WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:07.760 --> 00:00:12.340 Yhteiskunnallinen osaaminen on varsin luonteva osa koulun ja koulutuksen toimintaa, 2 00:00:12.340 --> 00:00:17.700 sillä onhan kaikki koulutuksen instituutiot osa yhteiskuntaa. 3 00:00:17.700 --> 00:00:21.730 Niillä on paitsi tavoite, jolla opiskelijoita 4 00:00:21.730 --> 00:00:28.860 ikään kuin valmistetaan kansalaisuuteen, mutta ne ovat myös osa yhteiskuntaa, 5 00:00:28.860 --> 00:00:34.800 jolloinka sitten toiminta siellä oppilaitoksessa lukiossa tulisi olla 6 00:00:34.800 --> 00:00:40.250 yhteiskunnallista. Se miten ollaan ja eletään on yhteiskuntaa ja 7 00:00:40.250 --> 00:00:43.050 siksi tavallaan koulu on paitsi yhteiskunnassa, 8 00:00:43.050 --> 00:00:49.990 hteiskunta on myöskin koulussa. John Dewey, yhdysvaltalainen kasvatusfilosofi, ja varmasti 9 00:00:49.990 --> 00:00:55.120 keskeisin koulun ja yhteiskunnan suhdetta käsitellyt ajattelija, 10 00:00:55.120 --> 00:01:01.040 kuvasi koulua pienoisyhteiskunnassa, jossa lapsilla on mahdollisuus harjoittaa 11 00:01:01.040 --> 00:01:06.400 mahdollisimman laajoine oikeuksineen, mutta myöskin velvollisuuksineen, kansalaisuuttaan 12 00:01:06.400 --> 00:01:09.730 ja kasvaa demokratian jäseneksi. 13 00:01:09.730 --> 00:01:12.890 Kun meillä suomessa puhutaan yhteiskunnallisesta osaamisesta, 14 00:01:12.890 --> 00:01:18.770 se on toki paljon paljon monia eri asioita, mutta se on erityisesti kasvamista demokratiaan, 15 00:01:18.770 --> 00:01:24.750 demokratiakansalaiseksi, joka ei pelkästään seuraa sitä mitä yhteiskunta juuri sillä hetkellä 16 00:01:24.750 --> 00:01:29.810 on vaan kehittää ja aktiivisesti tuottaa uudenlaista yhteiskuntaa. 17 00:01:29.810 --> 00:01:34.130 Toisin sanoen luo demokratiaa. 18 00:01:34.130 --> 00:01:38.770 Demokratia ei kuitenkaan ole mitenkään yksiselitteinen käsite, vaan itse 19 00:01:38.770 --> 00:01:43.010 asiassa hyvinkin monimuotoinen ja moninainen. 20 00:01:43.010 --> 00:01:45.220 Kun Dewey lausui aikanaan 21 00:01:45.220 --> 00:01:47.950 tuon pienoisyhteiskunta -vertauksen niin siitä kyllä 22 00:01:47.950 --> 00:01:51.440 kuulee nykyaikana monenlaisia versioita. 23 00:01:51.440 --> 00:01:55.480 Yhden mielestä se tarkoittaa kasvamista nykyiseen yhteiskuntaan 24 00:01:55.480 --> 00:01:59.360 ja toisen mielestä radikaalisti muuttamaan sitä. 25 00:01:59.360 --> 00:02:04.380 Kolmannen mielestä se voi tarkoittaa kasvamista menneen ajan arvoihin ja maailmoihin, 26 00:02:04.380 --> 00:02:08.800 jolloinka opettajat voivat edustaa hyvinkin erilaisia näkemyksiä. 27 00:02:08.800 --> 00:02:13.700 Tyypillistä on kuitenkin, että nykyisin varsin vähän keskustellaan 28 00:02:13.700 --> 00:02:18.500 siitä, että mitä itse kukin ymmärtää tuolla yhteiskunnallisen osaamisen 29 00:02:18.500 --> 00:02:25.040 tai demokratiaan kasvamisen ajatuksella tai käsitteellä. 30 00:02:25.040 --> 00:02:29.100 Avataan hieman mitä kaikkea se demokratia voi olla. 31 00:02:29.100 --> 00:02:33.320 Suppeimmillaan demokratia on vain ajatus siitä, kuinka me 32 00:02:33.320 --> 00:02:37.750 organisoimme yhteisen elämämme, toisin sanoen 33 00:02:37.750 --> 00:02:40.390 teemme tietyt sopimukset, jolla 34 00:02:40.390 --> 00:02:47.550 sovimme, kuinka tämä järjestelmä pyörii niin, että se takaa kuitenkin tällaiset 35 00:02:47.550 --> 00:02:51.470 perus demokratiaoikeudet, kuten mielipiteenvapauden ja sananvapauden. 36 00:02:51.470 --> 00:02:55.290 Toki niin kuin nykyaikaisesta yhteiskunnasta keskustelusta tiedämme, 37 00:02:55.290 --> 00:02:58.970 nuo määrittelyt ovat todella vaikeita, mutta joka tapauksessa 38 00:02:58.970 --> 00:03:02.850 ne on oikeuksia jotka kuuluu demokratiaan. 39 00:03:02.850 --> 00:03:07.200 Sitten siellä toisessa päässä on varmastikin se mitä John Dewey edusti. 40 00:03:07.200 --> 00:03:13.160 Elikkä demokratia määrittyy meille elämäntapana. 41 00:03:13.160 --> 00:03:16.780 Me emme ajattele sitä elämässämme jatkuvasti, mutta me pyrimme 42 00:03:16.780 --> 00:03:18.860 elämään, kuten demokratiassa tulee 43 00:03:18.860 --> 00:03:23.860 Elää, me pyrimme toteuttamaan niitä arvoja, jotka demokratian taustalla on. 44 00:03:23.860 --> 00:03:27.770 Me pyrimme kehittämään koulussa, koulutuksessa niitä taitoja mitä 45 00:03:27.770 --> 00:03:31.870 demokratiassa tarvitaan. 46 00:03:31.870 --> 00:03:39.050 Me pyrimme kasvattamaan asenteita, joilla demokratia tulee vahvemmaksi. 47 00:03:39.050 --> 00:03:41.020 Me pyrimme myös 48 00:03:41.020 --> 00:03:46.060 antamaan tietoja ja kriittistä ymmärrystä siitä, millainen maailma 49 00:03:46.060 --> 00:03:50.270 on ja millainen on demokraattinen yhteiskunta. 50 00:03:50.270 --> 00:03:53.430 Lopultahan kyse on siitä, että kuinka me määrittelemme 51 00:03:53.430 --> 00:03:56.180 sen yhteisen maailman, jossa elämme. 52 00:03:56.180 --> 00:03:59.700 Ja määrittelemme suhteen yksilön ja yhteisön välillä. 53 00:03:59.700 --> 00:04:02.180 Siitähän yhteiskunnallisessa 54 00:04:02.180 --> 00:04:06.790 keskustelussa ja osaamisessa lopulta on kyse. 55 00:04:06.790 --> 00:04:11.760 Sitä yhteiskunnallista todellisuutta voi aina leikitellä sillä, että mitä jos meiltä 56 00:04:11.760 --> 00:04:18.680 poistettaisiin demokratiaan ja tilalle asettuisi diktatuuri tai joku muu yhteiskuntajärjestelmä, 57 00:04:18.680 --> 00:04:22.440 joka ei perustuisi samoihin arvoihin kuin demokratia. 58 00:04:22.440 --> 00:04:27.960 Silloin varsin nopeasti huomaamme sen, että mikä merkitys sillä, millainen on yhteiskunta, 59 00:04:27.960 --> 00:04:33.770 jossa elämme, on myöskin sitten kouluun ja siihen, miten me opettajina toimimme. 60 00:04:33.770 --> 00:04:37.630 Jos ajatellaan suomalaisen opettajan melko vapaata 61 00:04:37.630 --> 00:04:46.390 autonomista ja pedagogista vapautta, niin järjestelmä muuttuessa se olisi mennyttä. 62 00:04:46.390 --> 00:04:51.190 Jos tarkastellaan vähän lähemmin sitä, että miten demokratiakasvatus, 63 00:04:51.190 --> 00:04:54.900 jota se yhteiskunnallinen osaaminen siis erityisesti on, 64 00:04:54.900 --> 00:04:57.240 ikään kuin voi toteutua. 65 00:04:57.240 --> 00:05:02.080 Sitä voi tarkastella oikeastaan kolmesta eri tasosta. Ensinnäkään 66 00:05:02.080 --> 00:05:06.140 mikään oppiaine ei itsessään ole irrallinen yhteiskunnasta, vaikka 67 00:05:06.140 --> 00:05:09.960 oppiaineissa on omia itsearvoisia tavoitteita, 68 00:05:09.960 --> 00:05:17.140 oppiaineet on aina olemassa jotakin syytä varten, jotka määrittelee yhteiskuntaa, koska yhteiskunta 69 00:05:17.140 --> 00:05:22.070 ja erityisesti se vallanpitäjät näkevät kouluinstituution ikään kuin 70 00:05:22.070 --> 00:05:25.810 paikkana, jossa kasvetaan sellaiseen yhteiskunnalliseen maailmaan, 71 00:05:25.810 --> 00:05:29.970 mitä vallanpitäjät haluavat on siis demokratiassa. 72 00:05:29.970 --> 00:05:35.670 Toki tämä on huomattavasti paljon mutkikkaampi kysymys kuin diktatuurissa ja hyvä niin. 73 00:05:35.670 --> 00:05:39.780 Suomihan on varsin tyypillinen maa jossa kasvatus 74 00:05:39.780 --> 00:05:46.010 ja koulutus on saanut elää varsin rauhanomaista eloa niin, että se miten 75 00:05:46.010 --> 00:05:50.820 koulutuksemme on kehittynyt, on varsin pitkäkestoisen kohtuullisen rauhanomaisen prosessin 76 00:05:50.820 --> 00:05:55.190 tulos, jossa asiantuntijoilla on ollut merkittävä rooli. 77 00:05:55.190 --> 00:05:59.320 Ja tällöin asiantuntijat myöskin pitkälti työssään määrittävät sitä mitä se 78 00:05:59.320 --> 00:06:05.110 demokratia kasvatus konkreettisesti koulutuksessa on. Siksi oppiaineet, 79 00:06:05.110 --> 00:06:10.500 jonka ympärille koulu ja lukio rakentuu niin määrittää pitkälti myös sitä, 80 00:06:10.500 --> 00:06:13.460 että kuinka hyvin demokratiakasvatus onnistuu. 81 00:06:13.460 --> 00:06:18.840 Toisin sanoen jokaisen opettaja olisi kyettävä kytkemään demokratiaa, 82 00:06:18.840 --> 00:06:23.080 demokratiakasvatusta osaksi omaa toimintaansa. 83 00:06:23.080 --> 00:06:29.540 No helpoimmillaan se tapahtuu sen oppiaineen kautta, jolloin mietitään, että millaisia 84 00:06:29.540 --> 00:06:37.380 kompetensseja oppiaineen sisällä tai sen tavassa opiskella on. 85 00:06:37.380 --> 00:06:42.620 Euroopan neuvosto julkaisi 2017 kaksikymmentä demokratiakulttuurin 86 00:06:42.620 --> 00:06:48.260 kompetenssia, joita sen jäsenmaat ovat ja sitoutuneet viemään omassa 87 00:06:48.260 --> 00:06:51.400 järjestelmässään eteenpäin. 88 00:06:51.400 --> 00:06:57.280 Nämä kompetenssit auttavat meitä ymmärtämään sitä, että kuinka moniulotteinen ilmiö 89 00:06:57.280 --> 00:07:02.340 demokratia on, mutta myöskin auttavat meitä kytkemään sitä omaan toimintaamme ja 90 00:07:02.340 --> 00:07:08.340 omien oppiaineiden sisältöä osaksi demokratian kasvua. 91 00:07:08.340 --> 00:07:14.060 Toki opettaja voi monella muullakin tavalla edesauttaa demokraattisten taitoja, 92 00:07:14.060 --> 00:07:18.420 erityisesti demokraattisten taitojen ja asenteen, kriittisen ymmärryksen, tietojen 93 00:07:18.420 --> 00:07:22.540 ja arvojen kehittymistä omalla toiminnallaan. 94 00:07:22.540 --> 00:07:26.660 Keskeistä on saada, kuten jo aikaisemmin totesin, 95 00:07:26.660 --> 00:07:32.500 kansalaisia, jotka ovat aktiivisia ja sitoutuneita siihen yhteiskuntajärjestelmään, 96 00:07:32.500 --> 00:07:34.300 missä me elämme. 97 00:07:34.300 --> 00:07:41.450 Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että asiat omat omaksutaan kritiikittömästi, 98 00:07:41.450 --> 00:07:44.580 vaan opiskelijoiden tehtävänä itse arvioida, millaista 99 00:07:44.580 --> 00:07:47.440 demokratiaa ja miten he haluavat kehittää. 100 00:07:47.440 --> 00:07:55.430 Siksi on keskeistä tehdä heistä aktiivinen osa opiskelua ja oppimista lukiossa. 101 00:07:55.430 --> 00:08:00 Toisena tasona lukiokoulutuksessa on määritelty juurikin tämä yhteiskunnallisen 102 00:08:00.830 --> 00:08:06.670 osaamisen laaja-alainen näkökulma, jossa sitten on mahdollisuutena, että 103 00:08:06.670 --> 00:08:10.970 Lukiot ratkaisevat jollakin tavalla yhdessä sen, että kuinka 104 00:08:10.970 --> 00:08:13.630 edesautetaan yhteiskunnallista osaamista. 105 00:08:13.630 --> 00:08:19.790 Tämä ei poista sitä, etteikö oppiaineissa edelleenkin ole tärkeä edesauttaa niitä demokratia- 106 00:08:19.790 --> 00:08:26.190 kompetensseja, mutta laaja-alaisissa näkökulmassa se tehdään yhdessä esimerkiksi jonkinlaisena 107 00:08:26.190 --> 00:08:32.630 projektiviikkoina, erilaisena systemaattisena toimintana, jota koulussa on tai muuna 108 00:08:32.630 --> 00:08:36.900 vastaavana, jossa ikään kuin sitten yhteisö, 109 00:08:36.900 --> 00:08:41.360 yhteistyössä, edistää demokratian kasvamista. 110 00:08:41.360 --> 00:08:43.980 Tällaisia ovat tosiaan projektiviikot. 111 00:08:43.980 --> 00:08:47.840 Ne voivat olla erilaiset keskustelutilaisuudet ja niin edelleen. 112 00:08:47.840 --> 00:08:53.170 Tärkeää siinä on se, että sitä tehdään yhdessä ja se jollakin tavalla nousee niiden oppiaineiden 113 00:08:53.170 --> 00:09:00.080 yläpuolelle, muodostuu osaksi koulun toimintakulttuuria tai sitten osaksi oppiaineiden yhteistyötä, 114 00:09:00.080 --> 00:09:06.490 integroitumista tai jollain muulla tavalla laajaalaista tarkastelu. 115 00:09:06.490 --> 00:09:10.930 No kolmannessa muodossa, jota John Dewey sitten itse edusti, 116 00:09:10.930 --> 00:09:19.390 demokratiasta tulee ikään kuin sisäistetty yhteisön toimintamuoto, elämäntapa, 117 00:09:19.390 --> 00:09:25.170 joka määrittää sitä koko koulun opiskelun ja opettajien toimintaa. 118 00:09:25.170 --> 00:09:27.690 Se on tietenkin varsin ideaalikuva, 119 00:09:27.690 --> 00:09:31.750 ja voi varmaan sanoa että monikaan koulu jos mikään, 120 00:09:31.750 --> 00:09:34.180 on saavuttanut tällaista, 121 00:09:34.180 --> 00:09:42.430 elämäntapamuotoa, josta Dewey puhuu. Célestin Freinet, joka on tunnettu Freinet -pedagogiikan 122 00:09:42.430 --> 00:09:47.800 kehittäjänä, on ehkä vienyt pisimmälle ajatuksen demokraattisesta koulusta. 123 00:09:47.800 --> 00:09:54.440 Esimerkiksi Suomessa Raumalla olevalla Freinet- koululla, ken on siellä käynyt tai käy, huomaa, että 124 00:09:54.440 --> 00:10:00.860 koululuokat tai se koko koulun kokonaisuus on rakennettu eri tavalla tukien yhteistoiminnallisuutta, 125 00:10:00.860 --> 00:10:05.560 keskustelevaa kulttuuria ja ylipäätänsä monia sellaisia asioita 126 00:10:05.560 --> 00:10:12.090 jotka on demokratiaan kasvamisessa ja demokratiassa tärkeitä. 127 00:10:12.090 --> 00:10:16.470 Yksi keino kehittää tällaista elämäntapamuotoa, 128 00:10:16.470 --> 00:10:19.880 on utopiaointi. 129 00:10:19.880 --> 00:10:26.270 1900-luvun yksi keskeisistä kasvatusfilosofieista ja pedagogiikan kehittäjistä 130 00:10:26.270 --> 00:10:33.810 Paulo Freire on kehittänyt utopioiden muodon, jossa yhteisö lähtee yhdessä rakentamaan tulevaisuutta 131 00:10:33.810 --> 00:10:38.660 utopiaoimalla maailmaa, jossa he haluaisivat elää. 132 00:10:38.660 --> 00:10:42.540 Freirelle oli tärkeätä myöskin ajatella, että se maailma, joka 133 00:10:42.540 --> 00:10:47.500 utopiaoidaan, tulisi myöskin sitten elää todeksi. 134 00:10:47.500 --> 00:10:54.920 Niillä periaatteilla, jota oikeudenmukaisempi, parempi maailma kaikille, tavoittelee. 135 00:10:54.920 --> 00:11:00.280 Se on keino kouluyhteisölle luoda elämäntavalle mahdollisuuksia 136 00:11:00.280 --> 00:11:05.840 utopiaoimalla sitä mitä he haluaisivat olla. 137 00:11:05.840 --> 00:11:08.790 Ja on toki myös paljon käytännön esimerkkejä siitä, kuinka 138 00:11:08.790 --> 00:11:12.260 demokratiakasvatus voi tulla osaksi 139 00:11:12.260 --> 00:11:18.630 opettajien ja luokkahuonetyöskentelyä. Vuonna 2021 Jyväskylän 140 00:11:18.630 --> 00:11:23.110 yliopistosta väitellyt Jesper Kristiansson on esimerkiksi 141 00:11:23.110 --> 00:11:26.430 varsin radikaalilla tavalla vienyt demokratian osaksi 142 00:11:26.430 --> 00:11:29.730 historian ja yhteiskuntaopin opiskelua. 143 00:11:29.730 --> 00:11:33.140 Lyhyesti kuvattuna Kristiansson johdattaa 144 00:11:33.140 --> 00:11:39.210 opiskelijat lukemaan opetussuunnitelmaa ja kehottaa 145 00:11:39.210 --> 00:11:42.840 heitä sen jälkeen opiskelemaan sen mukaisesti. 146 00:11:42.840 --> 00:11:45.060 Kyseisessä 147 00:11:45.060 --> 00:11:50.290 tavassa valta siirretään radikaalisti koko sille luokalle, 148 00:11:50.290 --> 00:11:52.410 pois opettajalta. 149 00:11:52.410 --> 00:11:55.550 No me kaikki tiedämme, ettei opettajan valtaa voida pois ottaa, 150 00:11:55.550 --> 00:12:00.490 hän on aina vastuullinen, mutta opettaja voi radikaalisti demokratisoida 151 00:12:00.490 --> 00:12:06.230 sitä, mitä koulussa tapahtuu ja mitä koulunkäynti on. 152 00:12:06.230 --> 00:12:11.720 Tietyllä tavalla voisi sanoa, että yhteiskunnallisessa osaamisessa on kyse siitä, että koulutuksessa 153 00:12:11.720 --> 00:12:17.020 tapahtuu ikään kuin tämmöinen hiljaisempi kolmas vallankumous. 154 00:12:17.020 --> 00:12:21.960 Kolmas vallankumous siksi, että ensimmäisessä vallankumouksessa 155 00:12:21.960 --> 00:12:25.060 ikään kuin synnytettiin koulu, 156 00:12:25.060 --> 00:12:28.500 jolloin lapsille tuli mahdollisuus käydä koulua. 157 00:12:28.500 --> 00:12:30.850 Toisessa aallossa sitten 158 00:12:30.850 --> 00:12:35.800 koulutusta radikalisoitiin ja tasa-arvoistettiin niin, että kaikilla oli mahdollisuudet 159 00:12:35.800 --> 00:12:39.620 opiskella niin pitkälle kuin haluaa ja kykyjä riitti. 160 00:12:39.620 --> 00:12:44.200 Ja tässä kolmannessa vallankumouksessa ikään kuin 161 00:12:44.200 --> 00:12:48.650 lukiolaisista nuorista tulee 162 00:12:48.650 --> 00:12:56.190 aktiivinen osa sen lukion luomista ja niistä tulee myös sitten sen toteuttajia. 163 00:12:56.190 --> 00:12:59.970 Heidän roolinsa on aktiivisempi kuin aikaisemmin. 164 00:12:59.970 --> 00:13:05.910 Heistä tulee määrittääjiä ja luojia, merkityksentäjiä sille opiskelulle ja toiminnalle 165 00:13:05.910 --> 00:13:09.430 mitä lukiot edustavat. 166 00:13:09.430 --> 00:13:14.290 Sitä emme tietenkään näe, mutta se tapahtuu ja 167 00:13:14.290 --> 00:13:18.090 yhteiskunnallinen osaaminen, joka opetussuunnitelmassa on lukioille 168 00:13:18.090 --> 00:13:21.270 määritelty, on osa tätä prosessia. 169 00:13:21.270 --> 00:13:24.430 Se osaltaan edesauttaa sitä, että 170 00:13:24.430 --> 00:13:30.070 lukioit paitsi demokratisoituvat myös luovat uutta demokratiaa. 171 00:13:30.070 --> 00:13:35.710 Koulun, lukion ei tarvitse olla reaktiivinen yhteiskuntaan suhteessa, 172 00:13:35.710 --> 00:13:39.740 vaan se voi olla proaktiivinen, uuden yhteiskunnan luoja.