WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:05.250 2 00:00:05.250 --> 00:00:10.410 Tervetuloa Suomen kielen ilmiöt opetuksessa -jaksolle! 3 00:00:10.410 --> 00:00:15.000 Minä olen Marja Seilonen ja kerron nyt lyhyesti tämän jakson sisällöistä, 4 00:00:15.000 --> 00:00:19.560 tavoitteista ja oppimistehtävistä. Tällä jaksolla mietitään 5 00:00:19.560 --> 00:00:24.450 tarkemmin - mutta melko käytännön läheisesti - toisen kielen oppimisen ja opettamisen 6 00:00:24.450 --> 00:00:28.920 kysymyksiä. Jatketaan siis siitä, mihin Suomi opittavana 7 00:00:28.920 --> 00:00:33.570 kielenä -jaksolla jäätiin, eli siirrytään kielen muotojen ja rakenteiden 8 00:00:33.570 --> 00:00:38.250 oppimisesta ja opettamisesta kielen ilmiöihin. 9 00:00:38.250 --> 00:00:43.800 Jakso antaa tietoa ja välineitä esimerkiksi oppimateriaalien – oppikirjojen 10 00:00:43.800 --> 00:00:48.990 ja verkkomateriaalien – tarkasteluun ja valintaan ja oman opetusmateriaalin 11 00:00:48.990 --> 00:00:53.250 tuottamiseen, sekä oman opetuksen suunnitteluun. 12 00:00:53.250 --> 00:00:58.260 Jaksolla myös pohditaan, millä kaikilla tavoilla kieltä voi oppia ja miten 13 00:00:58.260 --> 00:01:03.150 ja missä muualla kuin luokassa oppimista tapahtuu. Oppimistehtäviä 14 00:01:03.150 --> 00:01:08.040 on jaksolla kolme, ja niissä analysoidaan ja vertaillaan S2-oppikirjoja ja 15 00:01:08.040 --> 00:01:13.470 verkkomateriaaleja: tarkoituksena on pohtia materiaalien kielikäsitystä 16 00:01:13.470 --> 00:01:18.000 sekä niiden toimivuutta erilaisille oppijaryhmille. 17 00:01:18.000 --> 00:01:23.760 Lisäksi tehtävänä on laatia funktionaalinen opetuskokonaisuus, jossa hyödynnetään opetusryhmän 18 00:01:23.760 --> 00:01:29.010 monikielisyyttä, opitaan kieltä sitä käyttämällä ja ympäristön kielenkäyttöä 19 00:01:29.010 --> 00:01:33.500 havainnoimalla ja toimitaan vuorovaikutuksessa. 20 00:01:33.500 --> 00:01:38.300 Tähän kaikkeen jakson tavoitteissa viitataan termeillä monikielitietoinen, 21 00:01:38.300 --> 00:01:43.000 käyttöpohjainen ja sosiokulttuurinen näkökulma. 22 00:01:43.000 --> 00:01:48.850 Jakson oppimistehtävissä kannattaa lähdekirjallisuuden lisäksi hyödyntää vahvasti omaa käytännön 23 00:01:48.850 --> 00:01:54.010 kokemusta. Tässä ei haittaa, vaikka et toimisi opettajana tai sinulla ei olisi vielä 24 00:01:54.010 --> 00:01:59.680 kokemusta opetustyöstä, sillä kaikilla meillä on ainakin kouluajoilta omakohtainen kokemus 25 00:01:59.680 --> 00:02:05.250 kielenoppijana olemisesta. Tervetuloa opiskelemaan!