WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.790 --> 00:00:06.350 Hei käymme tänään läpi tiedonhankinnan perusasioita liikuntatieteiden näkökulmasta. 2 00:00:06.350 --> 00:00:12.210 Tervetuloa mukaan tiedonhankinta on laaja käsite, joka liittyy tieteellisen tiedon jäsentämiseen 3 00:00:12.210 --> 00:00:16.370 etsimiseen, evakuointiin ja käyttämiseen tieteellisiin menetelmiin. 4 00:00:16.370 --> 00:00:21.010 Keskitymme tänään sen yksi osaan eli pohtimaan hakusanoja ja tietokantoja eli miten 5 00:00:21.010 --> 00:00:25.330 valitaan hakusanoja, joilla löytää sopivia lähteitä tietokannoista. 6 00:00:25.330 --> 00:00:30.640 Samalla kannattaa muistaa, että löydettyihin lähteisiin pitää aina viitata. 7 00:00:30.640 --> 00:00:33.740 Lähdetään liikkeelle mielekästä, jonka avulla voi jäsentää 8 00:00:33.740 --> 00:00:35.900 omaa tutkimuskysymystaan ja asetelmaansa. 9 00:00:35.900 --> 00:00:38.420 Se auttaa myös hakusanojen ja hakulauseen pohtimisessa. 10 00:00:38.420 --> 00:00:43.200 Miellekartta kannattaa lisätä mahdollisimman kattava määrä synonyymejä jokaisesta 11 00:00:43.200 --> 00:00:49.250 teemasta eli näkökulmasta, joka omaan tutkimuskysymykseen liittyy. 12 00:00:49.250 --> 00:00:53.210 Esimerkki aiheeni liittyy liikunnan opettamiseen ja vuorovaikutukseen, 13 00:00:53.210 --> 00:00:57.050 joten pyrin miettimään näihin 2 teemaan liittyen termejä, jotka voisivat 14 00:00:57.050 --> 00:01:00.590 toimia hakusanoina tietokannoissa meidän sydämiin. 15 00:01:00.590 --> 00:01:05.090 Mietintään kannattaa hyödyntää tietokantojen sanastoja. 16 00:01:05.090 --> 00:01:08.710 Miksi tällaisia sanastoja kannattaa käyttää? 17 00:01:08.710 --> 00:01:14.700 Julkaisun tiedot näyttävät tietokannoista usein täältä, kutenblogin kuvakaappauksessa eli julkaisussa 18 00:01:14.700 --> 00:01:19.770 on tietokannassa tietoa, Otsikko tekijät, julkaisijat ja niin edelleen. 19 00:01:19.770 --> 00:01:24.480 Eli tiedot, joita tarvitaan viitteen tekemiseen, ovat hyvin näkyvissä. 20 00:01:24.480 --> 00:01:29.910 Julkaisujen tiedoissa ei kuitenkaan ole paljon tekstiä, johon hakusanat voisivat osua. 21 00:01:29.910 --> 00:01:32.750 Jos etsisin tietoa terveystieteiden opettamisesta. 22 00:01:32.750 --> 00:01:34.690 Voisin osua hakusanoilla. 23 00:01:34.690 --> 00:01:36.760 Tämän esimerkkikirjan otsikkoon. 24 00:01:36.760 --> 00:01:40.600 Paras osuma mahdollisuus on kuitenkin aiheet osion sanoissa. 25 00:01:40.600 --> 00:01:44.460 Aiheetosassa on nimittäin kuvailtu, missä julkaisussa on kyse 26 00:01:44.460 --> 00:01:47.090 eli kaikkien julkaisujen sisältöjä on avattu. 27 00:01:47.090 --> 00:01:49.840 Tällaisilla sanalistatoilla. 28 00:01:49.840 --> 00:01:54.100 Nämä sanalliset on koostettu tietokannan sanaston sanoista eli jyp blogissa. 29 00:01:54.100 --> 00:01:58.100 Ne ovat yleisen suomalaisen ontologian eli yson sanoja. 30 00:01:58.100 --> 00:02:02.880 Siispä etsiessäni jyskistä julkaisuja minun kannattaa käydä katsomassa tietokannan käyttämää 31 00:02:02.880 --> 00:02:07.690 sanastoa, jotta löytäisin mahdollisimman hyvin tietokantaan sopivat hakusanat, jotta 32 00:02:07.690 --> 00:02:12.560 ne osuisivat hyvin julkaisun tiedoissa oleviin teksteihin. 33 00:02:12.560 --> 00:02:15.330 Kansainvälisissä tietokannoissa on yleensä omat tieteenalakohtaiset 34 00:02:15.330 --> 00:02:18.650 sanastonsa eli vaihdettaessa tietokantaa. 35 00:02:18.650 --> 00:02:21.430 Myös sanasto usein vaihtuu. 36 00:02:21.430 --> 00:02:24.650 Joskus liikuntatieteessä tehdään systemaattista tiedonhankintaa, 37 00:02:24.650 --> 00:02:27.030 mutta se ei aina ole välttämätöntä. 38 00:02:27.030 --> 00:02:31.450 Jos systemaattisuus on tavoitteena tehdään kaikista hakusanoista yksi hakulause, 39 00:02:31.450 --> 00:02:35.150 joka syötetään samanlaisena kaikkiin valittuihin tietokantoihin. 40 00:02:35.150 --> 00:02:38.810 Hakulause myös kerrotaan tällöin lukijoille omassa tekstissä, jotta lukijat 41 00:02:38.810 --> 00:02:43.050 voivat tarvittaessa toistaa haut ja saada samat hakutulokset. 42 00:02:43.050 --> 00:02:47.570 Silloin he pystyvät toteamaan, onko tiedonhankinta tehty tieteellisesti 43 00:02:47.570 --> 00:02:50.290 eli toistettavuus ja todennettavavuus ovat keskeisiä. 44 00:02:50.290 --> 00:02:53.840 Jos tehdään systemaattista hakua. 45 00:02:53.840 --> 00:02:58.980 Tämän oppii parhaiten käytännössä, joten mennään katsomaan muutamaa esimerkkitietokantaa, 46 00:02:58.980 --> 00:03:01.030 jotta osaamme valita oikeat tietokannat. 47 00:03:01.030 --> 00:03:04.640 Meidän on tiedettävä ensin millaisia lähteitä etsimme. 48 00:03:04.640 --> 00:03:10.160 Jos tarvitaan kirjoja kotimaisia artikkeleita, avoimia oppimateriaaleja tai esimerkiksi 49 00:03:10.160 --> 00:03:14.860 Jyväskylän yliopistossa tehtyjä opinnäytteitä etsitään niitä jyskistä. 50 00:03:14.860 --> 00:03:20.170 Myös mediasta löytyy kotimaisia terveystieteiden julkaisuja ja opinnäytteitä. 51 00:03:20.170 --> 00:03:22.430 Jos tarvitaan kansainvälisiä artikkeleita. 52 00:03:22.430 --> 00:03:27.270 Etsitään niitä oman tieteenalan tietokannoista, joihin pääsee jypin kautta. 53 00:03:27.270 --> 00:03:31.030 Eri tietokantoja on yli 300 eli vaihtoehtoja on paljon. 54 00:03:31.030 --> 00:03:36.840 Tässä vain muutama esimerkki niistä. 55 00:03:36.840 --> 00:03:40.880 Lähdetään liikkeelle jyskistä ja erityisesti sen sanastosta ysosta eli 56 00:03:40.880 --> 00:03:45.540 kokeillaan löytää sen avulla muutama esimerkki, hakusana lähden liikkeelle 57 00:03:45.540 --> 00:03:48.900 liikuntakasvatuksen mahdollisista hakusanoista. 58 00:03:48.900 --> 00:03:54.020 Sanasto käyttää sanaa liikuntakasvatus eli se voisi olla sopiva hakusana jykdokkkiin. 59 00:03:54.020 --> 00:04:00.020 Sen synonyymi koululiikunta olisi todennäköisesti myös toimiva hakusana aiheessani. 60 00:04:00.020 --> 00:04:02.630 Myös opettajat sanat voisi toimia hakusanana. 61 00:04:02.630 --> 00:04:07.810 Esimerkki aiheessani sen alakäsitteenä on aineen opettajat ja lisäksi 62 00:04:07.810 --> 00:04:13.300 liikunnanopettajat kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta. 63 00:04:13.300 --> 00:04:17.000 Toisesta näkökulmasta eli vuorovaikutuksesta osoittaa sekä 64 00:04:17.000 --> 00:04:20.820 sanan vuorovaikutus että sosiaaliset taidot. 65 00:04:20.820 --> 00:04:25.460 Synonyymejä kannattaa miettiä kattavasti kaikista tarvittavista näkökulmista, mutta kokeilen 66 00:04:25.460 --> 00:04:30.380 esimerkki haussa niin nyt jo poikkeuksellisesti keskeneräistä hakulausetta eli testaan näitä 67 00:04:30.380 --> 00:04:36.680 muutamaa löytämään niin sanaa jypissä jotta nähdään miten jyp toimii. 68 00:04:36.680 --> 00:04:40.500 Kun yhtäkkii kirjoittaa liikuntakasvatuksen tulee tulokseksi julkaisuja, 69 00:04:40.500 --> 00:04:43.410 joiden tiedoissa on käytetty tätä sanaa. 70 00:04:43.410 --> 00:04:46.540 Jotta saisin rajattua tuloksia julkaisuihin, joissa kerrotaan sekä 71 00:04:46.540 --> 00:04:50.990 liikuntakasvatuksesta että vuorovaikutuksesta, lisään hakusanan vuorovaikutus 72 00:04:50.990 --> 00:04:53.910 and operaattorin avulla hakurille. 73 00:04:53.910 --> 00:04:57.210 Ad operaattori kertoo siis ykkösille, että kaikkien löydettyjen 74 00:04:57.210 --> 00:05:01.920 julkaisujen tiedossa tulee olla molemmat hakusanat. 75 00:05:01.920 --> 00:05:05.660 Jotta saisin hakuni laajuutta eli kattavuutta, Kirjoita molemmista 76 00:05:05.660 --> 00:05:08.950 teemoista lisää sanojen mukaan hakulauseen. 77 00:05:08.950 --> 00:05:13.330 Kun liikuntakasvatukseen yhdistää liikunnanopettajien operaattorilla alkaa 78 00:05:13.330 --> 00:05:17.530 hakea jommalla kummalla sanalla eli hakusanaa vaihtoehtoja. 79 00:05:17.530 --> 00:05:21.590 Jokaisessa löydetyssä julkaisussa ei olekaan välttämättä sanoa liikuntakasvatus, 80 00:05:21.590 --> 00:05:24.860 vaan sen sijasta voikin olla liikunnanopettajat. 81 00:05:24.860 --> 00:05:29.670 Tämän vuoksi kaikkien saman teeman sanojen väliin laitetaan or operaattori. 82 00:05:29.670 --> 00:05:32.710 Koska juttukin peruslauseessa on vain yksi hakurivi. 83 00:05:32.710 --> 00:05:37.790 Voi sanojen yhdistämistä or operaattorilla vahvistaa vielä käyttämällä liikuntakasvatus näkökulmaan 84 00:05:37.790 --> 00:05:42.530 liittyvien sanojen ympärillä sulkeita kuin matematiikan kaavassa. 85 00:05:42.530 --> 00:05:47.660 Samoin kaikkien vuorovaikutusta sanojen väliin lisätään orpo operaattori. 86 00:05:47.660 --> 00:05:51.020 Eli hakulause alkaa muotoutua samaan näkökulmaan. 87 00:05:51.020 --> 00:05:54.140 Kuvaavien sanojen väliin tulee operaattori ja näkökulmat 88 00:05:54.140 --> 00:05:58.500 yhdistetään toisiinsa and operaattorilla. 89 00:05:58.500 --> 00:06:04.330 Pitkät tai moniosaiset hakusanat voivat joskus hajota haussa, jos hakusanana olisi esimerkiksi 90 00:06:04.330 --> 00:06:10.480 fyysinen aktiivisuus, voi tietokanta löytää sana fyysinen otsikosta ja aktiivisuus sanan aiheet 91 00:06:10.480 --> 00:06:15.350 osiosta eikä julkaisussa olisikaan kyse fyysisestä aktiivisuudesta. 92 00:06:15.350 --> 00:06:18.630 Sanan hajoamista voi estää käyttämällä lainausmerkkejä. 93 00:06:18.630 --> 00:06:24.150 Silloin tietokanta etsii täsmälleen samaa sanaa, joka on kirjoitettu riville. 94 00:06:24.150 --> 00:06:26.410 Joskus sanoja kannattaa katkaista. 95 00:06:26.410 --> 00:06:32.460 Esimerkiksi jos miettii sanataidetuksien huomioimista, voi sanan katkaista tähtimerkillä sillä 96 00:06:32.460 --> 00:06:39.600 on tietokanta osaa huomioida kaikki sanat, jotka alkavat sanan alkuosan tavoin. 97 00:06:39.600 --> 00:06:43.860 Jyp blogissa on sekä painettua että e materiaalia painetun materiaalin 98 00:06:43.860 --> 00:06:47.890 sijainnin näkee avaamalla julkaisun tiedot. 99 00:06:47.890 --> 00:06:54.520 E materiaaliin on linkki. 100 00:06:54.520 --> 00:06:58.720 Yhdelläkin ensimmäisellä välilehdellä on muun muassa kirjoja Jyväskylän 101 00:06:58.720 --> 00:07:02.340 yliopiston opinnäytteitä ja kokonaisia lehtiä. 102 00:07:02.340 --> 00:07:05.560 Jypissä on omat välilehdet myös kotimaisille artikkeleille 103 00:07:05.560 --> 00:07:07.920 ja avoimille oppimateriaaleille. 104 00:07:07.920 --> 00:07:11.740 Erityisesti artikkeleiden osalta kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikki 105 00:07:11.740 --> 00:07:16.860 niistä eivät välttämättä ole tieteellisiä eli vertaisarvioituja. 106 00:07:16.860 --> 00:07:20.940 Kansainvälisten artikkeleiden välilehdelle on koottu julkaisuja isosta määrästä 107 00:07:20.940 --> 00:07:25.340 tietokantoja, joten siellä on usein hankala tehdä tarkkoja hakuja. 108 00:07:25.340 --> 00:07:28.490 Sen vuoksi käytämmekin yleensä tieteenalakohtaisia tietokantoja 109 00:07:28.490 --> 00:07:30.940 kansainvälisten artikkeleiden etsintään. 110 00:07:30.940 --> 00:07:34.400 Erityisesti systemaattisessa tiedon hankinnassa. 111 00:07:34.400 --> 00:07:38.000 Niihinkin pääsee jyskin kautta siirrytään seuraavaksi näihin 112 00:07:38.000 --> 00:07:41.570 tieteenalakohtaisiin tietokantoihin. 113 00:07:41.570 --> 00:07:44.950 Yliopistolle hankittuja tietokantoja löytää suoraan niiden nimellä, 114 00:07:44.950 --> 00:07:48.720 etsimällä tai selaamalla tietokantavalikoimaa. 115 00:07:48.720 --> 00:07:53.040 Tietokanta listauksesta voi etsiä oman tieteenalan tietokannat ja monitieteisessä 116 00:07:53.040 --> 00:07:58.540 aiheissa kannattaa katsoa muidenkin tieteenalojen tietokantoja. 117 00:07:58.540 --> 00:08:02.790 Sporticus on laaja Jyväskylän yliopiston käytössä oleva liikuntatieteiden kansainvälinen 118 00:08:02.790 --> 00:08:07.050 tietokanta, joten kokeillaan etsiä sieltä artikkeleita. 119 00:08:07.050 --> 00:08:10.130 Sportdistuksen haku kannattaa aloittaa sanaston tarkastelusta, 120 00:08:10.130 --> 00:08:12.340 kuten teimme jykdokissakin. 121 00:08:12.340 --> 00:08:15.710 Sportinistuksen sanasto on erikoistunut liikuntatietteisiin 122 00:08:15.710 --> 00:08:18.680 ja sieltä löytää hakusanoja englanniksi. 123 00:08:18.680 --> 00:08:23.250 Kokeilen samanlaista esimerkkihakua kuin jyskissä eli aloitan liikuntakasvatukseen 124 00:08:23.250 --> 00:08:43.250 ja vuorovaikutukseen liittyvien sanojen etsinnän. 125 00:09:21.840 --> 00:09:26.020 Lisää löytämäni hakusana, että hakulaatikonihin sportistuksessa on useampi 126 00:09:26.020 --> 00:09:29.080 hakulaatikko, joita voi hyödyntää näkökulmien mukaisesti. 127 00:09:29.080 --> 00:09:33.640 Eli lisää liikuntakasvatuksen liittyvät sanat ensimmäiselle riville ja vuorovaikutuksena 128 00:09:33.640 --> 00:09:38.980 toiselle riville hakulaatikon välissä on automaattisesti and operaattori. 129 00:09:38.980 --> 00:09:43.600 Tällainen monikenttähaku onkin tietokannoissa hyvin yleinen, eli samalla hakuperiaatteella 130 00:09:43.600 --> 00:09:46.790 pystyy toimimaan lähes kaikissa tietokannoissa. 131 00:09:46.790 --> 00:09:52.790 Myös jykdokhausta, tuttu tähtisana katkaisu ja, lainausmerkit toimivat sportistuksessa. 132 00:09:52.790 --> 00:09:57.910 Ennen kuin teen ensimmäisen haun lisää rajaustyökaluksi vertaisarvioinnin, 133 00:09:57.910 --> 00:10:02.090 kun tämä rajaus on käytössä, pitäisi kaikkien tietokannasta löydettyjen julkaisujen 134 00:10:02.090 --> 00:10:07.340 olla vertaisarvioituja eli tieteellisiä lähteitä. 135 00:10:07.340 --> 00:10:12.610 Haussa on automaattisesti mukana myös apuväline eli synonyymiapu, joka yrittää tunnistaa 136 00:10:12.610 --> 00:10:17.210 haettuja hakusanoja ja lisätä niitä huomaamattomasti mukaan hakuun. 137 00:10:17.210 --> 00:10:20.990 Jos halutaan hakea systemaattisesti vain itse kirjoitetuilla hakusanoilla, 138 00:10:20.990 --> 00:10:26.230 voi tämän lisää avun ottaa pois päältä. 139 00:10:26.230 --> 00:10:28.970 Jos tietokannasta löytää mielenkiintoisen julkaisun. 140 00:10:28.970 --> 00:10:32.330 Kannattaa tarkastella sen aiheen osiota eli mitä sanaston 141 00:10:32.330 --> 00:10:34.870 sanoja sen tietoihin on listattu. 142 00:10:34.870 --> 00:10:42.310 Niistä voi saada lisää apua omaan hakuun, eli niitä voi lisätä hakusanoiksi. 143 00:10:42.310 --> 00:10:47.030 Löydetyistä julkaisuissa on usein linkki materiaaliin eli koko tekstiin. 144 00:10:47.030 --> 00:10:51.970 Jos koko tekstiä ei ole saatavilla, voi kokeilla etsiä sitä saatavuuslinkin avulla. 145 00:10:51.970 --> 00:10:55.390 Saatavuuslinkki tarkistaa muut yliopisto on hankitut tietokannat. 146 00:10:55.390 --> 00:10:58.530 Eli onko niissä saman julkaisun koko tekstiä? 147 00:10:58.530 --> 00:11:02.900 Jos teksti löytyy, se avautuu selaimeen. 148 00:11:02.900 --> 00:11:05.040 Nyt olemme käyneet läpi tiiviisti. 149 00:11:05.040 --> 00:11:08.980 Muutaman esimerkki tietokannan ja tiedonhankinnan perusasioita. 150 00:11:08.980 --> 00:11:12.920 Näitä asioita kannattaa harjoitella, jotta ne tulevat tutuiksi. 151 00:11:12.920 --> 00:11:17.890 Jos sinulla on vaikeuksia löytää tietokantoja tai esimerkiksi löytää koko tekstiä artikkelista 152 00:11:17.890 --> 00:11:23.330 luettavaksesi, voit kysyä apua yliopiston kirjaston asiakaspalvelusta. 153 00:11:23.330 --> 00:11:25.980 Kiitos ajastasi ja tsemppiä ja tiedonhankintaan.