatteessahan. 255 00:19:51.680 --> 00:19:56.550 Erilaisiin keskusteluuvirheisiin tai palasijoihin. 256 00:19:56.550 --> 00:20:01.180 Avoimessa keskustelussa voi puuttua sen keskustelun sisällä eli 257 00:20:01.180 --> 00:20:06.220 joku muu keskustelija voi huomauttaa, että asia. 258 00:20:06.220 --> 00:20:12.340 Ei ollut tuo mitä mitä esitit tai sitten saattaa sanoa että 259 00:20:12.340 --> 00:20:18.780 tuo ei ole asiapitoinen puheenvuoro joka. 260 00:20:18.780 --> 00:20:23.490 Sitten on epäasiallista sen keskustelun tavoitteen näkökulmasta 261 00:20:23.490 --> 00:20:28.780 eli erimielisyyden ratkaisun kulmasta. Mutta mainitsit tuon. 262 00:20:28.780 --> 00:20:33.760 Että keskustelun saatetaan puuttua myöhemmin mediassa tai muualla. 263 00:20:33.760 --> 00:20:37.870 Niin se tuo esille nähdäkseni aika kiinnostavan. 264 00:20:37.870 --> 00:20:40.860 Se ei kannetta että. 265 00:20:40.860 --> 00:20:46.740 Siinä missä ehkä tää pragmatic elektroniikkateoria on omimmillaan nimenomaan 266 00:20:46.740 --> 00:20:53.820 jonkun rajatun keskustelun tarkastelussa tai tai sen akateemisessa hallitsemisessa, 267 00:20:53.820 --> 00:20:57.980 niin tosielämässä keskustelut tavallaan. 268 00:20:57.980 --> 00:21:04.820 Vuotavat uusille aloille tai uusiin keskusteluihin ja kytkeytyvät toisiinsa. 269 00:21:04.820 --> 00:21:10.420 Tavoilla, joita ehkä ei, ei tule ajatelleeksi. 270 00:21:10.420 --> 00:21:13.580 Mitä ajattelet tästä? 271 00:21:13.580 --> 00:21:20.710 Eduskuntakeskustelun vaikutuksista muihin keskusteluihin. 272 00:21:20.710 --> 00:21:26.070 Joo, kyllä se eduskunnalla on ja eduskunnan keskustelukulttuuri 273 00:21:26.070 --> 00:21:30.710 on mielestäni isompi rooli ja vaikutus mitä ehkä. 274 00:21:30.710 --> 00:21:35.770 Itse tunnistaa siinä hetkessä, että sitten se koko joukko tunnistaa sitä. 275 00:21:35.770 --> 00:21:40.820 Kyllä se niin kun omasta mielestäni niin kun asettaa tietynlaiset. 276 00:21:40.820 --> 00:21:44.160 Yhteiskunnalliset. 277 00:21:44.160 --> 00:21:50.820 Odotukset siitä, että miten voi puhua ja minkälaiset argumentit ovat hyväksyttäviä, 278 00:21:50.820 --> 00:21:53.740 että se ainakin antaa jonkinlaisen viitekehyksen siihen. 279 00:21:53.740 --> 00:21:58.090 Ja sitten se on varmaan se poliittinen mielipide sitten se, että onko tällä hetkellä 280 00:21:58.090 --> 00:22:04.400 se viitekehys argumenttien sisällön näkökulmasta ja mennyt. 281 00:22:04.400 --> 00:22:06.450 Ehkä. 282 00:22:06.450 --> 00:22:09.390 Niin osa puhuu vaikka siitä, että se on polarisoivaa taikka 283 00:22:09.390 --> 00:22:14.210 että että se ei enää ole rakentavaa taikka että. 284 00:22:14.210 --> 00:22:17.270 Tai sitten, että se ei ole. 285 00:22:17.270 --> 00:22:21.930 Sellaista missä missä päädyttäisiin rakentavaa rakentaviin lopputuloksiin, 286 00:22:21.930 --> 00:22:25.500 niin sitten ehkä se ketju sieltä. 287 00:22:25.500 --> 00:22:29.540 Ainakin se näyttäytyi siltä, mutta en osaa tieteellisessä sanoa, että onko se näin, 288 00:22:29.540 --> 00:22:35.620 mutta sen näyttäytyy siltä, että että sitten se mahdollistaa myös yleisen keskustelun 289 00:22:35.620 --> 00:22:43.050 sitten kansalaisille ja ja antaa viitteitä siitä, että mikä on sen argumentaation 290 00:22:43.050 --> 00:22:46.770 sisällön vaatimustaso sitten yleisesti. 291 00:22:46.770 --> 00:22:50.680 Ja sitten täähän on ihan hyvä kysymys koska. 292 00:22:50.680 --> 00:22:54.540 Itsekin oon ollut kansanedustajana 5 vuotta itselle se näyttää tässä 293 00:22:54.540 --> 00:22:59.900 5 vuoden aikana, että yleinen keskustelukulttuuri ja sitten se että 294 00:22:59.900 --> 00:23:03.630 minkälaiset on argumentit ja perustelut. 295 00:23:03.630 --> 00:23:09.900 Niin minusta se, että että se on heikentynyt, mutta sitten tavallaan siihen varmaan tarvittaisiin 296 00:23:09.900 --> 00:23:15.840 sitten niinku taas ammattilainen tutkimaan sitä, että miten mikä se sitten niinku tosiasiallisesti 297 00:23:15.840 --> 00:23:22.420 on, koska itsehän elän sitten omassa kuplassa ja omissa ympyröissä, missä sitten tavallaan 298 00:23:22.420 --> 00:23:24.980 tietynlaiset ihmiset edustaa sitä. 299 00:23:24.980 --> 00:23:30.980 Siitä ei voi tehdä yleistystä, yleistystä kuitenkaan kokonaan, mutta itse tunnistan niin, 300 00:23:30.980 --> 00:23:36.290 että että sillä on todella iso vaikutus vaikutuskokonaisuus sillä, että minkälaisia argumentteja 301 00:23:36.290 --> 00:23:41.120 hyväksytään keskustelussa ylipäätänsä eduskunnassa ja miten se sitten näyttäytyy vaikka 302 00:23:41.120 --> 00:23:44.570 sitten TV keskustelusta vaikka sosiaalisessa mediassa. 303 00:23:44.570 --> 00:23:55.870 Ja ja sitten vaikka nuorilla sitä kautta. Aivan. 304 00:23:55.870 --> 00:24:01.470 Pragmaticekniikka teoriassa on lausumattomien premissien sääntö. 305 00:24:01.470 --> 00:24:05.900 Puheessa me joudutaan tekemään väkisinkin. 306 00:24:05.900 --> 00:24:11.490 Oletuksia, joiden lausuminen ääneen ei ole. 307 00:24:11.490 --> 00:24:16.010 Mahdollista, koska niitä lähtökohta. Tai tausta. 308 00:24:16.010 --> 00:24:19.150 Taustalla olevia asioita on niin paljon. 309 00:24:19.150 --> 00:24:21.770 Niin, mutta kuitenkin sitten niistä. 310 00:24:21.770 --> 00:24:30.800 Pitäisi pitää kiinni, miten näet eduskunnassa lausumattomat asiat? 311 00:24:30.800 --> 00:24:36.240 Tää on tosi vaikea. 312 00:24:36.240 --> 00:24:41.760 Mä en ehkä osaa tähän niinku teknisesti sanoa jotain sellaista niinku esimerkkiä. 313 00:24:41.760 --> 00:24:47.280 Eduskunnassa aika paljon sellaisia niinku lausumattomia asioita. 314 00:24:47.280 --> 00:24:53.690 Aina pukeutumisesta täysistunnossa asti. Mutta tota. 315 00:24:53.690 --> 00:24:55.940 Ehkä niinku. Keskeisesti tulee. 316 00:24:55.940 --> 00:24:59.590 Ehkä tulee sellainen mieleen, että. 317 00:24:59.590 --> 00:25:05.910 Että jos jos on sellaisia, no eduskunnassa on sellaisia ehkä toimintatapoja mitkä on. 318 00:25:05.910 --> 00:25:12.160 Ehkä niinku kirjoittamattomia yksi niistä niinku liittyy parlamentarismiin. 319 00:25:12.160 --> 00:25:17.040 Se näyttäytyy vaikka vaikka sellaisissa, että on tiettyjä tapoja, 320 00:25:17.040 --> 00:25:20.770 vaikka yle on sellainen, että on aina tapa että. 321 00:25:20.770 --> 00:25:26.380 Ylen rahoituksesta ja ylen kokonaisuudesta päätetään yksi, vaikka teknisesti hän hallituksella 322 00:25:26.380 --> 00:25:30.160 on mahdollisuus päättää siitä yksin, mutta se on niinku taustalla oleva. 323 00:25:30.160 --> 00:25:33.640 Tällainen oletus että näin toimitaan, koska on aikaisemminkin toimittu.