WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:08.480 --> 00:00:12.920 Hei, minä olen Jukka Lerkkanen ja olen vastannut Jyväskylän yliopiston 2 00:00:12.920 --> 00:00:16.900 jatkuvan oppimisen toiminnan järjestämisestä. 3 00:00:16.900 --> 00:00:21.440 Mukavaa, että olet tullut seuraamaan myös tätä viimeistä 4 00:00:21.440 --> 00:00:27.150 hankevideota tähän työhön liittyen. 5 00:00:27.150 --> 00:00:31.210 Jyväskylän yliopiston hallitus antoi 6 00:00:31.210 --> 00:00:35.690 9.6.2023 rehtorille tehtäväksi 7 00:00:35.690 --> 00:00:39.580 jatkuvan oppimisen toiminnan järjestämisen. 8 00:00:39.580 --> 00:00:44.160 Työ käynnistyi syyskuun alusta 2023 ja päättyy 9 00:00:44.160 --> 00:00:49.740 nyt tammikuun lopussa 2024. 10 00:00:49.740 --> 00:00:53.830 Työn taustalla oli koulutusneuvoston laatimat suunnittelun periaatteet. 11 00:00:53.830 --> 00:00:58.720 Ne laadittiin tammikuussa 2023. 12 00:00:58.720 --> 00:01:02.390 Periaatteita oli 6 kappaletta. 13 00:01:02.390 --> 00:01:06.980 Organisoitumisen perustana yliopiston strategiset painoalat. 14 00:01:06.980 --> 00:01:13.420 Tähän liittyi se, että yliopistomme hallitus vahvisti kesäkuussa 2024 15 00:01:13.420 --> 00:01:17.040 yliopiston uuden strategian ja sen mukaisesti 16 00:01:17.040 --> 00:01:21.120 myös tätä toimintaa on suunnattu. 17 00:01:21.120 --> 00:01:27.240 Oppijat keskiössä - siinä yliopiston hallituksen vahvistamassa strategiassa 18 00:01:27.240 --> 00:01:34.720 yksi merkittävä kohta on erinomainen opiskelijakokemus kaikille. 19 00:01:34.720 --> 00:01:38.900 Tehokas ja systemaattinen päätöksenteko. 20 00:01:38.900 --> 00:01:43.520 Yksi ohjaava muuttuja oli se, että kustannusrakennetta 21 00:01:43.520 --> 00:01:48.380 ei saanut kovinkaan paljon laajentaa. 22 00:01:48.380 --> 00:01:54.120 Tarkoitus oli se, että hyödynnetään mahdollisimman paljon olemassa olevia rakenteita 23 00:01:54.120 --> 00:02:01.500 ja siten, että pystymme hyödyntämään sitä dataa, joka meillä on olemassa. 24 00:02:01.500 --> 00:02:09.770 Tuohon talouteen liittyy myös neljäs tavoite taloudellisen lisäarvon tuottamisesta. 25 00:02:09.770 --> 00:02:14.300 Viides tavoite oli selkeät toimijuudet ja vastuut, ja kuudes 26 00:02:14.300 --> 00:02:18.320 mahdollisuus opettajana kehittymiseen. 27 00:02:18.320 --> 00:02:21.910 Tämähän tapahtuu osana työsuunnitelmaa, 28 00:02:21.910 --> 00:02:32.170 osana meritoitumista ja jatkossa myös osana yhtenä rekrytoinnin perusteena. 29 00:02:32.170 --> 00:02:36.030 Hallituksella oli käsittelyssä tämä projektisuunnitelma 30 00:02:36.030 --> 00:02:42.440 2023 ja siellä nähdään 31 00:02:42.440 --> 00:02:46.200 että tavoitteena oli rakenteellinen muutos, jonka seurauksena Jyväskylän 32 00:02:46.200 --> 00:02:50.320 yliopiston jatkuva oppiminen on kokonaisuudessaan entistä vetovoimaisempi 33 00:02:50.320 --> 00:02:55.560 ja kilpailukykyisempi ja vastaa yhä paremmin työikäisen 34 00:02:55.560 --> 00:02:59.010 väestön osaamisen kehittämistarpeisiin. 35 00:02:59.010 --> 00:03:02.890 Meidän tavoitteemme on olla määrällisesti ja laadullisesti 36 00:03:02.890 --> 00:03:07.440 paras yliopisto jatkuvassa oppimisessa. 37 00:03:07.440 --> 00:03:13.590 Tässä projektissa laadittiin tai laaditaan, laadittiin ja laaditaan kumminkin, ensiksi 38 00:03:13.590 --> 00:03:17.380 suunnitelmassa tietenkin sanottiin laaditaan, ja sitten laadittiin muutossuunnitelma 39 00:03:17.380 --> 00:03:23.140 jatkuvan oppimisen strategia, jolla Jyväskylän yliopisto vastaa korkeakoulujen jatkuvan 40 00:03:23.140 --> 00:03:28.670 oppimisen strategian asettamiin vaatimuksiin tulevaisuudessa. 41 00:03:28.670 --> 00:03:33.630 Taloudellinen jatkuvan oppimisen laajasti katsottu tavoite on tuottaa 42 00:03:33.630 --> 00:03:37.830 vähintään kolmenkymmenen miljoonan euron tulo Jyväskylän yliopistolle 43 00:03:37.830 --> 00:03:45.120 vuosittain 2028 alkaen. 44 00:03:45.120 --> 00:03:53.470 Tuossa näkyy myös lähtökohdat, tuolla AS-IS -laatikossa ja nuo TO-BE tavoitetilan 45 00:03:53.470 --> 00:03:55.340 46 00:03:55.340 --> 00:03:58.460 asiat olen kuvannut jo tuossa edellisessä diassa, missä 47 00:03:58.460 --> 00:04:05.520 puhuttiin suunnittelun periaatteista. 48 00:04:05.280 --> 00:04:08.730 Tuon kesäkuun hallituksen jälkeen 49 00:04:08.730 --> 00:04:11.830 muutostyöt käynnistyivät 50 00:04:11.830 --> 00:04:19.690 syyskuussa ja muutostyöt etenivät alkuun hyvin suunnitellusti. 51 00:04:19.690 --> 00:04:25.590 Talvella tuli vaihe, jossa oli syytä vähän tehdä skenaarioita siitä, että 52 00:04:25.590 --> 00:04:33.670 minkälainen muutosmalli, mitenkä vahva muutos pyritään tekemään ja kuva 53 00:04:33.670 --> 00:04:38.500 on tarkoituksella vajavainen sen takia, että 54 00:04:38.500 --> 00:04:45.170 keskitytään siihen skenaarioon, joka valittiin. Ne vaiheet 1 ja 2, jotka 55 00:04:45.170 --> 00:04:50.170 tuosta puuttuvat olivat sellaisia, että ne lähinnä olivat niitä pienempiä muutoksia, 56 00:04:50.170 --> 00:04:56.250 jotka pohjautuvat näihin muutossuunnitelmiin ja kolmesta eteenpäin pohjautuvat sitten 57 00:04:56.250 --> 00:04:58.550 laajempaan korkeakouluyhteistyöhön. 58 00:04:58.550 --> 00:05:03.140 Mutta tämä, mikä valittiin, toiminta on järjestetty YVV-vararehtorin 59 00:05:03.140 --> 00:05:07.130 ympärille, niin tällä on edetty. 60 00:05:07.130 --> 00:05:14.350 Ja tässä kohdalla niin tuo kohta lisäinvestointeja yrityspalvelupäällikköihin 61 00:05:14.350 --> 00:05:20.170 tarkoittaa sitä, että lisäinvestointeja tullaan tekemään koordinaatioon ja sillä 62 00:05:20.170 --> 00:05:25.360 tavalla asioiden parempaan haltuunottoon. 63 00:05:25.360 --> 00:05:28.210 YVV-vararehtori. 64 00:05:28.210 --> 00:05:31.530 tuo ja toi mukanaan selkeän johtajuuden ja omistajuuden 65 00:05:31.530 --> 00:05:34.030 ja vastuun tiettyihin alueisiin 66 00:05:34.030 --> 00:05:38.980 jatkuvassa oppimisessa, TKI ja täydennyskoulutus erityisesti. 67 00:05:38.980 --> 00:05:44.620 Ja kyllä tämä on tuottanut sitten sen, että nämä strategiset 68 00:05:44.620 --> 00:05:48.670 valinnat niin ne ovat olleet helpompi tehdä. 69 00:05:48.670 --> 00:05:54.710 Me olemme nyt painopisteiksi valinneet turvallisuuden, oppimisen, johtamisen, hyvinvoinnin ja 70 00:05:54.710 --> 00:06:04.910 TKI:n kautta on tullut sitten viidentenä ilmiönä tekniikka ja luonnontieteet. 71 00:06:04.910 --> 00:06:09.430 Keväällä valmistui myös tämä jatkuvan oppimisen kala, jonka 72 00:06:09.430 --> 00:06:13.330 olet varmasti nähnyt aikaisemmissa videoissa. 73 00:06:13.330 --> 00:06:20.690 Se on kokonaisjäsennys siitä, mitkä olivat muutostyöryhmät, mitkä olivat muutossuunnitelmat 74 00:06:20.690 --> 00:06:25.250 ja mitkä olivat ne asiat, joita lähdettiin sitten toteuttamaan. 75 00:06:25.250 --> 00:06:30.640 Palaan näihin kalan tuloksiin hieman myöhemmin. 76 00:06:30.640 --> 00:06:36.240 Ylivoimaisesti vaikein asia tässä kalassa oli tuo jatkuvan 77 00:06:36.240 --> 00:06:39.460 oppimisen johtaminen ja rakenne. 78 00:06:39.460 --> 00:06:44.280 Se vei suunniteltua enemmän aikaa. 79 00:06:44.280 --> 00:06:50.870 Mutta jos teen tilannekatsausta suhteessa niihin 80 00:06:50.870 --> 00:06:56.450 projektisuunnitelmassa arvioituihin oleellisimpiin aikaansaannoksiin, 81 00:06:56.450 --> 00:07:00.260 niin siellä oli neljä kohtaa. 82 00:07:00.260 --> 00:07:04.360 Ja tässä on sitten arvioinnit niistä. 83 00:07:04.360 --> 00:07:10.980 Me tämän hankkeen aikana tunnistimme keskeisimmät jatkuvan oppimisen ongelmakohdat ja 84 00:07:10.980 --> 00:07:16.600 niihin laadittiin muutossuunnitelmat ja niitä lähdettiin toteuttamaan. 85 00:07:16.600 --> 00:07:22.340 Jatkuvan oppimisen strategia laadittiin ja se on valmis. 86 00:07:22.340 --> 00:07:28.900 Ja sitä tarkastellaan suhteessa sitten yksikköjen kehittämiin tavoitesuunnitelmiin, 87 00:07:28.900 --> 00:07:33.960 joita he vuosittain rakentavat. 88 00:07:33.960 --> 00:07:40.120 Jatkuvan oppimisen pilotit ovat käynnistyneet ja uudelleen organisoitu toiminta, 89 00:07:40.120 --> 00:07:46.040 se on käynnistymässä. Periaatteessa tuosta kalasta, jota äsken esitin, niin melko lailla 90 00:07:46.040 --> 00:07:51.760 moni asia toteutui. Jos katsotaan niitä pilotteja ja alakohtia, 91 00:07:51.760 --> 00:07:56.950 niin johtaminen, rakenne ja työnjaon roolit, 92 00:07:56.950 --> 00:08:05.020 ne ovat käynnissä ja ne 93 00:08:05.020 --> 00:08:12.460 yksilöityvät ensi vuonna sitten tiedekuntiin ja erillislaitoksiin. 94 00:08:12.460 --> 00:08:16.660 Tulostavoitteiden määrittelyä tapahtui toimintasuunnitelmissa ja 95 00:08:16.660 --> 00:08:24.130 tulee tapahtumaan ensi vuonna YVV-kehittämisryhmissä. 96 00:08:24.130 --> 00:08:33.720 Ja tuo jalkatyö, YVV-kehittämisryhmätyö, sen kenttätyövaihe on ensi keväällä. 97 00:08:33.720 --> 00:08:38.630 Talouden ja HR:n kohdalla moni asia toteutui. 98 00:08:38.630 --> 00:08:41.130 Sisäinen rahoitusmalli 99 00:08:41.130 --> 00:08:48.090 on meillä nyt käynnissä, työsuunnitelma ja lisä- työmalli, nyt jatkuvalle oppimiselle 100 00:08:48.090 --> 00:08:53.250 on työsuunnitelmassa paikka ja lisätöille on oma mallinsa olemassa. 101 00:08:53.250 --> 00:09:00.670 Ne ovat jo käytettävissä ja käynnissä ja tuo tiimirakenne rakentuu tuon kenttätyövaiheen 102 00:09:00.670 --> 00:09:07.100 kautta ja se liittyy niihin teemallisiin keskittymiin, joita tuossa äsken luettelin 103 00:09:07.100 --> 00:09:12.970 niitä painopisteitä, jotka oli ne turvallisuus, oppiminen, johtaminen ja hyvinvointi 104 00:09:12.970 --> 00:09:17.410 sekä sitten se tekniikka ja luonnontieteet. 105 00:09:17.410 --> 00:09:25.570 Opintohallinnon kohdalla moni asia on jo käynnissä. 106 00:09:25.570 --> 00:09:29.870 Erillisten opintojen järjestämisen tukeminen ja opintohallinnon yhtenäistäminen, 107 00:09:29.870 --> 00:09:33.240 se työ etenee. 108 00:09:33.240 --> 00:09:39.200 Ilmoittautumiseen liittyvän työkalun ILPO:n jatkokehitys etenee, ja jatkuvan 109 00:09:39.200 --> 00:09:44.560 oppimisen digiratkaisut nekin etenevät 110 00:09:44.560 --> 00:09:51.860 digiohjelman aikataulussa. Myynti, markkinointi ja viestintä, siellä 111 00:09:51.860 --> 00:09:56.520 tuo myynnin ja markkinoinnin rakentaminen tulee tulevan vuoden 112 00:09:56.520 --> 00:10:01.040 koordinaation ja YVV- kehittämisryhmien kautta esille. 113 00:10:01.040 --> 00:10:06.250 CRM-kehittäminen on käynnistynyt ja tuo koulutustarvearvioinnin ja 114 00:10:06.250 --> 00:10:12.480 Norpan opiskelijapalautteen hyödyntäminen odottaa tätä uudelleen 115 00:10:12.480 --> 00:10:17.160 organisoidun toiminnan käynnistymistä. 116 00:10:17.160 --> 00:10:22.700 Täydennyskoulutukselliset painopisteet on määritelty, ne olen jo pari kertaakin tässä luetellut 117 00:10:22.700 --> 00:10:29.060 ja sen lisäksi tuo opintopisteytysajattelu siitä, että meillä täydennyskoulutus jatkossa 118 00:10:29.060 --> 00:10:35.220 olisi pääsääntöisesti opintopisteytettyä, niin se on määritelty. 119 00:10:35.220 --> 00:10:39.540 TKI:n kohdalla strategisia kumppanuuksia on tunnistettu ja 120 00:10:39.540 --> 00:10:43.920 ne ovat kehittymässä kumppanuusmallin kautta. 121 00:10:43.920 --> 00:10:49.000 Ja muina töinä tuolta voi mainita esimerkkinä Converis-kehittämistyö sillä 122 00:10:49.000 --> 00:10:54.100 tavalla, että nämä jatkuvaan oppimiseen liittyvät TKI-hankkeet pystytään nyt 123 00:10:54.100 --> 00:10:58.300 projektinhallinnassa ja taloudessa tunnistamaan. 124 00:10:58.300 --> 00:11:02.680 Tuotekortti, se on työväline, jonka avulla voit arvioida sopivaa 125 00:11:02.680 --> 00:11:06.340 koulutusmuotoa ja siihen liittyvä ansainta, 126 00:11:06.340 --> 00:11:08.820 se on käytettävissä tällä hetkellä. 127 00:11:08.820 --> 00:11:15.860 Ja sitten tähän liittyvä henkilöstökoulutus odottaa oikeastaan tätä jalkatyövaihetta. 128 00:11:15.860 --> 00:11:20.880 ensi vuoden alussa. 129 00:11:20.880 --> 00:11:25.910 Jos tässä vielä palaan takaisin tuonne kalakuvaan. 130 00:11:25.910 --> 00:11:33.230 Niin aika mukavasti tuo kala on toteutunut, mutta mihin voimme kriittisesti suhtautua 131 00:11:33.230 --> 00:11:40.470 on tietysti tuo kalan pyrstö, ne isot tavoitteet, jotka siellä olivat. 132 00:11:40.470 --> 00:11:45.570 Ne eivät ole vielä konkretisoituneet, mutta edellytykset 133 00:11:45.570 --> 00:11:53.800 tavoitteiden saavuttamiselle on luotu. 134 00:11:53.800 --> 00:11:56.940 Sinulle haluan sanoa suuret kiitokset mielenkiinnostasi 135 00:11:56.940 --> 00:12:00.220 ja osallistumisestasi yhteiseen työhön. 136 00:12:00.220 --> 00:12:07.040 Meitä on ollut liki 60 henkilöä tätä työtä tekemässä ja työ ei ole mennyt hukkaan. 137 00:12:07.040 --> 00:12:11.990 Toiminta jatkuu Jyväskylän yliopiston strategian mukaisesti yhteiskuntaan 138 00:12:11.990 --> 00:12:19.710 verkottuneen jatkuvan oppimisen ja TKI:n toimin. Kiitos sinulle.