WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:04.950 --> 00:00:08.070 Kirjoittamalla käyty keskustelu on yleinen opiskelumuoto 2 00:00:08.070 --> 00:00:10.870 avoimen yliopiston verkko-opinnoissa. 3 00:00:10.870 --> 00:00:14.290 Verkkokeskustelulla on opintojakson oppimistavoitteisiin liittyvä teema, 4 00:00:14.290 --> 00:00:18.810 josta keskustellaan opiskelijaryhmissä kirjoittamalla. 5 00:00:18.810 --> 00:00:24.920 Verkkokeskustelussa edellytetään usein myös lähdekirjallisuuden hyödyntämistä. 6 00:00:24.920 --> 00:00:27.800 Keskusteluun ei osallistuta samanaikaisesti. 7 00:00:27.800 --> 00:00:32.980 Sen käymiseen on varattu aikaa yhdestä viikosta useampaan. Keskusteluun lähetettävien 8 00:00:32.980 --> 00:00:37.220 viestien vähimmäismäärä voi olla määritelty. 9 00:00:37.220 --> 00:00:43.680 Parhaimmillaan verkkokeskustelu parantaa keskustelu- ja kirjoitustaitoja, antaa aikaa pohtimiselle 10 00:00:43.680 --> 00:00:52.390 sekä tarjoaa mahdollisuuden tasavertaiselle osallistumiselle. 11 00:00:52.390 --> 00:00:56.330 Kuunteleminen on tärkeä osa vuorovaikutusta myös verkossa. 12 00:00:56.330 --> 00:00:59.850 Siksi kirjoitetutkin viestit edellyttävät kuuntelemista eli 13 00:00:59.850 --> 00:01:03.750 toisen kirjoittamaan tekstiin pysähtymistä, 14 00:01:03.750 --> 00:01:08.780 viestin vastaanottamista ja viestiin reagoimista. 15 00:01:08.780 --> 00:01:13.460 Verkkokeskusteluissa kuunnellaan puheen sijaan toisten kirjoittamia ajatuksia. 16 00:01:13.460 --> 00:01:17.560 Keskusteluista tullaan osallisiksi reagoimalla viesteihin. 17 00:01:17.560 --> 00:01:21.020 Reagointi ei ole pelkästään toisten viestien lukemista. 18 00:01:21.020 --> 00:01:25.160 Se on viestien aktiivista tarkastelua ja niihin vastaamista. 19 00:01:25.160 --> 00:01:30.820 Kyse on läsnäolosta ja osallistumisesta yhteiseen keskusteluun. 20 00:01:30.820 --> 00:01:35.680 On siis tärkeää, että osoitan kuunnelleeni toista myös kirjoitetussa keskustelussa. 21 00:01:35.680 --> 00:01:45.540 Vain viesteihin vastaaminen tekee kuuntelemisen muille näkyväksi. 22 00:01:45.540 --> 00:01:51.140 Kansainvälisissä tutkimuksissa on saatu selville seuraavia asioita: Mitä syvemmin 23 00:01:51.140 --> 00:01:54.900 toisten viestejä kuunnellaan, sitä myönteisempiä viestejä 24 00:01:54.900 --> 00:02:00.850 keskustelussa lähetetään. Viestien myönteinen ja rohkaiseva sävy lisää 25 00:02:00.850 --> 00:02:05.120 verkkokeskustelujen osallistumisaktiivisuutta. 26 00:02:05.120 --> 00:02:08.660 Jos keskusteluun lähetettyihin viesteihin ei reagoida, 27 00:02:08.660 --> 00:02:12.200 osallistumishalukkuus vähenee ja ajatukset kanssa- 28 00:02:12.200 --> 00:02:16.110 opiskelijoista voivat muuttua kielteisiksi. 29 00:02:16.110 --> 00:02:21.390 Kokemus kuulluksi tulemisesta vahvistaa uskoa itseen verkko-opiskelijana. 30 00:02:21.390 --> 00:02:25.830 Se lisää myös luottamusta omaan ajatteluun. 31 00:02:25.830 --> 00:02:29.630 Kuulluksi tuleminen luo verkko- opiskelussa yhteenkuuluvuutta 32 00:02:29.630 --> 00:02:41.950 ja kokemuksen opiskeluyhteisön jäsenyydestä. 33 00:02:41.950 --> 00:02:45.170 Kun tutkimme kuuntelemista verkkokeskusteluissa löysimme 34 00:02:45.170 --> 00:02:48.890 3 erilaista tekstin kuuntelemisen tapaa. 35 00:02:48.890 --> 00:02:52.050 Ensimmäinen kuuntelemisen tapa on sisällön kuunteleminen. 36 00:02:52.050 --> 00:02:57.490 Siinä vastausviestit suuntautuvat aiemman viestin sisältöön. 37 00:02:57.490 --> 00:03:00.650 Toinen kuuntelemisen tapa on ihmisen kuunteleminen. 38 00:03:00.650 --> 00:03:04.790 Tällöin kuuntelemista osoitetaan suuntaamalla vastausviesti edellisen 39 00:03:04.790 --> 00:03:09.540 viestin kirjoittajaan tai reflektoimalla omia ajatuksia. 40 00:03:09.540 --> 00:03:15.140 Ja kolmas kuuntelemisen tapa on toiminnan kuunteleminen, jolloin kuuntelemista osoitetaan 41 00:03:15.140 --> 00:03:28.150 kommentoimalla omaa tai ryhmän työskentelyä tai keskustelun etenemistä. 42 00:03:28.150 --> 00:03:31.980 Osoitan kuunnelleeni viestin sisällön, kun täydennän tai 43 00:03:31.980 --> 00:03:35.750 rakennan aiempien viestien tietosisältöä. 44 00:03:35.750 --> 00:03:37.630 Tätä ilmaistiin tutkimuksessamme 45 00:03:37.630 --> 00:03:46.380 esimerkiksi sanoilla: lisäisin vielä, myös, toisaalta, tähän liittyen. 46 00:03:46.380 --> 00:03:53.060 Vedän yhteen, tiivistän tai kiteytän useamman viestin tai viestin tärkeän osaan. 47 00:03:53.060 --> 00:04:01.580 Tätä ilmaistiin tutkimuksessamme esimerkiksi sanoilla: kuten, mikä tulikin, tosiaankin. 48 00:04:01.580 --> 00:04:07.510 Vastaan esitettyyn kysymykseen tai kysyn itse aiemman viestin sisällöstä. 49 00:04:07.510 --> 00:04:12.790 Arvioin aiemman viestin sisältöä tai osoitan perustellen samanmielisyysteni 50 00:04:12.790 --> 00:04:15.610 tai uskallan olla myös eri mieltä. 51 00:04:15.610 --> 00:04:20.530 Tätä ilmaistiin tutkimuksessamme esimerkiksi sanoilla: varmasti, 52 00:04:20.530 --> 00:04:27.030 kieltämättä, näin on, tosiaankin, minäkin. 53 00:04:27.030 --> 00:04:30.110 Kuuntelemiseni voi kohdistua myös ihmiseen. 54 00:04:30.110 --> 00:04:33.990 Tällöin osoitan kuuntelemista viesteillä, joiden pääsisältö 55 00:04:33.990 --> 00:04:38.440 liittyy toisiin keskustelijoihin tai itseeni. 56 00:04:38.440 --> 00:04:42.180 Itseen suuntautuvassa kuuntelemisessa toisten kirjoittamat viestit saavat 57 00:04:42.180 --> 00:04:46.860 minut reflektoimaan omaa toimintaani ja kuvaamaan oivallusta: 58 00:04:46.860 --> 00:04:50.700 En ollutkaan huomannut itse tuota. 59 00:04:50.700 --> 00:04:56.300 Tuo on kiinnostava näkökulma riikka, mutta ymmärsin itse asian hieman toisella tavalla, 60 00:04:56.300 --> 00:04:59.310 voisiko se olla myös näin? 61 00:04:59.310 --> 00:05:02.470 Toisten kirjoittajien kuuntelemista osoitan kohdistamalla 62 00:05:02.470 --> 00:05:05.930 viestini suoraan kirjoittajille: 63 00:05:05.930 --> 00:05:09.670 Oli mielenkiintoista lukea Maija sinun aloitukseksi. 64 00:05:09.670 --> 00:05:12.090 Hei, meillä kaikilla olikin paljon kokemuksia tästä. 65 00:05:12.090 --> 00:05:16.550 On tärkeää, että osoitan kunnioittavani sekä toista 66 00:05:16.550 --> 00:05:24.130 keskustelijaa että hänen ajatuksiaan. 67 00:05:24.130 --> 00:05:26.910 Voin suunnata kuuntelemiseni myös ryhmän toimintaan. 68 00:05:26.910 --> 00:05:30.370 Se tarkoittaa esimerkiksi yhteisestä työskentelystä sopimista 69 00:05:30.370 --> 00:05:33.680 tai omaan työskentelyyn sanoittamista: 70 00:05:33.680 --> 00:05:39.600 Kaikki näyttivät vihreää valoa ensimmäiselle aiheelle, joten mennään sillä. 71 00:05:39.600 --> 00:05:42.160 Hienoa Mari, että avasit keskustelun. 72 00:05:42.160 --> 00:05:45.410 Minäpä jatkan samasta aiheesta. 73 00:05:45.410 --> 00:05:50.130 Ryhmän työskentelyä kuuntelemalla pidän osaltani huolta siitä, että keskustelun 74 00:05:50.130 --> 00:05:56.200 juoni palvelee keskustelun tarkoitusta ja tehtävänantoa. 75 00:05:56.200 --> 00:06:00.780 Haluan edistää hyvää verkko- vuorovaikutusta olemalla läsnä, rakentamalla 76 00:06:00.780 --> 00:06:04.610 luottamusta ja kuuntelemalla toisia. 77 00:06:04.610 --> 00:06:09.370 Rakennan luottamusta suhtautumalla myönteisesti muihin opiskelijoihin sekä ottamalla vastuuta 78 00:06:09.370 --> 00:06:15.400 yhteisistä tehtävistä. Luottamus toisiin opiskelijoihin edistää oppimista. 79 00:06:15.400 --> 00:06:20.060 Säännöllinen osallistuminen keskusteluun kertoo läsnäolosta ja kohtuumittaiset 80 00:06:20.060 --> 00:06:24.060 viestit siitä, että haluan kuunnella myös muiden ajatuksia, enkä lataa 81 00:06:24.060 --> 00:06:27.780 kaikkea tietämääni yhteen viestiin. 82 00:06:27.780 --> 00:06:33.000 Edesautan myönteistä vuorovaikutusta myös ilman sanoja: hymiöillä, sanavalinnoilla, 83 00:06:33.000 --> 00:06:38.110 erilaisilla merkeillä, tekstin tyylillä ja ystävällisellä sävyllä. 84 00:06:38.110 --> 00:06:42.030 Rohkaisen muita kertomaan omista ajatuksistaan. 85 00:06:42.030 --> 00:06:47.080 Kerron rohkeasti myös omista ajatuksistani. Kokemukseni ja ajatukseni voivat auttaa 86 00:06:47.080 --> 00:06:52.010 yhdistämään opiskelun sisältöjä työhön tai muihin opintoihin. 87 00:06:52.010 --> 00:06:58.080 On tärkeää, että kysyn sekä tarjoan täydentäviä tai uudenlaisia näkökulmia. 88 00:06:58.080 --> 00:07:07.010 Kuuntelen myös omia ajatuksiani ja olen valmis muuttamaan ajatteluani. 89 00:07:07.010 --> 00:07:12.230 Erimielisyydet voivat lisätä oppimista ja tehdä keskustelusta mielenkiintoisemman, kun kohdistan 90 00:07:12.230 --> 00:07:16.470 erimielisyyden sisältöön, en ihmiseen tai hänen kirjoitustapaaansa. 91 00:07:16.470 --> 00:07:21.100 Tällöin erimielisyyttä ei koeta uhkaavana tai loukkaavana. 92 00:07:21.100 --> 00:07:26.510 Kuuntelen avoimesti ja huolellisesti, mitä toisen kirjoittamassa viestissä sanotaan. 93 00:07:26.510 --> 00:07:31.310 Tiedostan, että viestin sävy ilmaisee myös kirjoittajan tunteita. 94 00:07:31.310 --> 00:07:37.560 Perustelen eriävät ajatukseni tai vaihtoehtoiset näkökulmani esimerkiksi lähteillä. 95 00:07:37.560 --> 00:07:42.600 En etsi virheitä oikaistakseni niitä vaan keskustellakseni asiasta. 96 00:07:42.600 --> 00:07:44.480 Pyydän lisäperusteluja. 97 00:07:44.480 --> 00:07:48.280 Etsin myös näkökulmia, joista olen samaa mieltä ja noudatan 98 00:07:48.280 --> 00:07:54.770 keskustelussa yhteisesti sovittuja sääntöjä. 99 00:07:54.770 --> 00:08:01.210 Uusia ajatuksia syntyy vuorovaikutuksessa toisten kanssa keskustelemalla. 100 00:08:01.210 --> 00:08:05.930 Yhteiskunnassa ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tarvittavia tärkeitä 101 00:08:05.930 --> 00:08:11.860 keskustelutaitoja voi harjaannuttaa opiskeluympäristössä. 102 00:08:11.860 --> 00:08:18.180 Kuulluksi tulemisen kokemus on tärkeä osa demokraattista keskustelukulttuuria. 103 00:08:18.180 --> 00:08:22.920 Toisten kuunteleminen rakentaa hyväksynnän, luottamuksen ja toisen 104 00:08:22.920 --> 00:08:25.850 ihmisen kunnioittamisen keskusteluilmapiiriä.