WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:05.160 Noni hyvät kollegat tervetuloa tähän 2 00:00:05.160 --> 00:00:10.000 ruiskuista tutkia keskusteluu keskustelee tilaisuuteen 3 00:00:10.000 --> 00:00:14.740 tällä kertaa meillä on vuorossa joka vuosi toistuva 4 00:00:14.740 --> 00:00:18.500 uusiminen EU:ssa luento 5 00:00:18.500 --> 00:00:25.250 tällä halutaan muistaa muistaa Suomen kansakoulun isä Uno symin EU:sta 6 00:00:25.250 --> 00:00:28.310 oman 7 00:00:28.500 --> 00:00:33.960 Oulu tai omana kouluaikanani tuota yksi menoveteistä kerta 8 00:00:33.960 --> 00:00:39.090 kertoo aineki ainekirjoituksesta jonka jonka kanssa silloisessa kansakoululaistalli oli 9 00:00:39.090 --> 00:00:44.500 kirjoittanut ja aiheena oli Uuno signeeraus 10 00:00:44.500 --> 00:00:51.250 oli eräs aineesta joka hiukan tota kii jonka joka kirjoitti joku nuori oppilas 11 00:00:51.250 --> 00:00:53.800 luonlahti luonnehti Uuno siun neuvosta 12 00:00:54.000 --> 00:01:00.750 Suomen kansakoulun perusti puulla mies nimeltä synkeys 13 00:01:00.750 --> 00:01:03.810 ja tuota 14 00:01:04.000 --> 00:01:09.610 tämä ehkä ehkä mutta niinku kuvaa myöskin sitä että uuras 15 00:01:09.610 --> 00:01:15.500 ulos syneus oli jo oli omana aikanaan hieman Kiistalan henkilö 16 00:01:15.500 --> 00:01:21.350 Suomen kansakoululaitoksen uudistaminen oli oli oli vaikea 17 00:01:21.350 --> 00:01:27.140 prosessi josta tai oli prosessi josta oli hyvin monenlaista mielipidettä hyvin monenlaista 18 00:01:27.140 --> 00:01:33.000 intressiä ja hietota pyrkimystä teille se eri tavalla 19 00:01:33.000 --> 00:01:38.250 osittain tästä samasta ilmiöstä tosin 20 00:01:38.250 --> 00:01:43.500 nykyajan näkökulmasta kertoo myöskin meidän esitelmänne esitelmä 21 00:01:43.500 --> 00:01:46.560 esitelmöitsijä 22 00:01:46.750 --> 00:01:48.790 Karhunen 23 00:01:49.000 --> 00:01:53.800 joka puhuu oppivelvollisuuden oppivelvollisuuksien 24 00:01:53.800 --> 00:01:58.500 pidentämisestä taloustieteen näkökulmista 25 00:01:58.500 --> 00:02:03.240 Hannu on valmistunut Jyväskylän yliopistosta kauppatieteiden tohtoriksi 26 00:02:03.240 --> 00:02:08.190 kuusi vuotta sitten ja tällä hetkellä hän toimii palkansaajien 27 00:02:08.190 --> 00:02:12.500 tutkimuslaitoksen tutkimuskoordinaattorina 28 00:02:12.500 --> 00:02:19.250 erittäin lämmin lämpimästi tervetullut pitämään Uuno sinne jos luento olehyvä 29 00:02:19.250 --> 00:02:26.000 kiitoksia ja hyvää päällä vaan kaikille täällä ja siinä liänpäässä 30 00:02:26.000 --> 00:02:29.570 joissa iloo tulla pitämään tämä luento 31 00:02:29.750 --> 00:02:35.120 Jyväskylän juttua takaisin niin tota tulee lämpimät muista opiskelijoilta 32 00:02:35.120 --> 00:02:40.070 mieleen että täällä on tullut monta monta vuotta pidettyä ja tänään luvaa palauttakaas 33 00:02:40.070 --> 00:02:45.500 tota tää mun luento 34 00:02:45.500 --> 00:02:50.300 käsittelee tähän oppivelvollisuutta taloustieteen näkökulmasta ja 35 00:02:50.300 --> 00:02:54.440 se ehkä saattaa herättää kysymysmerkkejä miksi taloustieto puhuu tästä aiheesta 36 00:02:54.440 --> 00:02:59.500 niin paljon mä pyrin jonkin verran sitä avaamaan 37 00:02:59.500 --> 00:03:03.850 pyrin pitämään tämän silleen hyvin jo käytännön käytännönläheisinä minkä 38 00:03:03.850 --> 00:03:08.020 teknisen jarkojen tai pyrin ainakin siihen toivottavasti viihdytte 39 00:03:08.020 --> 00:03:12.500 tota mä niinku ensimmäisenä ehkä 40 00:03:12.500 --> 00:03:20.000 sen laajempaan kuvaan että miksi liipata taloustietoja kuullaan niinpä Suomessa siis 41 00:03:20.000 --> 00:03:25.130 jos nyt seuraten uutisia ja seuraatte niinkun tota tapahtumina usein siinä hommata 42 00:03:25.130 --> 00:03:30.500 kun taloustieteilijä asturian tai jonnekin selittämään tärkeitä asioita ja heistä on tai jotai 43 00:03:30.500 --> 00:03:35.030 tosi tosi tositota ympäripyörä vastauksiamut kuitenkin taloustieteen kuuluvana jo paljon mä ehkä 44 00:03:35.030 --> 00:03:39.590 pikkuisen puun siitä sitten mä asun kyllä ton T- päivän teemaa että 45 00:03:39.590 --> 00:03:44.000 miten tämä oppivelvollinen laajentumista voidaan perustella taloustieteen näkökulmasta 46 00:03:44.000 --> 00:03:49.190 ja sit vihaisen loppuunehkä pikkuisen puusti sitä että milloin ninku vois olla akateemisemmissa 47 00:03:49.190 --> 00:03:54.000 tutkimaan näitä vaikutuksia että oppilaidensa lainaamisella oikein on 48 00:03:54.000 --> 00:03:55.530 sammumisen 49 00:03:55.750 --> 00:03:58.300 tärkein näkökulma tässä 50 00:03:58.500 --> 00:04:03.720 tätä asiaa tuli seurattua tässä niinkun aika läheltä 51 00:04:03.720 --> 00:04:09.240 en itse kovin nuori tutkija on mutta tämä herätti monia mielipiteitä 52 00:04:09.240 --> 00:04:14.370 ja tosissaan ehkä oli tämmöistä niinkuin vastakkainasettelua siitä että kukaan 53 00:04:14.370 --> 00:04:19.890 oikea oikeassa ja siitä syystä olisi tosi hyvä että tosi monipuolisesti ninoa ruispikkumääräisesti 54 00:04:19.890 --> 00:04:24.450 sitten tulevaisuudessa pystytään tutkimaan tämän uudistuksen vaikutuksia se antaa meidän 55 00:04:24.450 --> 00:04:29.750 aikamme akateemikon ja kyllä paljon niinku tämmöistä polttoainetta tulevia vuosia varten 56 00:04:29.750 --> 00:04:32.300 olin jo 57 00:04:32.500 --> 00:04:37.390 ja miksi meitä kuunnellamme taloustieteeltä varmaan kyl monta kertaa tämä nämä teesit mutta 58 00:04:37.390 --> 00:04:41.800 taloustiede puhutaan niinkun mennessä käyttöön työstänne me ollaan koettu viimesen 59 00:04:41.800 --> 00:04:46.500 kahen kolmen vuoden aikana olla Lahtinen uskottavuus vallankumous 60 00:04:46.500 --> 00:04:51.210 silloin kun aloitin tota opiskelun ja täällä tilastotieteen 61 00:04:51.210 --> 00:04:56.000 luennolla Nissen luona istuin niin tota en tiennytettä 62 00:04:56.000 --> 00:05:00.890 mihin se veneensä uraa että käytännössä mitä me tehdään nykyään tutkijat 63 00:05:00.890 --> 00:05:05.510 puhutaan kausaalisuudesta päätellä identifikaatiosta sisäistä validiteetistä 64 00:05:05.510 --> 00:05:09.890 ulkoista validiteetistä ja tämmöistä käsitteistä mitkä on 65 00:05:09.890 --> 00:05:14.500 ehkä niinkun enemmän kuin sotilasatieteen puolella tämmöisiä 66 00:05:14.500 --> 00:05:19.990 aiheita mitkä kurssin mutta se mitä taloustietoja tunteen on sen 67 00:05:19.990 --> 00:05:25.510 että me tuetaan aika paljon tässä relevantteja vastauksia 68 00:05:25.510 --> 00:05:30.580 pyritään tuottamaan vastauksia poliittisen patentit paljastiko prosessi 69 00:05:30.580 --> 00:05:36.250 eli kun meillä on me ollaan panostettu tämmöisen kosii kokeelliseen 70 00:05:36.250 --> 00:05:38.800 jos tapailette voidaan purkaa osallisuudesta 71 00:05:39.000 --> 00:05:44.940 loiston aika paljolta museorekistereiden hyötykäyttöön meille yhdenmukaiset tohtorikoulutusohjelmat 72 00:05:44.940 --> 00:05:49.710 mä voisin mennä tota ihan minkä vaan Euroopassa yliopistoon ja mä tietäsin samantien mitä puhutaan 73 00:05:49.710 --> 00:05:55.110 koska meillä on samoalainen somalin kieli niistä menetelmistä ja siitä missä se tutkimus 74 00:05:55.110 --> 00:06:00.750 menee niin sen ansiosta me olla yhtenevä joukko sitten 75 00:06:00.750 --> 00:06:06.000 Nicola on valtava tarve saada vastauksia että mikä toimii mikä ei toimi 76 00:06:06.000 --> 00:06:12.330 jos tutkija puhuu jostain asiasta haluaa tietää että ongelmakorrelaatio sulle kausaalisella 77 00:06:12.330 --> 00:06:17.490 kausaalien käytännössä jos käy siis valiokunnissa 78 00:06:17.490 --> 00:06:23.250 halunsa lausuntoja aika paljonhan sitä puhutaan sitten siellä kylää kiinnosta kyl nykyää niinkun poliittinen 79 00:06:23.250 --> 00:06:28.750 valtiokoneistoja virkamieskoneisto ymmärtää eron mikä on korrelaatiolla kausaalisuudelle 80 00:06:28.750 --> 00:06:33.490 ja sitä häkissä 3.- pointti mikä oli komea taloustieteitä yhdistää aika vahvasti 81 00:06:33.490 --> 00:06:38.080 meillä otteli vääskylässä ovat nousseet jo maisterivaiheesta 82 00:06:38.080 --> 00:06:42.190 asti meitä rohkasti aiemman politiikkasuosituksia eli siis se 83 00:06:42.190 --> 00:06:46.750 että kun se kuitenkin käytännön työ on niin lähellä sitä 84 00:06:46.750 --> 00:06:52.120 oikeaa tekoprosessia niin täytyy uskaltaa antaa jos pystyy 85 00:06:52.120 --> 00:06:57.250 ne politiikkasuosituksia joita hyvin avoimesti ja tietoon perustuen 86 00:06:57.250 --> 00:06:58.780 ole 87 00:06:59.000 --> 00:07:03.740 semmoset mielipiteet ja pohjatuttamisen kokemustieto on pelkästään semmoista 88 00:07:03.740 --> 00:07:08.510 kyllä meidän piirissä ammuta aika äkkiä alas hyvin raadollista sitte semmosen suositusten antaminen mutta 89 00:07:08.510 --> 00:07:13.190 kuitenkin pitäisi pyrkiä antamaan tietoon perustuvia politiikkasuosituksia 90 00:07:13.190 --> 00:07:17.930 ja tämä kokonaisuus ansasta mä väitin että me taloustieteitä olkitalo vallattiin 91 00:07:17.930 --> 00:07:22.750 se ilmatilaa kahdessa kasvatustieteilijä tähän uudistukseen liittyen 92 00:07:22.750 --> 00:07:24.790 avioliittovala 93 00:07:25.000 --> 00:07:29.380 se voi näyttäytyä ulos taata itsekkäällä taloustiedettä semmosia 94 00:07:29.380 --> 00:07:33.500 omaa hyvää se itsekkäitä kuvittelee tietää kaikesta kaiken 95 00:07:33.500 --> 00:07:37.790 meillä on siis semmonen niinku tausta mistä me vihata olla megalo tätä maailmaa eteenpäin 96 00:07:37.790 --> 00:07:41.500 ja kyllä varmana 97 00:07:41.500 --> 00:07:46.000 luettuaan kasvatustieteen empiirisiä julkaisuja muitelemasta missä se 98 00:07:46.000 --> 00:07:50.500 yhteiskuntatiede rintama menee niin tämmöistä maas menetämme 99 00:07:50.500 --> 00:07:56.750 aika paljon muihin muihinkin jo tiedealoille takkuinen yleiskuva no 100 00:07:56.750 --> 00:08:01.580 missä me tänään puutumme puuta oppivansa laajentamista sehän tuli nyt syksyllä 101 00:08:01.580 --> 00:08:06.440 voimaantulo tarkoittaa että opetus päättyy komissiota että 18 vuotta 102 00:08:06.440 --> 00:08:11.540 käytännössä samalla säädettiin sitä siinä että oppimateriaalit 103 00:08:11.540 --> 00:08:15.750 ovat maksuttomia ne kahta kaikille eikä voi loppuun saakka 104 00:08:15.750 --> 00:08:21.500 mutta mitä se ei O- se ei O- mikään mekaaninen toimenpide 105 00:08:21.500 --> 00:08:28.250 Joko joku on sanonut sitä usein äänen etäämmälle mekaaninen muutos mutta on kokonaisuus 106 00:08:28.250 --> 00:08:33.650 ei tämmöistä näin isoa laisena prosessia on voinut pistää pyörimään vaan 107 00:08:33.650 --> 00:08:39.140 että tuleeko yksittäin sääntö vaan siihen liittyy monia eri osa alueita esimerkiksi se että 108 00:08:39.140 --> 00:08:44.420 viranomaiset tulee vastuu nyt seurasta nuorta eteenpäin ja selvästi aikasemminei 109 00:08:44.420 --> 00:08:49.500 ottamasta vastuuta ole kukaan ei tiedä kuka oli vastuussa nuorista 110 00:08:49.500 --> 00:08:54.180 pitäskö vastuu on mukana tulleesta se että mitään ja tehdään aika paljon 111 00:08:54.180 --> 00:08:58.830 on ollut puhetta ohjaamiseen kaikista resursseista varmasti tämän seuraksena 112 00:08:58.830 --> 00:09:03.750 on paha kokouksen järjestäjien laittaa resursseja järjestelmän ohjausresurssein 113 00:09:03.750 --> 00:09:07.500 saada ne henkilöt nuoret pidettyä koulus 114 00:09:07.500 --> 00:09:13.740 nyt on isot opiskelun kustannukset niin se on aikapula herättänyt kysymyksiä mitä kaikille 115 00:09:13.740 --> 00:09:19.020 nuorille pitäisi antaa ilmaisia kirjoja kannettavia mutta toisilla sitten jostakin 116 00:09:19.020 --> 00:09:24.840 se raha aiemminkin on tullut siis sehän on siis vanhemmat kustantanut ja meillä on tunnetusti 117 00:09:24.840 --> 00:09:30.250 kuitenkin aika suuri yhteys perhetaustalla koulutus tulee niin 118 00:09:30.250 --> 00:09:35.500 tämä maksuttomuus potenstisesti voi olla yksi semmoinen mekanismi mikä hävittäjästä 119 00:09:35.500 --> 00:09:40.150 perhetaustan merkitystä tiivistettynä mikä muuttuu ryhmästä hyppäsi 120 00:09:40.150 --> 00:09:44.800 tähän kysymykseen että mitä me taloustiedä tästä toikin ajatellaan ja miten se Niko se 121 00:09:44.800 --> 00:09:49.750 päätösprosessi on mennyt nyt ajan myötä 122 00:09:49.750 --> 00:09:54.970 ensimmäisen tavoin ja sano jotain tästäni jos tiedät missä ollaan ja säälikuva oli silloin aikanani se että 123 00:09:54.970 --> 00:10:00.460 kyllä meillä ikäluokasta aika iso osa jää ilman perusasteen tutkinto edelleen 124 00:10:00.460 --> 00:10:05.440 tää aikasarja ei muuttunut mutkasta jatkaa eteenpäin kovin paljon lepuutan josta on parttiarallaa 125 00:10:05.440 --> 00:10:10.660 15 prosenttia ikäluokasta jää ilman perusasteen tutkinto se 126 00:10:10.660 --> 00:10:16.000 on aika monen massakujakin nuoria ketkä ei koskaan 127 00:10:16.000 --> 00:10:21.750 itellä ei semmosta niin kuin polkua eikä edes muutamalla muulla on 128 00:10:21.750 --> 00:10:27.630 mitä missä ne on nämä henkilöt kansat viisvuotiaana niin se oikee dramaattista 129 00:10:27.630 --> 00:10:33.090 tässä nyt tota toi keltanen - - mikä vedäpäle harmaviivaimia meiltä keusavionsa päällekkäin niin 130 00:10:33.090 --> 00:10:38.750 kuvaa ammattisen koulutuksen ammattitutkinnon suorittaneita ja heidän 131 00:10:38.750 --> 00:10:43.940 osuutta mentäis niit populous siinä on työn ja koulun ulkopuolella 132 00:10:43.940 --> 00:10:49.400 parttiarallaa noviisitä prosenttia näistä tutkinnon suorittaneista on työn ja koulun ulkopuolella 133 00:10:49.400 --> 00:10:54.230 kassit viisvuotiaana mutta kyllä tuosta porukkaa niitä nuoria 134 00:10:54.230 --> 00:10:59.500 aikuisia peircellä jo perusasteen jälkeistä tutkintoa 135 00:10:59.500 --> 00:11:05.750 neljänkymmenen prosentin tietämillä se osuus valtava massa nuoria 136 00:11:05.750 --> 00:11:10.340 myös absoluuttisesti nuoria työn ja koulutuksen ulkopuolella 137 00:11:10.500 --> 00:11:14.580 tämä herättää jo taloustieteiden heti ajattelematta jotain 138 00:11:14.750 --> 00:11:18.320 valtava tappionsa yksilölle mutta myös yhteiskunnalle 139 00:11:18.500 --> 00:11:24.860 no mitä me tiedetään peruskoulun jälkeistä koulutuksesta 140 00:11:24.860 --> 00:11:30.200 me tiedetään että se huono osaisuus kasaantuu näin näin ryhmien 141 00:11:30.200 --> 00:11:36.000 ketkä ei saa tutkintoperustein jälkeen me tiedetä tänne menestyi huonommin työmarkkinoilla 142 00:11:36.000 --> 00:11:42.250 jotta tilastoista että esitys maksuhäiriötä ulosotossa olevien osuus on varsin korkeatasoryhmässä 143 00:11:42.250 --> 00:11:47.650 nahty yhtyeitten pyysi huolen mielenterveys tulee niin 144 00:11:47.650 --> 00:11:51.250 huonovointisuutta myös sillä puolella 145 00:11:51.250 --> 00:11:56.590 pysäyttävä tilastoniinkö tuomiotilastoista niin esimeis 146 00:11:56.590 --> 00:12:00.700 tuomituissa kassit viiskyt nelkyt vuoteesta noin 40 prosenttia oli ilman 147 00:12:00.700 --> 00:12:05.530 perusasteen jälkeistä tutkintoa jos tuomita ehdottomaan vankeusrangaistukseen näitten 148 00:12:05.530 --> 00:12:10.090 henkilöt seikat viisi prosenttia valtava määrä huonoosasta kasaantuu 149 00:12:10.090 --> 00:12:14.920 tähän ryhmään eli ylipäätänsä siispä en välitä kausaaliset kausannusta 150 00:12:14.920 --> 00:12:19.330 tässä vastaa että tosi moni asia mikä liittyy vielä voi mitata 151 00:12:19.330 --> 00:12:24.250 huono osaisuutta kohdentui tähän populaatio 152 00:12:24.250 --> 00:12:31.750 me tiedetää että nuoret voitu hyvin lyhytnäköisiä ja sit ootte puhunu nuorten kaasunsa varmaha itsestäänselvä 153 00:12:31.750 --> 00:12:37.750 ne osaa olla hyvin lyhytnäköisiä että merkkaa se että kuuletko milloin seuraava loma milloin seuraa kesälomaa 154 00:12:37.750 --> 00:12:43.030 ja saksaksi karkaan karkkirhaaralle tyyppisesti mutta se että nuoren 155 00:12:43.030 --> 00:12:48.250 henkilön täs miettiä tulevaisuuteen jonnekin että mitä elämä eteen 30 vuotinen mikä 156 00:12:48.250 --> 00:12:54.000 polku että mä pääsen sinne sellaisen välttämättä ei kaikilla yhtä hyvin kehittynyt 157 00:12:54.000 --> 00:12:59.160 perhetaustaltasi valtava vaikutus kyllä hyväosaiset osaa pitää huolta 158 00:12:59.160 --> 00:13:04.500 omista lapsistaan hevosajoneuvo kertoa mikä on yliopisto ja niin poispäin 159 00:13:04.500 --> 00:13:11.250 jos tähän kyllähän on ihan vakava muistutus että kun tämä huono osaisuus näkyy näissä 160 00:13:11.250 --> 00:13:17.100 toisaalta me tiedetään että koulutuksella on tosi suuri vaikutus yksilön 161 00:13:17.100 --> 00:13:22.750 yksilöön ja ava ansioina se on ja se on hyvin kausaalinen 162 00:13:22.750 --> 00:13:30.250 kun saitte siitä että se ylipäätään talouskasvunkin on yhtä sisää että meillä on papopulaatioiden biotalous kasvaa 163 00:13:30.250 --> 00:13:35.080 tota 164 00:13:35.080 --> 00:13:39.550 tää on niinku se ehkä yksilön tasolla kuten meidän asia siten 165 00:13:39.550 --> 00:13:44.230 että tämmöisiä isoja muutostrendejä tässä työstetty tässä maailmassa mikä ottavan myös huomioon 166 00:13:44.230 --> 00:13:48.750 ja se on se että meillä on työmarkkinat aika kovassa muutoksessa 167 00:13:48.750 --> 00:13:52.320 eli lähestulkoon niikun 168 00:13:52.500 --> 00:13:58.140 ihan mitä raporttia tutkimusta vastaavaa kahtoonin selvä kuva 169 00:13:58.140 --> 00:14:03.840 että kaikilla puuta että osaamista tarvitaan hyvin ja päämääristä sanoitte mitä se osaaminen on käytännössä 170 00:14:03.840 --> 00:14:09.000 se tarkoittaa aika pitkälti teknistä osaamista ja korkea 171 00:14:09.000 --> 00:14:13.860 ja koulutusta ja tällä hetkellä sillä henkilöllä 172 00:14:13.860 --> 00:14:18.180 joka peruskoulun jälkeen ei ollut ei saa tutkintoa 173 00:14:18.180 --> 00:14:22.500 on hyvin vähän työtehtävä työmarkkinoilla 174 00:14:22.500 --> 00:14:27.180 ei O- olemassa näistä vanhaa maailmaa pitkän aikaa ollut että tyyli voi 175 00:14:27.180 --> 00:14:32.310 voidaan mennä metsätöihin ei se tarvi mitää mitään tutkintoa siis nykyjärvellä 176 00:14:32.310 --> 00:14:37.170 kaikki hyvin tekno teknologiapainotteista teknologiausko nyt tulotulehden 177 00:14:37.170 --> 00:14:41.250 leikin tulee lähemmäs kaikkea työtä se täydentää sitä tekemistä 178 00:14:41.250 --> 00:14:46.230 ja sitä varten tarvitaan aika paljon osaamista pitää aikaihminen ei 179 00:14:46.230 --> 00:14:50.750 ollut mahdollista saada nyt todistavia aseita 180 00:14:50.750 --> 00:14:55.340 meidän Suomen kasvua taloudenala talonsa miehessä 181 00:14:55.500 --> 00:15:00.900 saa osaajien saatavuus tai työvoimapulaa mistä nyt on tosi paljon puhetta tänäänkin viimeksi 182 00:15:00.900 --> 00:15:06.210 katsoin uutisia niin se on tosi merkittävä tekijä se sitten siinä että yritys ylipäätään tulee tänne Suomeen 183 00:15:06.210 --> 00:15:11.460 laajentaa toimintaansa lehdis kyllä ne on aika inhorealistiselta täytyy olla yritystoi 184 00:15:11.460 --> 00:15:17.010 yritysjohtajia eniten kun miettii voidaanko Suomen laajentaa toimintaa että se työvoiman saatavuus on varmasti 185 00:15:17.010 --> 00:15:22.250 yksi tärkeimpiä tekijöitä kyselitte mukaan no 186 00:15:22.250 --> 00:15:24.800 mitä pohjusti niinkusta 187 00:15:25.000 --> 00:15:30.160 silloin puolta tätä kysymystä sitä vaaditaan laajenpakuvassa työn murroksesta seuraavaksi 188 00:15:30.160 --> 00:15:35.050 sitä taloustieteet tekee se että no ei meillä voi olla ainoita siis kansakuntia mitkä 189 00:15:35.050 --> 00:15:40.000 muuttaa ja aseita meillä on pakkoluetaan kansainvälisiä esimerkkejä 190 00:15:40.000 --> 00:15:44.740 eli kansainvälisesti ennen tämä uudistus näytti että useissa maissa tämä oppi ikä 191 00:15:44.740 --> 00:15:49.330 oli paljon korkeampi jos Suomessa eli siis se miksi alunperin 192 00:15:49.330 --> 00:15:54.000 Suomessa pääehtii nyt se oppivelvollisuusikää mitä oli ja mulla vähän mysteeri 193 00:15:54.000 --> 00:15:59.750 miksi miksi kuka päätti että alle 12 vuotiaat lapset saa saa jättäytyä pois 194 00:15:59.750 --> 00:16:04.940 ja mikä ajatusmalli siihen liittyy muualla maailmassa on paljon korkeampia ikiä on se että 195 00:16:04.940 --> 00:16:10.250 tähän niin sitten tota olonsa jonkinverasta kansallisen näyttelystä siinä että 196 00:16:10.250 --> 00:16:15.650 ja ikää ja kunnostettu niin se muodostaa tällaisen kosmologisen 197 00:16:15.650 --> 00:16:20.330 tutkimusohjelma niin sitä kautta on näytetty aika luotettavasti tosin ei 198 00:16:20.330 --> 00:16:25.400 se ei Suomessa Varis muun muassa Yhdysvalloissa aineistossa että se on lisäystä 199 00:16:25.400 --> 00:16:30.830 osallistumista eli että kun säädetään joku lakiin mikä velvoittaa lapsia 200 00:16:30.830 --> 00:16:35.630 se kouluun velvoittaa paikasta kolmosen järjestää tämä huolta lapsista 201 00:16:35.630 --> 00:16:40.500 niin se oikeesti menee sinne koukulla ei varmaankaan noob Reiner 202 00:16:40.500 --> 00:16:45.480 ysiluokalla kyllä nää niitä haetaan taas asekoulu nuoria 203 00:16:45.480 --> 00:16:50.500 eli on tutkimusnäyttö maailmalta että nyt tukiiltä osin 204 00:16:50.500 --> 00:16:56.250 no tässä päästäisiin eteenpäin 205 00:16:56.250 --> 00:17:01.170 nelostietä rupesin miettimään että no miten kallista tämä oikeus 206 00:17:01.170 --> 00:17:05.550 voisi olla arvioida mitä ne kustannukset on niin sitä yrittää miettiä 207 00:17:05.550 --> 00:17:10.620 miten hyödyt on että sitten se ei O- kovin kallis budjettimielessä 208 00:17:10.620 --> 00:17:14.640 niin sitähän taas semmonen ei varmaan niin kiistanalainen uudistus tätä 209 00:17:14.640 --> 00:17:19.500 tähän sitten tota on useat tahot tehdä tekin tässä ennen 210 00:17:19.500 --> 00:17:22.050 uudistusta 211 00:17:22.250 --> 00:17:27.290 talouspuoli arviointineuvosto teki tämä laskenta ajat valtiovarainministeriksi tehdyltä laskentaa 212 00:17:27.290 --> 00:17:31.190 ja siellä sillä päädyttiin erinäisiin lukuihin mutta 213 00:17:31.190 --> 00:17:35.750 taas herätti tosi paljon keskustelua edelleen tämä oli jo pari 214 00:17:35.750 --> 00:17:42.500 syksyllä tää uutinen kauhisteltiin sitä että yhtäkkiä 10 miljoonainen on meni rahaa näihin kustannuksiin 215 00:17:42.500 --> 00:17:47.540 mä luin tämän uutisen Tuosa uudelleen tässä on valmistauduttava luentastreen miettimällä 216 00:17:47.540 --> 00:17:52.610 10 miljoonaa euroa että ongelma oikeasti se Ylen uutisen arvoinen uutinen kallista sen 10 Miron 217 00:17:52.610 --> 00:17:57.320 peräänkoska meillä se kokonaisarvio on noin 218 00:17:57.320 --> 00:18:02.750 kolmeenkymmeneen saa viidenkymmenen miljoonan haarukassa tätä uudistukselle annettiinko arvioitu mutta suhteettotyöasia 219 00:18:02.750 --> 00:18:07.220 siitä mikä hisokokoelma kokonaisbudjetti puhutaan miljardeista mikä 220 00:18:07.220 --> 00:18:12.140 on peruskoulussa käytetty rahasumma vuodessa ei nämä summat näyttäydy kovin isoilta 221 00:18:12.140 --> 00:18:17.510 tämä kuut puutarhojen resurssit mitkä kohdistuu alaikäisiin nuoriin niin siihen huonoosasen 222 00:18:17.510 --> 00:18:22.100 porukkaa mitä on olemassa eli eli nettikö sitten tälleen 223 00:18:22.100 --> 00:18:26.960 ekonomistinta ajattelee tällä tavalla että vaikka me hukattaisiin rahaa niin silti 224 00:18:26.960 --> 00:18:32.090 sattuis todennäkösimmin huonoosasi inssi eli hyvinvointimielessä se kui hyvä hukkaamista 225 00:18:32.090 --> 00:18:36.860 eli vaikka lopulta ei mitään muuta salaiska niin se hyvä että jos mies oikeeseen paikkaa että aina 226 00:18:36.860 --> 00:18:42.000 on palettiveikohteita mutta sitten 227 00:18:42.000 --> 00:18:45.060 näitä tällaisia laskelmia miten näet 228 00:18:45.250 --> 00:18:48.310 kustannukset suhtautunaeen hyötyyn 229 00:18:48.500 --> 00:18:54.020 jos otetaan huomioon vaikutukset työllisyyteen tietyn olla fiksua työllisyyteen 230 00:18:54.020 --> 00:18:59.180 ansiotulosiirtoihin niin nämä julkiset talolle nää on aika äkkiä palautuu nämä kustannukset 231 00:18:59.180 --> 00:19:04.640 aika niinku sillee niiku ei tarvi kovin paljon jos olet tästä positiivisessa palautu yli ajaa 232 00:19:04.640 --> 00:19:09.800 julkiselle sektorille kuva pikkuisen malttaa kattoo vähä pidemmällä perspektiivillä tilanne me 233 00:19:09.800 --> 00:19:15.250 ei nyt ollut nyt sitä ongelmaa parantamassa vaan se oli seuraavat viis euroa 15 vuotta varten 234 00:19:15.250 --> 00:19:20.320 ja sit olis aika usein unohtuu selittyvä puute euroista nii kui tärkein asia 235 00:19:20.320 --> 00:19:25.480 se ykseyttä hyvinvointia se on se mitä se keskustelu on tosi arvokasta 236 00:19:25.480 --> 00:19:30.430 koska mä niinku tossa aikasemmin puhuisit siitä että nämä nuoret 237 00:19:30.430 --> 00:19:35.440 niin se on se huono osaisuus kasaantuu näihin ryhmiin niin ei tarvitse kovin 238 00:19:35.440 --> 00:19:40.720 kovin suuria muutoksia siten hyvinvoinnissa vaikka mielenterveyteen rikollisuuteen tai vastaavaan 239 00:19:40.720 --> 00:19:45.610 niin se tuottaa aika paljon hyvinvointia jos sinne yksilöä hänen läheisilleen 240 00:19:45.610 --> 00:19:50.750 ja näitä tosi vaikee laskee niitä ei ole otettu missäänä se lasku laskussa huono 241 00:19:50.750 --> 00:19:57.000 vois väittää etten tällä hetkellä sinne on aliarvioitu lyhyesti miten niitä sitten 242 00:19:57.000 --> 00:20:02.250 mietin näitä vaikeuksia työllisyyteen ansioineen käytti hyväksi 243 00:20:02.250 --> 00:20:04.800 asteen hakua 244 00:20:05.000 --> 00:20:09.590 ja siellä me nähdä että siinä on se pisterajat pääsee sisään 245 00:20:09.750 --> 00:20:14.910 henkilö ei pääse henkilöä ei pääse sisään hän suorittaa 246 00:20:14.910 --> 00:20:19.170 tutkinnon pienemmäl todennäköisyydellä jos pääsee niin tokihan sitten 247 00:20:19.170 --> 00:20:24.330 suorittaa tutkinnon todennäköisimmin tätä samaa rajaa 248 00:20:24.330 --> 00:20:28.250 kosjukista rajaa siirretään toisiin muuttujiin 249 00:20:28.250 --> 00:20:33.290 näitä mitenkään suuri osa henkilöistä on työelämän ulkopuolella ja mikäs vuosi 250 00:20:33.290 --> 00:20:37.970 ansiot työllisyys niin voinee jonkinlainen karkea arvio heitti että mikä tenniksen 251 00:20:37.970 --> 00:20:42.560 tutkinnan tuotto on tiettyyn ikään mennessä mä tässä vaiheessa kai vois 252 00:20:42.560 --> 00:20:47.030 väittäisin etanoliin mutta se osallistui eri juttu että jos me ei saada niitä ihmisiä se pysymään valmistumaan 253 00:20:47.030 --> 00:20:52.000 niin ei sitä seuranneelta tulevia mutta silti 254 00:20:52.000 --> 00:20:57.100 kansanvenetutkimuslaitteena että näin käy ja sitten 255 00:20:57.100 --> 00:21:02.740 ohan se aika erikoista jos tämä on tämmöinen velvoittavaa ja tämmöinen resursointi 256 00:21:02.740 --> 00:21:07.150 on nimenomaan tähän ryhmään ei saa muutosta aikaiseksi pääsisi tälle tasolle 257 00:21:07.150 --> 00:21:12.250 mutta käytössä näistä luvuista hän otti niinkun mä ollukaa 258 00:21:12.250 --> 00:21:17.050 kysys valitusta ja sitten vaan discoiltasi nykypäivänä että mikään suuri pitää olla miten 259 00:21:17.050 --> 00:21:21.820 pitkällä aikavälillä sahan kustannuskatettua kuin aiemmin 260 00:21:21.820 --> 00:21:26.750 sanoi näyttis että suht helposti saada ne eurot takas 261 00:21:26.750 --> 00:21:29.300 no 262 00:21:29.500 --> 00:21:34.840 sitten tuto toki tätä keskustelua 263 00:21:34.840 --> 00:21:40.000 käytiin aika paljon omaistemme siihen sotkennoista joissa olisi että meittin 264 00:21:40.000 --> 00:21:45.010 nousuun silloin muita vaihtoehtoja iskun varmaa kaikille samaa mieltä siinä uudessa 265 00:21:45.010 --> 00:21:50.250 alkuvaiheessa että tämä huono osaisuutta on niissä ryhmissä paljon 266 00:21:50.250 --> 00:21:52.290 tehdä 267 00:21:52.500 --> 00:21:55.050 mitä ne muut vaihtoehdot ois tälle 268 00:21:55.250 --> 00:21:59.660 niin kuin täällä joku juksata mekaaniseksi lainsäädäis 269 00:21:59.660 --> 00:22:04.250 mutta siis tää on vaan laisaliden millä saatiin nyt Nikon 270 00:22:04.250 --> 00:22:09.410 tältä pohjaltahan olonsa muita vaihtoehtoja no esitettiin että 271 00:22:09.410 --> 00:22:14.690 varhainen puuttuminen hyvin epämääränen termi tästä puhuttiin aina esiintyy aina siis 272 00:22:14.690 --> 00:22:19.750 eri puheenvuoroissa toki varainen puuttuminen on siis 273 00:22:19.750 --> 00:22:25.500 kustannusten ja osas mitä nopeemmin voidaan puuttua ja ottaa nuoria eteenpäin sitä parempi 274 00:22:25.500 --> 00:22:29.970 tämä on aika hyvä tutkimus evidenssiä nouto sit meillä 275 00:22:29.970 --> 00:22:34.560 on nyt kuitenkin jo aika hyvä varhaiskasvatus kyllä meidän peruskouluenkujii maailman 276 00:22:34.560 --> 00:22:39.000 kärkiluokkaa niin mitä se tarkoittaa siis nykyisissä 277 00:22:39.000 --> 00:22:44.910 nykyisen nykyisten instituutioiden ollessa voimassa se jää hyvin epämäärästä mitä tarkottais ja varhainen puuttuminen 278 00:22:44.910 --> 00:22:51.000 ja silti sitä siltikin vaikka sinne löytäis jotakin ratkaisujen varhain varhaiseen puuttumiseen 279 00:22:51.000 --> 00:22:56.340 samaten sitä autossa kuinkas sitten kun se loppuu se että kukaan ei se rinnalla kulkemassa naisen ysiluokan 280 00:22:56.340 --> 00:23:01.650 jälkeen siis tästä alueesta on olemassa New evidenssiä tällaiset toimet 281 00:23:01.650 --> 00:23:06.900 teho häviää ajan mittaan ja että sitten woot on aika paljon tämmöisiä niinkun 282 00:23:06.900 --> 00:23:12.250 satunnaisia soppeja mitkä mitkään Kontulaa ja sitten nuoret tippu 283 00:23:12.250 --> 00:23:16.420 toinen mistä puutteekampanjoita kohdetta tukehtään ole jotenkin 284 00:23:16.420 --> 00:23:20.750 puheenvuoron lempiaihe tämäkin on olemassa 285 00:23:20.750 --> 00:23:23.810 semmoisena hyvääkin tutkimusnäyttöä 286 00:23:24.000 --> 00:23:28.890 diskriminaatiolla voitas saada jotain hyvää aikaiseksi 287 00:23:28.890 --> 00:23:33.630 opintojen ohjaus näyttäytyy nykyään ja tuutorointi itse asiassa on tosi kuumat tutkimusaiheet täällä 288 00:23:33.630 --> 00:23:38.500 kyllä Amerikassa ja sen innoittamanaan COVID kriisin seurauksena 289 00:23:38.500 --> 00:23:43.750 tiedonsaanti kyllä aika hyvä evidenssi ajois mutta ongelma on se että 290 00:23:43.750 --> 00:23:49.000 mitä ne on ne ryhmät kehän keskikohdan tässä tukea on hirveän helppo sanoa että kohdennettua 291 00:23:49.000 --> 00:23:53.650 tukea mutta miten miten miten miten meet sinne koulussa järjestetään 292 00:23:53.650 --> 00:23:58.750 pakenee sanomaan että nyt korjattua tukea oikeisiin ryhmiin kun en tiedä 293 00:23:58.750 --> 00:24:02.830 tää helppas on oltu vaikee juttu totta käytännössä 294 00:24:03.000 --> 00:24:06.060 nyt nuoria 295 00:24:06.250 --> 00:24:10.330 ketkä jaja 12 vuotiaana koulun ulkopuolelle 296 00:24:10.500 --> 00:24:18.000 etkä on koulussa 12 vuotiaana kirjoitan heidän lukuaineiden keskiarvoa ja niit tiheysfunktiota 297 00:24:18.000 --> 00:24:24.060 tästä en se minä minä mä yleensä näyttäisi se että ei ne jotka on ulkopuolinen 298 00:24:24.060 --> 00:24:29.940 Eino vitosen oppilaita sillo paljo seiskan keskiarvottansa kasilla keskiarvo olevia oppilaita 299 00:24:29.940 --> 00:24:35.500 elämystapahtuturistit paljon erilaisia sokkeja tosivaikee niinkun 300 00:24:35.500 --> 00:24:40.600 etukäteen tietäjä määrittää toi riskiryhmä tootoo tarvi erillistä tukea samoin 301 00:24:40.600 --> 00:24:45.370 samaan sieluton ammattisiivouksen keskeyttämistä tässä on tota ammattirikollisen 302 00:24:45.370 --> 00:24:49.750 pääset nyt on valmistunut viisi kuisia jotka ei O- valmistunut viidessä vuodessa 303 00:24:49.750 --> 00:24:54.500 samalla tavalla ei tuo arvosanojakaumat ihan niin hirveän huonoa 304 00:24:54.500 --> 00:24:59.780 ajatusmallit me voisi yhtäkkiä ja vetosi yksittäisen kulun perustella kohdentaa niitä omia toimia 305 00:24:59.780 --> 00:25:04.910 niin se ei niiku näyttelykojun vahvalle T- mä muistan tässä tämän 306 00:25:04.910 --> 00:25:10.000 prosessin aikana käytiin tulisijakin tota twitterkeskusteluita 307 00:25:10.000 --> 00:25:15.550 vaikka me kuinka yritti kaivaa esiin semmoiset tutkimukset mitkä on sitte nähäänkö tähän kysymykseen puuttunut 308 00:25:15.550 --> 00:25:21.160 niin emmekös me ei saatu mitään niinku siis Kohosen tutkinnanjohtamistani kun piitata yleensä puhutaankos tämmöistä 309 00:25:21.160 --> 00:25:27.580 Rikun yhtä koulua tota luokkaa koskevasta ja tämmöisen interventiosta ja 310 00:25:27.580 --> 00:25:32.250 mikä osalle ulkona validiteetti sijaisesta puhumattakaan 311 00:25:32.250 --> 00:25:34.800 noi aikamoista vauhtia 312 00:25:35.000 --> 00:25:37.550 nyt tämä 313 00:25:37.750 --> 00:25:42.610 ydinperusteluna kävi suurin pilven läpi nämä niinkun perusväittämät 314 00:25:42.610 --> 00:25:45.750 mitä taloustieteet on tuonut 315 00:25:45.750 --> 00:25:51.420 kertaan vielä ei se ole yksilön näkökulma mutta myös iso kuva mitä taloissa muuttuu 316 00:25:51.420 --> 00:25:56.010 siten että vaihtoehdot niit lisää niitä välttämättä ei 317 00:25:56.010 --> 00:26:01.140 tullut kovin selvästi esillä tämä oli ainoa vain 318 00:26:01.140 --> 00:26:06.990 sattumia löytyy aika hyvä tutkimus evidenssiä maailmalta ja sitä se että kun niitä kustannuksia 319 00:26:06.990 --> 00:26:11.280 vaikka puhutaan sadoista miljoonista euroista niin ei ne kokonaiskuvassa mitään kovin isoja 320 00:26:11.280 --> 00:26:16.500 siten olla ja vaikka ne menisi hukkaan siellä muutamissa Hukkasen oikeeseen 321 00:26:16.500 --> 00:26:20.580 nyt tul tukeen siellä peruskoulussa näille riskiryhmille 322 00:26:20.750 --> 00:26:27.000 ja se vois sanoo Aila kiteyttää se mitään niinkun 323 00:26:27.000 --> 00:26:32.880 mitä eikä taloustieteitä on niinku argumentoinut mutta tähän loppuun sitte vielä 324 00:26:32.880 --> 00:26:39.000 halusin tuoda esiin se millä te tiedätte miten lopulta kävi 325 00:26:39.000 --> 00:26:46.500 sillä saa enemmä luentoon lentoa sanoin ja tätä tulee olemaan kyllä akateemisessa mielessä varma kaikille tosi mielenkiintosa 326 00:26:46.500 --> 00:26:51.900 vain vuosikymmeniä eteenpäin koska tässähän nyt kuitenkin muutetaan tosi paljon monia 327 00:26:51.900 --> 00:26:57.030 eri asioita lisätään ohjaamisen resursseja mitä ja mitenkä eri kunnat käyttämätöntä erilaiset 328 00:26:57.030 --> 00:27:02.490 järjestöt käyttäytynyt ennen pystyisi rakentamaansa tukiverkkosin sitten 329 00:27:02.490 --> 00:27:07.860 mä ja kaikki halua seuranneita oppilaita että toista pahoivioita joilla on tämmöistä niin tapahtuuko 330 00:27:07.860 --> 00:27:12.750 ja pyysi voisimme oppia siitä mekaanisesti miten se toimisi se että saadaan heidän paremmalle poluin 331 00:27:12.750 --> 00:27:17.970 nostettua taas tulee olla tosi mielenkiinnon aihekenttä lyhyellä aikavälillä 332 00:27:17.970 --> 00:27:23.070 nähdään nyt ihan saman tien miten opintoesiintyminen tapahtuu nuoran 333 00:27:23.070 --> 00:27:28.440 nähdessä keskeyttämistä vaihtamista meillä on erittäin hyvät rekisteriaineisto ja itse asiassa 334 00:27:28.440 --> 00:27:33.510 jopa perustettiin uusi oppivelvollisuusrekisteri nimiä maistaa varten että pystyä 335 00:27:33.510 --> 00:27:38.750 seuraamaan että nuoria tarkalleen ne on ihan varmasti yhtään 336 00:27:38.750 --> 00:27:40.790 Tieto Infran kunnossa 337 00:27:41.000 --> 00:27:47.270 että sitä työelämä ja jatko opintoihin siirtymistä keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä mikä sitä tosi mielenkiintosta nyt nimenomaan 338 00:27:47.270 --> 00:27:53.500 se että työllisyys kehissä mutta pysyväluontoinen ettei O- vaan 339 00:27:53.500 --> 00:28:00.250 tilapäinen piste se miten se muuten osallisuus että saahaanko mesee työn ja koulun ulkopuolella olevien osuus alaspäin 340 00:28:00.250 --> 00:28:05.320 joten ne kaikki ne muut hyvinvointiin liittyvät mittarit siis entistä enemmän taloustietelijät 341 00:28:05.320 --> 00:28:09.250 puhuu muista asioista kun rahasta puhutaan hyvinvoinnista 342 00:28:09.250 --> 00:28:14.350 terveysturvallinen meitä kiinnostaa kaikenmaailman parinmuodostus mikä 343 00:28:14.350 --> 00:28:19.240 kiinnostaa se että koko kokeeko henkilö elämisen hyväksi tämmöiset asiat ja tässä 344 00:28:19.240 --> 00:28:24.190 ryhmässä on potentiaalia sieltä tulis tosi isoja hyvinvointivaikutuksia 345 00:28:24.190 --> 00:28:29.560 ja se on tosi niinku mistä mainos ja sitten toimitetuissa pitkällä aikavälillä mahdollisuuksien 346 00:28:29.560 --> 00:28:34.810 tasa arvon parantuneen jotta Yle kuitenkin sitten ne mitkä on 347 00:28:34.810 --> 00:28:39.040 niinku sinä kohderyhmässä käytettävät eniten tämä auttaa niin 348 00:28:39.040 --> 00:28:44.290 kyllä se kuin se tausta taustaltaan hän tulee niistä heikommista lähtökohdista potential 349 00:28:44.290 --> 00:28:49.090 potentiaalista saadaan nyt aika paljon tämmösiä mahdollisen tasaarvoa parannettua että 350 00:28:49.090 --> 00:28:53.980 perhetaustan merkitys laskee laskis huomattavasti ja käyttö sallitaan 351 00:28:53.980 --> 00:28:59.080 peruskoulun lisätä mitä alun perin ajateltiin ketä se tasaa tasa vertaista 352 00:28:59.080 --> 00:29:04.000 vain miten ministeri on ajatellut 353 00:29:04.000 --> 00:29:08.830 siemenet täytyy antaa krediittiä kyllä olkoamalla että he ovat etenkin naisen 354 00:29:08.830 --> 00:29:13.330 olevan lainsäädännön saatavansa jälkiarviointisuunnitelman 355 00:29:13.330 --> 00:29:18.000 ja tää on mun mielestä poikkeuksellista käykää lukemassa tämä 356 00:29:18.000 --> 00:29:23.400 siellä käydä hyvin tarkkaan lävitse mitään mitataan millään mittarilla mitataan 357 00:29:23.400 --> 00:29:28.320 ja se jaksotus eli etukäteen eli kiusaustaettä jälikäteen meitä 358 00:29:28.320 --> 00:29:33.390 miten tätä uuelle taloustiede taloustiede puhujasta pripläneistä niin se vähän muistutti siitä 359 00:29:33.390 --> 00:29:38.750 taataanko samoin ja kannatettava juttu mihi suuntaa muitakin Suomessa täsmennä 360 00:29:38.750 --> 00:29:42.320 jälkijärkytsuilla tehdään lainsäädäntövaiheessa 361 00:29:42.500 --> 00:29:47.180 nyt yhtiöitä on paljon akateemista mielenkiintoita uudistukseen liittyen että paktia pari 362 00:29:47.180 --> 00:29:51.860 hanketta kimmelsivät eikä mietitä rahoitushauissa että voisko nyt lähdettävä tutkimaan 363 00:29:51.860 --> 00:29:56.660 ja voin väittää että tulevaisuudessa tutkitaan paaljon 364 00:29:56.660 --> 00:30:00.920 soittotyylistä seiskytluvun peruskoluulisine uudistus niin tota mun 365 00:30:00.920 --> 00:30:05.660 kollega taas viime vuonna julkaistuista artikkeleita vieläkin tutkitaan siis 366 00:30:05.660 --> 00:30:10.250 mietit yli elinkaaren ylisukupolvia niitä vaikutuksia 367 00:30:10.250 --> 00:30:16.000 on insida niin akateemisen inon linnoissa on tästä että meidän tämmöisiä muutoksia 368 00:30:16.000 --> 00:30:20.080 meidän peruskoulussa päästään tutkimaan sitä vuosikymmeniä eteenpäin 369 00:30:20.250 --> 00:30:26.500 nasa Juhani Tamminen soitti sieltä ulkoamannikunta 370 00:30:26.500 --> 00:30:31.840 portin liitteistä silloin tällehän vuosittain selostettu millä tasolla arviointia tehdään 371 00:30:31.840 --> 00:30:37.000 mitä mittareita tai loputtoman pitkä tämä raportti 372 00:30:37.000 --> 00:30:42.750 kerrankin niin haluan tai hyväkrediittiä että ne tuntuvat ehkä tää oli niinku 373 00:30:42.750 --> 00:30:47.430 ratkaiseva koska yleensä kun kouluis näitä uudistuksia on tehty niin on niin hirvee 374 00:30:47.430 --> 00:30:52.250 kiirettä unohtuu tämäpuolemme nyt nyt on niinku siellä mietitty asioita 375 00:30:52.250 --> 00:30:55.310 ja tähän loppuun nyt sitten 376 00:30:55.500 --> 00:31:00.750 ehkä vielä sumeralle että tämä että se epämääräistyylinen kertoo 377 00:31:00.750 --> 00:31:06.000 on paljon tutkimusnäyttöä suhteessa paljon tutkimusnäyttöä 378 00:31:06.000 --> 00:31:09.570 on oppivelvollisuuden fainkynnön puolesta 379 00:31:09.750 --> 00:31:14.340 Jatalle ja taloustieteilijät kannattivat perustellulta 380 00:31:14.500 --> 00:31:20.250 ja sitte se että toi kustannuspuoli sieltä löytyy muisten suhteiden koko 381 00:31:20.250 --> 00:31:26.640 puita kuljettamista valtavista rahoista ja näyttäisi siltä että ne palautuu kuitenkin takaisin ajan myötä 382 00:31:26.640 --> 00:31:32.750 ja se on pitsa ja hyvä asia mutta nuorten hyvinvointi tärkeempää 383 00:31:32.750 --> 00:31:37.940 tää ihan loppuun ei halua en halua syytellen negatiivisten lopettaa mutta ne kannustaisin että 384 00:31:37.940 --> 00:31:43.100 tässä keskustelussa on ollut puut oli puutetta niistä hyvistä vaihtoehdoista 385 00:31:43.100 --> 00:31:48.320 ja sen jäsenissä myös se että miten hyviä vaihtoehtoja tuotiin esiin sekä muutenkin 386 00:31:48.320 --> 00:31:53.500 vaivoina Suomessa keskustelua että eikö niin 387 00:31:53.500 --> 00:31:58.990 väli akatemiansa näistä asioista hyva väitellä sinun täytyy olla aika selvä se että mitä on taustalla 388 00:31:58.990 --> 00:32:04.150 on tehty mihin se perustuu mikä on sisäinen valitti että mikä ulkoinen validiteetti ja 389 00:32:04.150 --> 00:32:09.500 niinpoispäin ja semmosen keskustelun käyminen on välilläkö tosi vaikeeta 390 00:32:09.500 --> 00:32:14.270 eli tässä tuntuu että tässä keskustelussa olisi ollut paljon hyötyä siitä että kasvatustieteen 391 00:32:14.270 --> 00:32:19.000 tasoa aktiivisempia keskustelemaan näistä vaihtoehdoista 392 00:32:19.000 --> 00:32:24.070 te peräänkyselitiin paljon mutta ihmisen niitä sitten ei vaan ollu kun mä 393 00:32:24.070 --> 00:32:29.290 jotenkin näen että taloustieteilijättien ja kansoitti että se välisen yhteistyön ja poisotto oli hedelmällistä tässä mielessä 394 00:32:29.290 --> 00:32:34.300 koska me ollaan jonkin aikaa aktiivisina poliisin poika suljetuspuolelle ja teillä 395 00:32:34.300 --> 00:32:39.160 on se paljon kompetenssia tämmöisen niinkun sisällöt juttui mitä meillä ja kovin paljon 396 00:32:39.160 --> 00:32:44.110 ajatuksia mutta päätän tähän tota luentoni ja halusi kiittää 397 00:32:44.110 --> 00:32:49.250 kaikkia kaikkialta paikallaolijoita ja sen linjaus 398 00:32:54.500 --> 00:32:59.750 no 399 00:32:59.750 --> 00:33:05.500 tullipassiin 400 00:33:05.500 --> 00:33:07.030 mutta 401 00:33:07.250 --> 00:33:09.800 kiitos tosi paljon 402 00:33:10.000 --> 00:33:13.570 varsin mielenkiintoista ja balansipa pullo 403 00:33:13.750 --> 00:33:20.500 muutama kommentti mä lämmittelen tässä yleisrajoitteet voitte esittää kysymyksiä 404 00:33:20.500 --> 00:33:24.070 piti heti esittää niin pojan mennä siihen 405 00:33:24.250 --> 00:33:28.330 totta tuossa tosta alusta 406 00:33:28.500 --> 00:33:34.250 että taloustieteilijät on että heillä on on 407 00:33:34.250 --> 00:33:40.000 taloustieteellä tavalla valmiillyt julkisessa keskustelussa 408 00:33:40.000 --> 00:33:45.340 tätä ilmatilaa niin se on aika mielenkiintonen juttu koskee historiallisesti 409 00:33:45.340 --> 00:33:50.770 niin silloin kun Suomen kansakuntaa rakennettiin jäihin ja sollloinnin 410 00:33:50.770 --> 00:33:55.870 nationalismi oli voimissaan niin ne oli kielitieteelliset historioitsijat filosofit 411 00:33:55.870 --> 00:34:00.940 jotka oli tämmöisiä julkisia intellektuelleja siis viimeisiä akateemisia ihmisiä 412 00:34:00.940 --> 00:34:06.670 jotka ehkä läheisesti koko kansakunta kysymyksillä sitte kun rakennettiin hyvinvointivaltiota 413 00:34:06.670 --> 00:34:11.320 niin niin se vähän muuttu siihen tota niinku sosiologien suuntaan että 414 00:34:11.320 --> 00:34:16.420 sosiologit oli hän olikin oli oli niitä julkisia intellektuellin jätkä kerto 415 00:34:16.420 --> 00:34:21.580 mitä maassa tapahtui miten yhteiskunta on pitäisi kehittää tiedotusta tiiä 416 00:34:21.580 --> 00:34:26.800 miten tämäntyyppisiä kysymyksiä ja nyt sitten kun tultiin 90 luvulla ja 417 00:34:26.800 --> 00:34:32.560 hierotuttaa uusiliberaalit talousajattelut ja individualismit Alko nousta 418 00:34:32.560 --> 00:34:37.060 niin rahasta tuli semmonen semmoinen käsite jotta joista 419 00:34:37.060 --> 00:34:42.340 puhumalla kansalaiset kuvittelee ymmärtäväisemmin ekonomistit puhuu 420 00:34:42.340 --> 00:34:47.500 jos näin ikävästi Salosen että tota 421 00:34:47.500 --> 00:34:51.580 ekonomisteille avautu 422 00:34:51.750 --> 00:34:58.110 keskustelu tilaan koska kaikki haluis ymmärtää paremmin miten raha liikkuu tai 423 00:34:58.110 --> 00:35:04.250 raha vaikuttaa ei välttämättä ees taloon mitä mitä tähän sanot 424 00:35:04.250 --> 00:35:05.780 tota 425 00:35:06.000 --> 00:35:11.250 jollakin kammoksun tota rahapulan tasoa soittelis 426 00:35:11.250 --> 00:35:15.840 myös nykyään jatko opiskelussa siskokset tohtoritasoilla 427 00:35:15.840 --> 00:35:20.280 läpi meni juurikapuita rahastanne puuta hyvinvoinnista ja se on sitä vanhaa 428 00:35:20.280 --> 00:35:24.750 kaarteesta pankkiekonomisti kaartia mitkä puurahasta 429 00:35:24.750 --> 00:35:29.790 sijaisemmän kuvitella tässä niin kuin tässäkin jo ehkä jäätynyt niinkusta 430 00:35:29.790 --> 00:35:34.440 jälkeä ja kuitenkin enemmän parties joten miksi sitä ilmatila on jo 431 00:35:34.440 --> 00:35:39.750 nyt nimenomaan liittyisin Tieto tieteellisen metodologiaa mitä käytetään 432 00:35:39.750 --> 00:35:44.250 se sit sen ihmisen niin voimakkaasti löysillä Atlantin takaa tänne se 433 00:35:44.250 --> 00:35:49.320 uskottavuus vallankumous ja siivillä poliitikoilla ollu niin valtava tarve saada sitä tietoonsa käyttöön 434 00:35:49.320 --> 00:35:54.600 kun ne kysyy joka aina onko jotain vajavidenssiä niin jos me jo muita muita tahoja 435 00:35:54.600 --> 00:35:59.520 muita tieteenaloja mikä ei tarjoilla evidenssiä heidä niin toki sitten me saadaan painoarvoa nämä keskukset 436 00:35:59.520 --> 00:36:05.040 ja se raha käsitin sen soisimme perustavanlaatuinen virhe että me taloustiedesiloittelua 437 00:36:05.040 --> 00:36:09.600 soseet hänen viimeisin asia se kustannus hyötyanalyysin tästä lopulliseksi tehdä mutta 438 00:36:09.600 --> 00:36:14.500 me olla Kivistölle hyvinvoinnista se onneksemme lähtökohta aina auki 439 00:36:14.500 --> 00:36:19.330 koska mä vähän epäilinki mutta toisaalta 440 00:36:19.330 --> 00:36:24.000 toise tuli täs mieleen mitä saksalainen kollegani sanoi 441 00:36:24.000 --> 00:36:29.250 haluttiin haluttiin palkita yksikätinin sosiologia 442 00:36:29.250 --> 00:36:34.500 sitten ne hakee minkä takia yksikätinen liittonsa että liidoo 443 00:36:34.500 --> 00:36:38.580 vissii onkin vanhaankin on vihata hänet 444 00:36:38.750 --> 00:36:40.790 ezion 445 00:36:41.000 --> 00:36:45.380 tapa kommunikointia ja communicoreas tehä tota kyky puhua 446 00:36:45.380 --> 00:36:49.700 myöskin kausaalisuhteista niin musta tuntuu että se on semmoinen joilleka 447 00:36:49.700 --> 00:36:54.000 jollette tämäntyyppisille tiedolle on paljon tarvetta 448 00:36:54.000 --> 00:36:56.550 jos alkioita taas jäis jotenkin 449 00:36:56.750 --> 00:37:01.700 veden pinnan alla kytee muissakin tieteenala Suomessa säettä se nuorempi karte enemmän 450 00:37:01.700 --> 00:37:06.230 panostaa sen sijaan siihen se menee kyllä puoleen ja rekistereiden käyttöön ja 451 00:37:06.230 --> 00:37:11.060 vastaavaa mutta asiat muuttuu hitaasti nyt kyllä mä voin jo kuvitella kahdenkymmenen vuoden 452 00:37:11.060 --> 00:37:16.040 päästä niin me taloustieteitä ei todellakaan ole enää pääporukkova Satosta kasvatustieteilijät 453 00:37:16.040 --> 00:37:20.720 tai muut mitkä on sitte melkein samoilla menetelmillä mutta pystyykäävän 454 00:37:20.720 --> 00:37:25.460 samaa keskustelua poliittisten päättäjien kanssa mutta se siellä yötä on kyllä merkitystä 455 00:37:25.460 --> 00:37:30.250 että uskaltaa sitten tuottaa semmosta tietoisia 456 00:37:30.250 --> 00:37:34.810 mä muistan itse olin tota hopisti Nikon töissä yliopisto opettajaa täällä teen tutkimusta yliopistolla 457 00:37:34.810 --> 00:37:39.190 se oli niin helppoolassa tutkijakammiossa ja olla vastaamatta niihin toimittajien 458 00:37:39.190 --> 00:37:43.250 puheiluihin ja olla ottamatta kantaa mihinkään 459 00:37:43.250 --> 00:37:48.860 eti asia että slun tutkimus näyttö on jostakin asiasta niin kyllähän velvollisuus on tuoda ilmi poikkisen 460 00:37:48.860 --> 00:37:54.750 päällisen aikoihin sitä tavalla että meillä osa akatemian vertaistuesta Tieto eteenpäin 461 00:37:54.750 --> 00:37:57.810 kyllä siis 462 00:37:58.000 --> 00:38:03.070 maadoitusllinen nettiseuroille oli hyvä oli vain koulutuksen tutkimuslaitoksen 463 00:38:03.070 --> 00:38:07.500 johtaja ja professori on ollut parikymmentä vuotta 464 00:38:07.500 --> 00:38:12.990 mä olin kyllä kyllä samaa mieltä ettei veronmaksajien rahoilla kyllä meillä on myöskin velvollisuus 465 00:38:12.990 --> 00:38:17.850 veromakselle kiertoa pyrkii kertomaan jo siihen yhteen vaihtoehtoon niin 466 00:38:17.850 --> 00:38:23.000 ainaki että mitkä ovat vaihtoehdot mitkä sitten potentiaaliset seuraukset jätetään 467 00:38:23.000 --> 00:38:27.080 piiperaikoina ehdotti sitten 468 00:38:27.080 --> 00:38:31.000 ties minne lähimmästä tää tätä aihetta niin 469 00:38:31.000 --> 00:38:36.250 se kysymys jos työ ita kasvatustieteelle tämä olikin paljon 470 00:38:36.250 --> 00:38:40.840 ainakin yliopiston kuppiloissa keskusteli oli se että 471 00:38:41.000 --> 00:38:45.350 mitä tapahtuu tälle uudistukselle jos samanaikaisesti 472 00:38:45.350 --> 00:38:49.000 ei kehitetä yhtään pedagogiikka 473 00:38:49.000 --> 00:38:53.920 on vaa tämmöinen rakenteellinen muutos niin mitenkä 474 00:38:53.920 --> 00:38:58.510 tämmöisiin niinkun laadullisiin muutoksiin pääsee stickinsä 475 00:38:58.510 --> 00:39:03.220 puhuit ja hyvinvoinnista ja yksilön vaikutuksista mutta 476 00:39:03.220 --> 00:39:08.770 mutta onko joku keino jolla pystyttäisiinkö näkemättä mikä on sen opettajien 477 00:39:08.770 --> 00:39:13.150 pedagogisten valintojen ja ja pedagogisen kehittämisen paikka 478 00:39:13.150 --> 00:39:17.500 hyvää kysymystä taloustiede ja en tiedä aiheesta niin palataan siihen kommentoida että siellä 479 00:39:17.500 --> 00:39:22.500 saa avoin että lähinnä mä näkisin vaasi sen että 480 00:39:22.500 --> 00:39:28.050 ei varmaan O- olemassa pedagogipedagogiikassa semmosta yhtä hopealuotia 481 00:39:28.050 --> 00:39:33.240 mikä tämä jos ratkasu silti jos vaaditte varmaan jonkinlaisena rakentelee ne rakentelee 482 00:39:33.240 --> 00:39:38.460 aina kehikko velvoittamaan jonkun pitää huolta niistä nuorista koska ei voida olla täysin varma 483 00:39:38.460 --> 00:39:43.590 että aina toimii kaikille samalla tavalla ja uskoisin varmaa että varmaan 484 00:39:43.590 --> 00:39:49.440 vois olla siis yksi hyvä tutkimussuunta että miten tähän tähän uudistukseen sopivaa 485 00:39:49.440 --> 00:39:54.720 kasvatustieteellistä tutkimusta voidaan tuottaa että mikä voisi tukea sitä pedagogiikkaa 486 00:39:54.720 --> 00:39:59.500 eteenpäin että sisällä relevantti kysymys ja miten miten me 487 00:39:59.500 --> 00:40:06.250 naisperii saadaan toimimaan yhessä koska ei tällä voi olla tyhjiössä tarkastella vataan kokonaisuus 488 00:40:06.250 --> 00:40:11.440 Kassun yleisöön löytyykö 489 00:40:11.440 --> 00:40:15.750 epäilyksiä kritiikkiä kysymyksiä 490 00:40:15.750 --> 00:40:22.500 sieltä vaan vapaasti kun tuli mieleeni 491 00:40:22.500 --> 00:40:27.090 tämä on minulle mielenkiintonen kysymys että ei katsota 492 00:40:27.250 --> 00:40:31.600 koska helpostihan niis Suomessa ajatellaan ajatellaan 493 00:40:31.600 --> 00:40:35.750 sillä tavalla että kun pistetään rakenteet kuntoon 494 00:40:35.750 --> 00:40:41.870 itsestä ja tota ja osittasi johtuu se että poliitikkojen mielenkiinto siinä vaiheessa 495 00:40:41.870 --> 00:40:48.250 kummalle tahansa tutkimustuloksia näistä uudistuksista erillisen mielenkiinto siirtoon jo ihan johonkin muualle 496 00:40:48.250 --> 00:40:53.980 hitottaa tietyssä aikarytmiä ongelma on tässä poliittisessa päätöksenteossa 497 00:40:53.980 --> 00:40:59.250 ja tutkimuksessa mutta nolotti kyllä kyllä 498 00:40:59.250 --> 00:41:05.500 jotta me pystyttäisiin sitä oppivelvollisuuden pidentämiseen 499 00:41:05.500 --> 00:41:10.690 prosessia paremmin tapaa parantamaan niin kyllähän meillä täytyy olla luotettavaa tutkimustietoon siitä 500 00:41:10.690 --> 00:41:16.000 mitä tapahtu koulussa ja mitkä niitä vaikutuksia 501 00:41:16.000 --> 00:41:21.250 muu 502 00:41:21.250 --> 00:41:23.800 tuli tässä myöskin hyvin 503 00:41:24.000 --> 00:41:29.460 ajattelin ajattelinko tällainen kuin pikkuisen niikuin vielä vielä 504 00:41:29.460 --> 00:41:34.740 keskustella tästä tästä lopusta kun puhuit että Suomessa on vaikee puhua 505 00:41:34.740 --> 00:41:39.960 puhua tota yhteiskoulusta asioista asiallisesti 506 00:41:39.960 --> 00:41:45.250 perustellen ja esittäjän argumenttien perustellen niitä 507 00:41:45.250 --> 00:41:49.840 maailma on tehnyt tästä keskustelusta entistä vaikeempaa mutta toinen puoliaika 508 00:41:49.840 --> 00:41:54.250 siihen vaikuttaa on on mielestäni se että ihmiset 509 00:41:54.250 --> 00:41:58.840 paljon puhumaan elämän tuottamalla tosiasiallista 510 00:41:58.840 --> 00:42:03.750 tietoa siitä miten koulutus ja koulu oikeasti toimi 511 00:42:03.750 --> 00:42:10.500 miten me pystytään haastellaan sitä että minusta Alli Vaittista tietoa tieteellisenä tutkimuksena 512 00:42:10.500 --> 00:42:15.930 hyvä kysymys jos joku asia on poliittinen suomalaiset Parman tai koulutus 513 00:42:15.930 --> 00:42:21.500 sektori on pahin poliittinen koska kaikki kaikkien asiantuntijoita 514 00:42:21.500 --> 00:42:27.110 vaikee sanoo ehkä se että me niitä ulostuloja tehdään 515 00:42:27.110 --> 00:42:32.870 Ali akateemisessa mielessä tosi tarkka siinä mitään mihin mihin mihin 516 00:42:32.870 --> 00:42:38.450 se pohjautuu aina se väite on ihan ookoo mun mielestä se kun harmaantuva professori sanoo oman 517 00:42:38.450 --> 00:42:44.250 alan kokemustieto on jotain juttuja on sen täytyy läpinäkyvät niin se pohjautuu 518 00:42:44.250 --> 00:42:50.550 eihän me ehkä meidänlaiset sen takia korostuu kun jouduin käymään niin paljon keskustelua näitten virkamiesikäsenä 519 00:42:50.550 --> 00:42:55.500 muuta me ollaan hirveän varovaisia ja sanomaan mitään omaan elämään liittyvää se on 520 00:42:55.500 --> 00:43:01.250 niiku se synti mitä tehäkkään stunttis maine menee 521 00:43:01.250 --> 00:43:06.260 mutta vähemmän julkinen sidekanavat tai lupa hirven avoin että mitä ne oletukset on 522 00:43:06.260 --> 00:43:10.970 että kyllähän se voi olla senkin on ollut rehtorina 25 vuotta olihan hän 523 00:43:10.970 --> 00:43:15.950 on hyvin vahva kokemustietojasi asiasta mutta sitte se vaa koskesta yläkouluja 524 00:43:15.950 --> 00:43:20.720 häntä yhtä henkilöä ja keskustelen siitä että pätevöittävä muihin kouluihin ja 525 00:43:20.720 --> 00:43:25.500 on mentävä havaittua ennen kuin tieteellistä poolidietä 526 00:43:25.500 --> 00:43:28.560 niin vaikee kysymys 527 00:43:28.750 --> 00:43:34.390 kyllä mussaun kansainvälistyy jo ollu 528 00:43:34.390 --> 00:43:38.470 mun mielestä meidän mökistä on velvollisuus on pyrkiä tuomaan 529 00:43:38.470 --> 00:43:42.940 siis argumentoimaan niitä argumentti se onpi on 530 00:43:42.940 --> 00:43:47.250 dieseleistetty tai taikka 531 00:43:47.250 --> 00:43:53.000 tästä meidän täytyy pitää kiinni 532 00:43:53.000 --> 00:43:57.590 koska se koskee tätä yhteiskunnan etu vaatii tietoa 533 00:43:57.750 --> 00:44:00.300 tää pätkii 534 00:44:00.500 --> 00:44:03.560 joku salaliitto takala arvelinkin 535 00:44:03.750 --> 00:44:07.830 jaha 536 00:44:08.000 --> 00:44:15.500 sitte varmaa oli akku lopus tutoroi 537 00:44:15.500 --> 00:44:20.690 mulla ei oikeastaan tästä tästä en enempää kommenttia josta tuli tosi mielenkiintosta 538 00:44:20.690 --> 00:44:25.370 mitä puhut tuosta hyvinvoinnista mulle liikaa oli hyvin opettavasti tää 539 00:44:25.370 --> 00:44:30.260 valansa siitä että ehtivät kasvatustieteen taloustieteilijät 540 00:44:30.260 --> 00:44:34.500 on kiinnostuneita hyvinvoinnin koulutuksen kysymyksistä 541 00:44:34.500 --> 00:44:39.720 ja irtotaihin jotka on siis yhteiskonsertin relevanttien kiinnostavia kysymyksiä 542 00:44:39.720 --> 00:44:44.000 ja talous on kuitenkin yksi niistä asioista 543 00:44:44.000 --> 00:44:48.080 paras ja yhteiskunta toimii että perus ilmiö 544 00:44:48.250 --> 00:44:52.840 jo silloin kollegoilla ole olleet tässä vaiheessa kysymyksiä epäilyksiä 545 00:44:52.840 --> 00:44:57.750 niin mä kiitän sua pallientali todella mielenkiintonen 546 00:44:57.750 --> 00:45:00.810 mutta kiitos kiitos kaikille 547 00:45:01.000 --> 00:45:03.040 ed