WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:03.550 --> 00:00:05.370 Oikein lämpimästi. 2 00:00:05.370 --> 00:00:09.660 Tervetuloa Jyväskylän yliopiston avoimeen yliopistoon. 3 00:00:09.660 --> 00:00:16.160 Ja opiskelemaan jännittävää aihetta eli kognitiivista neurotiedettä. 4 00:00:16.160 --> 00:00:19.480 Olemme oikein iloisia, että olette valinneet tämän oppilaitoksen 5 00:00:19.480 --> 00:00:23.000 ja täällä voit tehdä opinnot joustavasti ja. 6 00:00:23.000 --> 00:00:26.620 Täysin etänä. Opettajilta saat. 7 00:00:26.620 --> 00:00:30.350 Halutessasi tukea ja ohjausta. 8 00:00:30.350 --> 00:00:43.320 Ja minä olen pessi lyyra ja tämän jakson. Vastaava opettaja. 9 00:00:43.320 --> 00:00:49.170 Ja muutama sana opintojaksosta yleisesti, eli kyseessä on 10 00:00:49.170 --> 00:00:52.570 muita psykologian perusopintojen jaksoja. 11 00:00:52.570 --> 00:00:57.340 Monitieteisempi on tämmöinen luonnontieteellisen koteja. 12 00:00:57.340 --> 00:01:02.450 Luonnontieteen näkökulma sukelletaan. Tiedonkäsittelyyn. 13 00:01:02.450 --> 00:01:06.330 Ja sitten sen hermostollisiin mekanismeihin, eli tavallaan 14 00:01:06.330 --> 00:01:09.430 semmoisen kokonaisen ihmisen tasolta. 15 00:01:09.430 --> 00:01:14.080 Tämmöisiä osaprosesseihin, joiden avulla voidaan sitten. 16 00:01:14.080 --> 00:01:19.040 Että ihmisen toimintaa ymmärtää eli on tämmöinen monialainen 17 00:01:19.040 --> 00:01:22.230 psykologia ja luonnontiedettä. 18 00:01:22.230 --> 00:01:27.510 Sisältävä hote tai näkökulma. 19 00:01:27.510 --> 00:01:30.590 Ja tunne tuohon että hermostollisten mekanismien toimintahäiriöt 20 00:01:30.590 --> 00:01:33.620 ilmenee psyykkisellä tasolla. 21 00:01:33.620 --> 00:01:38.350 Ja toisaalta sitten psyyken tason häiriöt voivat muuttaa aivoja. 22 00:01:38.350 --> 00:01:41.780 Sen takia tietysti. 23 00:01:41.780 --> 00:01:47.720 Opintojakson sisällöt on hyvin olennaisia psykologisten ilmiöiden tuntemisessa. 24 00:01:47.720 --> 00:01:51.850 Ja niihin vaikuttamisessa ja opiskelijat on ylipäänsä. 25 00:01:51.850 --> 00:01:58.420 Kokeneet kyllä hyvin niinku opettavaiseksi ja hyödylliseksi tän opintojakson. 26 00:01:58.420 --> 00:02:03.680 Tietysti se, että tässä tulee paljon sitten tämmöistä luonnontieteellistä. 27 00:02:03.680 --> 00:02:06.160 Sisältöä mitä pitää? 28 00:02:06.160 --> 00:02:12.420 Osata ja paljon yksityiskohtaisia yksityiskohtaista tietoa. 29 00:02:12.420 --> 00:02:14.890 Ja sitten semmoinen. 30 00:02:14.890 --> 00:02:18.890 Kokonaisuuksien hahmottaminen on sitten hieman hankalampaa 31 00:02:18.890 --> 00:02:21.670 ja näiden sisältöjen arviointi tässä. 32 00:02:21.670 --> 00:02:26.170 Jaksossa, mutta sitä nyt ei kannata pelästyä. 33 00:02:26.170 --> 00:02:29.570 Vaan ottaa ihan tämmöisenä. 34 00:02:29.570 --> 00:02:32.620 Johdatuksena tämä jakso ja. 35 00:02:32.620 --> 00:02:37.500 Tässä tavallaan yritetään yksi päästä sisälle näihin. 36 00:02:37.500 --> 00:02:41.210 Aiheisiin jossain määrin ja sitten semmoinen. 37 00:02:41.210 --> 00:02:45.830 Kokonaisuuden hahmottaminen ja niin edespäin, niin se voi tulla sitten 38 00:02:45.830 --> 00:02:50.250 vasta vuosien vuosien myötä, että tässä joutuu vähän. 39 00:02:50.250 --> 00:02:56.250 Sietämään sitä tämmöistä. Aa. 40 00:02:56.250 --> 00:03:00.230 Erilaista lähestymistapaa, mutta uskon, että on kyllä 41 00:03:00.230 --> 00:03:03.540 hyvin hyödyllinen joka tapauksessa. 42 00:03:03.540 --> 00:03:05.990 No sillä tavalla täytyy niitä. 43 00:03:05.990 --> 00:03:17.090 Oppimistavoitteitakin jossain määrin muokata siihen suuntaan. 44 00:03:17.090 --> 00:03:24.790 Ja nää oppimistavoitteet tietysti kumpuavat näistä virallisista opintovaatimuksista 45 00:03:24.790 --> 00:03:32.720 ja tässä jaksossa on pari tämmöistä. Pää tavoitetta. 46 00:03:32.720 --> 00:03:36.190 Ja toinen tietysti on se, että opitaan tuntemaan tätä sisältöä. 47 00:03:36.190 --> 00:03:39.660 Eli. 48 00:03:39.660 --> 00:03:44.080 Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskohdetta. 49 00:03:44.080 --> 00:03:49.410 Sekä siihen kuuluvaa tämmöistä peruskäsitteistä ja opetellaan 50 00:03:49.410 --> 00:03:55.600 tuntemaan näitä tutkimusmenetelmiä. Mitä tässä käytetään. 51 00:03:55.600 --> 00:03:59.600 Sen lisäksi on sitten toinen tämmöinen. Tää. 52 00:03:59.600 --> 00:04:08.710 Enemmän tämmöinen. Pedagoginen tavoite sitten. 53 00:04:08.710 --> 00:04:12.710 Ja vähemmän tämmöinen sisällöllinen tavoite, että opetellaan 54 00:04:12.710 --> 00:04:17.220 tekemään kurssikirjatllisuudesta. Esitys. 55 00:04:17.220 --> 00:04:19.350 Ja tätä. 56 00:04:19.350 --> 00:04:23.170 Esitys, että esitystä tehdessä opetellaan jossain 57 00:04:23.170 --> 00:04:27.340 määrin kriittisesti arvioimaan näiden. 58 00:04:27.340 --> 00:04:31.350 Rajoitusten sisällä mitä äsken mainitsin. 59 00:04:31.350 --> 00:04:37.170 Ja sitten tämmöisessä ryhmässä. 60 00:04:37.170 --> 00:04:40.330 Niin kun vuorovaikuttäen niin. 61 00:04:40.330 --> 00:04:45.670 Opetellaan sitä arviointia ja käytännössä tämmöisen vertaisarvioinnin 62 00:04:45.670 --> 00:04:51.080 kautta, että tehdään esitys muille opiskelijoille ja muilta opiskelijoilta 63 00:04:51.080 --> 00:04:57.200 saadaan sitten palautetta tästä. 64 00:04:57.200 --> 00:05:02.380 Ja tota tällä tavalla samalla opetellaan tietysti näitä se kytkeytyy 65 00:05:02.380 --> 00:05:05.320 myös tuohon ensimmäiseen tavoitteeseen, että. 66 00:05:05.320 --> 00:05:09.980 Tällä esityksellä opetellaan näitä. Sisältöjä ja. 67 00:05:09.980 --> 00:05:12.700 Tän arvioinnin. 68 00:05:12.700 --> 00:05:16.860 Ja esityksen tekemisen tavoitteena on tavallaan opetella tän esityksen 69 00:05:16.860 --> 00:05:21.260 tekemisen perusteita ja saada sitten nää palautteen kautta. 70 00:05:21.260 --> 00:05:23.470 Tämmöistä. 71 00:05:23.470 --> 00:05:30.960 Niinku kehittymisen välineitä sitten siihen esitysten tekemiseen jatkossakin. 72 00:05:30.960 --> 00:05:39.760 Kurssimateriaaliina on tämmöinen. Bagge ja compton. 73 00:05:39.760 --> 00:05:42.580 Cognitive neuroscience. 74 00:05:42.580 --> 00:05:48.370 Ja sen kirjan ensimmäiset luvut semmoinen parisataa sivua. 75 00:05:48.370 --> 00:05:54.700 Ja täytyy sanoa, että tää on ihan tykätty kirja ollut ja on semmoinen sopivan tasoinen. 76 00:05:54.700 --> 00:05:57.000 Ja sisältää konkreettisia esimerkkejä. 77 00:05:57.000 --> 00:06:01.240 Siinä lähdetään monesti tämmöisestä. 78 00:06:01.240 --> 00:06:08.380 Juuri tästä yksilön tasosta ja psykologisista ilmiöistä liikkeelle. 79 00:06:08.380 --> 00:06:12.760 Ja siitä sitten edetään näihin. 80 00:06:12.760 --> 00:06:16.090 Neurotieteen sitten tämmöisiin. 81 00:06:16.090 --> 00:06:21.720 Sisältöihin mitkä sitten sitä psyykkistä ilmiötä voi selittää? 82 00:06:21.720 --> 00:06:25.100 Ja joissakin aikaisemmissa tai muissa oppikirjoissa sitten 83 00:06:25.100 --> 00:06:28.240 saatetaan lähteä sieltä jostain soluntasosta. 84 00:06:28.240 --> 00:06:34.260 Etenemään niin tässä on tämmöinen psykologiisempi ote. 85 00:06:34.260 --> 00:06:38.320 Ja on tekin sisältää tosi paljon tavaraa ja että. 86 00:06:38.320 --> 00:06:46.010 Mikä tän kurssin? 87 00:06:46.010 --> 00:06:50.810 Niinku puitteissa on mahdotontakin oppia ihan kaikkea, että sitten tavallaan jonkun 88 00:06:50.810 --> 00:06:55.880 verran joutuu valikoimaan niitä sisältöjä ja jollain tietyllä tasolla. 89 00:06:55.880 --> 00:06:58.550 Vaan opiskelemaan niitä. 90 00:06:58.550 --> 00:07:03.740 Ja nää tehtävät tässä kurssissa on suunniteltu tukemaan sitten sitä. 91 00:07:03.740 --> 00:07:10.470 Näiden opettavien sisältöjen valikointia keskittymään siihen olennaiseen. 92 00:07:10.470 --> 00:07:16.750 Plus kirja on saatavana rajattomasti kirjastosta ekirjana ja työtilassa on. 93 00:07:16.750 --> 00:07:22.150 Tämmöinen linkki suoraan siihen kirjaan ja sitä voi olla joskus vähän hankalampi lukea 94 00:07:22.150 --> 00:07:27.590 kun tämmöistä fyysistä kappaletta, mutta sitten kannattaa käyttää tämmöisiä hakutoimintoja 95 00:07:27.590 --> 00:07:33.370 ja niin edelleen ja hyödyksi sitten sitä miten tää kirja. 96 00:07:33.370 --> 00:07:37.200 Niin kun. 97 00:07:37.200 --> 00:07:43.890 Voi tukea paremminkin sitä opiskelua, kun semmoinen fyysinen kirja. 98 00:07:43.890 --> 00:07:48.070 Sen lisäksi on sitten tämmöiset luennot, suomenkieliset luennot 99 00:07:48.070 --> 00:07:52.410 missä on tämmöisiä valtakunnantason asiantuntijoita. 100 00:07:52.410 --> 00:07:59.190 Kussakin luennossa kertomassa heidän erityisosaamisen aiheista. 101 00:07:59.190 --> 00:08:04.650 Ja näitä voi kuunnella sitten vaikka kuulokkeista arjen lomassa tai. 102 00:08:04.650 --> 00:08:08.460 Näin ja siinä on tätä. 103 00:08:08.460 --> 00:08:13.040 Nää on ehkä semmoiset orientoivatkin, että saattaa olla jopa paras. 104 00:08:13.040 --> 00:08:15.990 Kuunnellaan kuunnella nää ensimmäiseksi. 105 00:08:15.990 --> 00:08:18.840 Ja kognitiivisen psykologian tuossa. 106 00:08:18.840 --> 00:08:24.400 Osiossa esitellään joitain tämmöisiä kognitiivisen psykologian perusilmeoita. 107 00:08:24.400 --> 00:08:26.780 Ja sen lisäksi tämmöisiä. 108 00:08:26.780 --> 00:08:32.050 Oppimis strategioita, että näitä niitä voi sitten hyödyntää jopa tän 109 00:08:32.050 --> 00:08:37.130 opintojakson opiskelussa että sillä tavalla hyödyllinen. 110 00:08:37.130 --> 00:08:41.160 Ja nää on tämmöisiä osaan pidempiä, mutta osa on sitten semmoisia 111 00:08:41.160 --> 00:08:45.640 lyhyitä tietoiskuja näistä ja voitte vähän niinku. 112 00:08:45.640 --> 00:08:47.460 Tota. 113 00:08:47.460 --> 00:08:52.740 Oman fiiliksen mukaan valikoida, että missä järjestyksessä näitä haluaa. 114 00:08:52.740 --> 00:08:56.980 Kuunnella ja sitten jonkun verran sitten tuolla on pyritty. 115 00:08:56.980 --> 00:08:58.800 Työtilassa. 116 00:08:58.800 --> 00:09:07.420 Osoittamaan, että mitkä luennot kuuluu mihinkäkin kirjan alueeseen ja ne ne. 117 00:09:07.420 --> 00:09:13.230 Tehtävät on nyt jaettu tän kirjan lukujen mukaan ja. 118 00:09:13.230 --> 00:09:20.210 Sitten näitä luentoja voi niiden tehtävien tekemisissä hyödyntää. 119 00:09:20.210 --> 00:09:25.320 Ja näistä tehtävistä sitten se esitelmä ja vertaisarviointi käytännössä niin tehdään tämmöinen 120 00:09:25.320 --> 00:09:32.440 2 ja– 10 minuuttia pitkä esitelmä ja teknisesti niinku tämä luento. 121 00:09:32.440 --> 00:09:37.150 Tai esitelmä. 122 00:09:37.150 --> 00:09:42.030 Sillä tavalla te tehdään tämmöiset kalvot ja tallennetaan ääni. 123 00:09:42.030 --> 00:09:46.680 Tän esityksen kanssa ja se on semmoiset tekniset rautalankaohjeet siellä. 124 00:09:46.680 --> 00:09:54.210 Työtilassa. Mutta sen mainitsen tästä jo heti, että. 125 00:09:54.210 --> 00:09:59.110 Tänään esitelmä tiedoston suuria, niin niitä ei voi sinne moodleen 126 00:09:59.110 --> 00:10:03.740 tallentaa, niin sitä varten on tämmöinen moniviestin. 127 00:10:03.740 --> 00:10:09.440 Palvelu yliopistolle. Johon sitten tallennetaan se. 128 00:10:09.440 --> 00:10:11.820 Videotiedosto. 129 00:10:11.820 --> 00:10:15.370 Ja sitten sinne se esitelmä ja vertaisarviointi tapahtuu 130 00:10:15.370 --> 00:10:18.540 semmoisessa työpajaa aktiviteetissa. 131 00:10:18.540 --> 00:10:24.700 Siellä moodlessa niin sinne työpajaan viedään sitten tämmöinen linkki siihen. 132 00:10:24.700 --> 00:10:33.440 Videotiedoston mistä sitten nää muut opiskelijat pääsee katsomaan sen? 133 00:10:33.440 --> 00:10:38.910 Ja siihen tosiaan. 134 00:10:38.910 --> 00:10:46.120 On semmoiset perus rautalankaohjeet ja toki saa ohjausta pyytää siihen. 135 00:10:46.120 --> 00:10:51.400 Ihan hienosti kaikki on yleensä näistä selvinneet, että kun vaan sitä. 136 00:10:51.400 --> 00:10:56.060 Seuraa ja ihmiset on kokeneet ainakin tosi hyödylliseksi sikäli että. 137 00:10:56.060 --> 00:10:58.770 Niin kun tästä saa semmoisia. 138 00:10:58.770 --> 00:11:04.780 Työelämävalmiuksiakin sitten että nykypäivänä paljon täytyy pitää tämmöisiä esitelmiä. 139 00:11:04.780 --> 00:11:08.250 Etänä voi sitten opetella tekemään tämmöisiä videoita. 140 00:11:08.250 --> 00:11:14.100 Ja monilla teistä saattaa olla jopa tämmöistä valmiiksi kokemusta. 141 00:11:14.100 --> 00:11:17.910 Aiheesta ja voi olla, että teillä on jotkut omat systeemit millä te olette tottunut 142 00:11:17.910 --> 00:11:21.960 tekemään niin totta kai niitäkin saa käyttää, että pääasia on vaan että se esitelmä 143 00:11:21.960 --> 00:11:26.920 tulee tehtyä ja vietyä se linkki sinne työpajaan. 144 00:11:26.920 --> 00:11:29.640 Mutta tosiaan tässä aika rajattu tuo. 145 00:11:29.640 --> 00:11:34.310 Pituus ja sikäli sitten se saattaa tuottaa haasteita. 146 00:11:34.310 --> 00:11:39.740 Että tekisi mieli sisällyttää sinne kaikenlaista, mutta yrittäkää vähän sillain. 147 00:11:39.740 --> 00:11:41.950 Niin kun kokonaisuuden. 148 00:11:41.950 --> 00:11:46.270 Näkökulmasta miettiä, että mitkä niinku tuossa ajassa olisi ne olennaiset 149 00:11:46.270 --> 00:11:53.360 asiat mitkä tulee mainita ja kaikkea ei todellakaan tarvitse. 150 00:11:53.360 --> 00:12:00.660 Sitten vertaisarviointi tapahtuu käyttäen tämmöistä arviointilomakeetta. 151 00:12:00.660 --> 00:12:05.300 Ja sitä kannattaa hyödyntää tätä. 152 00:12:05.300 --> 00:12:08.780 Esitelmää valmistellessa, että tutustua siihen ja katsoa mitä siellä 153 00:12:08.780 --> 00:12:11.460 arvioidaan ja voitte vähän niinku semmoisena. 154 00:12:11.460 --> 00:12:14.000 Checkistina. 155 00:12:14.000 --> 00:12:17.760 Tai käyttää sitä niin, että toteutuuko siinä teidän esitelmässä 156 00:12:17.760 --> 00:12:21.960 nää asiat mitkä mitä siellä sitten arvioidaan? 157 00:12:21.960 --> 00:12:24.680 Sen lomakkeen lisäksi annetaan tämmöinen. 158 00:12:24.680 --> 00:12:29.330 Rakentava positiivinen palaute, että sanotaan mikä siinä. 159 00:12:29.330 --> 00:12:36.710 Omasta mielestä on onnistunut hyvin, koska se ei todellakaan ole itsestäänselvää aina. 160 00:12:36.710 --> 00:12:40.560 Esitelmöi siellä ja tavallaan pyritään vahvistamaan sitä. 161 00:12:40.560 --> 00:12:45.930 Uskoakin siihen että tää että samaan tyyliin vaan ja sen lisäksi sitten annetaan tämmöinen 162 00:12:45.930 --> 00:12:53.230 yks parannusehdotus millä ajattelet että tää esitelmä on etsijä voi kaikista tehokkaimmin 163 00:12:53.230 --> 00:13:02.250 parantaa sitä esitelmää tai esitelmänsä ja tulevaisuuden esitelmiä. 164 00:13:02.250 --> 00:13:04.630 Ja. 165 00:13:04.630 --> 00:13:08.790 Nää arvioitavat työt arvotaan ja jokainen arvioi semmoisen 166 00:13:08.790 --> 00:13:15.250 tyypillisesti 4 parista 5 työtä. Ja. 167 00:13:15.250 --> 00:13:19.780 Niin kun. Tämmöisellä skaalalla. 168 00:13:19.780 --> 00:13:24.480 Asteikolla 1 5 ja sitten tulee sitten semmoinen kokonaisarvosana 169 00:13:24.480 --> 00:13:29.010 ja jopa sille arvioinnille tulee oma. Arvosanansa. 170 00:13:29.010 --> 00:13:35.710 Sinne moodleen mutta tota tää on semmoista harjoittelua lähinnä lain infobox. 171 00:13:35.710 --> 00:13:41.660 Mutta jos se on tosi hyvä se esitelmä ja arvosana korkea ja sitten se. 172 00:13:41.660 --> 00:13:46.330 Arvosana niistä muista tehtävistä on sillain kiikun kaakun ne. 173 00:13:46.330 --> 00:13:51.170 Tällä voi jopa sitten nostaa. Sitä kokonaisarvosana. 174 00:13:51.170 --> 00:13:56.870 No tästä vilautan sitä. Minkälaisia asioita? 175 00:13:56.870 --> 00:13:59.980 Siinä arvioidaan. 176 00:13:59.980 --> 00:14:03.180 Ja se, että nyt löydätte myös sitten sieltä työtilasta 177 00:14:03.180 --> 00:14:09.260 ja tutustukaa sieltä sitten siihen ennalta. 178 00:14:09.260 --> 00:14:16.050 Mutta sen pedagogisen tavoitteen yksi. 179 00:14:16.050 --> 00:14:20.050 Siihen, että opitaan tuntemaan näitä sisältöjä, niin sitä varten on tämmöiset 180 00:14:20.050 --> 00:14:26.640 4 sisältö toteava osa tehtävää perustuen noihin kirjan lukuihin. 181 00:14:26.640 --> 00:14:28.810 Ja. Tää ei ole. 182 00:14:28.810 --> 00:14:32.260 Nää on niin kun tämmöisiä perinteisiä monivalinta. 183 00:14:32.260 --> 00:14:40.040 Tehtäviä ja yhdistelytehtäviä pääasiassa ja vähän niinku sisällöittäen ja kokonaisesta. 184 00:14:40.040 --> 00:14:48.360 Tämmöiseen. Yksityiskohtaisempaan tietoon eteneviä. 185 00:14:48.360 --> 00:14:50.160 Mutta nää ei ole semmoisia. 186 00:14:50.160 --> 00:14:54.180 Tää ei ole mikään semmoinen perinteinen monivalinta. 187 00:14:54.180 --> 00:15:00.300 Vaan tää on semmoinen oppimistehtävä sanan varsinaisessa merkityksessä, että. 188 00:15:00.300 --> 00:15:05.540 Tietysti kannattaa valmistautua ensin hyvin. 189 00:15:05.540 --> 00:15:11.940 Ja sitten niinku testata sitä tietämystään. 190 00:15:11.940 --> 00:15:16.330 Mutta tässä on sitten sen lisäksi toinen suorituskerta, että sen ensimmäisen perusteella 191 00:15:16.330 --> 00:15:21.760 voitte käydä katsomassa sieltä, että mitkä tehtävät on menneet oikein. 192 00:15:21.760 --> 00:15:24.780 Siellä on niin kun oikeiden vastausten määrä. 193 00:15:24.780 --> 00:15:26.900 Mainittuna. 194 00:15:26.900 --> 00:15:33.300 Ja voitte sitten sen tuloksen perusteella suunnata sitä opiskelua sitten. 195 00:15:33.300 --> 00:15:37.390 Uudelleen sitten toista suorituskertaa varten. 196 00:15:37.390 --> 00:15:41.460 Ne molemmat näistä yritysskerrosta on 3 tuntia. 197 00:15:41.460 --> 00:15:45.250 Toki yksikin suorituskerta riittää mutta tota. 198 00:15:45.250 --> 00:15:51.060 Totta kai kannattaa käyttää hyväksi hyväksi se toinenkin suorituskerta. 199 00:15:51.060 --> 00:15:56.290 Valitettavasti niitä oikeita vastauksia ei sitten voi jälkikäteen paljastaa, että mä voin 200 00:15:56.290 --> 00:16:03.090 sitten pyydettäessä vähän johdatella sen oikean vastauksen äärelle, mutta. 201 00:16:03.090 --> 00:16:05.120 Tämmöiseen. 202 00:16:05.120 --> 00:16:08.060 Arviointi ja sen luotettavuuteen liittyen, niin näitä oikeita 203 00:16:08.060 --> 00:16:10.250 vastauksia valitettavasti voi jakaa. 204 00:16:10.250 --> 00:16:16.300 Semmoinen rajoite siinä on, mutta se tarkoitus on tosiaan opiskella sitä kirjaa näiden kysymysten 205 00:16:16.300 --> 00:16:22.160 avulla, että tää auttaa juuri siinä, että että sitten tietää, että mihinkä. 206 00:16:22.160 --> 00:16:28.120 Sitä opiskelua kohdistaa, että ihan kaikkea ei tarvitse eikä pystykään oppimaan. 207 00:16:28.120 --> 00:16:30.010 Se on ihan varmaan niin paljon. 208 00:16:30.010 --> 00:16:36.350 Se kirja sisältää tämmöistä yksityiskohtaista tietoa. 209 00:16:36.350 --> 00:16:39.430 Mutta tää sisältö tehtävien kokonaisuus määrää sen 210 00:16:39.430 --> 00:16:43.290 opintojakson arvosanan pääsääntöisesti. 211 00:16:43.290 --> 00:16:48.600 Ja perinteisen tyyliin 50% näistä yhteispistettä vaaditaan siihen hyväksyttyyn 212 00:16:48.600 --> 00:16:52.500 suoritukseen ja siellä on eri tasoisia ja laajuisia kysymyksiä. 213 00:16:52.500 --> 00:17:00.680 Tämmöiset erottelevuuden takia ja sitten on niin vaikeitakin tietysti että tota. 214 00:17:00.680 --> 00:17:02.940 Niin kun. 215 00:17:02.940 --> 00:17:06.260 Ihan kaikkia ei tarvitse siihen korkeimpaan arvosanaan. 216 00:17:06.260 --> 00:17:09.970 Saada oikein ja tota. 217 00:17:09.970 --> 00:17:13.600 Osa on sitten tietysti tosi helppoja, mutta ei kannata 218 00:17:13.600 --> 00:17:19.680 huolestua, jos ei niitä kaikkia nyt sieltä. Löydäkään. 219 00:17:19.680 --> 00:17:22.870 Ja tosiaan oppimateriaali saa olla käsillä. 220 00:17:22.870 --> 00:17:29.450 Ja kuten sanottua, perehdy alueeseen etukäteen ja teen hyvät muistiinpanot. 221 00:17:29.450 --> 00:17:33.040 Tämmöisen kannattaa sitä kognitiivisen. 222 00:17:33.040 --> 00:17:41.240 Psykologian luennoista näitä oppimis strategioita ja vinkkejä käyttää siinä hyväksi. 223 00:17:41.240 --> 00:17:49.580 Mutta sitten yliopistossa yleensä on tämmöinen niin kun linja että sitten. 224 00:17:49.580 --> 00:17:57.600 Opintojakson voi myös tenttiä ja sitten se on tämmöinen samantyyppinen sisältö. 225 00:17:57.600 --> 00:18:02.740 Ja tota mutta se on sitten sisältää koko sen kirjan alue ja siinä vaan yksi yritys 226 00:18:02.740 --> 00:18:07.460 että se on sillä tavalla vähän vaativampi ja tavallaan ehkä se arvosanakin on 227 00:18:07.460 --> 00:18:11.190 vaikeampi saada korkea, mutta jos tykkää tämmöisestä. 228 00:18:11.190 --> 00:18:12.990 Niin kun. 229 00:18:12.990 --> 00:18:16.730 Itsenäistymistä ja nopeasti nopeammasta työskentelystä, niin tämmöinenkin mahdollisuus 230 00:18:16.730 --> 00:18:20.550 siellä on ja ottakaa tosiaan yhteyttä sitten jos haluatte. 231 00:18:20.550 --> 00:18:24.920 Siinä on tämmöinen oma pieni työtilanne siihen. 232 00:18:24.920 --> 00:18:34.210 Tenttiminen ottakaa yhteyttä jos haluatte suorittaa jaksan tällä tavalla. 233 00:18:34.210 --> 00:18:42.670 No semmoinen aikataulutus on tietysti kukin kunkin oma omalla vastuulla. 234 00:18:42.670 --> 00:18:49.250 Mutta tässä on tämmöinen, niin kun yks. Yksi tota. 235 00:18:49.250 --> 00:18:52.820 Niin kun. Tavallaan suositeltava tapa. 236 00:18:52.820 --> 00:18:58.360 Millä tavalla se kannattaa tehdä? Eli. 237 00:18:58.360 --> 00:19:00.960 Ja tenttimismahdollisuus alusta loppuun. 238 00:19:00.960 --> 00:19:04.690 Sisältö tehtävät yksi ja 2 aukeaa vähän. 239 00:19:04.690 --> 00:19:09.370 Aikaisemmin ei ihan siitä alusta ja 3 ja 4 sitten vähän myöhemmin ja sitä ennen 240 00:19:09.370 --> 00:19:13.270 kannattaa jo ruveta tutustumaan siihen kirjaan ja niinku. 241 00:19:13.270 --> 00:19:16.790 Silloin kokonaisvaltaisemmalla tasolla katsoo mitä siellä on 242 00:19:16.790 --> 00:19:20.510 ja samalla kannattaa miettiä se esitelmän aihe. 243 00:19:20.510 --> 00:19:23.130 Ja se esitelmä aihe. Melkeinpä kannattaa. 244 00:19:23.130 --> 00:19:27.680 Suosittelisin että otatte semmoiseen aiheen joka tietysti kiinnostaa, mutta 245 00:19:27.680 --> 00:19:31.910 ehkä semmoinen mitä ette ole aikaisemmin vielä niin kun tai mihin ette 246 00:19:31.910 --> 00:19:37.460 on niin tutustunut, että mitä haluatte opetella. 247 00:19:37.460 --> 00:19:42.220 Niin sillä tavalla sitten se esitelmä palvelee sitä kurssin sisältöjakin 248 00:19:42.220 --> 00:19:45.740 sisältöjen oppimista parhaalla tavalla. 249 00:19:45.740 --> 00:19:51.000 Joo, tällä tavalla ehkä sitten tehokkaammin myös opetatte toinen toisianne näitä. 250 00:19:51.000 --> 00:19:56.480 Kurssin sisällöistä ja tosiaan niitä työpajoja on sitten. 251 00:19:56.480 --> 00:20:01.550 Suurin piirtein kuukausittain vähän riippuen. 252 00:20:01.550 --> 00:20:06.450 Kesä ja talviomistaja niin edelleen. 253 00:20:06.450 --> 00:20:11.870 Mutta voitte katsoa sieltä niiltä pitää pitäisi olla kyllä sen opintooikeuden aikana 254 00:20:11.870 --> 00:20:21.880 useampi, niin voitte sieltä valita itsellenne sopivan aikataulun. 255 00:20:21.880 --> 00:20:29.870 Ja. Kysykää ihmeessä niin kun. 256 00:20:29.870 --> 00:20:35.760 Jos joku asia epäselvää niin pyytäkää ohjausta. 257 00:20:35.760 --> 00:20:40.090 Ja ohjatkaa myös toinen toisianne, että. 258 00:20:40.090 --> 00:20:43.940 Pyydän sen takia nää kysymykset laittamaan ensisijaisesti tuonne keskustelupalstalle, 259 00:20:43.940 --> 00:20:46.800 että mahdollisimman moni pystyy niistä hyötymään. 260 00:20:46.800 --> 00:20:50.940 Ja on ihan pääsee niihin itse vastaamaankaan heti ja jollain 261 00:20:50.940 --> 00:20:55.600 muulla voi olla ja vastaus siellä antaa. 262 00:20:55.600 --> 00:21:02.310 Ja laita myös tämmöisen whatsapp ryhmä. Mahdollisuuden sinne. 263 00:21:02.310 --> 00:21:07.750 Opintojaksolle. Niin että tota. 264 00:21:07.750 --> 00:21:11.900 Voitte sitten tämmöisen opettajattoman ryhmän. 265 00:21:11.900 --> 00:21:16.450 Missä sitten käydä läpi näitä sisältöjä ja. 266 00:21:16.450 --> 00:21:19.150 Opintojakson käytänteitä. 267 00:21:19.150 --> 00:21:21.780 Halutessanne että se on ihan tämmöinen tutkinto. 268 00:21:21.780 --> 00:21:26.600 Tutkittu juttu että tämmöiseen motivaatioon ja motivaation säätelyyn ja 269 00:21:26.600 --> 00:21:29.980 oppimisen tehokkuuteen eli tämmöinen yhteisöpalvelu on. 270 00:21:29.980 --> 00:21:32.260 On hyvin tehokasta, mutta semmoisella rajoituksella, että siellä 271 00:21:32.260 --> 00:21:37.070 näitä oikeita vastauksia tietenkään saa. Jakaa. 272 00:21:37.070 --> 00:21:44.680 Ja muistakaa heti sinne. Kun olette siellä. 273 00:21:44.680 --> 00:21:49.720 Työtilassa niin mennä ja tilata se keskustelualue että saatte heti. 274 00:21:49.720 --> 00:21:56.790 Oot niin kun saman tien sitten ilmoituksen sieltä jos sinne tulee jotain kyselyitä. 275 00:21:56.790 --> 00:22:02.590 Sitten on kerännyt tämmöiset opiskelijoiden vinkit edellisistä suorituskerrointa 276 00:22:02.590 --> 00:22:06.850 ja ne on koettu tosi hyödylliseksi, että jopa yksi opiskelijoiden pinkki 277 00:22:06.850 --> 00:22:11.100 oli, että tutustui hyvissä ajoin näihin opiskelijoiden opiskelijoiden vinkkeihin, 278 00:22:11.100 --> 00:22:13.870 että ne on tosi hyödyllisiä. 279 00:22:13.870 --> 00:22:17.890 Sitten tämmöiset yksityiset kysymykset tietysti voi laittaa tämmöiselle moodle viesteille 280 00:22:17.890 --> 00:22:23.710 tai lähettämällä sähköpostia ja tarvittaessa voidaan jopa tämmöisiä zoom ohjaus sessioita 281 00:22:23.710 --> 00:22:27.520 järjestää vaikkapa sen esitelmän tekemiseen. 282 00:22:27.520 --> 00:22:32.940 Että ohjausta on kyllä saatavilla ja tota sitä varten täällä ollaan, että ihan. 283 00:22:32.940 --> 00:22:41.600 Rohkeasti vaan sitten yhteyttä. 284 00:22:41.600 --> 00:22:43.800 Tässä nyt on vielä tämmöinen. 285 00:22:43.800 --> 00:22:45.720 Tähän esitelmän tekemiseen. 286 00:22:45.720 --> 00:22:49.760 Sitten sinne kuuluu laittaa myös tämmöinen kirjallisuus. 287 00:22:49.760 --> 00:22:55.520 Lista ja sitten niin kun noudattaa tämmöisiä viittausohjeita. 288 00:22:55.520 --> 00:22:59.960 Sovelletusta kertoo, että mistä mikäkin tieto on ja osata erottaa. 289 00:22:59.960 --> 00:23:05.510 Varsinkin se semmoiset tiedot mitkä on jostain. 290 00:23:05.510 --> 00:23:11.480 Saatu versus se sitten se oma tulkinta tai hahmotus tai arviointi, niin sitten. 291 00:23:11.480 --> 00:23:16.890 Täällä viittaamistatekniikalla pyrkimys erottaa ne toisistaan, että tää nyt 292 00:23:16.890 --> 00:23:19.180 on vaan tämmöinen esimerkki minkälainen siellä sitten voi olla. 293 00:23:19.180 --> 00:23:22.720 Ja tuossa tuo paavilaisen kirja ja sitten tää. 294 00:23:22.720 --> 00:23:26.440 Jehkonen kirja tämmöisiä hyviä suomenkielisiä teoksia. 295 00:23:26.440 --> 00:23:32.760 Mistä voi olla hyötyä näiden. Jakson. 296 00:23:32.760 --> 00:23:37.320 Sisältö ja opiskelussa. 297 00:23:37.320 --> 00:23:42.770 Ja tosiaan palataan asiaan siellä keskustelupalstalla tai. 298 00:23:42.770 --> 00:23:45.080 Viesteillä ja. 299 00:23:45.080 --> 00:23:49.550 Muuten tässä vaiheessa sitten toivotaan oikein kovasti 300 00:23:49.550 --> 00:23:52.180 intoa ja menestystä jakson opiskeluun.