WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:08.220 --> 00:00:13.300 Hei! Olen Jukka Lerkkanen ja toimin vetäjänä Jyväskylän yliopiston 2 00:00:13.300 --> 00:00:17.340 jatkuvan oppimisen uudelleenjärjestämisessä. 3 00:00:17.340 --> 00:00:23.140 Jyväskylän yliopiston hallitus antoi kesäkuun kokouksessa rehtorille tehtäväksi käynnistää 4 00:00:23.140 --> 00:00:29.820 jatkuvan oppimisen kehittämisen ja valtuutti rehtorin läpiviemään mahdollisen Jyväskylän 5 00:00:29.820 --> 00:00:34.070 yliopiston jatkuvan oppimisen uudelleenorganisoitumisen. 6 00:00:34.070 --> 00:00:42.790 Rehtori kutsui minut tähän tehtävään ja tällä videolla kerron vähän työn lähtökohtia. 7 00:00:42.790 --> 00:00:47.970 Viime joulukuussa valmistui opetus- ja kulttuuriministeriön 8 00:00:47.970 --> 00:00:52.260 jatkuvan oppimisen strategia korkeakouluille. 9 00:00:52.260 --> 00:00:57.560 Siinä strategiassa on 3 plus 1 toimenpidekokonaisuutta ja tuo 10 00:00:57.560 --> 00:01:01.240 ensimmäinen ylhäällä oikealla oleva kokonaisuus 11 00:01:01.240 --> 00:01:05.950 ”Korkeakoulutuksen avoimuus lisää jatkuvan oppimisen saavutettavuutta” on selkeästi ollut 12 00:01:05.950 --> 00:01:09.540 Jyväskylän yliopiston vahvuusalue. Se on meillä hyvä. 13 00:01:09.540 --> 00:01:13.960 Me voidaan ehkä pikkuisen vielä siellä parantaa, mutta enemmän tehtävää meillä 14 00:01:13.960 --> 00:01:21.280 on sitten näillä muilla alueilla. Tuo ”Selkeä asiantuntijana kehittymisen ja pätevöitymisen 15 00:01:21.280 --> 00:01:25.640 polku” tarkoittaa lähinnä täydennyskoulutusta. 16 00:01:25.640 --> 00:01:31.530 Jyväskylän yliopistossa on ollut paljon hyviä yksittäisiä toimijoita, mutta tämän kokonaisuuden 17 00:01:31.530 --> 00:01:36.890 niin kuin laajemmin haltuun ottaminen olisi tavoiteltavaa. 18 00:01:36.890 --> 00:01:42.950 Alhaalla oleva alue ”TKI-ratkaisuja oppivien työyhteisöjen uudistumiseen”, 19 00:01:42.950 --> 00:01:48.270 niin sillä alueella meillä on paljon potentiaalia. 20 00:01:48.270 --> 00:01:51.110 Kaiken keskellä on tuo ”Digitaalinen palveluympäristö 21 00:01:51.110 --> 00:01:54.130 kohtaamispaikaksi”, se tarkoittaa kahta 22 00:01:54.130 --> 00:02:02.010 valtakunnallista hanketta, Digivisio 2030 ja JOD- hanketta ja tavoitteena on, että nämä toiminnot, 23 00:02:02.010 --> 00:02:07.700 joita me teemme, teemme yhteensopivaksi tuon palveluympäristön kanssa. 24 00:02:07.700 --> 00:02:10.060 Arvopohjana kaikelle on ajatus 25 00:02:10.060 --> 00:02:22.250 ”koulutus kuuluu kaikille”, joka on yhteydessä yliopistomme perustehtävään ja historiaan. 26 00:02:22.250 --> 00:02:27.980 Tällä toisella dialla on nähtävissä oikealla puolella 27 00:02:27.980 --> 00:02:33.870 toiminnot, joihin olemme nyt kolmen viimeisen vuoden aikana erityisesti keskittyneet. 28 00:02:33.870 --> 00:02:40.460 Olemme laatineet toimintoja OKM:n rahoittamalle ja jatkuvalle oppimiselle. 29 00:02:40.460 --> 00:02:45.420 Sen sijaan vasemmalla puolella olevat toimenpiteet ovat niitä, joita meidän 30 00:02:45.420 --> 00:02:55.770 tässä kokonaisuudessa tulee korostuneesti kehittää. 31 00:02:55.770 --> 00:02:57.790 Tavoitteista. 32 00:02:57.790 --> 00:03:02.300 Niin ehkä lähtisin tuosta keskeltä liikkeelle. 33 00:03:02.300 --> 00:03:08.480 Minusta on tärkeää se, että me organisoidumme siten, että meidän opiskelijoille 34 00:03:08.480 --> 00:03:12.680 palvelut ovat helposti saavutettavissa. 35 00:03:12.680 --> 00:03:16.850 Toinen asia, josta olemme saaneet palautetta on se, että nämä jatkuvan 36 00:03:16.850 --> 00:03:23.400 oppimisen toiminnot ovat olleet hieman epäselviä ja tavoitteena on se, että sisäiset 37 00:03:23.400 --> 00:03:29.980 prosessimme olisivat jatkossa selkeät meidän toimijoille. 38 00:03:29.980 --> 00:03:35.590 Kun nuo kaksi asiaa saadaan kuntoon niin olen varma siitä, että Jyväskylän asema 39 00:03:35.590 --> 00:03:41.540 jatkuvan oppimisen kärkiyliopistona säilyy ja myöhemmin 40 00:03:41.540 --> 00:03:47.780 myös paranee niin OKM:n rahoitusmallissa, tilaus- ja täydennyskoulutuksessa, kuin 41 00:03:47.780 --> 00:03:54.190 niihin liittyvässä TKI- ja O-toiminnassa. 42 00:03:54.190 --> 00:03:59.870 Ja tämä sopii todellakin tuohon arvopohjaan, jota tuossa esille toin. 43 00:03:59.870 --> 00:04:05.910 Ajatus siitä että näin kun tämä jatkuva oppiminen laajenee yhä laajemmille kohderyhmille, 44 00:04:05.910 --> 00:04:12.580 toteutamme ajatusta ”koulutus kuuluu kaikille”. 45 00:04:12.580 --> 00:04:18.940 Koulutusneuvosto valmisteli tätä asiaa viime keväänä ja koulutusneuvosto laati 46 00:04:18.940 --> 00:04:25.240 ja vararehtori hyväksyi suunnittelun periaatteet tälle toiminnalle. 47 00:04:25.240 --> 00:04:30.810 Lähtökohtana on todellakin tuo OKM:n jatkuvan oppimisen strategia. 48 00:04:30.810 --> 00:04:35.870 Meillä yliopiston strategia tulee virkistymään tämän syksyn aikana. 49 00:04:35.870 --> 00:04:41.130 Se on toinen niin kuin lähtökohta ja sieltä tulevat painoalat 50 00:04:41.130 --> 00:04:46.800 ovat niitä perusajatuksia, joista tätä rakennetaan. 51 00:04:46.800 --> 00:04:51.990 Toinen keskeinen periaate on se, että teemme tätä opiskelijoita varten. 52 00:04:51.990 --> 00:04:55.510 Opiskelijat, heidän yhteisönsä, 53 00:04:55.510 --> 00:05:00.340 heidän tavoitteensa on löytää tämä palvelu helposti, 54 00:05:00.340 --> 00:05:08.120 saavutettavasti, ja siten, että se opiskelukokemus on korkea. 55 00:05:08.120 --> 00:05:11.180 Haluan parantaa päätöksentekoa. 56 00:05:11.180 --> 00:05:16.680 Tässä ei ole tarkoituksena rakentaa uusia, esimerkiksi uutta jatkuvan oppimisen 57 00:05:16.680 --> 00:05:22.300 palvelukeskusta, vaan hyödyntää meidän olemassa olevia rakenteita. 58 00:05:22.300 --> 00:05:26.020 Ja niissä rakenteissa kun tehdään päätöksiä yhä enemmän ja 59 00:05:26.020 --> 00:05:32.350 tehokkaammin, hyödyntää dataa päätösten pohjana. 60 00:05:32.350 --> 00:05:37.010 Te huomasitte sieltä tavoitteista, että kyllä siellä se talouskin oli. 61 00:05:37.010 --> 00:05:41.190 Talouskin oli huomioitu, ja sillä tavalla tämän suunnittelun yksi periaate 62 00:05:41.190 --> 00:05:46.220 on taloudellisen lisäarvon tuottaminen yhteisöllemme. 63 00:05:46.220 --> 00:05:51.360 Toiminnan tulee olla taloudellisesti kannattavaa ja ne insentiivit jota tämä tuottaa tulee 64 00:05:51.360 --> 00:05:59.910 kohdentua yliopistoon, yhteisöön ja yksilöihin, jotka sitä tekevät. 65 00:05:59.910 --> 00:06:05.290 Selkeys toimijuuksista ja vastuista on luonnollista. 66 00:06:05.290 --> 00:06:10.390 Tämä mahdollistaa myös meidän henkilöstöllemme mahdollisuuden keskittyä 67 00:06:10.390 --> 00:06:19.450 ja kehittyä nimenomaan tällä jatkuvan oppimisen alueella. 68 00:06:19.450 --> 00:06:22.760 Työ käynnistyy muutostyöryhmillä. 69 00:06:22.760 --> 00:06:26.480 Muutostyöryhmiä on kaiken kaikkiaan kuusi kappaletta, joista 70 00:06:26.480 --> 00:06:31.330 neljä ensimmäistä käynnistyvät syyskuussa. 71 00:06:31.330 --> 00:06:38.110 Täydennyskoulutus- ja TKI-muutostyöryhmät käynnistyvät marraskuussa ja 72 00:06:38.110 --> 00:06:44.040 silloin käynnistyy myös jatkuvan oppimisen strategiatyö. 73 00:06:44.040 --> 00:06:49.920 Muutostyöryhmien työskentelyssä on kolme vaihetta havaittavissa. 74 00:06:49.920 --> 00:06:52.840 Ensiksi on arviointivaihe, 75 00:06:52.840 --> 00:06:57.080 jonka jälkeen laaditaan muutossuunnitelmat. 76 00:06:57.080 --> 00:07:01.360 Toinen vaihe on muutossuunnitelmien toteuttamisen valmistelu. 77 00:07:01.360 --> 00:07:06.320 Ja kolmas vaihe on sitten niiden pilotointi. 78 00:07:06.320 --> 00:07:14.370 Ensimmäiset pilotoinnit käynnistyvät 1.8.2024. 79 00:07:14.370 --> 00:07:22.710 Koska kyse on varsin mittavasta toiminnasta, niin on syytä tehdä myös rajauksia. 80 00:07:22.710 --> 00:07:27.830 Tässä toiminnassa keskitymme toiminnan järjestämiseen, 81 00:07:27.830 --> 00:07:31.370 palvelujen taustarakenteeseen. 82 00:07:31.370 --> 00:07:35.920 Tässä työssä emme keskity nykyisten jatkuvan oppimisen eri sisältöjen 83 00:07:35.920 --> 00:07:40.290 toteuttamiseen tai siihen liittyvään päätöksentekoon. 84 00:07:40.290 --> 00:07:46.840 Siellä piloteissa sitten elokuun alussa 2024 niin saattaa olla sellaisia 85 00:07:46.840 --> 00:07:54.300 konkretioita, jotka näyttäytyvät sitten täällä arkipäivässä enemmän. 86 00:07:54.300 --> 00:08:00.100 Me teemme laajaa verkostotyötä kansallisesti sekä kansainvälisesti. 87 00:08:00.100 --> 00:08:08.050 Ne ovat kuitenkin rajattu tästä työstä tällä erää pois. 88 00:08:08.050 --> 00:08:14.010 Ja myöskään niin kuin Digivisio -kysymyksiin, OPS-työhön, 89 00:08:14.010 --> 00:08:16.250 uusiin koulutuksen toteuttamisen muotoihin 90 00:08:16.250 --> 00:08:19.630 esimerkiksi pieniin osaamiskokonaisuuksiin, korkeakouludiplomiin tai valmentavaan 91 00:08:19.630 --> 00:08:25.270 koulutukseen, jotka ovat meillä ajankohtaisia asioita, niin näihin teemme sitä 92 00:08:25.270 --> 00:08:31.280 taustarakennetta, mutta emme sitä miten se toteutetaan. 93 00:08:31.280 --> 00:08:38.240 Ennakointi on tärkeä laaja asia, mutta sekin on rajattu tästä pois laajuutensa vuoksi. 94 00:08:38.240 --> 00:08:43.100 Ja vielä kertaalleen sanon sen että tämä nykyinen tarjonta tai ne uudet koulutustuotteet, 95 00:08:43.100 --> 00:08:47.580 joita tässä projektin aikana ollaan tekemässä käytännön tasolla tai niihin liittyvistä 96 00:08:47.580 --> 00:08:54.440 palveluista, niin ne eivät kuulu tähän tehtävänkuvaan. 97 00:08:54.440 --> 00:09:00.130 Tervetuloa mukaan vaikuttamistyöhön. Tällä on iso merkitys 98 00:09:00.130 --> 00:09:03.650 meidän tulevaisuudellemme. 99 00:09:03.650 --> 00:09:08.110 Kyse on yhteisestä työstä ja yksi minun tehtävistäni on viestiä 100 00:09:08.110 --> 00:09:12.670 aktiivisesti kehittämisen etenemisestä. 101 00:09:12.670 --> 00:09:18.880 Seuraa, kommentoi ja tule mukaan osallistumaan yhteisiin tilaisuuksiin. Tule mukaan.