WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:13.790 --> 00:00:17.410 Asiointi erilaisissa palveluissa ja virallisista asioista tiedottaminen 2 00:00:17.410 --> 00:00:19.990 on siirtynyt suurimmaksi osaksi verkkoon. 3 00:00:19.990 --> 00:00:24.050 Ja tästä seuraa se, että tietoon on toisaalta helpompi päästä käsiksi kuin ennen, 4 00:00:24.050 --> 00:00:28.360 mutta sitten sen käytön aikana ei useinkaan ole saatavilla apua. 5 00:00:28.360 --> 00:00:32.800 Jos mietitään vaikka pankkipalveluita, niin ennen käveltiin sinne konttoriin, jossa oli paikalla 6 00:00:32.800 --> 00:00:37.190 asiantuntija, joka teki ne varsinaiset toimenpiteet siellä pankin järjestelmässä. 7 00:00:37.190 --> 00:00:40.930 Asiakkaan itsensä tarvitsi vain tietää, mitä haluaa. 8 00:00:40.930 --> 00:00:44.690 Se ei ollut kauhean joustava tapa toimia, koska sinne konttoriin piti mennä 9 00:00:44.690 --> 00:00:48.730 fyysisesti konttorin aukioloaikoina, mutta toisaalta ihmisen itsensä 10 00:00:48.730 --> 00:00:52.690 ei tarvinnut osata käyttää niitä järjestelmiä. 11 00:00:52.690 --> 00:00:57.270 Saavutettavuuden tavoitteena on, että kaikki verkkopalvelut olisivat sellaisia, 12 00:00:57.270 --> 00:01:00.470 että niitä pystyisi jokainen ihminen käyttämään 13 00:01:00.470 --> 00:01:05.490 ja sillä tavalla osallistumaan yhteiskunnan toimintaan. 14 00:01:05.490 --> 00:01:08.970 Tällä tavoin varmistetaan osaltaan demokratian ja kansalaisoikeuksien 15 00:01:08.970 --> 00:01:11.580 toteutuminen tietoyhteiskunnassa. 16 00:01:11.580 --> 00:01:15.140 Tätä turvaamaan on luotu myös digipalvelulaki, joka 17 00:01:15.140 --> 00:01:17.060 asettaa julkisen alan verkkosivustoille 18 00:01:17.060 --> 00:01:20.280 vähimmäisvaatimukset, joiden tavoitteena on mahdollistaa 19 00:01:20.280 --> 00:01:23.230 kansalaisten yhdenvertainen verkkotoiminta. 20 00:01:23.230 --> 00:01:27.180 Digiosallisuus ja saavutettavuus kytkeytyvät käsitteinä toisiinsa ja pyrkivät 21 00:01:27.180 --> 00:01:31.780 samaan lopputulokseen eli siihen, että kaikki ihmiset voisivat osallistua digitalisoituvan 22 00:01:31.780 --> 00:01:39.790 yhteiskunnan toimintaan yhdenvertaisesti. 23 00:01:39.790 --> 00:01:43.090 Saavutettavuus ottaa huomioon kaikenlaiset käyttäjät, ja saavutettava 24 00:01:43.090 --> 00:01:44.740 verkkopalvelu on aivan tavallinen 25 00:01:44.740 --> 00:01:46.780 hyvin tehty verkkopalvelu. 26 00:01:46.780 --> 00:01:50.120 Se toimii kaikille, ei vain osalle ihmisistä. 27 00:01:50.120 --> 00:01:54.220 Saavutettavuus muodostuu kolmesta osa- alueesta, joista ensimmäinen on teknisten 28 00:01:54.220 --> 00:01:58.540 saavutettavuusvaatimusten noudattaminen. Eli se, että verkkopalvelun tekniikka 29 00:01:58.540 --> 00:02:02.370 toimii luotettavasti ja että siellä voi käyttää esimerkiksi apuvälineitä 30 00:02:02.370 --> 00:02:05.240 vaikkapa ruudunlukuohjelmalla. 31 00:02:05.240 --> 00:02:09.080 Toinen osa-alue on hyvä käyttöliittymä- suunnittelu. Eli että se verkkopalvelu 32 00:02:09.080 --> 00:02:12.170 on sellainen, että sitä on helppoa ja miellyttävä käyttää. 33 00:02:12.170 --> 00:02:16.310 Kolmas osa-alue on selkeä ja ymmärrettävä sisältö. 34 00:02:16.310 --> 00:02:19.430 Eli se, että verkkopalvelun sisältämät ohjeet ja eri 35 00:02:19.430 --> 00:02:21.590 toimintojen nimet ja muu tekstisisältö 36 00:02:21.590 --> 00:02:25.670 on ymmärrettävää ja yksiselitteisiä, ja jos tarvitsee joitakin ohjeita 37 00:02:25.670 --> 00:02:30.270 palvelun käytön aikana, niin ne löytää sieltä helposti. 38 00:02:30.270 --> 00:02:34.320 Näistä teknisistä saavutettavuusvaatimuksista, jotka on koottu verkkosisällön 39 00:02:34.320 --> 00:02:38.900 saavutettavuusohjeisiin eli niin sanottuihin WCAG-ohjeisiin, on teille 40 00:02:38.900 --> 00:02:42.720 lisätietoa oppimisympäristössä. 41 00:02:42.720 --> 00:02:47.720 Suurin osa verkkopalvelun sisällöstä on kuitenkin tekstiä. Toistaiseksi 42 00:02:47.720 --> 00:02:51.760 tekstin ymmärrettävyyteen liittyvät vaatimukset on verkkosisällön saavutettavuus- 43 00:02:51.760 --> 00:02:56.020 ohjeissa korkeimman tason vaatimuksia, joita lainsäädäntö ei vielä toistaiseksi 44 00:02:56.020 --> 00:02:58.740 velvoita noudattamaan. 45 00:02:58.740 --> 00:03:02.040 Käytön kannalta nämä ovat kuitenkin oleellisia vaatimuksia, joita monet 46 00:03:02.040 --> 00:03:09.930 verkkopalvelut pyrkivät noudattamaan jo nyt. 47 00:03:09.930 --> 00:03:12.730 Verkkopalveluissa tekstisisällön määrällä ja muodolla 48 00:03:12.730 --> 00:03:15.650 on suuri vaikutus saavutettavuuteen. 49 00:03:15.650 --> 00:03:19.750 Me tiedämme tutkimuksen perusteella, että verkkosivuja ei yleensä lueta alusta loppuun, 50 00:03:19.750 --> 00:03:23.490 vaan silmäillään tärkeimpiä kohtia sivustoissa. 51 00:03:23.490 --> 00:03:28.110 Silmäilyille tärkeää ovat otsikoinnit, kappaleiden alut ja listaukset, eli näihin kannattaa kiinnittää 52 00:03:28.110 --> 00:03:31.720 huomiota silloin, kun verkkopalvelun sisältöä tuotetaan. 53 00:03:31.720 --> 00:03:36.360 Määrän osalta saavutettavasta verkkopalvelusta on karsittu pois kaikki 54 00:03:36.360 --> 00:03:41.280 ylimääräinen, jotta se ei häiritse palvelun käyttöä. 55 00:03:41.280 --> 00:03:43.680 Karsiminen helpottaa myös sisältöjen käyttöä. 56 00:03:43.680 --> 00:03:48.880 Mobiililaitteilla on tällainen "mobile first" periaate, eli luodaan ensin 57 00:03:48.880 --> 00:03:51.850 pienille näytöille sisältö ja jos se toimii pienellä näytöllä, niin 58 00:03:51.850 --> 00:03:55.240 se todennäköisesti toimii myös suurella näytöllä. 59 00:03:55.240 --> 00:04:00.210 Jotta tiedetään, mitä voidaan karsia, niin täytyy tietysti tuntea käyttäjän tarpeet. 60 00:04:00.210 --> 00:04:03.120 Tekstisisältö on hyvää silloin, kun käyttäjä saavuttaa 61 00:04:03.120 --> 00:04:11.900 sen avulla päämääränsä nopeasti ja miellyttävästi. 62 00:04:11.900 --> 00:04:15.100 Verkkopalvelun sisältöä voidaan arvioida asiantuntijoiden avulla 63 00:04:15.100 --> 00:04:18.000 tai sitten testata ihan oikeilla käyttäjillä. 64 00:04:18.000 --> 00:04:20.860 Koska teknisten saavutettavuusvaatimusten noudattaminen on 65 00:04:20.860 --> 00:04:24.580 pakollista, niin testauksessa monesti keskitytään niihin. 66 00:04:24.580 --> 00:04:28.980 Paras lopputulos kuitenkin syntyy, jos verkkopalvelua arvioidaan kokonaisuutena: 67 00:04:28.980 --> 00:04:34.040 eli sen teknisen toimivuuden, käytön miellyttävyyden ja sisällön kannalta. 68 00:04:34.040 --> 00:04:36.200 Tekstisisällön selkeyttämisessä 69 00:04:36.200 --> 00:04:39.400 alkutekstin vaikutus on suuri, joten helpointa on pyrkiä 70 00:04:39.400 --> 00:04:43.000 kirjoittamaan selkeästi alusta alkaen. 71 00:04:43.000 --> 00:04:45.300 Ymmärrettävää sisältöä tuottaakseen 72 00:04:45.300 --> 00:04:48.140 ei tarvitse olla kielioppi- ekspertti. Riittää, että 73 00:04:48.140 --> 00:04:51.380 tuntee selkeän viestinnän periaatteet. 74 00:04:51.380 --> 00:04:54.700 Empatia auttaa myös. Eli se, että asetutaan sen käyttäjän 75 00:04:54.700 --> 00:04:57.480 asemaan ja keskitytään käyttäjän tarpeisiin. 76 00:04:57.480 --> 00:05:01.080 Lisäksi kannattaa miettiä omaa taustaansa: miten oma tausta 77 00:05:01.080 --> 00:05:04.530 ja oma tieto vaikuttavat tekstin tuottamiseen. 78 00:05:04.530 --> 00:05:07.270 Sellaisille ihmisryhmille, joille selkeäkin yleiskieli 79 00:05:07.270 --> 00:05:10.280 on liian vaikeaa, on kehitetty selkokieli. 80 00:05:10.280 --> 00:05:14.160 Selkokielen tarkoituksena on auttaa näitä ihmisiä päättämään omista asioistaan 81 00:05:14.160 --> 00:05:17.550 ja osallistumaan yhteiskunnan toimintaan itsenäisesti. 82 00:05:17.550 --> 00:05:22.630 Selkokielen tavoitteet on samansuuntaiset kuin saavutettavuudessa ja digiosallisuudessa. 83 00:05:22.630 --> 00:05:26.130 Saavutettavat verkkopalvelut mahdollistavat kaikkien ihmisten tasavertaisen 84 00:05:26.130 --> 00:05:29.270 toiminnan tietoyhteiskunnassa ja edesauttavat siten demokratian 85 00:05:29.270 --> 00:05:30.390 ja kansalaisoikeuksien toteutumista.