WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.980 --> 00:00:04.040 No niin. 2 00:00:04.040 --> 00:00:08.600 Tervetuloa tänne yliopistoon ja tähän infoon! Te olette 3 00:00:08.600 --> 00:00:11.670 tehneet aika ison duunin, että istutte siellä nyt. 4 00:00:11.670 --> 00:00:19.730 Ja mun mielestä me voitaisiin ottaa tähän alkuun semmoiset pienet aplodit teille! 5 00:00:19.730 --> 00:00:21.830 Muistan itse kun joskus 6 00:00:21.830 --> 00:00:26.940 kymmenisen vuotta sitten mä tein mun pääsykokeen tässä samassa salissa, niin on vähän 7 00:00:26.940 --> 00:00:32.280 semmoinen nostalginen fiilis nyt kun täällä edessä teille höpisen. 8 00:00:32.280 --> 00:00:37.150 Tosiaan, tänään olisi nyt sitten vuorossa tämmöinen info 9 00:00:37.150 --> 00:00:43.830 meidän digitaalisen osaamisen opinnoista. 10 00:00:43.830 --> 00:00:50.030 Tässä nyt sitten 11 00:00:50.030 --> 00:00:55.800 Lyhyesti tämä sisältö, että mitä käydään läpi. Ensin yleisesti, 12 00:00:55.800 --> 00:01:01.810 että mitä kaikkia digitaalisia kompetensseja eli käytännössä taitoja te 13 00:01:01.810 --> 00:01:06.440 tarvitsette teidän opinnoissa muun muassa. Sitten mä esittelen meidän 14 00:01:06.440 --> 00:01:11.760 digitaalisen osaamisen perusteet -kurssia, joka on tarkoitettu 15 00:01:11.760 --> 00:01:16.790 käytäväksi just ekana vuotena ja sitten vähän 16 00:01:16.790 --> 00:01:20.710 yleisesti myös tietoja näistä muista viestintätekniikan kursseista, 17 00:01:20.710 --> 00:01:23.830 että mitä mitä meillä on. 18 00:01:23.830 --> 00:01:26.560 Sitten tehdään tuossa välissä tuommoinen 19 00:01:26.560 --> 00:01:29.270 leikkimielinen taitokartoitus. 20 00:01:29.270 --> 00:01:32.210 Ja lopuksi tuolla lukee tuommoinen kun Ahot. 21 00:01:32.210 --> 00:01:35.100 Eli jos olette käynyt aikaisemmin jotain 22 00:01:35.100 --> 00:01:39.160 vaikka tieto- ja viestintätekniikan kursseja tai opintoja, 23 00:01:39.160 --> 00:01:42.270 mitä voi sitten esimerkiksi hyväksi lukea 24 00:01:42.270 --> 00:01:49.180 niin siitä pari sanaa. 25 00:01:49.180 --> 00:01:54.780 Mutta tosiaan meillä olisi täällä tavoitteena, että kaikki opiskelijat saisi 26 00:01:54.780 --> 00:02:00.840 heti opintojen alussa tarvittavat tietotekniset taidot, että sitten tavallaan teidän 27 00:02:00.840 --> 00:02:07.500 ei tarvitse miettiä, että miten vaikka joku word toimii tai miten joku juttu 28 00:02:07.500 --> 00:02:13.200 excelissä toimii kun te teette niitä opintoja. Että jos ja kun joudutte 29 00:02:13.200 --> 00:02:16.510 käyttämään erilaisia ohjelmistoja 30 00:02:16.510 --> 00:02:21.080 niin se olisi meillä ajatuksena että, 31 00:02:21.080 --> 00:02:23.860 tällä johdantokurssilla saisitte sitten sellaiset 32 00:02:23.860 --> 00:02:31.580 tarvittavat eväät täällä yliopistossa opiskelemiseen. 33 00:02:31.580 --> 00:02:37.440 Mutta, vilauttaaisin tähän alkuun näitä digitaalisia kompetensseja, eli puhutaan 34 00:02:37.440 --> 00:02:41.660 käytännössä niin kuin tiedoista taidoista, myös asenteista. 35 00:02:41.660 --> 00:02:49.500 Eli tavallaan ne yhdessä muodostaa tällaista digitaalista pätevyyttä. 36 00:02:49.500 --> 00:02:52.310 Ja tässä on nyt sitten listattu, 37 00:02:52.310 --> 00:02:55.280 että mitä erilaisia kompetensseja on. 38 00:02:55.280 --> 00:03:00.960 Ja mä nostaisin täältä pari esiin. 39 00:03:00.960 --> 00:03:04.910 Erityisesti tuossa on ensimmäisenä tiedonhankinta ja -hallinta, mikä 40 00:03:04.910 --> 00:03:08.930 tulee teillä tosi keskeisenä osana teidän opintoja. 41 00:03:08.930 --> 00:03:11.180 Tosi tärkeä asia. 42 00:03:11.180 --> 00:03:15.730 Meilläkin on yliopistolla 43 00:03:15.730 --> 00:03:22.510 tosi paljon erilaisia tietokantoja mistä esimerkiksi etsiä tieteellisiä lähteitä, mitä tarvitsette 44 00:03:22.510 --> 00:03:28.560 esimerkiksi sitten opinnäytetöissä myöhemmin ja muissa kurssitehtävissä. 45 00:03:28.560 --> 00:03:33.940 Sitten toki viestintä ja yhteistyö, ne on tosi tärkeitä 46 00:03:33.940 --> 00:03:38.420 muutenkin kun vaan opinnoissa. 47 00:03:38.420 --> 00:03:42.460 Työelämässäkin on tärkeää se, että osaa viestiä 48 00:03:42.460 --> 00:03:47.060 selkeästi ja ottaa myös muiden viestimistavat huomioon; 49 00:03:47.060 --> 00:03:51.330 ja se, että pystyy yhteistyöhön on tosi tärkeä taito 50 00:03:51.330 --> 00:03:58.070 sekä työelämässä että opiskellessa. 51 00:03:58.070 --> 00:04:02.760 No kriittinen ajattelu ja semmoinen lähdekritiikki 52 00:04:02.760 --> 00:04:08.730 on meidän digitaalisessa maailmassa tänä päivänä tosi tärkeätä. 53 00:04:08.730 --> 00:04:15.210 Paljon liikkuu kaikkia valeuutisia ja muuta sellaista niin se, että 54 00:04:15.210 --> 00:04:20.480 osaa erottaa sitä tietoa sieltä massasta 55 00:04:20.480 --> 00:04:27.020 ja osaa arvottaa sitä niin se on tosi tärkeätä. 56 00:04:27.020 --> 00:04:33.350 Mutta että näissä me yritettäisiin 57 00:04:33.350 --> 00:04:41.680 tukea tukea teitä ja auttaa kehittämään näitä kompetensseja. 58 00:04:41.680 --> 00:04:44.540 No sitten tässä on erikseen 59 00:04:44.540 --> 00:04:51.920 mitä erityisesti tällaisia teknologisia taitoja tarvitsette nyt opinnoissa. 60 00:04:51.920 --> 00:04:56.640 Niin ensinnäkin meillä on tosi paljon erilaisia oppimisympäristöjä. 61 00:04:56.640 --> 00:05:01.540 Tai no nykyään ei ehkä niin paljon, kun oli vielä joitain vuosia sitten, mutta esimerkiksi 62 00:05:01.540 --> 00:05:07.720 meillä on Moodle ja sitten on esimerkiksi Teams ja muita tällaisia, 63 00:05:07.720 --> 00:05:11.690 niin tällaisten erilaisten ympäristöjen hallinta 64 00:05:11.690 --> 00:05:15.750 tulee teille erinäisten kurssien osalta sitten myös. 65 00:05:15.750 --> 00:05:21.760 66 00:05:21.760 --> 00:05:25.740 No sitten just toi mistä sanoin eli tieteellinen tiedonhankinta 67 00:05:25.740 --> 00:05:28.160 on tosi tärkeä ja sitten ne kirjaston tietokannat. 68 00:05:28.160 --> 00:05:32.540 Mistä sitä tietoa sitten etsii. 69 00:05:32.540 --> 00:05:36.290 Ja muun muassa erilaiset tekijänoikeudet. 70 00:05:36.290 --> 00:05:43.490 Että jos käytätte vaikka kuvia jossain teidän tehtävissä niin se että oikeasti 71 00:05:43.490 --> 00:05:49.680 ne tekijänoikeudet on itselle tiedossa, että sitä saa käyttää, ja jos sitä saa 72 00:05:49.680 --> 00:05:53.990 käyttää niin onko siinä jotain rajoitteita että miten sitä saa käyttää. 73 00:05:53.990 --> 00:05:55.890 Saako sitä esimerkiksi muokata? 74 00:05:55.890 --> 00:06:01.900 Pitääkö siinä nimetä kuvan alkuperäinen tekijä ja niin edelleen. 75 00:06:01.900 --> 00:06:09.650 Ja sitten toki nää kaikki erilaiset ohjelmistot niinku Word ja Powerpoint, Excel. 76 00:06:09.650 --> 00:06:16.850 Ja sitten jossain vaiheessa kun pääsette tekemään kandia ja gradua, niin saatatte päästä 77 00:06:16.850 --> 00:06:21.260 käyttämään tuollaisia erilaisia laadullisen aineiston analyysiohjelmia. 78 00:06:21.260 --> 00:06:24.410 Eli esimerkiksi jos lähdette vaikka 79 00:06:24.410 --> 00:06:29.480 analysoimaan jotain kyselyaineistoa tai haastatteluaineistoa, niin sitten sieltä 80 00:06:29.480 --> 00:06:34.390 tulee tällaiset ohjelmat kuin vaikka AtlasTI tai Catma, 81 00:06:34.390 --> 00:06:40.400 jotka on käytössä 82 00:06:40.400 --> 00:06:44.440 siihen aineiston analyysiin. 83 00:06:44.440 --> 00:06:48.810 No sitten on erilaisia viitteiden hallintapalveluita. 84 00:06:48.810 --> 00:06:50.940 85 00:06:50.940 --> 00:06:56.560 Ehkä teille on jo tullut tutuksi, että jos teette jotain esseetä, niin pitää viitata niihin 86 00:06:56.560 --> 00:07:02.630 lähteisiin mitä käytätte ja sitten pitää kirjoittaa se hirveä rimpsu: sukunimi vuosi, sivunumerot, 87 00:07:02.630 --> 00:07:07.760 niin tähän on olemassa myös erilaisia ohjelmistoja ja palveluita. 88 00:07:07.760 --> 00:07:12.060 Esimerkiksi Zotero, mitä pystyy sitten käyttää Wordin kautta ja sitä pystyy 89 00:07:12.060 --> 00:07:16.720 automatisoimaan, että ei tarvitse jokaikistä sukunimeä ja 90 00:07:16.720 --> 00:07:19.480 vuosilukua sinne kirjoittaa itse. 91 00:07:19.480 --> 00:07:21.640 Mutta jos haluaa niin en mä tuomitse! 92 00:07:21.640 --> 00:07:26.680 Mulla oli joskus semmoinen juttu, että mun oli pakko kirjoittaa ne itse. 93 00:07:26.680 --> 00:07:32.120 Mut joo, sitten on toki pilvipalvelut, jotka on tiedostojen jakamiseen kun 94 00:07:32.120 --> 00:07:38.450 teette ryhmätöitä, tää on varmaan jo monelle aika tuttua hommaa. 95 00:07:38.450 --> 00:07:43.970 Sitten toki sosiaalisen median rooli on myös lisääntynyt paljon 96 00:07:43.970 --> 00:07:47.880 meidän arjessa ja myös 97 00:07:47.880 --> 00:07:53.210 työelämässä ja opinnoissa. 98 00:07:53.210 --> 00:07:58.320 Että jos miettii vaikka, jos joku vaikka haluaisi lähteä jossain 99 00:07:58.320 --> 00:08:01.760 vaiheessa tutkijaksi, niin se että miten te viestitte 100 00:08:01.760 --> 00:08:07.740 yleistajuisesti laajemmalle yleisölle sitä teidän asiaa mitä te tutkitte, niin siinä 101 00:08:07.740 --> 00:08:13.320 esimerkiksi sosiaalinen media tulee heti tärkeäksi työkaluksi. 102 00:08:13.320 --> 00:08:15.990 Ja sitten tosiaan jos 103 00:08:15.990 --> 00:08:20.230 joudutte jossain tehtävissä käyttämään kuvia, niin kuvankäsittely saattaa 104 00:08:20.230 --> 00:08:24.910 tulla vastaan, tai sitten ääni- ja videoeditointi. 105 00:08:24.910 --> 00:08:30.690 Ja tosiaan nää diat tulee teille jakoon tuon tallenteen kanssa, niinku tuolla näkyy noita 106 00:08:30.690 --> 00:08:36.300 Lue lisää täältä -linkkejä niin pääsette niitä sitten katsomaan jälkikäteen. 107 00:08:36.300 --> 00:08:38.540 Niissä on jotain 108 00:08:38.540 --> 00:08:41.390 hyödyllisiä lisätietoja näihin aiheisiin liittyen 109 00:08:41.390 --> 00:08:45.610 mitä oon teille laittanut. 110 00:08:45.610 --> 00:08:50.710 Mutta tärkeintä on kuitenkin kyky ottaa haltuun uusia taitoja ja sitten 111 00:08:50.710 --> 00:08:54.690 osata soveltaa niitä taitoja uusissa tilanteissa. 112 00:08:54.690 --> 00:09:00.190 Eli älkää ottako missään nimessä paineita siitä, että jos ette osaa jotain heti. 113 00:09:00.190 --> 00:09:03.990 Eli se on tärkeintä, että opetellaan ja on halu oppia ja 114 00:09:03.990 --> 00:09:07.550 että uskaltaa kokeilla myös 115 00:09:07.550 --> 00:09:14.850 uusiakin vaihtoehtoisia tapoja tehdä asioita. 116 00:09:14.850 --> 00:09:19.070 Mutta tosiaan se kyky ottaa haltuun ja soveltaa 117 00:09:19.070 --> 00:09:23.760 on tosi tärkeitä taitoja. 118 00:09:23.760 --> 00:09:31.270 Sitten voisin esitellä tosiaan niitä kursseja. 119 00:09:31.270 --> 00:09:37.320 Tämä digitaalisen osaamisen perusteet on 3 opintopisteen kurssi ja tämä 120 00:09:37.320 --> 00:09:42.200 alkaisi nyt heti ensi viikon maanantaina ja tämä olisi nimenomaan 121 00:09:42.200 --> 00:09:47.400 tarkoitettu just ensimmäisen vuoden opiskelijoille eli 122 00:09:47.400 --> 00:09:49.200 suosittelen 123 00:09:49.200 --> 00:09:54.690 tulemaan tänne mukaan vaikka tuntuisi, että osaa jo kaiken. Käyn kohta 124 00:09:54.690 --> 00:09:58.250 tarkemmin läpi, että että mitä kaikkea tähän liittyy. 125 00:09:58.250 --> 00:10:06.240 (kysymys yleisöstä) 126 00:10:06.240 --> 00:10:12.260 Joo, mä menen siihen ihan just niin nähdään se tarkempi aikataulu, mutta ehkä sen 127 00:10:12.260 --> 00:10:20.340 voisin tähän kuitenkin sanoa, että noi luennot täällä kurssilla on 3 luentoa, 128 00:10:20.340 --> 00:10:26.390 4 pienryhmäohjausta, niin niistä kaikista luennoista tulee tallenteet eli jos ei pääse paikalle 129 00:10:26.390 --> 00:10:33.310 niin pystyy katsoa ne myös jälkikäteen eli siitä ei paineita. 130 00:10:33.310 --> 00:10:38.320 Mutta hyvä kysymys. 131 00:10:38.320 --> 00:10:43.680 Tosiaan vähän tuosta sisällöstä, niin tutustutaan yliopiston erilaisiin 132 00:10:43.680 --> 00:10:47.360 järjestelmiin ja käydään myös tiedonhankintaa läpi. 133 00:10:47.360 --> 00:10:52.320 Eli tällä kurssilla päästään ihan kunnolla tutustumaan siihen Wordiin ja Powerpointiin 134 00:10:52.320 --> 00:10:56.760 ja jopa Exceliin ja vähän pääsee kokeilemaan kuvankäsittelyä 135 00:10:56.760 --> 00:11:06.210 ja muuta sellaista. Tosiaan myös niinku kaikki nää tällaiset 136 00:11:06.210 --> 00:11:12.980 tallennuspaikat ja kansion rakenteet sun muut niin käydään ne myös myös siellä ohjauksissa 137 00:11:12.980 --> 00:11:18.130 läpi, että tietää sitten, että mitä tuolta löytyy kun te kirjaudutte 138 00:11:18.130 --> 00:11:21.540 yliopiston koneelle ja sitten siellä näkyy joku 139 00:11:21.540 --> 00:11:28.540 kansio siellä ja siellä on joku U: -asema ja sitten on joku S: -asema ja muita 140 00:11:28.540 --> 00:11:35.210 asemia niin niihin perehdytään myös että ne tulee tulee sitten 141 00:11:35.210 --> 00:11:40.920 tutuiksi. Ei tarvitse jäädä painimaan niiden kanssa. 142 00:11:40.920 --> 00:11:47.400 Tosiaan yksi luento on tekijänoikeuksista. 143 00:11:47.400 --> 00:11:51.610 Nimenomaan niinku digitaalisissa ympäristöissä kun ollaan. 144 00:11:51.610 --> 00:11:53.810 Ja sitten tekoälystä. 145 00:11:53.810 --> 00:11:59.530 Tekoäly on noussut tosi paljon uutisiin ja puheenaiheisiin viime vuosina, 146 00:11:59.530 --> 00:12:04.230 niin olisi tarkoitus vähän keskustella siitä, että miten te voitte hyödyntää 147 00:12:04.230 --> 00:12:10.690 sitä teidän opinnoissanne, koska se on hyvä työkalu, vaikka siinä on myös paljon 148 00:12:10.690 --> 00:12:13.770 heikkouksia ja siinä on myös paljon 149 00:12:13.770 --> 00:12:18.270 epäkohtia, joita vielä meidän pitää tässä yhteiskunnassa 150 00:12:18.270 --> 00:12:22.310 ratkaista, muun muassa tällaiset 151 00:12:22.310 --> 00:12:27.190 eettiset asiat esimerkiksi että miten sitä tekoälyä koulutetaan, 152 00:12:27.190 --> 00:12:31.120 minkälaisella aineistolla. En tiedä oletteko törmännyt, 153 00:12:31.120 --> 00:12:34.250 mutta joku aika sitten oli esimerkiksi 154 00:12:34.250 --> 00:12:38.270 aika isona puheenaiheena se, että noita tekoälymalleja 155 00:12:38.270 --> 00:12:43.050 oli koulutettu taiteilijoiden 156 00:12:43.050 --> 00:12:48.730 töillä ilman, että heiltä on siihen lupaa kysytty, että 157 00:12:48.730 --> 00:12:53.330 tällaiset kysymykset liittyy myös tähän. 158 00:12:53.330 --> 00:13:01.460 Ja tosiaan sitten nämä perusohjelmistot ja niiden opettelu kuuluu tähän kurssiin. 159 00:13:01.460 --> 00:13:06.900 Ja kuvankäsittely, videoeditointi ja verkkojulkaiseminen. 160 00:13:06.900 --> 00:13:11.960 Tässä opiskelumuotoina olisi luennot, 161 00:13:11.960 --> 00:13:19.580 niitä on tosiaan se 3 kertaa, eka on ensi maanantaina, sitten on 4 kertaa ohjauksia. 162 00:13:19.580 --> 00:13:24.420 Nämä alkaisi sitten vasta ensi viikon jälkeen, eli 163 00:13:25.580 --> 00:13:27.640 ei ala vielä heti ensi viikolla nää pienryhmäohjaukset. 164 00:13:28.780 --> 00:13:32.640 Ne pienryhmäohjaukset on sellaisia, että siellä on 165 00:13:32.640 --> 00:13:37.750 joku opettaja paikalla, joko minä tai joku muu tuntiopettajista, 166 00:13:37.750 --> 00:13:44.780 ja sitten käydään sen viikon teemaa läpi, vaikka sitä Wordia. 167 00:13:44.780 --> 00:13:50.220 Sitten siellä ohjauksessa te pääsette tekemään sitten 168 00:13:50.220 --> 00:13:53.380 tehtäviä ja voitte kysyä siellä ohjauksessa neuvoa, 169 00:13:53.380 --> 00:13:55.880 että jos tulee jotain ongelmia. 170 00:13:55.880 --> 00:14:00.550 Eli nämä on sellaisia tosi tosi hyödyllisiä 171 00:14:00.550 --> 00:14:06.710 nimenomaan näiden tehtävien tekemisessä ja avun kysymisessä. 172 00:14:06.710 --> 00:14:12.060 Ja sitten tähän tosiaan liittyy myös tuollainen verkko-oppimateriaali, joka löytyy 173 00:14:12.060 --> 00:14:17.900 Peda.net:sta, että sitten siellä on vielä laajemmin kaikkia käyty läpi ja niinku 174 00:14:17.900 --> 00:14:21.700 erilaisia ohjevideoita tiettyihin asioihin. 175 00:14:21.700 --> 00:14:24.340 Miten vaikka 176 00:14:24.340 --> 00:14:31.780 aloitat sivunumeroinnin kolmannelta sivulta numerosta yksi. 177 00:14:31.780 --> 00:14:36.460 Että jos olette aikaisemmin muotoillut käsin kaikkia, niinku tehnyt sinne välityksiä 178 00:14:36.460 --> 00:14:41.980 ja muokannut niitä otsikkoja, niin tavallaan tällä kurssilla 179 00:14:41.980 --> 00:14:46.920 pääsee opettelemaan sitä, että miten näitä asioita pystyy automatisoimaan, 180 00:14:46.920 --> 00:14:54.420 että ei tarvitse kaikkea joka kerta tehdä aina käsin uudestaan. 181 00:14:54.420 --> 00:14:57.970 Ja arviointi tällä kurssilla on hyväksytty-hylätty eli 182 00:14:57.970 --> 00:15:03.810 ei tosiaan ole numeerista arviointia. 183 00:15:03.810 --> 00:15:08.770 Toi, että mitä hyväksytty suoritus vaatii niin 184 00:15:08.770 --> 00:15:12.780 se vaatii niistä palautetuista tehtävistä 185 00:15:12.780 --> 00:15:20.060 vähintään puolet pisteistä. Eli se ei ole silleen 186 00:15:20.060 --> 00:15:26.780 kovin haastava jos voin sanoa, että se on silleen aika 187 00:15:26.780 --> 00:15:33.710 rento. 188 00:15:33.710 --> 00:15:39.110 Ja tosiaan noi luennot järjestetään täällä kampuksella, mutta niistä tulee myös ne luentotallenteet 189 00:15:39.110 --> 00:15:43.810 jotka mä sitten lataan sinne kurssin Moodleen niin sitten pystyy myös sieltä katsoa jälkikäteen, 190 00:15:43.810 --> 00:15:50.090 että jos ei pääse niille luennoille joka kerta välttämättä. 191 00:15:50.090 --> 00:15:53.580 Ja tosiaan ne ohjaukset tukee niissä tehtävissä. 192 00:15:53.580 --> 00:15:57.480 Suurin osa tehtävistä on pakollisia. 193 00:15:57.480 --> 00:16:01.330 Siellä on pientä valinnaisuutta, että esimerkiksi 194 00:16:01.330 --> 00:16:04.780 siellä voi valita, että teetkö vaikka videoeditointi 195 00:16:04.780 --> 00:16:09.650 -tehtävän vai verkkojulkaisu -tehtävän. 196 00:16:09.650 --> 00:16:16.310 Ja sitten tässä on vielä kertausryhmä, joka alkaa kuudestoista päivä. 197 00:16:16.310 --> 00:16:21.620 Se on maanantaiaamuisin. Se on siellä 198 00:16:21.620 --> 00:16:24.660 sen takia, että jos tulee jotain viime hetken kysymyksiä 199 00:16:24.660 --> 00:16:29.000 tai joku menee siinä tehtävässä rikki kun oot 200 00:16:29.000 --> 00:16:34.280 meinaamassa vaikka palauttaa sitä, niin sitten sieltä vielä saa sellaisen hätäavun. 201 00:16:34.280 --> 00:16:39.130 Mut toi kertausryhmä on tosiaan sellainen mihin ilmoittaudutaan joka kerta 202 00:16:39.130 --> 00:16:44.210 erikseen ja tarpeen mukaan, että se ei ole semmoinen pakollinen. 203 00:16:44.210 --> 00:16:51.260 Ja tosiaan tässä nyt vielä tarkemmin vähän tuosta kurssin aloituksesta, eli alkaa johdantoluennolla 204 00:16:51.260 --> 00:16:58.270 ensi viikon maanantaina kello 14 ja on akateeminen vartti 15 yli. 205 00:16:58.270 --> 00:17:03.500 Se pidetään tuolla Musican rakennuksessa. 206 00:17:03.500 --> 00:17:07.580 Tossa on toi tila 103, se on vähän niinku että kun menette niistä pääovista 207 00:17:07.580 --> 00:17:11.540 niin niin sitten heti niinku oikealle niin se jää sinne. 208 00:17:11.540 --> 00:17:14.680 Eli se on aika helppo löytää. 209 00:17:14.680 --> 00:17:20.550 Joo, ilmoittautuminen tapahtuu Sisussa niinku kaikille kursseille. 210 00:17:20.550 --> 00:17:23.090 Ja viimeinen päivä ilmoittautua 211 00:17:23.090 --> 00:17:28.300 on siis sunnuntaina, koska maanantaina alkaa kurssi. 212 00:17:28.300 --> 00:17:30.100 213 00:17:30.100 --> 00:17:34.710 Jos tai kun ilmoittaudutte, niin siinä pitäisi valita tällainen 214 00:17:34.710 --> 00:17:37.230 ohjausryhmä eli se pienryhmä, 215 00:17:37.230 --> 00:17:39.450 mihin te sitten sijoitutte 216 00:17:39.450 --> 00:17:45.730 tällä kurssilla, ja ne on nimetty eri oppiaineiden tai laitosten mukaan. 217 00:17:45.730 --> 00:17:50.690 Niin tarkoitus olisi, että valitsette siellä niin kun oman oppiaineen 218 00:17:50.690 --> 00:17:52.910 tai oman laitoksen mukaan nimetyn ryhmän. 219 00:17:52.910 --> 00:17:57.450 Mutta jos se jostain syystä ei sovi teiden aikatauluun, niin 220 00:17:57.450 --> 00:18:00.510 sitten voi valita myös jonkun toisen ryhmän. 221 00:18:00.510 --> 00:18:06.220 Että esimerkiksi siellä on pari sellaista kaikille avointa ryhmää, mut jos nekin on huonoja 222 00:18:06.220 --> 00:18:14.380 aikataulullisesti niin sitten voi mennä johonkin toisen oppiaineen ryhmään. 223 00:18:14.380 --> 00:18:16.320 Sillä ei niin ole merkitystä. 224 00:18:16.320 --> 00:18:22.100 Ne on lähinnä sen mukaan tehty, että mä oon vähän kysellyt oppiaineiden 225 00:18:22.100 --> 00:18:26.420 edustajilta, että hei mihin aikaan tällä ja tällä oppiaineen fukseilla menee kurssit tässä 226 00:18:26.420 --> 00:18:31.670 ekassa periodissa, että mihin aikaan voisi sopia tää ryhmä, niin siksi 227 00:18:31.670 --> 00:18:36.790 siellä on nimetty ryhmät näiden mukaan. 228 00:18:36.790 --> 00:18:40.850 Mutta yksi huomio siellä on noi musiikin ryhmät, niin niissä 229 00:18:40.850 --> 00:18:44.040 on sellainen ero, että ne kokoontuu 230 00:18:44.040 --> 00:18:48.580 sellaisessa tietokoneluokassa, missä käytetään Mac-koneita ja niissähän on 231 00:18:48.580 --> 00:18:54.340 eri käyttöjärjestelmä sitten kun näissä muissa tietokoneluokassa missä on tää Windows. 232 00:18:54.340 --> 00:19:00.540 Eli sellainen pikku ero 233 00:19:00.540 --> 00:19:06.920 noissa ryhmissä. 234 00:19:06.920 --> 00:19:11.700 Mutta jos tuntuu että on jo tosi hyvät digitaaliset taidot, niin sitten voi 235 00:19:11.700 --> 00:19:16.460 miettiä että no tarvitseeko oikeasti tätä kurssia, niin tähän kohtaan voitaisiin 236 00:19:16.460 --> 00:19:22.040 tehdä tällainen ihan pieni leikkimielinen testi. 237 00:19:22.040 --> 00:19:23.840 Mä 238 00:19:23.840 --> 00:19:26.930 luen täältä kohta erinäisiä väittämiä tai kysymyksiä ja 239 00:19:26.930 --> 00:19:31.210 sitten voi nostaa kättä ylös jos kokee että 240 00:19:31.210 --> 00:19:35.320 se pitää omalla osalla paikkaansa, mutta älkää ottako tätä liian tosissaan. 241 00:19:35.320 --> 00:19:39.330 Tämä on vaan semmoinen nopea pieni kartoitus 242 00:19:39.330 --> 00:19:42.880 mullekin vähän, että mitä niinku 243 00:19:42.880 --> 00:19:47.540 te hallitsette jo. 244 00:19:47.540 --> 00:19:52.660 Osaatko luoda kansioita ja järjestellä tiedosta ja kansioon? 245 00:19:52.660 --> 00:19:57.880 Joo. Piti aloittaa iisillä. 246 00:19:57.880 --> 00:20:04.570 No osaatteko vaikka wordissa tai jossain muussa tekstinkäsittelyohjelmassa muokata tyylejä, 247 00:20:04.570 --> 00:20:10.800 otsikkotyylejä ja luoda automaattisesti päivittyvän sisällysluettelon? 248 00:20:10.800 --> 00:20:14.940 Joo, joo. 249 00:20:14.940 --> 00:20:19.180 Entä aloittaa sivunumeroinnin vasta kolmannelta sivulta? 250 00:20:19.180 --> 00:20:21.280 Joo tää on vähän 251 00:20:21.280 --> 00:20:25.530 hankala. Mun täytyy tehdä tunnustus, kun mä palautin mun kandin 252 00:20:25.530 --> 00:20:30.490 mä en osannut tehdä tätä niin sitten kun ne sivunumeroinnit alkoi sieltä ekalta 253 00:20:30.490 --> 00:20:37.030 sivulta niin mä tota otin kuvakaappauksen valkoisesta väristä ja sitten 254 00:20:37.030 --> 00:20:42.650 mä vaan niinku liimasin sen sinne sivunumeroiden päälle, että älkää tehkö näin. Tulkaa 255 00:20:42.650 --> 00:20:46.050 tänne kurssille opettelemaan miten se oikeasti tehdään. 256 00:20:46.050 --> 00:20:49.400 Älkää kertoko tästä muille! 257 00:20:49.400 --> 00:20:54.760 Mut joo, osaatteko upottaa kuvia ja linkkejä vaikka powerpointiin? 258 00:20:54.760 --> 00:20:58.580 Joo, joo. 259 00:20:58.580 --> 00:21:04.400 Entä Powerpointissa muokata alatunnistetta ja laittaa sinne vaikka päivämäärän? 260 00:21:04.400 --> 00:21:08.610 Joo. 261 00:21:08.610 --> 00:21:15.560 Tai excelissä käyttää laskukaavoja tai tehdä visuaalisen kaavion? 262 00:21:15.560 --> 00:21:19.590 Joo tää vähän jakaa. 263 00:21:19.590 --> 00:21:27.670 Entäpä käyttää jotain pilvipalvelua tiedostojen jakamiseen ja reaaliaikaiseen työskentelyyn? 264 00:21:27.670 --> 00:21:29.860 Joo. 265 00:21:29.860 --> 00:21:37.670 Entä tallentaa sieltä pilvestä omalle tietokoneelle tiedoston? 266 00:21:37.670 --> 00:21:41.380 Kyllä, kyllä. Ja entäpä 267 00:21:41.380 --> 00:21:44.890 osaisitteko etsiä semmoista kuvamateriaalia 268 00:21:44.890 --> 00:21:50.550 mitä voisitte sitten käyttää tekijänoikeuksien mukaisesti? 269 00:21:50.550 --> 00:21:56.620 Joo nää ei ole tosiaan hirveän selkeitä myöskään. 270 00:21:56.620 --> 00:22:01.660 Kuviin liittyen vaikkapa. 271 00:22:01.660 --> 00:22:04.310 netissä on paljon tavaraa. 272 00:22:04.310 --> 00:22:09.580 Mutta jos vastasit kaikkiin kyllä tai edes suurimpaan osaan kyllä niin voit 273 00:22:09.580 --> 00:22:13.890 taputtaa itseäsi olalle, koska on aika hyvä tilanne silloin. 274 00:22:13.890 --> 00:22:21.190 Mutta joka tapauksessa tältä kurssilta saa paljon työkaluja siihen työskentelyyn, esimerkiksi 275 00:22:21.190 --> 00:22:27.270 just kaikkeen tuollaiseen automatiikkaan, että miten vaikka just joku automaattinen sisällysluettelo 276 00:22:27.270 --> 00:22:32.870 tai sitten se sivunumerointi, että miten sen saa toimimaan, ettei tarvitse tehdä sellaista 277 00:22:32.870 --> 00:22:39.410 leikkaa liimaa ratkaisua tai sitten niinku 278 00:22:39.410 --> 00:22:44.340 vaikka että ei, ei tarvitse niinku sitten enää tehdä manuaalisesti jotain rivin välitystä 279 00:22:44.340 --> 00:22:50.040 sinne kappaleiden väliin tai muuta eli täältä saa myös paljon sellaista pientä 280 00:22:50.040 --> 00:22:59.720 teknistä vinkkiä siihen omaan digitaaliseen työskentelyyn. 281 00:22:59.720 --> 00:23:03.960 Mutta tässä maininta parista muusta meidän kurssista. 282 00:23:03.960 --> 00:23:06.810 Nämä on ensi keväänä 283 00:23:06.810 --> 00:23:10.620 tämmöiset kuin digitaaliset tutkimusmenetelmät ja laadullisen 284 00:23:10.620 --> 00:23:13.730 tekstiaineiston analyysityökalut. Toi on ihan hirveä 285 00:23:13.730 --> 00:23:19.740 nimi. Nää on sellaisia, että sitten kun 286 00:23:19.740 --> 00:23:21.570 teette juotain 287 00:23:21.570 --> 00:23:25.080 opinnäytetyötä missä teillä on vaikka joku aineisto 288 00:23:25.080 --> 00:23:30.470 mitä te käsittelette, niin näistä ehdottomasti on 289 00:23:30.470 --> 00:23:34.020 on paljon hyötyä, että 290 00:23:34.020 --> 00:23:38.970 pistäkää korvan taakse, että jos tulevaisuudessa olisi tämmöiset kurssit 291 00:23:38.970 --> 00:23:45.340 teille Hyödyksi. 292 00:23:45.340 --> 00:23:50.910 Mutta tosiaan digitaitojen kursseja on myös muuallakin kuin vaan meidän tiedekunnassa. 293 00:23:50.910 --> 00:23:54.710 Eli esimerkiksi jos te löytäisitte jonkun kiinnostavan kurssin, mutta se 294 00:23:54.710 --> 00:23:58.060 onkin vaikka IT- tiedekunnassa, niin ei se haittaa. 295 00:23:58.060 --> 00:24:00.690 Te voitte ihan hyvin hakea 296 00:24:00.690 --> 00:24:04.290 sinnekin muille kursseille. On paljon sellaisia avoimia kursseja, 297 00:24:04.290 --> 00:24:08.700 mihin kuka vaan opiskelijoista voi hakea. 298 00:24:08.700 --> 00:24:11.230 Näissä on vaan just se ero, että 299 00:24:11.230 --> 00:24:16.890 esimerkiksi tiedekunnilla on ne omat kiintiöt niille omille opiskelijoille. 300 00:24:16.890 --> 00:24:22.060 Nämä on niinku ensisijaisina pääsemässä niille kursseille, mutta että jos sinne 301 00:24:22.060 --> 00:24:25.290 jää tilaa niin sitten totta kai muut pääsee sinne myös. 302 00:24:25.290 --> 00:24:30.830 Mut kaikilla kursseilla ei ole välttämättä tällaista käytäntöä. 303 00:24:30.830 --> 00:24:37.790 Että että. Sellainen vinkki myös. 304 00:24:37.790 --> 00:24:42.550 No tähän mä oon listannut jotain noita kursseja mitkä 305 00:24:42.550 --> 00:24:47.110 ei ole meidän tiedekunnasta. 306 00:24:47.110 --> 00:24:53.610 Ihan vaan silleen vinkkinä, että voi käydä vaikka jonkun verkkokurssin 307 00:24:53.610 --> 00:24:58.810 kyberturvallisuudesta. Saa ihan hyvät perustiedot sieltä tai 308 00:24:58.810 --> 00:25:02.520 jos oikein lähtee hurjaksi niin voi lähteä opiskelemaan ohjelmointia 309 00:25:02.520 --> 00:25:07.550 Olen itse sen joskus käynyt, se oli 310 00:25:07.550 --> 00:25:13.100 kyllä hyvä kurssi, tosi raskas, mutta että siitä saa niinku sellaisen perus 311 00:25:13.100 --> 00:25:15.590 niin kun 312 00:25:15.590 --> 00:25:18.850 ajattelutavan silleen, että miten niinku ohjelmointi toimii. 313 00:25:18.850 --> 00:25:23.080 Mikä se logiikka siellä taustalla on ja vähän silleen 314 00:25:23.080 --> 00:25:27.130 eväitä siihen. 315 00:25:27.130 --> 00:25:30.750 Ja mitähän muuta? 316 00:25:30.750 --> 00:25:37.890 No jos vaikka data kiinnostaa niin tommoinen kurssi kuin data ja avoin data. 317 00:25:37.890 --> 00:25:44.190 Yksi opintopisteen kurssi, ei ole hirveän laaja, että näitä kannattaa tutkia sieltä 318 00:25:44.190 --> 00:25:53.770 Sisusta ja opinto-oppaasta. 319 00:25:53.770 --> 00:25:57.690 Siellä tosiaan on 320 00:25:57.690 --> 00:26:04.880 selattavissa. 321 00:26:04.880 --> 00:26:08.830 Tämä digitaalisen osaamisen perusteet -kurssi on sellainen missä te pääsette 322 00:26:08.830 --> 00:26:14.070 tekee vähän niin kun suunnitelmaa itselle siitä, että minkälaisia taitoja tarvitsette, 323 00:26:14.070 --> 00:26:18.690 ei vaan välttämättä pelkästään opinnoissa, vaan myös ehkä tulevaisuuden työelämässä 324 00:26:18.690 --> 00:26:22.740 ja pääsette kartoittaa sitä, että mitä taitoja teillä jo on. 325 00:26:22.740 --> 00:26:27.860 Ja sitä, että miten te voitte kehittää sitä omaa osaamista. Eli tavallaan 326 00:26:27.860 --> 00:26:32.160 näiden tieto- ja viestintätekniikan opintojen 327 00:26:32.160 --> 00:26:37.350 tarkoitus olisi tukea sitä teidän koko oppimisprosessia 328 00:26:37.350 --> 00:26:42.400 teidän koko opintojen ajan ja parastahan olisi just 329 00:26:42.400 --> 00:26:45.120 jos siitä saa myös ne eväät sinne työelämään. 330 00:26:45.120 --> 00:26:54.760 Mikä tässä on tietenkin se, mitä me yritetään tehdä. 331 00:26:54.760 --> 00:27:01.380 Mut tosiaan nämä tieto- ja viestintäteknologian kurssit niin 332 00:27:01.380 --> 00:27:08.520 sijoittuu teidän valinnaisiin opintoihin ainakin pääasiallisesti, eli voi sisällyttää 333 00:27:08.520 --> 00:27:17.670 just tohon kandidaatin tutkintoon tai maisterin tutkintoon. 334 00:27:17.670 --> 00:27:23.940 Ja nämä tieto- ja viestintätekniikan taidot niin nehän karttuu arkielämässä 335 00:27:23.940 --> 00:27:29.580 jatkuvasti, kun te navigoitte vaikka internetissä sosiaalisessa mediassa, 336 00:27:29.580 --> 00:27:34.430 selaatte kirjaston tietokantoja tai 337 00:27:34.430 --> 00:27:40.280 kun muuten vaan olette aktiivisia digiyhteiskunnan 338 00:27:40.280 --> 00:27:43.760 osallistujia. 339 00:27:43.760 --> 00:27:47.380 Teidän taidot karttuu jatkuvasti 340 00:27:47.380 --> 00:27:55.300 harrastuksessa ja muissa eli nää kurssit ei ole siis ainoa paikka missä taitoja opitte. 341 00:27:55.300 --> 00:28:00.280 Mikä on myös hyvä asia. 342 00:28:00.280 --> 00:28:05.010 Mutta tästä Ahotoinnista eli tarkoitetaan siis 343 00:28:05.010 --> 00:28:09.710 aikaisemman hankitun osaamisen tunnustamista. 344 00:28:09.710 --> 00:28:14.140 Eli jos olette käynyt jotain tällaisia kursseja vaikka aikaisemmin ja haluatte hyväksi lukea 345 00:28:14.140 --> 00:28:20.750 niitä, niin siitä on myös lisätietoa tuolla linkin takaa tai sitten pystyy vaikka googleen tai 346 00:28:20.750 --> 00:28:25.020 meidän nettisivuille kirjoittaa Ahot ja sitten sieltä löytyy se tieto. 347 00:28:25.020 --> 00:28:28.960 Mut tosiaan mä pistän nämä teille jakoon 348 00:28:28.960 --> 00:28:35.410 vielä niin pääsette myös tuolta noihin linkkeihin käsiksi. 349 00:28:35.410 --> 00:28:41.570 Mutta tähän loppuun vielä muistutukseksi toi digitaalisen osaamisen perusteet 350 00:28:41.570 --> 00:28:46.010 -kurssi, että tosiaan alkaa ensi maanantaina. 351 00:28:46.010 --> 00:28:48.820 Ja ilmoittautuminen viimeistään sunnuntaina. 352 00:28:48.820 --> 00:28:53.640 Ja tosiaan jos ilmoittaudutte, niin muistakaa se ohjausryhmä sieltä valita. 353 00:28:53.640 --> 00:28:56.700 Se varmasti herjaa sitä muutenkin, että sitä ei varmaan 354 00:28:56.700 --> 00:29:01.500 pysty myöskään silleen unohtaa. 355 00:29:01.500 --> 00:29:05.260 Eli tosiaan ensisijaisesti sen oman oppiaineen tai laitoksen mukaan 356 00:29:05.260 --> 00:29:11.070 nimetty ryhmä, mutta jos ei se käy niin sitten joku muu. 357 00:29:11.070 --> 00:29:13.260 Mutta kiitos minun puolesta. 358 00:29:13.260 --> 00:29:16.350 Ja jos on vielä jotain kysymyksiä tullut mieleen tai kommentteja, 359 00:29:16.350 --> 00:29:19.490 niin saa tulla vielä juttelemaan mun kanssa. 360 00:29:19.490 --> 00:29:22.180 Mutta nyt päästän teidät vapauteen.